Icenario DAF biedt
okker geen uitkomst
irash Fokker hoeft geen 7500 slachtoffers te vergen
Jerk
er
leffen
DE STEM
Angst of berusting?
ihannesburg
«SS* Niemand is gerust op een goede afloop bij Fokker
K topiaar 1992>toen het
Analyse
Fokker-debacle is grote
klap voor Noord-Ierland
4Dasa noch overheid wil
aan liefdadigheid doen'
Zoons van wijlen Maxwell
vrijgesproken van zwendel
A7
Outplacement
en Loopbaanbegeleiding
VAN EDE PARTNERS
Barèl naar Menken
Holding Wassenaar
>0 JANUARI 1996
Lnale Partij (NP) overweegt
tne documenten die laatste
prden geciteerd. De leiding
brganisatorische identiteit'
l'de naam en de structuren'
pking van de doelstellingen
deel van de NP-leiding ziet
ten een toekomst voor de par-
|als constructieve partner van
ANC, en een enkeling sym-
Ihiseert zelfs heimelijk met de
Ihtervleugel van die beweging
%er leiding van vice-president
abo Mbeki.
In ander deel ziet de partij toch
[oral als vertegenwoordiger van
blanke minderheidsbelang.
ironie wil dat deze vleugel
fet name in de Westkaap, waar
partij in hoge steunt op de -
^m van de kleurlingenbevol-
ng, aanhang heeft,
lide vleugels, tot nu toe bijeen
[houden door een hevig balan-
Irende De Klerk, zien het werk
de inmiddels geïnstalleerde'
ommissie van waarheid en ver
lening', die de komende twee
Jar onderzoek zal doen naar de
plitieke misdaden van de apart-
bidsjaren, met angst en vrezen
Jgemoet. Het blazoen van de
artij dreigt blijvend besmeurd
blijven. Onlangs werd dan ook
ekend dat een commissie, waar-
an vertegenwoordigers van bei-
Ie vleugels deelnamen, in een
lotitie de gedachte aan opheffing
leeft neergelegd. De commissie
Icht de kans om de doeleinden
lan de huidige NP te verwezen
lijken en bij 'volgende verkiezin
gen versterkt uit de bus te komen,
roter na omvorming van de par
tij tot een 'christen-democrati-
|che alliantie', een 'CDA'.
Dok de Inkathabeweging van
bhief Buthelezi zou, op termijn,
deel van een dergelijke coalitie
kunnen gaan uitmaken.
cussie met een gewapende poli-
llekeurige optreden van de poli-
foto epa
huurmoordenaars inhuren om
elkaar te lijf te gaan."
Vervelend voor de politie is dat
agenten er door de eigenaren
van de taxi-associaties van
worden beschuldigd belangen
te hebben in de taxibranche.
Voor beschuldigingen dat som
mige huurmoordenaars blanken
zouden zijn en dat er agenten
zijn met belangen in de bran
che, zijn geen bewijzen, z°
benadrukt Swart.
Maar in een uitgelekt vertrou
welijk document van één van de
organisaties met telefoonnum
mers van contactpersonen,
stond een groot aantal achter
namen van blanken. Een van de
namen was die van het hootn
van de verkeerspolitie in een
klein plaatsje niet ver van
Johannesburg.
„Die zwarten hebben gewoo
weer een eimuus gevonden om
elkaar af te maken," ïegt
blanke taxichauffeur Mar
Colombo van een gewone Peis0
nentaxi waar zich de Prob'.er'li;
niet voordoen. „Ik wilde dat
er nog meer vonden."
Het nationale taxiteam dat
opgericht om oplossingen vo
het taxiprobleem aan te drag
ziet dat anders. Het overleg
waaraan vertegenwoordig
van de taxi-organisaties,
overheid en de politie dee
men, denkt dat vooral streng
regelgeving door de overhel
problemen grotendeels
oplossen. Immers: de schietp
tijen ontstonden drie jaar g
den toen de overheid de bra®b
de vrije hand liet. Ex-chau
Makoe gelooft niet echt in
snelle oplossing. De bel:a g
zijn te groot en de verdie
te goed. „Dit is niet zoJ
te lossen. Deze hele taxi-el en®
is veranderd in een soor n
Angeles-achtige gangooriog-
Economie
n
"ochtend uit Woensdrecht
likken (de een zijn dreigende
Lis de Bergse busondernemer
y rijn brood). Aan boord zo'n
Ld medewerkers van kabel-
Xtot Elmo en van Fokker
Kt Services (FAS), het
tratiebedrijf van Fokker. Niet
i(rce„ kon mee. Bewaking
Ift natuurlijk achter en de ver-
■LmoHtib wil geen telefoontje
mislopen. Verder ligt de boel
vandaag wel plat.
De gretige dames van Elmo eisen
een plekje in bus 1 op. Ze gaan
ervoor! En toch zijn het bijna
allemaal uitzendkrachten, die
nog maar een paar maanden
kabels in elkaar frunniken. „Pre
cisiewerk, vrouwenwerk, dat
kunnen mannen niet zo. En vrou
wen werken harder hè, dat is
bewezen," luidt Claudia Hoog-
vliets' stelling. En wie in deze bus
zal het bestrijden?
Ze schijnen er een gezellige dag
van te willen maken en worden
dus liever niet lastig gevallen met
vragen als: denk je volgende
week nog werk te hebben?
Maar serieus nemen ze het wel
hoor, en ze blijven er graag aan
het werk.
Sylvia Hiltjens heeft geleerd voor
doktersassistente, een ander
heeft een diploma zwakzinnigen
zorg en zo zijn er meer die je niet
bij Elmo zou verwachten. Maar
ze kwamen in hun eigen branche
niet aan de slag en lieten zich
door uitzendbureau Manpower
verleiden bij de Fokkerdochter
aan de slag te gaan. Werk zat,
leek het, maar de meesten hebben
zich verkeken op moeders ziekte.
Claudia niet, die heeft de ellende
al maanden zien aankomen, maar
Sylvia liet zich verrassen. Pas
nog besloot ze niet te reageren op
een advertentie: 'doktersassisten
te gevraagd voor 16 uur'. „Zo
Inker en DAF leken
Lie jaren allebei een
imbere toekomst tege-
oette gaan. Deutsche
rospace (Dasa) ont-
mdezich na moeizaam
iderhandelen over Fok-
ir.DAF ging failliet en
,aakte een nieuwe start.
Ichteraf lijkt de Eindho-
Ke vrachtwagenf abri-
jut de beste 'keuze' te
abben gemaakt, maar of
t DAF-scenario uit-
ost biedt voor de
jfgtuigbouwer valt te
[twijfelen.
jrChris Paulussen
1 grote overeenkomsten
n vrachtwagens en vliegtui-
I. Het gaat in beide gevallen
I transportmiddelen bestemd
afnemers. De
iten voor zowel
s als vliegtuigen lopen al
i in de vele honderden mil-
Dat zijn enorme bedragen
noeten worden terugver-
:din markten die sterk groei-
Joi krimpen al naar gelang de
teling van de economie,
[listen afvalrace, waarin de
«.«producenten het eerst het
oijfltggen.
1 tn Fokker dreigden zich
'iele jaren geleden al bij de
allers te voegen. Beide bedrij-
b hamen zwaar in de verlie-
M°°r het inzakken van hun
markten. Ingrijpende sane-
waren onvoldoende om
den te stelpen.
F ging uiteindelijk failliet -
mislukte onderhandelingen
[t Mercedes, een dochter van
«ler-Benz - en maakte onder
a DAF Trucks een succes-
Je nieuwe start. Fokker wierp
F1 meer uit nood gedwongen
P »it liefde in de armen van
i ook al een onderdeel van
nler-Benz.
F is redelijk op zijn pootjes
ttt gekomen, al moet worden
wacht hoe de Eindhovense
kfabrikant zich houdt onder
Jte marktomstandigheden.
iwjktdatFokkereen verkeer
de partnerkeuze heeft gemaakt,
dringt zich onvermijdelijk de
vraag op of het DAF-scenario
voor de vliegtuigbouwer alsnog
een reële optie is.
Voor de beantwoording van die
vraag moet niet alleen gekeken
worden na de overeenkomsten
maar na de verschillen tussen
beide ondernemingen en de
markten waarop zij opereren. En
die zijn gigantisch.
Het lot van DAF lag in '92/'93
vooral in handen van de banken.
In ruil voor de kredietverlening
hadden de banken alle bezittin
gen van DAF in onderpand geno
men. Toen de kredietlimiet
bereikt was hadden de banken er
alle belang bij om de geldkraan
dicht te draaien en DAF failliet te
laten gaan. De nieuwe onderne
ming DAF Trucks moest om te
kunnen starten immers de bezit
tingen - onroerend goed, machi
nes, technologie - uit de failliete
boedel overnemen. De opbrengst
daarvan kwam terecht: bij de
banken die vrolijk de dans ont
sprongen.
Fors afgeslankt, verlost van een
niet meer te dragen schuldenlast
en voorzien van vers kapitaal
maakte DAF een nieuwe start
met moderne produkten in een
aantrekkende markt. Die taktiek
van de onbetaalde rekening pak
te zo goed uit dat achteraf de
vraag gerechtvaardigd is of dat
allemaal niet anders had gekund.
Het huidige succes is bereikt door
hard werken, maar ook over de
ruggen van aandeelhouders, obli
gatiehouders, toeleveranciers en
niet te vergeten de twaalfduizend
werknemers. Van de zevendui
zend werknemers in Nederland
en België - exclusief Groot-Brit-
tannië dus - die zonder sociaal
plan van de ene dag op de andere
op straat werden gezet kregen er
maar vijfendertighonderd een
baan bij de nieuwe onderneming.
Inmiddels is het personeelsbe
stand van DAF Trucks al weer
opgelopen tot een kleine vijfdui
zend mensen, maar daarmee is
niet alle leed geleden.
Dat zijn consequenties die bij een
DAF-scenario voor Fokker moe
ten worden overwogen. Daar
naast moet worden vastgesteld of
Fokker zijn (personeels)kosten
zodanig kan terugschroeven dat
vliegtuigen met winst kunnen
worden verkocht en tegelijkertijd
voldoende draagvlak overblijft
om op termijn te overleven.
Fokker kan bij die afweging niet
in alle opzichten met DAF wor
den vergeleken. Waar DAF zijn
trucks verkoopt aan een groot
aantal klanten in Europa moet
Fokker zijn toestellen afzetten bij
een beperkt aantal afnemers ver
spreid over de hele wereld.
Op de Europese truckmarkt zijn
de kaarten aardig geschud. Dat
kan niet worden gezegd van de
vliegtuigmarkt. Als producent
van middelgrote vliegtuigen ziet
Fokker zich geconfronteerd met
een toenemende concurrentie van
giganten als Boeing, McDonnell
Douglas en Airbus en van nieuw
komers uit Azië.
Het lot van Fokker ligt in tegen
stelling tot dat van DAF niet in
handen van de banken maar van
Dasa. Sinds Fokker door zijn
geld heen is staat de Duitse
grootaandeelhouder garant voor
de uitgaven die met de dag hoger
oplopen. Met een faillissement
wordt dat financiële lek gestopt,
maar loopt Dasa tegelijkertijd
het risico dat het de 2,5 a 3 mil
jard gulden die het tot nu toe in
Fokker heeft gestoken op zijn
buik kan schrijven.
Dat zou een persoonlijke neder
laag betekenen voor Jürgen
Schrempp, de topman van Daim-
ler-Benz die het bij Dasa voor het
zeggen had ten tijde van de over
name van Fokker.
De Nederlandse overheid had er
zo'n tweehonderd miljoen gulden
voor over om DAF te redden.
Fokker is alleen te redden met
een veelvoud van dat bedrag.
Achter de schermen zijn de afge
lopen dagen ongetwijfeld tal van
scenario's doorgerekend om
zoveel mogelijk te redden van
Fokker.
Dat het DAF-scenario daarbij
niet als blauwdruk kan dienen
kan worden afgeleid uit uitspra
ken van Fokker-topman Ben van
Schaik, die een faillissement
funest noemde, omdat de vlieg
tuigfabrikant daarmee alle
geloofwaardigheid bij zijn afne
mers en op de kapitaalmarkt zou
verspelen.
asterdam - De eerste
polgen van het omvallen
I® Fokker lijken overzichte-
Bij Fokker komen 7900
'ensen op straat te staan, bij
F toeleveranciers Deutsche
Pros AG 1200 en bij Short
Pothers in Belfast 1500.
waar een nadere analyse
|®t dat pijn in praktijk nog
lp eens kan meevallen.
verliest Nederland met het
PNnen van Fokker? In het
jraPP°rt 'De betekenis van
i j v°or Nederland' stelt
Nerzoeker Danny Jacobs, dat
i totale cluster Fokker goed is
|™r e®driehonderdste deel van
nationaal produkt. Maar dat
ï®i)t nog vier miljard omzette.
iwT^t is teruggelopen tot
de helft.
ilz'to er circa zevenduizend
"cte banen te vinden. Die
iMitde uu'eke cluster van
gluten als het NIVR, het
Ca, Luchtvaart- en Ruim
en Laboratorium, bij de TU
ftii iJu jiverse hogescholen en
IfethL dfiiven verenigd in de
Ie lthnds Aviation Group,
«rio? ^aren zÖn toeleve-
s een stuk minder afhan-
«hmJPWOrden- "ZÖ hebben
e» ^eces op andere mark-
foatlf j' constateert Jacobs,
"e t.„° t zii onder meer met
erin» "S11 die ze d°°r toele-
"M iu ok£er hebben opge-
tuven g toe: ik zou niet
i{|Lj,, eêgen dat er meteen een
NerLT\alt als Fokker ten
fcio Juf' ?ar op tengere ter-
»an dt wel, dat de structuur
bedrijfstak verzwakt
en daardoor wordt bedreigd."
Wat wint de overheid als ze Fok
ker overeind houdt? Fokker
heeft nog 7400 mensen in dienst.
Het feitelijke kernbedrijf, dat
vliegtuigen ontwerpt, bouwt,
verkoopt en de after-sales ver
zorgt (Fokker Aircraft), ver
schaft echter slechts circa vier
duizend mensen werk.
De interne toeleveranciers in de
divisie Aerostructures met 1900
werknemers moeten leveren
tegen marktconforme prijzen en
hebben een eigen winstverant-
woordelijkheid. Hun toekomst
ligt voor een flink deel buiten
het huidige
moederbedrijf.
Maar zij gaan
verloren met
het omvallen
van Fokker.
Zelfstandige
Door Willem Reijn
dochterondernemingen, als Fok
ker Elmo (450) en Fokker Air
craft Services (850 mensen),
hebben Fokker als grote klant,
maar werken zelfstandig en zijn
zelfs licht winstgevend. Een val
van Fokker komt ook voor hen te
vroeg, omdat de schok in omzet
nog te groot is. Dochter Avio-
Diepen is verkocht. Van Fokker
Space Systems is vijftig pro
cent van de aandelen bij derden
ondergebracht.
Het kernbedrijf Fokker Aireraft
heeft een goede uitgangspositie
nu de markt weer aantrekt. De
kosten zijn tientallen procenten
gedaald, het just-in-time-sys
teem is voor de vliegtuigindus
trie spraakmakend. Het kost nog
maar negen maanden om een
Fokker 100 te bouwen - en dat
zal nog worden verkort tot zes
maanden. Dat maakt het voor
Fokker extra zuur als de aan
deelhouders juist op dit moment
het bedrijf zouden laten vallen.
Op langere termijn blijft een
moordende concurrentie. Waar
volgens Dasa de markt voor
regio-toestellen in de komende
twintig jaar 2350 stuks groot is,
gaan wel erg veel aanbieders
zich op die potentiële omzet van
circa 65 miljard dollar storten.
Boeing, McDonnell Douglas,
Fokker/Airbus, het Canadese
Bombardier, het Braziliaanse
Embraer en het Indonesisiche
IPTN, de Koreanen met de Chi
nezen - allen willen allen een
graantje mee
pikken.
Als outsiders
gelden nog de
Russen en
Japanners.
Omdat het vijf
miljard gulden kost om een toe
stel te ontwikkelen, staat tevo
ren al vast dat er een paar fabri
kanten stevig geld gaan verlie
zen.
Is er dus ooit nog wel geld te ver
dienen in de vliegtuigbouw? De
reiziger is gewend geraakt aan
lage tarieven en de prijzen blij
ven dus onder druk staan. High
tech produkten van vandaag
blijken morgen ook in doodge
wone lage lonenlanden te kun
nen worden vervaardigd.
De slimste fabrikanten die
beseffen dat vliegen en glamour
weinig meer met elkaar te
maken hebben, die het rapste
reageren op marktveranderin-
gen en die het meest complete
programma kunnen aanbieden,
voor hen is er plaats.
Fokker zal begin volgende eeuw
nog minder een Nederlands
bedrijf zijn dan het nu is. Van de
waarde van de huidige generatie
vliegtuigen komt nu een goeie
dertig procent uit Nederland. De
romp komt van het Dasa-zusje
Deutsche Aerospace, de vleugels
van het Ierse Short's, de motoren
van het Engelse Rolls-Royce, etc.
Dat buitenlandse aandeel zal
verder toenemen om alle toe
komstige partners te bevredigen.
De interne Fokker-toeleveran
ciers zullen keihard moeten
vechten om hun aandeel te
behouden.
Het Fokker-toestel voor de een
entwintigste eeuw, het zogehe
ten FAX-toestel, moet de afron
ding aan de onderkant van het
Airbus-programma worden.
Fokker wordt zo geïntegreerd in
een Paneuropese vliegtuigindus
trie met het Duitse Dasa, het
Franse Aerospatiale, het Itali
aanse Alenia, het Spaanse Casa
en het Britse British Aerospace
als deelnemers. Het versterkt de
positie van de Europese vlieg
tuigindustrie tegenover de domi
nante Amerikanen.
Is Fokker daarmee nog Fokker?
Van topman Ben van Schaik
hoeft er straks helemaal geen
Fokker meer te staan op de
Nederlandse mini-Airbus,
zolang die maar in Nederland
wordt gemaakt.
Het FAX-toestel moet straks in
alliantie worden geproduceerd
met China en Korea, die een
eigen 'Aziatische Fokker' gaan
bouwen. De Chinezen en Kore
anen moeten overigens nog kie
zen uit vier Westerse gegadig
den: Dasa/Fokker, Aerospatia-
le/BAe, McDonnell Douglas en
Boeing.
Dan komen de opportunity
Minister Wijers beseft dat het
voor Fokker vijf voor twaalf is.
foto de stem/johan van gurp
costs. Wat kost het Nederland
als Fokker ten onder gaat. Vol
gens een worst case scenario van
Economische Zaken en Finan
ciën moet Nederland 850 miljoen
gulden aan leningen afschrijven
en nog eens extra lasten 650 mil
joen gulden dragen vanwege uit
keringen.
Maar door de opbouw van het
bedrijf hoeft niet alles failliet te
gaan. Voor Fokker Space Sys
tems (450 werknemers), Elmo
(450) en FAS (850) kunnen ver
moedelijk nieuwe investeerders
worden gevonden. Om het weg
vallen van Fokker op te vangen,
zal een behoorlijke afslanking
nodig zijn van dertig tot vijftig
procent van het personeel.
Van de zevenduizend werkne
mers die Fokker binnenkort zou
tellen, blijven er zo nog geen zes
duizend ontslagen over. Op
Schiphol zal in elk geval een
after-salespost in stand worden
gehouden, zo verwachten goed-
ingewijde Fokker-werknemers,
want Daimler en Dasa zullen
toch proberen hun zaakjes op
een nette manier af te wikkelen.
Verder heeft het personeel nog
wat werk aan het afbouwen van
de toestellen die nu in de han
gars staan. Daarmee kunnen
duizend tot tweeduizend mensen
voorlopig aan het werk blijven,
wat als voordeel heeft dat de
werknemers gefaseerd op de
arbeidsmarkt komen. De
arbeidsbureau's verwachten
bovendien het hooggekwalifi
ceerde personeel redelijk snel te
kunnen plaatsen.
Voorwaarde is wel dat de over
heid en Dasa een boedelkrediet
ter beschikking stellen, zodat de
curator de lopende zaken kan
afhandelen.
De curator zal ook op zoek gaan
naar een mogelijke koper. De
geruchtenmolen heeft inmiddels
nagenoeg elke andere vliegtui
genfabrikant dan Dasa naar
voren gebracht: Airbus, British
Aerospace, het Canadese Bom
bardier, Aerospatiale en zelfs
McDonnell Douglas mag niet
uitgesloten worden geacht.
Een doorstart onder eigen naam
behoort ook tot de theoretische
mogelijkheden. Maar Fokker
topman Van Schaik ziet daar
weinig in: de financiers zullen
geen vertrouwen meer hebben in
Fokker, wat pijnlijk is in een
kapitaal-intensieve industrie.
De klanten zullen geen toestel
len meer durven bestellen bij een
vliegtuigbouwer, die met een
continuïteitsprobleem kampt.
Daarmee liggen vele opties open.
En zal de tijd van speculaties
nog wel even duren.
ZATERDAG 20 JANUARI 1996
weinig uren, dat kost me te veel."
Nu heeft ze wel een beetje spijt,
want gerust op de goede afloop
bij Fokker is niemand. „Dan
maar terug naar het uitzendbu
reau, omscholen misschien, maar
waarin? In welk vak kun je nog
zeker zijn van werk?"
Ach, misschien loopt het toch nog
goed af, bedenkt ze dan. „Dan
zouden we met dezelfde mensen
als vandaag eigenlijk een groot
feest moeten geven."
Door Willem Reijn
Belfast - In het zich net van een lange burgeroorlog herstellen
de Noord-Ierland zal de val van Fokker als een keiharde klap
aankomen. De grootste industriële werkgever van Noord-Ier
land, de vleugelbouwer Short Brothers Aerospace, moet vijf
tienhonderd werknemers ontslaan, als het Fokker als klant
kwijtraakt.
motoren-producent Rolls-Royce.
„Voor dat bedrijf maakt het niet
uit of ze hun motoren onder het
ene of onder het andere toestel
moeten hangen," zegt een Fok
ker-werknemer.
De werknemers van Short's
wachten dan ook in spanning af
hoe het afloopt met de Neder
landse vliegtuigbouwer. De
directie houdt het personeel van
dag tot dag op de hoogte van de
ontwikkelingen. Short's is zich al
lange tijd bewust van de grote
problemen waarin zijn Neder
landse klant verkeert.
Eind vorig jaar kwam nog een
delegatie van de centrale onder
nemingsraad en vakbonden van
Schiphol op bezoek om de verte
genwoordigers van het personeel
van Short's te overtuigen van de
zin van een prijsverlaging van de
vleugels. Alle toeleveranciers
moesten met hun kostprijs tien
tallen procenten omlaag. Om die
verlaging te bereiken moesten
ook de werknemers geld inleve
ren, waartoe zij na enige Hol
landse massage uiteindelijk ook
bereid waren. Invloed heeft het
bedrijf nu niet meer. „We kunnen
alleen maar afwachten." Dan
weten de Noordieren of het
Engelse rijmpje nog altijd opgeld
doet: The trouble with the
Dutch is that they're giving too
little and asking too much'.
Juist gaat het een beetje beter
met Noord-Ierland, vertellen ze
bij het Instituut voor Economi
sche Ontwikkeling in Belfast.
Door de terugkeer van de vrede,
hebben ondernemers weer ver
trouwen in de economie gekregen
en investeren zij eindelijk in
nieuwe activiteiten. De werk
loosheid is zelfs gedaald, hoewel
het percentage van 11,4 procent
nog een stuk boven het Britse
gemiddelde ligt.
Het bericht dat bij Short's vijf
tienhonderd banen op de tocht
staan is dan ook het gesprek van
de dag in Belfast. Het bedrijf
Short Brothers is als producent
van de vleugels van het Fokker
programma nauw verbonden aan
het lot dat Fokker treft.
Short Brothers en Fokker onder
houden al lange tijd een uitste
kende relatie: Short's leverde al
de vleugels voor de Fokker Fel
lowship, de voorganger van de
Fokker 100 die begin jaren zestig
op de markt kwam.
„Dertig procent van onze omzet
danken wij aan Fokker," zegt een
woordvoerster van het bedrijf.
„Als Fokker failliet gaat, kost dat
ons vijftienhonderd banen ()ij ons
zelf en nog eens honderdvijftig
banen bij toeleveranciers."
Voor Short's is er niet direct een
andere afnemer te vinden, in
tegenstelling tot bijvoorbeeld
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Het plafond van het bod wordt op
vijfhonderd miljoen gulden vers
geld geschat. Maar door met een
nieuw bod te komen, hebben Wij
ers en Kok in elk geval een nega
tief besluit moeilijker gemaakt
voor Schrempp.
Kok was tevoren somber over de
uitkomst van het beraad met
Schrempp. De verschillen zijn
'nagenoeg onoverbrugbaar', zei
Kok na zijn wekelijkse perscon
ferentie. „Een zeer breed kanaal,
waar je nog niet met een polsstok
overheen kimt springen." Kok
Wat er precies zijn hoofd omgaat weet niemand. Verraadt zijn gezicht angst of juist berusting? Deze
Fokker-werknemer moet na een dag actievoeren in Den Haag nog minstens tot maandag wachten
voordat hij meer weet over de toekomst van zijn bedrijf. foto de stem/ben steffen
Door Bob van Huët
Londen - Kevin en lan Maxwell, de zoons van wijlen media
magnaat en megafraudeur Robert Maxwell zijn vrijgesproken
van medeplichtigheid aan miljoenenzwendel.
Na een marathonproces van acht
maanden en acht dagen beraad
slagingen van de jury werden de
beide broers gisteren niet schul
dig bevonden aan misbruik van
pensioenfondsen van de twee
grootste van het voormalige uit
geversimperium: Maxwell Com
munication Corporation (MCC)
en Mirror Group Newspapers
(MGN).
Het Maxwell-rijk stortte in 1991
in met een schuld van bijna
anderhalf miljard gulden. Robert
Maxwell stierf een mysterieuze
dood nadat hij bij de Canarische
Eilanden overboord was geslagen
van zijn luxejacht 'Lady Ghislai-
ne'. Het concern zat op dat
moment zwaar in de schulden.
De zoons van Maxwell bekleed
den topfuncties bij MCC en
MGM. Kevin Maxwell schudde
alle juryleden persoonlijk de
hand toen hij, zijn broer lan en
een ex-MCC-directeur werden
vrijgesproken, lan huilde dikke
tranen. Voor de 'Old Bailey'
omhelsden de broers elkaar nog
eens ten overstaan van een batte
rij fotografen.
Kevin werd beschuldig van 'cri
minele samenzwering' met zijn
vader Robert Maxwell om aande
len ter waarde van ruim driehon
derd miljoen gulden uit het pen
sioenfonds van de beide nv's over
(ADVERTENTIE)
PERSOONLIJKE ONTWIKKELING EN INZETBAARHEID
Eindhoven: telefoon 040 245 72 20, ir W.H.M. van Lange
benadrukte dat het „ondenkbaar
is dat voor rekening van de
Nederlandse belastingbetalers
drie miljard gulden wordt opge
hoest,"
„Dasa wil geen liefdadigheids
vereniging zijn, maar de Neder
landse overheid is dat ook niet,"
aldus Kok. Fokker leed vorig jaar
een verlies van een miljard gul
den. Dat er achtduizend banen op
het spel staan, weegt voor de
Nederlandse regering zwaar,
maar behoud van werkgelegen
heid kan niet tegen elke prijs,
aldus de premier.
te hevelen naar een Israëlisch
bedrijf. Bedoeling was om met de
spaarcenten van oud-werkne
mers particuliere schulden van
Robert Maxwell af te lossen.
De drie aangeklaagden werden
ook vrijgesproken van een soort
gelijke manoeuvre waarbij nog
eens voor honderden miljoenen
aandelen uit het pensioenfonds
verdwenen. Robert Maxwell
gebruikte dit geld als garantie
voor nieuwe leningen bij banken.
Kevin en lan hebben de aan
klachten steeds ontkend en vol
gehouden dat ze onwetend waren
over de herkomst van het geld.
Hun zeer solistische en domine
rende vader zou hen nimmer heb
ben ingelicht over zijn gesjoemel.
Oud Gastel - Directeur F.J. Barèl
van Menken Dairy Food in Oud
Gastel is benoemd tot directeur
bij de Menken Holding in Wasse
naar. Hij gaat zich daar ondere
ander bezighouden met het
acquisitieproces en de interne
stafdiensten Financiën, Perso
neel Organisatie en Inkoop.
Barèl begint pas aan zijn nieuwe
functie als zijn opvolging in Oud
Gastel geregeld is.