Weekend DE Ontploffing INTERFACE E3 loeipunten )reigender Machtskerk Mogelijk eerherstel voor Tsjech Jan Hus en Italiaan Girolamo Savonarola Zuiveren Woordvoerder Concilie Politiek Rome wil processen uit 'de donkere tijd van de kerkgeschiedenis' overdoen Opstand [RDAG 20 JANUARI 1996 E2 DESTEM ZATERDAG 20 JANUARI 1996 niks' I FOTO JAN VERHOEFF Itantie, heeft zijn invaliditeit geschat op 35 focent en om voor een uitkering in aaimer- pg te komen moet het 45 procent zijn. llgens Cees Boussardt is het percentage van arbeidsongeschiktheid een van de 'knoei- nten' van bedrijfsverenigingen en keu- hgsartsen. „En er werd geknoeid en er prdt nog steeds geknoeid," zo stelt hij vast grond van tientallen zaken die hem door llanghebbenden zijn voorgelegd, pch heeft Marinus van Hees inmiddels een krm van genoegdoening gekregen. Er o [euwe hoop bij de invoering van de Algeme- Arbeidsongeschiktheidswet op 1 oktober 1)76. Hij doet een beroep op deze wet maar bnvankelijk wordt zijn arbeidsongeschikt- pid op die datum slechts op 25 procent pschat. In november 1976 ontvangt hij een bgatieve beslissing van het GAK. Icht maanden later, op 27 juni 1977, ont- pngt hij het volgende verrassende bericht: bnze beslissing van 25 november 1976 wordt lij deze ingetrokken. In plaats daarvan komt ■ndervermelde beslissing." lolgt een ambtelijke tekst waarin wordt lesteld dat op basis van de beschikbare gege- bns de arbeidsongeschiktheid van Marinus an Hees in de zin van de aaw niet op 25 pro- Ent gesteld moet worden maar op 80 tot 100 Irocent. Hij krijgt het uitkeringsbedrag met erugwerkende kracht tot de ingangsdatum fan de wet. pe aaw-uitkering heeft echter niets te mak® met de rechten die Marinus voor 1 oktober 1976 had en die hem onthouden zijn. Er loopt lan ook nog steeds een poging om hem genoegdoening te verschaffen voor het m 1931 ontstane letsel en de tegenslagen fevolg daarvan die hij tientallen jaren hee noeten slikken. )p 9 december 1981 schreef Marinus Hees een brief aan Cees Boussardt nadat [n de krant een artikel over diens activiteit^ ïad gelezen. Boussardt dook in de zaa*Jjn jond samen met Van Hees de strijd aan t le instanties. De briefwisseling die hij in iet de bedrijfsvereniging opende, wordt v zijn kant steeds grimmiger en dreigender v toon, terwijl de antwoorden van de bedflj /ereniging uitmunten door ijselijkheid rastbeslotenheid om niet te betalen. fat Boussardt nastreeft is een smart6® Ineens van 50.000 gulden voor Marinus [Hees, als compensatie voor het onrecht [hem onnodig veel verdriet heeft bezorgd- bedrag dat hem in staat zal stellen in de ste dagen van zijn leven nog iets aardig doen. „Dat vroeg ik in 1992. Hij was toen nog ziek," vertelt Boussardt in zijn met dos volgestouwde Tilburgse kantoortje, „kn zie je zo een advocaat dan noteren. »e hoor je niks meer. Je ziet ze denken: ach Marinus van Hees, die vroeger zo opzag teg^ dokters en meneren, zal sterven zonf??r --«> respect voor autoriteiten. „Want ze wule profiteren, maar ze willen niet helpen- Waar moet hij over klagen? Over de K die zich in augustus 1995 openhaarae- de suikerziekte die er kort gelederi bi] 8 u„i men is? Neen. Hij klaagt over de rol y geld in de wereld. „De hele were-ld i a geld, geld. Als je dat niet hebt, word geholpen." 'Herkansing' voor ketters Nu het jubileumjaar 2000 naderbij komt, wil het Vaticaan de processen tegen ketters uit 'de donkere tijd van de kerkgeschiedenis', de Middeleeuwen dus, nog eens tegen het licht houden om te zien of ze niet in ere hersteld moeten worden. Tot de kanshebbers op rehabilitatie behoren de Tsjechische hervormer Jan Hus (1370-1415) en de Italiaanse dominicanerpater Girolamo Savonarola (1452-1498). Wat hadden zij ook al weer „misdaan"? Door Jan Bouwmans De Tsjechische priester en hervor mer Johannes Hus werd op 6 juli 1415 in het Duitse Konstanz wegens ketterij levend verbrand op de brand stapel. Het Concilie van Konstanz had het vonnis geveld. Tegen het einde van dezelfde eeuw, op 23 mei 1498 om precies te zijn, treft de Italiaanse dominicanerpater en boeteprediker Girolamo Savonarola dezelfde banvloek. Hij wordt in Florence eerst opgehangen, waarna zijn lijk sp de Piazza della Signoria wordt verbrand. Savonarola wordt schuldig bevonden aan ketterij, schisma en opstand tegen he^ pause lijke gezag. Een kleine vijfhonderd jaar later blijken deze en andere terechtstellingen uit wat paus Johannes Pauslus II zelf 'de donkere tijd van de kerkgeschiedenis' heeft genoemd, de Rooms-Katholieke Kerk toch niet zo lekker meer te zitten. Het Vaticaan heeft onlangs bekend gemaakt dat de processen tegen een onbekend aantal veroordeelden opnieuw zul len worden gevoerd. De Franse kardinaal Roger Etchegaray, hoofd van de Vaticaanse commissie voor de viering van het Heilig Jaar 2000, heeft daarbij concreet de namen van Hus en Savonarola genoemd. Volgens Etche garay zullen de processen nog vóór 2000 over worden gedaan. Eerherstel van slachtoffers van de Inquisitie en het onverzoenlijke beleid van sommige pausen is daarbij het oogmerk. Dr. Otto de Jong behandelt in zijn boek 'Geschiedenis der Kerk' de periode 1100 tot 1500 onder de noemer 'De machtskerk'. (Zijn gehele indeling is trouwens glashelder benoemd: de vroege kerk (tot 312); de staats kerk (312-1100); de machtskerk (1100-1500); de scheurende kerk (1500-1600); de bevoog dende kerk (1600-1775); de betwijfelde kerk (1775-1914); de bestreden kerk (1914-1978)). legen het einde van de elfde eeuw is de zoge beten Investituurstrijd tussen de pausen en de vorsten van Duitsland-Italië, Frankrijk en Dageland over het gezag over de kerk beslecht. De vorsten en hun leenheren hebben geen macht meer over de kerk, maar alleen De verbranding van Jan Hus afgebeeld op een middeleeuwse gravure die gewijd is aan het Concilie van Konstanz. nog paus en bisschoppen. Laatstgenoemden breidden echter in de loop van de daaropvol gende eeuwen hun wereldlijke macht steeds verder uit. Ze onderstrepen hun wereldlijke macht door er eigen legers op na te houden. Met die machtskerk komt Jan Hus in conflict. Hus, circa 1370 geboren in Husmec in Zuid- Bohemen, wordt in 1396 magister en docent filosofie aan de universiteit van Praag. In 1400 wordt hij priester gewijd. Als predikant in de Praagse Betlehemkapel oefent hij veel invloed uit. Hij preekt fel tegen de verwereld lijking van de kerk, wat hem conflicten van gedeeltelijk theologische en gedeeltelijk poli tieke aard oplevert. In zijn strijd tegen de ver wereldlijking van de kerk is Hus een aanhan ger van John Wycliff (1330-1384), de Engelse filosoof/theoloog en kerkhervormer die van 1360 tot 1374 professor was in Oxford. Wycliff richtte zich met steun van Jan van Gent, de hertog van Lancaster, tegen de wereldlijke macht en rijkdom van de kerk. Als hoogleraar wilde hij de filosofie zuiveren van allerlei bespiegelingen en terugvoeren tot de bijbel en de kerkvaders. De bijbel bracht hem ertoe onderscheid te gaan maken tussen de eeuwige kerk en haar aardse gestalte. Van die eeuwige kerk was niet de paus, maar alleen Christus het hoofd. De aardse kerk mocht volgens Wycliff geen bezit (land) hebben; dat kwam de staat toe. Hij eiste van de hiërarchie dan ook een leven in apostolische armoede. De bijbel werd voor Wycliff steeds meer de enige norm. Daardoor radicaliseerde zijn pro test, onder meer ten aanzien van de kerkelijke organisatie en het partijdige en verdeelde pausdom. In dat pausdom zag Wycliff uitein delijk de anti-Christ. Zijn visie op de kerk ontwikkelde zich tot de opvatting, dat de kerk bestond uit door God uitverkorenen die daarom geen priester nodig hadden. Wycliff verliest echter door de boerenopstand in 1381 de steun van Jan van Gent, waarna aartsbis schop William Courtenay van Canterbury erin slaagt hem uit Oxford weg te krijgen. Wycliffs denkbeelden dringen door tot het vasteland van Europa, omdat ook Tsjechische studenten in Oxford studeren. Jan Hus wordt er rechtstreeks door beïnvloed. In het Praag van Jan Hus bestaan grote spanningen tussen de Tsjechische bevolking en de grotendeels Duitse hogere geestelijkheid. Hus maakt zich tot woordvoerder van het groeiende nationale zelfbewustzijn van het volk, waarbij hij volop gebruik maakt van Wycliffs ideeën over de kerk als gemeenschap van uitverkorenen. Maar voor de rest houdt Hus zich aan de officiële kerkleer, ook wat betreft de eucharistie, hetgeen Wycliff niet had gedaan. Hus levert echter net als Wycliff scherpe kritiek op de kerkelijke organisatie en gaandeweg op het pausdom. In zijn tijd waren er eerst twee pausen die elkaar de bevoegdheid betwistten en na 1409 zelfs een tijd lang drie. In 1410 vaardigt een van hen, paus Alexander V, een bul uit tegen de denkbeelden van Wycliff. De aartsbisschop van Praag weet dan ook een veroordeling van Hus te bewerken. Maar het hof, de adel en het volk van Praag kiest de zijde van Hus. Hij verliest de steun van het hof weer, als hij uiteindelijk het pau selijke gezag en de hiërarchie verwerpt op grond van de bijbel. De pausen en de hogere clerus hadden het er zelf naar gemaakt, dat iemand als Hus zich was gaan afvragen of hun aanspraken op gezag wel geMig waren en dat hij tot de slotsom kwam dat hun doen en laten niet strookte met de bijbel. Op het Concilie van Konstanz (1414-1418), bijeengeroepen door de Duitse koning Sigis- mund, moet Hus zich komen verantwoorden. Hij krijgt van koning Sigismund een vrijge leide. Maar het concilie neemt hem binnen drie weken gevangen. Hij wordt aangeklaagd voor zijn opvatting dat de ware kerk de eeu wige kerk is, de gemeenschap van uitverkore nen. Bovendien wordt van hem onvoorwaar delijke onderwerp aan het concilie geëist. Ondanks zware lichamelijke en morele folte ringen geeft Hus niet toe, maar eist weerleg ging van zijn opvattingen vanuit de H. Schrift en weigert onvoorwaardelijke onderwerping. Hij wordt ter dood veroordeeld en op de brandstapel gezet. Men kan Hus geen voorloper noemen van de Reformatie van de zestiende eeuw. Daarvoor bleef hij theologisch te zuiver in de leer. De kerkelijke wanorde van zijn tijd voerde hem terug naar een bijbelse kerkvisie die wel moest botsen met de kerkelijke macht van zijn tijd. Bij Girolamo Savonarola is het aan het einde van dezelfde eeuw in wezen hetzelfde liedje. Hij komt in conflict met de kerkelijke macht en moet dat met de dood bekopen. Dat con flict had niets te maken met ketterij, want Savonarola week in zijn prediking in niets af van de officiële kerkleer. Het was een zuiver politiek conflict, waarbij de beruchte Borgia- paus Alexander VI zijn belangrijkste vijand werd. Het is de tijd van de decadente Renais sance. Savonarola verwierf met zijn boetepreken in Florence, Ferrara, Brescia en Genua groot aanzien en gezag bij het volk. Dat culmineer de in Florence in een situatie, waarin de bevolking van die stad zo armoedig en asce tisch ging leven dat de mensen alle uitingen van werelds leven gingen vernietigen. De heersersfamilie van de Medici werd in 1494 door Karei VIII van Frankrijk uit de stad verdreven. Savonarola verwelkomde de Franse vorst als het zwaard van God zelf. Nog datzelfde jaar weet Savonarola de Franse vorst te bewegen Florence weer te verlaten. De boeteprediker neemt dan het bewind van de stad in handen. Het wordt een half theo cratisch, half democratisch bewind, met een onverbiddelijke rechtspraak en een campag ne voor strenge zedelijke hervormingen. In 1495 wordt Savonarola door de Borgia-paus ter verantwoording naar Rome geroepen. Maar de boeteprediker acht het raadzamer niet te gaan, doch zich schriftelijk te verdedi gen. De paus reageert daarop weer door hem een spreekverbod op te leggen. Dat legt Savo narola naast zich neer. Het conflict escaleert verder. De paus gooit hem in mei 1497 de kerk uit. Maar Savonaro la richt zich nu met een brief tot alle christe nen en gaat gewoon door met preken. Hij roept alle vorsten van Europa op om een con cilie bijeen te roepen, waarop de kerk her vormd moet worden en de zijns inziens onwettige Borgia-paus Alexander VI afgezet behoort te worden. Het volk begint echter genoeg te krijgen van de strenge leefwijze en komt in opstand. Als Savonarola dan ook nog de steun ontvalt van zijn beschermheer Karei VIII, die een bestand had gesloten met de pauselijke Liga, is het vrij gauw met hem gedaan. In april 1498 bestormt een menigte het klooster San Marco in Florence, waar Savonarola resideert. Hij geeft zich over. Hij moet terecht staan. Zijn proces met foltering wordt gevoerd in aanwe zigheid van twee pauselijke afgezanten. Savonarola was rigoreus en overvroeg uitein delijk het volk, maar verder... De kerkelijke gezagdragers van zijn tijd, de Borgia-paus voorop, waren bepaald geen toonbeelden van deugdzaamheid. Al snel na zijn dood werd in Savonarola een heilige en martelaar gezien. Vijfhonderd jaar later wordt hij dan wellicht toch nog in ere hersteld. Een kerkhervormer als Maarten Luther kan zoiets wel schudden, zolang de scheiding tussen Rome en Reforma tie voortduurt. Bent u bang dat uw hoofd ontploft? Mensen die wel eens in het buitenland komen, weten precies wat ik bedoel. Of het nou in Timbuktu is of in Hongkong, in Seattle of in Sydney, het is altijd hetzelfde verhaal, als er iemand vraagt waar je vandaan komt en je moet naar waarheid antwoorden dat het Holland of The Netherlands is. Of ze beginnen aan je hoofd te zaniken over Ajax, óf ze willen weten of het inder daad waar is dat je in Nederland een joint op straat kan roken zonder dat de politie je mag arresteren. De nieuwsgierigheid naar, of bewondering dan wel afschuw voor ons liberale beleid ten aanzien van sommige geestverruimende middelen zal er de komende tijd overigens niet minder om worden. Pulp Fiction, de bizarre film van Tarantino, die we op een zwoele zomernacht in de open lucht in de Bota nical Gardens in Melbourne hebben bekeken, is ook in Australië een hit. In de eerste minuten van de film maakt John Travolta mooie reclame voor ons kikker landje: je mag er zomaar hasj hebben en gebruiken, niemand die je iets maakt en ze doen er mayonaise op de french fries. Mayonaise! Dat laatste komt hem blijkbaar nog het vreemdste voor, waar wij ons niet voor kunnen stellen dat ze in Amerika tomatensaus op hun frietjes knijpen. Die internationale samenzwering van Ajax-suppor- ters kan ik nu gelukkig even afbluffen, want ik heb in de Sydney Morning Herald de volgende uitslag gelezen: Tilburg 1, Ajax Amsterdam 0. Dat zal toch geen tikfoutje wezen? Nee, want de stand van de Dutch Competition stond eronder, en daar stond toch ook echt één verloren wedstrijd achter die van 'Amsterdam'. In Breda zal het ook al geen feest wezen, want een dag eerder las ik dat 'Eindhoven' met 4-1 van 'Breda' gewon nen had. Maar eens even het ANP opgehaald bij Compuserve, kijken wat er nog meer aan de hand is in Holland. Vervolgens heb ik moeten constateren dat dat GO ANPNEWS bij Compuserve een rommeltje is, een voorbeeld van hoe het niet moet. Ik neem maar aan dat die wedstrijd in Tilburg op zondag gespeeld is, want ik kan me niet voorstellen dat Gerrit Brokx, die hem in december al een keer verboden had, hem nu wel op zaterdagvond door heeft laten gaan. Omdat het in Australië al mor gen is als het in Neder land nog vandaag is, stond die uitslag pas op dinsdag in de krant. Je zou toch mogen ver wachten dat hij dan toch al maandagmor gen hier, zondagavond in Nederland, op het ANPNEWS geparkeerd wordt Niks hoor, niet op maandag, niet op dinsdag, sterker nog, hij is er nooit op verschenen. Woensdag stond er nog steeds achter Willem II - Ajax: 'volgt later'.... Toen Compuserve de ANP-sectie opende, werd beloofd dat er dagelijks minstens vijftig berichten ververst zouden worden. Ik nam toen maar aan dat ze vijftig per sub-sectie bedoelden, zoals binnen land, buitenland, sport, cultuur, weer en economie. Het lijkt er echter op dat er totaal nog geen vijftig per dag vernieuwd worden, en dan nog veel te laat ook. Op deze manier heeft het in ieder geval weinig zin, en kun je beter, nadat via Compuserve of een ande re provider de verbinding gelegd is, op het World Wide Web de pagina's van Teletekst opzoeken. Of, beter nog, als je tenminste thuis bent of in een Euro pees land waar je een Nederlandse zender op de televisie kan krijgen: even met de zapper naar Tele tekst. Die pagina's zijn tenminste lekker actueel en geven toegang tot een veelvoud van de hoeveelheid nieuws en diensten die het ANP zo mondjesmaat via Compuserve ter beschikking stelt. Ik heb het idee dat ze bij het ANP nog niet goed weten wat ze nou precies met dat Compuserve aan moeten en dat ze maar wat aanrommelen. Door Léon Krijnen Reacties: E-mail: 100445.2062@compuserve.com Genoeg gemopperd, er zijn gelukkig maar zat din gen die wel goed gedaan worden. Voor wie van ver re reizen houdt blijft Compuserve een onnavolgbaar gemak bieden. Niet alleen vanwege het feit dat je overal ter wereld een lokaal belletje kan plegen en dan weer aan het Net hangt, en dat nog gratis ook. Wanneer komt er nou eindelijk eens een echte con current voor die Nederlandse PTT? In Amerika en Australië zijn ze stomverbaasd als ze horen datje in vrijwel alle andere landen nog timed local calls hebt, waarbij je nog per minuut moet betalen voor een telefoontje in dezelfde stad. Ze vinden het über haupt al een belachelijke zaak dat je voor zo'n call moet betalen, en dan ook nog per minuut? 'Sode mieter op', zou Youp van 't Hek zeggen. Dat kennen ze in de VS en Down Under al lang niet meer, dankzij de concurrentie van de particuliere telefoonmaatschappijen. Die vechten elkaar zowat dood voor iedere klant die ze kunnen krijgen, en die klant spint daar het meeste garen bij. Lokale tele foontjes zijn helemaal gratis en internationaal bellen is ook veel goedkoper dan in Nederland Zodra er in Nederland een andere maatschappij op de markt verschijnt, ben ik PTT-abonnee af, want die vaderlandse tikkenboer heb ik nou onderhand lang genoeg mee vet zitten te mesten. Maar we hadden het over het gemak dat Internet reizigers biedt. In een boekhandel in Sydney heb ik een ver rekte handig boekje gevonden, niet alleen voor reizende Internet ters: The Internet World Wide Web, the Rough Guide. Geschreven door Angus J. Kennedy, from The Internet, zoals op de omslag staat. Het is in tweeërlei opzicht handig. Om te beginnen is het formaat dat van het missaaltje waar meneer pastoor vroeger de godzalige dag in liep te koeke loeren, zodat het in je borstzak past. Angus is blijk baar ook gek op reizen en geeft een veelvoud aan tips en adressen die voor of tijdens het reizen van pas kunnen komen. Wie na mijn bijdragen van de laatste weken ook zin begint te krijgen in een tripje naar 'Ozzie' doet er goed aan met zijn browser een bezoekje te brengen aan de home-page van Qantas. Wie de film Rainman met Dustin Hoffman heeft gezien weet dat de Queensland and Northern Terri tories Aerial Services nog nooit een vliegtuig heeft verloren door een ongeluk en dat moet voor vlie- gangstigen een geruststellend gevoel zijn. Ik vind het belangrijker dat Quantas met zijn tarieven aan het stunten is en ga daarom vaak even kijken op http://www.anzac.com/qantas/qantas.htm Is het tic ket besteld dan is er boeken vol informatie te vinden over Australië op http://www.lonelyplanet.com.au De uitgevers van Rough Guide zijn overigens ook te vinden op het World Wide Web, waar ze in een soort samenwerkingsverband met Hot Wired, meer dan duizend pagina's hebben gedeponeerd. Het is de volledige inhoud van het boek Rough Guide to the USA, met allerlei 'links' naar clubs, restaurants, hotels en toeristenorganisaties in alle vijftig staten: http://roughguides.com Gevoel voor humor heeft Angus gelukkig ook, gezien de verwijzingen naar de sectie weird. Ga op de Disaster of the Day maar eens na wat voor invloed uw geboortedatum op de wereldgeschiede nis gehad heeft: http://www.ora.com/cgi-bin/crash- cal Voor wie het allemaal teveel wordt zijn er twee aan- radertjes. Als u bang bent dat u hoofd van al die informatie uit elkaar gaat knallen is er een pagina met tips die u de beginnende symptonen helpen te identificeren. Ga meer eens kijken op: http://www.mit.edu:8C)01/people/mkgray/head- explode.html De laatste tip is voor degenen die een zwakke blaas hebben. Voor hen is er de home-page Pee on It. Die is te vinden op het adres: http://www.catalog.com/impulse/info/pee Vooral met die laatste pagina wens ik u veel plezier toe.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 39