'Mentaliteit van justitie deugt niet' Strengere medische keuringen helpen niet, bijverzekeren wel centrales over hbo iland KORT IdeStem BINNENLAND A5 IMMENTAAR ïoven behouden [leur ie asielzoekers uit bruik Taxol op slecht geregeld Professor Groenhuijsen van KUB zet kritische kanttekeningen bij onderzoeken WUARI 1996 A4 ZATERDAG 20 JANUARI 1996 van het college van pro- Id naar een aantal korps- jt ze dat ze tijdens hun fn afstand te nemen van enquête aan het licht zijn be politie-bazen hebben lelijk in de kaart laten kij- xlein aantal mensen zich die niet door de beugel !i die boven tafel kwamen Jtie van justitie en politie Dat gegeven moet niet Idit gelijk in het openbaar Inneer het gaat om orga- jeke druk staan, zoals met Jst geval is. De IRT-affaire Ie indruk is ontstaan dat ar tegen te werken en dat iden die iedere wettelijke 'an wie het goede voor in dat opzicht volledig Ie strubbelingen is omge- Tiheidsprijs. De (demissio- enlandse Zaken en Hirsch |e kabinet over de affaire Justitie Sorgdrager van Is niet te danken aan haar bgst onduidelijke Sorgdra- palitie niet uiteen wil laten net al niet groter op. Die vantrouwen moet worden h, zoals Docters van Leeu- [niet het meest geëigende len Ifplaats aan de Hofstraat in ■Vier graven zijn onherstel- Jen beschadigd. De schade left de politie in Winschoten |p de naastliggende joodse de politie is er op de joodse j racistische actie. Gedacht se graven 'in de wandeling' Jen beschadigd. 1 van WD, CDA en de oude- brovinciale staten van Zuid- pt een WD-voorstel om Rot- ropees regionaal vliegveld, lie staten van Zuid-Holland vorige statenvergadering, die dig was. Itrisch Ziekenhuis De Grote de directeur behandelzaken Volgens de directie van het Jte emotionele band met een eze ernstig in verwarring is lin werking gezet. Van seksu- „Wanneer twee mensen een pr ook enige vorm van erotiek niet over zeggen," aldus een ëlaties heeft gehad met ande- itz (Justitie, PvdA) is alsnog ngenomen motie van CDA'er :id uit te voeren. Zij heeft dit Net voor de kerst steunde een ■achting in een CDA-motie. automatisch een verblijfsver- op uitsluitsel hebben moeten laar, zodat er meer tijd is om nd terug te sturen, nu de oor- aanvankelijk fel op tegen. r chappelijke Verenigingen van stellen voor het gebruik van de vent doet dit op verzoek van Rond Taxol ontstond afgelo- iport van de Ziekenfondsraad dere patiënt in gelijke mate uizen vergoeden Taxol voor Anderen geven het patiënten ■rzoek of als de verzekeraar het kankerremmer nu nog uit het luiken Taxol voor de behande- irstokkanker. praakprocedures bij grote pro- iding van Schiphol of de hoge- danig te kort. Veel insprekers de nota's zijn vaak nodeloos nte voor discussie. Deze kritiek ijke onderzoekscommissie van ïaren adviseren dat inspraak in den en niet wanneer de zaak al nden kunnen ook maar beter itshebben en 'insprekers dienen en'. es hebben forse kritiek op het iderwijs) heeft gesloten met de het hoger beroepsonderwijs' m Door Jan van de Ven Tilburg - „De mentaliteit van justitie deugt niet. Ze jhoudt er geen rekening mee verdachten mensen Izijn, die enorme schade oplopen als ze langdurig als verdachte bekend staan". porden van professor M. Groenhuijsen, docent straf- sn strafprocesrecht aan de 'Universiteit Brabant in Til burg. Zijn kritiek op het justitie-app ar a at is niet mals. En de slechte menta- t is nog maar één van de drie onderwerpen van ■Groenhuijsen zet desgevraagd Ifenttekeningen bij twee opzien barende zaken. De eis tot vrij- t tegen Joep van den Nieu- ihuyzen (Begemann), omdat lij met voorwetenschap in aan- Itelenzou hebben gehandeld. Om |er zelf beter van de worden, natuurlijk. Voor de rechter gaf de ■officier van justitie toe daar geen ■bewijs voor te hebben gevonden. ■De tweede zaak betreft twee liusterdamse journalisten, die vervolgd omdat ze bij RaRa betrokken zijn geweest. Waarvoor 5 is gevonden. „Twee voorbeelden, waarbij is gebleken dat justitie er veel te lang mee bezig is geweest". Niet elk lang onderzoek van justitie getuigt overigens van slecht werk. „Er zijn nu eenmaal onder zoeken, die enorm veel tijd in beslag nemen. Van de andere kant zijn er zaken die maanden, vergeten, in een bureaula blijven liggen Terug naar de drie elementen van Groenhuijsen, waarvan mentali teit er een is. „Mentaliteit, dan wel houding of instelling, en mankracht in combinatie met organisatie". Van de organisatie klopt geen fluit. „Het justitie- orgaan zou van bovenaf straffer geleid moeten worden. Vanaf het niveau van de procureur gene raal. Iedereen moet weten waar hij aan toe is. Pas dan kan beschikbare mankracht effectief in te zetten zijn". Pas dan blijkt of er mensen bij moeten. Groenhuijsen zegt een goed voor beeld te hebben van hoe het kan: de politie. Die organisatie heeft zich gemoderniseerd, aangepast aan de eisen van de tijd. „Ik heb het over het OM-appa- raat, niet over de enkele of groep jes officieren van justitie, die met grote inzet uitstekend werk ver richten. Het apparaat deugt niet. Het werkt minder strak georga niseerd dan de huidige samenle ving vereist".. Al jaren eigenlijk. De kritiek op justitie klinkt al l'H. Krikke en J. Muter tijdens een persconferentie direct na hun Vrijlating in april vorig jaar. foto anp jaren door de samenleving. „Vandaar dat minister Sorgdra ger een plan van aanpak in de maakt heeft om het Openbaar Ministerie te organiseren, om de defecten op te lossen". Ze wil meer teamwork, meer coördina tie, meer sturing van bovenaf. Groenhuijsen ontkent dat een zodanig geleide overheidsinstel ling onmenselijk voor verdachten zou werken. „Een verdachte heeft er recht op, of hij nu een bekende Nederlan der is of niet, dat een onderzoek tegen hem vlot verloopt". Justitie heeft naar het inzicht van de hoogleraar de plicht in stilte een onderzoek naar strafbare feiten in te stellen. Zo lang mogelijk buiten medeweten van de samen leving aan een zaak werken. En het onderzoek zo kort mogelijk laten duren. „Vele belangen eisen dat een onderzoek goed loopt". Bijvoorbeeld omdat een zaak tegen een bekende Nederlander al gauw een niet te onderschatten grote schade voor hem oplevert. RaRa-zaak De twee journalisten in de RaRa- zaak weten ervan. Ze hebben het onderzoek tegen ze ervaren als een hel. Hun werk werd door het onderzoek belemmerd. En zijn ze nu voor het publiek vrij van alle smet? Zou een vergoeding van een half miljoen, de eis tot scha devergoeding, geleden ellende afdekken? De praktijk leert dat er een smet tSp dë reputatie van voormalige verdachten blijft lig gen. Groenhuijsen: „Het onderzoek van justitie heeft te lang geduurd, maar is dat zo gek?" Hij noemt een onderzoek naar RaRa vrese lijk moeilijk. Er is op die organi satie geen vat te krijgen. „Daar zijn slimme mensen bij betrok ken. Misschien wel advocaten en journalisten. Mensen als jij en ik. Goed opgeleid. Ze laten zich niet pakken". Daar een onderzoek naar instellen lijkt onbegonnen werk. Maar: „RaRa heeft grote schade toegebracht. Er gingen Macro-vestigingen in vlammen op". De samenleving mag weten wie de daders zijn en welke straf fen zij van de rechter krijgen. Professor M. Groenhuijsen: „Mentaliteit, mankracht en organisatie kloppen bij justitie van geen kanten". Gepakt worden met het etiket RaRa doet de goe gemeente opveren. „Ook de samenleving verlangt een vlotte voortgang van een onderzoek". Als de man in de straat te horen krijgt dat een grote ondernemer waarschijn- lijk geld heeft verdiend met slinkse praktijken, wil hij de uiteindelijke afloop ook weten. Volgt een veroordeling? Dat een autoriteit als een officier van justitie een onderzoek in stelt, doet meteen vermoeden, dat er een veroordeling volgt. Anders begint hij er toch niet aan? De officier begint echter met een aanwijzing, dat tot bewijs moet Heiden. E'ahg niet zeker. Klassejustitie Volgens de hoogleraar moet iedereen ervan doordrongen zijn dat het Openbaar Ministerie geen klassejustitie toepast. Een beken de Nederlander niet vervolgen, omdat hij bekend is, zou klasse justitie zijn. Een zaak in de doof pot stoppen zou net zo erg zijn. Nog te vaak kijkt de 'onderkant van Nederland' met een scheef oog naar lui met een goede baan, goed salaris, bekendheid. 'Ze worden in bescherming genomen. Grote heren bijten elkaar niet', luidt de kromme maar hardnek kige opvatting. De kromme opvattingen liggen voor in de mond, rechtvaardigen een vrijp- raak bijvoorbeeld. „Justitie heeft een grote mate van vrijheid van werken". Niet alleen om vooroor delen tegen te gaan, in de eerste plaats om de wet te handhaven, begint een officier van justitie een onderzoek tegen een 'grote jongen' als er verdenkingen in zijn richting zijn. Groenhuijsen noemt enkele voor beelden van zaken die ook heel lang hebben geduurd en van begin tot eind spraakmakend waren. „ABP en Masson, de Sla- venburg-affaire. Veel verdachten in die zaken zijn uiteindelijk vrij gesproken. Justitie heeft toen goed werk geleverd. Masson werd uiteindelijk brankroet verklaard vanwege torenhoge advocaten- kosten, maar op het OM viel niets aan te merken". Geen klassejus titie en geen doofpot. De zaken tegen Van den Nieu- wenhuyzen en de journalisten laten zich met voorgaande niet vergelijken, omdat 'aantoonbaar slecht is gewerkt'. Reden om er aan toe te voegen: „Het trage werken van justitie, daar zijn vele voorbeelden van, heeft niet geleid tot het ontwikke len van een 'zelflerend vermogen' bij het OM." Officieren van justitie vallen bij herhaling in dezelfde fouten. Seponeren Mocht uiteindelijk het OM tot seponeren van een zaak overgaan dan zal de verdachte om te beginnen opge lucht zijn en vervol gens roepen op wraak (schadever goeding). Volgens de hoogleraar komt er nog een andere reac tie, die van de gemeenschap: teleurstelling. Heb ben we daar met z'n allen zo lang op zit ten wachten? De minister van Jus titie, Korthals Altes, van de jaren tachtig had oog voor het seponeren van zaken. „In 1985 kwam de opdracht minder te sepone ren", vertelt Groen huijsen. Gevolg: het Openbaar Ministerie ging minder vervol gen. Feiten bleven strafbaar als voor heen, alleen werd er geen aandacht meer aan geschonken. „Op die manier kon het aantal sepots met vijftig procent worden terug gebracht". Des te opvallender zijn sepots bij grote zaken geworden. „In de zaak Begemann kon de officier niet meer tot sepot overgaan, omdat hij de rechter er al in had betrokken. Hij moest behande ling voor de rechtbank afwachten om tot zijn eis van vrijspraak te Over de J. van den Nieuwenhuyzen-zaak heeft jus titie volgens Groenhuijzen veel te lang gedaan. foto de stem/johan van gurp foto cor viveen komen", want de man zag zelf wel in dat hij niet voldoende bewijs had kunnen vergaren. De betrokken officier waagde zich juridisch op glad ijs. Zegt de wet immers niet, dat hij alleen tot vervolging mag overgaan als hij de rechter voldoende bewijs kan voorleggen? Groenhuijsen: „Bij onvoldoende bewijs mag hij niet eens tot vervolging (aanhangig maken bij de rechter) overgaan". Had ie aan het einde van het onder zoek de zaak moeten stoppen. Zelfs als er bewijzen lig gen hoeft de officier een zaak niet voor de rechter te brengen. Hij maakt eerst de overweging of het algemeen belang er baat bij heeft. „Het ver schil tussen beleids- en bewijssepot", aldus Groenhuijsen. Te relate ren aan het onderwerp van gesprek: een ver dachte niet onnodig in het strafrechtelijk sys teem houden. Komt hij er door een sepot vanaf dan heeft hij van justitie niets meer te verwachten. Geen excuus, geen bemoedi gend woordje, niets. De officier lijkt meteen op weg naar de volgende zaak. Zich niet bekom merend om de achter blijvende ex-verdachte. ren in het hoger onderwijs 'oc f geen gemeengoed is, dreigen dupe te worden van de verkorting van de cursusduur. Zij moeten kortere tijd hun diploma halen e krijgen minder studiefinanci ring," aldus de brief. De organisaties stemmen in de oplossing die voor vwo ers gekozen. t Die houden recht op een hbo-s die van vier jaar en bijbehoren studiefinanciering. De hogesc len hebben echter toegezegd P te bekijken of een student sn® door de opleiding kan. R' wilde eerst ook de vwo'ers m drie jaar geven. ftwr Florence Imandt da - Mensen waar 'iets' e is, komen al jaren moei- IJijk aan de bak als het om een En het lijkt voor de tand te liggen dat de medi- jsche selectie binnenkort pen maar strenger wordt, binnenkort, als het voorstel |®n de ziektewet af te schaffen eenmaal door de Eerste Kamer is en werkgevers zelf Ipdraaien voor de kosten van take werknemers. rjfets van de ziektewet wordt Temcht de wulbz (wet uitbrei- j ®g wondoorbetaling bij ziekte) Iat Kracht. Bedrijven worden I 'armee verplicht gedurende een JW minstens zeventig procent I ffl het loon door te betalen. Lp ^aar ^aar §eleden betaal- i»lt bec!rijfsverenigingen het ij. rzu™ van werknemers. ens het kabinet zouden ijven daardoor echter te wei- doen om het ziekteverzuim 8 te dringen. Om daarin ver- enng te brengen, kwamen ze en ™ag op het idee werkge- »p.S eersie twee tot zes weken ziekteverzuim zelf te laten en. Werkgevers zouden zo actief verzuimbeleid was de gedachte. e praktijk betekende r selecteren wie je bin- proberen door een !e medische keuring de in buiten boord te hou- Mensen met een stoma of Patiënterziekte, ex-kanker- ld«i» 1 mensen met een niet llero' n)® ze^s mensen die J'e;mediciinen gebruiken, Ma? dan kij sollicitatiege- )r«kken wel schudden. [^achten )*reetj'platfoim Verzekerin- Patiëm de'^nS van dertien en consumentenorga- s) mventariseerde in 1994 gaan dat klachten van mensen die 'iets' hebben. Uit die inventarisatie bleek dat de positie van mensen met gezondheidsproblemen, of die nou psychisch of lichamelijk zijn, ronduit slecht is. Zodra de gezondheid te sprake komt, is het gedaan. Aan een aanstellingskeu ring komen ze niet eens toe. Want 'watjes kunnen we in dit bedrijf niet gebruiken'. Binnenkort wordt het allemaal nog veel slechter, wordt er van diverse kanten geroepen. Deze week stuurde een groep hoogle raren bijvoorbeeld nog een alarmbrief naar de Eerste Kamer. En bij de FNV in Amsterdam komen telefoontjes van veront ruste leden binnen. „Iemand mocht bijvoorbeeld niet op win tersport van zijn baas, vanwege het risico iets te breken. Slaat juridisch nergens op," zegt woordvoerster E. Iking. „En het is maar één voorbeeld, maar het geeft een tendens aan. Mensen worden onder druk gezet." Afwachtende houding Welke kant het nou precies opgaat, is nog onduidelijk. Ten eerste moet het afschaffingsplan nog door de Eerste Kamer behan deld worden. Ten tweede ver wacht de artsenorganisatie KNMG veel positiefs van de nieuwe medische keuringsvoor schriften die vanaf 1 januari dit jaar van kracht zijn. Het Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf in Breda constateert bij bedrijven dan ook vooral een afwachtende houding. Bedrijfs adviseur H. van Dijk: „Begrijpe lijk, want er verandert zo vaak wat in allerlei regelingen. Wij worden nog niet overstelpt met vragen, maar op een voorlich tingsdag over deze kwestie was het overweldigend druk. Er is een grote onzekerheid, dat wel." Het Bredase IMK wacht met adviseren over 'bijverzekeren' tot duidelijk is wanneer de nieuwe regeling van kracht wordt. Voor al voor kleine bedrijven is het afdekken van het ziekterisico een absolute noodzaak. Want zij kun nen onmogelijk een zieke werk nemer een jaar doorbetalen en tegelijkertijd ook nog eens een vervanger betalen. De verzekeringsbranche wacht handenwrijvend op het aan staande senaatsbesluit. De diver se maatschappijen strijden alle maal voor een stukje van de nieuw te verdelen taart die vol gens onderzoek tussen de een en drie miljard gulden groot is. Hoe hoog de premies zullen wor den, daar valt nog weinig over te zeggen. Sommige bedrijven zul len zich voor 100 procent willen indekken, terwijl andere kiezen voor veertig of vijftig procent met een fors eigen risico. Die keuze voor een bepaalde polis is afhan kelijk van aantal werknemers van een bedrijf en het ziektever zuimverleden. S cliij nzekerheid Financiële indekking lijkt voor lopig een verstandigere oplossing voor het ziekteprobleem dan het strenger medisch keuren. Want wie garandeert immers dat een kerngezonde sollicitant na een paar jaar geen kanker krijgt of aids? Een aanstellingskeuring biedt slechts schijnzekerheid. Toch kozen werkgevers de afge lopen jaren echter vrij massaal voor strengere keuringen. Uit onderzoek van het College van toezicht op sociale verzekeringen (CTSV) in maart vorig jaar blijkt dat 47 procent van alle werkge vers bij sollicitaties strenger op gezondheid gingen selecteren. Het aantal aanstellingskeuringen steeg explosief: in 1993 met 43 procent en vorig jaar met 57 pro cent. Het CTSV verwacht de komende tijd een verdere toena me met 63 procent. Het aantal afkeuringen steeg van 1,8 procent in 1991 tot vijf procent in 1993. De KNMG heeft inmiddels richt lijnen opgesteld voor aanstel lingskeuringen. (Overigens werd daar al aan gewerkt voordat de ziektewet-uitholling een paar jaar geleden begon.) Werkgevers organisaties hebben dat protocol mede-ondertekend en moeten zich dus, net als de keuringsart sen, aan die richtlijnen houden. Vanaf 1 januari 1996 is het proto col in werking. Belangrijkste uitgangspunt van dat protocol is dat een aanstel lingskeuring alleen nodig is, als de aard van de functie daar om vraagt. KNMG-stafmedewerker dr. E. de Bruijn: „Een medische keuring heeft geen voorspellende waarde. De gezondheidstoestand van iemand zegt niets over de kans dat hij ziek wordt. Wij vinden dat een keuring alleen zin heeft als er gezondheidsrisico's zijn. Het kan bijvoorbeeld risicovol zijn om iemand met huidaandoeningen in een laboratorium te laten wer ken." Op dit moment is nog niets te zeggen over de werking van het protocol. Een klachtenprocedure bedoeld ter controle van het pro tocol, is er namelijk nog niet. Keuringsarts Een belangrijke beschermer van de zwakkere broeders kan de keuringsarts zijn. Opmerkelijk in dit verband is dat volgens het CTSV de artsen van de arbodien- sten veel meer mensen afkeurden dan huisartsen die bedrijfskeu- ringen verrichtten. Niet verwonderlijk misschien omdat de arbodiensten worden ingehuurd door bedrijven en zich misschien daarom wel eens onder druk laten zetten. Dr. J. Timp van Arboned Breda bestrijdt dat. „Daar moet je als arts niet aan meedoen. Onafhankelijkheid is toch juist je handelsmerk? Verlies van een klant weegt nooit op tegen het belang van werkne mers. Als alle keuringsartsen zich op dit standpunt stellen, ver wacht ik weinig problemen." Timp heeft naar eigen zeggen uit sluitend te maken met 'nette' bedrijven die zijn oordeel tot op heden nog nooit in twijfel hebben getrokken. Juridisch kan dat wel, want de arbo's hebben slechts een adviserende functie. Volgens Timp telt Nederland zo'n vier honderd keuringsdiensten, slechts 250 daarvan zijn of wor den straks 'gecertificeerd', bevoegd om te keuren. Het meten van de bloeddruk is vast onderdeel van medische keuringen. fotoarchief de stem V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 5