DE STEM Een nieuwe kunst uit ledigheid rzande titel agenda S KORT niscompetitie basketbal badminton- tennis - Hendrik Nicolaas Werkman, experimenterend typograaf en verzetsman, in De Beyerd week de topper tussen el met de derde plaats 5-2 en nam daardoor doelpunten waren van Ronald de Visser (2x) or Ratjetoe raak. Kop- -f La Chouette/V-De- ipt met 3-2 van Disco De Pooter/Koole-Ge- teelant in 4-1 en De 29, Primus/Pluym 13-28 ooter/Köole 12-23, Ge- 13-19, Disco Love 13-18 -10, Engelhard 11-4, Den stoten Terneuzen houdt vanaf t kampioenschap vijfde s-Vlaanderen. Deze ti- 1 van KOT, het Racket- lgemeen gemiddelde 1,02, r (GBC Groenendijk) 0^89 (SBC Sluiskil) 0,86, 6. f! 7. G. van Dorsselaer (De Michielsen (De Smickel C/De Troubadour Clinge) 3. A. Zegers (DOS Hoek) van de landelijke voor- feltennisseizoen hervat, nde een kans op revan- uws-Vlaamse ploeg ten- aarbij en passant de sta- mpioensgroep. De sterkste en uit de A-klasse plaatsten wel, zodat SAR met een ere klasse te maken krijgt, en score van 29 overwinnin- in 30 partijen ondervond i Schelfhout in de afgelo- ompetitie al bijzonder wei- genstand. ijkt er op dat dit nu nog min- ordt, zodat er voor Schelf- aan dit seizoen weinig lol te' en zal zijn. Aantrekkelijker t voor Lindsey Boerdam, die aan het eind van haar de- tseizoen tot partijwinst m. Voor Boerdam is deze klas en kans de vorig seizoen op- ne ervaring in meer over- ningen om te zetten. Nathalie van Wolffelaar mag eens een hogere score dan de g jaar bereikte 60 procent acht worden. Dat moet voor "oosterse meisjes voldoende voor het kampioenschap. Op ier zijn De Korenbeurs uit iedam en TOGB uit Berkel bij de voornaamste concur- ten. 'e jongens C-klasse viert Rey- rt 1 zijn heroptreden. Na de aaide afdelingstitel mogen ël Verdurmen, Mark Staal en jamin de Maat het nu op lan- ijk niveau proberen. Gelet op dere ervaringen van afde- gskampioenen gaat het Huls trio het echter moeilijk krij- n plaats in de onderste regio- n lijkt voor Reynaert wegge ld, maar de sterkte van de in- ling kan veel uitmaken. indeling landelijk mannen eede divisie: Zand, Blue Star. 2, OKI, Heemstede, Cosmos/ïi- erde divisie: SAB/De ibbe, Spaarne, Hotak 2, De Spnn osmos/TTW 3. ierde divisie: Qutility/MZ Zand A tibats, FVT 4, Shot 65, Kut» mash, ic i ongens C: Reynaert, Vice Versa riendenschaar 2, kubo Smas [eemstede, Perfection/Irene. vrouwen we ede divisie: Zand, Amstelveen, ■UOV, Pecos, Docos, Amsterdam (o Jcrde divisie: Qutility/MZ, Umc Vesta, Korenbeurs, ATC, De l°e 'ierde divisie: Qutility/MZ 2, DE®. iTV, Tanaka, Vice Versa 51, rum 2. „„wil Weisjes A: SAR, vice _Vef£i 0. "OGB, TOV, Korenbeurs, Treffers Zaterdag 20 januari: Scheldesport 1-ELBC 1 (mannen rayon ov sporthafS'te Zwaantje Terneuren, aanvang 1 Zondag 21 januari: Terneuzen^ Astroïden 1, Terneuzen b- I - 4, beiden in sporthal Oud® Terneuzen 10.00 en 14.00 u- Zondag 21 januari: Zeeuwse^^ doorcompetitie mann.eni-wd 2- klasse: Schouwen Hulster Ambacht 1, f nr, uur; trum Kapelle, aanvang i„=veiand Souburg 1-Schouwen Dm 1, TSI-hal Goes, aanvang am Animo 1-SluiskÜ 1, trum Terneuzen, aaaS)i_Vrou- uur; tweede klasse: SJbr jmist, wenpolder 1, Den Dullae eje aanvang 14.00 «ft*® Maantje klasse: Kapelle 1- t Halve aan- 1, Racketcentrum KaPf: Ljasse: vang 15.00 uur; vierdetruro MLTC 8-SJEF 1, Raf„e0tC®r. Terneuzen, aanvang ll-u Grote G id VRIJDAG 19 JANUARI 1996 DEEL I Poor Camiel Hamans 'Een kleine man in een grijze stofjas, met wat ongemakkelijk jgende zware wenkbrauwen, maar met vriendelijke ogen.' Een drukkersbaas van weinig woorden, bescheiden, terugge trokken en aanvankelijk wan trouwend'. Dat was de Gronin- Hendrik Nicolaas Werkman (1882-1945), schrijven latere herdenkers. Tegelijkertijd was hij ook 'de drukker van het Paradijs', een kunstenaar die 'uit kasten en onder bedden vandaan porte feuilles tevoorschijn trok met die een bonte wereld van kleuren en vormen lieten zien.' Experimentator en ambachts man in een. Werkman is bijna synoniem aan Gro- Degelijk en stug, maar ander zijds vol bohème. Een stad, waarin nog steeds twee pettenwinkeis weten te 'overleven en waar een centraal gele- i, vooroorlogs vormgegeven heren- lingeriezaak geen strings of tanga's in de uitstalkast heeft, maar keurige sta- lange jaegeronderbroeken en grauwwitte, koudewerende borstrok maar waar tegelijk des morgens om half vijf de spaarzame toeristen in seminariebedjes wakker schrik- door onrustbarende kotsgeluiden van nachtbrakende studenten. Zo twee in een borst huisden er ook in Hendrik Nicolaas Werkman. Drukker- nkenman van professie, artiest qua talent. Werkman, zoon en kleinzoon van een veearts uit het Hogelander Leens, niet de kans de familietraditie voor te zetten. Zijn vader en grootva der stierven in hetzelfde jaar, moeder Werkman bleef met drie zoontjes en te weinig geld achter. Na een moeizame HBS-opieiding in Groningen-Stad en een enkele poging in de journalistiek werd de jonge Hendrik drukker en met succes. Binnen een paar jaar had hij meer dan twintig man personeel. Zolderetage Het leven bleef hem echter niet toela- Hij verloor zijn vrouw, raakte in zakelijke problemen en sloot een moei zaam verstandshuwelijk. Met één medewerker begon hij in 1923 opnieuw, op een zolderetage aan de Kade van het Lage der A. In een voor woningse begrippen van die tijd wol- Kfflkrabberachtig gebouw, de voorma- '•So Oranjeboombrouwerij. Daar wachtte de 41-jarige ambachtsman patroon op klanten. het kantoortje stond een ouder wets cilinderbureau en een schrijfma chine met blikken kap," schrijft Ate «uthoff, vriend en informeel compag non in een iaterej clandestiene onder uit de bezettingstijd. „Op het u stond een omslagkalender, de ■"Mujes waren bekrabbeld met vul- Ponschetsjes, ontwerpen voor druk- ffl. Bij honderden zijn ze teruggevon- De bron van creatieve fantasie loeide rijkelijk en leverde meer mate- zaal dan kon worden gerealiseerd met lil i en sjablonen tot een uiteinde- J 'uuk- Op de schetsen was soms de w« aangegeven. Blijkbaar stond otfanan het hele beeld voor ogen en c°nceptie dus al geschied voor- prent werd gemaakt. De over- tussen schets en prent is ""Mgaans treffend." Uniek Zrithofis beschrijving maakt al duide- riL,?', Werkman meer maakte dan i-i,- Handelsdrukwerk. Als hij- op msten zat te wachten, speelde hij kip1.-V?£men' drukkersmateriaal en strmri' u-1' verveMng en ledigheid ont- sels' 3 r een nieuwe kunst- 'Druk" unioi - internationaal nog steeds 2 |k zijn. een iCJfeef hii daarover in 1941 aan heboiM re ™en<i en medevennoot in August Lnfeiga\-UitgeVeriitie ds' Ul .^enkels; „Dit is de enige wol van Groningen, is wel maar 's middags hangt hier k^ngekende rust om de dingen. Dat Wea™ u°u constateren en - n' ik heb hier veel drukken geïnspireerd door de seho(Trct„ e omgevingi allereerst de rende wv,nen' de duiven, voorbijva- 'n de diepte, het trap- doolhof van gangen en deuren, de gekke combinaties van bal ken en beschotten. Bijna twintig jaar heb ik hier huis gehouden met lief en leed, heb er gewerkt, gesuft en gezwoegd, beroerdigheid meegemaakt en volmaakt geluk gekend. Dat alles is hier blijven hangen." De Ploeg Dat Werkman zijn tijd niet vulde met patiencen en dat hij al experimente rend op iets uitkwam dat meer met kunst dan mét het klassieke drukkers vak van doen heeft, is niet echt verba zingwekkend. Werkman was al enige jaren lid van het modernistisch georienteerde Groninger schildersge nootschap De Ploeg. Hij werd door 'zijn bentgenoten weliswaar als een buitenbeentje gezien, een deftige ondernemer die op zondag een schilde rijtje penseelde, door zijn contacten met Ploegleden als Job Hansen, Jan Wiegers, Jan Altink en Ekke Kleima raakte hij echter op de hoogte van en betrokken bij. de eigentijdse, vooral expressionistische en constructivisti sche ontwikkelingen. Werkmans eerste proeven van experi menteerkunst, zijn programmatische periodiek The Next Call waarmee hij in 1923 startte, was aanvankelijk niet veel meer dan een poging tot 'kritiek en opbouw' binnen Ploegverband. Hij schreef het zelf grotendeels vol, gaf het met abstraet-geomterische en typo grafische composities vorm en drukte het op de handpers. Enthousiast Vanaf het vijfde nummer, toen een enkel exemplaar al in handen van anderen gevallen was en daar waarde ring ondervonden had, werd Werk mans 'periodiek' steeds meer een mid del om contact te leggen en te onder houden met de internationale avant- garde. Hij stuurde het toe aan gelijk gestemden in binnen- en buitenland. Stijlgrootmeester Theo van Doesburg betoonde zich opgetogen. Zijn Belgi sche collega Michel Seuphor was zo enthousiast dat hij Werkman overal pousseerde. Op een in 1927 door Seup hor georganiseerde tentoonstelling in de Parijse galerie Sacre du Printemps werden een dertigtal Werkmannen geëxposeerd. Drie jaar later waren er door Seuphors bemiddeling in Parijs weer twee te zien en in 1931 een in de Poolse textielmetropool Lodz. Over buitenlandse erkenning voor zijn toen nog typografisch te noemen druk sels had Werkman niet echt te klagen, desondanks verloor hij door zijn terughoudendheid het contact met de internationale vernieuwers en sloeg hij tastend en zoekend nieuwe wegen in. Niet langer de ook door tijdgenoten gepractiseerde compositietechnieken met letters, cijfers, vlakken en symbo len, maar de slechts van kleuterschool en fröbelclubjes bekende sjablone- en stempelmethodes. Grafisch Als een nieuwe Gutenberg sloeg Werk man aan het uitproberen, sneed sja blonen met een scheermesje, schilder de erover heen met de drukkersrol en bestempelde de restruimte met letters, ornamenten en zijkanten. Zijn werk is niet langer typografisch, maar gra fisch. Zijn nieuwe series en prenten zijn in feite unica, niet langer op de handpers vermenigvuldigd, maar elk werk apart en met de hand vervaar digd. Hot Printing (1934-1936), een toespe- 'The Next Call', oktober-november 1924, is een voorbeeld van Werkmans vroegste experimenten. Die sluiten nog aan bij het werk van de toenma lige avant-garde. Werkmans omslag van de laatste, veertigste uitgave van De Blauwe Schuit: P.C. Boutens' 'Reizang van burgers terugkeerend uit de ballingschap' (1944). Werkmans allerlaatste druksel: het geboortekaartje voor Margrietha Geer- truida Wilhelmina Zuithoff. De dochter van 'Blauwe Schuitschipper' Ate Zuithoff werd op 25 maart 1945 geboren. Werkman zat toen echter al vast. De voorkant van het kaartje was begin maart gereed 'ondanks de door de kou onhandelbare materialen, de taaie inkt, de harde rollen die geen inkt aanne men en de half verkleumde drukker'. Het binnenwerk is door Werkmans arrestatie door een ander afgewerkt moeten worden. ling op de toen populaire hot jazz, ,is Werkmans eerste grote, vrolijke en speelsgekleurde, productie met deze nieuwe werkwijze. Ritmisch als was het muziek in herhaling van vormen en kleuren. Jan Wiegers, Ploeglid, maar toen wonend te Amsterdam, toonde de nieuwe Werkman aan Sandberg, con servator van het Stedelijk Museum: „Het zal in 1938 geweest zijn. Op zeke re dag staat Jan Wiegers voor mij met een grote map; de map gaat open en te voorschijn komen zes grote kleurige drukken, sommige abstract, andere met menselijke gestalten. De map blijft mij gezelschap houden en telkens als ik bezoekers heb, spreiden we ze uit en dan vraag ik: waar komen deze prenten vandaan? De bezoeker raadt: Parijs, het Zuiden, tot eindelijk een jonge schilder de spijker op de kop slaat: 'Uit Groningen'." Aftastend Sandberg wilde de maker leren ken nen en reisde daarom naar Groningen: „Er was verwondering en misschien wel enig wantrouwen zoals bij mensen die zich erin hebben geschikt om een zaam te zijn. Hij spraak eenvoudig, de bezoeker wat aftastend. Achter een simpele faijade bespeurde men een rijk leven. Het duurde een poos voor hij er toe kon komen zijn werk te laten zien. Toen kwamen de mappen, grote en kleine met bonte en zwarte bladen, voor de dag: mensen in exotische land schappen, vreemde gewassen, eenvou dige geometrische composities opge bouwd uit zetmateriaal." Sandberg regelde een expositie in kunstzaal Heieen Spoor in Amster dam. Najaar 1939 kwam die, de pers was nieuwsgierig en recenseerde: 'Deze handpersdrukken verdienen hier bekend te worden.' Daar kwam het niet meer van. De Duitse inval maakte een eind aan de net begonnen waardering, diezelfde Duitse bezetting gaf echter ook de'stoot tot Werkmans beste werk. En deze keer was de aan leiding niet gebrek aan werk en ledig heid, maar een betrekkelijk normale drukopdracht. Nijhoff August Henkels, predikant te Win schoten en voormalig redacteur van het Groningse studentenblaadje Der Clercke Cronique, wond zich op over de maatregelen van de Duitse bezetter. Hij wilde zich verzetten en iets onder nemen. Hij sprak erover met Ate Zuit hoff, vriend uit zijn Groninger jaren en mede-uitgever van een bundeltje opgewekte studentenzomerkamplie- deren, en met Adri Buning, lesgevende overbuurvrouw te Winschoten. Die was bij het opruimen van een kast een kranteknipsel uit 1934 tegengekomen met een gedicht van Martinus Nijhoff: Het jaar 1572. Een vers tegen de Spaanse onderdrukker van indertijd, maar even goed bruikbaar voor de actualiteit van 1940. „We kwamen ineens op de gedachte," schrijft Zuithoff 55 jaar later, „om er een rijmprent van te maken." En om die als opbeurend signaal rond de jaarwisseling aan vrienden, magen en bekenden te zenden. „Over de versie ring waren we het snel eens; het moest een houtsnede worden. En wie kon dat beter dan Jan Wiegers? Lid van de Ploeg, de vereniging van moderne schilders in Groningen. Hij woonde nu in Amsterdam en ik had zijn adres bij de hand want er stond bij ons een map met etsen van hem in commissie. De vraag wie de rijmprent zou moeten drukken viel veel moeilijker te beant woorden. Eerst dachten we aan de drukker van onze kampliederenbun del. Maar toen kwanten we allebei ineens op Werkman; die was drukker maar schilderde ook, en was Ploeg-lid. Was hij politiek betrouwbaar?" Vertrouwen Dat Werkman naast zijn schildershob by en zijn ambachtelijke drukkersbe zigheden erpstig in de weer was met grafische experimenten wisten de drie initiatiefnemers niet. Ze zochten hem aan als vaderlandslievend en goed, in meerdere betekenissen van het woord, vakman. Maar Werkman kon meer dan de nette uitvoering van een drukop dracht garanderen. Het enthousiasme van de jonge verzetters wekte Werk mans vertrouwen. Hij liet hun zijn eigen grafisch werk zien en dat stimu leerde het trio tot verdere plannen. Het clandestiene gezelschap 'De Blauwe Schuit' ontstond, met aan het roer de drie initiatiefnemers plus Hendrik Nicolaas Werkman. Een veertigtal, nu onbetaalbaar dure, boekjes, plaquettes en prentenseries was het gevolg. Werkman was de grote vormgever. Zijn voor Hot Printing ontwikkelde technieken bereikten een hoogtepunt. Kleurig, ritmisch, beeldend en vols trekt onorthodox. Niet gericht op ver antwoorde boekverzorging of prachti ge, exclusieve typografie, maar op een eigen vormentaal. Werkman was niet tevreden met superieure ambachte lijkheid of esthetische perfectie, want daarin was voor hem geen lol of creati viteit te herkennen. Zijn Amsterdamse verspreider en collega in het illegale bedrijf A.A. Balkema kon dan wel op zijn sympathie rekenen, voordiens typografisch volmaakte, clandestiene uitgaven had hij nauwelijks waarde ring. „Hij stuurde me de beide laatste edi ties van de 5 Ponden Pers en het was of ik de producten van lettergieterijen in handen had. Wat is dat allemaal onbe rispelijk van uitvoering en wat is dat van uiterlijk en innerlijk weergaloos select. Je slaat je handen van verba zing ineen als je zoiets ziet in deze tijd. In déze tijd waarin je haast geen vel goed papier machtig kunt worden. Maar is dat niet allemaal een beetje te mooi? Veel te mooi, hoewel de inhoud het verdient dat moet ik eerlijk zeggen. Wil je wel gelooven dat ik nooit zooiets voor mijn plezier zou maken? Dat is gewoon gesublimeerd vakmans-druk kers-werk zonder een grein artistici teit of zelfs van persoonlijkheid. Het zou op den duur saai zijn daarvan veel in de boekenkast te hebben." Exotisch Saai is Werkman nooit. Elke uitgave van De Blauwe Schuit, of van het andere werk uit dezelfde oorlogsjaren, is anders. Hoewel meteen herkenbaar. Of het nu gaat om een geboortekaartje voor een der kinderen van een Blauwe Schuitschipper, zijn exotische, Gau guin en Matisse overtreffende, polyne- sisch aandoende serie Vrouweneiland, waaraan hij zijn bijnaam de 'drukker van het Paradijs' overgehouden heeft of om zijn wereldberoemde Baal- schemmappen. Werkman voelde zich gesteund en uit gedaagd door het kleine gezelschapje actieve gelijkgestemden om zich heen en kwam zodoende, ondanks alle beperkingen van die tijd, tot een immense productie. Henkels gaf hem Martin Bubers Chassidische Legenden in handen, Werkman las ze en ver werkte ze tot twee indrukwekkende Baalschemsuites. Tweemaal een serie van tien prenten, een uit 1942, de vol gende van een jaar later. Nu per map minstens honderdduizend gulden waard. Werkmans 'goudader' bleek aange boord. Een groot deel van deze laatste uit honderden druksels bestaande pro ductie valt echter niet meer te zien. 13 Maart 1945 werd Werkman om nim mer opgehelderde reden door de Ausenstelle des Sicherhietsdienstes und der Sicherheitspolizei gearres teerd. Zijn werkplaats en huis werden leeggehaald en het drukwerk afge voerd naar het Groningse bezettings hoofdkwartier, het Scholtenhuis. Werkman haalde de bevrijding niet. Op 10 april 1945 is hij met negen voor hem onbekende lotgenoten op het Mandeveld bij Bakkeveen geëxecu teerd. Zijn werk werd drie dagen later bij de ontzeting van Groningen een prooi der verwoestende vlammen. Het paradijs ging verloren in een helle vuur. Hendrik Nicolaas Werkman (1882- 1945): 'Uit innerlijke noodzaak gebo ren'. Tentoonstelling in samenwerking met het Groninger Museum, in De Bey- erd. Boschstraat 22, Breda. Van 21 janu- ari-3 maart, dinsdag t/m vrijdag 10-17 uur, zaterdag en zondag 13-17 uur. Opening zaterdag 20 januari om 16 uur door Jacques Wallage, voorzitter van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer. In de jaren '30 ontwikkelde Werkman een eigen stijl en techniek. Voor zijn serie 'Hot Printing' gebruikte hij voor het eerst sjablones. Dit druksel stamt uit 1935.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15