'Turandot' voor liefhebbende massa ie Kring EATER fTTTn 'elVerduidelijken. Seth Gaaikema wel uit de onvoldoendes bestem y0or vierde maal opera-spektakel in Ahoy Rotterdam Jonge groepen in serie 'Vernieuwend Theater' Musea mogen geen geld vragen voor bruiklenen °OlW :NS van de GROTE GIDS HILT B.V. )LK IIVER QUARTET \RD0 TRIO PEX fEELVOUD VAN STILTE 'ER 'BOYS DINETTES I hnndot is daarom al de vierde I oassaproduktie die de organisa- I ne Opera in Ahoy organiseert: I Opera is 'in' op dit ogenblik. Chinees Siamees Mahler R \/AN NL) KAAPTg Teten geoefend worden, blijkt. Ook in de kunst, I ket een schot ver naast het doel. Kirk Douglas krijgt Oscar voor zijn hele filmcarrière John Cale en David Bowie opgenomen in Hall of Fame Prijs voor ^Wildgroei' <amer voor Ie uit een planchet en Een acryl- ingcombina- 3t met afvoer >n van pe ekt/e '9Q Ie 4INGSTIJDEN: ggesloten Isdag t/m vrijdag 9.30-18.00 uur lerdag9.30-17.00 uur Kjdagkoopavond VRIJDAG 19 JANUARI 1996 I Door Rinus eieve keukens badkamers TeTTbouwmaterialen Jksestraat 3 - Tel. 0165-513051. ■koopavond. Inenburgweg 45 - Tel. 0164-243266. g ■koopavond. kerkstraat 1 - Roosendaal <assa open: ma. t/m vr. 10.00-16.30 uur za. 10.00-13.00 uur lelefoon 0165-555555 Wigbold Kruijver en Bert Iten in 'Blauwdruk' vol aan- p, melancholieke humor. inse romantiek uit de tijd lukebox en de radio. Swing, jrospirituals en gospels! 7.50/25.- Incert met klassieke p's van o.a. Mozart, Beetho- Irahms, Dvorak en Schubert. an Neel Verdoorn (premiere) rimana' en 'Cell Walk' van [an der Hoff. I/25.- Antigone speelt een tekst lisseur Wim de Wulf met een rende Hubert Damen! e show is beter en leuker lit. Volkskrant'. "De groep is ij het echte cabaret", ocht de Munk en Laura Vlasblorn Amerikaanse voorstelling vo ïrgers, benzine en muziek, rocht lenu bij Theater a la carte. Blauwdruk iud van stilte jan van der Heijden ten koor van 120 mensen, een orkest dat zo'n tachtig usici telt, tientallen figuranten en technici en natuurlijk ie hoofdrolspelers Turandot, Calaf, Liü, Timur, Altoum, Ping, Panë' Pong en Mandarin. Turandot, de laatste ope- '3 die Giacomo Puccini schreef, staat te trappelen om van start te gaan. Dat gebeurt woensdag 24 januari en krijgt nog een vervolg op 25, 26, 27, 28 en 30 januari. Alle keren in de Ahoy' in Rotterdam, de enige plek in Nederland ivaar een dergelijk operaspektakel kan worden georgani- I seerd. I vanaf 1993 waren dat Nabucco, 1 üvitteria Rusticana/Pagliacci I u vorig jaar Carmendie maar liefst 42.000 bezoekers trok. Bui- "en een arena met een oppervlak- I te van 2800 vierkante meter moe- |M immers per voorstelling I ^makkelijk zesduizend bezoe- vers kunnen worden ontvangen. Zozeer zelfs dat voor de reguliere opvoeringen van De Nederlandse ra en de gastprogrammerin- in het Muziektheater in sterdam voor 'de gewone uan' nauwelijks kaarten I beschikbaar zijn. S Daarom slaat wellicht het laag- drempelige Opera in Ahoy zo aan. Bovendien is Nederland een e aan een inhaalrace bezig. 1 hier altijd gezien als c_.e vorm van kunst, waarin alle disciplines samenko- i en die daarom alleen maar ikt was voor een bepaalde Langzaam komen wij erachter dat opera alle componis- :en - behalve Bach - heeft bezig gehouden. Golf j .Opera heeft iets te maken met ■grandeur en allure. Opera staat Ivoor kostbaar en extravert en dat lijn wij nu aan het ontdekken. De ie over Nederland gaat Iberoert Europa overigens niet. grote operahuizen draaien altijd al." Dit is de mening van de Vughte- Inaar Louis Buskens, die bij I Turandot voor de vierde keer in I Botterdam aanwezig is als koor- r daar komt nog iets bij, zo luieent hij. „Mensen gaan massaal naar de Efteling, naar de droom wereld die Anton Pieck heeft De mens heeft aan meer dan brood lilicen. Hij wil zich omringen met I verbeeldingen van zijn gedach- i. Daarom zijn muziek, dans, igie en architectuur ooit ont- an. Na de jaren van consump tie neemt de belangstelling voor ■kunst en schoonheid toe en daar in past natuurlijk vooral het fenomeen opera." En zeker Turandot, die als type ring 'een fabel over liefde' mee kreeg en allerlei vormen van schoonheid in zich bergt. Turan dot is het laatste meesterwerk van Puccini, die stierf toen hij zijn opera nog niet had afge maakt. Maar bovendien is Turandot de laatste opera van een belangwek kende generatie componisten: Rossini, - Verdi en Puccini. Met Turandot wordt het rijkste ope ratijdperk uit de geschiedenis afgesloten. De enscenering is bijzonder schilderachtig en beroemde aria's als Signore ascolta en Nessun dorma worden afgewisseld met massale koorpartijen. Daarmee zijn vele ingrediënten voor een publiekstrekker genoemd. Turandot is een Chinees sprookje van de Italiaanse schrijver Carlo Gozzi. Het speelt zich af in de tijd van de imposante bouw- en kunstwer ken uit de Chinese geschiedenis. In Ahoy' is daar regelrecht op ingespeeld door de bouw van een paleiswand, die tien meter hoog en dertig meter breed is met daarin dertig Boeddhabeelden en 130 terracottakrijgers van ruim twee meter. De Oostenrijker Roberto Pater- nostro, gespecialiseerd in massa producties, dirigeert de Würt- tembergische Philharmonie Reutlingen. Zijn directe assistent is Louis Buskens, die daarnaast dirigent is van het Opera in Ahoy'-koor. De Vughtenaar heeft daar een hele klus aan. „Dit koor is weer speciaal samen gesteld voor deze produktie, hoe wel negentig procent van de men sen ook vorig jaar meewerkten. Hoe je zo'n koor waarin ook ama teurs staan op niveau krijgt? Je moet eisen stellen: eerst bij de auditie, dan bij de repetities en tot slot bij de uitvoering. Maar bovendien moet je als dirigent een goede voorstelling hebben van het eindplaatje. Al bij de eer ste noot moet je weten hoe het is l'Godetizonen zijn het', schreef tit Jan Cottaar-generatie over tweebenige voetballers. Een Tioisgeschenk een speler die Vrngs alle kanten raak kan schie- J™. Links en rechts, het maakt piel uit Zo'n dubbeltalent heeft •vee keer meer kans het doel te mken. Pule kunst wordt er niet anders gedacht. Wie twee pijlen op zijn r°S Leeft, behoort automatisch tot een uitzonderlijke klasse, imando, Lucebert, Jan-Paal Franssens en bij de ouden Jacobus wtilooy hebben twee kansen op onsterfelijkheid. Zelfs Hugo Claus, I "ecMend kunstenaar niet veel meer dan een zondagsschilder, fordt benijd. Dat beetje extra talent maakt hem tot een zondagskind. ""hechts één gave tot zijn beschikking heeft, moet oefenen. Maan- I minen op het andere been, maar of het wat oplevert blijft de FMg. Vandaar dat in de kunst voor een andere oplossing gekozen prat Zet twee verschillende begaafdheden bij elkaar en laat die sia- I tergaan. Het verhoopte gezamenlijke resultaat zou de indruk kun- I'u wekken van een door god gezegende uitzonderlijkheid. I,?® °P de Grens, nog tot 29 januari te zien in het gebouw van de I M aan de Reigerstraat te Breda, is zo'n poging en nog wel in f oiiA Zes auteurs, drie Vlamingen en drie Brabanders, hebben IjVj ^schreven. Vervolgens zijn er grafici bijgezocht, zes van L.Wuustwezel en zes van daarboven. In duo's van gemengde J hebben ze zich door het geschreven woord laten inspire- I 'I. De resultaten worden nu getoond. 15 !!ln weinig hoopgevend voor wie gelooft in samenwerking. Twee Kif mfla' n'^s bl'jft n'ks, ondermaats in vereniging betekent Vtl'nee!!s v°ldoende. Neem bijvoorbeeld de tekst van Flor Bex, directeur van het Museum voor Hedendaagse Kunst te erPtn, maar armzalig en inhoudsloos scribent. Hij produceert Bom"/1 "n e ene ant benadert men het kunstwerk dus op een |0 wjsche, rationalistische manier, vanuit de oppervlakte". Wie lest ?men 's' roept in wanhoop uit dat de andere kant hem hen Th-"1 wor^en- Als het vooruitsnellende oog dan toch nog ter tin Ii Pte~sens'biliteit ontwaart, geeft hij de moed geheel op. |Ho on°e,en ^rave kunstenaressen als Josien Brenneker en Veerle Wee n me'Zl-Sezwatel? Valt hier enige inspiratie uit te peuren? niet te zijn. Een beaujolais-rode achtergrond en een p (|(g/ 'T 7 l'SZIVUUl 4.1JII VL/UI r f LC- VI L/ L€ rr IWU/flO I Irtnkm m de grenzen van de tijd overschrijden' waar te tosien p met ex °Pr'sPinS van doen heeft, blijft onhelder. rHov r^"le^er waagt zich niet aan titels. Haar tweeluik bevat aan Koordirigent Louis Buskens: „Na de jaren van consumptie neemt de belangstelling voor kunst en schoonheid toe en daarin past natuurlijk vooral het fenomeen opera.foto theo van zwam als de laatste noot heeft geklon ken. Ik ben zeer verbeten op een goede timing en ritmiek." „Natuurlijk verandert dat beeld tijdens de repetities. Het meeste werk is dan ook een beeld te vor men dat bij de produktie past waar je mee bezig bent. Het liefst bereid ik me dan ook achter de schrijftafel voor. Ik bestudeer dan de gehele opera, vooral natuurlijk de koorpartijen. En van tevoren luisteren naar platen of zo? Dat doe ik nooit voor ik zelf een beeld heb, want anders hoor je iets aankomen dat er mis schien niet eens is." Louis Buskens, dirigent van het Brabant Koor, Nijmeegs Bach Koor en van het Philips Philhar- monisch Koor werkte eerder al mee aan de grote AMa-produktie, enkele jaren geleden in Den Bosch en daarna in Amsterdam. Maar hij 'deed' met het Brabant Koor ook de Achtste Symfonie van Mahler in België. Weliswaar zonder enscenering, maar toch werd er met recht ook toen van een reuzeproduktie gesproken. Het was daarom geen wonder dat de producenten van Opera in Ahoy' bij Louis Buskens uitkwa men. „Ik heb altijd veel aandacht voor articulatie, rethoriek en fra sering", zegt de koordirigent nadrukkelijk. „Grote zaken wor den er doorzichtig van. Ook al zeggen mensen: die drie zaken zijn kenmerkend voor oude muziek, benader ik het muzikale materiaal toch het liefst zo. Want ze zijn ook van toepassing op Carolina Mout (voorgrond) en Bodil de la Parra, twee actrices met een Surinaamse achtergrond, komen op 1 februari naar Breda met hun succesvolle voorstelling 'Orgeade Overzee', foto ben van duin notuurlijkmaar zo'n probleem blijkt dat voor de internationaal dames i j .7_e kaars en bokaal zijn voor mevrouw Rooms voldoende om )iujerween boekensteun, een keer rood en de andere blauw. Er De"' rfoen'zwarte verticale of oranje-zwarte horizontale stre- zeefdrukken zullen door critici ongetwijfeld sterk en van een L,n a' f,r $en°emd worden, maar wat de relatie is met de pro- Ic/iNnini® T00ms en Bex kan zelfs een ingewijde recensent waar- L/, v'if maal. Sigarenbandjes bij een leesbaar cultuurhisto- P&ivaa'1 Va>l Kuypers, voormalig opperhoofd van de Balie, L fa 'r '°epasselijke, maar nauwelijks opwindende zeemeermin- f'irkenn" p^ee^~ en biechtbeschouwing van de hooggeleerde cul- wisijj,,er r bissen en een dovenalfabet bij een opstel over l«u Verlj'f rensoverschrijding van de hoge Vlaamse ambtenaar Van onze kunstredactie Behalve het Vrouwen-Come- dy-Festival Women go wild (23-28 januari) is ook nog een aantal andere voorstellingen van jonge, relatief minder bekende groepen recent geprogrammeerd in de serie 'Vernieuwend Theater' van het Chassé Theater in Breda. In samenwerking met zestien andere theaters en Theater Net werk Nederland werd dit seizoen voor het eerst in Breda de kleine zaal-serie Nieuwe Theatermakers geintroduceerd. De serie in het margetheater van de Bredase schouwburg wordt bovendien ad hoe nog aangevuld met een selec tie opvallende voorstellingen uit het hele aanbod van het seizoen 1995/1996 op het gebied van modern toneel en muziek- en bewegingstheater. Aangezien het vaak om voorstel lingen gaat, waarvan pas halver wege het seizoen (na de première) blijkt dat ze smaakmakend en representatief voor nieuwe stro mingen zijn, was het totale pro gamma aan het begin van dit sei zoen nog niet bekend. „We wach ten echt totdat er zich weer een onverwacht theatersucces aan dient", aldus een pr-vrouw van de schouwburg. „Het is bijzonder leuk om op een actuele voorstelling in te kunnen spelen, maar het heeft wel het nadeel dat schouwburgbezoekers niet attent zijn op later ingelaste produkties. Meestal maken zij meteen aan het begin van het sei zoen hun complete keuze aan de hand van de seizoenbrochure. Alleen de echte theaterliefhebber beslist, meestal naar aanleiding van berichten in de media en recensies, op het laatste moment waar hij naartoe wil." Op 1 februari staat de succevolle voorstelling Orgeade Overzee van de jonge actrices/theater maaksters Bodil de la Parra en Carolina Mout in de serie 'Ver nieuwend Theater' geprogram meerd. De twee kennen elkaar van de Kleinkunstacademie en hebben een Surinaamse achtergrond gemeen, die in de door henzelf geschreven tekst op een even showachtige als gedurfde manier wordt uitgedragen. Bodil komt uit Suriname en woont in een vrijgevochten gezin in Amsterdam. Caroline is blond en zeer Hollands en woont voor een paar jaar overzee. Hun brie- vendialoog wordt telkens door sneden met fragmenten in een komisch Surinaams accent. Voordat de kijker het in de gaten heeft, luistert hij naar de weder waardigheden van tante Pop en tante Gus, die oud en ongetrouwd in Paramaribo wonen. Uiteindelijk groeien de twee jon ge vriendinnen uit elkaar, terwijl de oude tantes hun vertrouwde omgeving zien verdwijnen omdat steeds meer familieleden weg trekken naar Nederland. De prachtige tekst zit vol geestige, authentieke anecdotes en werd heel sober geregisseerd door Mat- thijs Rümke. Het Volk uit Haarlem, het klein ste toneelgezelschap van Neder land, komt op 13 februari naar de kleine Chassé-zaal met de leuke cabareteske voorstelling Golden Fiction en op 22 en 23 maart nog een keer met Nooit meer dansen. De acteurs Bert Bunschoten en Joep en Wigbolt Kruijver zijn gespecialiseerd in even hilarische als treurige mannen bij wie elke poging om gelukkig te worden, faalt. In het alom enthousiast ontvan gen Golden Fiction zitten zij in de rookkamer van een kliniek te tobben over ernstige kwalen, maar in feite worstelen ze met hun onmacht om te leven en klampen zij zich vast aan fanta sieën om de eenzaamheid te ont vluchten. Hun typeringen en spitse dialogen met absurde wen dingen zijn sterk en door regis seur Aike Dirkzwager op een cabareteske manier op elkaar afgestemd. Verder kunnen in de serie 'Ver nieuwend Theater' worden ver wacht: Baby Doc (over de gelijk namige' dictator van Haïti) door de multiculturele groep Cosmic, een stuk van de vorige week aan Aids overleden Amerikaans- Nederlandse theatermaker Michael Matthews; de Vlaamse groepen Drie Vingers met Spin nen kunt ge niet opereren, Cie. De Koe met In de Gloria en De Roovers met Project Lenz. Voor vijftig gulden kan men een passé partout kopen voor vijf verschillende voorstellingen in de serie 'Vernieuwend Theater' en ontvangt men maandelijks de betreffende theaterfolder thuis met gegevens over de voorstellin gen. Hoewel de Hail of Fame vorig jaar een permanente plaats kreeg in Cleveland vond de inductie ook ditmaal in New York plaats. Bands en soloartiesten moeten minstens 25 jaar werkzaam zijn in het vak om in aanmerking te komen voor een plaats in de Hall. Achthonderd ingewijden uit de muziekindustrie maken ieder jaar een keus uit de keur van artiesten. Cale en zijn voormalige collega's Kirk Do uglas foto ap Los Angeles (rtr) - De filmster Kirk Douglas, die in 82 films heeft gespeeld, krijgt dit jaar een ere-Oscar. Deze eer valt ook de cartonist Chuck Jones, die figuren als Bugs Bunny en Daffy Duck tot leven heeft gewekt, ten deel. De onderscheidingen worden op 26 maart uitgereikt op de jaarlijkse Oscaruitreiking door de Academie van Filmkunst. Naar president Arthur Hiller van de Academie zei wordt Douglas onderscheiden voor '50 jaar creatieve en morele kracht in cie filmwereld'. Het wordt de eerste Oscar voor de 79-jari.ge acteur. Douglas werd welisiwaar drie keer geno mineerd, 'en wel voor Cham pion (1949), The Bad and the Beautiful (1952) en Lust for Life (195i6), maar hij kreeg nooit de meest begeerde onder scheiding in de filmwereld. Wel kreeg hij in 1981 de Presiden tiële Vrijheidsmedaille, de hoogste onderscheiding in de VS voor een bureger. Jones (83), die ook nog de gees telijke vader is van Wile E. Coyote, Pepe LePew, de Road Runner, Elmer Fudd, Porky Pig en Michael J. Frog, krijgt zijn ere-Oscar voor 'het maken van klassieke cartoons en karakters wier getekende levens ons meer dan een halve eeuw vreugde hebben verschaft', aldus Hiller. latere muziek. Je moet als diri gent proberen de geest van het geschrevene over te dragen. Dat doe je bij Bach èn Puccini. Ik ga echt niet op een andere manier met hen om." Opera 'Turandot' in Ahoy' in Rot terdam. Met o.a. Francesca Patanè, Wolfgang Schmidt, Fiam- ma Izzo d'Amico en Nicola Ghiu- selev. Württembergische Philhar monie Reutlingen o.l.v. Roberto Paternostro. Regie: Bernard Bro- ca, decor en kostuums Bernard Arnould. Op 24, 25, 26, 27, 28 en 30 januari. Roosendaal - Schouwburg De Kring, Schande! door Seth Gaaikema met muzikale bege leiding van Bob Zimmerman. Gezien op 18 januari 1996. (Nog te zien op 31 januari in Breda, 1 maart in Bergen op Zoom e:n 6 april in Terneuzen.) Door Theo v an Drunen Jarenlang moest ik Seth Gaai kema helaas steeds weer een onvoldoende geven voor zijn matige tot, slechte program ma's. Desondanks had ik me voorgeno men hem een kans te geven mij te overtuigen van zijn talenten. Zijn zang lijkt nog steeds nergens op en zijn woordspelingen zijn nog steeds veelal flauw, maar veel van de andere zwakke punten die ik de afgelopen jaren moest con stateren, zijn praktisch verdwe nen. Seth G aaikema verdient nog lang geen tien, maar hij is in ieder geval uit de onvoldoendes. Seth Gaaikema (56) presteerde het keer op keer om achterhaalde actualiteiten toch in zijn pro gramma te houden. Zulke fouten komen in zijn nieu we programma met de titel Schande! niet meer voor. In een behoorlijk hoog tempo (dat was lange tijd ook anders) behandelt hij kort en krachtig een groot aan tal vooral politieke items van de laatste tijd tot en met vandaag. Kok en Van Mierlo in Israël. De paus ziek m.et Kerstmis. De Pale- stijnen in B ethlehem. Het Neder landse en het Engelse konings huis. De IRT-affaire. Kohl en Chirac met hun kritiek op Neder land. De Franse kernproeven. Belachelijke en irritante televisie reclame. Call-tv van Veronica met directeur Van der Reijden, nota bene ooit staatssecretaris voor volksgezondheid. Het is een greep uit zijn huidige oeuvre. Seth Gaaikema is het preken niet helemaal afgeleerd, maar hij doet het nu met acceptabele mate. Zijn belangrijkste boodschap is wel dat Nederland makkelijk kritiek heeft op allerlei andere landen, maar nauwelijks de hand in eigen boezem steekt en al helemaal niet naar het verleden kijkt. Dat Nederlanders ooit de grootste slavenhandelaren waren, zijn we graag vergeten. En dat we 350 jaar lang de mensenrechten in Indone sië met voeten hebben getreden eveneens. Over zulke feiten roept Seth Gaaikema: Schande! Ik kan het nieuwe programma van Seth Gaaikema alleen maar ver gelijken met die van de afgelopen vijf of zes jaar. En ondanks een paar fouten (zo doet hij Dominee Gremdaat van Paul Haenen na, wat dus echt niet kan) moet ik dan constateren dat hij nu behoorlijk vaart in de voorstelling weet te houden, dat hij niet meer met ouwe koeien aan komt zetten, dat hij bijna niet meer om zichzelf lacht als het publiek niet genoeg lacht en dat hij de arrogante hou ding tegenover zijn publiek bijna helemaal kwijt is. Seth Gaaikema is nog niet super- boeiend, maar brengt wel einde lijk een programma dat te prui men valt. Amsterdam (anp) - Musea mogen geen vergoeding vragen voor het uitlenen van kunstwerken aan collega-musea. Die voor waarde stelt de Mondriaan Stichting voor het verlenen van aankoopsubsidies aan de kunstinstellingen. Het fonds verstrekt de komende twee jaar vier miljoen gulden voor aankopen van moderne beeldende kunst en vormgeving. New York (ap) - Voor John Cale is zijn opname woensdagavond in de Rock Roll Hall of Fame het bewijs dat het voor rockar tiesten niet uitsluitend op commercieel succes aankomt. Samen met Cale werden ook Gladys Night, David Bowie, Pink Floyd, Jefferson Airplane, The Shirelles en de bluesmuzikant Litlle Willie John gelauwerd tijdens de jaarlijkse inwijdingsceremo nie voor de Rock Roll Hall of Fame, die voor de 11e keer plaatsvond. uit Velvet Underground Lou Reed en Maureen Tucker speel den ter ere van de vorig jaar overleden Underground-gitarist Sterling Morrison de song Last Night I Said Goodbye To My Friend. Cale liet weten dat zijn opname in de Hall alle jonge muzikanten in de wereld laat zien dat geld niet het middel punt is van de rockmuziek. „Inspiratie en artistieke vrijheid zijn de hoekstenen van de rock", aldus Cale. Musea vragen soms honderden guldens voor het verstrekken van een bruikleen. Vooral voor de kleinere musea is dat onbetaalbaar. Vaak gaat het om kunstwerken uit het depot van grote musea. Negentien kunstinstellingen komen in aanmerking voor de financiële bijdrage, die varieert van 100.000 tot 400.000 gulden voor twee jiaar. Die differentiatie is nieuw. Tot dusver kregen musea 200.000 gulden per twee jaar. Het beleid is gewijzigd omdat er een duide lijk versch il is tussen musea. De Mondriaan Stichting heeft de verdeling van de subsidie geba seerd op de kwaliteit van de col lectieplannen en de manier waar op musea met de verzameling omgaan. Eiij de vorige subsidie verdeling werd de vier miljoen gulden verdeeld over twintig musea. Nu zijn da.t er negentien. Daarbij zijn drie nieuwkomers: het Drents Museum (Assen), Het Domein (Sittard) en het Haags Gemeentemuseum. Dat kreeg vorige keer geen subsidie, omdat het aankoopbudget onder de 100.000 gulden lag. Vier vielen af: De Comnaanderie van St. Jan (NijmegenMuseum Bommel- Van Dam (Venlo), de Stadsgalerij (Heerlen) <;n het Van Reekummu- seum (Apeldoorn). Drie musea krijgen het maximale bedrag van 4 ton per twee jaar: het Stedelijk Museum (Amster dam), het Van Abbemuseum (Eindhoven) en het Centraal Museum (Utrecht). Voor het Kröller-Müller Museum (Otterlo) en Museum Boymans-van Beu- ningen (Rotterdam) is 3,5 ton beschikbaar. Het Groningermu- seum krijgt 2,5 ton en het Haags Gemeentemuseum, het Museum voor Moderne Kunst (Arnhem) en het Bonnefantenmuseum (Maast richt) elk 2 ton. Den Haag (anp) - De Nederlandse speelfilm Wildgroei van Frouke Fokkema heeft op een internatio naal filmfestival in Moskou een belangrijke prijs gewonnen. De onderscheiding voor de beste regie bestaat uit 10.000 dollar. Wildgroei kreeg in 1994 tijdens het Nederlandse Film Festival in Utrecht een nominatie voor de beste speelfilm. De film leverde ook actrice Hilde van Mieghem een nominatie op. Andere hoofdrolspelers zijn Thom Hoffman en Ellen ten Damme.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21