'NVM misbruikt machtspositie' Bedrijven willen uitstel omnummeren Amgen investeert 100 miljoen in Breda iLEEGVERKOOP r 70% KORTING PIJTHUIS Nuon wil snel besluit over stroom uit IJsland Europese auto-industrie tobt over toekomst Transportcentrum levert 8000 banen op in Valburg Moerdijk: ruim 17 hectare industrieterrein verkocht ECONOMIE A7 Geldzaken bij v.d. Veen '6 - 5653770. GEOPEND 1965-1996 ïr dan 30 jaar kwaliteit Computerspel^ Vanwege vertraging bij uitgave nieuwe telefoonboeken door PTT Telecom ECONOMIE KORT Nationaal forum begeleidt komst euro Bovag uit MKB-Nederland AbvaKabo wil raam-cao zorgsector JANUARI 1996 Wall Street 16/01 17/ni allied signal 49% amer.brands 44'/. amer.tel.tel 66% 67 amoco corp 69% ;oi4 asarco ine. 28 27y. baan company 41% 42% bethl. steel 14 13% boeing co '6 76'/. burlington sfe 26 75% can.pacific '8'/. 18% chevron 53% 53% chiquita 13% 12 chrysler 53% 53% citicorp 68 63 cons.edison 33% 33% digit.equipm. 59 60% dupont nemours 70% 70% dow chemical 20% 70'/, eastman kodak 63% 69% exxon corp 79 80% ford motor 27% 27 gen. electric 20 71% gen. motors 49% 49 goodyear 44% 44% hewlett-pack. 80% 77% int bus.mach. 87% 88% itt industries 23% kim airlines 34% 34% kpn 37% 33% mcdonnell 92% 92% merckco. 64 65% mobil oil 109 111 omega financ. 33% 33 philips 39% 38% royal dutch 136'/. 136 sears roebuck 42% 40% texaco inc. 76% 77% travelers 60'/. 61% united techn. 91 92% westinghouse 18 18'/, whitman corp 22% 22% woolworth 10% 10% Goud Goud onbewerkt 20,700-21,300 bewerkt 22,900 Zilver zilver onbewerkt 250-320 bewerkt 360 vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c exclaim- e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend b laten en dividend k gedaan en laten ex dividend 1 gedaan en bieden ex dividend DB STEM DONDERDAG 18 JANUARI 1996 52,50 682 24,50 24,40 75,00 609 2,10 2,00 77,50 712 2,40 2,30 a 80,00 926 1,40 1,40 70,00 632 4,80 4,80 37,50 436 1,70 1,40 165,00 587 1,30 1,40 165,00 988 1,90 2,00 135,00 1105 2,30 2,00 145,00 529 2,80 2,70 22,00 739 0,40 0,40 21,00 500 0,70 0,70 420,00 919 84,20 b 84,00 495,00 444 9,70 b 9,50 500,00 732 5,30 4,90 505,00 1159 2,20 1,40 510,00 1028 0,50 0,40 505,00 1819 7,80 7,70 500,00 1458 0,80 0,50 505,00 1976 2,50 2,00 505,00 1348 7,00 6,70 10,00 511 4,30 4,90 b 55,00 482 3,90 3,90 60,00 988 0,50 0,30 60,00 441 3,30 b 3,30 60,00 708 4,00 3,80 60,00 579 6,00 5,80 b 95,00 7 00 17,20 17,30 110,00 802 5,10 5,00 115,00 557 3,50 3,50 55,00 640 1,80 1,60 65,00 512 1,70 1,80 55,00 1000 14,00 a 13,60 55,00 1000 8,50 a 8,20 60,00 466 3,10 3,70 55,00 436 8,40 9,00 230,00 609 3,30 3,20 60,00 1476 3,40 b 3,00 62,50 1366 1,40 b 1,00 65,00 797 0,30 0,10 62,50 516 2,90 65,00 781 1,70 65,00 544 3,30 3,20 b 62,50 2052 0,60 0,60 65,00 678 2,10 2,30 a 60,00 1820 1,40 62,50 618 2,40 830,00 643 3,50 2,20 840,00 613 0,60 0,50 230,00 465 1,60 b 2,20 b Itevens alle hyp. en verzekeringen, jddelaar. Valkenierslaan 55, Breda. rgd. zwart u.: Flo- ig. Tel. geheugen, svga kleuren- 77 jaar moet ik op korte tan sluiten. - berbers - prachtige ;he stukken o.a. Henz - Keshan enz. Tafejer- ile maten op voorraad. '3-18 uurdi.-do. 10-18 uur vrij- avond) 10-21 uur zat. 10-H^J i/an onze redactie economie Jen Haag - De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) maakt misbruik van Lr machtspositie. Dat con stateert de Consumentenbond in een gisteren gepubliceerd rapport over makelaars en bemiddelaars in onroerend goed. ne bond stelt vast dat er in de Draktijk nog nauwelijks iets te oerken is van concurrentie zoals hie js beoogd in de nu twee jaar oUde wet die prijsafspraken tus sen makelaars verbiedt. Verreweg de meeste aangesloten makelaars houden zich aan de adviesprijs van de NVM," aldus Consumentenbond-woordvoer ster Bernadette van Dijck. „Dat COM PUTER-axcel 386/251 mhz, 80 mb hd, 2 mb werK I scherm 14 inch, 16 bits t luidskaart boxen zo 1 vaste pr. 1000,- compb 0114-320739. SOUSAFOON geajgj* voor dweilband zzo 0164-612528. werkt de concurrentie bepaald niet in de hand. Het is misschien niet in strijd met de letter, maar wel degelijk met de geest van de wet." NVM-woordvoerder Thijs Stoffer ontkent dat zijn vereniging con currentie tegengaat. „Wij hebben zestig procent van de markt, dus de andere bemiddelaars zitten op veertig procent. Dat geeft vol doende mogelijkheid tot concur reren." De Consumentenbond brengt hier tegenin dat die zestig-veertig verhouding niet voor het hele land geldt. In een aantal regio's komen de NVM-makelaars dicht bij een monopoliepositie. De con currentie is daar vrijwel nihil. Een grief van de bond geldt bovendien het computersysteem van de NVM, waartoe buiten staanders geen toegang hebben. Huizen die in dit uitwisselsys teem terechtkomen, worden aan niet-leden pas na een dag, soms zelfs pas na een week aangebo den. „Die praktijk zijn we vooral in de Randstad tegengekomen," aldus Van Dijck. De suggestie van de Consumen tenbond om het NVM-systeem voor de hele markt toegankelijk te maken, acht de makelaarsver eniging onaanvaardbaar. Stoffel: „We hebben daar miljoenen in geïnvesteerd. De bakker geeft zijn brood toch ook niet gratis weg?" Van de kritiek dat een aantal NVM-leden nog steeds doorgaat met de verboden praktijk van onderlinge prijsafspraken, wil Stoffel ook al weinig weten. „Als er prijsafspraken worden gemaakt, is er sprake van een economisch delict. Wij zijn geen politie. Als iemand meent een overtreding te constateren, moet hij dat maar aanhangig maken bij de Economische Controle Dienst. Volgt er uiteindelijk een veroordeling, dan heeft zoiets consequenties voor het lidmaat schap. Maar het moet wel in die volgorde." Stoffel wijst er in dit verband op dat een klacht van de Vereniging Eigen Huis vorig jaar niet resul teerde in een zaak. „De beweerde prijsafspraken konden niet wor den bewezen." De Consumenten bond heeft inmiddels een klacht gedeponeerd bij de Economische Controle Dienst (ECD) tegen prijsafspraken tussen makelaars in de regio's Schiedam, Vlaardin- gen en Maassluis, alsmede in het Gooi. Uit het onderzoek van de bond is verder gebleken dat veel mensen ontevreden zijn over de prijs- kwaliteitverhouding voor de prestaties van de makelaar. „Als iemand een courant huis te koop aanbiedt dat na een dag al is verkocht, vraagt de verkoper zich af waarom hij aan de make laar zevenduizend gulden moet betalen terwijl die nauwelijks iets heeft hoeven doen. Wij zijn voorstander van een tariefstruc tuur die niet is gebaseerd op de koopsom van het huis, maar op de werkzaamheden die de make laar in werkelijkheid verricht," aldus Van Dijck. Nog te weinig mensen weten dat ze bij de koop en verkoop van een huis ook buiten de makelaar om kunnen. De Consumentenbond stelt zich tot taak dit feit onder de aandacht van het publiek te brengen. Van onze verslaggevers Den Haag - Oude telefoonnummers moeten langer bruikbaar blijven als PTT Telecom in sommige delen van het land pas in het derde kwartaal met nieuwe gidsen komt. Het bedrijfsleven vindt dat de bereikbaarheid zwaarder moet wegen dan eventu ele problemen met Europese alarmnummers. Problemen met samenstelling van de telefoongidsen in de nieuwe opzet, met een apart gedeelte voor bedrijven, hebben al eerder tot vertraging geleid. Daardoor ontbeert op 10 april, als de oude negencijferige tele- ioonnumers vervallen, de helft van Nederland actuele gidsen. Onder meer in het Rivierenge bied, Zuid-Limburg, Flevoland en de kop van Noord-Holland verschijnen de aangepaste gid sen pas in het derde kwartaal. Oorzaak van de vertraging is het grote aantal fouten in de eerste gids-nieuwe-stijl, in het district Utrecht. Dat leidde tot een scha declaim van tien miljoen gulden. PTT Telecom noemt de situatie 'verre van ideaal' maar ziet geen chaos ontstaan. Elke abonnee heeft vorig jaar een omnummer gids ontvangen, die rond 10 april opnieuw verkrijgbaar is. Ook het eerder uitverkochte omnum- mer-apparaatje is weer voorra dig. En anders is er het inlich tingennummer. Telecom meent dat bedrijven en particulieren zich daarmee wel redden. I Directeur A. de Liefde van de belangengroep Bedrijfs Tele communicatie Grootgebruikers (BTG) vindt het niet acceptabel dat bedrijven en particulieren zich maandenlang moeten behelpen. „Dan moet het tege lijk gebruiken van oude en nieu we nummers (vanaf 10 oktober vorig jaar, red.) maar wat langer duren." Ook ondernemersorga nisaties MKB Nederland en VNO/NCW maken zich zorgen over de telefonische bereikbaar heid als er geruime tijd geen actuele gidsen zijn. Volgens PTT Telecom valt aan de datum 10 april niet te tornen. De capaciteit die nu wordt gebruikt voor het 'dubbele' sys teem, is volgens een woordvoer ster nodig orh nieuwe telecom- diensten in te voeren. Uitstel daarvan zou nadelig zijn vanwe ge de opkomende concurrentie. Ook juridisch zijn er, aldus mr. S. Katus van VNO/NCW, wel argumenten te vinden om PTT Telecom tot maatregelen te bewegen. De wet schrijft zorg vuldig beheer van de gegevens over de telefoonaansluitingen voor. Als dat ontbreekt, kan de vraag worden gesteld of PTT Telecom aan de plicht tot zorg vuldigheid voldoet. Op grond daarvan hebben Utrechtse ondernemers indertijd schade vergoeding geëist en gekregen. De omnummeroperatie op zich zelf is tot dusver gesmeerd ver lopen. Telecom zelf meldt dat de nieuwe nummers steeds meer ingeburgerd raken. Na de eerste publiciteitscampagne stagneer de het gebruik van nieuwe num mers wat. Na de jaarwisseling, waar schijnlijk vanwege het in gebruik nemen van nieuw inge vulde agenda's, groeit het 'nieuw bellen' met enkele procenten per week. Eind vorige week werd 66 procent van de telefoonverbin dingen met tien cijfers gekozen. Nijmegen (anp) - Het Multimodaal Transportcentrum (MTC) dat bij het Gelderse Valburg moet komen, zal achtduizend arbeidsplaatsen opleveren. Dit is de verwachting van de stuur- groep van het MTC waarin het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Gelderland en Knooppunt Arnhem- Nijmegen samenwerken. I Gisteren kwamen de leden van de I stuurgroep voor het eerst bij- I een.Het MTC verbindt over onge veer tien jaar de goederenstro- I ®en over water, per spoor en via I de weg, zo is de bedoeling. Bij valburg moeten goederen die vanuit de haven van Rotterdam ®aar Oost-Europa gaan, overge slagen worden. bat is nodig omdat vanuit 1 "riten-oogpunt de vrachtwagen I bedreigd' wordt, aldus J. van der 1 Zanden, hoofd afdeling strategi- sche verkenningen van het gemeentelijk havenbedrijf Rot terdam. „Het is niet meer zo dat alles over de weg kan. Vervoer ™oet in de toekomst een stukje I "ver de weg, via het water en per I sPoor." I w?nle bereikbaarheid van het 'Ul-Valburg te verbeteren is «n nieuwe brug over de Waal I al 'ik aldus de stuur- eP Voor het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal de doortrekking van rijksweg A15 het duurste onderdeel zijn van het plan, denkt J. Jansen, hoof dingenieur directie Rijkwaters taat Oost-Nederland. Ook het bedrijfsleven moet fors in het overslagpunt investeren. De provincie Gelderland ver wacht van het MTC vooral een bijdrage aan werk voor de regio. Dat is ook de reden dat de gemeenten Valburg en Eist als kritische waarnemers bij de plannen betrokken zijn. Een woordvoerder van de gemeente Valburg waar de inwoners ernsti ge bezwaren hebben tegen de komst van het MTC in het lande lijk gebied, formuleerde het aldus: „Het zijn niet onze plan nen. Valburg verschiet van kleur. Alles wat groen was, is rood gekleurd op de tekeningen. Maar het is lastig, want het is wel goed voor de werkgelegenheid." Door Bert Schampers Brussel - Het gaat niet goed met de autoverkopen. De industrie maakt zich zorgen. Deze week was de auto-lob by op bezoek bij de Europese Commissie. Brussel wil dat de auto veiliger en milieu vriendelijker wordt. De krimpende markt komt de industrie slecht uit, nu Euro pa zware investeringen in veiligheid en energiezuinige maatregelen verlangt. Gisteren opende de Belgische prins Filip in Brussel het vieren- zeventigste autosalon. Brussel is vrijwel de enige auto-tentoon stelling waar wagens worden verkocht. De banken zijn alom vertegenwoordigd om klanten nog dezelfde dag een lening te verstrekken. De verwachtingen zijn hoogge spannen, maar of ze ook uitko men is zeer de vraag. Met Spanje behoort België in de Europese Unie tot de landen waar de ver koop van auto's nog steeds terug loopt. In 1995 werden in België 7,3 procent minder auto's ver kocht. Mede daardoor bedroeg de gemiddelde groei in Europa in 1995 maar 0,5 procent. Ondanks de vaak spectaculaire kortingen en de uitgebreide reclame-campagnes rond het autosalon, is de modale Belg niet te vermurven. De koopkracht is er, maar de consumptie zit sinds enkele jaren in een neerwaartse spiraal. En dat geldt niet alleen voor auto's. Camille Blum, secretaris-gene raal van de ACEA, de Europese Associatie van Autoconstruc teurs, is zich bewust van de moeilijke situatie. Enerzijds is er de concurrentie uit Azië - de Koreanen voorop - anderzijds zijn er de beperkingen die de Europese Unie de industrie oplegt en die hen tot samenwer king dwingt. De liberalisering van de Europe se automarkt staat voor de deur. Tot het eind van de eeuw gelden nog importbeperkingen. Na 1999 wordt de Europese automarkt geacht het hoofd te bieden aan de concurrentie uit bijvoorbeeld Japan. De industrie bereidt zich al enige tijd voor op die ontwik kelingen, ondermeer door joint ventures met de Japanners. Maar dat is niet alles. Er bestaan tientallen Europese richtlijnen, die erop gericht zijn te komen tot eerlijke concurrentie tussen de fabrikanten op de eengemaakte Europese markt. Zo moet bij voorbeeld de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen vanaf dit jaar met de helft terugge bracht worden. Brussel was vorig jaar wel zo vriendelijk om het systeem van exclusieve dis tributie van automerken door de officiële importeurs te verlengen. De enige toegeving die werd gedaan is dat voortaan twee mer ken onder een dak mogen wor den verkocht, zij het onder voor- Ondanks hoog bezoek van de Belgische prins Filip (midden), staat de Brussele autosalon in het teken van de malaise in de auto-industrie. foto reuters waarden. De autosupermarkten van Cardoen in België - een bedrijf dat aan parallel-import doet en een tiental verschillende merken nieuwe auto's in dezelfde showrooms verkoopt - blijven vooralsnog een rariteit. De autoverkopen hangen nauw samen met de conjunctuur. De vooruitzichten zijn niet specta culair. De verwachting is dat de economische groei in 1996 bene den de drie procent zal uitko men. ACEA-voorzitter Jacques Calvet zei in Brussel te verwach ten dat de verkoop van auto's dit jaar gelijke tred zal houden met de economische groei. De Italiaanse automaker Fiat heeft gisteren echter bekendge maakt de produktie in februari te beperken wegens de aanhou dende crisis op de Europese automarkt. Duizenden werkne mers zullen tijdelijk naar huis worden gestuurd. De komende maand zal Fiat, eigendom van de familie Agnelli, 21.000 auto's minder produce ren. De beperking treft alleen de oudere modellen; de produktie van de nieuwe Bravo en Brava gaat door zoals gepland. De gesprekken die de auto-lobby voerde met een aantal Europese commissarisen stonden onder meer in het teken van het Auto- Olie programma. Dat is een samenwerkingsproject tussen de auto-, olie-industrie en de Euro pese Unie om de uitlaatgassen in zeven Europese steden, waaron der Athene en Den Haag, terug te dringen. De automobielsector ziet het nut van zo'n programma wel in, maar wijst er op dat juist in de zuidelijke lidstaten het wagen park sneller verouderd. Dan halen al die maatregelen weinig uit. Een van de andere gezamenlijke projecten tussen de EU en de industrie is gericht op de ontwik keling van de intelligente auto. De Auto van de Toekomst moet veilig zijn, schoon en energiezui nig. Brussel dringt daarbij aan op het gebruik van alternatieve energiebronnen. Het overleg tus sen de industrie en de Europese Commissie wordt de komende tijd voortgezet. Amsterdam - Om de invoering van de euro, de nieuwe Europese munt, over drie jaar in goede banen te leiden heeft de regering besloten een 'nationaal forum' op te richten. Dit forum zal dienen als klankbord voor werkgevers, werkne mers, consumenten, detailhandel, financiële instellingen, over heidsinstanties en alle andere organisaties. Het eerste doel van het forum is het uitwisselen van informatie en ideeën tussen bedrijven en instellingen, het op elkaar afstemmen van werk zaamheden en onderzoek en het tijdig onderkennen van mogelij ke knelpunten. Het forum zal met soortgelijke instanties van onze toekomstige euro-partners ervaringen en know how uit wisselen. Bunnik - Bovag, de belangenorganisatie van de auto-, motoren en rijwielbranche, wil zijn lidmaatschap van MKB Nederland met ingang van 1 januari volgend jaar beëindigen. Bij MKB Nederland bestaat nog hoop dat Bovag toch overge haald kan worden lid te blijven. Als de beëindiging doorgaat betekent dat een gevoelig verlies voor MKB Nederland, de koepelorganisatie voor bedrijven in het midden- en kleinbedrijf. Volgens een woordvoerder van Bovag is de belangrijkste reden voor het opzeggen van het lid maatschap een financiële. De branche-organisatie vindt het ver spilling om te betalen voor allerlei dienstverlening van MKB Nederland, terwijl de Bovag die zelf ook aan de leden levert. Zoetermeer - De vakbond AbvaKabo wil dat er een raam-cao komt voor een half miljoen mensen die werken in de gezond heidszorg. De cao's Ziekenhuiswezen, Bejaardentehuizen, Dag verblijven en Tehuizen voor Gehandicapten, Ambulante Geeste lijke Gezondheidszorg (AGGZ) en Verslavingszorg zouden eron der moeten vallen. Een deel van de arbeidsvoorwaarden zou centraal geregeld moe ten worden, een ander deel per branche of bedrijfstak. De Nederlandse Zorgfederatie (NZf) noemt het plan 'een nuttige bijdrage aan de discussie over de aanpassing van de arbeids voorwaarden op ontwikkelingen in de gezondheidszorg'. De AbvaKabo is bang dat door de ontwikkelingen in de gezond heidszorg de huidige cao's uit elkaar zullen vallen en er allerlei kleine cao's zullen ontstaan. In de gezondheidszorg ontstaan de laatste jaren steeds meer nieuwe instellingen als gevolg van samenwerking. AbvaKabo vindt het geen goede ontwikkeling als deze nieuwe instellingen een eigen cao zouden willen opzetten omdat dan de kans bestaat dat arbeidsvoorwaarden en rechtszekerheid van de werknemers worden aangetast. De bond is ook bang dat de kwaliteit van zorg onder druk komt te staan.Een raam-cao is volgens de bond ook handig voor werk gevers omdat zij dan gemakkelijker kunnen gaan fuseren met instellingen die onder een andere cao vallen. Van onze redactie economie Arnhem - De import van stroom uit IJsland is technisch, juri disch en 'onder voorwaarden' economisch haalbaar. Medio dit jaar zal het IJslandse parlement zich waarschijnlijk uitspreken over de aanleg van een kabel richting het Europese vasteland. Dat is volgens ir. T. Swelheim, topman van energiebedrijf Nuon, de stand van zaken met betrek king tot het project Icenet, waar van het Gelders-Friese concern een van de initiatiefnemers is. Het plan werd in 1992 gelanceerd en behelsde onder meer de aanleg van een 1800 kilometer lange kabel op de zeebodem, waarmee stroom wordt geïmporteerd die met waterkracht is opgewekt. Studies hebben inmiddels tot de conclusie geleid, aldus Swelheim, dat de stroom beter niet rechtst reeks naar het Europese conti nent kan worden vervoerd maar via een omweg langs Groot-Brit - tanië of Noorwegen gaat. Op IJs land, waar volgens de Nuon-top- man een verbinding met het con tinent en eventuele aantasting van het milieu emotioneel erg gevoelig liggen, zou inmiddels een meerderheid voor het project zijn. Grootste hobbel is nu de financie ring. De kosten belopen naar schatting zeven tot tien miljard gulden. Nuon en de andere deel nemers hebben daarom 'veel meer grote, sterke partners' nodig. Een van de voorwaarden om het pro ject economisch verantwoord te maken is de invoering in Europa van een ecotax, een heffing op stroom die met fossiele brandstof is opgewekt. De IJslandse 'scho ne' stroom kan dan beter concur reren. Inmiddels zijn er, naarmate het project vastere vorm ging aanne men, steeds meer 'kapers op de kust' verschenen, aldus Swel heim. Zonder namen te noemen gaf hij als voorbeeld: „Je hebt een hoop atoomenergie en denkt: het zou leuk zijn om mijn imago op te poetsen met waterkracht." Van onze verslaggever Moerdijk - Het Havenschap Moerdijk heeft in 1995 per saldo 17,7 hectare industrieterrein verkocht. Dit heeft het Haven schap gisteren bekendgemaakt. In 1995 hebben elf nieuwe bedrij ven zich op Moerdijk gevestigd, waarmee het totale aantal bedrij ven op het industrieterrein op 122 is gekomen (exclusief onder huurders). Moerdijk biedt momenteel werk aan 3780 mensen, dat is tien pro cent meer dan in 1994. Daarnaast levert Moerdijk indirecte werk gelegenheid aan 3850 mensen, zo heeft het Havenschap berekend. Volgens het Havenschap laat de verdeling van terreinuitgifte over de diverse bedrijfssectoren een verschuiving zien naar de haven sector, de distributie en de zake lijke dienstverlening (Service- point). In de voorgaande jaren werden relatief veel gronduitgif- ten gedaan in de milieu- en ener giesector. Wat betreft de havenactiviteiten zijn er in 1995 records gebroken, meldt het Havenschap. Voor het eerst werd Moerdijk bezocht door meer dan duizend zeeschepen (1073, dat is 19 procent meer dan in 1994). Het overslagvolume van die schepen steeg met 7,5 procent naar ruim twee miljoen ton. Het aantal binnenvaartschepen dat Moerdijk aandeed, bleef gelijk aan het niveau van 1994: 5670. Paul Verlinden reda- „De bouw van het uropees Logistiek Centrum j>n Amgen in Breda is een an de belangrijkste investe ren die in 1996 in de rlandse farmaceutische industrie plaatsvinden." aarmee onderstreepte directeur ij® Broucke van Amgen dpoallX ®stereri ^et belang van kaa„ lnvestering die de Ameri- binJk "lu'hnational (medische lotechnobgie) gaat doen op het H°ogek,d. bedrijventerrein trnnf611 Wer^ plannen officieel directltnteSr^ door de Amgen" Ernm ei? gemeente Breda, den ï.aancl geleden kondigde Van Itfroucke in deze krant de al aan Wn ^S^ieke centrum 100 om een investering van ^We08^0611' die in eerste personeelsbestand van Amgen in Breda op circa honderd. Amgen heeft sinds 1989 al een kantoor in Breda-Noord. Daar zijn twintig mensen werkzaam, die vooral bezig zijn met marketing en onderzoek. Ook deze mensen gaan straks op Hoogeind werken. Het is zeker niet uitgesloten dat Amgen het personeelsbestand in Breda in de toekomst fors uit breidt. A. Brouwer, vice-president van Amgen Europa wilde daar gisteren echter niet op vooruitlo pen. „Dat is afhankelijk van de ontwikkeling die we doormaken. Maar de kans is aanwezig dat we hier nog meer activiteiten gaan opstarten." Amgen heeft in elk geval voldoen de ruimte om verder uit te breiden in Breda. Het bedrijf heeft een ter rein van 5,5 hectare aangekocht op Hoogeind en zal daar voorals nog slechts een deel van bebou wen. Een produktie-eenheid zal er echter zeker niet komen. De fabriek in de VS heeft genoeg capaciteit om de werelwijde pro duktie voor zijn rekening te nemen. Amgen gaat vanuit Breda alle logistieke activititeiten voor Europa (en in mindere mate Afri ka en het Midden-Oosten) verzor gen. Het gaat daarbij niet alleen om distributie van geneesmidde len maar ook om verpakking, eti kettering en kwaliteiscontrole. Ook blijft Amgen in Breda actief op het gebied van marketing en research. Amgen verwacht dat het logistie ke centrum in het najaar van 1997 operationeel zal zijn. Met de bouw wordt binnenkort begonnen. Diverse instanties hebben zich ingespannen om Amgen naar Bre da te halen. Behalve de gemeente en het ministerie van Economi sche Zaken speelden ook de Bra bantse Ontwikkelingsmaatschap pij en het Rewin West-Brabant daarbij een belangrijke rol. De ligging ten opzichte van lucht- en zeehavens, de talenkennis, het ondernemersklimaat en de logis tieke faam van Nederland waren doorslaggevend om te kiezen voor Breda. Amgen telt wereldwijd 4200 werknemers die goed zijn voor een omzet van 1,8 miljard dollar, ongeveer vier miljard gul den. Het concern dat de hoofdze tel heeft in Californië, is het grootste biotechnologisch bedrijf ter wereld dat zich toespitst op de ontwikkeling, produktie en ver koop van geneesmiddelen voor menselijk gebruik. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Zwitserland. In de Benelux heeft Amgen behalve in Breda ook een kantoor in Brussel. Amgen bestaat pas 15 jaar. In die tijd heeft het concern twee belangrijke biotechnologische vervaardigde geneesmiddelen op de markt gebracht. Het eerste, Epogeen, wordt gebruikt bij behandeling van een tekort aan rode bloedli chaampjes dat veroorzaakt wordt door onder meer een chronische nierstoornis. Het tweede, Neupo- gen, vermindert het risico vhn infecties door het aantal witte bloedcellen na chemotherapie bij kankerpatiënten weer op peil te brengen. Amgen voorziet een sterke groei van de verkoop van de medicijnen en heeft mede daarom besloten tot een distributiecentrum voor de Europese markt. „Vanuit Breda kunnen we vijf- tot tienduizend klanten van Helsinki tot Marbella binnen 24 uur van onze produkten voorzien," aldus vice-president Brouwer. De Bredase wethouder J. Gieten van Economische Zaken toonde zich gisteren zeer verguld met de komst van Amgens logistiek cen trum. „Een erg belangrijke inves tering voor onze gemeente. Gielen wees er op dat Hoogeind steeds meer een internationaal karakter krijgt. „Er is grond ver kocht aan bedrijven uit onder meer Finland, Duitsland, Dene marken, België en nu ook de Ver enigde Staten." Volgens Gielen is de kans groot dat er ook nog een tweede Amerikaanse onderne ming naar Hoogeind komt. Hij verwacht daar binnenkort een besluit over. In totaal is op Hoogeind nu bijna dertien hectare verkocht. De nog beschikbare tweeëntwintig hectare is gereser veerd of staat op het punt ver kocht te worden. „Als het zo door gaat is eind dit jaar alles verkocht. Dat is bijna twee jaar eerder dan De Amgen-directie en het Bredase gemeentebestuur presenteer den gisteren de plannen voor het logistieke centrum op Hoogeind. Op de foto vlnr. C. van den Broucke (Amgen Benelux), A. Brouwer (Amgen Europa) en de Bredase burgemeester C. Rutten. foto willem blauw we oorspronkelijke gepland had- zijde, want Breda dreigt nu al op den," aldus J. Schram van de korte termijn in de problemen te gemeente Breda. Het succes van komen bij het uitgeven van indus- Hoogeind heeft ook zijn schaduw- triegrond.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7