'Turandot' voor liefhebbende massa
ie Kring
EATER
fTTTn 'elVerduidelijken.
Seth Gaaikema wel
uit de onvoldoendes
bestem
y0or vierde maal opera-spektakel in Ahoy Rotterdam
Jonge groepen in serie 'Vernieuwend Theater'
Musea mogen geen geld
vragen voor bruiklenen
°OlW
:NS
van de
GROTE GIDS
HILT B.V.
)LK
IIVER QUARTET
\RD0 TRIO
PEX
fEELVOUD VAN STILTE
'ER
'BOYS DINETTES
I hnndot is daarom al de vierde
I oassaproduktie die de organisa-
I ne Opera in Ahoy organiseert:
I Opera is 'in' op dit ogenblik.
Chinees
Siamees
Mahler
R \/AN NL) KAAPTg Teten geoefend worden, blijkt. Ook in de kunst,
I ket een schot ver naast het doel.
Kirk Douglas krijgt Oscar
voor zijn hele filmcarrière
John Cale en David Bowie
opgenomen in Hall of Fame
Prijs voor
^Wildgroei'
<amer voor
Ie uit een
planchet en
Een acryl-
ingcombina-
3t met afvoer
>n van pe
ekt/e '9Q
Ie
4INGSTIJDEN:
ggesloten
Isdag t/m vrijdag 9.30-18.00 uur
lerdag9.30-17.00 uur
Kjdagkoopavond
VRIJDAG 19 JANUARI 1996
I Door Rinus
eieve keukens badkamers
TeTTbouwmaterialen
Jksestraat 3 - Tel. 0165-513051.
■koopavond.
Inenburgweg 45 - Tel. 0164-243266. g
■koopavond.
kerkstraat 1 - Roosendaal
<assa open: ma. t/m vr.
10.00-16.30 uur
za. 10.00-13.00 uur
lelefoon 0165-555555
Wigbold Kruijver en Bert
Iten in 'Blauwdruk' vol aan-
p, melancholieke humor.
inse romantiek uit de tijd
lukebox en de radio. Swing,
jrospirituals en gospels!
7.50/25.-
Incert met klassieke
p's van o.a. Mozart, Beetho-
Irahms, Dvorak en Schubert.
an Neel Verdoorn (premiere)
rimana' en 'Cell Walk' van
[an der Hoff.
I/25.-
Antigone speelt een tekst
lisseur Wim de Wulf met een
rende Hubert Damen!
e show is beter en leuker
lit. Volkskrant'. "De groep is
ij het echte cabaret",
ocht
de Munk en Laura Vlasblorn
Amerikaanse voorstelling vo
ïrgers, benzine en muziek,
rocht
lenu bij Theater a la carte.
Blauwdruk
iud van stilte
jan
van der Heijden
ten koor van 120 mensen, een orkest dat zo'n tachtig
usici telt, tientallen figuranten en technici en natuurlijk
ie hoofdrolspelers Turandot, Calaf, Liü, Timur, Altoum,
Ping, Panë' Pong en Mandarin. Turandot, de laatste ope-
'3 die Giacomo Puccini schreef, staat te trappelen om van
start te gaan. Dat gebeurt woensdag 24 januari en krijgt
nog een vervolg op 25, 26, 27, 28 en 30 januari. Alle keren
in de Ahoy' in Rotterdam, de enige plek in Nederland
ivaar een dergelijk operaspektakel kan worden georgani-
I seerd.
I vanaf 1993 waren dat Nabucco,
1 üvitteria Rusticana/Pagliacci
I u vorig jaar Carmendie maar
liefst 42.000 bezoekers trok. Bui-
"en een arena met een oppervlak-
I te van 2800 vierkante meter moe-
|M immers per voorstelling
I ^makkelijk zesduizend bezoe-
vers kunnen worden ontvangen.
Zozeer zelfs dat voor de reguliere
opvoeringen van De Nederlandse
ra en de gastprogrammerin-
in het Muziektheater in
sterdam voor 'de gewone
uan' nauwelijks kaarten
I beschikbaar zijn.
S Daarom slaat wellicht het laag-
drempelige Opera in Ahoy zo
aan. Bovendien is Nederland een
e aan een inhaalrace bezig.
1 hier altijd gezien als
c_.e vorm van kunst,
waarin alle disciplines samenko-
i en die daarom alleen maar
ikt was voor een bepaalde
Langzaam komen wij
erachter dat opera alle componis-
:en - behalve Bach - heeft bezig
gehouden.
Golf
j .Opera heeft iets te maken met
■grandeur en allure. Opera staat
Ivoor kostbaar en extravert en dat
lijn wij nu aan het ontdekken. De
ie over Nederland gaat
Iberoert Europa overigens niet.
grote operahuizen draaien
altijd al."
Dit is de mening van de Vughte-
Inaar Louis Buskens, die bij
I Turandot voor de vierde keer in
I Botterdam aanwezig is als koor-
r daar komt nog iets bij, zo
luieent hij. „Mensen gaan massaal
naar de Efteling, naar de droom
wereld die Anton Pieck heeft
De mens heeft
aan meer dan brood
lilicen. Hij wil zich omringen met
I verbeeldingen van zijn gedach-
i. Daarom zijn muziek, dans,
igie en architectuur ooit ont-
an. Na de jaren van consump
tie neemt de belangstelling voor
■kunst en schoonheid toe en daar
in past natuurlijk vooral het
fenomeen opera."
En zeker Turandot, die als type
ring 'een fabel over liefde' mee
kreeg en allerlei vormen van
schoonheid in zich bergt. Turan
dot is het laatste meesterwerk
van Puccini, die stierf toen hij
zijn opera nog niet had afge
maakt.
Maar bovendien is Turandot de
laatste opera van een belangwek
kende generatie componisten:
Rossini, - Verdi en Puccini. Met
Turandot wordt het rijkste ope
ratijdperk uit de geschiedenis
afgesloten.
De enscenering is bijzonder
schilderachtig en beroemde aria's
als Signore ascolta en Nessun
dorma worden afgewisseld met
massale koorpartijen. Daarmee
zijn vele ingrediënten voor een
publiekstrekker genoemd.
Turandot is een Chinees sprookje
van de Italiaanse schrijver Carlo
Gozzi.
Het speelt zich af in de tijd van de
imposante bouw- en kunstwer
ken uit de Chinese geschiedenis.
In Ahoy' is daar regelrecht op
ingespeeld door de bouw van een
paleiswand, die tien meter hoog
en dertig meter breed is met
daarin dertig Boeddhabeelden en
130 terracottakrijgers van ruim
twee meter.
De Oostenrijker Roberto Pater-
nostro, gespecialiseerd in massa
producties, dirigeert de Würt-
tembergische Philharmonie
Reutlingen. Zijn directe assistent
is Louis Buskens, die daarnaast
dirigent is van het Opera in
Ahoy'-koor. De Vughtenaar heeft
daar een hele klus aan.
„Dit koor is weer speciaal samen
gesteld voor deze produktie, hoe
wel negentig procent van de men
sen ook vorig jaar meewerkten.
Hoe je zo'n koor waarin ook ama
teurs staan op niveau krijgt? Je
moet eisen stellen: eerst bij de
auditie, dan bij de repetities en
tot slot bij de uitvoering. Maar
bovendien moet je als dirigent
een goede voorstelling hebben
van het eindplaatje. Al bij de eer
ste noot moet je weten hoe het is
l'Godetizonen zijn het', schreef
tit Jan Cottaar-generatie over
tweebenige voetballers. Een
Tioisgeschenk een speler die
Vrngs alle kanten raak kan schie-
J™. Links en rechts, het maakt
piel uit Zo'n dubbeltalent heeft
•vee keer meer kans het doel te
mken.
Pule kunst wordt er niet anders gedacht. Wie twee pijlen op zijn
r°S Leeft, behoort automatisch tot een uitzonderlijke klasse,
imando, Lucebert, Jan-Paal Franssens en bij de ouden Jacobus
wtilooy hebben twee kansen op onsterfelijkheid. Zelfs Hugo Claus,
I "ecMend kunstenaar niet veel meer dan een zondagsschilder,
fordt benijd. Dat beetje extra talent maakt hem tot een zondagskind.
""hechts één gave tot zijn beschikking heeft, moet oefenen. Maan-
I minen op het andere been, maar of het wat oplevert blijft de
FMg. Vandaar dat in de kunst voor een andere oplossing gekozen
prat Zet twee verschillende begaafdheden bij elkaar en laat die sia-
I tergaan. Het verhoopte gezamenlijke resultaat zou de indruk kun-
I'u wekken van een door god gezegende uitzonderlijkheid.
I,?® °P de Grens, nog tot 29 januari te zien in het gebouw van de
I M aan de Reigerstraat te Breda, is zo'n poging en nog wel in
f oiiA Zes auteurs, drie Vlamingen en drie Brabanders, hebben
IjVj ^schreven. Vervolgens zijn er grafici bijgezocht, zes van
L.Wuustwezel en zes van daarboven. In duo's van gemengde
J hebben ze zich door het geschreven woord laten inspire-
I 'I. De resultaten worden nu getoond.
15 !!ln weinig hoopgevend voor wie gelooft in samenwerking. Twee
Kif mfla' n'^s bl'jft n'ks, ondermaats in vereniging betekent
Vtl'nee!!s v°ldoende. Neem bijvoorbeeld de tekst van Flor Bex,
directeur van het Museum voor Hedendaagse Kunst te
erPtn, maar armzalig en inhoudsloos scribent. Hij produceert
Bom"/1 "n e ene ant benadert men het kunstwerk dus op een
|0 wjsche, rationalistische manier, vanuit de oppervlakte". Wie
lest ?men 's' roept in wanhoop uit dat de andere kant hem
hen Th-"1 wor^en- Als het vooruitsnellende oog dan toch nog ter
tin Ii Pte~sens'biliteit ontwaart, geeft hij de moed geheel op.
|Ho on°e,en ^rave kunstenaressen als Josien Brenneker en Veerle
Wee n me'Zl-Sezwatel? Valt hier enige inspiratie uit te peuren?
niet te zijn. Een beaujolais-rode achtergrond en een
p (|(g/ 'T 7 l'SZIVUUl 4.1JII VL/UI r f LC- VI L/ L€ rr IWU/flO I
Irtnkm m de grenzen van de tijd overschrijden' waar te
tosien p met ex °Pr'sPinS van doen heeft, blijft onhelder.
rHov r^"le^er waagt zich niet aan titels. Haar tweeluik bevat aan
Koordirigent Louis Buskens: „Na de jaren van consumptie neemt de belangstelling voor kunst en schoonheid toe en daarin past
natuurlijk vooral het fenomeen opera.foto theo van zwam
als de laatste noot heeft geklon
ken. Ik ben zeer verbeten op een
goede timing en ritmiek."
„Natuurlijk verandert dat beeld
tijdens de repetities. Het meeste
werk is dan ook een beeld te vor
men dat bij de produktie past
waar je mee bezig bent. Het liefst
bereid ik me dan ook achter de
schrijftafel voor. Ik bestudeer
dan de gehele opera, vooral
natuurlijk de koorpartijen. En
van tevoren luisteren naar platen
of zo? Dat doe ik nooit voor ik
zelf een beeld heb, want anders
hoor je iets aankomen dat er mis
schien niet eens is."
Louis Buskens, dirigent van het
Brabant Koor, Nijmeegs Bach
Koor en van het Philips Philhar-
monisch Koor werkte eerder al
mee aan de grote AMa-produktie,
enkele jaren geleden in Den
Bosch en daarna in Amsterdam.
Maar hij 'deed' met het Brabant
Koor ook de Achtste Symfonie
van Mahler in België. Weliswaar
zonder enscenering, maar toch
werd er met recht ook toen van
een reuzeproduktie gesproken.
Het was daarom geen wonder dat
de producenten van Opera in
Ahoy' bij Louis Buskens uitkwa
men. „Ik heb altijd veel aandacht
voor articulatie, rethoriek en fra
sering", zegt de koordirigent
nadrukkelijk. „Grote zaken wor
den er doorzichtig van. Ook al
zeggen mensen: die drie zaken
zijn kenmerkend voor oude
muziek, benader ik het muzikale
materiaal toch het liefst zo. Want
ze zijn ook van toepassing op
Carolina Mout (voorgrond) en Bodil de la Parra, twee actrices met een Surinaamse achtergrond,
komen op 1 februari naar Breda met hun succesvolle voorstelling 'Orgeade Overzee', foto ben van duin
notuurlijkmaar zo'n probleem blijkt dat voor de internationaal
dames i j
.7_e kaars en bokaal zijn voor mevrouw Rooms voldoende om
)iujerween boekensteun, een keer rood en de andere blauw. Er
De"' rfoen'zwarte verticale of oranje-zwarte horizontale stre-
zeefdrukken zullen door critici ongetwijfeld sterk en van een
L,n a' f,r $en°emd worden, maar wat de relatie is met de pro-
Ic/iNnini® T00ms en Bex kan zelfs een ingewijde recensent waar-
L/, v'if maal. Sigarenbandjes bij een leesbaar cultuurhisto-
P&ivaa'1 Va>l Kuypers, voormalig opperhoofd van de Balie,
L fa 'r '°epasselijke, maar nauwelijks opwindende zeemeermin-
f'irkenn" p^ee^~ en biechtbeschouwing van de hooggeleerde cul-
wisijj,,er r bissen en een dovenalfabet bij een opstel over
l«u Verlj'f rensoverschrijding van de hoge Vlaamse ambtenaar
Van onze kunstredactie
Behalve het Vrouwen-Come-
dy-Festival Women go wild
(23-28 januari) is ook nog een
aantal andere voorstellingen
van jonge, relatief minder
bekende groepen recent
geprogrammeerd in de serie
'Vernieuwend Theater' van
het Chassé Theater in Breda.
In samenwerking met zestien
andere theaters en Theater Net
werk Nederland werd dit seizoen
voor het eerst in Breda de kleine
zaal-serie Nieuwe Theatermakers
geintroduceerd. De serie in het
margetheater van de Bredase
schouwburg wordt bovendien ad
hoe nog aangevuld met een selec
tie opvallende voorstellingen uit
het hele aanbod van het seizoen
1995/1996 op het gebied van
modern toneel en muziek- en
bewegingstheater.
Aangezien het vaak om voorstel
lingen gaat, waarvan pas halver
wege het seizoen (na de première)
blijkt dat ze smaakmakend en
representatief voor nieuwe stro
mingen zijn, was het totale pro
gamma aan het begin van dit sei
zoen nog niet bekend. „We wach
ten echt totdat er zich weer een
onverwacht theatersucces aan
dient", aldus een pr-vrouw van
de schouwburg.
„Het is bijzonder leuk om op een
actuele voorstelling in te kunnen
spelen, maar het heeft wel het
nadeel dat schouwburgbezoekers
niet attent zijn op later ingelaste
produkties. Meestal maken zij
meteen aan het begin van het sei
zoen hun complete keuze aan de
hand van de seizoenbrochure.
Alleen de echte theaterliefhebber
beslist, meestal naar aanleiding
van berichten in de media en
recensies, op het laatste moment
waar hij naartoe wil."
Op 1 februari staat de succevolle
voorstelling Orgeade Overzee
van de jonge actrices/theater
maaksters Bodil de la Parra en
Carolina Mout in de serie 'Ver
nieuwend Theater' geprogram
meerd.
De twee kennen elkaar van de
Kleinkunstacademie en hebben
een Surinaamse achtergrond
gemeen, die in de door henzelf
geschreven tekst op een even
showachtige als gedurfde manier
wordt uitgedragen.
Bodil komt uit Suriname en
woont in een vrijgevochten gezin
in Amsterdam. Caroline is blond
en zeer Hollands en woont voor
een paar jaar overzee. Hun brie-
vendialoog wordt telkens door
sneden met fragmenten in een
komisch Surinaams accent.
Voordat de kijker het in de gaten
heeft, luistert hij naar de weder
waardigheden van tante Pop en
tante Gus, die oud en ongetrouwd
in Paramaribo wonen.
Uiteindelijk groeien de twee jon
ge vriendinnen uit elkaar, terwijl
de oude tantes hun vertrouwde
omgeving zien verdwijnen omdat
steeds meer familieleden weg
trekken naar Nederland. De
prachtige tekst zit vol geestige,
authentieke anecdotes en werd
heel sober geregisseerd door Mat-
thijs Rümke.
Het Volk uit Haarlem, het klein
ste toneelgezelschap van Neder
land, komt op 13 februari naar de
kleine Chassé-zaal met de leuke
cabareteske voorstelling Golden
Fiction en op 22 en 23 maart nog
een keer met Nooit meer dansen.
De acteurs Bert Bunschoten en
Joep en Wigbolt Kruijver zijn
gespecialiseerd in even hilarische
als treurige mannen bij wie elke
poging om gelukkig te worden,
faalt.
In het alom enthousiast ontvan
gen Golden Fiction zitten zij in
de rookkamer van een kliniek te
tobben over ernstige kwalen,
maar in feite worstelen ze met
hun onmacht om te leven en
klampen zij zich vast aan fanta
sieën om de eenzaamheid te ont
vluchten. Hun typeringen en
spitse dialogen met absurde wen
dingen zijn sterk en door regis
seur Aike Dirkzwager op een
cabareteske manier op elkaar
afgestemd.
Verder kunnen in de serie 'Ver
nieuwend Theater' worden ver
wacht: Baby Doc (over de gelijk
namige' dictator van Haïti) door
de multiculturele groep Cosmic,
een stuk van de vorige week aan
Aids overleden Amerikaans-
Nederlandse theatermaker
Michael Matthews; de Vlaamse
groepen Drie Vingers met Spin
nen kunt ge niet opereren, Cie.
De Koe met In de Gloria en De
Roovers met Project Lenz.
Voor vijftig gulden kan men een
passé partout kopen voor vijf
verschillende voorstellingen in de
serie 'Vernieuwend Theater' en
ontvangt men maandelijks de
betreffende theaterfolder thuis
met gegevens over de voorstellin
gen.
Hoewel de Hail of Fame vorig
jaar een permanente plaats
kreeg in Cleveland vond de
inductie ook ditmaal in New
York plaats.
Bands en soloartiesten moeten
minstens 25 jaar werkzaam zijn
in het vak om in aanmerking te
komen voor een plaats in de
Hall. Achthonderd ingewijden
uit de muziekindustrie maken
ieder jaar een keus uit de keur
van artiesten.
Cale en zijn voormalige collega's
Kirk Do uglas foto ap
Los Angeles (rtr) - De filmster Kirk Douglas, die in 82 films
heeft gespeeld, krijgt dit jaar een ere-Oscar. Deze eer valt
ook de cartonist Chuck Jones, die figuren als Bugs Bunny
en Daffy Duck tot leven heeft gewekt, ten deel.
De onderscheidingen worden
op 26 maart uitgereikt op de
jaarlijkse Oscaruitreiking door
de Academie van Filmkunst.
Naar president Arthur Hiller
van de Academie zei wordt
Douglas onderscheiden voor
'50 jaar creatieve en morele
kracht in cie filmwereld'.
Het wordt de eerste Oscar voor
de 79-jari.ge acteur. Douglas
werd welisiwaar drie keer geno
mineerd, 'en wel voor Cham
pion (1949), The Bad and the
Beautiful (1952) en Lust for
Life (195i6), maar hij kreeg
nooit de meest begeerde onder
scheiding in de filmwereld. Wel
kreeg hij in 1981 de Presiden
tiële Vrijheidsmedaille, de
hoogste onderscheiding in de
VS voor een bureger.
Jones (83), die ook nog de gees
telijke vader is van Wile E.
Coyote, Pepe LePew, de Road
Runner, Elmer Fudd, Porky Pig
en Michael J. Frog, krijgt zijn
ere-Oscar voor 'het maken van
klassieke cartoons en karakters
wier getekende levens ons meer
dan een halve eeuw vreugde
hebben verschaft', aldus Hiller.
latere muziek. Je moet als diri
gent proberen de geest van het
geschrevene over te dragen. Dat
doe je bij Bach èn Puccini. Ik ga
echt niet op een andere manier
met hen om."
Opera 'Turandot' in Ahoy' in Rot
terdam. Met o.a. Francesca
Patanè, Wolfgang Schmidt, Fiam-
ma Izzo d'Amico en Nicola Ghiu-
selev. Württembergische Philhar
monie Reutlingen o.l.v. Roberto
Paternostro. Regie: Bernard Bro-
ca, decor en kostuums Bernard
Arnould. Op 24, 25, 26, 27, 28 en
30 januari.
Roosendaal - Schouwburg De
Kring, Schande! door Seth
Gaaikema met muzikale bege
leiding van Bob Zimmerman.
Gezien op 18 januari 1996.
(Nog te zien op 31 januari in
Breda, 1 maart in Bergen op
Zoom e:n 6 april in Terneuzen.)
Door Theo v an Drunen
Jarenlang moest ik Seth Gaai
kema helaas steeds weer een
onvoldoende geven voor zijn
matige tot, slechte program
ma's.
Desondanks had ik me voorgeno
men hem een kans te geven mij te
overtuigen van zijn talenten.
Zijn zang lijkt nog steeds nergens
op en zijn woordspelingen zijn
nog steeds veelal flauw, maar veel
van de andere zwakke punten die
ik de afgelopen jaren moest con
stateren, zijn praktisch verdwe
nen. Seth G aaikema verdient nog
lang geen tien, maar hij is in ieder
geval uit de onvoldoendes.
Seth Gaaikema (56) presteerde
het keer op keer om achterhaalde
actualiteiten toch in zijn pro
gramma te houden.
Zulke fouten komen in zijn nieu
we programma met de titel
Schande! niet meer voor. In een
behoorlijk hoog tempo (dat was
lange tijd ook anders) behandelt
hij kort en krachtig een groot aan
tal vooral politieke items van de
laatste tijd tot en met vandaag.
Kok en Van Mierlo in Israël. De
paus ziek m.et Kerstmis. De Pale-
stijnen in B ethlehem. Het Neder
landse en het Engelse konings
huis. De IRT-affaire. Kohl en
Chirac met hun kritiek op Neder
land. De Franse kernproeven.
Belachelijke en irritante televisie
reclame. Call-tv van Veronica met
directeur Van der Reijden, nota
bene ooit staatssecretaris voor
volksgezondheid. Het is een greep
uit zijn huidige oeuvre.
Seth Gaaikema is het preken niet
helemaal afgeleerd, maar hij doet
het nu met acceptabele mate. Zijn
belangrijkste boodschap is wel
dat Nederland makkelijk kritiek
heeft op allerlei andere landen,
maar nauwelijks de hand in eigen
boezem steekt en al helemaal niet
naar het verleden kijkt.
Dat Nederlanders ooit de grootste
slavenhandelaren waren, zijn we
graag vergeten. En dat we 350 jaar
lang de mensenrechten in Indone
sië met voeten hebben getreden
eveneens. Over zulke feiten roept
Seth Gaaikema: Schande!
Ik kan het nieuwe programma van
Seth Gaaikema alleen maar ver
gelijken met die van de afgelopen
vijf of zes jaar. En ondanks een
paar fouten (zo doet hij Dominee
Gremdaat van Paul Haenen na,
wat dus echt niet kan) moet ik dan
constateren dat hij nu behoorlijk
vaart in de voorstelling weet te
houden, dat hij niet meer met
ouwe koeien aan komt zetten, dat
hij bijna niet meer om zichzelf
lacht als het publiek niet genoeg
lacht en dat hij de arrogante hou
ding tegenover zijn publiek bijna
helemaal kwijt is.
Seth Gaaikema is nog niet super-
boeiend, maar brengt wel einde
lijk een programma dat te prui
men valt.
Amsterdam (anp) - Musea mogen geen vergoeding vragen voor
het uitlenen van kunstwerken aan collega-musea. Die voor
waarde stelt de Mondriaan Stichting voor het verlenen van
aankoopsubsidies aan de kunstinstellingen. Het fonds verstrekt
de komende twee jaar vier miljoen gulden voor aankopen van
moderne beeldende kunst en vormgeving.
New York (ap) - Voor John Cale is zijn opname woensdagavond
in de Rock Roll Hall of Fame het bewijs dat het voor rockar
tiesten niet uitsluitend op commercieel succes aankomt. Samen
met Cale werden ook Gladys Night, David Bowie, Pink Floyd,
Jefferson Airplane, The Shirelles en de bluesmuzikant Litlle
Willie John gelauwerd tijdens de jaarlijkse inwijdingsceremo
nie voor de Rock Roll Hall of Fame, die voor de 11e keer
plaatsvond.
uit Velvet Underground Lou
Reed en Maureen Tucker speel
den ter ere van de vorig jaar
overleden Underground-gitarist
Sterling Morrison de song Last
Night I Said Goodbye To My
Friend. Cale liet weten dat zijn
opname in de Hall alle jonge
muzikanten in de wereld laat
zien dat geld niet het middel
punt is van de rockmuziek.
„Inspiratie en artistieke vrijheid
zijn de hoekstenen van de rock",
aldus Cale.
Musea vragen soms honderden
guldens voor het verstrekken van
een bruikleen.
Vooral voor de kleinere musea is
dat onbetaalbaar. Vaak gaat het
om kunstwerken uit het depot
van grote musea.
Negentien kunstinstellingen
komen in aanmerking voor de
financiële bijdrage, die varieert
van 100.000 tot 400.000 gulden
voor twee jiaar.
Die differentiatie is nieuw. Tot
dusver kregen musea 200.000
gulden per twee jaar. Het beleid
is gewijzigd omdat er een duide
lijk versch il is tussen musea.
De Mondriaan Stichting heeft de
verdeling van de subsidie geba
seerd op de kwaliteit van de col
lectieplannen en de manier waar
op musea met de verzameling
omgaan. Eiij de vorige subsidie
verdeling werd de vier miljoen
gulden verdeeld over twintig
musea.
Nu zijn da.t er negentien. Daarbij
zijn drie nieuwkomers: het
Drents Museum (Assen), Het
Domein (Sittard) en het Haags
Gemeentemuseum. Dat kreeg
vorige keer geen subsidie, omdat
het aankoopbudget onder de
100.000 gulden lag. Vier vielen af:
De Comnaanderie van St. Jan
(NijmegenMuseum Bommel-
Van Dam (Venlo), de Stadsgalerij
(Heerlen) <;n het Van Reekummu-
seum (Apeldoorn).
Drie musea krijgen het maximale
bedrag van 4 ton per twee jaar:
het Stedelijk Museum (Amster
dam), het Van Abbemuseum
(Eindhoven) en het Centraal
Museum (Utrecht). Voor het
Kröller-Müller Museum (Otterlo)
en Museum Boymans-van Beu-
ningen (Rotterdam) is 3,5 ton
beschikbaar. Het Groningermu-
seum krijgt 2,5 ton en het Haags
Gemeentemuseum, het Museum
voor Moderne Kunst (Arnhem) en
het Bonnefantenmuseum (Maast
richt) elk 2 ton.
Den Haag (anp) - De Nederlandse
speelfilm Wildgroei van Frouke
Fokkema heeft op een internatio
naal filmfestival in Moskou een
belangrijke prijs gewonnen. De
onderscheiding voor de beste
regie bestaat uit 10.000 dollar.
Wildgroei kreeg in 1994 tijdens
het Nederlandse Film Festival in
Utrecht een nominatie voor de
beste speelfilm.
De film leverde ook actrice Hilde
van Mieghem een nominatie op.
Andere hoofdrolspelers zijn
Thom Hoffman en Ellen ten
Damme.