FAS en Elmo geven staaltjes van solidariteit
Europese regels staan overheidssteun Fokker in de weg
Provac
Fokker en het pokerspel der giganten
Drderpickers
azijnmedewerker
4Wijers en Dasa moeten
patstelling doorbreken'
FNV blijft dankzij korter
werken bij loonmatiging
earn Uitzendbureau vraagt.
i/vkundig rapporteur
f Heren (ook part-timers)
iers buitendienst (M/V).
eenifiiljardSdeneen WrlieS V3n drCa
Geen cent
Anti-Fokker
RSV-trauma
Industriebond FNV rekent
op directie Suiker Unie
ECONOMIE KORT
Lichte groei aantal vacatures
Vliegen naar VS 28 procent goedkoper
'Ex-Daffers' vragen om deel winst
Gelderse Papier schrapt 230 banen
Zakenlunch volledig aftrekbaar
i JANUARI 1995
A6 INSTEM
ECONOMIE
VRIJDAG 19 JANUARI 1995
A7
Wall Street
allied signal
amer,brands
amer.tel.tel
amoco corp
asarco ine.
baan company
bethl. steel
boeing co
burlington sfe
can.pacific
chevron
chiquita
chrysler
citicorp
cons.edison
digitequipm.
dupont nemours
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
itt industries
kim airlines
kpn
mcdonnell
merek co.
mobil oil
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
17/01 18/01
MM 48%
«I/.
66%
69 69%
m 28%
42% «3
'3 13%
m 7m
m J5M
'8% 18%
53% 53%
13 13
53 52'/.
69'/. 68)1
3334 33'/.
59y. 6214
W. 7®
69y< 69
6934 67
80'/. 81
27 2714
'114 7214
MM 4714
43M 43'/.
77 75'/,
8714 96
2334 2314
3434 33
3814 3814
92 88'/,
6534 6534
109 11014
33 3114
3814 3814
135y. 136
40 3914
7714 78V,
6214 6034
91 92%
1834 1 8
22% 2234
10% 9%
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan /bieden
d ex dividend
f gedaan /laten
g bied
h later
I gedaan en bieden ex dividend
52,50
5625
24,40
24,30
60,00
1262
16,90
16,90
62,50
2342
14,30
14,30
65,00
1472
12,00
11,90
67,50
1161
9,50
9,50
70,00
1057
7,00
6,90
77,50
601
2,30 a
2,20
250,00
647
3,50
2,20 b
240,00
1247
3,90
6,00
125,00
1003
4,50
4,20
480,00
707
24,80
25,00
485,00
1054
20,00
19,50
490,00
1493
14,50
15,00
500,00
1381
4,90
4,90
505,00
3872
1,40
1,00
510,00
650
0,40
0,20
390,00
926
116,00 b
116,00 b
500,00
1778
0,50
0,10
505,00
1012
2,00
1,20
7,50
824
0,20
1,30
5,00
1207
1,80
2,50
55,00
1072
6,00
5,60
50,00
1061
1,20 b
1,30
55,00
1400
57,10
56,70
95,00
728
17,30
16,90
105,00
1034
7,20
6,80
110,00
1000
2,20
1,90
120,00
682
1,20
1,10
55,00
1443
1,60
1,50
55,00
578
0,20
0,10
45,00
1094
2,80
2,10
65,00
588
1,50
1,70
140,00
947
5,30
5,90
220,00
597
2,20 b
4,00
230,00
607
1,20
1,50
230,00
1062
4,60
5,30
220,00
1043
8,20
7,30
60,00
1531
3,00
3,30 b
62,50
2998
1,00
1,10
65,00
1560
0,10
0,10
62,50
760
2,90
3,00
67,50
816
1.10
1,10
65,00
1019
3,20 b
3,20
62,50
1779
0,60
0,30
60,00
775
1,40
1,20
62,50
973
2,40
2,10
60,00
884
3,30
3,20
830,00
941
2,20
2,00
830,00
626
7,00
5,00
230,00
762
2,20 b
2,80
nqjnteresse? bel of
straat 20, 4814 AA Breda.
loneelszaken. Tel. 076-520859^.
;entrum van auto-onderdelen in
int serieus, gemotiveerd en acc
is een pré. Leeftijd 20-35 jaar,
ijf in Oosterhout. Ben jij seri®^' aan
voor langere tijd in het magazi
inel. Leeftijd tot 25 jaar.
423520 Jeroen de Punder.
(anp) - Als de Nederlandse
"verheid zou besluiten Fokker nieu-
financiële steun te verstrekken,
Irdt dat in de ogen van Europees
I ommissaris voor de mededinging
jtel van Miert een 'heel delicate
jeratie'.
„ieuwe ondersteuning is eerst een
I .Lioude kwesties, zoals het hoge ont-
I a'ikkelingskrediet voor de Fokker 70, op
11,lossen, aldus Van Miert gisteren. Ver-
IL js een nieuwe reorganisatie vereist.
I fokker zou gered kunnen worden door
een steunoperatie van minimaal 2,3 mil
jard. De overheid dient daar volgens
meerderheidsaandeelhouder DASA voor
meer dan de helft aan bij te dragen. Een
bedrag van 800 miljoen tot een miljard
bestaat in die optie uit de kwijtschelding
van ontwikkelingskredieten die de over
heid aan Fokker verstrekte.
Van Miert zegt dat ook het kwijtschel
den van overheidskredieten een vorm
van staatshulp is. „Op de mondiale
markt voor grote vliegtuigen bestaan
nog maar enkele concurrenten. Fokker is
echter actief op een andere, kleine
markt. Daarin begeven zich nog meer
Europese concurrenten. Die gaan er niet
mee akkoord als overheidsleningen zon
der slag of stoot worden kwijtgeschol
den."
Steun aan Fokker blijft volgens de Euro
pees commissaris daarom 'een zaak van
zeer nauwkeurige studie'. Van Miert
onthoudt zich voorlopig van een inhou
delijk commentaar op de discussie. „Er
ligt namelijk nog geen dossier. Dat moet
er eerst liggen, willen we met Fokker of
de Nederlandse regering gaan praten."
Volgens Nederlandse diplomatieke
bronnen in Brussel spelen op de achter
grond nog problemen uit het verleden.
Zo heeft Van Miert nog steeds geen for
mele goedkeuring gegeven aan de ver
koop van het overheidsbelang in Fokker
aan Dasa.
Eerder stelde hij een onderzoek in naar
de ontwikkelingskredieten voor de Fok
ker 70. De overheid droeg daar voor vijf
enveertig procent aan bij. Op grond van
Europese regelgeving mag de staats
steun bij de ontwikkeling van een vlieg
tuig niet meer dan veertig procent
bedragen.
In verband daarmee loopt ook al een
onderzoek naar de activiteiten van de
Spaanse overheid. Die zou voor 43 pro
cent hebben meebetaald aan onderzoek
en voorbereiding van het toestel Casa
3000.
Bij elke goedkeuring van overheidshulp
vraagt Van Miert om een herstructure
ring. Minister Wijers van Economische
Zaken heeft daar ook al op gezinspeeld.
Hij wil dat er bij de bouw van middel
grote vliegtuigen hoe dan ook een verde
re samenwerking in Europees verband
ontstaat.
I poor Jan Jansen
I jfoensdrecht - Paul Konings, ondernemingsraad FAS, is er het
I 'evende bewijs van. „Ik heb pas nog mijn loonstaat vergeleken
I jet die van vier jaar terug. In dezelfde functie ben ik er per
d driehonderd gulden netto op achteruit gegaan." Voor
er-werknemers staan de laatste jaren in het teken van
s om de boel overeind te houden.
I of de baas nu in Amsterdam zit of
Duitsland, of het nu gaat om de
I «ankelende vliegtuigbouwer sec
I if om de daaruit ontsproten doch-
I 'irondernemingen die beter ren-
I deren, het doet kennelijk allemaal
I «einig terzake. De Fokker-werk-
i laten aanhoudende staal-
I lies zien van offerbereidheid en
I solidariteit.
|pe overhandiging van een petitie
_.r personeel van de Woensd-
Iwhtse dochters FAS en Elmo
eren aan burgemeester Klitsie,
i,js daar andermaal een toon-
I teld van. Het was al veelzeggend
jat er spontaan driehonderd man
I voor op de been kwam in plaats
I tan de kleine delegatie die het zou
oen. Maar meer nog zegt de peti-
tzelf.
a dat stuk zetten de onderne-
lingsraden alle maatregelen bij
I Fokker sinds 1991 nog eens op een
I rijtje. Dit in de wetenschap
natuurlijk dat een opsomming
iltijd meer indruk maakt, maar
loch...
Her jaar sinds 1991 heeft Fokker
3 aan arbeidsplaatsen in
«cijfers geschreven, bijna ieder
iar is salaris ingeleverd, gingen
onkostenvergoedingen net zo
iel omlaag als de kantineprijzen
egen, verminderden de vergoe-
mgen voor ploegen- en over-
werk, werd de vut-regeling uitge-
en 'flexibiliseerde' de
arbeid verder. Paul Konings ach-
in maandloon ver-
klaard!
is het verder dat de
'ïoensdrechtse petitie met geen
t over de relatief gunsti-
i van FAS en Elmo ten
van moeder Fokker. Het
hemd nader dan de rok, is een
j die je zou verwachten
I nu het hele concern op het punt
I slaat om te vallen, terwijl het in
I Woensdrecht tamelijk goed gaat.
I Maar nee, het stuk ademt alleen
r bezorgdheid om het verlies
een vliegtuigfabrikant voor
I Nederland.
J Burgemeester Klitsie heeft het er,
lui reactie op de petitie, heel
I nadrukkelijk wel over. Het moge-
1 Üjke verlies van werkgelegenheid
zijn gemeente is zijn zorg. Maar
I de vertegenwoordigers van de
ondernemingsraden vraag je bij
I de gelegenheid liever niet naar de
Mrlevingskansen van hun 'eigen'
„Wij zetten heel bewust in op het
behoud van Fokker als geheel,"
zegt Konings. Uiteraard: de vlieg
tuigbouwer is nog altijd de groot
ste opdrachtgever voor zowel FAS
als Elmo (zij het dat vooral de
laatste steeds minder afhankelijk
wordt), da's een hard economisch
gegeven. Maar afgezien daarvan
drukken ze economisch chauvi
nisme liefst de kop in.
„Als Fokker valt, de dochters hier
eruit tillen? Ik weet niet of dat
realistisch is," zegt voorzitter Ron
Smakman van de ondernemings
raad Elmo. „Eerst gaan we probe
ren de hele zaak overeind te hou
den. Ja, ik heb ook gehoord dat
directeur Van Beek aandelen-
overname, een management buy
out zou overwegen als het mis
gaat, maar daar hebben we nog
niet met hem over gesproken.
Niet dat het geen goede bedrijven
zijn. Ze zitten volop in 't werk en
er is meer in aantocht, dankzij bij
voorbeeld de eigen marketing- en
sales-afdeling van Elmo, maar
Smakman houdt een hoopvol oog
gericht op de dag van maandag.
„Het zou me verbazen als ze de
tent lieten omvallen. Echt, er is
door al die maatregelen van de
laatste jaren al zoveel bereikt.
Daar kunnen ze niet omheen."
Konings is voorzichtiger. „Opti
mistisch?" Hij neemt bedenktijd.
„Ik ben heel nieuwsgierig wat de
overheid wil doen. Na de meer
dan behoorlijke geste van Dasa
zelf (een toezegging van een mil
jard) is het de hoogste tijd dat de
overheid over de brug komt. Als
men dat niet wil, is het afgelo
pen." Punt.
En Woensdrecht dan? „Dat zien
we wel als het moment daar is.
Natuurlijk denk je er wel eens
aan. Vliegtuigen blijven vliegen,
reparatie blijft nodig. Eigenlijk
reken ik erop dat er kapitaalver
schaffers zijn die hij een onver
hoopt faillissement in het gat wil
len springen. Misschien kan de
overheid er een doorstartsubsidie
aan spenderen. Maar aan die
gedachte willen we nog niet toege
ven. Eerst Fokker zien te red
den..."
Steun van de Kamer van Koop
handel in West-Brabant hebben
ze in ieder geval, al richt die zich
in een brief aan minister Wijers
nadrukkelijk wel op de werkgele
genheid in de regio. Het is een
Westbrabantse Fokker-werknemers demonstreren in Woensdrecht.
beperkt aanwezig'. De van secretaris J. Hamers: Kent
dringende oproep om het concern
bij te springen, want 'in West-
Brabant is hoogwaardig technolo
gische bedrijvigheid zoals Fokker,
maar
regionale economie kan het verlies
daarvan slecht hebben.
De puur cijfermatige toelichting
West-Brabant nu een tamelijk
gunstige werkloosheidscijfer van
zes procent, als de Fokker-vesti-
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Schrempp vliegt vandaag naar
Nederland voor wat inmiddels het
finale, allesbeslissende gesprek
met minister Wijers heet te zijn.
Tijd en plaats van de ontmoeting
worden angstvallig geheim
gehouden, terwijl de Rijksvoor
lichtingsdienst niet wil bevestigen
dat premier Kok bij het gesprek
aanwezig zal zijn.
De bonden houden vandaag him
'grote mars op Den Haag', waarbij
op zesduizend demonstranten
wordt gerekend. Het is volgens
Peter van Bers van de Industrie
bond FNV de bedoeling om zo
meer druk op de onderhandelin
gen te zetten.
George Melchers, de secretaris
van de cor, zegt begrip te hebben
voor het standpunt van minister
Wijers, dat de eisen van Dasa te
hoog zijn in verhouding tot de
Duitse prestatie. Daimler biedt
één miljard gulden, maar eist van
de overheid eveneens één miljard,
plus het wegstrepen van oude
leningen ter waarde van 850 mil
joen gulden. Melchers rekent erop
|gham De Maare
AVB- EN BOUTSCHADE EXPERTS
laaré is een expertise bureau op ihet
schades met ais werkgebied geneei
ens worden o.a. in opdracht van
rheidsinstellingen vooropnames uil-
irden d.m.v. tekst en foto's gebreke
aande gebouwen (meestal grenzenae
ouwputten) vastgelegd,
n van deze vooropnames zijn wij op
zoek naar een
oproepbasis vooropnames kan
gedachten gaan uit naar een vitaie
gedegen bouwkundige
d of vervroegd uitgetreden uitvoe
iter, architect, aannemer). i
kunt u inwinnen bij p. de Maare o
el.nr. 076-5417160.
lien wij uw schriftelijke sollicitatie
laré BW8P0s?bus 3129 4800 PCggi!)
heeft u tijd vrij?
el in reinigingsapparatuur zoeki
luke babbel, ben je representatie'
van een auto, dan hebben wij w
eden een vast salaris en uitstekenu
ng. Interesse? bel of schrijf naar.
Hoor Elly Lammers en Willem Reijn
Oen Haag - Als Fokker omvalt, is de
Nederlandse staat anderhalf mil
jard kwijt, zo is de laatste bereke
ning van een worst case-scenario
'an de ministeries van Economische
Zaken en Financiën. Daimler-Benz
verliest liefst 3,5 miljard, haar ima
go en geeft de Duitse rol in de vlieg
tuigbouw op.
0e grootmachten spelen pokerspel aan
stervensbed van Fokker. De bijna
at™duizend werknemers staan er wit
weggetrokken bij, terwijl naar schatting
hjfuuizend werknemers van toeleveren-
e en gelieerde bedrijven en instellingen
igstig wachten of een deconfiture van
6 oudste vliegtuigfabrikant ter wereld
hen raakt.
e aankondiging van de bijzondere ver
gadering van de Raad van Commissaris-
van het machige Daimler-Benz con-
Hi, voor ware Paniek gezorgd bij
OKker. Als er vandaag geen beweging
orr(t m de onderhandelingen tussen
gr Wijers en Daimler-topman
®f?PP gaat de stekker eruit. Nu
Daimler Fokker met vijftig mil-
j n gulden per maand om de verliezen
^financieren.
imfti aandeelhoudersvergadering
devi r vooriaar is duidelijk dat
1^fiigbouwer een nieuwe financië-
lar <fCtie n0(b§ ^ee^' va'van de d°l-
„i°,6£ Srote gaten in de huishouding:
omriat j n )ver('en de kosten te hoog
verim u vNegtuigen in dollars worden
tltrrlo imaar °°k moest Fokker hon-
n miljoenen guldens afschrijven op
had,/»6/V 1 Fokker bij klanten
uitstaan.
reorganisatie, waarbij
176(1 ^Penburg werd gesloten en
ee?pt i s®n °P straat zouden worden
«uhoen 1 u bovendien n°g eens 350
maakt Fokt 0ver afgeloPen jaar
In september begonnen de eerste onder
handelingen tussen de Duitse moeder
Dasa/Daimler en de Hollandse vader De
Staat. In de Fokker Holding heeft Dasa
78 procent van de aandelen, de staat nog
22 procent. In een witboek legde Dasa de
eis van 2,3 miljard gulden op tafel, voor
al ook om ontwikkelingskosten van het
huidige vliegtuigprogramma in een keer
weg te werken. Deze 'ijsberg' belastte de
kostprijs van een Fokker-toestel te
zwaar.
Daarnaast wilde Fokker niet meer terug
betalen aan het NIVR, het fonds waaruit
het bedrijf geld leent van de overheid
voor de ontwikkeling van nieuwe vlieg
tuigen. Ook toen het bedrijf verlies
begon te lijden, maakte Fokker keurig
enkele miljoenen guldens per verkocht
vliegtuig aan het NIVR over.
Minister Wijers schoof ex-Unilever-top-
man Floris Maljers naar voren als zijn
onderhandelaar. Het witboek werd zo
ongeveer per ommegaande terugge
stuurd naar Dasa. Volgens D66-specia-
list Van Walsem legitimeert het witboek
ook na beantwoording van vele vragen
geen extra staatssteun.
Vooral de kwestie hoe Fokker in een
Europese samenwerking kan worden
gebracht, alsmede garanties met betrek
king tot de activiteiten en de werkgele
genheid van Fokker bleven uit, zo zegt
hij. „Op deze basis stoppen wij geen cent
in Fokker," zegt hij.
Maljers mocht daarom alleen aanbieden
de 850 miljoen kwijt te schelden die Fok
ker leende van het NIVR-fonds voor de
ontwikkeling van haar vliegtuigpro
gramma's. Dasa bood aan een miljard
extra in Fokker te steken, als dat bedrag
ook door Wijers zou worden gefour
neerd.
Dat was begin oktober. Omdat ondertus
sen het eigen vermogen van Fokker
geheel was verdampt, moest Daimler een
noodverband voor de liquiditeitsbehoef
te van Fokker aanleggen. Dat kostte het
concern al een miljard gulden: circa de
helft voor verliezen, de rest voor de
financiering van werkkapitaal.
Maar ondertussen was er geen beweging
aan het front. Wijers vindt dat de over
heid geen geld moet steken in een parti
culiere onderneming. Wijers verdenkt
bovendien Daimler-baas Schrempp, die
zelf nog Fokker kocht van minister
Andriessen, van pokerspel.
Daarmee lijkt hij de positie van
Schrempp te overschatten. De avonturen
van ex-Daimler-topman Reuter, die het
autoconcern met de vorming van lucht
en ruimtevaartdivisie Dasa en de aan
schaf van elektronica-gigant AEG tot
een Europese technologie-gigant wilde
verbreden, zijn mislukt. Alleen met
auto's en bankieren (Debis) verdient
Daimler geld. Luchtvaart en elektronica
hebben de Duitse grootmacht in 1995
twee tot drie miljard mark in de rode cij
fers gedreven.
De aandeelhouders pikken dat niet lan
ger. Mercedes mort. De bonden zien hoe
tienduizenden banen verdwijnen, terwijl
Schrempp miljarden marken naar zijn
Nederlandse love-baby schuift.
Schrempps positie staat op het spel. Hij
greep deze week in bij AEG, waarvan na
een uitverkoop de laatste bedrijven wor
den gesloten. En hij moet een einde
maken aan de verliezen bij Dasa en Fok
ker.
Schrempp kan het zich niet permitteren
om met een te luchtvaart-vriendelijk
voorstel te komen dat de Raad van Com
missarissen torpedeert. De sfeer in
Duitsland is anti-Fokker. De Nederlan
ders verkopen alleen een bedrijf, wenn
das ganz pleite ist, schreef de Duitse
pers.
De Raad van Commissarissen van Daim
ler beseft echter dat het sluiten van Fok
ker verregaande consequenties heeft
voor Dasa. De ambitie om als Dasa een
centrale rol te spelen bij de Europese
produktie van regionale straalvliegtui-
P. Konings van de ondernemingsraad van Fokker Woensdrecht overhandigde
Woensdrechts burgemeester W. Klitsie gisteren een petitie waarin staat dat de
twee Westbrabantse vestigingen niet verloren mogen gaan. foto ruben schipper
gen wordt dan opgegeven. Dornier, pro
ducent van kleine propellor-toestellen,
staat wegens aanhoudende verliezen al
te koop. Blijft over de eindassemblage
van de kleinste Airbus-telg, de A319, in
Hamburg.
Het is dan ook niet alleen Fokker, dat de
vergadering maandag in Stuttgart
beheerst. De hele investeringspolitiek in
China, waarbij auto-fabrieken zijn
gevestigd als voorloper op de samenwer
king van Dasa/Fokker met de Chinezen
en Koreanen, staat ter discussie. Maar
Fokker speelt wel een cruciale rol.
Zonder extra nieuw geld van de Neder
landse staat zal het Schrempp niet luk
ken de commissarissen om te krijgen.
Pikant is nochtans dat in dat gezelschap
vertegenwoordigers van de Dresdner
Bank, de Commerz Bank en de Deutsche
Bank zitten, die meer dan een miljard
mark aan Fokker hebben geleend. Die
zijn hun geld kwijt, als de bijl valt.
Maar politiek Den Haag ligt het RSV-
trauma nog steeds zwaar op de maag. De
liberale politiek dat een overheid zich
niet met particuliere bedrijven mag
bemoeien, is in de mode. Juist bij de
mondiale vliegtuigindustrie heerst inter
nationaal een andere sfeer: de Fransen
steunen Aerospatiale naar hartelust, de
Indonesiërs ontwikkelen vliegtuigen met
geld uit landbouwprojecten en de Ame
rikanen subsidiëren de grote jongens met
defensiegeld.
De kans dat Wijers en Schrempp morgen
eruit komen, wordt door de werknemers
op minder dan vijftig procent geschat.
Zij klampen zich vast aan de gedachte
dat Schrempp in zijn laatste poging nog
een joker op tafel legt, zoals cor-secreta-
ris Melchers zegt. Dan kan Wijers met
een half miljard gulden achtduizend
banen redden op een moment dat de
werkloosheid weer stijgt.
De komst van paars heeft de sfeer echter
tegen Fokker gekeerd. „Wij nemen onze
verantwoordelijkheid voor het geheel.
Het CDA keek altijd naar het bedrijf,"
zegt D66'er Van Walsem. „Bij het CDA
was het altijd Fokker forever, Mateman
geeft nog steeds geblinddoekt geld. Wij
staan hier allereerst voor de belastingbe
taler. Als Fokker omvalt, is dat de ver
antwoordelijkheid van Daimler en
Dasa."
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Bestuurder H. van Winkel van
de Industriebond FNV ver
trouwt erop dat de directie van
Suiker Unie de intenties rond
vervangend werk en begelei
ding daarbij waar maakt. „Wij
willen in een nader overleg ver
der ingaan op hét sociaal plan.
Dat zal zeker nodig zijn omdat
je bij het uitplaatsen van mede
werkers en bij het aanleggen
van een sociaal vangnet voor
de niet-plaatsbaren de nodige
garanties moet inbouwen voor
de betrokken personeelsleden."
Van Winkel houdt er ernstig
rekening mee dat aan het eind
van 1996 enige tientallen
medewerkers van de suikerfa
briek zonder werk komen te
zitten. „Als je kijkt naar de
gemiddelde leeftijd van rond
de 49 jaar en de gemiddelde
diensttijd van 21 jaar dan valt
het onder de huidige economi
sche omstandigheden niet mee
om elders aan de slag te gaan.
Des te meer reden volgens ons
om mee te denken over een kei
hard sociaal vangnet, zodat die
mensen straks niet op een ww-
uitkering hoeven terug te val
len."
Op een tussentijdse eenmalige
senioren-regeling hoeven
oudere personeelsleden niet te
rekenen. „Een selectieve ont
slagregeling voor groepen
werknemers, bijvoorbeeld 55-
plussers, is niet meer mogelijk,
tenzij er vooraf een traject
wordt gevolgd waarbij alles in
het werk wordt gesteld om het
personeel aan vervangend
werk te helpen." Daarmee gaat
Suiker Unie nu aan de slag.
Volgende week wordt bekend
welke 52 medewerkers elders
binnen de suikergroep van Sui
ker Unie aan de slag kunnen.
Dan ook zet de directie voor de
bonden zwart op wit waarom
de suikerfabriek nu al dicht
moet en niet pas na de campag
ne van 1996.
„Dat heeft te maken met de
Europese suikermarkt en de
quota die voor ons land gelden.
De suiker- en pulpprijzen gaan
al jaren omlaag, terwijl de kos
ten voor arbeid, energie, milieu
en transport stijgen", aldus
directeur Ch. Kraaijmes van de
afdeling Personeel en Organi
satie van Suiker Unie.
Een nieuwe campagne zou de
kosten-batenbalans negatief
beïnvloeden. „Nu hebben we
vier fabrieken die 74 dagen per
jaar campagne draaien en 290
dagen stilstaan, terwijl we dan
wel mensen voor onderhoud en
opslag in dienst moeten hou
den. Door de fabriek in
Roosendaal te sluiten kunnen
we in Dinteloord, Puttershoek
en Groningen vijfentachtig
dagen per jaar draaien en lig
gen we 279 dagen per jaar stil."
Helmond (anp) - Flinke stijgingen van de cao-lonen zijn de
komende jaren vrijwel uitgesloten, nu de grootste vakcentrale
FNV heeft verklaard het beleid van een gematigde loonontwik
keling voorlopig te willen voortzetten.
foto ruben schipper
gingen sluiten, komt daar in een
klap twee procent bij. En dan
scoort het gebied ineens niet meer
onder het landelijk gemiddelde.
dat Schrempp vandaag met extra
geld komt. Dan zou ook Wijers
geld op tafel kunnen leggen.
In tegenstelling tot de top van
Fokker, weigeren bonden en cor
de zwarte piet aan de overheid toe
te spelen. „Sinds september is er
feitelijk aan de onderhandelings
tafel niets meer gebeurd. Er is een
volkomen pat-stelling ontstaan.
We doen op beide partijen een
beroep om die situatie te doorbre
ken," aldus vakbondsman Van
Bers.
In ruil voor bescheiden looneisen
wensen de FNV-bonden dat er
meer banen komen door het
invoeren van een kortere werk
week.
Cao-coördinator L. de Waal van
de FNV zei gisteren in een toe
spraak voor de afdeling Helmond
dat 'ons model van herverdeling
van werk en gematigde loonkos
tenontwikkeling nog jaren mee-
kan'. De FNV liet vorig jaar
weten de voortzetting van het
beleid te laten afhangen van de
cao-onderhandelingen: die zou
den in voldoende mate moeten
beantwoorden aan de wens van
een kortere werkweek.
De Waal toonde zich in Helmond
tevreden over de cao's die vorig
jaar zijn gesloten. Volgens de
FNV valt eenderde van de Neder
landse werknemers inmiddels
onder een cao die een werkweek
van zesendertig uur als uitgangs
punt heeft.
De Waal: „Er is alle vertrouwen
dat die trend zal doorgaan." Het
afwijzen van arbeidsduurverkor
ting noemt-hij 'tegen de stroom
inroeien'.
De FNV wil ook de omringende
landen overtuigen van het nut
van loonmatiging. „Wij zullen in
de komende weken overleggen
met de collega's uit België en
Duitsland, die geïnteresseerd
raken in de specifieke wijze
waarop wij met arbeidsvoor
waarden en sociale zekerheid
omgaan," aldus De Waal.
Hoewel de buitenlandse bonden
interesse hebben, is de vakbewe
ging in veel landen nog lang niet
overtuigd van de juistheid van de
Nederlandse aanpak. De loon
ontwikkeling vinden zij te gema
tigd. De Waal: „Onze Belgische
collega's voelen zich niet geheel
gemakkelijk bij onze strategie."
Den Haag - De groei van het aantal vacatures heeft zich in het
derde kwartaal van vorig jaar doorgezet. Eind september
bedroeg het aantal vacatures 55.000. Dat is 16.000 meer dan een
jaar eerder. Vooral in het midden- en kleinbedrijf nam het aan
tal openstaande banen toe. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal
Bureau voor de Statistiek.
Den Haag - De prijzen voor vluchten in het goedkopere markt
segment vanuit Nederland naar Noord-Amerika zijn vorig jaar
met 28 procent gedaald. Dat blijkt uit een inventarisatie die
American Express heeft gemaakt over de ontwikkeling van de
vliegtarieven in Europa. Volgens het bedrijf is de forse daling
vooral te danken aan enkele luchtvaartmaatschappijen die niet
rechtstreeks op Noord-Amerika vliegen. Zij proberen met
afbraaktarieven klanten weg te lokken bij maatschappijen die
wel non-stop verbindingen over de Atlantische Oceaan aanbie
den.
Eindhoven - Het Komitee ex-Daffers vindt dat de overheid zich
alsnog moet inspannen voor een sociaal plan voor de in 1993
ontslagen Daf-werknemers die nog geen nieuwe baan hebben.
De glanzende resultaten van de nieuwe vennootschap Daf
Trucks zouden de regering moeten doen besluiten zijn aandelen
te verkopen om hen met de winst te helpen.
In een brief aan de vaste kamercommissie van Economische
Zaken stellen de voormalige werknemers dat hun situatie in
schril contrast staat met de winststijging die de vrachtwagenfa
brikant in het afgelopen jaar heeft laten zien. Steeds meer van
de naar schatting van het comité vier- a vijfhonderd ex-Daffers
die geen werk hebben, raken vanwege het verstrijken van de
ww-periode in de bijstand.
Apeldoorn - Gelderse Papiergroep in Apeldoorn wil 230 van de
1280 werknemers kwijt. Voor ongeveer tweehonderd mensen
dreigt gedwongen ontslag. Het zwaarst getroffen wordt de
fabriek van grafisch papier Van Houtem Palm in Apeldoorn,
waar honderddertig van de 310 banen op het spel staan.
De vakbonden willen voor de hele papierindustrie in Gelderland
een arbeidspool van twee- tot driehonderd mensen vormen die
in de tijdelijke personeelsbehoefte van de bedrijven kan voor
zien. Gelderse Papiergroep heeft gisteren bekendgemaakt dat
het verlies in 1995 ongeveer dertien miljoen gulden heeft bedra
gen. Volgens directeur W. Bouma van Gelderse Papiergroep
heeft de onderneming te kampen met inzakkende vraag en daar
door tegenvallende verkoopprijzen.
Den Haag - Ondernemers kunnen binnenkort representatieve
kosten als zakenlunches en congresbezoeken weer fiscaal
aftrekken.
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil af van de bestaande
regeling, dat 75 procent van deze kosten fiscaal aftrekbaar is.
Staatssecretaris Vermeend (Financiën) is het daar mee eens.
Dat grapje kost de schatkist wel bijna driekwart miljard gulden
per jaar. De ondernemers zelf bieden aan voortaan hun ver
schuldigde belastingen sneller af te dragen, wat bijna zeshon
derd miljoen gulden oplevert. Over honderdvijftig miljoen gul
den inkomensderving voor de overheid ijn de partijen het nog
niet eens.
De Kamer toont met deze beslissing enig berouw over de in 1989
door diezelfde Kamer doorgevoerde beperking van de aftrek.