DE STEM
'Filmfestival is nu leuk uitje'
Nationale Ballet wil
2,7 miljoen extra
Choreografen Concours
toont erg hoge kwaliteit
Emile Fallaux neemt na vijf jaar afscheid als directeur
Koningin bij opening
van Vermeer-expositie
Joop Daalmeijer
naar Filmnet
Hoofdredacteur
NOS-journaal
naar de VS
BELGIË FRANS 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
NEDERLAND 3
BELGIË FRANS 1
Begintijd
Inrichting
Ruimteschip
Requiem van
Zimmermann
Haydn
Beethoven
Wagner
MUZIEKRECENSIES
m T; ^JP5P 5
Groningen (anp) - Wegens de hoge kwaliteit is de vijfde editie
van het Internationaal Choreografen Concours Eigentijdse
Dans in Groningen gewonnen door twee deelnemers.
De gedeelde eerste prijs ging naar
de Nederlandse Diane Elshout
met 'E.D.G.E.' en de Franse
Denise Namura en Michael Bug-
dahn met 'Quelques Reflexions'.
De winnaars ontvangen ieder
Hilversum (anp) - Joop Daal
meijer, directeur bij de Hol
land Media Groep/Veronica,
stapt 15 februari over naar
Filmnet. Hij wordt daar ver
antwoordelijk voor de activi
teiten van Filmnet in de Bene
lux. Dit heeft de organisatie
voor abonnee-tv maandag
bekend gemaakt.
Veronica zegt dat het vertrek van
Daalmeijer niets te maken heeft
met de tegenvallende kijkcijfers
van Veronica sinds deze omroep
uit het publiek bestel stapte en
commercieel ging. „Hij vindt het
gewoon een prachtige baan",
aldus een woordvoerder.
De komst van een nieuwe topman
is volgens Filmnet noodzakelijk
in verband met de groei van het
concern. Vorig jaar augustus lan
ceerde Filmnet het abonnee-tv-
kanaal SuperSport, dat nu al
150.000 abonnees heeft. Filmnet,
dat 185.000 abonnementen heeft,
trok vorig jaar veel personeel
aan.
Dit jaar begint de maatschappij
als eerste in ons land met digitale
tv.
Daalmeijer (49) werkt sinds 1985
bij Veronica, onder meer als chef
tv-actualiteiten en tv-directeur.
Daarvoor was hij in dienst van de
Vara.
7500 gulden. Dat heeft de jury I
meegedeeld. Zaterdag presen-1
teerden veertien jonge chore
ografen hun werk. Zij ware!
geselecteerd uit 129 inzending®
Zeven van hen namen deel aan® I
finale zondag. De overige finalis-1
ten kregen 1500 gulden. Overhel I
stuk van Diane Elshout zei de I
jury: 'een sterke choreografie,
met veel passie gebracht. Een
goede dramaturgie en een ster® I
rol van de muziek. Opvallend was I
de gelijkwaardige rol van man et I
vrouw'. Over 'Quelque
Reflexions': 'De meest origr
choreografie en het beste groeps-1
stuk.' De publieksprijs van 2.
gulden ging ook naar Diane t
hout.
Hilversum (anp) -
van der Wulp, de hoof®
dacteur van het NOS-jo®-
naal, wordt 1 december cor
respondent van de NOS ffl o
Verenigde Staten. Hij neem
daar de plaats in van ra
Sneijder, die Haye Tta®
opvolgt als correspondent
Brussel. Dit heeft de N<»
maandag bekendgemaakt-
De 45-jarige Van der Wg
begon zijn jouraalt streke
loopbaan in 1999
Haagse katholieke da
Het Binnenhof. Hij
1987 hoofdredacteur van h
NOS-journaal. Van der W®P
vindt dat het na negen K
hoofdredacteurschap
wordt dat het journaal
nieuwe leider krijgt.
17.30 Tour du monde en 8 jours 18.00 lei
Bb-bla, kindermagazine 19.00 Neigh
bours, soap 19.30 Nieuws 20.00 Coib, serie
portretten Olympische atleten: Gaston
Roelants 20.10 Zoom arrière: Football,
sportmagazine met portret Ajax 22.10
Nieuws 22.35 Le jeu des jeux 22.40 Cheval
passion, paardesportmagazine 23.05 Tour
au monde en 8 jours
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
us-00 Sport Extra/Tennis: Australian Open
imet om ca.10.10 en 13.00 Wereldbeker
mm Reuzenslal°m beren te Adelboden)
«■00 Tagesschau 14.03 Rehmsen, talk
show 15.00 Tagesschau 15.03 Juliane
,.,„ïe.a' ta °w 15-55 Jürgen Fliege ant-
n»7n uPS 16,00 Ta9esschau 16.03 Flie-
9 talkshow 17.00 Tagesschau 17.10 Bri-
ant, boulevardmagazine 17.55 Verbotene
e. serie 18.25 Marienhof, serie 18.54
}n ic°n missarin' serie 2000 Tagesschau
Fa'.f Pater Strohm, misdaadserie 21.05
milie Heinz Becker, comedy 21.35 Plus-
vn!HS' ?c?nom'sch magazine 22.05 Haller-
hJfnS,s,pott"üght' satire 22.30 Tagest-
24 on pi? Boulevard Bi°. talkshow
00 4S comedy 00-25 Nachtmagazin
(tot 05 30) Extra/rennis; Australian Open
05-30 Zie 09.00 Heute 09.03 Dallas, soap
lanHUn i ym 10,00 Heute 1003 Aus-
^T™'10-45lnfoGesundheit,maga-
Leidenschati- Ute ,-1"04 Em Leben voller
Schel I n bo c ueTew met actrice Maria
1235 i l Scheihenwischer, toneelstuk
MittacKm aU 12,55 Presseschau 13.00
Dalii ÏÏ9fn met H«ute 13.45 Dalli
lerbii kinH 14-15 Die Kinder von Bul"
magazine «T 14-40 Sport-Szene'
15.15 Wt>b ogo' jeugdjournaal
tekenfiu und dle starken Manner,
15.«Z:' 15,40 Gesundheits-Tip
"a". serie 16 3S i° °,e.w'cherts von nebe-
17.00 Heute 17 !T9e Leben'5erie
TeleRita „V7,15 tanderjournal 17.45
Falkenau ama9azine Forsthaus
Friend 'r5™L ?'00 Heute 19.25 Girl
thekhow 21 ooV 1" i9'C Las Vegas' 9°°'
2l-« Heute 22 15^7° P k ma9azine
gespletenhoia reportage-serie: De
na de veranri TsJechen en Duitsers
Ein Fahfr-e,0nderlinge betrekkingen
Heute nalt m misdaad*rie 23.45
film 0» Domani accadra, speel-
02.25) al' Po'itiek magazine (tot
„Vijftig procent van de drankenkopers
is vrouw. Daar moet je rekening mee
houden b(j de inrichting
van je winkel."
Ron Cijs, slijters-adviseur.
Gids
de stem
16.00 Journaal
16.05 De week van
]6 30 Peak Practice, serie
17.21 (ZW) Charlie Chaplin, slapstick
17 38 The Cosby Show, comedy
1896 Boggle, spelletje
18.31 Natuur in eigen land, documen
taire-serie
18.59 Studio RKK, actualiteiten uit kerk
en samenleving
19.28 Linda, Linda, comedy
2090 Journaal. Aansl. weeroverzicht
20 30 Tijd van leven, serie
21.23 Televizier, actualiteitenrubriek
21,58 Rondom Tien. Thema: Gewoon
voor de kick
22 35 Vogelenzang, reportage-serie (tot
23.25)
10.00
10.30
13.59
15.00
17.00
17.29
19.00
19.28
19.56
20.24
21.15
21.48
22.17
22.54
22.57
23.30
23.38
Ik, Mik Loreland (tot 10.24)
Sybe satellyt 5 (tot 10.50)
Het vragenuurtje in de Tweede
Kamer
Open Australische tenniskam
pioenschappen
Danger Bay, jeugdserie
2Vandaag, actualiteiten met om
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43
Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun
ten uit het nieuws gevolgd door
het weer
Mission '96, documentaire
Ik weet het beter, spelletje
Overal en nergens: Zijn groot
ste race, documentaire over een
even unieke als verrassende ont
moeting op de TT in Assen die alles
verandert voor motorfreak Peter
Christy, serie
Vrouw-zijn, vrouwenmagazine.
Thema: Dertigers in de war?
Nederland zingt, koor- en samen
zang
Antenne: Besmet gebied, docu
mentaire over Chelyabinsk, een
provincie in Rusland met nucleaire
wapens en mogelijk de meest
besmette plek op aarde
PP: Uitzending CDA
Time management
Journaal
Middernacht klassiek: Sonate in
F voor viool en piano opus 24 van
Beethoven (tot 00.08)
07.00 Journaal
07.07 Klokhuis
07.22 Aubrey
07.29 Ontbijt-tv, actueel magazine, met
om elk half uur NOS-Journaal, 8.10
NOS-Sportjournaal en 7.45 en 8.16
Weer
09.00 Journaal
09.05 PP: Uitzending D66
0998 Kook tv
09.30 Vrouw-zijn
09.55 Gospelclip
16.30 Neighbours, soap 17.00 La bande a
Carlos, magazine 17.25 Life goes on, serie
18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur-table,
magazine 19.10 Le quotidien des sports
19.30 Nieuws 20.10 Double 7, spelletje
21.35 Turbulences, maatschappelijk maga
zine 22.40 Franqoise et les siens, cultureel
magazine 23.20 Laatste nieuws
Door Jos Kessels
Het Vrijthof in Maastricht.
Het mooiste plein van het
zuiden is een vreemde loka-
tie om een afspraak te heb
ben met de directeur van
het filmfestival van Rotter
dam. Maar zo vreemd is het
ook weer niet. Maastricht
doet dit jaar een weekend
mee met het festival. Daar
om is Emile Fallaux er met
zijn vrouw een weekje neer
gestreken, om een aantal
zaken te regelen.
Voor de vijfde en laatste maal
staat het filmfestival van Rotter
dam, dat volgende week woens
dag begint en duurt tot en met 4
februari, onder bewind van de 51-
jarige Fallaux. Het rustieke uit
stapje naar Maastricht is al een
soort voorschot op zijn afscheid.
„De afgelopen jaren heb ik nau
welijks tijd gehad om aan een
persoonlijke interesse als beel
dende kunst toe te komen".
Wat is volgens hem de belangrijk
ste ontwikkeling geweest in 'zijn'
periode?
„Ik denk dat de belangrijkste
draai die ik aan het festival heb
gegeven ligt in de presentatie.
Onder de leiding van mijn voor
ganger Marco Müller was het fes
tival duf en ontoegankelijk
geworden. Hij richtte zich teveel
op een klein, elitair filmpubliek.
Ik heb de programmering gepop
ulariseerd en daar schaam ik me
helemaal niet voor. Ik wilde van
het festival een plezierig uitstapje
maken. Een festival dat niet
alleen interessant is, maar ook
leuk. Ik denk dat het ook gelukt
is, als ik kijk naar de reacties de afgelo
pen jaren en de stijgende bezoekersaan
tallen".
Tegelijkertijd is hij voor zijn gevoel met
de programmering teruggekeerd naar de
begintijd van het festival. „In de laatste
jaren van Huub Bals en zeker onder
Marco Müller stond kunstzinnigheid
voorop. En dat terwijl het festival oor
spronkelijk vertrok vanuit sociaal poli
tieke criteria. Dat had natuurlijk sterk
met de zeventiger jaren te maken. Het
was de periode van de linkse collectie
ven. Je had de arbeidersopstanden in
Frankrijk, de feministen, de Vietnam-
oorlog. De films die daar uit voortkwa
men waren zeker niet allemaal hoog
standjes, maar bezaten een sterke maat
schappelijke betrokkenheid. Het film
festival van Rotterdam nam deel aan de
wereld. We draaien dit jaar overigens in
Rotterdam het programma van de eerste
editie uit 1972, vanwege het 25-jarig
jubileum. Daarmee willen we ook de
overeenkomsten laten zien tussen het
festival toen en nu".
„We leven dan wel in het postmoderne
tijdperk, waarin steeds minder belang-
Emile Fallaux: „Het is belangrijk om films uit andere culturen te programmeren.
stelling voor andere culturen bestaat,
maar we hebben veel meer nog dan toen
met die andere culturen te maken. Het is
zelfs binnenlandse politiek geworden, de
integratieproblemen bijvoorbeeld. Juist
daarom is het belangrijk om films uit
andere, culturen te programmeren,
omdat je dan kunt leren hoe de ander
denkt. Omgekeerd is het voor de buiten
landse cinema ook weer van grote
importantie dat deze films elders
gedraaid worden. Hollywood is de laat
ste jaren alleen nog maar dominanter
geworden, met als gevolg dat in ieder
land de filmcultuur afgebroken wordt.
Kijk naar Rusland. In vijf jaar tijd is de
hele eigen cinema daar weggevaagd. De
markt wordt daar nu door de Amerika
nen beheerst. Neem Thailand. Drie jaar
geleden maakten ze daar nog zo'n 125
eigen films. Nu zijn dat er 25. Om die
reden besteden wij tijdens dit festival
extra aandacht aan de Mekong-films".
Sabrina
Toch gaat Fallaux enkele grote Ameri
kaanse produkties laten zien en hij heeft
als slotfilm 'Sabrina' van Sydney Pol
lack gekozen, die zelf ook op het festival
aanwezig zal zijn. „Je hebt die films en
grote namen gewoon nodig, daar ontkom
je niet aan. Ze trekken de rest van het
aanbod mee. Sabrina is een remake van
een oude film van Billy Wilder. De versie
van Pollack haalt het niet bij die van
Wilder,.omdat die een stuk sardoniseher
is. Pollacks film is gladder en zoeter,
maar toch een heel aardige film. Je ziet
nog maar weinig behoorlijke romanti
sche komedies. Daarbij komt me het
Amerikaanse geweld en de paranoia
onderhand de strot uit. Je wordt doodge
gooid met dat soort werk. Ik vind het een
zwaktebod om steeds maar weer van die
paranoïde scenario's te schrijven en te
verfilmen".
Wat nu? Houdt 'de apostel van de slechte
smaak', zoals hij zichzelf ooit omschreef,
tegenwoordig meer van romantische
komedies dan van de waanzin? „Nee,
nee, maak je niet ongerust. Een van mijn
lievelingsfilms op dit festival is Sons van
de Chinese filmer Zhang Yuan. Die leer
de in zijn flat in Beijng een familie ken
nen, waarvan de twee zonen niets anders
deden dan het pensioen van hun vader er
doorjagen en de man het huis uit treite
ren. Dat lukte inderdaad en de vader
belandde in een psychiatrische inrich
ting. Zhang Yuan vroeg de familie de
hele geschiedenis nog eens na te spelen
en haalde daarvoor de vader zelfs uit de
inrichting, waar die overigens nu weer
zit". - -•
Een van zijn andere favorieten is een
Russische documentaire over enkele
astronauten die pas een jaar later dan
gepland op aarde konden terugkeren.
Tijdens dit bizarre oponthoud voltrok
zich onder meer de beruchte 'Wodka-
coup'. „De regisseur vermengt beelden
van die coup met video-opnamen uit het
ruimteschip, wat een mooi vervreemden
de effect heeft. Een van die astronauten
komt ook naar het festival, degene die
als eerste op de lijst staat om naar Mars
te gaan".
Emile Fallaux denkt dat het festival
weer genoeg spannends te bieden heeft,
maar constateert dat het steeds moeilij
ker wordt om geschikte films te krijgen.
„In mijn festivalperiode is de lowbud
get-film big business geworden. Dat
heeft twee redenen. Door de enorme
groei in het tv-circuit is er een enorme
vraag naar materiaal ontstaan. Daar-
FOTO ARCHIEF DE STEM
naast zijn enkele kleine films tot grote
commerciële hits uitgegroeid, zoals El
Mariachi van Rodriguez en Pulp Fiction
van Tarantino. Daardoor heb je een gro
te handel gekregen in relatief goedkope
films, met als gevolg dat nieuwe marke-
ting-strategieën ontworpen"- worden.
Filmmakers zijn zich daar ook van
bewust geworden, waardoor hun films
artistiek minder interessant worden".
Over zijn afscheid heeft hij gemengde
gevoelens. „Er is niets afgesloten, je zit
midden in een proces. Ik zie dingen die
onaf zijn, of nog pas in de stijgers staan.
Voor mezelf is het goed om weer een
ander leven te leiden. Festivaldirecteur
is een heel ongezond, onregelmatig
beroep, met veel slecht eten en weinig
slaap. Ik was dat uit de journalistiek wel
gewend, maar dan heb je toch vaker
rustperiodes. Ik weet nog niet wat ik ga
doen. Ik heb een aantal aanbiedingen,
waaronder een van de NRC om de
komende presidentsverkiezingen in
Amerika te verslaan. Daar zal het wel op
neerkomen, stukken schrijven en tv-
documentaires maken, zoals vroeger".
Zijn blik dwaalt en in zijn ogen zie je de
stille vreugde, dat hij binnenkort vrij zal
zijn.
Evenals Mozart schreef de Duit
se componist Bernd Alois Zim
mermann (1918-1970) zijn eigen
requiem. Mozart kon het zijne
niet voltooien, de dood was hem
te snel af. Zimmermann over
leefde zijn dodenmis een paar
maanden.
Het Requiem für einen jungen
Dichter, een politiek-geënga-
geerde compositie, heeft meer
van een literair werk dan van
een muziekstuk. De ondertitel
luidt: Lingual für Sprecher,
Sopran- und Baritonsolo, drei
Chöre, elektronische Kldnge,
Orchester, Jazz-Combo und
Orgel nach Texten verschiede-
ner Dichter, Berichten und
Reportagen (1967-1969).
Het literaire karakter van Zim-
mermanns Requiem ligt vooral
aan de opbouw van het stuk, de
architectuur. Het is geschreven
volgens de collage-techniek. We
horen één grote stamppot van
citaten en flarden van politieke
redevoeringen. De stem van
paus Johannes XXIII wordt
gevolgd door die van Alexander
Dubcek, Imre Nagy, Neville
Chamberlain, Ribbentrop,
Stalin, Goebbels, Churchill,
Mao en Papandreou - dictatoren
en vredebrengers van links en
rechts, dood en levend.
Andere, neutrale stemmen lezen
fragmenten van Wittgenstein,
James Joyce, Aischylos, de Bij
bel, Majakovski, Schwitters,
Pound en Camus. En daar door
heen muzikale citaten uit het
werk van Wagner, Beethoven,
Milhaud en de Beatles Hey
Jude! - het werk dateert tenslot
te uit de jaren '60).
Al die fragmenten en flarden
benoeming aan het Saksische
hof in Dresden - een benoeming
die hij ook werkelijk kreeg.
Tussentijds werd hij gevraagd
om dirigent van de Dresdener
Liedertafel te worden. In 1843
organiseerde deze club het grote
zangfeest van Saksen, dat Wag
ners geboorteland was. Aan dat
feest deden 1200 zangers mee.-
Zo'n zangfeest was een kolfje
naar Wagners hand. Zangwed
strijden incorporeerde hij in zijn
latere carrière nog twee maal in
een opera: te weten in Tannhaü-
ser und der Sangerkrieg auf
Wartburg en in Die Meistersin-
ger von Nürnberg. Voor Dresden
1843 schreef hij Das Liebesmahl
der Apostel, een reeks van zes
volromantische nummers voor
mannenkoor, deels a capella,
eindigend in een pompeuze apo
theose met orkest, zoals dat
Wagner wel toevertrouwd was.
Dit curiosum wordt zelden uit
gevoerd maar blijkt toch aardig
genoeg om een keer te horen.
Het staat op één cd met serieu
zer spul: Wagners Wesendonck-
Lieder. „Iets beters heb ik nog
niet gemaakt," zei de componist
in alle bescheidenheid over zijn
vijf liederen voor sopraan en
orkest.
En inderdaad, luister maar eens
naar het lied Schmerzen, zo'n
echte Wagneriaanse gemoeds
uitbarsting zoals niemand
anders dat kon, ook na hem niet.
Wagner experimenteerde hier
met muzikale nieuwigheden
waarvan hij later in Tristan und
Isolde de vruchten plukte.
Je hoort aan deze liederen
tevens welk een ideale Wagner-
dirigent Pierre Boulez is, want
hij is de dirigent op deze cd. Hij
onderneemt het romantische
avontuur samen met de mezzo-
DINSDAG 16 JANUARI 1996 DEEL D
Den Haag (anp) - Koningin Beatrix is dinsdag 2? februari
in het Mauritshuis te Den Haag aanwezig bij de opening
van de overzichtstentoonstelling van het werk van Vermeer.
Deze tentoonstelling is van 1
maart tot en met 2 juni in het
Haagse museum te bezichtigen.
Het Mauritshuis verkocht tot
nu ruim 160.000 toegangsbe
wijzen voor de expositie.
Het museum verwacht dit
voorjaar 250.000 bezoekers
voor de tentoonstelling. Om de
bezoekersstroom in banen te
leiden, breidt het Mauritshuis
tijdelijk uit met een paviljoen
in de Hofvijver.
De publieksingang, de garde
robe en het restaurant worden
gedurende de tentoonstelling
naar dit paviljoen verplaatst.
Ook is er een winkel met Ver
meer-artikelen ondergebracht.
De tentoonstelling van wetk
van de schilder Johannes Ver
meer (1632-1675) is een copro-
duktie van het Mauritshuis en
de National Gallery of Art in
Washington.
Tot 12 februari is de expositie
daar te zien. Begin november
vorig jaar woonden de Konin
gin en Prins Claus er de ope-
ning bij.
In het Mauritshuis is de ten
toonstelling uitgebreid met
twee schilderijen uit het Rijks
museum, de Liefdesbrief en de
Melkmeid. In Den Haag wor
den 22 van de 35 nagelaten
Vermeers aan het publiek
getoond.
sopraan Yvonne Minton. Ter
verhoging van de feestvreugde
beginnen Boulez en Minton, een
ijzeren duo, deze cd met de
onvolprezen Rückert-Lieder van
Gustav Wagner. (Sony SMK 68
330)
HE
Het gestaag voortgaande
Haydn-project van het kameror
kest La Petite Bande heeft
opnieuw geresulteerd in een
schijf met drie symfonieën. Dit
maal zijn het er drie uit Haydns
Sturm und Drang-periode - de
tijd waarin hij muzikale contrei
en exploreerde waarvan hij later
terugkwam.
Het orkest La Petite Bande
(onder leiding van dirigent
Sigiswald Kuycken) heeft overi
gens een misleidende naam: met
25 leden is het ook weer niet zo
klein, zeker niet voor 18e-eeuw-
se begrippen. Haydn beschikte
zeker niet over meer muzikanten
in zijn eigen orkest aan het hof
Eszterhaz in Eisenstadt. (Virgin
Veritas 5 61212 2)
HR
Een van die onuitputtelijke en
nooit een seconde vervelende
werken van Beethoven is zijn
concert voor viool, cello, piano
en orkest, oftewel het Tripelcon
cert. Zit je in de put, luister dan
naar dit vorstelijke werk en de
levensvreugde, -kracht en -
moed stromen weer rechtstreeks
je hart binnen.
Hoofdrolspelers op een gloed
nieuwe opname zijn violist Itz-
hak Perlman, cellist Yo-Yo Ma
en pianist Daniel Barenboim,
die tevens de Berliner Philhar-
moniker dirigeert - namen die
gunnen het luisterend oor geen
rust. Het is een onafgebroken
litanie, gebaseerd op een immer
aanwezige ondergrond van koor
en orkest, een muzikale lava die
af en toe vulkanisch aanzwelt en
tot uitbarsting komt. Het werk
eindigt in een gigantisch pande
monium, waarbij Zimmermann
ook het schrikeffect niet schuwt.
Zimmermanns Requiem is een
van de belangrijkste werken van
de twintigste eeuw. In feite is
het een testament van de kun
stenaar, de artistieke verwer
king van een leven als mens,
kunstenaar en Duitser in de 20e
eeuw. De opname dateert van
maart 1995 en staat onder lei
ding van Michael Gielen. (Sony
SK 61 995)
HANS ROOSEBOOM
Een merkwaardig gelegenheids
werk schreef Richard Wagner in
1843. Hij was 30 jaar oud en had
zojuist een hit gescoord met de
opera Der fliegende Hollander.
Wagner, wiens artistieke weder
geboorte nog ver was, leefde
destijds in afwachting van een
Amsterdam (anp) - Het Nationale Ballet wil de komende jaren
een extra subsidie van gemiddeld 2,7 miljoen gulden per jaar.
Daarmee kan het een balletmeester en zes dansers betalen. Die
functies verdwenen door de bezuinigingen die het gezelschap in
1993 kreeg opgelegd.
Bernd Alois Zimmermann
genoeg zeggen. De cd is in febru
ari 1995 live opgenomen in de
Philharmonie in Berlijn.
We horen drie ervaren rasmuzi
kanten die elkaar intuïtief tot in
de kleinste details weten te vin
den. Hoor ze snuiven! Wie
slechts Beethovens pianoconcer
ten en vioolconcert kent, mag de
kans om dit werk te ontdekken
niet laten liggen.
FOTO SONY
Als toetje staat op de cd nog
Beethovens Koorfantasie, die
algemeen wordt afgeschilderd
als voorstudie van de finale van
de Negende Symfonie. Het is
echter veel meer dan dat. Het
mag een curiosum zijn, maar
dan wel van meer dan voorbij
gaande betekenis. (EMI 5 55516
2)
HR
Het Nationale Ballet (HNB) is
van mening dat als 'deze situatie
nog langer zal voortduren, de
grenzen van wat verantwoord is
van mensen te verlangen, zullen
worden overschreden', zo blijkt
uit het beleidsplan 1997-2000.
Met het extra geld wil het ook een
assistent van de zakelijke directie
aanstellen, de muzikale staf uit
breiden en een coördinator
benoemen voor de nieuwe works
hops. Sinds 1993 zijn er twee bal-
letmeesters, die les geven en
repetities leiden. De derde vaca
ture werd door de subsidiekor
ting niet vervuld.
Het ministerie van ocw en de
gemeente Amsterdam subsidië
ren HNB voor ongeveer de helft.
Het Rijk moet volgens het
belKclsplan een extra jaarlijkse
subsidie geven van gemiddeld 1,3
miljoen gulden. Voor de gemeen
te betekent dit gemiddeld 1,4
miljoen extra. De jaarlijkse sub
sidie voor 1997-2000 bedraagt
bijna 20 miljoen gulden.
Voor de huidige kunstenplanpe
riode 1993-1996 vroeg HNB 2
miljoen extra, maar in plaats
daarvan kortte de gemeente de
subsidie met 6,5 ton. De rijks
overheid verlaagde de bijdrage
met 2 ton, waardoor het 8,5 ton
moest bezuinigen.
De directie bracht het aantal
dansers met zes terug naar 82,
maar voor de komende kunsten-
planperiodewil het gezelschap
het aantal dansers weer op het
oude peil brengen. Die 88 dansers
zijn nodig om de komende jaren
gelijktijdig op te treden in het
Muziektheater in Amsterdam en
de kleinere theaters als het
Amsterdamse Bellevue en de Sin-
gerzaal in Laren. Ook is een gro
tere groep nodig voor buiten
landse toernees.
Het accent voor de komende
jaren komt tijdelijk meer op het
klassieke repertoire te liggen. De
programmering van HNB kent
drie pijlers: de avondvullende,
romantische klassieke balletten,
de hoogtepunten uit de 20e eeuw
(Balanchine) en de eigentijdse
choreografieën.
Het aantal bezoekers voor actu
ele creaties loopt terug doordat er
weinig werkelijk choreografisch
talent is, maar ook doordat de
publieke belangstelling voor
hedendaagse dans wereldwijd ii
een dal zit.
In de hoop het publiek te interes
seren voor het moeilijke actuele
werk wil HNB een continue
workshop voor het (potentieel)
choreografisch talent instellen.
In afwachting van die resultaten
zal de programmering tijdelijk
verschuiven.