'Turandot' voor liefhebbende massa De Kring EATER Seth Gaaikema wel uit de onvoldoendes yo0r vierde maal opera-spektakel in Ahoy Rotterdam Jonge groepen in serie ^Vernieuwend Theater' Musea mogen geen geld vragen voor bruiklenen '°oiw :NS Ve GROTE GIDS ;hilt b.v. fOLK RIVER QUARTET JARD0 TRIO ZZEX VEELVOUD VAN STILTE TPER MPBOYS DINETTES Blauwdruk Ivoud van stilte lacan TER VAN NU KAARTs Siamees John Cale en David Bowie opgenomen in Hall of Fame Kirk Douglas krijgt Oscar voor zijn hele filmcarrière Prijs voor 'Wildgroei' idkamer voor lide uit een [p, planchet en [g. Een acryl- btangcombina- [leet met afvoer [en. ?n Var> de l'ekt/e '9e van de DE STEM VRIJDAG 19 JANUARI 1996 USIEVE KEUKENS BADKAMERS {.S EN BOUWMATERIALEN jlijksestraat 3 - Tel. 0165-513051 Eg koopavond. fnijnenburgweg 45 - Tel. 0164-243266. o ig Koopavond. Kerkstraat 1 - Roosendaal kassa open: ma. t/m vr. 10.00-16.30 uur za. 10.00-13.00 uur telefoon 0165-555555 In Wigbold Kruijver en Bert noten in 'Blauwdruk' vol aan- |ke, melancholieke humor. Kaanse romantiek uit de tijd i jukebox en de radio. Swing, legrospirituals en gospels! 1/27.50/25.- Iconcert met klassieke Ttrio's van o.a. Mozart, Beetho- Brahms, Dvorak en Schubert. I Door Rinus van der Heijden Een koor van 120 mensen, een orkest dat zo'n tachtig musici telt, tientallen figuranten en technici en natuurlijk je hoofdrolspelers Turandot, Calaf, Liü, Timur, Altoum, ping, Pang, Pong en Mandarin. Turandot, de laatste ope- ,a jig Giacomo Puccini schreef, staat te trappelen om van nart te gaan. Dat gebeurt woensdag 24 januari en krijgt jog een vervolg op 25, 26, 27, 28 en 30 januari. Alle keren o! de Ahoy' in Rotterdam, de enige plek in Nederland ivaar een dergelijk operaspektakel kan worden georgani- 1 seerd. ;an Meel Verdoorn (première) parimana' en 'Cell Walk' van van der Hoff. 150/25.- ter Antigone speelt een tekst Regisseur Wim de Wulf met een ■terende Hubert Damen! ilfde show is beter en leuker I ooit. Volkskrant: "De groep is j bij het echte cabaret", erkocht ny de Munk en Laura Vlasblorn en Amerikaanse voorstelling vo tburgers, benzine en muziek, erkocht t menu bij Theater a la carte: imndot is daarom al de vierde massaproduktie die de organisa tie Opera in Ahoy organiseert: I vanaf 1993 waren dat Nabucco, Cwalteria Rusticana/Pagliacci I ai vorig jaar Carmendie maar I liefst 42.000 bezoekers trok. Bui- I ten een arena met een oppervlak- I je van 2800 vierkante meter moe- immers per voorstelling [«makkelijk zesduizend bezoe- jas kunnen worden ontvangen. I Opera is 'in' op dit ogenblik. Zozeer zelfs dat voor de reguliere opvoeringen van De Nederlandse Opera en de gastprogrammerin- Lj in het Muziektheater in .1 Amsterdam voor 'de gewone man' nauwelijks kaarten I beschikbaar zijn. ïj Daarom slaat wellicht het laag- drempelige Opera in Ahoy zo aan. Bovendien is Nederland een etje aan een inhaalrace bezig, era werd hier altijd gezien als hoogste vorm van kunst, larin alle disciplines samenko- men en die daarom alleen maar kt was voor een bepaalde I élite. Langzaam komen wij I erachter dat opera alle componis- i) - behalve Bach - heeft bezig gehouden. Golf a heeft iets te maken met j jrndeur en allure. Opera staat Ivoor kostbaar en extravert en dat zijn wij nu aan het ontdekken. De die over Nederland gaat Itaoert Europa overigens niet. ■De grote operahuizen draaien altijd al." Bit is de mening van de Vughte- Inaar Louis Buskens, die bij Turandot voor de vierde keer in I Rotterdam aanwezig is als koor- komt nog iets bij, zo Imeent hij. „Mensen gaan massaal naar de Ëfteling, naar de droom- I wereld die Anton Pieck heeft De mens heeft aan meer dan brood lilleen. Hij wil zich omringen met I verbeeldingen van zijn gedach ten, Daarom zijn muziek, dans, ',e en architectuur ooit ont- i. Na de jaren van consump tie neemt de belangstelling voor t en schoonheid toe en daar in past natuurlijk vooral het fenomeen opera." En zeker Turandot, die als type ring 'een fabel over liefde' mee kreeg en allerlei vormen van schoonheid in zich bergt. Turan dot is het laatste meesterwerk van Puccini, die stierf toen hij zijn opera nog niet had afge maakt. Maar bovendien is Turandot de laatste opera van een belangwek kende generatie componisten: Rossini, Verdi en Puccini. Met Turandot wordt het rijkste ope ratijdperk uit de geschiedenis afgesloten. De enscenering is bijzonder schilderachtig en beroemde aria's als Signore ascolta en Nessun dorma worden afgewisseld met massale koorpartijen. Daarmee zijn vele ingrediënten voor een publiekstrekker genoemd. Chinees Turandot is een Chinees sprookje van de Italiaanse schrijver Carlo Gozzi. Het speelt zich af in de tijd van de imposante bouw- en kunstwer ken uit de Chinese geschiedenis. In Ahoy' is daar regelrecht op ingespeeld door de bouw van een paleiswand, die tien meter hoog en dertig meter breed is met daarin dertig Boeddhabeelden en 130 terracottakrijgers van ruim twee meter. De Oostenrijker Roberto Pater- nostro, gespecialiseerd in massa producties, dirigeert de Würt- tembergische Philharmonie Reutlingen. Zijn directe assistent is Louis Buskens, die daarnaast dirigent is van het Opera in Ahoy'-koor. De Vughtenaar heeft daar een hele klus aan. „Dit koor is weer speciaal samen gesteld voor deze produktie, hoe wel negentig procent van de men sen ook vorig jaar meewerkten. Hoe je zo'n koor waarin ook ama teurs staan op niveau krijgt? Je moet eisen stellen: eerst bij de auditie, dan bij de repetities en tot slot bij de uitvoering. Maar bovendien moet je als dirigent een goede voorstelling hebben van het eindplaatje. Al bij de eer ste noot moet je weten hoe het is l'Goiienzonen zijn het', schreef tie lm Cottaar-generatie over tweebenige voetballers. Een Jpdsgeschenk een speler die Jbigs alle kanten raak kan schie- |l'l. Links en rechts, het maakt wiet uit. Zo'n dubbeltalent heeft Me keer meer kans het doel te Men. IJl ie kunst wordt er niet anders gedacht. Wie twee pijlen op zijn W°og heeft, behoort automatisch tot een uitzonderlijke klasse, émando, Lucebert, Jan-Paul Franssens en bij de ouden Jacobus Wtmlooy hebben twee kansen op onsterfelijkheid. Zelfs Hugo Claus, I "j"dend kunstenaar niet veel meer dan een zondagsschilder, Mm benijd. Dat beetje extra talent maakt hem tot een zondagskind. I ti slechts één gave tot zijn beschikking heeft, moet oefenen. Maan- 111 trainen op het andere been, maar of het wat oplevert blijft de '8- Vandaar dat in de kunst voor een andere oplossing gekozen |»o™. Zef itvee verschillende begaafdheden bij elkaar en laat die sia- l ns gaan. Het verhoopte gezamenlijke resultaat zou de indruk kun- 'tn wekken van een door god gezegende uitzonderlijkheid. ■Jfifc 6 rensno£tot ia'mar'te z'en 'n et Set>ouw van de B' kSaan de Reigerstraat te Breda, is zo'n poging en nog wel in i loud. Zes auteurs, drie Vlamingen en drie Brabanders, hebben <t tekst geschreven. Vervolgens zijn er grafici bijgezocht, zes van ttiaen Wuustwezel en zes van daarboven. In duo's van gemengde l '°n° ^bben ze zich door het geschreven woord laten inspire- iv' 'osidtaten worden nu getoond. F^ weimg hoopgevend voor wie gelooft in samenwerking. Twee 'nier n'^s n'ks, ondermaats in vereniging betekent j '"e™s voldoende. Neem bijvoorbeeld de tekst van Flor Bex, Ann dhecteur van het Museum voor Hedendaagse Kunst te i erP?n, maar armzalig en inhoudsloos scribent. Hij produceert iom"l "n e ene ant benadert men het kunstwerk dus op een Mover 'S'!sc^e' rat'°nalistische manier, vanuit de oppervlakte". Wie Lloi ,omen 's> wept in wanhoop uit dat de andere kant hem wnal'w w°rden- Ais het vooruitsnellende oog dan toch nog ter- Wai nS 8>te-sensibiliteit ontwaart, geeft hij de moed geheel op. 'h>on!°eten TaVe kunstenaressen als Josien Brenneker en Veerle ifee n 8ezwate^ bier enige inspiratie uit te peuren? Ld "''"'dijk, maar zo 'n probleem blijkt dat voor de internationaal hike frl ?mes n'et ,e ziJn- Ben beaujolais-rode achtergrond en een feiiid'j, en bokaal zijn voor mevrouw Rooms voldoende om "aken wT ^'e e 8renzen van de tijd overschrijdenwaar te b a' met &ex' oprisping van doen heeft, blijft onhelder. boi e r?"neker waagt zich niet aan titels. Haar tweeluik bevat aan 'tier iv em b°ekensteun, een keer rood en de andere blauw. Er f'n. De"- 7e"'ZWarle vert'cale of oranje-zwarte horizontale stre- r8e4 ka i ukken zullen door critici ongetwijfeld sterk en van een Weten a n Senoemd worden, maar wat de relatie is met de pro- mhiinivi"n ,00ms en Bex kan zelfs een ingewijde recensent waar- ™>k™t verduidelijken. iscf, ëlsa V'rfmaak Sigarenbandjes bij een leesbaar cultuurhisto- 'diswaar uyPerSt voormalig opperhoofd van de Balie, nbijee fiPasselijke, maar nauwelijks opwindende zeemeermin- t'kenn11 pr<^ee^'en biechtbeschouwing van de hooggeleerde cul- lnsltinn' er ^'ssen en een dovenalfabet bij een opstel over ^erlindlnre"SOVerSC^r'^'n^ Van 6 aamseambtenaar l""!ers wnïu!'i0elen Se°efend worden, blijkt. Ook in de kunst, I het een schot ver naast het doel. als de laatste noot heeft geklon ken. Ik ben zeer verbeten op een goede timing en ritmiek." „Natuurlijk verandert dat beeld tijdens de repetities. Het meeste werk is dan ook een beeld te vor men dat bij de produktie past waar je mee bezig bent. Het liefst bereid ik me dan ook achter de schrijftafel voor. Ik bestudeer dan de gehele opera, vooral natuurlijk de koorpartijen. En van tevoren luisteren naar platen of zo? Dat doe ik nooit voor ik zelf een beeld heb, want anders hoor je iets aankomen dat er mis schien niet eens is." Mahler Louis Buskens, dirigent van het Brabant Koor, Nijmeegs Bach Koor en van het Philips Philhar- monisch Koor werkte eerder al mee aan de grote Ai'da-produktie, enkele jaren geleden in Den Bosch en daarna in Amsterdam. Maar hij 'deed' met het Brabant Koor ook de Achtste Symfonie van Mahler in België. Weliswaar zonder enscenering, maar toch werd er met recht ook toen van een reuzeproduktie gesproken. Het was daarom geen wonder dat de producenten van Opera in Ahoy' bij Louis Buskens uitkwa men. „Ik heb altijd veel aandacht voor articulatie, rethoriek en fra sering", zegt de koordirigent nadrukkelijk. „Grote zaken wor den er doorzichtig van. Ook al zeggen mensen: die drie zaken zijn kenmerkend voor oude muziek, benader ik het muzikale materiaal toch het liefst zo. Want ze zijn ook van toepassing op Carolina Mout (voorgrond) en Bodil de la Parra, twee actrices met een Surinaamse achtergrond, komen op 1 februari naar Breda met hun succesvolle voorstelling 'Orgeade Overzee', foto ben van duin Van onze kunstredactie Behalve het Vrouwen-Come- dy-Festival Women go wild (23-28 januari) is ook nog een aantal andere voorstellingen van jonge, relatief minder bekende groepen recent geprogrammeerd in de serie 'Vernieuwend Theater' van het Chassé Theater in Breda. In samenwerking met zestien andere theaters en Theater Net werk Nederland werd dit seizoen voor het eerst in Breda de kleine zaal-serie Nieuwe Theatermakers geintroduceerd. De serie in het margetheater van de Bredase schouwburg wordt bovendien ad hoe nog aangevuld met een selec tie opvallende voorstellingen uit het hele aanbod van het seizoen 1995/1996 op het gebied van modern toneel en muziek- en bewegingstheater. Aangezien het vaak om voorstel lingen gaat, waarvan pas halver wege het seizoen (na de première) blijkt dat ze smaakmakend en representatief voor nieuwe stro mingen zijn, was het totale pro gamma aan het begin van dit sei zoen nog niet bekend. „We wach ten echt totdat er zich weer een onverwacht theatersucces aan dient", aldus een pr-vrouw van de schouwburg. „Het is bijzonder leuk om op een actuele voorstelling in te kunnen spelen, maar het heeft wel het nadeel dat schouwburgbezoekers niet attent zijn op later ingelaste produkties. Meestal maken zij meteen aan het begin van het sei zoen hun complete keuze aan de hand van de seizoenbrochure. Alleen de echte theaterliefhebber beslist, meestal naar aanleiding van berichten in de media en recensies, op het laatste moment waar hij naartoe wil." Op 1 februari staat de succevolle voorstelling Orgeade Overzee van de jonge actrices/theater maaksters Bodil de la Parra en Carolina Mout in de serie 'Ver nieuwend Theater' geprogram meerd. De twee kennen elkaar van de Kleinkunstacademie en hebben een Surinaamse achtergrond gemeen, die in de door henzelf geschreven tekst op een even showachtige als gedurfde manier wordt uitgedragen. Bodil komt uit Suriname en woont in een vrijgevochten gezin in Amsterdam. Caroline is blond en zeer Hollands en woont voor een paar jaar overzee. Hun brie- vendialoog wordt telkens door sneden met fragmenten in een komisch Surinaams accent. Voordat de kijker het in de gaten heeft, luistert hij naar de weder waardigheden van tante Pop en tante Gus, die oud en ongetrouwd in Paramaribo wonen. Uiteindelijk groeien de twee jon ge vriendinnen uit elkaar, terwijl de oude tantes hun vertrouwde omgeving zien verdwijnen omdat steeds meer familieleden weg trekken naar Nederland. De prachtige tekst zit vol geestige, authentieke anecdotes en werd heel sober geregisseerd door Mat- thijs Rümke. Het Volk uit Haarlem, het klein ste toneelgezelschap van Neder land, komt op 13 februari naar de kleine Chassé-zaal met de leuke cabareteske voorstelling Golden Fiction en op 22 en 23 maart nog een keer met Nooit meer dansen. De acteurs Bert Bunschoten en Joep en Wigbolt Kruijver zijn gespecialiseerd in even hilarische als treurige mannen bij wie elke poging om gelukkig te worden, faalt. In het alom enthousiast ontvan gen Golden Fiction zitten zij in de rookkamer van een kliniek te tobben over ernstige kwalen, maar in feite worstelen ze met hun onmacht om te leven en klampen zij zich vast aan fanta sieën om de eenzaamheid te ont vluchten. Hun typeringen en spitse dialogen met absurde wen dingen zijn sterk en door regis seur Aike Dirkzwager op een cabareteske manier op elkaar afgestemd. Verder kunnen in de serie 'Ver nieuwend Theater' worden ver wacht: Baby Doc (over de gelijk namige" dictator van Haïti) door de multiculturele groep Cosmic, een stuk van de vorige week aan Aids overleden Amerikaans- Nederlandse theatermaker Michael Matthews; de Vlaamse groepen Drie Vingers met Spin nen kunt ge niet opereren, Cie. De Koe met In de Gloria en De Roovers met Project Lenz. Voor vijftig gulden kan men een passé partout kopen voor vijf verschillende voorstellingen in de serie 'Vernieuwend Theater' en ontvangt men maandelijks de betreffende theaterfolder thuis met gegevens over de voorstellin gen. New York (ap) - Voor John Cale is zijn opname woensdagavond in de Rock Roll Hall of Fame het bewijs dat het voor rockar tiesten niet uitsluitend op commercieel succes aankomt. Samen met Cale werden ook Gladys Night, David Bowie, Pink Floyd, Jefferson Airplane, The Shirelles en de bluesmuzikant Litlle Willie John gelauwerd tijdens de jaarlijkse inwijdingsceremo nie voor de Rock Roll Hall of Fame, die voor de 11e keer plaatsvond. Hoewel de Hall of Fame vorig jaar een permanente plaats kreeg in Cleveland vond de inductie ook ditmaal in New York plaats. Bands en soloartiesten moeten minstens 25 jaar werkzaam zijn in het vak om in aanmerking te komen voor een plaats in de Hall. Achthonderd ingewijden uit de muziekindustrie maken ieder jaar een keus uit de keur van artiesten. Cale en zijn voormalige collega's uit Velvet Underground Lou Reed en Maureen Tucker speel den ter ere van de vorig jaar overleden Underground-gitarist Sterling Morrison de song Last Night I Said Goodbye To My Friend. Cale liet weten dat zijn opname in de Hall alle jonge muzikanten in de wereld laat zien dat geld niet het middel punt is van de rockmuziek. „Inspiratie en artistieke vrijheid zijn de hoekstenen van de rock", aldus Cale. Kirk Do uglas foto ap Los Angeles (rtr) - De filmster Kirk Douglas, die in 82 films heeft gespeeld, krijgt dit jaar een ere-Oscar. Deze eer valt ook de cartonist Chuck Jones, die figuren als Bugs Bunny en Daffy Duck tot leven heeft gewekt, ten deel. De onderscheidingen worden op 26 maart uitgereikt op de jaarlijkse Oscaruitreiking door de Academie van Filmkunst. Naar president Arthur Hiller van de /Academie zei wordt Douglas onderscheiden voor '50 jaar creatieve en morele kracht in (ie filmwereld'. Het wordt de eerste Oscar voor de 79-jari:ge acteur. Douglas werd weliswaar drie keer geno mineerd, >en wel voor Cham pion (1949), The Bad and the Beautiful (1952) en Lust for Life (195i6), maar hij kreeg nooit de meest begeerde onder scheiding in de filmwereld. Wel kreeg hij in 1981 de Presiden tiële Vrijheidsmedaille, de hoogste onderscheiding in de VS voor een bureger. Jones (83), die ook nog de gees telijke vader is van Wile E, Coyote, Pepe LePew, de Road Runner, Elmer Fudd, Porky Pig en Michael J. Frog, krijgt zijn ere-Oscar voor 'het maken van klassieke cartoons en karakters wier getekende levens ons meer dan een halve eeuw vreugde hebben verschaft', aldus Hiller. Koordirigent Louis Buskens: „Na de jaren van consumptie neemt de belangstelling voor kunst en schoonheid toe en daarin past natuurlijk vooral het fenomeen opera.foto theo van zwam latere muziek. Je moet als diri gent proberen de geest van het geschrevene over te dragen. Dat doe je bij Bach èn Puccini. Ik ga echt niet op een andere manier met hen om." Opera 'Turandot' in Ahoy' in Rot terdam. Met o.a. Francesca Patanè, Wolfgang Schmidt, Fiam- ma Izzo d'Amico en Nicola Ghiu- selev. Württembergische Philhar monie Reutlingen o.l.v. Roberto Paternostro. Regie: Bernard Bro- ca, decor en kostuums Bernard Arnould. Op 24, 25, 26, 27, 28 en 30 januari. Roosendaal - Schouwburg De Kring, Schande! door Seth Gaaikema met muzikale bege leiding van Bob Zimmerman. Gezien op 18 januari 1996. (Nog te zien op 31 januari in Breda, 1 maart in Bergen op Zoom e:n 6 april in Terneuzen.) Door Theo van Drunen Jarenlang moest ik Seth Gaai kema helaas steeds weer een onvoldoende geven voor zijn matige tot. slechte program ma's. Desondanks had ik me voorgeno men hem een kans te geven mij te overtuigen van zijn talenten. Zijn zang lijkt nog steeds nergens op en zijn woordspelingen zijn nog steeds v eelal flauw, maar veel van de andeire zwakke punten die ik de afgelopen jaren moest con stateren, zijn praktisch verdwe nen. Seth G aaikema verdient nog lang geen tien, maar hij is in ieder geval uit de onvoldoendes. Seth Gaaikema (56) presteerde het keer op keer om achterhaalde actualiteiten toch in zijn pro gramma te houden. Zulke fouten komen in zijn nieu we programma met de titel Schande! niet meer voor. In een behoorlijk iioog tempo (dat was lange tijd o.ok anders) behandelt hij kort en krachtig een groot aan tal vooral politieke items van de laatste tijd tot en met vandaag. Kok en Van Mierlo in Israël. De paus ziek met Kerstmis. De Pale- stijnen in Bethlehem. Het Neder landse en liet Engelse konings huis. De IRT-affaire, Kohl en Chirac met hun kritiek op Neder land. De Franse kernproeven. Belachelijke en irritante televisie reclame. Call-tv van Veronica met directeur Van der Reijden, nota bene ooit staatssecretaris voor volksgezondheid. Het is een greep uit zijn huidige oeuvre. Seth Gaaikema is het preken niet helemaal afgeleerd, maar hij doet het nu met acceptabele mate. Zijn belangrijkste boodschap is wel dat Nederland makkelijk kritiek heeft op allerlei andere landen, maar nauwelijks de hand in eigen boezem steekt en al helemaal niet naar het verleden kijkt. Dat Nederlanders ooit de grootste slavenhandelaren waren, zijn we graag vergeten. En dat we 3 50 jaar lang de mensenrechten in Indone sië met voeten hebben getreden eveneens. Over zulke feiten roept Seth Gaaikema: Schande! Ik kan het nieuwe programma van Seth Gaaikema alleen maar ver gelijken met die van de afgelopen vijf of zes jaar. En ondanks een paar fouten (zo doet hij Dominee Gremdaat van Paul Haenen na, wat dus echt niet kan) moet ik dan constateren dat hij nu behoorlijk vaart in de voorstelling weet te houden, dat hij niet meer met ouwe koeien aan komt zetten, dat hij bijna niet meer om zichzelf lacht als het publiek niet genoeg lacht en dat hij de arrogante hou ding tegenover zijn publiek bijna helemaal kwijt is. Seth Gaaikema is nog niet super- boeiend, maar brengt wel einde lijk een programma dat te prui men valt. Amsterdann (anp) - Musea mogen geen vergoeding vragen voor het uitlenen van kunstwerken aan collega-musea. Die voor waarde stelt de Mondriaan Stichting voor het verlenen van aankoopsu.bsidies aan de kunstinstellingen. Het fonds verstrekt de komende twee jaar vier miljoen gulden voor aankopen van moderne beeldende kunst en vormgeving. Musea vragen soms honderden guldens voor het verstrekken van een bruikleen. Vooral voor de kleinere musea is dat onbetaalbaar. Vaak gaat het om kunstwerken uit het depot van grote musea. Negentien kunstinstellingen komen in aanmerking voor de financiële bijdrage, die varieert van 100.000 tot 400.000 gulden voor twee jaar. Die differentiatie is nieuw. Tot dusver kregen musea 200.000 gulden per twee jaar. Het beleid is gewijzigd omdat er een duide lijk verschil is tussen musea. De Mondriaan Stichting heeft de verdeling van de subsidie geba seerd op de kwaliteit van de col lectieplannen en de manier waar op musea met de verzameling omgaan. Eiij de vorige subsidie verdeling werd de vier miljoen gulden verdeeld over twintig musea. Nu zijn da.t er negentien. Daarbij zijn drie nieuwkomers: het Drents Museum (Assen), Het Domein ('Sittard) en het Haags Gemeentemuseum. Dat kreeg vorige keer geen subsidie, omdat het aankoopbudget onder de 100.000 gulden lag. Vier vielen af: De Comnaanderie van St. Jan (Nijmegen), Museum Bommel- Van Dam (Venlo), de Stadsgalerij (Heerlen) en het Van Reekummu- seum (Apeldoorn). Drie musea krijgen het maximale bedrag van 4 ton per twee jaar: het Stedelijk Museum (Amster dam), het Van Abbemuseum (Eindhoven) en het Centraal Museum (Utrecht). Voor het Kröller-Müller Museum (Otterlo) en Museum Boymans-van Beu- ningen (Rotterdam) is 3,5 ton beschikbaar. Het Groningermu seum krijgt 2,5 ton en het Haags Gemeentemuseum, het Museum voor Moderne Kunst (Arnhem) en het Bonnefantenmuseum (Maast richt) elk 2 ton. Den Haag (anp) - De Nederlandse speelfilm Wildgroei van Frouke Fokkema heeft op een internatio naal filmfestival in Moskou een belangrijke prijs gewonnen. De onderscheiding voor de beste regie bestaat uit 10.000 dollar. Wildgroei kreeg in 1994 tijdens het Nederlandse Film Festival in Utrecht een nominatie voor de beste speelfilm. De film leverde ook actrice Hilde van Mieghem een nominatie op. Andere hoofdrolspelers zijn Thom Hoffman en Ellen ten Damme.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19