Vernielen
om te
verbeteren
aid Duck
iputers
De gespleten kerk van Gmünd
Computers kunnen praktijktests met auto's niet vervangen
ent goud
sn' foto's
oont fraaie
sderland
Priester en gelovigen gescheiden door een weg
De prettig pittige
keuken van Tunesië (1)
E21PESTEM
SURPLUS
id voor kinderen
Uitlaatpotten
Verscholen
Eigen regio
Subjectief
I D°or Johan van Grinsven
L* niwoners) doet
IrppJ1 L®' Fen oude- gerestau-
|fp. e burcht, de veertiende-
laartf ?otisehe Maria Hemel-
Imphri de intacte stadsmuren
ET stad.st°rens, het Heimat-
j. m ln één ervan, een voor-
ïifo rouwerij, een kerkhof,
Itadf! °PSeP°etste historische
tnim "®een overzichtelijk cen-
IkekJol smade straatjes, win-
|Ei, m "°recagelegenheden.
Poppenhuis /n het Oostenrijkse Gmünd weten ze
Tractor
REIZEN KORT
Camping Beurs in Den Bosch
Boot'96 in Düsseldorf
Culinaire gids Limburg
Legoland ook in Engeland
Bekroonde reisgidsen
Vaker varen naar Noorwegen
KLM naar Boekarest
WIJZER
Harisa
Tomatensoep
19 JANUARI 1996
VRIJDAG 19 JANUARI 1996
I digitale technologie is niet
luw.
(jaren kunnen consumenten
Igeelde of aan flarden
Icheurde foto's in fotozaken
|en repareren.
1 foto's worden in de compu-
ingevoerd en op het beeld-
kerm kan vervolgens naar
Irtelust gespeeld worden,
vorce X richt zich speciaal
verbroken relaties.
service die aangeboden
brdt omvat niet alleen het
ten verdwijnen van ex-echt-
Inoten en echtgenotes, ze
jmnen met een paar handelin-
In moeiteloos vervangen wor-
;n door de nieuwe grote lief-
f, of het liefje van de week.
J/oor sommigen is het een
iort therapie na de scheiding,
e meesten vinden het gewoon
6n opluchting van je ex op de
Ito's af te zijn," meent Joe
lardolilli, coordinator bij
lamera Shop.
Voor sommige, meestal jonge, mensen lijkt het een
geweldige baan: testrijder in een autofabriek. Rond
scheuren in de nieuwste produkten, een halve dag op
topsnelheid op een kombaan racen. Een testcentrum
wordt gezien als het walhalla van de autofabriek.
nensen die graag naar de mooie I
tanten van Nederland kijken,
loewel we in het volgende num-
ner ook een verhaal brengen
Iver lelijke gebouwen in Neder
land. Dus het is zeker niet alle-
naal kritiekloos in ons blad. Als
Iets niet goed is, dan schrijven we
dat ook. Je moet uitkijken datje
[liet zo'n positivo-tijdschrift
naakt. Impressies is voor ieder
een die van zijn eigen land houdt, j
daar niet op de manier van:
'koopt eigen waar, dan helpen
vij elkaar' of 'Eigen Land Eerst'.
-Iet is dus geen huisblad van]
Janmaat en de zijnen",
lij vermoedt dat zijn lezers I
vooral in de groep Nederlanders
Pboven de 35-40 jaar te vinden
Lzijn en dan nog degenen met een I
;hogere opleiding en bijhorende]
I welstand. Kleyn: „Wij komen op(
I het juiste moment met dit blad
|De belangstelling voor Nedef
[land neemt meer en meer toe]
E Niet alleen op toeristisch gebied.l
1 Ook al gaan mensen in de grote I
vakantie naar Mexico op vakan-j
tie, Nederland is in".
Volgens Kleyn zit er zo af en to
wel een relatie tussen de redac-|
tionele bijdragen en adverteer
ders.
„Dat schijnt toch moeilijk te ver
mijden bij dit soort bladen. Hetj
moet dan maar. In het eerstel
nummer zit één echte adverto-l
rial, over Bols, ook al is die nietj
zo aangekondigd. Dat moet inI
het vervolg wel, anders verlies jel
geloofwaardigheid bij je lezers
Vreemd genoeg denken veell
mensen dat meer verhalen uit:
koppelverkoop van de adverten
tiewervers tot stand gekomen!
zijn, maar dat is niet zo. Ik kende j
Geb IJskes, al 40 jaar koffiespe- j
cialist van Albert Heijn, al lan-j
ger. In die man zit een gouden
verhaal. Maar mensen denken al
snel dat dat een soort advertentie:
voor Albert Heijn is."
ten? I
Raar eigenlijk dat niemand e -
der aan een computerblad voor
kinderen heeft gedacht.
Misschien moet je er zeil K
voor zijn; het idee komt dan I
van Laura, het achtjarige doc j
tertje van Koster. L
Ze mocht een keer mee met p F
pa naar een persconferentie. I
Die ging over computers, v I
dat is Kosters vak. r
En toen vroeg ze: .-Waarom
niet zoiets als de Donald y
maar dan over computers.
Koster meldde het aan Warn™*
Witkop, uitgever van di
computerbladen, tijdens
foTe^houdt van lekker «jj
maar hij maakte de maalti]
af en rende onmiddellijk n
zaak," vertelt Koster
Een half jaar later is Comp
een feit. indruk
Het nulnummer geeft een -
van wat het blad te dl®d®j
Het zet kinderen in elk ge j
het werk. Hoe maak ik ee
ning op de pc? een|
Hoe verhuis ik in Window
Door Rien van der Steen
Een vreselijke klap vult de lange
hoge ruimte. Het geluid van ver-
tuigend plaatstaal, afbrekende
«Melen en splinterend glas -
dan stilte. Er verstrijkt nauwe
lijks een tiende seconde tussen de
eerste aanraking van de bumper
met het beton tot aan de stilstand
van het autowrak.
Een computer heeft intussen zo'n
50.000 meetgegevens geregis
treerd. Snelle camera's hebben de
botsing op beeldband vastgelegd.
Gewonden zijn er niet. Want dit
is een botsproef
Angstaanjagend, zo'n crashtest.
Autofabrieken geven er kapitalen
aan uit.
Overeen heel jaar worden er toch
ca. 200 voertuigen tegen de muur
[•■Allemaal om te kijken hoe de
constructie zich houdt, of er ver
hevigingen nodig zijn en hoe
krenkelzones de veiligheid van de
inzittenden kunnen vergroten.
Om auto's zuiniger te maken
moeten onderdelen lichter wor
den. Dus worden ze getest tot ze
letterlijk een ons wegen.
uiterst vreemdsoortige Vee
lte rijdt over het terrein. Op het
k en op de motorkap zijn vier
)te uitlaatpotten geschroefd,
auto 'schuift' bijna letterlijk
voorbij. De demper voorop blijkt
het inlaatgeluid tot bijna 0 te
reduceren. Grote potten op het
dak elimineren het uitlaatge-
brom. Op weg naar een fluister-
stille auto?
Een eindje verder schudt een
nieuw autotype op een soort van
wasbordwegdek. Op de kombaan
raast al enkele uren lang een dik
ke Omega met dik 200 km/h rond.
Misschien is het wel stomverve
lend, dat testrijder zijn.
Het ontwikkelen van een nieuwe
auto is geldverslindend. Honder
den miljoenen guldens zijn er
mee gemoeid. Super-computers
helpen de ontwerpers om de ver
schillende onderdelen virtueel te
testen. Want op het beeldscherm
wordt al getest hoe een auto, die
nog niet eens bestaat, zich onder
bepaalde omstandigheden
gedraagt. Onderdelen die nog
niet geproduceerd zijn worden
via de computer getest op hun
maximale belasting. De produk-
tie begint pas wanneer de compu
ter 'tevreden' is.
De meeste autofabrieken hebben
er wel een. Vaak verscholen in
moeilijk doordringbare bossen,
met hoge hekken eromheen en
veiligheidsmensen aan de slag
boom. Want zo'n testcentrum is
opperst geheim. Het gros van de
foto's van splinternieuwe model-
Opto-elektronische meetapparatuur met een systeem van spiegels en sensoren houdt tijdens het rijden op de testbaan de hoek van de
wielen ten opzichte van het wegdek in de gaten.
len die nu en dan naar de pers
'uitlekken' is door de fabrikant
gestuurd of althans toegestaan.
Als de fabrikant niet wil dat er
beelden van een toekomstig
model in krant of tijdschrift
komen gebeurt dat ook niet.
Maar wie wel eens in Turijn
komt, ziet met grote regelmaat
Fiats, Lancia's of Alfa's rondrij
den, voorzien van zwarte camou
flagepakken. Die auto's komen
op straat omdat de fabrikant het
leuk vindt de aandacht te trekken
en tegelijk de boodschap brengt
dat er bij Fiat, Lancia of Alfa
weer hard aaan iets nieuws wordt
gewerkt.
In Dudenhofen, in de buurt van
Frankfurt, test Opel zijn nieuwe
modellen. Wanneer alle verschil
lende onderdelen per computer
en in de praktijk getest zijn,
begint de produktie van een pro-
toype. Volgens dr. Roland Nolte
van Opel zullen computersimula
ties de 'ouderwetse' praktijktests
nooit kunnen vervangen. „En een
proefstand in een hal is ideaal om
één bepaald onderdeel te testen.
Maar om te zien of alle onderde
len met elkaar goed werken, blij
ven .testen in de praktijk nodig".
In vroeger tijden maakten auto
fabrieken modellen vaak alleen
voor de eigen regio. Maar een
moderne auto wordt als het even
kan over de hele wereld verkocht.
Moet dus bestand zijn tegen tem
peraturen van -40ÜC en +50°C.
Tegen windhozen en stortbuien.
Tegen spekgladde wegen en
gatenkazen. Tegen steile hellin
gen en andere loodzware belas
tingen.
In windtunnels met gigantische
ventilatoren zoeken ontwerpers
naar de ideale vorm, die zo wei
nig mogelijk weerstand biedt.
Motoren moeten urenlang volgas
kunnen draaien, maar ook lange
tijd achtereen in de file kunnen
staan met draaiende motor. Om
een aanhanger in de bergen na te
bootsen gebruiken ze in Duden
hofen een gestroomlijnde aan
hanger, voorzien van een elektro
magnetische rem. Vanuit de auto
is de weerstand van het karretje
in te stellen. De koets van de auto
mag bovendien nergens lekken
als hij door een waterbassin
wordt gejaagd.
Geluidsisolatie is ook zo'n punt.
Vroeger mocht een auto gerust
herrie maken. Dat stond sportief.
Nu meten gevoelige microfoons
of luchtaanzuiging, motorgeluid
en rolgeluid van de banden
bepaalde normen niet te boven
gaan. Veel tijd wordt in zo'n test
centrum ook gestoken in het ver-
warmings- en ventilatiesysteem.
In een vriescel moet de auto bij -
20°C binnen twintig minuten zijn
eigen interieur op kunnen war
men tot rond dertig graden. Veel
aandacht gaat uit naar de airco,
na airbag, abs en centrale ver
grendeling immers een zeer
gewild uitrustingsstuk. Opel gaat
ervan uit, dat rond het jaar 2000
25 procent van de auto's in Euro
pa verkocht worden mét airco
aan boord. Nu is dat ca. 13 pro
cent.
Walter Schlüter van Opel: „Wat
is een goed klimaat in een auto?
De norm is verschrikkelijk moei
lijk omdat het klimaat zo subjec
tief beoordeeld wordt. Wij gaan
ervan uit dat in de zomer een
temperatuur van 21-23°C ideaal
is, in de winter 18-21°. Het basis
devies luidt: warme voeten, een
koel hoofd". Volgens Schlüter is
de glasindustrie druk bezig met
reflecterend glas, dat de opwar
ming van een auto-interieur sterk
kan beperken. Momenteel is dat
glas nog te zwaar en veel te duur.
Om auto's in de praktijk te testen
zijn bepaalde streken zeer
geliefd. Arizona in de VS vanwe
ge de hitte en het noorden van
Scandinavië vanwege de extreme
koude. Bovendien zitten in die
troosteloze streken weinig potte-
kijkers, die foto's van volstrekt
onherkenbaar vermomde voer
tuigen aan autobladen aanbie
den.
Een aantal fabrikanten heeft
boven de poolcirkel zelfs een vas
te stek. De gigant Fiat bij voor
beeld is 's winters permanent
aanwezig in het noorden van
Zweden, in de buurt van Arvids-
jaur, ter hoogte van het bovenste
puntje van de Botnische Golf. Elk
jaar keren de testploegen daar
weer terug, steeds in hetzelfde
hotel, steeds aan hetzelfde bevro
ren meer.
Vijfhonderd kilometer noordelij
ker, in Kiruna in Zweeds
Lapland, worden lange duur
tests gehouden om bij voorbeeld
de betrouwbaarheid van koelsys
temen te controleren en om te
zien hoe een deurslot zich in
extreme koude gedraagt. Op ver
schillende circuits kunnen de
testrijders naar hartelust slippen
en driften in met meetapparatuur
volgestouwde auto's.
Al die tests leiden niet tot goed
kopere auto's. Wel tot betere, vei
liger en betrouwbaarder voertui
gen.
i'omhet geluid van in- en uitlaat te beperken worden grote dempers bovenop de auto geplaatst. Testauto's rijden af en aan met gevoelige miccofoons om het rijgeluid te meten.
|"e' de meest bizarre beziens
waardigheid van het middel-
L*e stadje Gmünd in het Oos-
Ikerk ^adnddc; de gedeelde
Pnuddeleeuwse stad Gmünd in
P Oostenrijkse Kannthië ligt
'eSw de
plaatje van een tekst- na
plaatjesprogramma?
Maak zelf een wenskaar
Wie zijn kind een abon t ^an|
op CompuKids cadeau d
zelf computeren wel verget
machine is bezet. i^mpntenl
Andere terugkerende el ^1
zijn spellen, screensavers,
puters op school. pduCatid|
De verhalen zijn lich'fjredac-
en 'speels', meldt de hoo
teur- ap
Adrianu Koster over ae zienj
„We willen kinderen lat«.
hoe leuk het is om met ee
a- puter om te gaan.
A-l 0-snelweg van Salz-
I, naar Villach aangeschurkt.
|l, Semoedelijke Gmünd in het
I ter-Maltadal heeft meer
L ^aardigheden dan het
Itlif ormaat van het
Porden If W foch nog iemand
k in h ?rw md door de druk
lot. Plaatsje - soms staan er
»rt.„ voor de oude stads-
i (v *aardoor automobilis-
lis »r „5®,en uit rijden - dan
[hof,® ajlijd de rust van het
ehepark Ferdinand Por-
,eriwallUri®,gecoi^eerde Parkje
[verder v 6n stadsgeluiden nog
et- Van 1944 tot 1950 was de
firma Porsche in Gmünd
gevestigd. Hier staat de wieg
van de -voor kenners -
legendarische Porsche 356.
De welgestelde Gmünder
Helmut Pfeifhofer stichtte in
1982 een particulier Porsche-
museum dat de geschiedenis
van het merk uitgebreid aan
bod laat komen. Het muse
um, dat het hele jaar open is,
is niet groot. Maar het moet
gek gaan wil een autoliefheb
ber er niet minstens ander
half uur plezier beleven aan
de paar dozijn Porsches,
miniatuurauto's, houtmodel
len, oude foto's, werkteke
ningen, dia- en videobeelden
en het winkeltje waar tegen
gepeperde prijzen allerlei
Porsche-kitsch wordt ver
kocht.
Maar de meest bizarre kerk ter wereld staat in deze gemeente.
bezienswaardigheid van
Gmünd is een kerkje. Het ligt een een stijgend weggetje dat al in de
steenworp buiten het centrum Romeinse tijd tot ver over de ber-
van Gmünd, aan het begin van gen voerde. Tegenwoordig ligt de
mond de bijnaam 'De
Gedeelde Kerk' gekregen.
Het waarom is meteen dui
delijk: de kerk is letterlijk
in tweeën gedeeld. Als je
tussen de twee moten staat,
is het net alsof je links en
rechts een poppenhuis bin-
nenkijkt, alleen de straat
zijden van de twee delen
zijn 'open'. Rechts is het
altaar te vinden en links de
banken voor de gelovigen,
die op twee verdiepingen
kunnen zitten. De 'open'
wanden zijn keurig afge
schermd door hekjes. De
kerk lijkt doorklieft en de
delen een meter of vijf uit
elkaar geschoven. Als je de
twee pastelkleurige delen
naar elkaar toe zou schui
ven, dan zouden ze weer
naadloos passen, zo lijkt
het zeker: de enige in tweeën gedeelde het. Het pad tussen de twee
parten is al weer jaren
Katschberg-Bundesstrasse naast
en onder deze Kreuzbichlkirche.
Het godshuis heeft in de volks-
geasfalteerd. Wat woon- en
bestemmingsverkeer maakt er
gebruik van. De kerk heeft een
torentje waarin een kleine klok
hangt die nog voor iedere mis -
die er niet al te regelmatig meer
plaatsvinden - wordt geluid.
De dorpsbewoners kunnen sma
kelijk vertellen over die excen
trieke kerk. Het verhaal bijvoor
beeld dat eens, tijdens een door
deweekse mis, plotseling een boer
met zijn tractor luidruchtig tus
sen kerkgangers en priester door-
plofte. Keurig zijn hoed oplichtte
naar voorganger en gemeente,
dat wel. Op de plek waar nu de
kerk staat, werd in de vijftiende
eeuw een 'wegkruis' opgericht.
Later, in 1588, kwam er een kapel
voor in de plaats. Waarschijnlijk
werd daar pas veel later het hui
dige deel voor de gelovige
parochianen bijgebouwd en
kreeg de gedeelde kerk zijn hui
dige gespleten uiterlijk. Waarom
niet het oorspronkelijke deel
werd uitgebreid tot een hele kerk
en de weg werd omgelegd, leert
de overlevering niet. Ook histo
risch onderzoek heeft daarin,
ondanks vele pogingen, geen
klaarheid gebracht. In Gmünd
weten ze wél zeker dat ze met die
gedeelde kerk een in de wereld
unieke attractie in huis hebben.
Informatie over Gmünd, het Lie-
ser-Maltadal en Karinthië via het
Oostenrijks Toeristenburo, Stad
houderskade 2 in Amsterdam,
telefoon: 020-6129682.
In de Brabanthallen in Den Bosch wordt dit weekende de elfde
Camping Beurs gehouden, Ook dit jaar staan weer vijf tentoon
stellingshallen vol caravans, campers, vouwwagens en tenten.
Daarnaast is er een toeristisch paviljoen waar bezoekers informa
tie kunnen vergaren over de vakantielanden. Op de beurs zijn
daarnaast zowel landen als individuele campinghouders verte
genwoordigd.
Verder is er dit jaar veel aandacht voor de zelfbouwers die tijdens
deze beurs een groot aanbod aan accessoires en onderdelen krij
gen voorgeschoteld.
De Camping Beurs is van vandaag tot en met maandag 22 januari.
Openeningstijden: vandaag 13.00-22.00 uur; morgen, zondag en
maandag 10.00-18.00 uur.
Van vishaakje tot superjacht, alle nieuwe ontwikkelingen op het
gebied van watersport zijn te vinden tijdens de grootschalige
beurs Boot'96 in het Duitse Düsseldorf. Tijdens de zevenentwin
tigste watersporttentoonstelling die tot en met 28 januari plaats
vindt in vijftien hallen van het Messe-complex tonen zo'n 1.550
exposanten uit 37 landen hun produkten. Elk jaar komen onge
veer 400.000 bezoekers naar deze beurs. Daarmee wordt de mani
festatie beschouwd als 'de wereldmarkt van de watersport'.
Het evenement is in vijven verdeeld: de beurs voor boten en jach
ten, de afdeling onderwatersport en surfen, de sectie technische
uitrusting en toebehoren en de exposities rond de thema's water-
sporttoerisme en charteren.
Boot'96 is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur. Volwassenen
betalen 23,50 gulden entree.
'Een gezellige gids' noemen ze het zelf. De WV in Limburg heeft
een culinair boekje samengesteld met als titel 'De zachte G, van
genieten'. Het boekje is een kleurrijke opsomming van de restau
rants en andere gelegenheden in Maastricht, Thorn, de Voers
treek, Valkenburg 'en onder andere Slenaken. Ze worden stuk
voor stuk in zeer lovende termen beschreven. Desalniettemin
kunnen ze een bruikbare leidraad zijn voor de bezoeker, die wel
eens iets 'typisch' Limburgs wil proeven. Het boekje is voor 4,95
gulden te koop bij de VW's in Limburg of aan te vragen via tele
foonnummer 043-6017321.
Legoland, het uit Legosteentjes opgebouwde attractiepark in
Denemarken, krijgt een filiaal in Engeland. Legoland Windsor,
zo'n 30 kilometer ten westen van Londen, moet eind maart open
gaan voor het publiek. Het themapark krijgt een duidelijk Brits
tintje, zo wordt onder meer de Tower Bridge nagebouwd. Daar
naast komen er gebouwen uit andere Europese steden in het park.
Alleen al in Miniland, een van de vijf onderdelen van het park,
komen zo'n achthonderd gebouwen en zevenhonderd modellen
van treinen, auto's, boten, kranen, bruggen, fonteinen en 'men
sen'. Legoland Windsor ligt vlakbij Windsor Castle. Informatie:
Brits Toeristenbureau, telefoon 020-6855051.
De 'Capitool Reisgids Wenen' en de reisgids 'Java' van Periplus
zijn uitgeroepen tot beste reisgidsen van 1995. De verkiezing is
een initiatief van het ANWB-tijdschrift Reizen; de jury werd
gevormd door reisjournalisten, een vormgever en een vertegen
woordiger uit de reisbranche. De bijhorende prijzen - de Reizen
de Zon - werden voor het tweede achtereenvolgende jaar uitge
reikt. Dit jaar konden uitgevers titels voordragen in de catego
rieën 'stadsgidsen Europa' en 'Azië'. Er mochten ook Engelstalige
gidsen worden ingezonden. Eervolle vermeldingen gingen naar
'Zeven dagen Praag/Cultuurhistorische wandelingen' van Reinil-
dis van Ditzhuyzen (uitgeverij Gottmer), het 'India Handbook
1996'van Trade Travel en de Trottergids'Vietnam'.
Scandinavian Seaways voert de frequentie van de veerdienst tus
sen IJmuiden en het Noorse Kristiansand op. Vanaf 24 mei vaart
de boot om de dag rechtstreeks naar de Zuidnoorse haven, dat
was één keer per week. De maatschappij heeft ook een uitgebreid
reisprogramma rond deze veerdienst opgezet. Informatie over
beide via 0255-534546.
KLM voegt op 9 april een nieuwe bestemming toe aan haar lij-
nennetwerk: de Roemeense hoofdstad Boekarest. Daarmee komt
het aantal verbindingen van de luchtvaartmaatschappij op 63 ste
den in 26 landen. KLM gaat acht keer per week naar en van de
Roemeense luchthaven Otopeni vliegen; vanaf 20 juli wordt het
aantal vluchten uitgebreid naar tien per week.
Door Marijke Prins
Wat is echte Nederlandse kost zonder aardappel? Kun je je Itali
aanse pasta zonder tomaten voorstellen? En is de paprika niet het
vlaggeschip van de Hongaarse keuken? Deze vragen dienen
slechts om te illustreren wat de invloed van ontdekkingsreizigers
en veroveraars als Columbus en Cortez is geweest op de keuken
van de Oude Wereld. Aardappel, tomaat en paprika namen zij en
hun troepen mee uit Midden- en Zuid-Amerika.
Die invloed werd ik me weer eens bewust op mijn recente reis
door Tunesië. In de meeste gerechten die ik daar at, speelde de
tomaat een glansrol. Niet alleen de tomaat, maar ook paprika en
aardappel maken een integraal onderdeel uit van de prettig pitti
ge keuken van Tunesië. In de komende weken aandacht voor een
keuken die, naar ik vermoed, in de komende jaren steeds meer in
de aandacht zal komen in Nederland.
Overal in Tunesische voedselwinkels of op markten worden grote
hoeveelheden geurige harisa aangeboden. Dit is een pittige pasta
van ontpitte, gemalen rode pepers met karwij, koriander en knof
look. Harisa wordt gemaakt van gedroogde, geweekte pepers. Je
kunt het in Nederland gewoonlijk kopen bij Islamitische slagers.
Zo niet, dan kun je het zelf maken door 100 gram verse pepers (of
50 gram geweekte, gedroogde) te ontpitten, fijn te stampen en te
vermengen met 1/2 theelepel fijngestampte karwij en evenveel
gemalen koriander, alsmede 2 teentjes uitgeperste knoflook. Je
kunt de harisa in een schone jampot enige tijd bewaren.
350 gram lamsvlees (en eventueel een extra botje)
V4 liter gezeefde tomaten (uit een pak)
1-2 theelepels harisa
100 gram kekererwten of witte bonen
1 ui
1 kleine winterpeen
2 laurierbladeren
14 bosje peterselie
zout naar smaak
2 ontvelde, in kleine stukjes gesneden vleestomaten
Zet de kekererwten een nacht in de week, giet ze af. Kook ze ver
volgens met het vlees in l'A liter water, samen met laurierblade
ren, winterpeen en ui. Laat het geheel twee uur trekken. Zeef de
bouillon, snij het vlees fijn en haal de gekookte bonen uit tussen
de wortel en ui, die op hun beurt door de zeef fijngedrukt worden
en weer in de bouillon gaan.
Voeg hieraan toe: de gezeefde tomaten, het fijngesneden vlees, de
kekererwten, 1 of 2 theelepels harisa (pittig of lekker heet), de fij
nges- neden tomaten en het fijngesneden halve bosje peterselie.
Laat de soep nog een kwartiertje pruttelen.
De soep vormt een kloeke lunch met brood en een Tunesische
salade (twee recepten worden volgende keer gegeven).