Studeren 'Brabant heeft recht op meer universiteit' SCHOOL BOEKEN IEMORTEL Hbo'ers vinden vaak baan onder niveau De lange weg van de mavo naar een huisartsenpraktijk mmÊÊmmm NSCHAP AVO-MAVO ectoren: ng ondheidszorg DE STEM ONDERWIJSBIJLAGE Maurice Ackermans, hoofd voorlichting Katholieke Universiteit Brabant: F3 voor alle opleidingen Boekhandel I Jean-Paul Wille Vooral agrarisch geschoolden vallen na studie terug in lagere beroepen Jurgen de Bont JANUARI 1996 rk/pc rscheidt zich door de igen tempo e gheid 'en per jaar 'e leerlingen en hun iddag en Open Avond uur en 19.30 uur). r de brugklas en voor den tot 22 maart a.s. februari verkrijgbaar bij inistratie van de school. strekt door de rector, an den IJssel-Verbeke, telefoon 0164 - 241050 ZATERDAG 20 JANUARI 1996 noor Frank Lambregts I Tilburg - „Het is niet de belangrijkste taak van de universiteit om mensen af te leveren voor de arbeidsmarkt. Het is de taak van de universiteit om wetenschap pers af te leveren, die academisch kun- Gentsestraat 24 HULST Tel. 0114-312321 denken. Maar natuurlijk laten we oMe oren ook wel hangen naar de ar beidsmarkt. Misschien koketteren we langzamerhand zelfs wel iets te veel met I de samenleving. Oud-rector De Moor zei I altijd al: „Als je niet weet wat je moet kiezen, kies je wat je leuk vindt." I ian het woord is Maurice Ackermans, hoofd I jan de afdeling voorlichting op de Katholieke I Universiteit Brabant te Tilburg. Hij heeft daar I zowel de universiteit als de student de afgelo- I „en vijftien jaar ingrijpend zien veranderen. I De lanterfant-student bestaat nog maar am- I per," zegt hij. „De student moet tegenwoordig I ink studeren anders flikkeren ze hem er na I een jaar van de universiteit af. Tien jaar gele- I den is het allemaal strenger geworden en de I komende vijf jaar wordt het nog lastiger. Stu- I deren moet kort en compact en dat is natuur- I lijp een goede zaak, want het kost de samenle- I \ing miljarden. Daar moet kwaliteit voor terug I komen. Een nadeel is dat de studenten nu in I vijf jaar volgepompt moeten worden, waarna I het academici moeten zijn. Onze zorg is dat we I daar niet voldoende tijd voor hebben. Zoiets I moet groeien." I Campus De KUB is in de afgelopen tien jaar uitge- I groeid van een knusse provincie-hogeschool- in-het-bos tot een universiteit met een heuse campus, die op een Amerikaanse university I niet zou misstaan. I „Als de zon schijnt, is het hier heel gezellig." I Het bos heeft onder meer plaatsgemaakt voor I een modern bibliotheek-gebouw waar heel I Europa zijn ogen uit komt kijken. „Je kunt I hier via de computer een boek lezen in de bi- I bliotheek van het American Congress," legt I Ackermans uit, om maar eens een voorbeeld te I noemen. „Als je tenminste een plaatsje achter I een van de vijfhonderd terminals kunt krijgen, I want er staat 's ochtends om kwart over acht I een ongelooflijk lange rij voor." I Naast een prestigieuze bibliotheek beschikt I Tilburg ook over een faculteit die in Nederland I zeer hoog aangeschreven staat: de Faculteit I der Economische Wetenschappen. Juist, waar I oud-minister-president Ruud Lubbers, plotse- I toghoogleraarwerd. Maurice Ackermans kan I «niet bescheiden over doen en daar is ook feimg reden toe: „De bekwaamste macro-eco- I nomen komen van de KUB," stelt hij. Tilburg, I voedt de departementen in Den Haag, defeó- I daal Economische Raad en het CBS. 1 Ackermans: „Tilburg had vóór de jaren tachtig I al een eerbiedwaardige economie-faculteit, I maar die bleek op den duur niet grensverleg- I gend genoeg. Toen een nieuwe generatie eco- I nomen, zoals Rick van der Ploeg, zich ermee I bezig ging houden en er in 1986 een Center for I Economie Research werd opgericht, ging er I een frisse wind waaien door Tilburg. Er kon- I den zeer vooraanstaande hoogleraren aange- I steld worden en nu worden wij 'de beste eco- I nomische faculteit' van Nederland genoemd." I Die claim wordt gerechtvaardigd door twee I rapporten van een visitatiecommissie die de I universiteiten beoordeelt. In het begin van de jaren negentig bleek de economische faculteit I 'an Tilburg het meest excellente economisch I onderwijs te bieden en de beste voorzieningen I tehebben. In december 1995 viel in Tilburg het I bericht op de mat dat de economiefaculteit ook I in wetenschappelijk opzicht boven aan de lad- I der stond. Dankzij deze gelauwerde economie- I faculteit en de bibliotheek van de toekomst I kreeg Tilburg een belangrijke plek op de aca- I demische kaart van Nederland. Tilburg dankt I erzijn kwaliteitsimago aan. I Regionaal I «Tilburg als studentenstad heeft een wat moei- I ®ner imago," geeft Ackermans steunend toe. I «We hebben inderdaad geen kronkelsteegjes, I zoals Maastricht en Utrecht. Toch is het abso- I hut een aardige stad om te studeren. Wij heb- I ben het laten onderzoeken en de studenten zijn I or zeer tevreden over. Maar het verhaal blijft I maar de ronde doen dat hier niet veel te doen I is." I Ac/i, ze hebben tegenwoordig toch geen tijd I ®eer om in de kroeg te zitten. I Ackermans: „Niet zo veel meer, maar gelukkig I »ch nog wel wat." I De KUB in Tilburg mag van Ackermans best I e® 'regionale universiteit' genoemd worden. I »Net als alle universiteiten in Nederland. Ook I e Amsterdam," zegt hij. „De helft van de I Sersiteit-studenten studeert in de buurt. De I b Van onze studenten komt dus uit Brabant. I |aarom zou je rechten gaan studeren in Am- I «erdam als dat in de buurt ook kan? De ande- I j,e kiest specifiek voor een bepaalde stu- I Je die je nergens anders kunt volgen. Bij ons I ;tn vrkjebijds-wetenschappen, personeels- I genschappen en sociale-zekerheidsweten- I ®appen bet wat dat betreft goed." I aar de economie-faculteit het vlaggeschip I kT is en Faculteit der Rechtsge- I p °°k keel aardig meevaart, vormt de I aculteit der Sociale Wetenschappen een gro- I Probleem. Het aanbod dat de faculteit te I dal ^ee^' 's c'oor stee<ls verdergaande spe- I ku i 6S te versniPPer<l geraakt. „Te veel I Hides, te weinig wetenschap," geeft Acker- '"2- Ook de arbeidskansen voor psycho- sociologen zijn wat in de versukkeling Maurice Ackermans: „Brabant heeft niet veel op het gebied van universitair onderwijs en daarom moeten Tilburg en de TU in Eindhoven groeien. FOTO COR VIVEEN I (U kren"faculteit van Tilburg is in den lan- I bert6' bekend en dat vindt Ackermans I dn„ a've er8 Pijnlijk. „Het dringt niet I wiia ^^rland dat je hier op geheel eigen I mo ?eren kunt studeren. We halen met I terÜl'i honderd nieuwe studenten per jaar, ue opleiding uniek is in Nederland," een ™rmans. De KUB heeft gekozen voor maatschappij-georiënteerde aanpak van taal, waardoor bijvoorbeeld 'taal en minderhe den' of de 'sociologie van het boek' tot de keu zemogelijkheden behoort. Wensenlijst In een tijd dat in den lande de ene studierich ting na de andere dreigt te sneuvelen, houdt de KUB er een wensenlijstje op na. De smalle ba sis van een universiteit die Mens en Maat schappij als uitgangspunt heeft gekozen zou volgens het bestuur verstevigd moeten worden met een faculteit geschiedenis. Ook een faculteit die de gedragswetenschap pelijke aspecten van het milieuprobleem on derzoekt, zou een'welkome aanvulling zijn. Eén troef heeft de KUB op dat laatste punt al in handen: de vestiging van het European Cen tre for Nature Conservationeen instituut dat betaald wordt door de EG. „We hebben recht op die extra studierichtingen," zegt Acker mans strijdbaar. „Brabant heeft al niet veel op het gebied van universitair onderwijs en daar om moeten Tilburg en de TU in Eindhoven groeien. De universiteiten zijn te veel in het centrum van het land geconcentreerd." Leeftijd: 22 jaar Woonplaats: Zuidzande Studeert: HES (Hogeschool Economische Studies) Amsterdam, accountancy Wat wil je later worden als je groot bent? „Register-accountant." Heb je voor deze studie gekozen uit inte resse of voor het grote geld „Wilde economische studie doen, accoun tancy gekozen omdat ik goed in cijfertjes ben. Bovendien zijn register-accountants niet de slechtst betaalden in onze samen leving." Wat zijn je kansen op de arbeidsmarkt? „Momenteel behoorlijk groot. Er zijn veel accountants nodig." Wat is het interessantste vak of onderdeel van je studie? „Bedrijfspsychologie en -sociologie." En het sufste? „Bedrijfseconomie, niet vanwege het vak maar vanwege de manier waarop dat hier gedoceerd wordt." Hoe kom je elke maand fi nancieel rond? „Ik heb mijn studiefinancie ring. Ook sponsoring door mijn ouders. En als er tijd is heb ik een baantje. Niet nu, want ik zit in mijn tenta mens." Waar geef je het meeste geld aan uit? „Aan eten en wonen." Hoeveel tijd best.eedje per week aan je studie? „Vier tot zes uur per dag tijdens tentamens, anders elke dag een uurtje. Daarmee red ik het wel.,, Heb je nog tijd over voor leuke dingen? „Jazeker." Van onze verslaggever Als de hbo'er na zijn studie een baan heeft gevonden, werkt hij nog niet per definitie op zijn niveau of in zijn eigen branche. Gemiddeld komt driekwart van de hbo'ers wel op een hoger be roepsniveau terecht, maar nogal wat hbo'ers verdringen de mbo'ers van hun plek op de middelbare beroepenmarkt en zelfs de lagere beroepen zijn niet vei- lig. Dat blijkt uit recent onderzoek onder hbo- studenten, anderhalf jaar nadat ze afgestu deerd zijn (HBO-Monitor 1994). De studenten van het hoger sociaal-ago gisch onderwijs moeten het vaakst genoegen nemen met een baan onder hun niveau. Veertig procent van de afgestudeerden komt op middelbaar niveau te werken. Bij het agrarisch onderwijs is het zo mogelijk nog erger. De agrarisch geschoolden vallen op vallend vaak (tien procent) terug op het la- gere-beroepenniveau (stalknecht), waarna nog eens tien procent genoegen moet nemen met een baan op middelbaar niveau. Twin tig procent van hen werkt dus weliswaar in een agrarisch beroep maar onder zijn kun nen. Ook heo'ers maken zich daar schuldig aan. Bijna een derde deel van hen accepteert een administratieve of automatiseringsbaan op een lager niveau. Van de verpleegkundigen hoeft slechts 15 procent genoegen te nemen met een middel bare baan. Onderwijzers komen meestal wel op hun stek terecht. Slechts tien procent werkt onder zijn kunnen. Branche Nogal wat hbo'ers komen wel op hun niveau terecht, maar niet in de branche waarin ze zijn opgeleid. Om een willekeurig voorbeeld te noemen: nogal wat journalisten zijn ooit opgeleid tot onderwijzer. Kunstenaars ne men opvallend vaak hun toevlucht tot het onderwijs (35 procent). Tachtig procent van de hbo'ers vindt werk in de sector waarin hij is opgeleid. Bij het agrarisch onderwijs ligt dat (weer) gevoelig anders. De meeste afgestudeerden van het hoger agrarisch onderwijs komen niet in een agrarisch beroep terecht. In plaats van de landbouw en veeteelt in ons land op een nog hoger niveau te brengen, belanden de mees ten in de administratieve sector, de automa tisering of het onderwijs. Een derde deel van de economen (heo) en een kwart van de kunstenaars komt in sec toren terecht waarvoor ze hun opleiding niet genoten hebben. In de gezondheidszorg is de koppeling tus sen opleiding en arbeidsmarkt het sterkst: negentig procent van de werkende hgzo'ers werkt in de gezondheidszorg. Leeftijd: 25 jaar Woonplaats: Breda Studeert: Educatieve opleidingen - bedrijfswiskunde - Moller Tilburg Wat wil je later worden als je groot bent? „Het liefste zou ik het bedrijfsleven met het onderwijs combineren, dus cursussen geven of zo. Het omgaan met volwasse nen vind ik het leukst, dus misschien kan ik ook wel lesgeven op een avondop leiding." Heb je voor deze studie gekozen uit inte resse of voor het grote geld? „Interesse. Ik vind het leuk om anderen wat uit te leggen en ik hou van wiskun de." Wat zijn je kansen op de arbeidsmarkt? „Dat is moeilijk te zeggen. Op een lbo of zo heb je snel een baan als wiskun deleraar, maar dat is niet wat ik wil. Ik ga er niet van uit dat ik meteen aan de slag kan, maar het hangt na tuurlijk vooral van je eigen ini tiatief af." Wat is het inte ressantste vak of onderdeel van je studie? „De combina tie van econo mie en wis kunde." En het sufste? „De algemene vormingsvakken, zoals psychologie. Dat is een'lachertje dat je snel afraffelt, een duffe zooi. Het is wel belangrijk, maar niemand neemt het se rieus." Hoe kom je elke maand financieel rond „Ik heb een basisbeurs met lening. Daar naast werk ik op zaterdag bij de PTT. Ik kom goed rond." Waar geef je het meeste geld aan uit? „Ik woon samen, dus aan woon- en le- venskosten. Verder kleding en uitgaan. Mijn vriendin werkt in een kapperszaak, dus zij brengt ook geld binnen." Hoeveel tijd besteed je per week aan je studie? „De colleges en het reizen kosten me 20 tot 25 uur. Alleen in tentamentijd ben ik wel acht tot tien uur per dag bezig." Heb je nog tijd over voor leuke dingen? „Niet als ik tentamens heb, dan sluit ik me bij wijze van spreken twee weken op. Maar de andere zes weken van ieder blok heb ik tijd genoeg over." Wie doet de was? „Mijn vriendin." Wie doet de was? „Mede-student waarmee ik een etage deel. Wassen is een van de taken die hem is toebedeeld. En als ik naar huis ga doet mijn moeder ook nog het een en ander." Hij begon gewoon met een mavo-diploma. Maar lang daarvoor wist hij al dat hij huisarts wilde worden. Over anderhalf jaar is het zover: dokter Peter van Broekhoven. Door René van der Velden Flitsend is de studieloopbaan van Peter van Broekhoven (36) uit Bergen op Zoom niet te noemen. Wel hoogst opmerkelijk. Met alle mogelijke omwegen in het voortgezet onderwijs haalde hij uiteindelijk zijn atheneum-diploma wat hem toe gang verschafte tot de universiteit. De aanhouder wint: dok ter worden met mavo. Peter van Broekhoven is niet het type eeuwige student, voor zover dat nog bestaat sinds de meeste franje in het hoger on derwijs is wegbezuinigd. Hij woont in de nieuwbouwwijk Bergse Plaat met vrouw en twee kinderen. Het einde van de tunnel is in zicht. Een lange weg van hard werken en karig verdienen is bijna afgelegd. Die weg begon met teleurstellingen in het voortgezet onderwijs. Op de lage re school in Bergen op Zoom (Pius X) luidde het advies: ha vo. Maar omdat hij al vanaf zijn 7e jaar zeker wist dat hij huisarts wilde worden, werd het gymnasium. Na een jaar al bleek het Juvenaat te hoog gegrepen. De kille cijfers op zijn rapport spraken voor zich. Vrachtwagenchauffeur Hij begon opnieuw in de brugklas van het Rijks (de Rijksscholengemeenschap). Door slechte resultaten bij de exacte vakken werd het mavo. Dat maakte hij af, met een exact vakkenpakket, want dat is nodig om dokter te worden. „Op de mavo vroeg de klasseleraar ooit wat we wilden worden. 'Vrachtwagenchauffeur,' zei er een. 'Dokter,' zei ik. Lachen natuurlijk. Maar ik dacht toen: wacht maar, jullie zullen het wel zien," herinnert Van Broekhoven zich, lachend. Met het mavo-diploma op zak ging hij verder naar havo4. Daar bleef hij zitten. Zijn loopbaan ging verder op de avondschool. Havo in Roos endaal en Bergen op Zoom (twee jaar) en athe neum op het Baronie van Breda College (twee jaar, drie keer per week). Eindelijk kon hij ge neeskunde gaan studeren, op de Erasmusuniversiteit in Rot terdam. „En al die jaren gewerkt hé," zegt Van Broekhoven er haas tig bij. „Ieder weekend bij Catrientje (voor niet-Bergenaren ver pleeghuis St. Catharina, red). Veertien jaar lang. En tijdens mijn avondschool werkte ik in een betonfabriek in Bergen op Zoom. Als je 18 of 20 bent, kun je niet overdag thuis zitten. Op die leeftijd voel je je schuldig als je geld moet vragen voor een auto of voor vakanties." Op de universiteit in Rotterdam viel hij in de eerste lichting van de twee-fasenstructuur. „Dat vond ik wel prettig. Je wist waar je aan toe was. Er was structuur in tijd en duidelijkheid." Na een jaar had hij zijn propedeuse en na vier jaar werd 'de mavo-klant' drs. Na zeseneenhalf jaar slaagde hij voor zijn artsenexamen en was hij basisarts. Als vervolgopleiding koos hij kindergenees kunde. Wat stuitte op een nieuwe tegenvaller: hij werd afge wezen. Vooruitzicht Je bent niet meer zo jong en je moet wat: Van Broekhoven ging werken in het Lievensbergziekenhuis in zijn woon plaats. Vijf jaar lang was hij arts-assistent. Na drie jaar be sloot hij om de richting huisarts te kiezen. Een eerste poging in Rotterdam mislukte (afgewezen) maar een tweede in Utrecht had wel succes. Deze laatste fase van de studie, als huisarts in opleiding met een salarisje van 2700 bruto per maand, betekende een dag per week naar de Huisartsenuniversiteit en de rest van de week werken bij huisarts, Riagg of ziekenhuis. Deze 'stages' voerden hem een jaar naar een huisarts in Tiel en negen maanden naar het ziekenhuis in Gorinchem. Zijn laatste adres kan overal in Nederland zijn. Maar daarna hoopt Van Broekhoven zich toch eindelijk als huisarts te kunnen vestigen, liefst in Bergen op Zoom. „Ik ben geboren en getogen in Bergen en ga dus niet naar Gro ningen." „De vooruitzichten zijn goed. Over een aantal jaren is er vraag naar huisartsen. Het aantal patiënten per praktijk is naar beneden gegaan en veel mensen kiezen voor een duo praktijk of parttime werken." Rijker Terugkijkend op zijn lange studieloopbaan zegt hij bedacht zaam: „Je moet doen wat je doen moet. En je niet laten ont moedigen door de lange weg. Ik heb natuurlijk wel momen ten gehad dat ik het niet meer zag zitten en vond dat ik be ter iets anders kon gaan doen. Maar dan werd ik door mijn ouders en anderen weer op het goede spoor gezet. Het is een vreselijk lange weg. Ik ben constant onderweg en heb nooit een eindpunt gehad. Heb nooit verder kunnen plannen dan twee, drie jaar. Maar het maakt je een stuk rijker. En het geeft allemaal niks." „Er zijn mensen die zeggen dat ik al aardig oud ben om iets te beginnen. Maar van de andere kant is er ook respect dat ik niet de makkelijkste weg heb gekozen. Ik heb een curricu lum vitae dat laat zien dat ik niet zo makkelijk opgeef. Noem het maar prestatiedrang. Ik heb altijd huisarts willen wor den en als je iets wilt, moet je het gewoon doen. Ik heb er veel voor over om te worden wat ik wilde. Ik heb er geen spijt van. Nee, ik heb er geen spijt van." Peter van Broekhoven uit Bergen op Zoom: 'Ik heb altijd huisarts willen worden en als je iets wilt, moet je het ge woon doen.' FOTO DE STEM/BEN STEFFEN mm BHBHWÊmm HBBsöBaSSS^l mmmmm WÊÊÊÊÊ MÊÊÊÊ

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 45