FAS en Elmo geven staaltjes van solidariteit Europese regels staan overheidssteun Fokker in de weg Provac Fokker en het pokerspel der giganten Drderpickers azijnmedewerker 4Wijers en Dasa moeten patstelling doorbreken' FNV blijft dankzij korter werken bij loonmatiging earn Uitzendbureau vraagt. i/vkundig rapporteur f Heren (ook part-timers) iers buitendienst (M/V). eenifiiljardSdeneen WrlieS V3n drCa Geen cent Anti-Fokker RSV-trauma Industriebond FNV rekent op directie Suiker Unie ECONOMIE KORT Lichte groei aantal vacatures Vliegen naar VS 28 procent goedkoper 'Ex-Daffers' vragen om deel winst Gelderse Papier schrapt 230 banen Zakenlunch volledig aftrekbaar i JANUARI 1995 A6 INSTEM ECONOMIE VRIJDAG 19 JANUARI 1995 A7 Wall Street allied signal amer,brands amer.tel.tel amoco corp asarco ine. baan company bethl. steel boeing co burlington sfe can.pacific chevron chiquita chrysler citicorp cons.edison digitequipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. itt industries kim airlines kpn mcdonnell merek co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 17/01 18/01 MM 48% «I/. 66% 69 69% m 28% 42% «3 '3 13% m 7m m J5M '8% 18% 53% 53% 13 13 53 52'/. 69'/. 68)1 3334 33'/. 59y. 6214 W. 7® 69y< 69 6934 67 80'/. 81 27 2714 '114 7214 MM 4714 43M 43'/. 77 75'/, 8714 96 2334 2314 3434 33 3814 3814 92 88'/, 6534 6534 109 11014 33 3114 3814 3814 135y. 136 40 3914 7714 78V, 6214 6034 91 92% 1834 1 8 22% 2234 10% 9% vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan /bieden d ex dividend f gedaan /laten g bied h later I gedaan en bieden ex dividend 52,50 5625 24,40 24,30 60,00 1262 16,90 16,90 62,50 2342 14,30 14,30 65,00 1472 12,00 11,90 67,50 1161 9,50 9,50 70,00 1057 7,00 6,90 77,50 601 2,30 a 2,20 250,00 647 3,50 2,20 b 240,00 1247 3,90 6,00 125,00 1003 4,50 4,20 480,00 707 24,80 25,00 485,00 1054 20,00 19,50 490,00 1493 14,50 15,00 500,00 1381 4,90 4,90 505,00 3872 1,40 1,00 510,00 650 0,40 0,20 390,00 926 116,00 b 116,00 b 500,00 1778 0,50 0,10 505,00 1012 2,00 1,20 7,50 824 0,20 1,30 5,00 1207 1,80 2,50 55,00 1072 6,00 5,60 50,00 1061 1,20 b 1,30 55,00 1400 57,10 56,70 95,00 728 17,30 16,90 105,00 1034 7,20 6,80 110,00 1000 2,20 1,90 120,00 682 1,20 1,10 55,00 1443 1,60 1,50 55,00 578 0,20 0,10 45,00 1094 2,80 2,10 65,00 588 1,50 1,70 140,00 947 5,30 5,90 220,00 597 2,20 b 4,00 230,00 607 1,20 1,50 230,00 1062 4,60 5,30 220,00 1043 8,20 7,30 60,00 1531 3,00 3,30 b 62,50 2998 1,00 1,10 65,00 1560 0,10 0,10 62,50 760 2,90 3,00 67,50 816 1.10 1,10 65,00 1019 3,20 b 3,20 62,50 1779 0,60 0,30 60,00 775 1,40 1,20 62,50 973 2,40 2,10 60,00 884 3,30 3,20 830,00 941 2,20 2,00 830,00 626 7,00 5,00 230,00 762 2,20 b 2,80 nqjnteresse? bel of straat 20, 4814 AA Breda. loneelszaken. Tel. 076-520859^. ;entrum van auto-onderdelen in int serieus, gemotiveerd en acc is een pré. Leeftijd 20-35 jaar, ijf in Oosterhout. Ben jij seri®^' aan voor langere tijd in het magazi inel. Leeftijd tot 25 jaar. 423520 Jeroen de Punder. (anp) - Als de Nederlandse "verheid zou besluiten Fokker nieu- financiële steun te verstrekken, Irdt dat in de ogen van Europees I ommissaris voor de mededinging jtel van Miert een 'heel delicate jeratie'. „ieuwe ondersteuning is eerst een I .Lioude kwesties, zoals het hoge ont- I a'ikkelingskrediet voor de Fokker 70, op 11,lossen, aldus Van Miert gisteren. Ver- IL js een nieuwe reorganisatie vereist. I fokker zou gered kunnen worden door een steunoperatie van minimaal 2,3 mil jard. De overheid dient daar volgens meerderheidsaandeelhouder DASA voor meer dan de helft aan bij te dragen. Een bedrag van 800 miljoen tot een miljard bestaat in die optie uit de kwijtschelding van ontwikkelingskredieten die de over heid aan Fokker verstrekte. Van Miert zegt dat ook het kwijtschel den van overheidskredieten een vorm van staatshulp is. „Op de mondiale markt voor grote vliegtuigen bestaan nog maar enkele concurrenten. Fokker is echter actief op een andere, kleine markt. Daarin begeven zich nog meer Europese concurrenten. Die gaan er niet mee akkoord als overheidsleningen zon der slag of stoot worden kwijtgeschol den." Steun aan Fokker blijft volgens de Euro pees commissaris daarom 'een zaak van zeer nauwkeurige studie'. Van Miert onthoudt zich voorlopig van een inhou delijk commentaar op de discussie. „Er ligt namelijk nog geen dossier. Dat moet er eerst liggen, willen we met Fokker of de Nederlandse regering gaan praten." Volgens Nederlandse diplomatieke bronnen in Brussel spelen op de achter grond nog problemen uit het verleden. Zo heeft Van Miert nog steeds geen for mele goedkeuring gegeven aan de ver koop van het overheidsbelang in Fokker aan Dasa. Eerder stelde hij een onderzoek in naar de ontwikkelingskredieten voor de Fok ker 70. De overheid droeg daar voor vijf enveertig procent aan bij. Op grond van Europese regelgeving mag de staats steun bij de ontwikkeling van een vlieg tuig niet meer dan veertig procent bedragen. In verband daarmee loopt ook al een onderzoek naar de activiteiten van de Spaanse overheid. Die zou voor 43 pro cent hebben meebetaald aan onderzoek en voorbereiding van het toestel Casa 3000. Bij elke goedkeuring van overheidshulp vraagt Van Miert om een herstructure ring. Minister Wijers van Economische Zaken heeft daar ook al op gezinspeeld. Hij wil dat er bij de bouw van middel grote vliegtuigen hoe dan ook een verde re samenwerking in Europees verband ontstaat. I poor Jan Jansen I jfoensdrecht - Paul Konings, ondernemingsraad FAS, is er het I 'evende bewijs van. „Ik heb pas nog mijn loonstaat vergeleken I jet die van vier jaar terug. In dezelfde functie ben ik er per d driehonderd gulden netto op achteruit gegaan." Voor er-werknemers staan de laatste jaren in het teken van s om de boel overeind te houden. I of de baas nu in Amsterdam zit of Duitsland, of het nu gaat om de I «ankelende vliegtuigbouwer sec I if om de daaruit ontsproten doch- I 'irondernemingen die beter ren- I deren, het doet kennelijk allemaal I «einig terzake. De Fokker-werk- i laten aanhoudende staal- I lies zien van offerbereidheid en I solidariteit. |pe overhandiging van een petitie _.r personeel van de Woensd- Iwhtse dochters FAS en Elmo eren aan burgemeester Klitsie, i,js daar andermaal een toon- I teld van. Het was al veelzeggend jat er spontaan driehonderd man I voor op de been kwam in plaats I tan de kleine delegatie die het zou oen. Maar meer nog zegt de peti- tzelf. a dat stuk zetten de onderne- lingsraden alle maatregelen bij I Fokker sinds 1991 nog eens op een I rijtje. Dit in de wetenschap natuurlijk dat een opsomming iltijd meer indruk maakt, maar loch... Her jaar sinds 1991 heeft Fokker 3 aan arbeidsplaatsen in «cijfers geschreven, bijna ieder iar is salaris ingeleverd, gingen onkostenvergoedingen net zo iel omlaag als de kantineprijzen egen, verminderden de vergoe- mgen voor ploegen- en over- werk, werd de vut-regeling uitge- en 'flexibiliseerde' de arbeid verder. Paul Konings ach- in maandloon ver- klaard! is het verder dat de 'ïoensdrechtse petitie met geen t over de relatief gunsti- i van FAS en Elmo ten van moeder Fokker. Het hemd nader dan de rok, is een j die je zou verwachten I nu het hele concern op het punt I slaat om te vallen, terwijl het in I Woensdrecht tamelijk goed gaat. I Maar nee, het stuk ademt alleen r bezorgdheid om het verlies een vliegtuigfabrikant voor I Nederland. J Burgemeester Klitsie heeft het er, lui reactie op de petitie, heel I nadrukkelijk wel over. Het moge- 1 Üjke verlies van werkgelegenheid zijn gemeente is zijn zorg. Maar I de vertegenwoordigers van de ondernemingsraden vraag je bij I de gelegenheid liever niet naar de Mrlevingskansen van hun 'eigen' „Wij zetten heel bewust in op het behoud van Fokker als geheel," zegt Konings. Uiteraard: de vlieg tuigbouwer is nog altijd de groot ste opdrachtgever voor zowel FAS als Elmo (zij het dat vooral de laatste steeds minder afhankelijk wordt), da's een hard economisch gegeven. Maar afgezien daarvan drukken ze economisch chauvi nisme liefst de kop in. „Als Fokker valt, de dochters hier eruit tillen? Ik weet niet of dat realistisch is," zegt voorzitter Ron Smakman van de ondernemings raad Elmo. „Eerst gaan we probe ren de hele zaak overeind te hou den. Ja, ik heb ook gehoord dat directeur Van Beek aandelen- overname, een management buy out zou overwegen als het mis gaat, maar daar hebben we nog niet met hem over gesproken. Niet dat het geen goede bedrijven zijn. Ze zitten volop in 't werk en er is meer in aantocht, dankzij bij voorbeeld de eigen marketing- en sales-afdeling van Elmo, maar Smakman houdt een hoopvol oog gericht op de dag van maandag. „Het zou me verbazen als ze de tent lieten omvallen. Echt, er is door al die maatregelen van de laatste jaren al zoveel bereikt. Daar kunnen ze niet omheen." Konings is voorzichtiger. „Opti mistisch?" Hij neemt bedenktijd. „Ik ben heel nieuwsgierig wat de overheid wil doen. Na de meer dan behoorlijke geste van Dasa zelf (een toezegging van een mil jard) is het de hoogste tijd dat de overheid over de brug komt. Als men dat niet wil, is het afgelo pen." Punt. En Woensdrecht dan? „Dat zien we wel als het moment daar is. Natuurlijk denk je er wel eens aan. Vliegtuigen blijven vliegen, reparatie blijft nodig. Eigenlijk reken ik erop dat er kapitaalver schaffers zijn die hij een onver hoopt faillissement in het gat wil len springen. Misschien kan de overheid er een doorstartsubsidie aan spenderen. Maar aan die gedachte willen we nog niet toege ven. Eerst Fokker zien te red den..." Steun van de Kamer van Koop handel in West-Brabant hebben ze in ieder geval, al richt die zich in een brief aan minister Wijers nadrukkelijk wel op de werkgele genheid in de regio. Het is een Westbrabantse Fokker-werknemers demonstreren in Woensdrecht. beperkt aanwezig'. De van secretaris J. Hamers: Kent dringende oproep om het concern bij te springen, want 'in West- Brabant is hoogwaardig technolo gische bedrijvigheid zoals Fokker, maar regionale economie kan het verlies daarvan slecht hebben. De puur cijfermatige toelichting West-Brabant nu een tamelijk gunstige werkloosheidscijfer van zes procent, als de Fokker-vesti- VERVOLG VAN VOORPAGINA Schrempp vliegt vandaag naar Nederland voor wat inmiddels het finale, allesbeslissende gesprek met minister Wijers heet te zijn. Tijd en plaats van de ontmoeting worden angstvallig geheim gehouden, terwijl de Rijksvoor lichtingsdienst niet wil bevestigen dat premier Kok bij het gesprek aanwezig zal zijn. De bonden houden vandaag him 'grote mars op Den Haag', waarbij op zesduizend demonstranten wordt gerekend. Het is volgens Peter van Bers van de Industrie bond FNV de bedoeling om zo meer druk op de onderhandelin gen te zetten. George Melchers, de secretaris van de cor, zegt begrip te hebben voor het standpunt van minister Wijers, dat de eisen van Dasa te hoog zijn in verhouding tot de Duitse prestatie. Daimler biedt één miljard gulden, maar eist van de overheid eveneens één miljard, plus het wegstrepen van oude leningen ter waarde van 850 mil joen gulden. Melchers rekent erop |gham De Maare AVB- EN BOUTSCHADE EXPERTS laaré is een expertise bureau op ihet schades met ais werkgebied geneei ens worden o.a. in opdracht van rheidsinstellingen vooropnames uil- irden d.m.v. tekst en foto's gebreke aande gebouwen (meestal grenzenae ouwputten) vastgelegd, n van deze vooropnames zijn wij op zoek naar een oproepbasis vooropnames kan gedachten gaan uit naar een vitaie gedegen bouwkundige d of vervroegd uitgetreden uitvoe iter, architect, aannemer). i kunt u inwinnen bij p. de Maare o el.nr. 076-5417160. lien wij uw schriftelijke sollicitatie laré BW8P0s?bus 3129 4800 PCggi!) heeft u tijd vrij? el in reinigingsapparatuur zoeki luke babbel, ben je representatie' van een auto, dan hebben wij w eden een vast salaris en uitstekenu ng. Interesse? bel of schrijf naar. Hoor Elly Lammers en Willem Reijn Oen Haag - Als Fokker omvalt, is de Nederlandse staat anderhalf mil jard kwijt, zo is de laatste bereke ning van een worst case-scenario 'an de ministeries van Economische Zaken en Financiën. Daimler-Benz verliest liefst 3,5 miljard, haar ima go en geeft de Duitse rol in de vlieg tuigbouw op. 0e grootmachten spelen pokerspel aan stervensbed van Fokker. De bijna at™duizend werknemers staan er wit weggetrokken bij, terwijl naar schatting hjfuuizend werknemers van toeleveren- e en gelieerde bedrijven en instellingen igstig wachten of een deconfiture van 6 oudste vliegtuigfabrikant ter wereld hen raakt. e aankondiging van de bijzondere ver gadering van de Raad van Commissaris- van het machige Daimler-Benz con- Hi, voor ware Paniek gezorgd bij OKker. Als er vandaag geen beweging orr(t m de onderhandelingen tussen gr Wijers en Daimler-topman ®f?PP gaat de stekker eruit. Nu Daimler Fokker met vijftig mil- j n gulden per maand om de verliezen ^financieren. imfti aandeelhoudersvergadering devi r vooriaar is duidelijk dat 1^fiigbouwer een nieuwe financië- lar <fCtie n0(b§ ^ee^' va'van de d°l- „i°,6£ Srote gaten in de huishouding: omriat j n )ver('en de kosten te hoog verim u vNegtuigen in dollars worden tltrrlo imaar °°k moest Fokker hon- n miljoenen guldens afschrijven op had,/»6/V 1 Fokker bij klanten uitstaan. reorganisatie, waarbij 176(1 ^Penburg werd gesloten en ee?pt i s®n °P straat zouden worden «uhoen 1 u bovendien n°g eens 350 maakt Fokt 0ver afgeloPen jaar In september begonnen de eerste onder handelingen tussen de Duitse moeder Dasa/Daimler en de Hollandse vader De Staat. In de Fokker Holding heeft Dasa 78 procent van de aandelen, de staat nog 22 procent. In een witboek legde Dasa de eis van 2,3 miljard gulden op tafel, voor al ook om ontwikkelingskosten van het huidige vliegtuigprogramma in een keer weg te werken. Deze 'ijsberg' belastte de kostprijs van een Fokker-toestel te zwaar. Daarnaast wilde Fokker niet meer terug betalen aan het NIVR, het fonds waaruit het bedrijf geld leent van de overheid voor de ontwikkeling van nieuwe vlieg tuigen. Ook toen het bedrijf verlies begon te lijden, maakte Fokker keurig enkele miljoenen guldens per verkocht vliegtuig aan het NIVR over. Minister Wijers schoof ex-Unilever-top- man Floris Maljers naar voren als zijn onderhandelaar. Het witboek werd zo ongeveer per ommegaande terugge stuurd naar Dasa. Volgens D66-specia- list Van Walsem legitimeert het witboek ook na beantwoording van vele vragen geen extra staatssteun. Vooral de kwestie hoe Fokker in een Europese samenwerking kan worden gebracht, alsmede garanties met betrek king tot de activiteiten en de werkgele genheid van Fokker bleven uit, zo zegt hij. „Op deze basis stoppen wij geen cent in Fokker," zegt hij. Maljers mocht daarom alleen aanbieden de 850 miljoen kwijt te schelden die Fok ker leende van het NIVR-fonds voor de ontwikkeling van haar vliegtuigpro gramma's. Dasa bood aan een miljard extra in Fokker te steken, als dat bedrag ook door Wijers zou worden gefour neerd. Dat was begin oktober. Omdat ondertus sen het eigen vermogen van Fokker geheel was verdampt, moest Daimler een noodverband voor de liquiditeitsbehoef te van Fokker aanleggen. Dat kostte het concern al een miljard gulden: circa de helft voor verliezen, de rest voor de financiering van werkkapitaal. Maar ondertussen was er geen beweging aan het front. Wijers vindt dat de over heid geen geld moet steken in een parti culiere onderneming. Wijers verdenkt bovendien Daimler-baas Schrempp, die zelf nog Fokker kocht van minister Andriessen, van pokerspel. Daarmee lijkt hij de positie van Schrempp te overschatten. De avonturen van ex-Daimler-topman Reuter, die het autoconcern met de vorming van lucht en ruimtevaartdivisie Dasa en de aan schaf van elektronica-gigant AEG tot een Europese technologie-gigant wilde verbreden, zijn mislukt. Alleen met auto's en bankieren (Debis) verdient Daimler geld. Luchtvaart en elektronica hebben de Duitse grootmacht in 1995 twee tot drie miljard mark in de rode cij fers gedreven. De aandeelhouders pikken dat niet lan ger. Mercedes mort. De bonden zien hoe tienduizenden banen verdwijnen, terwijl Schrempp miljarden marken naar zijn Nederlandse love-baby schuift. Schrempps positie staat op het spel. Hij greep deze week in bij AEG, waarvan na een uitverkoop de laatste bedrijven wor den gesloten. En hij moet een einde maken aan de verliezen bij Dasa en Fok ker. Schrempp kan het zich niet permitteren om met een te luchtvaart-vriendelijk voorstel te komen dat de Raad van Com missarissen torpedeert. De sfeer in Duitsland is anti-Fokker. De Nederlan ders verkopen alleen een bedrijf, wenn das ganz pleite ist, schreef de Duitse pers. De Raad van Commissarissen van Daim ler beseft echter dat het sluiten van Fok ker verregaande consequenties heeft voor Dasa. De ambitie om als Dasa een centrale rol te spelen bij de Europese produktie van regionale straalvliegtui- P. Konings van de ondernemingsraad van Fokker Woensdrecht overhandigde Woensdrechts burgemeester W. Klitsie gisteren een petitie waarin staat dat de twee Westbrabantse vestigingen niet verloren mogen gaan. foto ruben schipper gen wordt dan opgegeven. Dornier, pro ducent van kleine propellor-toestellen, staat wegens aanhoudende verliezen al te koop. Blijft over de eindassemblage van de kleinste Airbus-telg, de A319, in Hamburg. Het is dan ook niet alleen Fokker, dat de vergadering maandag in Stuttgart beheerst. De hele investeringspolitiek in China, waarbij auto-fabrieken zijn gevestigd als voorloper op de samenwer king van Dasa/Fokker met de Chinezen en Koreanen, staat ter discussie. Maar Fokker speelt wel een cruciale rol. Zonder extra nieuw geld van de Neder landse staat zal het Schrempp niet luk ken de commissarissen om te krijgen. Pikant is nochtans dat in dat gezelschap vertegenwoordigers van de Dresdner Bank, de Commerz Bank en de Deutsche Bank zitten, die meer dan een miljard mark aan Fokker hebben geleend. Die zijn hun geld kwijt, als de bijl valt. Maar politiek Den Haag ligt het RSV- trauma nog steeds zwaar op de maag. De liberale politiek dat een overheid zich niet met particuliere bedrijven mag bemoeien, is in de mode. Juist bij de mondiale vliegtuigindustrie heerst inter nationaal een andere sfeer: de Fransen steunen Aerospatiale naar hartelust, de Indonesiërs ontwikkelen vliegtuigen met geld uit landbouwprojecten en de Ame rikanen subsidiëren de grote jongens met defensiegeld. De kans dat Wijers en Schrempp morgen eruit komen, wordt door de werknemers op minder dan vijftig procent geschat. Zij klampen zich vast aan de gedachte dat Schrempp in zijn laatste poging nog een joker op tafel legt, zoals cor-secreta- ris Melchers zegt. Dan kan Wijers met een half miljard gulden achtduizend banen redden op een moment dat de werkloosheid weer stijgt. De komst van paars heeft de sfeer echter tegen Fokker gekeerd. „Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor het geheel. Het CDA keek altijd naar het bedrijf," zegt D66'er Van Walsem. „Bij het CDA was het altijd Fokker forever, Mateman geeft nog steeds geblinddoekt geld. Wij staan hier allereerst voor de belastingbe taler. Als Fokker omvalt, is dat de ver antwoordelijkheid van Daimler en Dasa." VERVOLG VAN VOORPAGINA Bestuurder H. van Winkel van de Industriebond FNV ver trouwt erop dat de directie van Suiker Unie de intenties rond vervangend werk en begelei ding daarbij waar maakt. „Wij willen in een nader overleg ver der ingaan op hét sociaal plan. Dat zal zeker nodig zijn omdat je bij het uitplaatsen van mede werkers en bij het aanleggen van een sociaal vangnet voor de niet-plaatsbaren de nodige garanties moet inbouwen voor de betrokken personeelsleden." Van Winkel houdt er ernstig rekening mee dat aan het eind van 1996 enige tientallen medewerkers van de suikerfa briek zonder werk komen te zitten. „Als je kijkt naar de gemiddelde leeftijd van rond de 49 jaar en de gemiddelde diensttijd van 21 jaar dan valt het onder de huidige economi sche omstandigheden niet mee om elders aan de slag te gaan. Des te meer reden volgens ons om mee te denken over een kei hard sociaal vangnet, zodat die mensen straks niet op een ww- uitkering hoeven terug te val len." Op een tussentijdse eenmalige senioren-regeling hoeven oudere personeelsleden niet te rekenen. „Een selectieve ont slagregeling voor groepen werknemers, bijvoorbeeld 55- plussers, is niet meer mogelijk, tenzij er vooraf een traject wordt gevolgd waarbij alles in het werk wordt gesteld om het personeel aan vervangend werk te helpen." Daarmee gaat Suiker Unie nu aan de slag. Volgende week wordt bekend welke 52 medewerkers elders binnen de suikergroep van Sui ker Unie aan de slag kunnen. Dan ook zet de directie voor de bonden zwart op wit waarom de suikerfabriek nu al dicht moet en niet pas na de campag ne van 1996. „Dat heeft te maken met de Europese suikermarkt en de quota die voor ons land gelden. De suiker- en pulpprijzen gaan al jaren omlaag, terwijl de kos ten voor arbeid, energie, milieu en transport stijgen", aldus directeur Ch. Kraaijmes van de afdeling Personeel en Organi satie van Suiker Unie. Een nieuwe campagne zou de kosten-batenbalans negatief beïnvloeden. „Nu hebben we vier fabrieken die 74 dagen per jaar campagne draaien en 290 dagen stilstaan, terwijl we dan wel mensen voor onderhoud en opslag in dienst moeten hou den. Door de fabriek in Roosendaal te sluiten kunnen we in Dinteloord, Puttershoek en Groningen vijfentachtig dagen per jaar draaien en lig gen we 279 dagen per jaar stil." Helmond (anp) - Flinke stijgingen van de cao-lonen zijn de komende jaren vrijwel uitgesloten, nu de grootste vakcentrale FNV heeft verklaard het beleid van een gematigde loonontwik keling voorlopig te willen voortzetten. foto ruben schipper gingen sluiten, komt daar in een klap twee procent bij. En dan scoort het gebied ineens niet meer onder het landelijk gemiddelde. dat Schrempp vandaag met extra geld komt. Dan zou ook Wijers geld op tafel kunnen leggen. In tegenstelling tot de top van Fokker, weigeren bonden en cor de zwarte piet aan de overheid toe te spelen. „Sinds september is er feitelijk aan de onderhandelings tafel niets meer gebeurd. Er is een volkomen pat-stelling ontstaan. We doen op beide partijen een beroep om die situatie te doorbre ken," aldus vakbondsman Van Bers. In ruil voor bescheiden looneisen wensen de FNV-bonden dat er meer banen komen door het invoeren van een kortere werk week. Cao-coördinator L. de Waal van de FNV zei gisteren in een toe spraak voor de afdeling Helmond dat 'ons model van herverdeling van werk en gematigde loonkos tenontwikkeling nog jaren mee- kan'. De FNV liet vorig jaar weten de voortzetting van het beleid te laten afhangen van de cao-onderhandelingen: die zou den in voldoende mate moeten beantwoorden aan de wens van een kortere werkweek. De Waal toonde zich in Helmond tevreden over de cao's die vorig jaar zijn gesloten. Volgens de FNV valt eenderde van de Neder landse werknemers inmiddels onder een cao die een werkweek van zesendertig uur als uitgangs punt heeft. De Waal: „Er is alle vertrouwen dat die trend zal doorgaan." Het afwijzen van arbeidsduurverkor ting noemt-hij 'tegen de stroom inroeien'. De FNV wil ook de omringende landen overtuigen van het nut van loonmatiging. „Wij zullen in de komende weken overleggen met de collega's uit België en Duitsland, die geïnteresseerd raken in de specifieke wijze waarop wij met arbeidsvoor waarden en sociale zekerheid omgaan," aldus De Waal. Hoewel de buitenlandse bonden interesse hebben, is de vakbewe ging in veel landen nog lang niet overtuigd van de juistheid van de Nederlandse aanpak. De loon ontwikkeling vinden zij te gema tigd. De Waal: „Onze Belgische collega's voelen zich niet geheel gemakkelijk bij onze strategie." Den Haag - De groei van het aantal vacatures heeft zich in het derde kwartaal van vorig jaar doorgezet. Eind september bedroeg het aantal vacatures 55.000. Dat is 16.000 meer dan een jaar eerder. Vooral in het midden- en kleinbedrijf nam het aan tal openstaande banen toe. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Den Haag - De prijzen voor vluchten in het goedkopere markt segment vanuit Nederland naar Noord-Amerika zijn vorig jaar met 28 procent gedaald. Dat blijkt uit een inventarisatie die American Express heeft gemaakt over de ontwikkeling van de vliegtarieven in Europa. Volgens het bedrijf is de forse daling vooral te danken aan enkele luchtvaartmaatschappijen die niet rechtstreeks op Noord-Amerika vliegen. Zij proberen met afbraaktarieven klanten weg te lokken bij maatschappijen die wel non-stop verbindingen over de Atlantische Oceaan aanbie den. Eindhoven - Het Komitee ex-Daffers vindt dat de overheid zich alsnog moet inspannen voor een sociaal plan voor de in 1993 ontslagen Daf-werknemers die nog geen nieuwe baan hebben. De glanzende resultaten van de nieuwe vennootschap Daf Trucks zouden de regering moeten doen besluiten zijn aandelen te verkopen om hen met de winst te helpen. In een brief aan de vaste kamercommissie van Economische Zaken stellen de voormalige werknemers dat hun situatie in schril contrast staat met de winststijging die de vrachtwagenfa brikant in het afgelopen jaar heeft laten zien. Steeds meer van de naar schatting van het comité vier- a vijfhonderd ex-Daffers die geen werk hebben, raken vanwege het verstrijken van de ww-periode in de bijstand. Apeldoorn - Gelderse Papiergroep in Apeldoorn wil 230 van de 1280 werknemers kwijt. Voor ongeveer tweehonderd mensen dreigt gedwongen ontslag. Het zwaarst getroffen wordt de fabriek van grafisch papier Van Houtem Palm in Apeldoorn, waar honderddertig van de 310 banen op het spel staan. De vakbonden willen voor de hele papierindustrie in Gelderland een arbeidspool van twee- tot driehonderd mensen vormen die in de tijdelijke personeelsbehoefte van de bedrijven kan voor zien. Gelderse Papiergroep heeft gisteren bekendgemaakt dat het verlies in 1995 ongeveer dertien miljoen gulden heeft bedra gen. Volgens directeur W. Bouma van Gelderse Papiergroep heeft de onderneming te kampen met inzakkende vraag en daar door tegenvallende verkoopprijzen. Den Haag - Ondernemers kunnen binnenkort representatieve kosten als zakenlunches en congresbezoeken weer fiscaal aftrekken. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil af van de bestaande regeling, dat 75 procent van deze kosten fiscaal aftrekbaar is. Staatssecretaris Vermeend (Financiën) is het daar mee eens. Dat grapje kost de schatkist wel bijna driekwart miljard gulden per jaar. De ondernemers zelf bieden aan voortaan hun ver schuldigde belastingen sneller af te dragen, wat bijna zeshon derd miljoen gulden oplevert. Over honderdvijftig miljoen gul den inkomensderving voor de overheid ijn de partijen het nog niet eens. De Kamer toont met deze beslissing enig berouw over de in 1989 door diezelfde Kamer doorgevoerde beperking van de aftrek.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7