Icenario DAF biedt okker geen uitkomst irash Fokker hoeft geen 7500 slachtoffers te vergen Jerk er leffen DE STEM Angst of berusting? ihannesburg «SS* Niemand is gerust op een goede afloop bij Fokker K topiaar 1992>toen het Analyse Fokker-debacle is grote klap voor Noord-Ierland 4Dasa noch overheid wil aan liefdadigheid doen' Zoons van wijlen Maxwell vrijgesproken van zwendel A7 Outplacement en Loopbaanbegeleiding VAN EDE PARTNERS Barèl naar Menken Holding Wassenaar >0 JANUARI 1996 Lnale Partij (NP) overweegt tne documenten die laatste prden geciteerd. De leiding brganisatorische identiteit' l'de naam en de structuren' pking van de doelstellingen deel van de NP-leiding ziet ten een toekomst voor de par- |als constructieve partner van ANC, en een enkeling sym- Ihiseert zelfs heimelijk met de Ihtervleugel van die beweging %er leiding van vice-president abo Mbeki. In ander deel ziet de partij toch [oral als vertegenwoordiger van blanke minderheidsbelang. ironie wil dat deze vleugel fet name in de Westkaap, waar partij in hoge steunt op de - ^m van de kleurlingenbevol- ng, aanhang heeft, lide vleugels, tot nu toe bijeen [houden door een hevig balan- Irende De Klerk, zien het werk de inmiddels geïnstalleerde' ommissie van waarheid en ver lening', die de komende twee Jar onderzoek zal doen naar de plitieke misdaden van de apart- bidsjaren, met angst en vrezen Jgemoet. Het blazoen van de artij dreigt blijvend besmeurd blijven. Onlangs werd dan ook ekend dat een commissie, waar- an vertegenwoordigers van bei- Ie vleugels deelnamen, in een lotitie de gedachte aan opheffing leeft neergelegd. De commissie Icht de kans om de doeleinden lan de huidige NP te verwezen lijken en bij 'volgende verkiezin gen versterkt uit de bus te komen, roter na omvorming van de par tij tot een 'christen-democrati- |che alliantie', een 'CDA'. Dok de Inkathabeweging van bhief Buthelezi zou, op termijn, deel van een dergelijke coalitie kunnen gaan uitmaken. cussie met een gewapende poli- llekeurige optreden van de poli- foto epa huurmoordenaars inhuren om elkaar te lijf te gaan." Vervelend voor de politie is dat agenten er door de eigenaren van de taxi-associaties van worden beschuldigd belangen te hebben in de taxibranche. Voor beschuldigingen dat som mige huurmoordenaars blanken zouden zijn en dat er agenten zijn met belangen in de bran che, zijn geen bewijzen, z° benadrukt Swart. Maar in een uitgelekt vertrou welijk document van één van de organisaties met telefoonnum mers van contactpersonen, stond een groot aantal achter namen van blanken. Een van de namen was die van het hootn van de verkeerspolitie in een klein plaatsje niet ver van Johannesburg. „Die zwarten hebben gewoo weer een eimuus gevonden om elkaar af te maken," ïegt blanke taxichauffeur Mar Colombo van een gewone Peis0 nentaxi waar zich de Prob'.er'li; niet voordoen. „Ik wilde dat er nog meer vonden." Het nationale taxiteam dat opgericht om oplossingen vo het taxiprobleem aan te drag ziet dat anders. Het overleg waaraan vertegenwoordig van de taxi-organisaties, overheid en de politie dee men, denkt dat vooral streng regelgeving door de overhel problemen grotendeels oplossen. Immers: de schietp tijen ontstonden drie jaar g den toen de overheid de bra®b de vrije hand liet. Ex-chau Makoe gelooft niet echt in snelle oplossing. De bel:a g zijn te groot en de verdie te goed. „Dit is niet zoJ te lossen. Deze hele taxi-el en® is veranderd in een soor n Angeles-achtige gangooriog- Economie n "ochtend uit Woensdrecht likken (de een zijn dreigende Lis de Bergse busondernemer y rijn brood). Aan boord zo'n Ld medewerkers van kabel- Xtot Elmo en van Fokker Kt Services (FAS), het tratiebedrijf van Fokker. Niet i(rce„ kon mee. Bewaking Ift natuurlijk achter en de ver- ■LmoHtib wil geen telefoontje mislopen. Verder ligt de boel vandaag wel plat. De gretige dames van Elmo eisen een plekje in bus 1 op. Ze gaan ervoor! En toch zijn het bijna allemaal uitzendkrachten, die nog maar een paar maanden kabels in elkaar frunniken. „Pre cisiewerk, vrouwenwerk, dat kunnen mannen niet zo. En vrou wen werken harder hè, dat is bewezen," luidt Claudia Hoog- vliets' stelling. En wie in deze bus zal het bestrijden? Ze schijnen er een gezellige dag van te willen maken en worden dus liever niet lastig gevallen met vragen als: denk je volgende week nog werk te hebben? Maar serieus nemen ze het wel hoor, en ze blijven er graag aan het werk. Sylvia Hiltjens heeft geleerd voor doktersassistente, een ander heeft een diploma zwakzinnigen zorg en zo zijn er meer die je niet bij Elmo zou verwachten. Maar ze kwamen in hun eigen branche niet aan de slag en lieten zich door uitzendbureau Manpower verleiden bij de Fokkerdochter aan de slag te gaan. Werk zat, leek het, maar de meesten hebben zich verkeken op moeders ziekte. Claudia niet, die heeft de ellende al maanden zien aankomen, maar Sylvia liet zich verrassen. Pas nog besloot ze niet te reageren op een advertentie: 'doktersassisten te gevraagd voor 16 uur'. „Zo Inker en DAF leken Lie jaren allebei een imbere toekomst tege- oette gaan. Deutsche rospace (Dasa) ont- mdezich na moeizaam iderhandelen over Fok- ir.DAF ging failliet en ,aakte een nieuwe start. Ichteraf lijkt de Eindho- Ke vrachtwagenf abri- jut de beste 'keuze' te abben gemaakt, maar of t DAF-scenario uit- ost biedt voor de jfgtuigbouwer valt te [twijfelen. jrChris Paulussen 1 grote overeenkomsten n vrachtwagens en vliegtui- I. Het gaat in beide gevallen I transportmiddelen bestemd afnemers. De iten voor zowel s als vliegtuigen lopen al i in de vele honderden mil- Dat zijn enorme bedragen noeten worden terugver- :din markten die sterk groei- Joi krimpen al naar gelang de teling van de economie, [listen afvalrace, waarin de «.«producenten het eerst het oijfltggen. 1 tn Fokker dreigden zich 'iele jaren geleden al bij de allers te voegen. Beide bedrij- b hamen zwaar in de verlie- M°°r het inzakken van hun markten. Ingrijpende sane- waren onvoldoende om den te stelpen. F ging uiteindelijk failliet - mislukte onderhandelingen [t Mercedes, een dochter van «ler-Benz - en maakte onder a DAF Trucks een succes- Je nieuwe start. Fokker wierp F1 meer uit nood gedwongen P »it liefde in de armen van i ook al een onderdeel van nler-Benz. F is redelijk op zijn pootjes ttt gekomen, al moet worden wacht hoe de Eindhovense kfabrikant zich houdt onder Jte marktomstandigheden. iwjktdatFokkereen verkeer de partnerkeuze heeft gemaakt, dringt zich onvermijdelijk de vraag op of het DAF-scenario voor de vliegtuigbouwer alsnog een reële optie is. Voor de beantwoording van die vraag moet niet alleen gekeken worden na de overeenkomsten maar na de verschillen tussen beide ondernemingen en de markten waarop zij opereren. En die zijn gigantisch. Het lot van DAF lag in '92/'93 vooral in handen van de banken. In ruil voor de kredietverlening hadden de banken alle bezittin gen van DAF in onderpand geno men. Toen de kredietlimiet bereikt was hadden de banken er alle belang bij om de geldkraan dicht te draaien en DAF failliet te laten gaan. De nieuwe onderne ming DAF Trucks moest om te kunnen starten immers de bezit tingen - onroerend goed, machi nes, technologie - uit de failliete boedel overnemen. De opbrengst daarvan kwam terecht: bij de banken die vrolijk de dans ont sprongen. Fors afgeslankt, verlost van een niet meer te dragen schuldenlast en voorzien van vers kapitaal maakte DAF een nieuwe start met moderne produkten in een aantrekkende markt. Die taktiek van de onbetaalde rekening pak te zo goed uit dat achteraf de vraag gerechtvaardigd is of dat allemaal niet anders had gekund. Het huidige succes is bereikt door hard werken, maar ook over de ruggen van aandeelhouders, obli gatiehouders, toeleveranciers en niet te vergeten de twaalfduizend werknemers. Van de zevendui zend werknemers in Nederland en België - exclusief Groot-Brit- tannië dus - die zonder sociaal plan van de ene dag op de andere op straat werden gezet kregen er maar vijfendertighonderd een baan bij de nieuwe onderneming. Inmiddels is het personeelsbe stand van DAF Trucks al weer opgelopen tot een kleine vijfdui zend mensen, maar daarmee is niet alle leed geleden. Dat zijn consequenties die bij een DAF-scenario voor Fokker moe ten worden overwogen. Daar naast moet worden vastgesteld of Fokker zijn (personeels)kosten zodanig kan terugschroeven dat vliegtuigen met winst kunnen worden verkocht en tegelijkertijd voldoende draagvlak overblijft om op termijn te overleven. Fokker kan bij die afweging niet in alle opzichten met DAF wor den vergeleken. Waar DAF zijn trucks verkoopt aan een groot aantal klanten in Europa moet Fokker zijn toestellen afzetten bij een beperkt aantal afnemers ver spreid over de hele wereld. Op de Europese truckmarkt zijn de kaarten aardig geschud. Dat kan niet worden gezegd van de vliegtuigmarkt. Als producent van middelgrote vliegtuigen ziet Fokker zich geconfronteerd met een toenemende concurrentie van giganten als Boeing, McDonnell Douglas en Airbus en van nieuw komers uit Azië. Het lot van Fokker ligt in tegen stelling tot dat van DAF niet in handen van de banken maar van Dasa. Sinds Fokker door zijn geld heen is staat de Duitse grootaandeelhouder garant voor de uitgaven die met de dag hoger oplopen. Met een faillissement wordt dat financiële lek gestopt, maar loopt Dasa tegelijkertijd het risico dat het de 2,5 a 3 mil jard gulden die het tot nu toe in Fokker heeft gestoken op zijn buik kan schrijven. Dat zou een persoonlijke neder laag betekenen voor Jürgen Schrempp, de topman van Daim- ler-Benz die het bij Dasa voor het zeggen had ten tijde van de over name van Fokker. De Nederlandse overheid had er zo'n tweehonderd miljoen gulden voor over om DAF te redden. Fokker is alleen te redden met een veelvoud van dat bedrag. Achter de schermen zijn de afge lopen dagen ongetwijfeld tal van scenario's doorgerekend om zoveel mogelijk te redden van Fokker. Dat het DAF-scenario daarbij niet als blauwdruk kan dienen kan worden afgeleid uit uitspra ken van Fokker-topman Ben van Schaik, die een faillissement funest noemde, omdat de vlieg tuigfabrikant daarmee alle geloofwaardigheid bij zijn afne mers en op de kapitaalmarkt zou verspelen. asterdam - De eerste polgen van het omvallen I® Fokker lijken overzichte- Bij Fokker komen 7900 'ensen op straat te staan, bij F toeleveranciers Deutsche Pros AG 1200 en bij Short Pothers in Belfast 1500. waar een nadere analyse |®t dat pijn in praktijk nog lp eens kan meevallen. verliest Nederland met het PNnen van Fokker? In het jraPP°rt 'De betekenis van i j v°or Nederland' stelt Nerzoeker Danny Jacobs, dat i totale cluster Fokker goed is |™r e®driehonderdste deel van nationaal produkt. Maar dat ï®i)t nog vier miljard omzette. iwT^t is teruggelopen tot de helft. ilz'to er circa zevenduizend "cte banen te vinden. Die iMitde uu'eke cluster van gluten als het NIVR, het Ca, Luchtvaart- en Ruim en Laboratorium, bij de TU ftii iJu jiverse hogescholen en IfethL dfiiven verenigd in de Ie lthnds Aviation Group, «rio? ^aren zÖn toeleve- s een stuk minder afhan- «hmJPWOrden- "ZÖ hebben e» ^eces op andere mark- foatlf j' constateert Jacobs, "e t.„° t zii onder meer met erin» "S11 die ze d°°r toele- "M iu ok£er hebben opge- tuven g toe: ik zou niet i{|Lj,, eêgen dat er meteen een NerLT\alt als Fokker ten fcio Juf' ?ar op tengere ter- »an dt wel, dat de structuur bedrijfstak verzwakt en daardoor wordt bedreigd." Wat wint de overheid als ze Fok ker overeind houdt? Fokker heeft nog 7400 mensen in dienst. Het feitelijke kernbedrijf, dat vliegtuigen ontwerpt, bouwt, verkoopt en de after-sales ver zorgt (Fokker Aircraft), ver schaft echter slechts circa vier duizend mensen werk. De interne toeleveranciers in de divisie Aerostructures met 1900 werknemers moeten leveren tegen marktconforme prijzen en hebben een eigen winstverant- woordelijkheid. Hun toekomst ligt voor een flink deel buiten het huidige moederbedrijf. Maar zij gaan verloren met het omvallen van Fokker. Zelfstandige Door Willem Reijn dochterondernemingen, als Fok ker Elmo (450) en Fokker Air craft Services (850 mensen), hebben Fokker als grote klant, maar werken zelfstandig en zijn zelfs licht winstgevend. Een val van Fokker komt ook voor hen te vroeg, omdat de schok in omzet nog te groot is. Dochter Avio- Diepen is verkocht. Van Fokker Space Systems is vijftig pro cent van de aandelen bij derden ondergebracht. Het kernbedrijf Fokker Aireraft heeft een goede uitgangspositie nu de markt weer aantrekt. De kosten zijn tientallen procenten gedaald, het just-in-time-sys teem is voor de vliegtuigindus trie spraakmakend. Het kost nog maar negen maanden om een Fokker 100 te bouwen - en dat zal nog worden verkort tot zes maanden. Dat maakt het voor Fokker extra zuur als de aan deelhouders juist op dit moment het bedrijf zouden laten vallen. Op langere termijn blijft een moordende concurrentie. Waar volgens Dasa de markt voor regio-toestellen in de komende twintig jaar 2350 stuks groot is, gaan wel erg veel aanbieders zich op die potentiële omzet van circa 65 miljard dollar storten. Boeing, McDonnell Douglas, Fokker/Airbus, het Canadese Bombardier, het Braziliaanse Embraer en het Indonesisiche IPTN, de Koreanen met de Chi nezen - allen willen allen een graantje mee pikken. Als outsiders gelden nog de Russen en Japanners. Omdat het vijf miljard gulden kost om een toe stel te ontwikkelen, staat tevo ren al vast dat er een paar fabri kanten stevig geld gaan verlie zen. Is er dus ooit nog wel geld te ver dienen in de vliegtuigbouw? De reiziger is gewend geraakt aan lage tarieven en de prijzen blij ven dus onder druk staan. High tech produkten van vandaag blijken morgen ook in doodge wone lage lonenlanden te kun nen worden vervaardigd. De slimste fabrikanten die beseffen dat vliegen en glamour weinig meer met elkaar te maken hebben, die het rapste reageren op marktveranderin- gen en die het meest complete programma kunnen aanbieden, voor hen is er plaats. Fokker zal begin volgende eeuw nog minder een Nederlands bedrijf zijn dan het nu is. Van de waarde van de huidige generatie vliegtuigen komt nu een goeie dertig procent uit Nederland. De romp komt van het Dasa-zusje Deutsche Aerospace, de vleugels van het Ierse Short's, de motoren van het Engelse Rolls-Royce, etc. Dat buitenlandse aandeel zal verder toenemen om alle toe komstige partners te bevredigen. De interne Fokker-toeleveran ciers zullen keihard moeten vechten om hun aandeel te behouden. Het Fokker-toestel voor de een entwintigste eeuw, het zogehe ten FAX-toestel, moet de afron ding aan de onderkant van het Airbus-programma worden. Fokker wordt zo geïntegreerd in een Paneuropese vliegtuigindus trie met het Duitse Dasa, het Franse Aerospatiale, het Itali aanse Alenia, het Spaanse Casa en het Britse British Aerospace als deelnemers. Het versterkt de positie van de Europese vlieg tuigindustrie tegenover de domi nante Amerikanen. Is Fokker daarmee nog Fokker? Van topman Ben van Schaik hoeft er straks helemaal geen Fokker meer te staan op de Nederlandse mini-Airbus, zolang die maar in Nederland wordt gemaakt. Het FAX-toestel moet straks in alliantie worden geproduceerd met China en Korea, die een eigen 'Aziatische Fokker' gaan bouwen. De Chinezen en Kore anen moeten overigens nog kie zen uit vier Westerse gegadig den: Dasa/Fokker, Aerospatia- le/BAe, McDonnell Douglas en Boeing. Dan komen de opportunity Minister Wijers beseft dat het voor Fokker vijf voor twaalf is. foto de stem/johan van gurp costs. Wat kost het Nederland als Fokker ten onder gaat. Vol gens een worst case scenario van Economische Zaken en Finan ciën moet Nederland 850 miljoen gulden aan leningen afschrijven en nog eens extra lasten 650 mil joen gulden dragen vanwege uit keringen. Maar door de opbouw van het bedrijf hoeft niet alles failliet te gaan. Voor Fokker Space Sys tems (450 werknemers), Elmo (450) en FAS (850) kunnen ver moedelijk nieuwe investeerders worden gevonden. Om het weg vallen van Fokker op te vangen, zal een behoorlijke afslanking nodig zijn van dertig tot vijftig procent van het personeel. Van de zevenduizend werkne mers die Fokker binnenkort zou tellen, blijven er zo nog geen zes duizend ontslagen over. Op Schiphol zal in elk geval een after-salespost in stand worden gehouden, zo verwachten goed- ingewijde Fokker-werknemers, want Daimler en Dasa zullen toch proberen hun zaakjes op een nette manier af te wikkelen. Verder heeft het personeel nog wat werk aan het afbouwen van de toestellen die nu in de han gars staan. Daarmee kunnen duizend tot tweeduizend mensen voorlopig aan het werk blijven, wat als voordeel heeft dat de werknemers gefaseerd op de arbeidsmarkt komen. De arbeidsbureau's verwachten bovendien het hooggekwalifi ceerde personeel redelijk snel te kunnen plaatsen. Voorwaarde is wel dat de over heid en Dasa een boedelkrediet ter beschikking stellen, zodat de curator de lopende zaken kan afhandelen. De curator zal ook op zoek gaan naar een mogelijke koper. De geruchtenmolen heeft inmiddels nagenoeg elke andere vliegtui genfabrikant dan Dasa naar voren gebracht: Airbus, British Aerospace, het Canadese Bom bardier, Aerospatiale en zelfs McDonnell Douglas mag niet uitgesloten worden geacht. Een doorstart onder eigen naam behoort ook tot de theoretische mogelijkheden. Maar Fokker topman Van Schaik ziet daar weinig in: de financiers zullen geen vertrouwen meer hebben in Fokker, wat pijnlijk is in een kapitaal-intensieve industrie. De klanten zullen geen toestel len meer durven bestellen bij een vliegtuigbouwer, die met een continuïteitsprobleem kampt. Daarmee liggen vele opties open. En zal de tijd van speculaties nog wel even duren. ZATERDAG 20 JANUARI 1996 weinig uren, dat kost me te veel." Nu heeft ze wel een beetje spijt, want gerust op de goede afloop bij Fokker is niemand. „Dan maar terug naar het uitzendbu reau, omscholen misschien, maar waarin? In welk vak kun je nog zeker zijn van werk?" Ach, misschien loopt het toch nog goed af, bedenkt ze dan. „Dan zouden we met dezelfde mensen als vandaag eigenlijk een groot feest moeten geven." Door Willem Reijn Belfast - In het zich net van een lange burgeroorlog herstellen de Noord-Ierland zal de val van Fokker als een keiharde klap aankomen. De grootste industriële werkgever van Noord-Ier land, de vleugelbouwer Short Brothers Aerospace, moet vijf tienhonderd werknemers ontslaan, als het Fokker als klant kwijtraakt. motoren-producent Rolls-Royce. „Voor dat bedrijf maakt het niet uit of ze hun motoren onder het ene of onder het andere toestel moeten hangen," zegt een Fok ker-werknemer. De werknemers van Short's wachten dan ook in spanning af hoe het afloopt met de Neder landse vliegtuigbouwer. De directie houdt het personeel van dag tot dag op de hoogte van de ontwikkelingen. Short's is zich al lange tijd bewust van de grote problemen waarin zijn Neder landse klant verkeert. Eind vorig jaar kwam nog een delegatie van de centrale onder nemingsraad en vakbonden van Schiphol op bezoek om de verte genwoordigers van het personeel van Short's te overtuigen van de zin van een prijsverlaging van de vleugels. Alle toeleveranciers moesten met hun kostprijs tien tallen procenten omlaag. Om die verlaging te bereiken moesten ook de werknemers geld inleve ren, waartoe zij na enige Hol landse massage uiteindelijk ook bereid waren. Invloed heeft het bedrijf nu niet meer. „We kunnen alleen maar afwachten." Dan weten de Noordieren of het Engelse rijmpje nog altijd opgeld doet: The trouble with the Dutch is that they're giving too little and asking too much'. Juist gaat het een beetje beter met Noord-Ierland, vertellen ze bij het Instituut voor Economi sche Ontwikkeling in Belfast. Door de terugkeer van de vrede, hebben ondernemers weer ver trouwen in de economie gekregen en investeren zij eindelijk in nieuwe activiteiten. De werk loosheid is zelfs gedaald, hoewel het percentage van 11,4 procent nog een stuk boven het Britse gemiddelde ligt. Het bericht dat bij Short's vijf tienhonderd banen op de tocht staan is dan ook het gesprek van de dag in Belfast. Het bedrijf Short Brothers is als producent van de vleugels van het Fokker programma nauw verbonden aan het lot dat Fokker treft. Short Brothers en Fokker onder houden al lange tijd een uitste kende relatie: Short's leverde al de vleugels voor de Fokker Fel lowship, de voorganger van de Fokker 100 die begin jaren zestig op de markt kwam. „Dertig procent van onze omzet danken wij aan Fokker," zegt een woordvoerster van het bedrijf. „Als Fokker failliet gaat, kost dat ons vijftienhonderd banen ()ij ons zelf en nog eens honderdvijftig banen bij toeleveranciers." Voor Short's is er niet direct een andere afnemer te vinden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld VERVOLG VAN VOORPAGINA Het plafond van het bod wordt op vijfhonderd miljoen gulden vers geld geschat. Maar door met een nieuw bod te komen, hebben Wij ers en Kok in elk geval een nega tief besluit moeilijker gemaakt voor Schrempp. Kok was tevoren somber over de uitkomst van het beraad met Schrempp. De verschillen zijn 'nagenoeg onoverbrugbaar', zei Kok na zijn wekelijkse perscon ferentie. „Een zeer breed kanaal, waar je nog niet met een polsstok overheen kimt springen." Kok Wat er precies zijn hoofd omgaat weet niemand. Verraadt zijn gezicht angst of juist berusting? Deze Fokker-werknemer moet na een dag actievoeren in Den Haag nog minstens tot maandag wachten voordat hij meer weet over de toekomst van zijn bedrijf. foto de stem/ben steffen Door Bob van Huët Londen - Kevin en lan Maxwell, de zoons van wijlen media magnaat en megafraudeur Robert Maxwell zijn vrijgesproken van medeplichtigheid aan miljoenenzwendel. Na een marathonproces van acht maanden en acht dagen beraad slagingen van de jury werden de beide broers gisteren niet schul dig bevonden aan misbruik van pensioenfondsen van de twee grootste van het voormalige uit geversimperium: Maxwell Com munication Corporation (MCC) en Mirror Group Newspapers (MGN). Het Maxwell-rijk stortte in 1991 in met een schuld van bijna anderhalf miljard gulden. Robert Maxwell stierf een mysterieuze dood nadat hij bij de Canarische Eilanden overboord was geslagen van zijn luxejacht 'Lady Ghislai- ne'. Het concern zat op dat moment zwaar in de schulden. De zoons van Maxwell bekleed den topfuncties bij MCC en MGM. Kevin Maxwell schudde alle juryleden persoonlijk de hand toen hij, zijn broer lan en een ex-MCC-directeur werden vrijgesproken, lan huilde dikke tranen. Voor de 'Old Bailey' omhelsden de broers elkaar nog eens ten overstaan van een batte rij fotografen. Kevin werd beschuldig van 'cri minele samenzwering' met zijn vader Robert Maxwell om aande len ter waarde van ruim driehon derd miljoen gulden uit het pen sioenfonds van de beide nv's over (ADVERTENTIE) PERSOONLIJKE ONTWIKKELING EN INZETBAARHEID Eindhoven: telefoon 040 245 72 20, ir W.H.M. van Lange benadrukte dat het „ondenkbaar is dat voor rekening van de Nederlandse belastingbetalers drie miljard gulden wordt opge hoest," „Dasa wil geen liefdadigheids vereniging zijn, maar de Neder landse overheid is dat ook niet," aldus Kok. Fokker leed vorig jaar een verlies van een miljard gul den. Dat er achtduizend banen op het spel staan, weegt voor de Nederlandse regering zwaar, maar behoud van werkgelegen heid kan niet tegen elke prijs, aldus de premier. te hevelen naar een Israëlisch bedrijf. Bedoeling was om met de spaarcenten van oud-werkne mers particuliere schulden van Robert Maxwell af te lossen. De drie aangeklaagden werden ook vrijgesproken van een soort gelijke manoeuvre waarbij nog eens voor honderden miljoenen aandelen uit het pensioenfonds verdwenen. Robert Maxwell gebruikte dit geld als garantie voor nieuwe leningen bij banken. Kevin en lan hebben de aan klachten steeds ontkend en vol gehouden dat ze onwetend waren over de herkomst van het geld. Hun zeer solistische en domine rende vader zou hen nimmer heb ben ingelicht over zijn gesjoemel. Oud Gastel - Directeur F.J. Barèl van Menken Dairy Food in Oud Gastel is benoemd tot directeur bij de Menken Holding in Wasse naar. Hij gaat zich daar ondere ander bezighouden met het acquisitieproces en de interne stafdiensten Financiën, Perso neel Organisatie en Inkoop. Barèl begint pas aan zijn nieuwe functie als zijn opvolging in Oud Gastel geregeld is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 9