'Turandot' voor liefhebbende massa
De Kring
EATER
Seth Gaaikema wel
uit de onvoldoendes
yo0r vierde maal opera-spektakel in Ahoy Rotterdam
Jonge groepen in serie ^Vernieuwend Theater'
Musea mogen geen geld
vragen voor bruiklenen
'°oiw
:NS
Ve
GROTE GIDS
;hilt b.v.
fOLK
RIVER QUARTET
JARD0 TRIO
ZZEX
VEELVOUD VAN STILTE
TPER
MPBOYS DINETTES
Blauwdruk
Ivoud van stilte
lacan
TER VAN NU KAARTs
Siamees
John Cale en David Bowie
opgenomen in Hall of Fame
Kirk Douglas krijgt Oscar
voor zijn hele filmcarrière
Prijs voor
'Wildgroei'
idkamer voor
lide uit een
[p, planchet en
[g. Een acryl-
btangcombina-
[leet met afvoer
[en.
?n Var> de
l'ekt/e '9e
van de
DE STEM
VRIJDAG 19 JANUARI 1996
USIEVE KEUKENS BADKAMERS
{.S EN BOUWMATERIALEN
jlijksestraat 3 - Tel. 0165-513051
Eg koopavond.
fnijnenburgweg 45 - Tel. 0164-243266. o
ig Koopavond.
Kerkstraat 1 - Roosendaal
kassa open: ma. t/m vr.
10.00-16.30 uur
za. 10.00-13.00 uur
telefoon 0165-555555
In Wigbold Kruijver en Bert
noten in 'Blauwdruk' vol aan-
|ke, melancholieke humor.
Kaanse romantiek uit de tijd
i jukebox en de radio. Swing,
legrospirituals en gospels!
1/27.50/25.-
Iconcert met klassieke
Ttrio's van o.a. Mozart, Beetho-
Brahms, Dvorak en Schubert.
I Door Rinus van der Heijden
Een koor van 120 mensen, een orkest dat zo'n tachtig
musici telt, tientallen figuranten en technici en natuurlijk
je hoofdrolspelers Turandot, Calaf, Liü, Timur, Altoum,
ping, Pang, Pong en Mandarin. Turandot, de laatste ope-
,a jig Giacomo Puccini schreef, staat te trappelen om van
nart te gaan. Dat gebeurt woensdag 24 januari en krijgt
jog een vervolg op 25, 26, 27, 28 en 30 januari. Alle keren
o! de Ahoy' in Rotterdam, de enige plek in Nederland
ivaar een dergelijk operaspektakel kan worden georgani-
1 seerd.
;an Meel Verdoorn (première)
parimana' en 'Cell Walk' van
van der Hoff.
150/25.-
ter Antigone speelt een tekst
Regisseur Wim de Wulf met een
■terende Hubert Damen!
ilfde show is beter en leuker
I ooit. Volkskrant: "De groep is
j bij het echte cabaret",
erkocht
ny de Munk en Laura Vlasblorn
en Amerikaanse voorstelling vo
tburgers, benzine en muziek,
erkocht
t menu bij Theater a la carte:
imndot is daarom al de vierde
massaproduktie die de organisa
tie Opera in Ahoy organiseert:
I vanaf 1993 waren dat Nabucco,
Cwalteria Rusticana/Pagliacci
I ai vorig jaar Carmendie maar
I liefst 42.000 bezoekers trok. Bui-
I ten een arena met een oppervlak-
I je van 2800 vierkante meter moe-
immers per voorstelling
[«makkelijk zesduizend bezoe-
jas kunnen worden ontvangen.
I Opera is 'in' op dit ogenblik.
Zozeer zelfs dat voor de reguliere
opvoeringen van De Nederlandse
Opera en de gastprogrammerin-
Lj in het Muziektheater in
.1 Amsterdam voor 'de gewone
man' nauwelijks kaarten
I beschikbaar zijn.
ïj Daarom slaat wellicht het laag-
drempelige Opera in Ahoy zo
aan. Bovendien is Nederland een
etje aan een inhaalrace bezig,
era werd hier altijd gezien als
hoogste vorm van kunst,
larin alle disciplines samenko-
men en die daarom alleen maar
kt was voor een bepaalde
I élite. Langzaam komen wij
I erachter dat opera alle componis-
i) - behalve Bach - heeft bezig
gehouden.
Golf
a heeft iets te maken met
j jrndeur en allure. Opera staat
Ivoor kostbaar en extravert en dat
zijn wij nu aan het ontdekken. De
die over Nederland gaat
Itaoert Europa overigens niet.
■De grote operahuizen draaien
altijd al."
Bit is de mening van de Vughte-
Inaar Louis Buskens, die bij
Turandot voor de vierde keer in
I Rotterdam aanwezig is als koor-
komt nog iets bij, zo
Imeent hij. „Mensen gaan massaal
naar de Ëfteling, naar de droom-
I wereld die Anton Pieck heeft
De mens heeft
aan meer dan brood
lilleen. Hij wil zich omringen met
I verbeeldingen van zijn gedach
ten, Daarom zijn muziek, dans,
',e en architectuur ooit ont-
i. Na de jaren van consump
tie neemt de belangstelling voor
t en schoonheid toe en daar
in past natuurlijk vooral het
fenomeen opera."
En zeker Turandot, die als type
ring 'een fabel over liefde' mee
kreeg en allerlei vormen van
schoonheid in zich bergt. Turan
dot is het laatste meesterwerk
van Puccini, die stierf toen hij
zijn opera nog niet had afge
maakt.
Maar bovendien is Turandot de
laatste opera van een belangwek
kende generatie componisten:
Rossini, Verdi en Puccini. Met
Turandot wordt het rijkste ope
ratijdperk uit de geschiedenis
afgesloten.
De enscenering is bijzonder
schilderachtig en beroemde aria's
als Signore ascolta en Nessun
dorma worden afgewisseld met
massale koorpartijen. Daarmee
zijn vele ingrediënten voor een
publiekstrekker genoemd.
Chinees
Turandot is een Chinees sprookje
van de Italiaanse schrijver Carlo
Gozzi.
Het speelt zich af in de tijd van de
imposante bouw- en kunstwer
ken uit de Chinese geschiedenis.
In Ahoy' is daar regelrecht op
ingespeeld door de bouw van een
paleiswand, die tien meter hoog
en dertig meter breed is met
daarin dertig Boeddhabeelden en
130 terracottakrijgers van ruim
twee meter.
De Oostenrijker Roberto Pater-
nostro, gespecialiseerd in massa
producties, dirigeert de Würt-
tembergische Philharmonie
Reutlingen. Zijn directe assistent
is Louis Buskens, die daarnaast
dirigent is van het Opera in
Ahoy'-koor. De Vughtenaar heeft
daar een hele klus aan.
„Dit koor is weer speciaal samen
gesteld voor deze produktie, hoe
wel negentig procent van de men
sen ook vorig jaar meewerkten.
Hoe je zo'n koor waarin ook ama
teurs staan op niveau krijgt? Je
moet eisen stellen: eerst bij de
auditie, dan bij de repetities en
tot slot bij de uitvoering. Maar
bovendien moet je als dirigent
een goede voorstelling hebben
van het eindplaatje. Al bij de eer
ste noot moet je weten hoe het is
l'Goiienzonen zijn het', schreef
tie lm Cottaar-generatie over
tweebenige voetballers. Een
Jpdsgeschenk een speler die
Jbigs alle kanten raak kan schie-
|l'l. Links en rechts, het maakt
wiet uit. Zo'n dubbeltalent heeft
Me keer meer kans het doel te
Men.
IJl ie kunst wordt er niet anders gedacht. Wie twee pijlen op zijn
W°og heeft, behoort automatisch tot een uitzonderlijke klasse,
émando, Lucebert, Jan-Paul Franssens en bij de ouden Jacobus
Wtmlooy hebben twee kansen op onsterfelijkheid. Zelfs Hugo Claus,
I "j"dend kunstenaar niet veel meer dan een zondagsschilder,
Mm benijd. Dat beetje extra talent maakt hem tot een zondagskind.
I ti slechts één gave tot zijn beschikking heeft, moet oefenen. Maan-
111 trainen op het andere been, maar of het wat oplevert blijft de
'8- Vandaar dat in de kunst voor een andere oplossing gekozen
|»o™. Zef itvee verschillende begaafdheden bij elkaar en laat die sia-
l ns gaan. Het verhoopte gezamenlijke resultaat zou de indruk kun-
'tn wekken van een door god gezegende uitzonderlijkheid.
■Jfifc 6 rensno£tot ia'mar'te z'en 'n et Set>ouw van de
B' kSaan de Reigerstraat te Breda, is zo'n poging en nog wel in
i loud. Zes auteurs, drie Vlamingen en drie Brabanders, hebben
<t tekst geschreven. Vervolgens zijn er grafici bijgezocht, zes van
ttiaen Wuustwezel en zes van daarboven. In duo's van gemengde
l '°n° ^bben ze zich door het geschreven woord laten inspire-
iv' 'osidtaten worden nu getoond.
F^ weimg hoopgevend voor wie gelooft in samenwerking. Twee
'nier n'^s n'ks, ondermaats in vereniging betekent
j '"e™s voldoende. Neem bijvoorbeeld de tekst van Flor Bex,
Ann dhecteur van het Museum voor Hedendaagse Kunst te
i erP?n, maar armzalig en inhoudsloos scribent. Hij produceert
iom"l "n e ene ant benadert men het kunstwerk dus op een
Mover 'S'!sc^e' rat'°nalistische manier, vanuit de oppervlakte". Wie
Lloi ,omen 's> wept in wanhoop uit dat de andere kant hem
wnal'w w°rden- Ais het vooruitsnellende oog dan toch nog ter-
Wai nS 8>te-sensibiliteit ontwaart, geeft hij de moed geheel op.
'h>on!°eten TaVe kunstenaressen als Josien Brenneker en Veerle
ifee n 8ezwate^ bier enige inspiratie uit te peuren?
Ld "''"'dijk, maar zo 'n probleem blijkt dat voor de internationaal
hike frl ?mes n'et ,e ziJn- Ben beaujolais-rode achtergrond en een
feiiid'j, en bokaal zijn voor mevrouw Rooms voldoende om
"aken wT ^'e e 8renzen van de tijd overschrijdenwaar te
b a' met &ex' oprisping van doen heeft, blijft onhelder.
boi e r?"neker waagt zich niet aan titels. Haar tweeluik bevat aan
'tier iv em b°ekensteun, een keer rood en de andere blauw. Er
f'n. De"- 7e"'ZWarle vert'cale of oranje-zwarte horizontale stre-
r8e4 ka i ukken zullen door critici ongetwijfeld sterk en van een
Weten a n Senoemd worden, maar wat de relatie is met de pro-
mhiinivi"n ,00ms en Bex kan zelfs een ingewijde recensent waar-
™>k™t verduidelijken.
iscf, ëlsa V'rfmaak Sigarenbandjes bij een leesbaar cultuurhisto-
'diswaar uyPerSt voormalig opperhoofd van de Balie,
nbijee fiPasselijke, maar nauwelijks opwindende zeemeermin-
t'kenn11 pr<^ee^'en biechtbeschouwing van de hooggeleerde cul-
lnsltinn' er ^'ssen en een dovenalfabet bij een opstel over
^erlindlnre"SOVerSC^r'^'n^ Van 6 aamseambtenaar
l""!ers wnïu!'i0elen Se°efend worden, blijkt. Ook in de kunst,
I het een schot ver naast het doel.
als de laatste noot heeft geklon
ken. Ik ben zeer verbeten op een
goede timing en ritmiek."
„Natuurlijk verandert dat beeld
tijdens de repetities. Het meeste
werk is dan ook een beeld te vor
men dat bij de produktie past
waar je mee bezig bent. Het liefst
bereid ik me dan ook achter de
schrijftafel voor. Ik bestudeer
dan de gehele opera, vooral
natuurlijk de koorpartijen. En
van tevoren luisteren naar platen
of zo? Dat doe ik nooit voor ik
zelf een beeld heb, want anders
hoor je iets aankomen dat er mis
schien niet eens is."
Mahler
Louis Buskens, dirigent van het
Brabant Koor, Nijmeegs Bach
Koor en van het Philips Philhar-
monisch Koor werkte eerder al
mee aan de grote Ai'da-produktie,
enkele jaren geleden in Den
Bosch en daarna in Amsterdam.
Maar hij 'deed' met het Brabant
Koor ook de Achtste Symfonie
van Mahler in België. Weliswaar
zonder enscenering, maar toch
werd er met recht ook toen van
een reuzeproduktie gesproken.
Het was daarom geen wonder dat
de producenten van Opera in
Ahoy' bij Louis Buskens uitkwa
men. „Ik heb altijd veel aandacht
voor articulatie, rethoriek en fra
sering", zegt de koordirigent
nadrukkelijk. „Grote zaken wor
den er doorzichtig van. Ook al
zeggen mensen: die drie zaken
zijn kenmerkend voor oude
muziek, benader ik het muzikale
materiaal toch het liefst zo. Want
ze zijn ook van toepassing op
Carolina Mout (voorgrond) en Bodil de la Parra, twee actrices met een Surinaamse achtergrond,
komen op 1 februari naar Breda met hun succesvolle voorstelling 'Orgeade Overzee', foto ben van duin
Van onze kunstredactie
Behalve het Vrouwen-Come-
dy-Festival Women go wild
(23-28 januari) is ook nog een
aantal andere voorstellingen
van jonge, relatief minder
bekende groepen recent
geprogrammeerd in de serie
'Vernieuwend Theater' van
het Chassé Theater in Breda.
In samenwerking met zestien
andere theaters en Theater Net
werk Nederland werd dit seizoen
voor het eerst in Breda de kleine
zaal-serie Nieuwe Theatermakers
geintroduceerd. De serie in het
margetheater van de Bredase
schouwburg wordt bovendien ad
hoe nog aangevuld met een selec
tie opvallende voorstellingen uit
het hele aanbod van het seizoen
1995/1996 op het gebied van
modern toneel en muziek- en
bewegingstheater.
Aangezien het vaak om voorstel
lingen gaat, waarvan pas halver
wege het seizoen (na de première)
blijkt dat ze smaakmakend en
representatief voor nieuwe stro
mingen zijn, was het totale pro
gamma aan het begin van dit sei
zoen nog niet bekend. „We wach
ten echt totdat er zich weer een
onverwacht theatersucces aan
dient", aldus een pr-vrouw van
de schouwburg.
„Het is bijzonder leuk om op een
actuele voorstelling in te kunnen
spelen, maar het heeft wel het
nadeel dat schouwburgbezoekers
niet attent zijn op later ingelaste
produkties. Meestal maken zij
meteen aan het begin van het sei
zoen hun complete keuze aan de
hand van de seizoenbrochure.
Alleen de echte theaterliefhebber
beslist, meestal naar aanleiding
van berichten in de media en
recensies, op het laatste moment
waar hij naartoe wil."
Op 1 februari staat de succevolle
voorstelling Orgeade Overzee
van de jonge actrices/theater
maaksters Bodil de la Parra en
Carolina Mout in de serie 'Ver
nieuwend Theater' geprogram
meerd.
De twee kennen elkaar van de
Kleinkunstacademie en hebben
een Surinaamse achtergrond
gemeen, die in de door henzelf
geschreven tekst op een even
showachtige als gedurfde manier
wordt uitgedragen.
Bodil komt uit Suriname en
woont in een vrijgevochten gezin
in Amsterdam. Caroline is blond
en zeer Hollands en woont voor
een paar jaar overzee. Hun brie-
vendialoog wordt telkens door
sneden met fragmenten in een
komisch Surinaams accent.
Voordat de kijker het in de gaten
heeft, luistert hij naar de weder
waardigheden van tante Pop en
tante Gus, die oud en ongetrouwd
in Paramaribo wonen.
Uiteindelijk groeien de twee jon
ge vriendinnen uit elkaar, terwijl
de oude tantes hun vertrouwde
omgeving zien verdwijnen omdat
steeds meer familieleden weg
trekken naar Nederland. De
prachtige tekst zit vol geestige,
authentieke anecdotes en werd
heel sober geregisseerd door Mat-
thijs Rümke.
Het Volk uit Haarlem, het klein
ste toneelgezelschap van Neder
land, komt op 13 februari naar de
kleine Chassé-zaal met de leuke
cabareteske voorstelling Golden
Fiction en op 22 en 23 maart nog
een keer met Nooit meer dansen.
De acteurs Bert Bunschoten en
Joep en Wigbolt Kruijver zijn
gespecialiseerd in even hilarische
als treurige mannen bij wie elke
poging om gelukkig te worden,
faalt.
In het alom enthousiast ontvan
gen Golden Fiction zitten zij in
de rookkamer van een kliniek te
tobben over ernstige kwalen,
maar in feite worstelen ze met
hun onmacht om te leven en
klampen zij zich vast aan fanta
sieën om de eenzaamheid te ont
vluchten. Hun typeringen en
spitse dialogen met absurde wen
dingen zijn sterk en door regis
seur Aike Dirkzwager op een
cabareteske manier op elkaar
afgestemd.
Verder kunnen in de serie 'Ver
nieuwend Theater' worden ver
wacht: Baby Doc (over de gelijk
namige" dictator van Haïti) door
de multiculturele groep Cosmic,
een stuk van de vorige week aan
Aids overleden Amerikaans-
Nederlandse theatermaker
Michael Matthews; de Vlaamse
groepen Drie Vingers met Spin
nen kunt ge niet opereren, Cie.
De Koe met In de Gloria en De
Roovers met Project Lenz.
Voor vijftig gulden kan men een
passé partout kopen voor vijf
verschillende voorstellingen in de
serie 'Vernieuwend Theater' en
ontvangt men maandelijks de
betreffende theaterfolder thuis
met gegevens over de voorstellin
gen.
New York (ap) - Voor John Cale is zijn opname woensdagavond
in de Rock Roll Hall of Fame het bewijs dat het voor rockar
tiesten niet uitsluitend op commercieel succes aankomt. Samen
met Cale werden ook Gladys Night, David Bowie, Pink Floyd,
Jefferson Airplane, The Shirelles en de bluesmuzikant Litlle
Willie John gelauwerd tijdens de jaarlijkse inwijdingsceremo
nie voor de Rock Roll Hall of Fame, die voor de 11e keer
plaatsvond.
Hoewel de Hall of Fame vorig
jaar een permanente plaats
kreeg in Cleveland vond de
inductie ook ditmaal in New
York plaats.
Bands en soloartiesten moeten
minstens 25 jaar werkzaam zijn
in het vak om in aanmerking te
komen voor een plaats in de
Hall. Achthonderd ingewijden
uit de muziekindustrie maken
ieder jaar een keus uit de keur
van artiesten.
Cale en zijn voormalige collega's
uit Velvet Underground Lou
Reed en Maureen Tucker speel
den ter ere van de vorig jaar
overleden Underground-gitarist
Sterling Morrison de song Last
Night I Said Goodbye To My
Friend. Cale liet weten dat zijn
opname in de Hall alle jonge
muzikanten in de wereld laat
zien dat geld niet het middel
punt is van de rockmuziek.
„Inspiratie en artistieke vrijheid
zijn de hoekstenen van de rock",
aldus Cale.
Kirk Do uglas foto ap
Los Angeles (rtr) - De filmster Kirk Douglas, die in 82 films
heeft gespeeld, krijgt dit jaar een ere-Oscar. Deze eer valt
ook de cartonist Chuck Jones, die figuren als Bugs Bunny
en Daffy Duck tot leven heeft gewekt, ten deel.
De onderscheidingen worden
op 26 maart uitgereikt op de
jaarlijkse Oscaruitreiking door
de Academie van Filmkunst.
Naar president Arthur Hiller
van de /Academie zei wordt
Douglas onderscheiden voor
'50 jaar creatieve en morele
kracht in (ie filmwereld'.
Het wordt de eerste Oscar voor
de 79-jari:ge acteur. Douglas
werd weliswaar drie keer geno
mineerd, >en wel voor Cham
pion (1949), The Bad and the
Beautiful (1952) en Lust for
Life (195i6), maar hij kreeg
nooit de meest begeerde onder
scheiding in de filmwereld. Wel
kreeg hij in 1981 de Presiden
tiële Vrijheidsmedaille, de
hoogste onderscheiding in de
VS voor een bureger.
Jones (83), die ook nog de gees
telijke vader is van Wile E,
Coyote, Pepe LePew, de Road
Runner, Elmer Fudd, Porky Pig
en Michael J. Frog, krijgt zijn
ere-Oscar voor 'het maken van
klassieke cartoons en karakters
wier getekende levens ons meer
dan een halve eeuw vreugde
hebben verschaft', aldus Hiller.
Koordirigent Louis Buskens: „Na de jaren van consumptie neemt de belangstelling voor kunst en schoonheid toe en daarin past
natuurlijk vooral het fenomeen opera.foto theo van zwam
latere muziek. Je moet als diri
gent proberen de geest van het
geschrevene over te dragen. Dat
doe je bij Bach èn Puccini. Ik ga
echt niet op een andere manier
met hen om."
Opera 'Turandot' in Ahoy' in Rot
terdam. Met o.a. Francesca
Patanè, Wolfgang Schmidt, Fiam-
ma Izzo d'Amico en Nicola Ghiu-
selev. Württembergische Philhar
monie Reutlingen o.l.v. Roberto
Paternostro. Regie: Bernard Bro-
ca, decor en kostuums Bernard
Arnould. Op 24, 25, 26, 27, 28 en
30 januari.
Roosendaal - Schouwburg De
Kring, Schande! door Seth
Gaaikema met muzikale bege
leiding van Bob Zimmerman.
Gezien op 18 januari 1996.
(Nog te zien op 31 januari in
Breda, 1 maart in Bergen op
Zoom e:n 6 april in Terneuzen.)
Door Theo van Drunen
Jarenlang moest ik Seth Gaai
kema helaas steeds weer een
onvoldoende geven voor zijn
matige tot. slechte program
ma's.
Desondanks had ik me voorgeno
men hem een kans te geven mij te
overtuigen van zijn talenten.
Zijn zang lijkt nog steeds nergens
op en zijn woordspelingen zijn
nog steeds v eelal flauw, maar veel
van de andeire zwakke punten die
ik de afgelopen jaren moest con
stateren, zijn praktisch verdwe
nen. Seth G aaikema verdient nog
lang geen tien, maar hij is in ieder
geval uit de onvoldoendes.
Seth Gaaikema (56) presteerde
het keer op keer om achterhaalde
actualiteiten toch in zijn pro
gramma te houden.
Zulke fouten komen in zijn nieu
we programma met de titel
Schande! niet meer voor. In een
behoorlijk iioog tempo (dat was
lange tijd o.ok anders) behandelt
hij kort en krachtig een groot aan
tal vooral politieke items van de
laatste tijd tot en met vandaag.
Kok en Van Mierlo in Israël. De
paus ziek met Kerstmis. De Pale-
stijnen in Bethlehem. Het Neder
landse en liet Engelse konings
huis. De IRT-affaire, Kohl en
Chirac met hun kritiek op Neder
land. De Franse kernproeven.
Belachelijke en irritante televisie
reclame. Call-tv van Veronica met
directeur Van der Reijden, nota
bene ooit staatssecretaris voor
volksgezondheid. Het is een greep
uit zijn huidige oeuvre.
Seth Gaaikema is het preken niet
helemaal afgeleerd, maar hij doet
het nu met acceptabele mate. Zijn
belangrijkste boodschap is wel
dat Nederland makkelijk kritiek
heeft op allerlei andere landen,
maar nauwelijks de hand in eigen
boezem steekt en al helemaal niet
naar het verleden kijkt.
Dat Nederlanders ooit de grootste
slavenhandelaren waren, zijn we
graag vergeten. En dat we 3 50 jaar
lang de mensenrechten in Indone
sië met voeten hebben getreden
eveneens. Over zulke feiten roept
Seth Gaaikema: Schande!
Ik kan het nieuwe programma van
Seth Gaaikema alleen maar ver
gelijken met die van de afgelopen
vijf of zes jaar. En ondanks een
paar fouten (zo doet hij Dominee
Gremdaat van Paul Haenen na,
wat dus echt niet kan) moet ik dan
constateren dat hij nu behoorlijk
vaart in de voorstelling weet te
houden, dat hij niet meer met
ouwe koeien aan komt zetten, dat
hij bijna niet meer om zichzelf
lacht als het publiek niet genoeg
lacht en dat hij de arrogante hou
ding tegenover zijn publiek bijna
helemaal kwijt is.
Seth Gaaikema is nog niet super-
boeiend, maar brengt wel einde
lijk een programma dat te prui
men valt.
Amsterdann (anp) - Musea mogen geen vergoeding vragen voor
het uitlenen van kunstwerken aan collega-musea. Die voor
waarde stelt de Mondriaan Stichting voor het verlenen van
aankoopsu.bsidies aan de kunstinstellingen. Het fonds verstrekt
de komende twee jaar vier miljoen gulden voor aankopen van
moderne beeldende kunst en vormgeving.
Musea vragen soms honderden
guldens voor het verstrekken van
een bruikleen.
Vooral voor de kleinere musea is
dat onbetaalbaar. Vaak gaat het
om kunstwerken uit het depot
van grote musea.
Negentien kunstinstellingen
komen in aanmerking voor de
financiële bijdrage, die varieert
van 100.000 tot 400.000 gulden
voor twee jaar.
Die differentiatie is nieuw. Tot
dusver kregen musea 200.000
gulden per twee jaar. Het beleid
is gewijzigd omdat er een duide
lijk verschil is tussen musea.
De Mondriaan Stichting heeft de
verdeling van de subsidie geba
seerd op de kwaliteit van de col
lectieplannen en de manier waar
op musea met de verzameling
omgaan. Eiij de vorige subsidie
verdeling werd de vier miljoen
gulden verdeeld over twintig
musea.
Nu zijn da.t er negentien. Daarbij
zijn drie nieuwkomers: het
Drents Museum (Assen), Het
Domein ('Sittard) en het Haags
Gemeentemuseum. Dat kreeg
vorige keer geen subsidie, omdat
het aankoopbudget onder de
100.000 gulden lag. Vier vielen af:
De Comnaanderie van St. Jan
(Nijmegen), Museum Bommel-
Van Dam (Venlo), de Stadsgalerij
(Heerlen) en het Van Reekummu-
seum (Apeldoorn).
Drie musea krijgen het maximale
bedrag van 4 ton per twee jaar:
het Stedelijk Museum (Amster
dam), het Van Abbemuseum
(Eindhoven) en het Centraal
Museum (Utrecht). Voor het
Kröller-Müller Museum (Otterlo)
en Museum Boymans-van Beu-
ningen (Rotterdam) is 3,5 ton
beschikbaar. Het Groningermu
seum krijgt 2,5 ton en het Haags
Gemeentemuseum, het Museum
voor Moderne Kunst (Arnhem) en
het Bonnefantenmuseum (Maast
richt) elk 2 ton.
Den Haag (anp) - De Nederlandse
speelfilm Wildgroei van Frouke
Fokkema heeft op een internatio
naal filmfestival in Moskou een
belangrijke prijs gewonnen. De
onderscheiding voor de beste
regie bestaat uit 10.000 dollar.
Wildgroei kreeg in 1994 tijdens
het Nederlandse Film Festival in
Utrecht een nominatie voor de
beste speelfilm.
De film leverde ook actrice Hilde
van Mieghem een nominatie op.
Andere hoofdrolspelers zijn
Thom Hoffman en Ellen ten
Damme.