'Mensen willen hun bezittingen etaleren'
Een Donald Duel
over computers
Vera
on
verb*
Zeg eens 'nee' tegen de zoveelste modetrend
Bedrijf verdient goud
met 'vervalsen' foto's
machines voor eferg.eld breekt Franse topkoks op
'Impressies' toont fraaie
kanten van Nederland
Cc
SURPLUS
Reacties
Opruimen
Ins en outs
Sta-in-de-weg
Brievenkast
Eerste computerblad voor kinderen
Uitlaatpotten
DE STEM
VRIJDAG 19 JANUARI 1996 El
[Vi/ilkO
p Parijs - 7
meer heilig. TERS/ZUIGERS, KETTING7
gerespecteerde ch
land, Christian Cons
Hotel de Crillon aan a
la Concorde en Manuel
van het al even prestigieuze res
taurant La Tour d'Argent worden
verdacht van corruptie.
De twee hoog-bekoksmutste
heren zijn door rechter-commis-
saris Eric Halphen in staat van
beschuldiging gesteld.
*-• f
mirf (2 Michelinsterren) en
az (3 sterren) worden er
verdacht forse sommen
smeergeld in ontvangst te hebben
genomen van een visgroothandel
op de markt van Rungis. Maar ze
zijn niet de enigen, die maande
lijks 'fooien' in natura ontvingen
van tussen de 350 en 1000 gulden.
Ook de chef-kok van het Franse
ministerie van buitenlandse
zaken en nog een dertigtal andere
topkoks zouden hun salarissen op
oneigenlijke wijze hebben aange
vuld.
De baas van visgroothandel Scot
tish - die ook is aangeklaagd -
zou de koks hebben betaald wan
neer ze hun vis bij hem inkoch
ten. Zo kregen ze een aandeel (3
tot 10 procent) terug van de vis
die ze bij Scotfish kochten: geld
dat ze daarna in eigen zak kon
den steken. De praktijk zou in het
geval van sommige koks zeker 8
jaar hebben geduurd. De koks
konden ook gratis vis bij Scotfish
afhalen voor hun persoonlijke
consumptie. In ruil daarvoor kon
de baas van het bedrijf gratis
eten bij enkele van de prestigieu
ze Parijse restaurants.
De zaak kwam aan het licht toen
een boekhouder van Scotfish,
volgens eigen zeggen op onjuiste
gronden werd ontsjagen. Toen hij
niet in het gelijk werd gesteld,
besloot hij wraak te nemen op
zijn oude bedrijf.
Hij stapte naar rechter-commis-
saris Halphen en vertelde dat bij
Scotfish 'op onverklaarbare wij
ze grote bedragen aan baar geld
omgaan'.
Halphen is een van de bekendste
anti-corruptierechters in Frank
rijk. Hij besloot tot een onder
zoek en ontdekte dat het geld
werd gebruikt om de topkoks tot
meer kooplust te bewegen.
Volgens een van de aangeklaag
den, de oud-kok van het ministe
rie van Buitenlandse Zaken,
Marcel le Faou, is het een een oud
gebruik in het vak. „De gratifica
ties zijn een soort van fooi," aldus
de kok die nadat hij in staat van
beschuldiging was gesteld, met
vervroegd pensioen is gestuurd.
Bezem door de klerenkast
Een kast vol kleren heb
ben en toch niets kunnen
vinden om aan te trek
ken. Een luxeprobleem
van veel vrouwen in deze
tijd. De oplossing: haal
een bezem door die kast,
geef alle overbodige kle
dingstukken weg en hou
over wat lekker zit en
ook nog goed staat. Zeg
eens 'nee' tegen de
zoveelste modetrend en
koop vanaf nu alleen din
gen die bij een eigen stijl
passen. Dat schept rust
in het hoofd, de kleren
kast en uiteindelijk ook
de portemonnee.
Door Jetty Ferwerda
'Persoonlijke stijl hebben, is in
staat zijn 'nee' te zeggen. Geen
enkele vrouw van wie we vinden
dat ze een mooie, persoonlijke
stijl heeft, is een fashion-victim.
Het zijn vrouwen die zich bewust
zijn van hun lichaam, hun voor
delige kanten en wat hen staat,'
zo formuleerde Amerikaanse
modeontwerper Michael Kors
het.
Welke vrouw wil geen 'eigen stijl'
hebben Er altijd goed uit zien,
dragen wat haar staat, een uitge
balanceerde, stijlvolle garderobe
in haar kast hebben. Het kan. En
er is weinig voor nodig, behalve
de goede kleren. En dan niet eens
de meest modieuze, maar juist
kleren die bij de persoon passen
en zijn/haar taal spreken.
Iedereen kent wel mensen in
haar/zijn omgeving die opvallen
vanwege hun verschijning. Niet
omdat ze mooi zijn, of omdat ze
van die onvoorstelbare kleren
dragen. Maar om de briljante
combinaties van kleur en tex
tuur, stof en snit, gevoel en stijl.
En die kleren dragen hun niet,
nee, zij dragen de Weren. Als een
persoonlijk uniform. Voorbeel
den te over: de handtas, twinsets
en Hermès-sjaals van Grace Kel
ly, het zwarte jurkje van Audrey
Hepburn, de zonnebril en pil-
lbox-hoed van Jackie O., het
leren jack van James Dean, de
lingerie van Madonna.
Dat er behoefte is aan een eigen
stijl in deze tijd van chaotische
modetrends, blijkt uit de honder
den reacties op de Metamorfose
rubrieken in tijdschriften als
Margriet en tv-programma's als
de Vijf-uurshow. Waar stylisten,
kappers, kleur-deskundigen en
visagisten vrouwen (en soms
mannen) wijzen op hun sterke en
zwakke punten en ze laten zien
hoe het wél kan met weinig mid
delen. De resultaten zijn altijd
verbluffend. Wat Weur of een
bepaalde combinatie soms niet
kunnen doen.
Een persoonlijke stijl brengt rust
in het hoofd en in de Werenkast.
Zonder saai of ouderwets te zijn.
Zo'n eigen stijl berust immers op
een basisgarderobe waar elk sei
zoen (goedkope) modieuze ele
menten aan toegevoegd kunnen
worden. En eerlijkheid werkt in
dit geval het best. Wie wil star
ten, doet er goed aan zich eerst af
te vragen: wie ben ik, welke kle
ren zitten het lekkerst, wat past
bij m'n levensstijl én bij m'n
lichaam?
Het begint met het opruimen van
de Werenkast. De 'twaalf-maan-
den-regel' werkt altijd: iets dat in
die tijd geen enkele keer is gedra
gen en/of niet meer past, kan
beter verdwijnen. Daarna de We
renkast reorganiseren werkt ook:
het zichtbaar maken van favorie
te kledingstukken, weghangen op
kleur, maat of gebruik.
Ondergetekende ruimde met
gemengde gevoelens op. Een
beetje weemoedig vanwege het
afscheid van herinneringen en de
harde werkelijkheid van te kleine
Weren.
Toch ook vrolijk, omdat het rust
brengt en de kast heerlijk over
zichtelijk oogt zonder overbodige
TEKENING ILSE VERMEULEN
ballast.
Eenmaal uitgedund, blijven uit
eindelijk de kledingstukken over
die het lekkerst zitten en het bes
te staan. Nu de kleren nog die een
basisgarderobe compleet maken,
want het uitgedunde aanbod ver
toont flinke gaten. Zo ontbreken
bijvoorbeeld een broekpak, witte
blouses, coltruien, zwarte leren
handschoenen, ondergoed in de
kleuren zwart, huid en wit, san
dalen, leggings en nog veel meer.
Is de basis eenmaal gelegd, dan
kan met kleine accenten en
onverwachte combinaties aan
een eigen stijl gewerkt worden.
Amerikaanse vrouwen hanteren
dit garderobesysteem al langer.
Een ontwerpster als Donna
Karan is er groot mee geworden:
onderling uitwisselbare basics,
sensueel en toch dynamisch van
stijl, zwart, veel beweeglijke stof
fen en geschikt voor de verschil
lende rollen die vrouwen spelen.
Niet voor niets zijn in Amerika
zoveel consulentes actief op het
gebied van stijl en kleuren. Ons
land is het wat dat betreft nog
een beetje achtergebleven gebied.
Veel vrouwen en mannen ontdek
ken nu pas de voordelen van een
goed advies.
Wie met een basis begint, zal een
paar flinke investeringen moeten
doen en een paar seizoenen niet
toegeven aan modegrillen. Een
mantelpak en broekpak zijn bij
voorbeeld belangrijke en dure
basisstukken, evenals schoenen,
tassen, truien, een mooie riem of
blouses. Maar een goed broek
pak, dat zo'n vijf jaar meegaat,
kost misschien tweeduizend gul
den. Dat is even slikken, maar
bedenk dat het 'slechts' vierhon
derd gulden per jaar is of 1,09
gulden per dag. Daar tegenover
staan de goedkope basics, T-
shirts, jeans, zomerjurkjes,
gewoon ondergoed en allerlei
trendy Weren-voor-een-seizoen.
Nog niet overtuigd? Het boek
Chic Simple Women's Wardrobe
vertelt alle ins en outs van van de
persoonlijke stijl. Op een moder
ne en heldere manier, voor vrou
wen van de jaren negentig. Niets
moet, alles wordt aan de lezer
zelf overgelaten. De auteurs
geven inzicht in het bepalen van
een eigen stijl en de elementen
die stijlbepalend zijn, zoals kleur,
stof, textuur en combinaties.
Maar ook: hoe koop je het slimst,
waar moet je op letten, wat neem
je mee op reis?
Een ander hoofdstuk gaat uitge
breid in op de kleren zelf, van
ondergoed tot sportieve combi
naties. Hoe ze het best gebruikt,
gemixt en gekozen kunnen wor
den.
Eerste Hulp is er ook: wassen en
drogen, winkel-praatjes, kle
dingcodes (van interviews tot
zaken doen in Japan), pasvorm,
kooptips.
Het enthousiasme straalt van de
mooi vormgegeven pagina's af en
werkt aanstekelijk. Zo op papier
lijkt het makkelijk, nu de prak
tijk nog.
Chic Simple Women's Wardrobe is
verschenen bij uitgeverij Thames.
De importeur is Nilsson&Lamm,
de prijs 47,10 gulden.
Opbergen is in. Opberg-
meubelen zijn opener,
flexibeler en meer afge
stemd op hun specifieke
functie. Behalve fabri
kanten laten ook kunste
naars en vormgevers er
steeds vaker hun gedach
ten over gaan. Galerie
Yksi in Eindhoven expo
seert tot 9 maart opberg-
meubelen van de hand
van zeven vormgevers.
Door Anja Sparidaans
Lang waren kasten gesloten
opbergruimtes, waarin alles werd
weggemoffeld. Tegenwoordig
mag een collectie boeken of een
audio-installatie weer gezien
worden. De fabrikanten van
opbergmeubelen spelen hierop in
door open systemen op de markt
te brengen. De opmars van de
vitrinekast illustreert deze ont
wikkeling. In de keuken heeft de
'keukenboom' zijn intrede
gedaan. Een metalen staander,
waaraan allerlei planchets kun
nen worden gekoppeld.
Bijkomend voordeel is dat het
een flexibel systeem is, dat naar
behoeven kan worden uitgebreid.
Ook iets waar de consument om
vraagt. Industrieel vormgever
Annelies Swart gaf de huidige
hang naar flexibiliteit handen en
voeten door een Moving Bookca
se te maken, een van rubber
gemaakte kast die vervormt tij
dens gebruik. Die is te zien in
galerie Yksi.
Een meer gangbaar flexibel kas
tensysteem, het modulaire wand-
meubel, is in de woonkamer terug
van weggeweest. „Men wil een
kast die niet alleen mooi is, maar
ook functioneel," weet Arnoud
Jan de Beaufort (29). „Anders
wordt het een sta-in-de-weg
waaraan men zich alleen maar
ergert."
Uitgangspunt voor de Koekast,
die hij samen met zijn partner
Gerald Jagir (33) exposeert bij
Yksi, is dan ook functionaliteit.
Dit wandmeubel, dat in opdracht
werd gemaakt, bestaat uit een
onderstel, zestien stapelbare
kubussen en een kroonlijst met
hoorns. „Mensen kunnen de kast
naar believen uitbreiden, omdat
we bewust voor een modulair
systeem hebben gekozen," stelt
hij.
Ook openheid was een uitgangs
punt. „Ons stond vanaf het begin
voor ogen dat we een transparan
te kast wilde maken", vertelt De
Beaufort. „De tijd dat de rommel
onder het matje geveegd moest
worden is voorbij. Mensen willen
hun bezittingen graag etaleren,
zonder dat het al te chaotisch
oogt." Het tweetal heeft daarmee
in het ontwerp van de 'Koekast'
rekening gehouden. „De kubus
sen zijn afgewerkt met hoekij
zers, wat de kast een strakke
structuur geeft. Bovendien zijn
het opstaande randen, waar de
„Een boekenkast heeft ook een beschermende functie", aldus De
Beaufort over de Koekast. „De hoorns accentueren dat. Ze zeggen
als het ware: 'Pas op, hier staan belangrijke zaken in.
boeken altijd binnen vallen."
„Opbergen is niets anders dan
het opslaan van materialen en
spullen op zo'n manier dat ze te
allen tijden kunnen worden
geraadpleegd en teruggevonden
in de hiervoor bestemde opberg
ruimte, de kast," stelt industrieel
vormgever Orlando Tjin Asjoe
(28) nuchter. Hij exposeert twee
kasten, Boos en Locker, die als
aanzet zijn bedoeld voor een hele
serie kasten.
Details, vorm, kleur en materi
aalgebruik staan in zijn ontwer
pen, die hij onder de naam Artica
op de markt brengt, in dienst van
de gebruikswaarde. Over de Loc
ker, die is vervaardigd van sin
gelband en ontluchtingsroosters,
zegt hij: „Door diversiteit in
vorm, kleur en afmeting van
spullen, die zich in een ruimte
moeten bevinden door functie of
inhoud, hebben ze invloed op de
gewenste rustige omgeving. Door
(gedeeltelijk) gesloten kasten te
gebruiken wordt de gewenste
rustige aanblik van een intensief
gebruikte ruimte bevorderd."
De Roos is daarentegen een open
kast, evenals de 2.40 meter hoge
Chain - met een Heras-hekwerk
als front - die hij eerder expo
seerde. „Als het gaat om opberg
ruimte voor spullen die gezien
mogen of moeten worden dan
verandert de functie ervan en
daarmee zijn verschijningsvorm.
De vorm moet het bekijken van
de tentoongestelde spullen
bevorderen en de uitstraling van
de spullen versterken."
Asjoe vindt, dat hij door kasten te
vervaardigen, vorm geeft aan sfe
ren. „Omdat een kast een groot,
duidelijk element in de ruimte is,
moet ze gebruikt worden om de
gewenste sfeer of uitstraling aan
de ruimte mee te geven."
Opbergmeubelen worden niet
alleen opvallender, maar ook
steeds geavanceerder. Apothe
kers- en carrouselkasten zijn bij
voorbeeld steeds vaker onderdeel
van de inbouwkeuken. En keu
kenfabrikanten brengen kasten
op de markt waarin stopcontac
ten zitten Voor huishoudelijke
apparatuur, die door middel van
een rolluik aan het oog onttrok
ken worden.
Ook garderobekasten, die vaker
Philadelphia (ap) - De Ameri
kaanse fotozaakketen Camera
Shop heeft een nieuw gat in de
markt ontdekt: digitaal je ex-
echtgenoot van de oude foto's
wissen.
Men noemt de dienstverlening
Divorce X en bijna 20 procent
van de opdrachten zijn al voor
deze afdeling bestemd.
De tijd van de schaar is defini
tief voorbij.
Met een paar clicks van de
computermuis en wat grafisch
inzicht kan op een foto of nega
tief tegenwoordig iedereen en
alles gewist worden... of juist
erbij gezet. „De vrouwen wil
len meestal dat de (ex) man
verwijderd wordt, terwijl onze
mannelijke klanten de vrouw
vervangen laten door een ande
re," weet Scott Wilkinson, een
van de grafici die voor Camera
Shop werken.
„Wij worden allen beperkt
door onze fantasie."
De digitale technologie is niei
nieuw.
Al jaren kunnen consumenten
vergeelde of aan flarden
gescheurde foto's in fotozab
laten repareren.
De foto's worden in de compu.
ter ingevoerd en op het be
scherm kan vervolgens naar
hartelust gespeeld worden.
Divorce X richt zich speciaal
op verbroken relaties.
De service die aangeboden
wordt omvat niet alleen
laten verdwijnen van ex-e
genoten en echtgenotes,
kunnen met een paar handelin
gen moeiteloos vervangen wor-
den door de nieuwe grote lief.
de, of het liefje van de week.
„Voor sommigen is het een
soort therapie na de scheiding.
De meesten vinden het gewoon
een opluchting van je ex op de
foto's af te zijn," meent fa
Nardolilli, coordinator
Camera Shop.
Door Johan van Grinsven
Nederland. In brede zin. Maar
dan niet a la WV of ANWB.
Niet Nederland zoals op oma's
koekblik of a la vakmanschap is
meesterschap.
Dat zegt hoofdredacteur Onno
Kleyn over het tijdschrift
Impressies, waarvan onlangs het
eerste nummer verscheen.
„We zijn nog maar net begonnen,
maar nu al is zichtbaar dat
Impressies een rare mix van ver
halen gaat krijgen. Neem het eer
ste nummer: het Radio Filharmo
nisch Orkest, Vlieland, Terschel
ling en Ameland, de culinaire
stand van zaken in Overijssel,
Nederlands zilver, een interview
met Nederlands koffieman num
mer één Geb IJskes, paarden en
Corenwyn."
Wat meteen opvalt aan het blad,
is de ruimte die voor - fraaie -
foto's wordt ingeruimd. Sfeer
volle reportages vol landschap
pelijk schoon, slechts een keer
wat clichématig.
„Het beeld is inderdaad heel
belangrijk. Het volgende num
mer, dat in februari verschijnt,
gaan we daar nog verder in. Nog
meer sfeerreportages. Maar we
willen opletten dat we geen
Grasduinen worden, niet de
indruk wekken dat we een
natuurblad zijn. En we willen
heel nadrukkelijk ook wat te
lezen bieden. Er zijn al genoeg
bladen die niet veel meer zijn
dan een grote hoeveelheid gelikte
plaatjes. Als je dan kijkt naar de
inhoud, dan blijkt het allemaal
flinterdun. Gebakken lucht,
maar wel fraai gebakken lucht."
Impressies verschijnt zes keer
per jaar in een oplage van 50.000
stuks.
Het tijdschrift wordt uitgegeven
door Wako Kao, die ook het blad
En France publiceert.
Voor wie is Impressies? Culinair
en reisjournalist Kleyn: „Voor
mensen die graag naar de
kanten van Nederland k
Hoewel we in het volgende nu®,
mer ook een verhaal
over lelijke gebouwen in
land. Dus het is zeker niet
maal kritiekloos in ons blad. Als
iets niet goed is, dan schrijvenwt
dat ook. Je moet uitkijken dat ji
niet zo'n positivo-tijdschrift
maakt. Impressies is voor
een die van zijn eigen land houdt
Maar niet op de manier vat
'koopt eigen waar, dan
wij elkaar' of 'Eigen Land Eek
Het is dus geen huisblad
Janmaat en de zijnen".
Hij vermoedt dat zijn li
vooral in de groep Nederlanden
boven de 35-40 jaar te vinder
zijn en dan nog degenen met
hogere opleiding en bijhorendl
welstand. Kleyn: „Wij komen ot
het juiste moment met dit blad
De belangstelling voor Nedei
land neemt meer en meer toe
Niet alleen op toeristisch gebied
Ook al gaan mensen in de
vakantie naar Mexico op vakan
tie, Nederland is in".
Volgens Kleyn zit er zo af ent»
wel een relatie tussen de redat
tionele bijdragen en adverteer
ders.
„Dat schijnt toch moeilijk te ver
mijden bij dit soort bladen. He
moet dan maar. In het
nummer zit één echte adverto
rial, over Bols, ook al is die nie
zo aangekondigd. Dat moet in
het vervolg wel, anders verlies;
geloofwaardigheid bij je
Vreemd genoeg denken veel
mensen dat meer verhalen t
koppelverkoop van de
tiewervers tot stand
zijn, maar dat is niet zo. Ik kend
Geb IJskes, al 40 jaar koffiespe-
cialist van Albert Heijn, al ho
ger. In die man zit een
verhaal. Maar mensen denkena»
snel dat dat een soort advertentie
voor Albert Heijn is."
in de slaapkamer terecht komen,
worden steeds functioneler. Zij
worden geleverd inclusief uit
klapbare garderobe-stangen,
dassenrekjes, schoenenrekken en
ceintuurhangers.
Ook op dit gegeven spelen kun
stenaars en vormgevers in. Zo
komt kunstenares Henny Wilting
met een Brievenkast en een
Drankkastje, naar eigen zeggen
'meubelen van een bijna streng-
Hollandse functionaliteit'.
Ook Pim Felen (44), bouwkundi
ge van origine die al zijn meube
len vervaardigt van gebruikte
materialen, bevestigt dat een kast
die qua vormgeving volledig is
aangepast aan de op te bergen
spullen erg in trek is. Zijn Koning
4 ballen met wielen die bij galerie
Yksi staat, is bijvoorbeeld speci
aal gemaakt voor cassettes. De
Bijenkorf Arnhem stelt momen
teel een cd-kast van hem ten
toon. In de symmetrische Bijlen-
kast, die op messcherpe bijlen
staat, drijft hij zelfs de spot met
de functionaliteit. „Ik heb er
standaard vier dezelfde woor
denboeken in geplaatst." Net als
zijn Kistkast, waarmee hij eerder
veel opzien baarde. „Een doods
kist heeft voor de gestorvene wei
nig nut. Van deze kist heb jé je
hele leven plezier. En na het
overlijden word je erin begra
ven."
Galerie Yksi in Eindhoven is dins
dag tot en met vrijdag van 10.00
tot 17.30 uur geopend. Zaterdag
zijn de deuren aan Havenstraat 1
geopend van 12.00 tot 17.00 uur.
Door Nico Koolsbergen
„Kompjoekids mag ook, maar
wij zeggen hier gewoon Compu-
Kids," zegt Wammes Witkop,
uitgever van het eerste compu
terblad voor kinderen.
Het eerste, want voor zover uit
gever Witkop en hoofdredacteur
Adrianus Koster konden
nagaan, is op de hele wereld zo'n
blad niet te krijgen.
Voor kinderen vanaf acht jaar.
Voor 4,95 en elke maand min
stens 48 pagina's dik.
Kinderen 'hebben' iets met com
puters.
Waar de volwassene dikke hand
leidingen doorworstelt - waar
na er meestal nog meer mis gaat
dan ervoor - lijkt zo'n kleine
opdonder zonder enige kennis
van zaken direct met iedere
computer overweg te kunnen.
En toch moesten ze het tot nu toe
zonder eigen tijdschrift doen.
Het eerste nummer van Compu-
Kids ligt vandaag in kiosken en
supermarkten.
Als de voortekenen niet bedrie
gen, wordt het een succes.
Het 'nulnummer' heeft onver
wacht veel abonnementen opge
leverd en de leveranciers van
software voor kinderen (spelle
tjes, oefenmateriaal) hebben
CompuKids ook al in de peiling.
In dat nulnummer - bedoeld om
uit te testen of er een markt voor
zo'n blad is - kwam een prijs
vraag voor en de reacties daarop
waren overstelpend.
Bij het doorbladeren ervan
wordt duidelijk dat ook 'grote
mensen' er plezier aan zullen
beleven.
Waarom zou je het maken van
een filmpje met bewegende bees
ten aan kinderen moeten overla-
ten?
Raar eigenlijk dat niemand es-
der aan een computerblad v«>
kinderen heeft gedacht.
Misschien moet je er zelf W
voor zijn; het idee komt dan»
van Laura, het achtjarige
tertje van Koster.
Ze mocht een keer mee
pa naar een persconferentie.
Die ging over computers, w»
dat is Kosters vak.
En toen vroeg ze: „Waarom»»
niet zoiets als de Donald I»
maar dan over computers-
Koster meldde het aan Wan®
Witkop, uitgever van dive
computerbladen, tijdens
etentje.
„Die houdt van lekker e
maar hij maakte de maaltij
af en rende onmiddellijk na®
zaak," vertelt Koster.
Een half jaar later is Compu
een feit.
Het nulnummer geeft een in
van wat het blad te bieder
Het zet kinderen in elk geva's
het werk. Hoe maak ik een
ning op de pc?
Hoe verhuis ik in Window
plaatje van een tekst- nas
plaatjesprogramma?
Maak zelf een wenskaart.
Wie zijn kind een abonn®
op CompuKids cadeau do
zelf computeren wel vergen»-
machine is bezet.
Andere terugkerende ele
zijn spellen, screensaver
puters op school.
De verhalen zijn 'licht e
en 'speels', meldt de hoo
tcur. j-ijoiii
Adrianu Koster over de 1
„We willen kinderen m
hoe leuk het is om met
puter om te gaan."
bestem
Voor sommige, meestal
geweldige baan: testrijd
scheuren in de nieuwste
topsnelheid op een kom
wordt gezien als het w
Door Rien van der Steen
Een vreselijke klap vult de lang
hoge ruimte. Het geluid van ve:
buigend plaatstaal, afbrekenc
onderdelen en splinterend glas
dan stilte. Er verstrijkt nauwi
lijks een tiende seconde tussen c
eerste aanraking van de bump<
met het beton tot aan de stilstar
van het autowrak.
Een computer heeft intussen zo'
50.000 meetgegevens geregi:
treerd. Snelle camera's hebben c
botsing op beeldband vastgelegi
Gewonden zijn er niet. Want d
is een botsproef
Angstaanjagend, zo'n crashtet
Autofabrieken geven er kapitak
aan uit.
Over een heel jaar worden er tot
ca. 200 voertuigen tegen de mui
gekwakt.
'Allemaal om te kijken hoe
Constructie zich houdt, of er ve:
itevigingen nodig zijn en h<
kreukelzones de veiligheid van t
inzittenden kunnen vergrote:
Om auto's zuiniger te makt
moeten onderdelen lichter wo:
den. Dus worden ze getest tot
letterlijk een ons wegen.
Een uiterst vreemdsoortige Vei
tra rijdt over het terrein. Op h
dak en op de motorkap zijn vii
grote uitlaatpotten geschroefi
De auto 'schuift' bijna Ietterlij
0 Om het geluid van in-1
Door Johan van Grinsven
wf j-d,e meest bizarre bezien!
»m. g id van het middel
t stadje Gmünd in het Ooi
kerk ^arinthië: de gedeelc-
hpetmnddeleeuwse stad Gmünd I
wL,Stenriikse Karinthië lij
bifm A-10-snelweg van Sail
Het aHaar Vidach aangeschurlq
Liecf,f!iï!r0^del^ke Gmünd in hl
bezier," keeft mel
binno«SW,a?rdigheden dan hl
Blaari?23^ maat van h1
VermJ 3 inwoners) dol
reerHo u11' ^en oude> gerestail
eeuws ckt, de veertiend!
vaart! ,gotjsche Maria Hemef
riet vi I intacte stadsmura
Wüsm stadst°rens, het Heimal
één ervan' eenv°°l
keutfa ouwen], een kerkhof
Pandek °PSePoetste historiscH
trum ff®!1 eenoverzichtelijkceij
kels e^u smahe straatjes, win
En mn ^.recagelegenheden.
w°rdenCn 6r tocl1 nog iema4
te in het v?rwe^md door de druk
zelfs fn plaatsie - soms staan I
Poorten8 V00r de oude stadl
Gtei- ^aardoor automobilil
iserl "d,!n.enuit rijden- dJ
Prow g ai de 11131 van hl
SckePark Ferdinand Po|
^rzwakkUerigri8eCOiif
verder ken de stadsgeluiden n.
er. Van 1944 tot 1950 was
T