Russische droefheid vertaald voor cello Rostropovitsj en Kantsjeli, twee maëstro's in de lage landen EXPOSITIES compleet in de zee GROTE GIDS :geschenk De Nieuwe Veste IN BEELD Jack Poell Kunst in Rijen 'Monumenten' in TB-Galerie De Beste Foto van 1995 Kunst in NS-station Breda Martha van Meurs in Markiezenhof Muhammad Bugi in stadskantoor Breda Het kleine formaat in A.r.t. Galerie Tiest Simons Onder de Toren Project op zolder Chassé kazerne llMUARI 1996 D2 I DBSTEM VRIJDAG 19 JANUARI 1996 D3 bor een groot publiek als •wetenschappelijk onder in werden samengesteld |t Constantijn Huygens It, een instituut van de lijke Nederlandse Akade- I Wetenschappen. |en worden, met steun van llerlands Literair Produk- tVertalingenfonds, uitge- Êoor uitgeverij L.J. Veen Be eerste maal dat het vol- brozawerk van een van de Ie Nederlandse auteurs op [wetenschappelijk verant- f, wijze is uitgegeven. Ï936) is onder meer schrijf- Jan Odysseus. Een man van ten, waarvoor zij vorig jaar I negende Zilveren Griffel De auteur, die in 1971 berde, kreeg vooral bekend- jdoor haar vertaling van Tros' Odysseia. Het prenten- voor de kleinsten wordt bnd en geschreven door narie van Haeringen. Door Jeanette Vergouwen jen symfonisch orkest dient contact te houden met de hedendaagse muziek en moet zelfs een actieve, stimulerende rol spelen, is de mening van het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen (KFOW). De uitdaging werd aanvaard en het orkest nodig de de Georgiër Gija Kantsjeli uit om als composer in res idence te werken en te schrij ven in Antwerpen. Sinds januari 1995 verblijft Kants jeli met zijn vrouw in Antwer pen. Tot nu toe zijn de zesde symfonie, Liturgie voor altviool en orkest en het strijkkwartet Nachtgebete uitgevoerd. Donderdag 25 janu ari volgt Lamenti voor viool (Gidon Kremer), mezzosopraan (Maacha Deubner) en orkest in de Elisabethzaal in Antwerpen en 14 februari is de wereldcreatie van Simi, een werk voor cello en orkest in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel met niemand minder dan Mstislav Rostropo vitsj als solist. Kantsjeli schreef dit werk met de ondertitel vreugdeloze gedachten voor cello in opdracht van het KFOW. Volgens theaterburo Pimpernel, die het concert orga niseert, is de samenwerking tus sen Rostropovitsj, Kantsjeli en het KFOW o.l.v. Grant Llewel- kan haar angst heel lang jersen, maar uiteindelijk |kt ze oma het beeld terug te n. Die ziet in dat er niets |rs op zit. Als de storm vd is, stemt oma ermee in om Baar zoon in huis te komen en. Op de dag van vertrek fit Jenny in zee een rode lelie, amaryllis, de bloem die de Itein vroeger voor zijn vrouw Ibracht. Ibitt laat je de zee in al haar aanten zien. Met schuim als kanten zakdoekje, met tere seleinslakjes, parelroze als lyteentjes. 'Maar de zee kan schepen verzwelgen, spuugt [vissen op het strand als zaad- 'j van een watermeloen. Een ikke greep die je hebt op het ugje leven dat je overeind jjidt, kan de zee in een oogwenk nen', waarschuwt Seward kijn proloog. heb het verhaal achter elkaar gelezen, met het geluid van pbelende golven, sissende .finding en donderend waterge- lld in mijn oren. Doordat de men tamelijk kort zijn, zullen |k kinderen die niet zulke veldige lezers zijn, zich door mysterieuze verhaal laten besiepen. (agie iirias en de dansende beer heeft ïen proloog, maar wel een epi log. Joke en Mieke van der Wey lan de tv-rubriek Kunstmest), ihreven een verhaal dat in de Ite middeleeuwen speelt; in een Jjd dat magie het leven van men- pn sterk beinvloedde. Turias is let hulpje van alchemist Zosi- lios. lp de jaarmarkt in Heusden ont- jnoet Turias het meisje Floreta. fij is de dochter van de directeur lan het rondreizen circus. Daar ioort Sandor, de dansende beer, lok bij. Zodra Sandor muziek Loort, gaat hij op zijn achterpo len staan en danst, dat ziet er /rolijk uit, maar de omstanders Jveten niet dat Sandor dat heelt geleerd doordat zijn baas hem op pen gloeiende plaat zette en er muziek bij speelde. Dp den dag neemt Sandor wraak op de berentemmer. De beer wordt opgesloten en krijgt een proces. Ook Thea Beekman schreef eens een verhaal over een hond ai voor de rechter moest komen. Turias en Floreta willen het die redden. Zosimos bedenkt ee toverdrank waarvoor de tand* ren o.a. meeldraden van de du velsklauw moeten halen, en groeit alleen in de giftuin van duivelse Trosmosin. Alles lo P goed af, de beer word gered en mag verd leven in de bos sen rondom het huis van Zosi mos. Het 's duide- lijk dat de zusjes Van d® Wey d' 1 verhaal f} veel plezier e ben geschreven- zit vol details die een ra beeld geven van het lev®.., je tijd. Bovendien is het duid ziet het allemaal zo voor Rostropovitsj„Het werk is een soort biecht, Het raakt het hart. FOTO SONY verveelt je geen m0I?enï'cYnbad is de rol van de acrobaat Hij komt van Oe_,rPr chrls- loopse opmerkingen, ove jets tenen bijvoorbeeld, êe\ zjCh extra's aan dit verhaal, lekker laat lezen. Inde P lees je hoe het verder hoofdpersonen is gegaan. Natalie Babbitt: ""pn Amaryllis'. Uitg. /27'50 der n Joke en Mieke van beer Turias en de dansende Uitg. Piramide, prijs z - ■De ogen v-pfijs Fontein, v lyn een gouden combinatie. Eetlust Een kleine groep muziekrecen senten reisde zaterdag naar Amsterdam om beide musici te ontmoeten. Tussen de repetities met het Concertgebouw Orkest maakte Rostropovitsj een uurtje vrij voor vragen. De 68-jarige cellist bleek de eenvoud zelve, goedlachs en in het bezit van een gezonde eetlust. Zijn bestelling was ongewoon: vispaté, kippen soep en biefstuk. Kantsjeli bleek een nog pittigere smaak te heb ben en combineerde vispaté met tomatensoep en schapenvlees. In charmant Engels vertelt Ros tropovitsj dat hij Kantsjeli al dertig jaar kent en dat hij het een hele eer vindt om het werk Simi te creëren. „Er zijn al 103 cello- werken aan mij opgedragen, waaronder die van Sjostakovitsj, Schnittke en Britten. Simi is 104. Toen iemand mij in 1993 vertelde dat er al 97 werken aan mij opge dragen waren, dacht ik: 'Ik moet 70 worden om de 100 vol te maken'. Ach, sommige heb ik maar één keer gespeeld, slechts enkele zijn blijvertjes geworden." Eenvoudig De partituur van Simi zit vol nos talgie, is vrij eenvoudig van opzet met een melodische lijn, die wei nig grote intervallen bevat en het tempo is traag. Virtuose passages vindt men niet. Heeft de compo nist het dan meer voor zichzelf geschreven en niet voor de solist? „Ik vind het geniaal, Simi bete kent Snaar, maar niet die van de cello, nee the string of the heart. Het grijpt heel diep. Ik heb veel gemeen met Kantsjeli. Ook ik moest mijn vaderland, Rusland, verlaten en ging naar het Westen, daarom begrijp ik zijn muziek volledig..., de droefheid, de heim wee. Kantsjeli heeft dit lijden ontleed en vertaald voor cello," vertelt Rostropovitsj met volle mond. Kantsjeli geeft toe dat hij het moeilijk vond om voor Rostro (zoals vrienden hem mogen noe men) te schrijven. „Wat moet ik nog na al die anderen...., maar ik vind wel dat men muziek voor zichzelf moet schrijven, niet vóór iemand." „Hij heeft niet aan mij gedacht, maar aan de cello. Het werk is een soort biecht, Het raakt het hart. Het is heel natuurlijke muziek, typisch Georgisch, ein deloos droevig, kleine interval len, mooi opgebouwde akkoorden en vele explosies," aldus Rostro povitsj, die zichzelf als uitvoer der ziet en het werk waar hij mee bezig is steeds als het beste tot nu toe beschouwt. Bijschaven Op de vraag of er al plannen zijn voor een CD-opname van Simi, knikt Rostropovitsj enthousiast, maar Kantsjeli wil nog geen toe zegging doen. „Ik wil het eerst horen en desnoods bijschaven, maar we hebben al voorzichtige plannen gemaakt samen." Beide musici spreken elkaar aan met maestro en strooien kwistig met complimentjes naar het orkest dat het risico aandurft een composer in residence te nemen en een wereldcreatie uit te voe ren. Rostropovitsj laat weten dat hij Simi niet by heart, maar with the heart zal uitvoeren en luis tert, terwijl hij grote stukken biefstuk naar binnen speelt, ver tederd naar de uitleg van Kants jeli. Regendruppel „Simi.... een snaar... en dan op die snaar de menselijke hand die tot grote mogelijkheden in staat is", aldus Kantsjeli. „Maar als die snaar beroerd wordt door de hand van Rostropovitsj, komen er klanken uit die door niemand anders kunnen worden voortge bracht. Klanken die voor mij apart en onverwacht zijn. Com poneren voor Rostropovitsj is dus verleidelijk. Ik wil de klank ver gelijken met een regendruppel met verschillende tinten. Bij de beroering van de snaar kan de kleur verloren gaan, maar dan blijft er iets over wat de kleur te Kantsjeli: „De componist is de strengste criticus. Als hij dat niet is, stopt de creativiteit. boven gaat. Ik heb de kracht gevonden om te schrijven voor Rostropovitsj en toch mijn eigen klank gevonden, na mijn gevoe lens te hebben gefilterd. Ik hoop dat hij mijn visie aanvoelt en het zo zal spelen." Rostropovitsj wordt door twee medewerkers van het Concertge bouw Orkest erop gewezen dat Nathalie Stutzman klaar zit om het tweede celloconcerto van Sjo stakovitsj te spelen. Een toetje zit er voor hem niet meer in. Kants- jeli's vrouw bestelt nog een grote portie ijs voor haar echtgenoot. De lange stiltes van Kantsjeli zijn in Vlaanderen bekend, net zoals de pauzes in zijn composities hebben ze een diepe betekenis. Zijn antwoorden zijn zelfs voor Nederlanders die geen woord Russisch spreken soms duidelijk: Njet en Da. De compositie van Simi heeft geen vaste vorm... Njet, zijn schrijfwijze verandert nauwelijks... Da, het werk is echt een biecht..* Da, er zijn meerdere interpretaties van eenzelfde werk mogelijk... Da. Voorlopig Hij stoort zich duidelijk aan de directe vragen en geeft de tolk opdracht om het volgende te mel den: „Ik kan niet verklaren hoe ik een compositie samenstel en wel ke vorm ik er aan geef. Ik wens geen theoretische analyse over leidmotieven en of het muziek is om te ondergaan, moet blijken. Alleen het notenbeeld is geen aanleiding tot spelen, het moet meer zijn dan dat, alles heeft zijn betekenis ook de pauzes, de muziek moet klinken. Ik voel me niet gebonden aan uitspraken van mensen die mijn muziek onderbrengen bij neo-renaissan- ce. Dat zijn allemaal voorlopige beoordelingen. Muziek moet gespeeld worden en krijgt dan De beroepsvereniging van beel dend kunstenaars in Breda (kortweg BOA) heeft periodiek een ruimte in de Nieuwe Veste tot haar beschikking om werk van aangesloten leden te tonen. Een low pro/ile-presentatie. De ruimte is een in elkaar overlo pende gang en hal op de tweede verdieping van muziekcentrum De Nieuwe Veste, een neutrale plaats maar geen omstandigheid die beeldend werk onder eigen condities tot enig recht laat komen. Op de wandruimte die rest, hangt het werk, ingelijst, keurig op een rij, zonder verstoring van regelmaat die aanleiding had kunnen geven tot een beetje opwinding. Het werk, dat zijn in dit geval de foto's van René van Gageldonk, de fotokopieën en foto's van Paul van Gils en de beelden van Ludovicus van Eijnatte die de vloer van de hal nebben bezet. Uit de aard van de zaak drie kunstenaars uit Breda. 0e foto's die René van Gagel- donk hier toont, zijn gegroe peerd rond drie thema's. Het vrouwelijke model, Malta en architectonische interieurs. Die laatste hebben vooral, laat ik het ■naar noemen Middeleeuwse ruimtes tot onderwerp. Muren, cryptes, binnenplaatsen, pilaren van vroeg-christelijke kerken Is je die ziet in Midden-Italië o' m Spanje. Hij fotografeert die ruimtes met een grote conse quentheid als ruimtes, alsof hij ze heeft losgemaakt van het kerkgebouw waarvan ze nood zakelijk deel uitmaken. Dat betekent afzien van de religiosi teit waarvan de vormen het ver steende symbool zijn. Hij heeft zyu beelden zo geïsoleerd van context dat ons oog een ruimte treft die niet (meer) gete- send wordt door zijn inhoud. _an Gageldonk vestigt de aan- acht op de elementen die de imte bepalen. Dat zijn vloer, ozaïek, zuilen, muren, vensters en boven alles uit: het licht. Zon iet moo'e> aUes bestrijkende zou in zijn foto's de ruimte """te 2'jn, maar een optel- van dingen. Nu dat zachte, stromende licht alles aanraakt ...yerb'ndt, ontstaat er een Xwa?*d van de zo ver eende elementen. Met voor- J°aan aan de oorsprong van een rwmte; det geloof, legt hij amJi-tar?en'lanS vast die van ^ntectonische betekenis is. Door Frits de Coninck Zijn licht accentueert ruimte. De drie foto's die het eiland Mal ta tot onderwerp hebben, spre ken veel minder. Twee foto's van een bouwwerk en een van het landschap in een kunstmatig verouderd licht. Dat soort foto's wil te veel en zegt te weinig. En eigenlijk geldt dat ook de foto's naar een model. Foto's van vrou wen in houdingen die we kennen van Breitner, Matisse, Degas, Rodin. Paul van Gils heeft ensembles gemaakt van gefotokopieerde foto's en die van een zware, goudgeschilderde lijst voorzien. De foto's zijn veelal bestaande foto's van mode, geweld, film sterren, gewone mensen enz. waar een rood waas overheen gelegd is. Rood, dat is het Leit motif van wat Van Gils in De Nieuwe Veste toont. Het rood lijkt de enige verbinding te zijn tussen de tableau's. Zo sterk dat het rood zich in de perceptie van de kijker vastgezet heeft, ook al gaat het om twee andere werken die buiten de rood-serie vallen. Op een ervan ligt een roodharig jongetje, zijn zoon, uitgestrekt op de bank in de huiskamer toe te zien hoe een roodharige kat de brokken eet. Aan de muur weer zo'n verzameling geordende foto's, ditmaal met de gevange nis als onderwerp. Maar wat hebben dat jongetje en die kat met de gevangenis te maken, behalve dat ze opgesloten zitten in een foto? Verder nog drie, in een lijst getoonde foto's van zijn bijdrage aan Confrontatie 1995, de manifestatie van beeldende kunst in de Bredase openbare ruimte. Op de vloer tussen het werk van Van Gils en Gageldonk staan keurig in het gelid de beeld houwwerken van Ludovicus van Eijnatte. Stalen frames met daarbovenop, precies passend, een vierkant hardstenen beeld. Technisch verzorgd, keurig bewerkt, netjes, glad, maar levenloos. 'Brandhaard' (brons) van Jack Poell Afgezien van de binnenruimtes van Van Gageldonk, een ten toonstelling met te weing uit spraak. De Nieuwe Veste, Molenstraat 6, Breda; tot 1 februari. Open elke dag, behalve zondag. Twee jaar geleden toonde de beeldhouwer Jack Poell zijn Lopers, gestolde bewegingen van het voortschrijden. IJle en transparante mensfiguren, tot teken geworden, van een hoofd ontdaan. Van wat Poell daarna gedaan heeft, in het spoor bijna van de keramische Lopers, staat nu een keuze opgesteld in de ruimtes van galerie De Verbeel ding in Baarle-Nassau. Brand haarden en Koppen heten de opvolgers van zijn Lopers. De Loper van circa een meter hoog die twee jaar geleden cen traal op de vloer stond opge steld, was omgeven door vier metalen staanders die als een denkbeeldige kooi het beeld figuurlijk op zijn plaats hielden. Die het beeld insnoerden om juist daardoor de betekenis te vergroten. Want zonder beper king geen vrijheid. Die toevoe ging van ijzer is losgemaakt van de Loper en is door Poell verzelf standigd. De kooi is een vlechtwerk geworden, een traliepatroon, een rooster. Elke andere benoeming is een keuze voor een andere weg van interpretatie. Zelf noemt hij ze Brandhaard, die kleine beelden in brons. Ze leggen een sterke nadruk op de tekening en in wezen zijn ze dat ook. Geen ruimtelijke beelden die dé ruim te eromheen opslorpen, maar wel letterlijk tekens in de lucht, signalen bijna met een alarme rende bedoeling. Zijn meest recente beelden, gemaakt na de afgelopen zomer, zijn de Koppen, beelden van iets grotere omvang weer, een com binatie van keramiek en ijzeren staken. Die staken die eerst de loper in zijn vrijheid hinderden, zijn nu als een takkenbos in of op het beeld geplaatst. Een kop? Ja, maar dan in gesti leerde en geabstraheerde vorm, zodanig dat het voor alles een mooi keramisch object is in de kleuren van de aarde. In zichzelf gekeerd, zwijgzaam en toch vol verhaal. Het verhaal van een prehistorisch beeld dat aan de taal voorafgaat. Galerie De Verbeelding, Klok- kenstraat 12, Baarle-Nassau; tot 11 februari. Open donderdag t/m zondag. De gemeente Gilze en Rijen zorgt voor haar zonen. In het gemeentehuis is een presentatie ingericht van beeldende kunst die gemaakt is door drie, in Rijen woonachtige kunstenaars. Aan gezien ook dat gemeentehuis in Rijen staat is het inderdaad een Rijense aangelegenheid en bestaat Gilze even niet. De drie zijn de professionals Mattie Schilders, Simon Woudwijk en Adriaan Seelen, van wie alleen Seelen ook echt in Rijen geboren is. Schilders toont er zijn ver waaiende landschappen, acryl- schilderijen op doek; Seelen zijn beelden in hardsteen. Woudwijk is van beide markten thuis: van hem zijn er kleine, schilderachti ge bronzen beelden en schilde rijen op doek en papier. Voor de gelegenheid van de expositie hebben ze ook een gezamenlijk kunstwerk gemaakt, getiteld Synergie. Synergie veronderstelt een samengaan van elkaar vreemde krachten die zo een nieuwe ener gie opleveren. Maar in dit geval blijft het bij een idee, een titel, een woord. De drie Rijenaren hebben zoiets als een drieluik gemaakt maar de delen daarvan hebben met elkaar in wezen niks van doen. Seelen, Woudwijk en Schilders zijn drie individuen met verschillende stijlen, ver schillende opvattingen en dus verschillend werk. Meer ver wantschap dan dat ze (toevalli gerwijze) in Rijen wonen is er niet. De verbinding daarvan is dus een loos idee. Het gaat om drie individuele kunstenaars en zo moeten we er ook naar kijken. De interessantste van de drie is Adriaan Seelen. Al eerder op deze plaats heb ik werk van hem besproken naar aanleiding van een tentoonstelling in Baarle- Nassau. Zijn werk verdient die aandacht. Zijn materiaal is hardsteen dat een indrukwek kende geologische ouderdom vertegenwoordigt. Kostbaar, ruig en ongenaakbaar. Wat See len er ook mee besluit te doen, dat respectabele karakter blijft altijd zichtbaar en een vast motief in het werk. Aan die natuur, produkt van oerkrachten, even grillig als oud, dwingt de steenhouwer zijn eigen natuur op, die van de eigenzinnige mens. De toevallige passant die in een millennia oude schepping zijn eigen sporen trekt. Seelen zaagt, hakt, boort, schuurt, hij legt het van zichzelf barre materiaal zijn vormwil op. Omdat hij kunstenaar is en aan de gegeven natuur een eigen beeld wil onttrekken. Het beeld zit al in de steen, het is de gedreven beeldhouwer die het eruit bevrijdt. Het beeld van Seelen blijft altijd zijn herkomst tonen. Waar soms de elegantie de overhand heeft door het slij pend een perfect gladde huid te geven en een draagbare lichtheid te suggereren, blijft het beeld ontegenzeglijk van steen. En daarmee handhaaft de beeld houwer het evenwicht tussen wat de natuur geeft en hij moei zaam verovert. Gemeentehuis in Rijen, geopend tijdens kantooruren. Tot 3 febru ari. haar eigen plaats als zij het waard is." Hij komt terug op de term biecht en legt uit dat het creatieve pro ces lijkt op het biechtproces. „Het is belangrijk voor een com ponist om een zuiver geweten te hebben. Kijk, je hebt publiek en je hebt critici die de werken beoordelen, maar de componist is de strengste criticus. Als hij dat niet is, stopt de creativiteit." Als een van de journalisten opmerkt dat de biecht ook iets met schuld te maken heeft, kijkt Kantsjeli hem even aan en vraagt: „Na Bach nog muziek schrijven, is dat geen schuld?" God Als opgemerkt wordt dat zijn werk een religieuze inslag heeft en hem de vraag wordt gesteld voor welke god hij schrijft, vraagt hij eerst of dit een cyni sche vraag is en stelt daarna reso- Vandaag opent de burgemeester van Etten-Leur, M. van de Ven, een tentoonstelling in de TB- Galerie, Nijverheidsweg 33, Etten-Leur. Twee kunstenaars uit Breda, Godelieve van den Hamsvoort-Pulskens (grafiek in zink en plastic) en Mia Trompe naars (ruimtelijke vormgeving, met name in leer) laten hun werk zien. Geopend op werkdagen van 10.00-17.00 uur. (t/m 16 febr.) Vandaag wordt in het pand ROSA te Breda de nationale Bes te Foto van 1995 uitgekozen. Pro fessionele fotografen, kunste naars en amateurs uit heel Nederland hebben daarvoor kun nen inzenden. De winnende foto kan zowel op technische als op inhoudelijke bijzonderheid gese lecteerd worden. ROSA is gele gen op de hoek van de Cathari- nastraat en de Kennedylaan in Breda-Centrum. De directeur van de Nederlandse Spoorwegen, A. Aarts, opent vanavond om 21 uur in de hal van het NS-station in Breda een vitri ne waarin kunst tentoongesteld wordt. De eerste kunstenaar die in deze Etalage exposeert is de Bredanaar Jeroen Creton. Zijn werk is een maand lang te zien en dan is de vitrine voor de volgende kunstenaar, die door Creton zal worden aangewezen. Een overzichtstentoonstelling van de schilderes Martha van Meurs (Bergen op Zoom, 1917) is vanaf zondag 21 januari, te zien in Het Markiezenhof in haar geboortestad. Martha van Meurs, gehuwd geweest met de kunst schilder Anton van Meurs (t 1990), werkt nog altijd in de Bergse Kerkstraat. Veel invloed op haar werk kregen in de jaren '60 de boeken van Tolkien. Tij dens een recent bezoek aan Ier land waande zij zich in het land van Tolkien. De resultaten zijn in haar werk te zien. Geopend van dinsdag t/m FOTO ARCHIEF OE STEM luut: „Er is maar één god en voor mij is Bach al god." Zijn inspiratie vindt hij in alles rondom hem en over de duur van zijn werk wil hij niet ingaan. „Dat hangt van de pauzes af en hoe de tempi gekozen worden. Langzaam, zegt u. Ach de metronoom gaat niet verder dan 42, andersIk had het werk dat Gidon Kremer uitvoert, geschat op 35 minuten en het duurt bijna 50 minuten. Simi duurt zeker 25 minuten...." Simi wordt na de Leonore ouver ture 3 van Van Beethoven en vóór de eerste symfonie van Brahms gecreëerd. Toegangskaarten voor dit concert op 14 februari in Brussel en het concert met het werk voor viool van Kantsjeli op 25 januari in Antwerpen zijn te verkrijgen via het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, telefoon 00-32.3.2313737. zondag 14.00-17.00 uur. (t/m 17 mrt.) In het Bredase stadskantoor aan de Claudius Prinsenlaan (naast het Chassé Theater) is in de maand januari werk te zien van de kunstenaar Muhammad Bugi, Pakistaan van geboorte, woon achtig in Breda. Bugi's werk, dat veelal een surrealistisch karakter heeft, is geïnspireerd op thema's en motieven van het Kalash-volk, een bijna uitgestorven groep mensen die volgens de traditie zouden afstammen van Alexan der de Grote. Werk uit de eigen collectie plus werken van Catalijn van Broek hoven, Liesbeth van Ginnekén, Ger de Greef en Henk Watzeels is vanaf vandaag te zien in A.r.t. Galerie, Markt 93, Roosendaal. De tentoonstelling draagt de sprekende titel 'Het kleine for maat'. De galerie is geopend van vrijdag t/m zondag 14.00-17.00 uur. (t/m 12 feb.) In galerie Kunst Onder de Toren in Breda wordt op zaterdag 20 januari een tentoonstelling geo pend met schilderijen van Tiest Simons. Het gaat om stillevens, landschappen, mensfiguren en Breda-impressies. De opening gebeurt om 15.00 uur, vocaal en instrumentaal, o.a. door de kun stenaar zelf. Tiest Simons is geboren Bredanaar, maar woont al vele jaren in Alkmaar. Geo pend woensdag t/m vrijdag 13.00-17.00 uur. (t/m 15 febr.) Op zaterdag 20, zondag 21 janu ari en gedurende de week daarna is op de zolder van het Gebouw D van de Chassé Kazerne in Breda een tentoonstelling te zien van Mark Heuymans en Piet Vloe mans. De duo-presentatie vindt plaats ais nr. 10 in de project reeks De Blauwdruk, georgani seerd door DELOODS. Het werk is te zien in het weekeinde van 13.00-17.00 uur en daarna op afspraak, via tel. 076 514 0187.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17