DE STEM Afslanken moeilijker na jojoën in gewicht Boek biedt overzicht van ontwikkelingen in cosmetica 'Regelmatige schommelingen in het gewicht niet gezond' WELKE weersbestendioo vrouw van ±30 jaar houd van de vrije natuur en lekker eten reageert. Br m foto ait.antw. J n!' 4142 v.d.bl. nr' 0181-32 42 02. Goed, beter: i, Motel Gilze Rijen, r zijn zelfgemaakte spullen. Org. VH. Tel. 0492-541504' Bingo/Kienen [~l Wouwse Plantage, Planta- gebaan 179. Tel. 0165- 379434. Prachtige prijzen en de maximale geldprijzen. Hoofdprijs 600,- Café de Smidse, Clinge. Aanv. 20.00u. Lijf&leven WOENSDAG 24 JANUARI 1996 DEEL Het gezicht van de eeuw ;oor jetty Ferwerda |Er zit veel symboliek in zoiets als een lipstick of een os. Vrijheid en eigen bijvoorbeeld. Vrou- fcenin de Joegoslavische oor logsgebieden klampen zich |ast aan hun lippenstift. Het ze, zeggen ze, zelfver- irouwen, moed en morele londersteuning, Daardoor voe- a ze zich mens in een omge- ag waarin de meesten alle ivoel van realiteit dreigen te lïrliezen. In de Tweede liiereldoorlog gebruikten liTouwen make-up om dezelf- lie redenen. Sterker: de Ame- liikaanse regering moedigde |ie vrouwen daarin zelfs aan. i eeuw lang make-up in de ■Westerse samenleving. Hoe tegen- |strijdig het ook klinkt: de make- 'vertelt' de lange, moeizame g van vrouwenemancipatie, n bevrijding uit een door de |maatschappij bepaald vrouw- ;d, van het zoeken naar een ii identiteit en het benadruk- Iken daarvan. Daarbij gingen lirouwen steeds verder, om af en Ite weer terug te vallen onder limit van het heersende conserva- Itisme. Wat eyeliner en rouge al ■niet kunnen veroorzaken. |fet begin van make-up voert naar het ontstaan van de ■mensheid. De eerste cosmetica |vande mens was een laagje op de van oker, citroensap en ■zwart magnesiumoxide. Het Ibeschermde tegen regen, wind en ■issekten. Van puur functioneel ■evolueerde cosmetica uiteindelijk Kaar meer symbolische toepassin- Ken. Make-up geeft een indicatie Ivan afkomst (rijk, arm, hoer, ■actrice, huisvrouw), speelt een rol ■bij godsdienstige rituelen (specia le kleuren en tekens op de huid), 1 fat ter versiering (bij feesten) en als teken van seksuele volwassen- leid (bepaalde symbolen geven ara of iemand beschikbaar is of Make-up is meer dan gezichtsverf alleen. Het reflecteert door de eeuwen heen de sociale en cul turele stand van zaken in bepaalde periodes. Kunst, mode, politiek, maatschappelijke verande ringen en vorderingen in de wetenschap hebben allemaal invloed op make-up en schoonheid. Kate de Castelbajac geeft in haar boek Face of the Cen tury een uitgebreid overzicht van wat er met uiterlijk en cosmetica is gebeurd tussen 1900 en nu. |De westerse mens gebruikt make lt vooral als een masker, een mid- 'I voor het bereiken van perfec- |Se en het onderstrepen van de ■identiteit. De Castelbajac ■beschrijft dat masker als 'de spie- Kei van onze diepste angsten en ■verlangens, de weergave van ons lilter ego'. Ineens ga je mascara |®et heel andere ogen bekijken. Ipe Castelbajac behandelt de his- llorie van cosmetica zeer uitge leid. Ze maakt een reis door de i en staat stil bij de belangrijk- lj'e maatschappelijke ontwikke- n, invloedrijke culturele eve nementen en wetenschappelijke |vorderingen. De eerste vrouwen ingen werken, films als Fran- lein en James Bond, de rol vrouwen in de oorlog, Barbie, Begroeiende macht van de marke- |™g- Enkele hoogtepunten uit het Boek. 1*1900-1919 e-up wordt gezien als bevrij- na de preutse, Victoriaanse |]jren waarin vrouwen vooral wer- n gezien als fragiele, kwetsbare sens. Het feminisme doet van spreken. Vrouwen gaan wer- op kantoor of in de eerste |j®enhuizen. Er bestaat veel I e°oefte aan gezichtsverzorging door toenemende milieuvervui ling, toen al. De kwaliteit van make-up is slecht. Mijlpalen: poeder op basis van zinkoxide (vervangt het schadelij ke lood), synthetische haarverf, roze gezichtspoeder, geparfu meerde crème, Avon stuurt z'n eerste consulentes op pad. Pio niers in deze tijd zijn Helena Rubinstein en Elisabeth Arden. Zij ontwikkelen make-up voor vrouwen en leren hen het gebruik ervan. Inspiratiebronnen: theater, de sterke, felle kleuren van Les Bal- Iets Russes en de schilderijen van Kees van Dongen. Jaren twintig Anarchie na de Eerste Wereldoor log. Vrouwen hebben meer zelf vertrouwen, nadat ze in de oorlog het dagelijkse werk van de man nen opknapten. Met make-up onderstrepen ze hun persoon. Men profiteert van de economische, wetenschappelijke en sociale vooruitgang na de oorlog. Europa wordt internationaler onder invloed van immigranten, film sterren, fotografen, mode-ontwer pers. Parijs is het middelpunt van de wereld. Hollywood levert de glamour. Mijlpalen: vrouwen met kort haar, de eerste Miss Universe, echte parfums, zonnebrandlotions, mooie en betere verpakkingen, waterproof mascara, controle op produkten, beautysalons. Voor het eerst wordt aan marketing gedaan en serieus geadverteerd met produkten. Inspiratiebronnen: Hollywood, Man Ray, Art Deco, Josephine Baker. Jaren dertig De crisis dwingt vrouwen thuis te blijven. De maatschappij wordt preutser en conservatiever. Veel vrouwen vluchten in de glamour van Hollywood. De klassieke schoonheid domineert het vrouw beeld. Make-up moet benadruk ken in plaats van verbergen. Onder invloed van het naturisme in Duitsland doet ook de natuur lijke schoonheid haar intrede met een gezonde uitstraling. Freud zorgt voor meer aandacht voor het innerlijk. Mijlpalen: foundations, meer en betere kleuren onder invloed van kleurenfotografie, lippenpotlo den. Inspiratiebronnen: Greta Garbo, Max Factor, de films Franken stein en Dracula, Betty Boop. Jaren veertig Opnieuw wordt de rol van de vrouw gedefinieerd. Weer kan ze de taken van de man overnemen. Ze moet van alles kunnen: verzor gen, volwassen zijn, de verant woording dragen. Make-up wordt voor het eerst een wapen in de oorlog, tegen de vermoeidheid en ter morele ondersteuning. Er wordt gesproken van women power: het recht om vrouwelijk te zijn onder alle omstandigheden. Mijlpalen: compact poeder. Door gebrek aan grondstoffen is make up schaars. Vrouwen hebben zo hun alternatieven: laarzenwas als mascara, schoenenverf voor de wenkbrauwen, rozenblaadjes en linten gedoopt in rode wijn blij ken een prima rouge. De oorlog zorgt ervoor dat Amerika leider wordt in de cosmeticawereld. Frankrijk heeft het nakijken. Innovatie en ontwikkeling komen voortaan uit de VS, met Max Fac tor, Revlon, Helena Rubinstein en Estee Lauder aan het roer. Inspiratiebronnen: sterke vrou wen zoals filmsterren Lauren Bacall en Lana Turner. Jaren vijftig Periode van elegantie, maar ook van nieuw conservatisme. Vrou wen moeten terug naar het aan recht. Make-up wordt het masker van aanpassing en afhankelijkheid. De meeste vrouwen zijn in de war: ze moeten thuis zijn, maar krijgen tege lijkertijd steeds meer bezigheden buitenshuis. Zo'n veertig procent van de vrouwen in Amerika werkt, maar ze missen aandacht, identiteit en creativiteit. Ook nu vluchten vrouwen in de glamour van filmsterren en sprookjeshuwelijken (Grace Kelly, Jackie Ken nedy) en proberen ze hun frustraties te onderdrukken met make-up en Dior's New Look. Mijlpalen: seizoensmake-up, gratis produktmonsters, sun blocks, crèmes met plankton en zeewierelementen, betere controle en testen van produk ten, het vermelden van de samenstelling, mannencosmeti- ca. Cosmetica wordt een miljoenenin- dustrie, met Revlon als grootste voorbeeld. In de jaren vijftig heeft dit merk dagelijks meer dan zeventig scheikundigen aan het werk op zoek naar nieuwe pro dukten. Bekenden geven op tv en in tijdschriften hun schoon heidsgeheimen prijs, manne quins worden de nieuwe ster ren en lanceringen van pro dukten zijn steeds omvangrij ker en duurder. Inspiratiebronnen: Barbie, Jackie Kennedy, Marilyn Monroe. Jaren zestig De jeugd heeft het voor het zeggen en zet alles op z'n kop. Jonge vrouwen provoceren met mini. Schoonheid I staat voor materieel suc ces, jeugd, gezondheid, seks. Het jongensachtige lijf zonder rondingen van TViggy is favoriet. Uniseks doet z'n intrede en laat man nén en vrouwen er hetzelfde uitzien. Black is ineens beau tiful. Jongeren gaan make-up creatiever gebruiken, onder invloed van Maiy Quant en Popart. Mijlpalen: moderne verpakkin gen, de paint box van Mary Quant, massadistributie, felle kleuren, pruiken. Inspiratiebronnen: Twiggy, mode fotografie, Mary Quant. Jaren zeventig De periode van de babyboomers, politieke onrust en idealen. Vrou wen emanciperen verder en ver delen hun tijd tussen werk en kin deren. Er heerst angst, boosheid en trots. Make-up wordt camou flagemiddel, om aan te passen aan elke situatie: werk, liefde, uit gaan, huishouden, sport. Cosmeti ca speelt in op de onzekerheid van vrouwen, want mooi zijn betekent succesvol en goed zijn op alle ter reinen. Punk laat een ander beeld van cosmetica zien, agressiever, harder. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de definitie van schoonheid in sociaal en cultureel opzicht. De cosmetica-industrie zit in een depressie, vanwege de dalende bestedingen. Mijlpalen: opium, megacontrac- ten tussen merken en fotomodel len, het eerste zwarte fotomodel op de Vogue-cover, The Body Shop. Inspiratiebronnen: Punk, vrouwe- Make-up 'ver telt' de lange, moeizame weg van vrouweneman cipatie. FOTO RAYMOND MEIER lijke mode-ontwerpers, Shere Hite, Dolly Parton, A Clockwork Orange, David Bowie. Jaren tachtig tot nu Een tijd van snelle culturele ver anderingen, van terugkijken en angstig de toekomst afwachten. In plaats van vooruitkijken verliest' men zich in nostalgische dagdro merij: 'vroeger was alles beter'. Mode- en cosmeticatrends zijn dan ook geïnspireerd op vorige decennia. Vrouwen kiezen zelf de dingen waar ze zich goed bij voe len, kopen kritisch en willen niet langer te veel betalen. Plastische chirurgie wordt een obsessie voor sommigen. Supermodellen bepa len de definitie van schoonheid. Nieuwe technologie komt vooral uit Japan. Mijlpalen: polymeren in masca ra's zorgen voor beter resultaat, fruitzuren, liposomen, huidanaly se via computer, speciale make-up voor de gekleurde huid, poeder balletjes. Inspiratiebronnen: MTV, de oude re vrouw, de computer, New Age, Naomi Wolff, open grenzen, Japanse mode-ontwerpers. 'The Face of The Century' door Kate de Castelbajac; uitgeverij Thames and Hudson (imp. Nilsson Lamm); prijs 88,05 gulden. Door Wim Kuipers Lijnen, dieet, kilo's afvallen, maar helaas: een paar maanden later zijn de vetrolletjes er vaak weer. Opnieuw lij nen. Maar dit jojoën in gewicht blijkt niet zo gunstig voor de stofwisseling. Duizenden mensen - vooral vrouwen- volgen een dieet. De eerste keer lukt dat wel, de weegschaal geeft een jubelge- voel, maar na een half jaar kan het oude badpak vaak weer uit de voddendoos. Soms wijst de weegschaal nog meer aan dan voor het dappere dieet. Hoe komt dat? En wat is eraan te doen? Dat vroeg de in Venray geboren gezond- heidkundige Kitty Kempen zich af. Ze onderzocht twee jaar lang een groep van 63 vrouwen met overgewicht die een dieet gingen volgen. Ze promoveerde Na een paar maanden keren de vetrol- letjes vaak weer terug. foto anp aan de Rijksuniversiteit Limburg op haar onderzoek. De onderzochte vrouwen (gemiddelde leeftijd 38) volgden een dieet van acht weken en werden zo'n tien kilo mager der. Anders gezegd: het lichaam had reserves - vrijwel altijd vetophopingen - moeten aanspreken, want het moet blij- na een dag al speciale signalen af. Kitty Kempen: „Het redeneert: ik krijg niet genoeg energie meer, dus moet ik zuini ger zijn daarmee. Dan wordt de stofwis seling verlaagd. Vaak is dat meteen al te merken: je hebt het plotseling koud." De vrouwen volgden na een jaar weer hetzelfde dieet. Intussen hadden twee ven functioneren. Werken, lopen, 'maar ook de spijsvertering gaat door, het hart blijft bloed rondpompen en dat kost allemaal energie,' zegt Kitty Kempen. Maar dat is niet alles. Het lichaam weet namelijk niet waarom je lijnt, dat je je anders niet meer in badpak durft te ver tonen. Het merkt alleen: ik krijg minder voedsel, en gaat zich aanpassen. Geeft van de drie bijna weer hun oude gewicht. Of ze meer waren gaan eten, is onduidelijk, want het is moeilijk om dat wetenschappelijk te meten. Belangrijker was dat de vrouwen de tweede keer, met hetzelfde dieet, hoog uit een kilo of zes afvielen. „We hebben toen naar de stofwisseling gekeken. Die had zich wel hersteld, maar niet alle aanpassingen aan het minder eten waren verdwenen. Het zou best zo kunnen zijn dat het lichaam blijvend minder energie verbruikt," vermoedt Kitty Kempen. Gevolg kan zijn dat je ondanks enkele kuren per jaar toch dikker wordt, omdat het lichaam zich gewend heeft aan min der voedsel. Een deel van wat eerst nodig was voor energie, wordt nu opge slagen als vet. Maar dat is theorie. „Om dat te bewijzen zou je een groep vrouwen minstens een jaar of tien moeten volgen. Twee jaar is te weinig. Helemaal ideaal is om ze dan te vergelijken met vrouwen die nooit schommelen in gewicht." Kitty Kempen vindt daarom dat iemand met maar een beetje overgewicht beter geen dieet kan volgen. Het gevaar is het jojo-effect, 'want ook uit andere onder zoeken blijkt dat regelmatige schomme lingen in lichaamsgewicht niet al te gezond zijn.' Sporten dus: dat helpt zeker zo goed. J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23