'Mensen willen hun bezittingen etaleren' Een Donald Duel over computers Vera on verb* Zeg eens 'nee' tegen de zoveelste modetrend Bedrijf verdient goud met 'vervalsen' foto's machines voor eferg.eld breekt Franse topkoks op 'Impressies' toont fraaie kanten van Nederland Cc SURPLUS Reacties Opruimen Ins en outs Sta-in-de-weg Brievenkast Eerste computerblad voor kinderen Uitlaatpotten DE STEM VRIJDAG 19 JANUARI 1996 El [Vi/ilkO p Parijs - 7 meer heilig. TERS/ZUIGERS, KETTING7 gerespecteerde ch land, Christian Cons Hotel de Crillon aan a la Concorde en Manuel van het al even prestigieuze res taurant La Tour d'Argent worden verdacht van corruptie. De twee hoog-bekoksmutste heren zijn door rechter-commis- saris Eric Halphen in staat van beschuldiging gesteld. *-• f mirf (2 Michelinsterren) en az (3 sterren) worden er verdacht forse sommen smeergeld in ontvangst te hebben genomen van een visgroothandel op de markt van Rungis. Maar ze zijn niet de enigen, die maande lijks 'fooien' in natura ontvingen van tussen de 350 en 1000 gulden. Ook de chef-kok van het Franse ministerie van buitenlandse zaken en nog een dertigtal andere topkoks zouden hun salarissen op oneigenlijke wijze hebben aange vuld. De baas van visgroothandel Scot tish - die ook is aangeklaagd - zou de koks hebben betaald wan neer ze hun vis bij hem inkoch ten. Zo kregen ze een aandeel (3 tot 10 procent) terug van de vis die ze bij Scotfish kochten: geld dat ze daarna in eigen zak kon den steken. De praktijk zou in het geval van sommige koks zeker 8 jaar hebben geduurd. De koks konden ook gratis vis bij Scotfish afhalen voor hun persoonlijke consumptie. In ruil daarvoor kon de baas van het bedrijf gratis eten bij enkele van de prestigieu ze Parijse restaurants. De zaak kwam aan het licht toen een boekhouder van Scotfish, volgens eigen zeggen op onjuiste gronden werd ontsjagen. Toen hij niet in het gelijk werd gesteld, besloot hij wraak te nemen op zijn oude bedrijf. Hij stapte naar rechter-commis- saris Halphen en vertelde dat bij Scotfish 'op onverklaarbare wij ze grote bedragen aan baar geld omgaan'. Halphen is een van de bekendste anti-corruptierechters in Frank rijk. Hij besloot tot een onder zoek en ontdekte dat het geld werd gebruikt om de topkoks tot meer kooplust te bewegen. Volgens een van de aangeklaag den, de oud-kok van het ministe rie van Buitenlandse Zaken, Marcel le Faou, is het een een oud gebruik in het vak. „De gratifica ties zijn een soort van fooi," aldus de kok die nadat hij in staat van beschuldiging was gesteld, met vervroegd pensioen is gestuurd. Bezem door de klerenkast Een kast vol kleren heb ben en toch niets kunnen vinden om aan te trek ken. Een luxeprobleem van veel vrouwen in deze tijd. De oplossing: haal een bezem door die kast, geef alle overbodige kle dingstukken weg en hou over wat lekker zit en ook nog goed staat. Zeg eens 'nee' tegen de zoveelste modetrend en koop vanaf nu alleen din gen die bij een eigen stijl passen. Dat schept rust in het hoofd, de kleren kast en uiteindelijk ook de portemonnee. Door Jetty Ferwerda 'Persoonlijke stijl hebben, is in staat zijn 'nee' te zeggen. Geen enkele vrouw van wie we vinden dat ze een mooie, persoonlijke stijl heeft, is een fashion-victim. Het zijn vrouwen die zich bewust zijn van hun lichaam, hun voor delige kanten en wat hen staat,' zo formuleerde Amerikaanse modeontwerper Michael Kors het. Welke vrouw wil geen 'eigen stijl' hebben Er altijd goed uit zien, dragen wat haar staat, een uitge balanceerde, stijlvolle garderobe in haar kast hebben. Het kan. En er is weinig voor nodig, behalve de goede kleren. En dan niet eens de meest modieuze, maar juist kleren die bij de persoon passen en zijn/haar taal spreken. Iedereen kent wel mensen in haar/zijn omgeving die opvallen vanwege hun verschijning. Niet omdat ze mooi zijn, of omdat ze van die onvoorstelbare kleren dragen. Maar om de briljante combinaties van kleur en tex tuur, stof en snit, gevoel en stijl. En die kleren dragen hun niet, nee, zij dragen de Weren. Als een persoonlijk uniform. Voorbeel den te over: de handtas, twinsets en Hermès-sjaals van Grace Kel ly, het zwarte jurkje van Audrey Hepburn, de zonnebril en pil- lbox-hoed van Jackie O., het leren jack van James Dean, de lingerie van Madonna. Dat er behoefte is aan een eigen stijl in deze tijd van chaotische modetrends, blijkt uit de honder den reacties op de Metamorfose rubrieken in tijdschriften als Margriet en tv-programma's als de Vijf-uurshow. Waar stylisten, kappers, kleur-deskundigen en visagisten vrouwen (en soms mannen) wijzen op hun sterke en zwakke punten en ze laten zien hoe het wél kan met weinig mid delen. De resultaten zijn altijd verbluffend. Wat Weur of een bepaalde combinatie soms niet kunnen doen. Een persoonlijke stijl brengt rust in het hoofd en in de Werenkast. Zonder saai of ouderwets te zijn. Zo'n eigen stijl berust immers op een basisgarderobe waar elk sei zoen (goedkope) modieuze ele menten aan toegevoegd kunnen worden. En eerlijkheid werkt in dit geval het best. Wie wil star ten, doet er goed aan zich eerst af te vragen: wie ben ik, welke kle ren zitten het lekkerst, wat past bij m'n levensstijl én bij m'n lichaam? Het begint met het opruimen van de Werenkast. De 'twaalf-maan- den-regel' werkt altijd: iets dat in die tijd geen enkele keer is gedra gen en/of niet meer past, kan beter verdwijnen. Daarna de We renkast reorganiseren werkt ook: het zichtbaar maken van favorie te kledingstukken, weghangen op kleur, maat of gebruik. Ondergetekende ruimde met gemengde gevoelens op. Een beetje weemoedig vanwege het afscheid van herinneringen en de harde werkelijkheid van te kleine Weren. Toch ook vrolijk, omdat het rust brengt en de kast heerlijk over zichtelijk oogt zonder overbodige TEKENING ILSE VERMEULEN ballast. Eenmaal uitgedund, blijven uit eindelijk de kledingstukken over die het lekkerst zitten en het bes te staan. Nu de kleren nog die een basisgarderobe compleet maken, want het uitgedunde aanbod ver toont flinke gaten. Zo ontbreken bijvoorbeeld een broekpak, witte blouses, coltruien, zwarte leren handschoenen, ondergoed in de kleuren zwart, huid en wit, san dalen, leggings en nog veel meer. Is de basis eenmaal gelegd, dan kan met kleine accenten en onverwachte combinaties aan een eigen stijl gewerkt worden. Amerikaanse vrouwen hanteren dit garderobesysteem al langer. Een ontwerpster als Donna Karan is er groot mee geworden: onderling uitwisselbare basics, sensueel en toch dynamisch van stijl, zwart, veel beweeglijke stof fen en geschikt voor de verschil lende rollen die vrouwen spelen. Niet voor niets zijn in Amerika zoveel consulentes actief op het gebied van stijl en kleuren. Ons land is het wat dat betreft nog een beetje achtergebleven gebied. Veel vrouwen en mannen ontdek ken nu pas de voordelen van een goed advies. Wie met een basis begint, zal een paar flinke investeringen moeten doen en een paar seizoenen niet toegeven aan modegrillen. Een mantelpak en broekpak zijn bij voorbeeld belangrijke en dure basisstukken, evenals schoenen, tassen, truien, een mooie riem of blouses. Maar een goed broek pak, dat zo'n vijf jaar meegaat, kost misschien tweeduizend gul den. Dat is even slikken, maar bedenk dat het 'slechts' vierhon derd gulden per jaar is of 1,09 gulden per dag. Daar tegenover staan de goedkope basics, T- shirts, jeans, zomerjurkjes, gewoon ondergoed en allerlei trendy Weren-voor-een-seizoen. Nog niet overtuigd? Het boek Chic Simple Women's Wardrobe vertelt alle ins en outs van van de persoonlijke stijl. Op een moder ne en heldere manier, voor vrou wen van de jaren negentig. Niets moet, alles wordt aan de lezer zelf overgelaten. De auteurs geven inzicht in het bepalen van een eigen stijl en de elementen die stijlbepalend zijn, zoals kleur, stof, textuur en combinaties. Maar ook: hoe koop je het slimst, waar moet je op letten, wat neem je mee op reis? Een ander hoofdstuk gaat uitge breid in op de kleren zelf, van ondergoed tot sportieve combi naties. Hoe ze het best gebruikt, gemixt en gekozen kunnen wor den. Eerste Hulp is er ook: wassen en drogen, winkel-praatjes, kle dingcodes (van interviews tot zaken doen in Japan), pasvorm, kooptips. Het enthousiasme straalt van de mooi vormgegeven pagina's af en werkt aanstekelijk. Zo op papier lijkt het makkelijk, nu de prak tijk nog. Chic Simple Women's Wardrobe is verschenen bij uitgeverij Thames. De importeur is Nilsson&Lamm, de prijs 47,10 gulden. Opbergen is in. Opberg- meubelen zijn opener, flexibeler en meer afge stemd op hun specifieke functie. Behalve fabri kanten laten ook kunste naars en vormgevers er steeds vaker hun gedach ten over gaan. Galerie Yksi in Eindhoven expo seert tot 9 maart opberg- meubelen van de hand van zeven vormgevers. Door Anja Sparidaans Lang waren kasten gesloten opbergruimtes, waarin alles werd weggemoffeld. Tegenwoordig mag een collectie boeken of een audio-installatie weer gezien worden. De fabrikanten van opbergmeubelen spelen hierop in door open systemen op de markt te brengen. De opmars van de vitrinekast illustreert deze ont wikkeling. In de keuken heeft de 'keukenboom' zijn intrede gedaan. Een metalen staander, waaraan allerlei planchets kun nen worden gekoppeld. Bijkomend voordeel is dat het een flexibel systeem is, dat naar behoeven kan worden uitgebreid. Ook iets waar de consument om vraagt. Industrieel vormgever Annelies Swart gaf de huidige hang naar flexibiliteit handen en voeten door een Moving Bookca se te maken, een van rubber gemaakte kast die vervormt tij dens gebruik. Die is te zien in galerie Yksi. Een meer gangbaar flexibel kas tensysteem, het modulaire wand- meubel, is in de woonkamer terug van weggeweest. „Men wil een kast die niet alleen mooi is, maar ook functioneel," weet Arnoud Jan de Beaufort (29). „Anders wordt het een sta-in-de-weg waaraan men zich alleen maar ergert." Uitgangspunt voor de Koekast, die hij samen met zijn partner Gerald Jagir (33) exposeert bij Yksi, is dan ook functionaliteit. Dit wandmeubel, dat in opdracht werd gemaakt, bestaat uit een onderstel, zestien stapelbare kubussen en een kroonlijst met hoorns. „Mensen kunnen de kast naar believen uitbreiden, omdat we bewust voor een modulair systeem hebben gekozen," stelt hij. Ook openheid was een uitgangs punt. „Ons stond vanaf het begin voor ogen dat we een transparan te kast wilde maken", vertelt De Beaufort. „De tijd dat de rommel onder het matje geveegd moest worden is voorbij. Mensen willen hun bezittingen graag etaleren, zonder dat het al te chaotisch oogt." Het tweetal heeft daarmee in het ontwerp van de 'Koekast' rekening gehouden. „De kubus sen zijn afgewerkt met hoekij zers, wat de kast een strakke structuur geeft. Bovendien zijn het opstaande randen, waar de „Een boekenkast heeft ook een beschermende functie", aldus De Beaufort over de Koekast. „De hoorns accentueren dat. Ze zeggen als het ware: 'Pas op, hier staan belangrijke zaken in. boeken altijd binnen vallen." „Opbergen is niets anders dan het opslaan van materialen en spullen op zo'n manier dat ze te allen tijden kunnen worden geraadpleegd en teruggevonden in de hiervoor bestemde opberg ruimte, de kast," stelt industrieel vormgever Orlando Tjin Asjoe (28) nuchter. Hij exposeert twee kasten, Boos en Locker, die als aanzet zijn bedoeld voor een hele serie kasten. Details, vorm, kleur en materi aalgebruik staan in zijn ontwer pen, die hij onder de naam Artica op de markt brengt, in dienst van de gebruikswaarde. Over de Loc ker, die is vervaardigd van sin gelband en ontluchtingsroosters, zegt hij: „Door diversiteit in vorm, kleur en afmeting van spullen, die zich in een ruimte moeten bevinden door functie of inhoud, hebben ze invloed op de gewenste rustige omgeving. Door (gedeeltelijk) gesloten kasten te gebruiken wordt de gewenste rustige aanblik van een intensief gebruikte ruimte bevorderd." De Roos is daarentegen een open kast, evenals de 2.40 meter hoge Chain - met een Heras-hekwerk als front - die hij eerder expo seerde. „Als het gaat om opberg ruimte voor spullen die gezien mogen of moeten worden dan verandert de functie ervan en daarmee zijn verschijningsvorm. De vorm moet het bekijken van de tentoongestelde spullen bevorderen en de uitstraling van de spullen versterken." Asjoe vindt, dat hij door kasten te vervaardigen, vorm geeft aan sfe ren. „Omdat een kast een groot, duidelijk element in de ruimte is, moet ze gebruikt worden om de gewenste sfeer of uitstraling aan de ruimte mee te geven." Opbergmeubelen worden niet alleen opvallender, maar ook steeds geavanceerder. Apothe kers- en carrouselkasten zijn bij voorbeeld steeds vaker onderdeel van de inbouwkeuken. En keu kenfabrikanten brengen kasten op de markt waarin stopcontac ten zitten Voor huishoudelijke apparatuur, die door middel van een rolluik aan het oog onttrok ken worden. Ook garderobekasten, die vaker Philadelphia (ap) - De Ameri kaanse fotozaakketen Camera Shop heeft een nieuw gat in de markt ontdekt: digitaal je ex- echtgenoot van de oude foto's wissen. Men noemt de dienstverlening Divorce X en bijna 20 procent van de opdrachten zijn al voor deze afdeling bestemd. De tijd van de schaar is defini tief voorbij. Met een paar clicks van de computermuis en wat grafisch inzicht kan op een foto of nega tief tegenwoordig iedereen en alles gewist worden... of juist erbij gezet. „De vrouwen wil len meestal dat de (ex) man verwijderd wordt, terwijl onze mannelijke klanten de vrouw vervangen laten door een ande re," weet Scott Wilkinson, een van de grafici die voor Camera Shop werken. „Wij worden allen beperkt door onze fantasie." De digitale technologie is niei nieuw. Al jaren kunnen consumenten vergeelde of aan flarden gescheurde foto's in fotozab laten repareren. De foto's worden in de compu. ter ingevoerd en op het be scherm kan vervolgens naar hartelust gespeeld worden. Divorce X richt zich speciaal op verbroken relaties. De service die aangeboden wordt omvat niet alleen laten verdwijnen van ex-e genoten en echtgenotes, kunnen met een paar handelin gen moeiteloos vervangen wor- den door de nieuwe grote lief. de, of het liefje van de week. „Voor sommigen is het een soort therapie na de scheiding. De meesten vinden het gewoon een opluchting van je ex op de foto's af te zijn," meent fa Nardolilli, coordinator Camera Shop. Door Johan van Grinsven Nederland. In brede zin. Maar dan niet a la WV of ANWB. Niet Nederland zoals op oma's koekblik of a la vakmanschap is meesterschap. Dat zegt hoofdredacteur Onno Kleyn over het tijdschrift Impressies, waarvan onlangs het eerste nummer verscheen. „We zijn nog maar net begonnen, maar nu al is zichtbaar dat Impressies een rare mix van ver halen gaat krijgen. Neem het eer ste nummer: het Radio Filharmo nisch Orkest, Vlieland, Terschel ling en Ameland, de culinaire stand van zaken in Overijssel, Nederlands zilver, een interview met Nederlands koffieman num mer één Geb IJskes, paarden en Corenwyn." Wat meteen opvalt aan het blad, is de ruimte die voor - fraaie - foto's wordt ingeruimd. Sfeer volle reportages vol landschap pelijk schoon, slechts een keer wat clichématig. „Het beeld is inderdaad heel belangrijk. Het volgende num mer, dat in februari verschijnt, gaan we daar nog verder in. Nog meer sfeerreportages. Maar we willen opletten dat we geen Grasduinen worden, niet de indruk wekken dat we een natuurblad zijn. En we willen heel nadrukkelijk ook wat te lezen bieden. Er zijn al genoeg bladen die niet veel meer zijn dan een grote hoeveelheid gelikte plaatjes. Als je dan kijkt naar de inhoud, dan blijkt het allemaal flinterdun. Gebakken lucht, maar wel fraai gebakken lucht." Impressies verschijnt zes keer per jaar in een oplage van 50.000 stuks. Het tijdschrift wordt uitgegeven door Wako Kao, die ook het blad En France publiceert. Voor wie is Impressies? Culinair en reisjournalist Kleyn: „Voor mensen die graag naar de kanten van Nederland k Hoewel we in het volgende nu®, mer ook een verhaal over lelijke gebouwen in land. Dus het is zeker niet maal kritiekloos in ons blad. Als iets niet goed is, dan schrijvenwt dat ook. Je moet uitkijken dat ji niet zo'n positivo-tijdschrift maakt. Impressies is voor een die van zijn eigen land houdt Maar niet op de manier vat 'koopt eigen waar, dan wij elkaar' of 'Eigen Land Eek Het is dus geen huisblad Janmaat en de zijnen". Hij vermoedt dat zijn li vooral in de groep Nederlanden boven de 35-40 jaar te vinder zijn en dan nog degenen met hogere opleiding en bijhorendl welstand. Kleyn: „Wij komen ot het juiste moment met dit blad De belangstelling voor Nedei land neemt meer en meer toe Niet alleen op toeristisch gebied Ook al gaan mensen in de vakantie naar Mexico op vakan tie, Nederland is in". Volgens Kleyn zit er zo af ent» wel een relatie tussen de redat tionele bijdragen en adverteer ders. „Dat schijnt toch moeilijk te ver mijden bij dit soort bladen. He moet dan maar. In het nummer zit één echte adverto rial, over Bols, ook al is die nie zo aangekondigd. Dat moet in het vervolg wel, anders verlies; geloofwaardigheid bij je Vreemd genoeg denken veel mensen dat meer verhalen t koppelverkoop van de tiewervers tot stand zijn, maar dat is niet zo. Ik kend Geb IJskes, al 40 jaar koffiespe- cialist van Albert Heijn, al ho ger. In die man zit een verhaal. Maar mensen denkena» snel dat dat een soort advertentie voor Albert Heijn is." in de slaapkamer terecht komen, worden steeds functioneler. Zij worden geleverd inclusief uit klapbare garderobe-stangen, dassenrekjes, schoenenrekken en ceintuurhangers. Ook op dit gegeven spelen kun stenaars en vormgevers in. Zo komt kunstenares Henny Wilting met een Brievenkast en een Drankkastje, naar eigen zeggen 'meubelen van een bijna streng- Hollandse functionaliteit'. Ook Pim Felen (44), bouwkundi ge van origine die al zijn meube len vervaardigt van gebruikte materialen, bevestigt dat een kast die qua vormgeving volledig is aangepast aan de op te bergen spullen erg in trek is. Zijn Koning 4 ballen met wielen die bij galerie Yksi staat, is bijvoorbeeld speci aal gemaakt voor cassettes. De Bijenkorf Arnhem stelt momen teel een cd-kast van hem ten toon. In de symmetrische Bijlen- kast, die op messcherpe bijlen staat, drijft hij zelfs de spot met de functionaliteit. „Ik heb er standaard vier dezelfde woor denboeken in geplaatst." Net als zijn Kistkast, waarmee hij eerder veel opzien baarde. „Een doods kist heeft voor de gestorvene wei nig nut. Van deze kist heb jé je hele leven plezier. En na het overlijden word je erin begra ven." Galerie Yksi in Eindhoven is dins dag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.30 uur geopend. Zaterdag zijn de deuren aan Havenstraat 1 geopend van 12.00 tot 17.00 uur. Door Nico Koolsbergen „Kompjoekids mag ook, maar wij zeggen hier gewoon Compu- Kids," zegt Wammes Witkop, uitgever van het eerste compu terblad voor kinderen. Het eerste, want voor zover uit gever Witkop en hoofdredacteur Adrianus Koster konden nagaan, is op de hele wereld zo'n blad niet te krijgen. Voor kinderen vanaf acht jaar. Voor 4,95 en elke maand min stens 48 pagina's dik. Kinderen 'hebben' iets met com puters. Waar de volwassene dikke hand leidingen doorworstelt - waar na er meestal nog meer mis gaat dan ervoor - lijkt zo'n kleine opdonder zonder enige kennis van zaken direct met iedere computer overweg te kunnen. En toch moesten ze het tot nu toe zonder eigen tijdschrift doen. Het eerste nummer van Compu- Kids ligt vandaag in kiosken en supermarkten. Als de voortekenen niet bedrie gen, wordt het een succes. Het 'nulnummer' heeft onver wacht veel abonnementen opge leverd en de leveranciers van software voor kinderen (spelle tjes, oefenmateriaal) hebben CompuKids ook al in de peiling. In dat nulnummer - bedoeld om uit te testen of er een markt voor zo'n blad is - kwam een prijs vraag voor en de reacties daarop waren overstelpend. Bij het doorbladeren ervan wordt duidelijk dat ook 'grote mensen' er plezier aan zullen beleven. Waarom zou je het maken van een filmpje met bewegende bees ten aan kinderen moeten overla- ten? Raar eigenlijk dat niemand es- der aan een computerblad v«> kinderen heeft gedacht. Misschien moet je er zelf W voor zijn; het idee komt dan» van Laura, het achtjarige tertje van Koster. Ze mocht een keer mee pa naar een persconferentie. Die ging over computers, w» dat is Kosters vak. En toen vroeg ze: „Waarom»» niet zoiets als de Donald I» maar dan over computers- Koster meldde het aan Wan® Witkop, uitgever van dive computerbladen, tijdens etentje. „Die houdt van lekker e maar hij maakte de maaltij af en rende onmiddellijk na® zaak," vertelt Koster. Een half jaar later is Compu een feit. Het nulnummer geeft een in van wat het blad te bieder Het zet kinderen in elk geva's het werk. Hoe maak ik een ning op de pc? Hoe verhuis ik in Window plaatje van een tekst- nas plaatjesprogramma? Maak zelf een wenskaart. Wie zijn kind een abonn® op CompuKids cadeau do zelf computeren wel vergen»- machine is bezet. Andere terugkerende ele zijn spellen, screensaver puters op school. De verhalen zijn 'licht e en 'speels', meldt de hoo tcur. j-ijoiii Adrianu Koster over de 1 „We willen kinderen m hoe leuk het is om met puter om te gaan." bestem Voor sommige, meestal geweldige baan: testrijd scheuren in de nieuwste topsnelheid op een kom wordt gezien als het w Door Rien van der Steen Een vreselijke klap vult de lang hoge ruimte. Het geluid van ve: buigend plaatstaal, afbrekenc onderdelen en splinterend glas dan stilte. Er verstrijkt nauwi lijks een tiende seconde tussen c eerste aanraking van de bump< met het beton tot aan de stilstar van het autowrak. Een computer heeft intussen zo' 50.000 meetgegevens geregi: treerd. Snelle camera's hebben c botsing op beeldband vastgelegi Gewonden zijn er niet. Want d is een botsproef Angstaanjagend, zo'n crashtet Autofabrieken geven er kapitak aan uit. Over een heel jaar worden er tot ca. 200 voertuigen tegen de mui gekwakt. 'Allemaal om te kijken hoe Constructie zich houdt, of er ve: itevigingen nodig zijn en h< kreukelzones de veiligheid van t inzittenden kunnen vergrote: Om auto's zuiniger te makt moeten onderdelen lichter wo: den. Dus worden ze getest tot letterlijk een ons wegen. Een uiterst vreemdsoortige Vei tra rijdt over het terrein. Op h dak en op de motorkap zijn vii grote uitlaatpotten geschroefi De auto 'schuift' bijna Ietterlij 0 Om het geluid van in-1 Door Johan van Grinsven wf j-d,e meest bizarre bezien! »m. g id van het middel t stadje Gmünd in het Ooi kerk ^arinthië: de gedeelc- hpetmnddeleeuwse stad Gmünd I wL,Stenriikse Karinthië lij bifm A-10-snelweg van Sail Het aHaar Vidach aangeschurlq Liecf,f!iï!r0^del^ke Gmünd in hl bezier," keeft mel binno«SW,a?rdigheden dan hl Blaari?23^ maat van h1 VermJ 3 inwoners) dol reerHo u11' ^en oude> gerestail eeuws ckt, de veertiend! vaart! ,gotjsche Maria Hemef riet vi I intacte stadsmura Wüsm stadst°rens, het Heimal één ervan' eenv°°l keutfa ouwen], een kerkhof Pandek °PSePoetste historiscH trum ff®!1 eenoverzichtelijkceij kels e^u smahe straatjes, win En mn ^.recagelegenheden. w°rdenCn 6r tocl1 nog iema4 te in het v?rwe^md door de druk zelfs fn plaatsie - soms staan I Poorten8 V00r de oude stadl Gtei- ^aardoor automobilil iserl "d,!n.enuit rijden- dJ Prow g ai de 11131 van hl SckePark Ferdinand Po| ^rzwakkUerigri8eCOiif verder ken de stadsgeluiden n. er. Van 1944 tot 1950 was T

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 26