Studeren 'Kom hier niet studeren voor een limousine' Altijd weer galtijd empathisch moeten zijn' ONDERWIJSBIJLAGE F6 (CURSUSSEN [ERHUUR PCs SOFTWARE IETWERKEN jheer pleidingen 3040 EN LEREN :CT 5.1 of 6.0 E VAN BREDA IE /IJS OP MAAT 0RMATIE: 222501 Pabo's krijgen allemaal hetzelfde vakkenpakket Onderzoek in ruimtelijke wetenschappen op hoog peil Pabo-studenten makkelijker aan de slag in westen Veel kans op een vaste baan Snel betaald werk vinden Ineke Schram, decaan van heao Breda: Sociaal-psycholoog Leo Prick bundelt onderwijscolumns in boekje Taco Zuidema Wel geld verdienen maar niet tevreden I JANUARI 1996 X 6J DESTEM ZATERDAG 20 JANUARI 1996 3ro, Excel act :oxPro, Access (ie Novell -20.30 en 20.45-22.45 n uur les 210.00 p/p vraag om inlichtingen deeltijd middelbaar beroepsonderwijs contractonderwijs vorming en educatie 'rabant is een instelling voor irwijs waar cursisten in deeltijd >treekschoo/ is er voor jongeren (9/7 omscholen of bijscholen. \heel breed, kent verschillende W goede doorstroommogelijk- bet Leerlingwezen als op )o.leidingen en cursussen gebodt vijsafdelingen. f en verzorging handel ventechniek, childeren ikunde elektrotechniek k en meet- en cursussen contact opnemen met de afdeh i Streekschool West-Brabant, \tur. jr tot 21.30 uur lur tot 13.00 uur BSO Fax 0164-259994 ekstverwerken met veek van 9 tot 11.30) 55 56 06 90 VERWERKING (L i De Slag Willen rjarige gesubsidieerde mavo-havo-vwo oor hoger opgeleide /IEAO oude stijl de opleidingen voor administratieve en aroepsbeoefening lijkheden overdag en en Tel. (076) 522250 Fax (076) 520171* De lerarenopleidingen basisonderwijs, de pabo's, krijgen gemeenschappelijke vak kenpakketten. De onderwijsprogramma's komen in de toekomst voor 70 procent overeen. De pabo's gaan in de toekomst nauwer samenwerken om de kwaliteit van de opleiding te verbeteren. Dat staat in een overeenkomst die minister Ritzen (onderwijs) en de HBO-Raad, de vereni ging van hogescholen, hebben onderte kend. Het akkoord vloeit voort uit de no ta Vitale Lerarenopleidingen, die Ritzen in mei uitbracht. Daarin doet de minister voorstellen om de kwaliteit van de veertig lerarenopleidingen te verbeteren, die blij kens onderzoek van enkele jaren geleden zorgwekkend was. Uit een laatste peiling blijkt dat de pabo's al hard werken aan verbetering. De afgelopen maanden heeft de minister met de hogescholen overlegd over zijn plannen, die voor een groot deel zijn opgenomen in de overeenkomst. Rit zen heeft besloten een fonds in te stellen, dat de vernieuwingen bij de pabo's gaat bekostigen. Daarin zit ruim 30 miljoen gulden. Het onderzoek in de ruimtelijke weten schappen en milieukunde aan de Neder landse universiteiten staat op een hoog peil. Dat concludeert een internationale onderzoekscommissie onder leiding van prof. dr. I. Masser van de universiteit van Sheffield. De commissie onderzocht 41 onderzoeksprogramma's op het gebied van onder meer geografie, planologie, de mografie en milieukunde aan acht uni versiteiten. De commissie maakt zich wel zorgen over de splitsingen binnen het geografisch onderzoek. Er is al een schei ding tussen sociale en fysische geografie, en nu dreigt economisch geografisch on derzoek meer en meer te worden onderge bracht bij economische faculteiten. Dat komt de samenhang binnen het vak niet ten goede. Studenten van een lerarenopleiding ba sisonderwijs (pabo) komen in de Rand stad beduidend makkelijker aan de slag dan in andere delen van het land. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeks bureau B en A Groep in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Van degenen die in '92 en '93 een diploma hebben ge haald aan een pabo had vorig jaar gemid deld 91 procent een baan als leerkracht in het basisonderwijs. De kansen op werk zijn de afgelopen jaren iets verbeterd. Bij na driekwart van de afgestudeerden, 71 procent, had een vaste aanstelling. De helft krijgt die baan tijdens of vlak na de opleiding. De regionale verschillen zijn echter behoorlijk groot. Van degenen die in het westen van het land waren afgestu deerd had 78 procent een vaste baan. Voor pabo's in het oosten van het land ligt dat percentage op 65. In het zuiden en het noorden liggen de percentages op respec tievelijk 63 en 60. De pabo's hebben vorig jaar meer belangstelling getrokken dan andere jaren. In '94 meldden zich 6800 studenten, tegen 5900 in '93. De directeu ren denken dat dat wordt veroorzaakt door de verbetering van de aanvangssala rissen van beginnende leraren en de bete re kansen op werk. Mensen die na het hbo snel een vaste baan kregen, delen een aantal kenmerken. Dat zijn de volgende: -vóór 1993 afgestudeerd - gehuwd of samenwonend - autochtone Nederlander - mbo als vooropleiding - afgestudeerd op hgzo of hsao - snelle student - relevante werkervaring vóór afstuderen - niet te lang werkzoekend - lang in dienst van bedrijf - opleiding in andere regio gevolgd - werkzaam in het buitenland - werkzaam in grote organisatie -werken in non-profit-organisatie of oij overheid Eigenschappen die handig zijn als je na een hoger beroepsopleiding snel betaald werk wil vinden: -afgestudeerd vóór 1993 -lage leeftijd - gehuwd of samenwonend - autochtone Nederlander - vooropleiding mbo - een heo- of hgzo-opleiding - snel afgestudeerd - werkervaring en bestuurlijke ervaring - niet te lang wachten met zoeken - opleiding in het westen van het land Van onze verslaggever Breda - „Ga niet naar de heao omdat je later in een dikke auto wil rijden. Of om dat je ouders het belangrijk vinden. Ga naar de heao omdat je geïnteresseerd bent in economie, omdat je inzicht in cij fertjes hebt en omdat je een leidingge vende functie in het bedrijfsleven am bieert." Ineke Schram gaat bij de heao over de toela ting van studenten en ze heeft er genoeg meegemaakt: jongelui die kiezen voor de heao omdat het vrijwel gegarandeerd een vette baan en dito automobiel oplevert. „Maar met die motivatie halen ze het niet. Én intelligentie is hier ook niet genoeg, je moet ook de juiste studiehouding hebben en je moet regelmatig studeren. Het is best pit tig." Dat de opleiding pittig is, neemt niet weg dat er veel meer studenten interesse hebben voor de heao-opleiding in Breda, dan er geplaatst kunnen worden. „Dat is altijd al zo ge weest," zegt Ineke Schram. „We nemen on geveer zeshonderd studenten aan, terwijl zich in eerste instantie negenhonderd aan melden, waarna er zevenhonderd serieuze kandidaten overblijven. We zijn de enige heao-opleiding in Nederland met een nume rus fixus." Stabiel Tien/vijftien jaar geleden groeiden de bomen voor de Nederlandse heao-instituten tot in de hemel. Ze konden eindeloos studenten aannemen en de meeste hogescholen deden dat ook. „Daar hebben wij gelukkig nooit aan meegedaan," zegt Schram. „Wij zijn al tijd stabiel gebleven en we hoeven, nu het wat minder gaat, dus ook geen personeel te ontslaan." De heao in Breda heeft blijkbaar een goede naam in Nederland. Dat komt volgens Schram omdat er in het verleden aan de poort altijd goed is geselecteerd: alleen de besten mochten naar binnen en de resultaten waren daar ook naar. Tegenwoordig is een dergelijke selectie ech ter van overheidswege verboden. Iedere ha vo-klant met economie en/of wiskunde maakt nu een behoorlijke kans als zijn eind- lijst een goed gemiddelde te zien geeft. Ook als hij verder een pretpakket heeft met een 10 voor gymnastiek. Sterker nog: als je echt naar de heao wil, kun je beter flink scoren op de havo dan sukkelen op het vwo. Met een gemiddelde van 8 op de havo, heb je altijd nog twee keer zoveel kans dan met een gemiddelde van 6 op het athene um. Niet de onderwijssoort, maar het gemid delde cijfer op de eindlijst bepaalt namelijk je kansen op plaatsing. Pretpakket „Maar niet je kansen op het halen van het di ploma," waarschuwt Ineke Schram. „De ha visten vallen namelijk bij bosjes af, zeker als ze iets te veel voor een pretpakket hebben gekozen. Om hier een redelijke kans te heb ben, moet je economie en wiskunde hebben. Als je een van de twee in je pakket hebt, wordt het al heel moeilijk." De beste kans om de propedeuse te halen maken de kandidaten die zowel havo als vwo als vooropleiding hebben. In de lichting '92 slaagde negentig procent van hen binnen twee jaar voor de propedeuse. Van de stu denten met alleen vwo behaalde 83 procent binnen twee jaar de propedeuse. De meao'ers scoorden 65 procent en van de ha vo-klanten wist slechts 42 procent na twee jaar door te dringen tot de hoofdfase. Maar eigenlijk is het de bedoeling dat je de propedeuse al na één jaar haalt. Tweederde van de vwo'ers lukt dat, net als dertien pro cent van de havo-klanten. Maar is de prope deuse eenmaal gehaald, dan slepen de mees te studenten ook het diploma binnen. Er valt in de eindfase nog maar weinig af. Aansluiting Die aansluiting havo-heao is dus niet echt een gelukkige en dat hebben ze zich op de Hogeschool West-Brabant ook gerealiseerd. „De kwaliteit van de instroom gaat naar be neden, maar we zijn al volop in de slag om die aansluiting te verbeteren," belooft Ineke Schram. Ze vindt zelfs het woord 'onderwijsrevolutie' op z'n plaats. Die 'revolutie' komt er op neer dat de stu denten niet louter colleges meer krijgen, maar dat ze samen werken in een project. Drie dagen krijgen ze instructie, daarna werken ze twee dagen in groepjes. Elk kwar taal worden twee thema's behandeld, waar bij het de bedoeling is dat men al doende leert. Zo is het bijvoorbeeld voor te stellen dat in één project zaken als marketing, sta tistiek en Engels aan de orde komen. Een 'tutor' observeert het groepsproces en beoor deelt de deelnemers. Elke week moeten bo vendien toetsen op de computer gemaakt worden. Het lijkt allemaal veel op de onderwijsme thode waarmee de sociale academie zich in de jaren zeventig onsterfelijk heeft gemaakt, maar we mogen het leereffect niet onder schatten. Schram: „We merken steeds meer dat studenten moeten leren om in teamver band te werken. Later, als ze een baan heb ben, kunnen ze tenslotte ook niet solistisch bezig zijn. Ze moeten nu veel harder werken, maar ze leren ook meer." Na het hoger economisch onderwijs moet het vinden van een baan niet als een al te groot probleem worden gezien. Afhankelijk van de richting zijn de meeste afgestudeerden bin nen een jaar aan het werk. Om sommige spe cialisten zitten de bedrijven zelfs te sprin gen. Zoals om bedrijfskundige informatici, mensen die als geen ander de weg weten op de elektronische snelweg. Van belang voor bedrijven die bijvoorbeeld op Internet wil len. Schram: „De arbeidsmarkt schreeuwt er om, maar de studenten laten het afweten. Ze hebben geen interesse. Ze zijn bang dat het te technisch is en dat ze heel de dag zitten te programmeren. Maar niets is minder waar, het is een baan waarin je veel met mensen te maken hebt. De belangstelling trekt nu wat aan, maar daar hebben we heel erg ons best voor moeten doen." Volgens Schram zijn de studenten van de heao in Breda, een half jaar na het afstude ren, allemaal aan het werk. Schram: „Maar ze zitten dan nog niet alle maal op een plek waar ze thuishoren." Net als bij de hts komen de meeste heao'ers terecht in het midden- en kleinbedrijf, want Shell, Unilever en andere multi-nationals zoeken hun personeel eerder onder de titel- bezitters. Ineke Schram: „Havo'ers met een pretpakket vallen hier bij bosjes af." FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Door Frank Lambregts Er zijn tijden geweest dat studenten met geen stok naar de pa(bo) waren te slaan en ze hadden nog gelijk ook: in het onderwijs moet je keihard werken, je verdient veel te weinig en dat komt omdat je blij mag zijn dat je een baantje hebt. Tegenwoordig is de pabo de populairste hbo-opleiding, vooral onder meisjes, en ook de lerarenopleidingen leveren een con stante stroom nieuwe, leraren af. Er kan weer volop vers bloed voor de klas en als deze nieuwe docenten het onlangs uitgege ven boekje Vitale Leraren van Leo Prick hebben gelezen, hebben ze er alvast weinig zin in. Want het is geen halleluja-verhaal dat Neerlandicus en sociaal-psycholoog Prick over het Nederlandse onderwijs te vertellen heeft. 'Het kan allemaal veel be ter,' is zijn boodschap in een kleine zestig columns, die eerder verschenen in Het Schoolblad. Regelmatig geeft Prick een hint hoe het anders zou kunnen en zo is het een boekje vol overdenkingen geworden. Somber Prick heeft in zijn praktijk handenvol werk aan de opvang van 'afge brande' leraren en dat ver klaart zijn sombere oordeel over het Nederlandse on derwijs. „Altijd maar geven, nooit krijgen, altijd weer empa thisch moeten zijn," klagen zijn cliënten. „Een leven gedicteerd door de zoemer, 40 jaar lang, 28 uur in de week, dat houden maar weinig mensen vol," constateert Prick. Meer dan de helft van de le raren, met name de groep van 40-ers, klaagt over da gen vol stress en nachten van slapeloosheid. Het langdurig verzuim neemt na de 40 enorm toe, ze nemen hun toevlucht tot pep-, slaap- en andere pillen. Ze grijpen naar de fles en dui ken in het rookhol. Prick presenteert in zijn boekje een verzameling af gebrande leraren, die na hun inzinking met geen meer stok voor de klas te krijgen zijn, 'iets anders' willen, terwijl er geen enkel alternatief is. Soms niet eens een hobby. Prick: „De traditionele ont snappingsroutes voor oude re leraren: ziekte, afkeuring en wachtgeld, sluiten we af. Minder werken voor oude ren maken we minder aan trekkelijk en de scholen krijgen net zo veel geld om de personele problemen van absentie op te lossen. Als je muizen zo in het nauw drijft, vreten ze elkaar op." Nogal wat leraren kennen het probleem van de 'om hooggevallen schoolleider': de collega die prachtig les kon geven en het tot directeur schopte om er vervolgens, bij gebrek aan menselijke en management-kwaliteiten, een puinhoop van te maken. Prick geeft er een paar in structieve voorbeelden van. Rechtzaken „Hij was een verdienstelijk leraar Neder lands en was 'het' geworden. Na een paar maanden was het hem allemaal veel te veel. Hij kon niet tegen de kritiek van docenten, vergaderingen verliepen chaotisch, kortom hij was diep ongelukkig. Het bestuur had hem aangeboden weer leraar te worden, maar dat wilde hij niet of het zou met be houd van salaris moeten zijn. Zij hebben hem benoemd dus zij zijn verantwoorde lijk." Daar komen soms hele eigenaardige recht zaken van. „De meeste mislukte schoolleiders lijken te denken dat het hier gaat om zwaar onrecht waar ze zelf part noch deel hebben en dat hun probleem maar moet worden opgelost. Alsof het niet hun eigen keuze is geweest. Zij wilden toch directeur worden," aldus de publicist. Leo Prick: 'Burn-out. Ook met de lerarenopleidingen is volgens Prick een hoop mis. Hij heeft er zelf ge werkt en vond veel van zijn collega's psy cho- of socio-logen maar 'kletskousen' aan wie het te wijten was dat studenten de op leiding en de stageschool als twee verschil lende werelden ervaarden. „Het is een politiek schandaal dat studen ten tot lerarenopleidingen worden toegela ten enkel en alleen om de banen van de do centen op dat instituut veilig te stellen. Maar het grootste schandaal betreft het feit dat er incompetente leraren zijn die hun werk niet goed doen en dat daar niets aan gedaan wordt." Pensioen Goed, het onderwijs mag in de belevings wereld van Leo Prick een hoop ellende zijn, hij geeft af en toe ook een welgemeende tip. Een van de suggesties die hij aanbiedt om de situatie in het Nederlandse onderwijs te verbeteren komt' uit Canada, waar leraren slechts zelden afbranden. De Canadese re geling luidt ongeveer als volgt: een leraar heeft recht op pensioen wanneer de optel som van zijn leeftijd en diensttijd 90 jaar bedraagt. Je krijgt dan 70 procent van het gemiddel de salaris dat je de laatste vijf jaar hebt verdiend. Als je op je 24e begint te werken, bereik je op je 57e je pen sioen (want je hebt 33 jaar gewerkt). Per jaar heb je twintig ziekteda gen. Ben je niet vaak ziek, dan spaar je ze op tot een maximum van 200 dagen, die je voorafgaand aan je pensioen op mag nemen, waardoor je nog een half jaar eerder postzegels kunt gaan verza melen. Tot slot een waar schuwing van Prick voor oudere leraren: „Het HOS-akkoord (minder salaris voor jonge leraren) zou nog wel eens een tactische blunder kunnen zijn als we die na- hossers straks vra gen om solidair met ons te zijn en ons verzorgings huis te betalen. Ik denk dat we dan te horen krijgen dat het met minder ook wel kan." Vitale Leraren en andere vreugdevol le verschijnselen. Uitgeverij Van Gen nep, Amsterdam. Prijs: 24,90. FOTO STUDIO ANDRE RUIGROK Leeftijd: 24 jaar Woonplaats: Breda Studeert: Hogeschool voor Beeldende Kunsten Sint Joost Wat wil je later worden als je groot bent? „Vormgever. Heb je voor deze studie gekozen uit inte resse of voor het grote geld? „In eerste instantie zat ik in de reclame. Daar valt echt heel veel geld in te verdie nen. Vervolgens ging ik dit studeren, met het idee later weer terug de reclame-we reld in te gaan. Maar de grafische wereld vind ik toch iets interessanter. Maar ook daar valt redelijk in te verdienen." Wat zijn je kansen op de arbeidsmarkt? „Het is verschrikkelijk moeilijk om aan een baan te komen. Als je ai ergens bin nen komt, moet je de eerste drie, vier jaar de slechte klusjes doen. Ze moeten je le ren kennen. Gelukkig heb ik veel contac ten, dus binnenkomen moet lukken." Wat is het interessantste vak of onderdeel van je studie? „Ik ben nu vierdejaars. Nu zie ik dat mijn creativiteit zich echt ontwikkeld heeft. Vooral bij de eindopdracht wordt dat erg duidelijk." En het sufste? „Moeilijk. Het eerste jaar heb ik in Rot terdam gezeten. Zo wilde ik het dus niet. Ais ik het eerste jaar ook in Breda had gezeten, had ik nog meer geleerd." Hoe kom je elke maand financieel rond „Gelukkig kan ik vrij karig leven. Stu denten van de kunstacademie zijn altijd heel veel geld kwijt aan hun studie. Voor al de fanatieksten. Ik heb een kleine schuld, maar dat is nog van vroeger. Maar om die te beperken, moet ik wel de hele zomervakantie hard werken." Waar geef je het meeste geld aan uit? „School dus. Het beetje dat ik over heb, besteed ik aan een biertje. Ik heb ai drie, vier jaar haast geen kleding gekocht." Hoeveel tijd besteed je per week aan je studie? „Ik werk heel hard, soms tot na twaalf uur. Zo kom ik wel aan 60 uur, met uit schieters naar boven en beneden. Ook naar boven, ja." Heb je nog tijd over voor leuke dingen? „Mijn zelfdiscipline is slecht. Zo kan ik heel hard werken en dan ineens drie we ken feestvieren. Daarna moet ik dan weer alles inhalen." Wie doet de was? „Die doe ik zelf." Het hebben van een vaste baan en een goed salaris, wil nog niet zeggen dat elke hbo'er te vreden is. Sterker nog: de meest succesvolle hbo'ers op de arbeidsmarkt lijken ook het minst tevreden over hun studie te zijn. Gemiddeld is 22 procent van de hbo'ers ach teraf ontevreden over zijn studiekeuze. De oorzaak is waarschijnlijk dat men op het mo ment van studiekeuze geen goed idee had van de latere beroepspraktijk, hetgeen pleit voor het beter voorlichten van de student over het latere werkveld. Maar liefst 27 procent van de heo'ers zou ach teraf voor een andere studie gekozen hebben. Terwijl die economen en bedrijfskundigen het toch niet slecht doen qua vaste baan en inkomsten. Na het kunstenonderwijs heeft slechts 14 procent van de afgestudeerden 'spijt' van zijn keuze. De slechtstbetaalde hbo'ers met de minste kans op werk, zijn daarmee het meest tevreden over hun opleiding. Over de aansluiting tussen opleiding en werk is ook niet iedereen even tevreden. De kunste naars zouden de volgende keer dan weer wel dezelfde opleiding kiezen, over de aansluiting met het werk is bijna eenderde van hen be paald ontevreden. De heo'ers op hun beurt zijn wel tevreden over die aansluiting. Hun opleiding sluit blijkbaar goed aan op de werkpraktijk, alleen bevalt die praktijk niet altijd even goed. In het algemeen zijn vrouwên positiever over de aansluiting dan mannen. Havo'ers en men sen die komen te werken in het oosten van het land tonen zich het minst tevreden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 51