DE STEM 'Filmfestival is nu leuk uitje' Nationale Ballet wil 2,7 miljoen extra Choreografen Concours toont erg hoge kwaliteit Emile Fallaux neemt na vijf jaar afscheid als directeur Koningin bij opening van Vermeer-expositie Joop Daalmeijer naar Filmnet Hoofdredacteur NOS-journaal naar de VS BELGIË FRANS 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 NEDERLAND 3 BELGIË FRANS 1 Begintijd Inrichting Ruimteschip Requiem van Zimmermann Haydn Beethoven Wagner MUZIEKRECENSIES m T; ^JP5P 5 Groningen (anp) - Wegens de hoge kwaliteit is de vijfde editie van het Internationaal Choreografen Concours Eigentijdse Dans in Groningen gewonnen door twee deelnemers. De gedeelde eerste prijs ging naar de Nederlandse Diane Elshout met 'E.D.G.E.' en de Franse Denise Namura en Michael Bug- dahn met 'Quelques Reflexions'. De winnaars ontvangen ieder Hilversum (anp) - Joop Daal meijer, directeur bij de Hol land Media Groep/Veronica, stapt 15 februari over naar Filmnet. Hij wordt daar ver antwoordelijk voor de activi teiten van Filmnet in de Bene lux. Dit heeft de organisatie voor abonnee-tv maandag bekend gemaakt. Veronica zegt dat het vertrek van Daalmeijer niets te maken heeft met de tegenvallende kijkcijfers van Veronica sinds deze omroep uit het publiek bestel stapte en commercieel ging. „Hij vindt het gewoon een prachtige baan", aldus een woordvoerder. De komst van een nieuwe topman is volgens Filmnet noodzakelijk in verband met de groei van het concern. Vorig jaar augustus lan ceerde Filmnet het abonnee-tv- kanaal SuperSport, dat nu al 150.000 abonnees heeft. Filmnet, dat 185.000 abonnementen heeft, trok vorig jaar veel personeel aan. Dit jaar begint de maatschappij als eerste in ons land met digitale tv. Daalmeijer (49) werkt sinds 1985 bij Veronica, onder meer als chef tv-actualiteiten en tv-directeur. Daarvoor was hij in dienst van de Vara. 7500 gulden. Dat heeft de jury I meegedeeld. Zaterdag presen-1 teerden veertien jonge chore ografen hun werk. Zij ware! geselecteerd uit 129 inzending® Zeven van hen namen deel aan® I finale zondag. De overige finalis-1 ten kregen 1500 gulden. Overhel I stuk van Diane Elshout zei de I jury: 'een sterke choreografie, met veel passie gebracht. Een goede dramaturgie en een ster® I rol van de muziek. Opvallend was I de gelijkwaardige rol van man et I vrouw'. Over 'Quelque Reflexions': 'De meest origr choreografie en het beste groeps-1 stuk.' De publieksprijs van 2. gulden ging ook naar Diane t hout. Hilversum (anp) - van der Wulp, de hoof® dacteur van het NOS-jo®- naal, wordt 1 december cor respondent van de NOS ffl o Verenigde Staten. Hij neem daar de plaats in van ra Sneijder, die Haye Tta® opvolgt als correspondent Brussel. Dit heeft de N<» maandag bekendgemaakt- De 45-jarige Van der Wg begon zijn jouraalt streke loopbaan in 1999 Haagse katholieke da Het Binnenhof. Hij 1987 hoofdredacteur van h NOS-journaal. Van der W®P vindt dat het na negen K hoofdredacteurschap wordt dat het journaal nieuwe leider krijgt. 17.30 Tour du monde en 8 jours 18.00 lei Bb-bla, kindermagazine 19.00 Neigh bours, soap 19.30 Nieuws 20.00 Coib, serie portretten Olympische atleten: Gaston Roelants 20.10 Zoom arrière: Football, sportmagazine met portret Ajax 22.10 Nieuws 22.35 Le jeu des jeux 22.40 Cheval passion, paardesportmagazine 23.05 Tour au monde en 8 jours 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie us-00 Sport Extra/Tennis: Australian Open imet om ca.10.10 en 13.00 Wereldbeker mm Reuzenslal°m beren te Adelboden) «■00 Tagesschau 14.03 Rehmsen, talk show 15.00 Tagesschau 15.03 Juliane ,.,„ïe.a' ta °w 15-55 Jürgen Fliege ant- n»7n uPS 16,00 Ta9esschau 16.03 Flie- 9 talkshow 17.00 Tagesschau 17.10 Bri- ant, boulevardmagazine 17.55 Verbotene e. serie 18.25 Marienhof, serie 18.54 }n ic°n missarin' serie 2000 Tagesschau Fa'.f Pater Strohm, misdaadserie 21.05 milie Heinz Becker, comedy 21.35 Plus- vn!HS' ?c?nom'sch magazine 22.05 Haller- hJfnS,s,pott"üght' satire 22.30 Tagest- 24 on pi? Boulevard Bi°. talkshow 00 4S comedy 00-25 Nachtmagazin (tot 05 30) Extra/rennis; Australian Open 05-30 Zie 09.00 Heute 09.03 Dallas, soap lanHUn i ym 10,00 Heute 1003 Aus- ^T™'10-45lnfoGesundheit,maga- Leidenschati- Ute ,-1"04 Em Leben voller Schel I n bo c ueTew met actrice Maria 1235 i l Scheihenwischer, toneelstuk MittacKm aU 12,55 Presseschau 13.00 Dalii ÏÏ9fn met H«ute 13.45 Dalli lerbii kinH 14-15 Die Kinder von Bul" magazine «T 14-40 Sport-Szene' 15.15 Wt>b ogo' jeugdjournaal tekenfiu und dle starken Manner, 15.«Z:' 15,40 Gesundheits-Tip "a". serie 16 3S i° °,e.w'cherts von nebe- 17.00 Heute 17 !T9e Leben'5erie TeleRita „V7,15 tanderjournal 17.45 Falkenau ama9azine Forsthaus Friend 'r5™L ?'00 Heute 19.25 Girl thekhow 21 ooV 1" i9'C Las Vegas' 9°°' 2l-« Heute 22 15^7° P k ma9azine gespletenhoia reportage-serie: De na de veranri TsJechen en Duitsers Ein Fahfr-e,0nderlinge betrekkingen Heute nalt m misdaad*rie 23.45 film 0» Domani accadra, speel- 02.25) al' Po'itiek magazine (tot „Vijftig procent van de drankenkopers is vrouw. Daar moet je rekening mee houden b(j de inrichting van je winkel." Ron Cijs, slijters-adviseur. Gids de stem 16.00 Journaal 16.05 De week van ]6 30 Peak Practice, serie 17.21 (ZW) Charlie Chaplin, slapstick 17 38 The Cosby Show, comedy 1896 Boggle, spelletje 18.31 Natuur in eigen land, documen taire-serie 18.59 Studio RKK, actualiteiten uit kerk en samenleving 19.28 Linda, Linda, comedy 2090 Journaal. Aansl. weeroverzicht 20 30 Tijd van leven, serie 21.23 Televizier, actualiteitenrubriek 21,58 Rondom Tien. Thema: Gewoon voor de kick 22 35 Vogelenzang, reportage-serie (tot 23.25) 10.00 10.30 13.59 15.00 17.00 17.29 19.00 19.28 19.56 20.24 21.15 21.48 22.17 22.54 22.57 23.30 23.38 Ik, Mik Loreland (tot 10.24) Sybe satellyt 5 (tot 10.50) Het vragenuurtje in de Tweede Kamer Open Australische tenniskam pioenschappen Danger Bay, jeugdserie 2Vandaag, actualiteiten met om 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun ten uit het nieuws gevolgd door het weer Mission '96, documentaire Ik weet het beter, spelletje Overal en nergens: Zijn groot ste race, documentaire over een even unieke als verrassende ont moeting op de TT in Assen die alles verandert voor motorfreak Peter Christy, serie Vrouw-zijn, vrouwenmagazine. Thema: Dertigers in de war? Nederland zingt, koor- en samen zang Antenne: Besmet gebied, docu mentaire over Chelyabinsk, een provincie in Rusland met nucleaire wapens en mogelijk de meest besmette plek op aarde PP: Uitzending CDA Time management Journaal Middernacht klassiek: Sonate in F voor viool en piano opus 24 van Beethoven (tot 00.08) 07.00 Journaal 07.07 Klokhuis 07.22 Aubrey 07.29 Ontbijt-tv, actueel magazine, met om elk half uur NOS-Journaal, 8.10 NOS-Sportjournaal en 7.45 en 8.16 Weer 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending D66 0998 Kook tv 09.30 Vrouw-zijn 09.55 Gospelclip 16.30 Neighbours, soap 17.00 La bande a Carlos, magazine 17.25 Life goes on, serie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur-table, magazine 19.10 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 Double 7, spelletje 21.35 Turbulences, maatschappelijk maga zine 22.40 Franqoise et les siens, cultureel magazine 23.20 Laatste nieuws Door Jos Kessels Het Vrijthof in Maastricht. Het mooiste plein van het zuiden is een vreemde loka- tie om een afspraak te heb ben met de directeur van het filmfestival van Rotter dam. Maar zo vreemd is het ook weer niet. Maastricht doet dit jaar een weekend mee met het festival. Daar om is Emile Fallaux er met zijn vrouw een weekje neer gestreken, om een aantal zaken te regelen. Voor de vijfde en laatste maal staat het filmfestival van Rotter dam, dat volgende week woens dag begint en duurt tot en met 4 februari, onder bewind van de 51- jarige Fallaux. Het rustieke uit stapje naar Maastricht is al een soort voorschot op zijn afscheid. „De afgelopen jaren heb ik nau welijks tijd gehad om aan een persoonlijke interesse als beel dende kunst toe te komen". Wat is volgens hem de belangrijk ste ontwikkeling geweest in 'zijn' periode? „Ik denk dat de belangrijkste draai die ik aan het festival heb gegeven ligt in de presentatie. Onder de leiding van mijn voor ganger Marco Müller was het fes tival duf en ontoegankelijk geworden. Hij richtte zich teveel op een klein, elitair filmpubliek. Ik heb de programmering gepop ulariseerd en daar schaam ik me helemaal niet voor. Ik wilde van het festival een plezierig uitstapje maken. Een festival dat niet alleen interessant is, maar ook leuk. Ik denk dat het ook gelukt is, als ik kijk naar de reacties de afgelo pen jaren en de stijgende bezoekersaan tallen". Tegelijkertijd is hij voor zijn gevoel met de programmering teruggekeerd naar de begintijd van het festival. „In de laatste jaren van Huub Bals en zeker onder Marco Müller stond kunstzinnigheid voorop. En dat terwijl het festival oor spronkelijk vertrok vanuit sociaal poli tieke criteria. Dat had natuurlijk sterk met de zeventiger jaren te maken. Het was de periode van de linkse collectie ven. Je had de arbeidersopstanden in Frankrijk, de feministen, de Vietnam- oorlog. De films die daar uit voortkwa men waren zeker niet allemaal hoog standjes, maar bezaten een sterke maat schappelijke betrokkenheid. Het film festival van Rotterdam nam deel aan de wereld. We draaien dit jaar overigens in Rotterdam het programma van de eerste editie uit 1972, vanwege het 25-jarig jubileum. Daarmee willen we ook de overeenkomsten laten zien tussen het festival toen en nu". „We leven dan wel in het postmoderne tijdperk, waarin steeds minder belang- Emile Fallaux: „Het is belangrijk om films uit andere culturen te programmeren. stelling voor andere culturen bestaat, maar we hebben veel meer nog dan toen met die andere culturen te maken. Het is zelfs binnenlandse politiek geworden, de integratieproblemen bijvoorbeeld. Juist daarom is het belangrijk om films uit andere, culturen te programmeren, omdat je dan kunt leren hoe de ander denkt. Omgekeerd is het voor de buiten landse cinema ook weer van grote importantie dat deze films elders gedraaid worden. Hollywood is de laat ste jaren alleen nog maar dominanter geworden, met als gevolg dat in ieder land de filmcultuur afgebroken wordt. Kijk naar Rusland. In vijf jaar tijd is de hele eigen cinema daar weggevaagd. De markt wordt daar nu door de Amerika nen beheerst. Neem Thailand. Drie jaar geleden maakten ze daar nog zo'n 125 eigen films. Nu zijn dat er 25. Om die reden besteden wij tijdens dit festival extra aandacht aan de Mekong-films". Sabrina Toch gaat Fallaux enkele grote Ameri kaanse produkties laten zien en hij heeft als slotfilm 'Sabrina' van Sydney Pol lack gekozen, die zelf ook op het festival aanwezig zal zijn. „Je hebt die films en grote namen gewoon nodig, daar ontkom je niet aan. Ze trekken de rest van het aanbod mee. Sabrina is een remake van een oude film van Billy Wilder. De versie van Pollack haalt het niet bij die van Wilder,.omdat die een stuk sardoniseher is. Pollacks film is gladder en zoeter, maar toch een heel aardige film. Je ziet nog maar weinig behoorlijke romanti sche komedies. Daarbij komt me het Amerikaanse geweld en de paranoia onderhand de strot uit. Je wordt doodge gooid met dat soort werk. Ik vind het een zwaktebod om steeds maar weer van die paranoïde scenario's te schrijven en te verfilmen". Wat nu? Houdt 'de apostel van de slechte smaak', zoals hij zichzelf ooit omschreef, tegenwoordig meer van romantische komedies dan van de waanzin? „Nee, nee, maak je niet ongerust. Een van mijn lievelingsfilms op dit festival is Sons van de Chinese filmer Zhang Yuan. Die leer de in zijn flat in Beijng een familie ken nen, waarvan de twee zonen niets anders deden dan het pensioen van hun vader er doorjagen en de man het huis uit treite ren. Dat lukte inderdaad en de vader belandde in een psychiatrische inrich ting. Zhang Yuan vroeg de familie de hele geschiedenis nog eens na te spelen en haalde daarvoor de vader zelfs uit de inrichting, waar die overigens nu weer zit". - -• Een van zijn andere favorieten is een Russische documentaire over enkele astronauten die pas een jaar later dan gepland op aarde konden terugkeren. Tijdens dit bizarre oponthoud voltrok zich onder meer de beruchte 'Wodka- coup'. „De regisseur vermengt beelden van die coup met video-opnamen uit het ruimteschip, wat een mooi vervreemden de effect heeft. Een van die astronauten komt ook naar het festival, degene die als eerste op de lijst staat om naar Mars te gaan". Emile Fallaux denkt dat het festival weer genoeg spannends te bieden heeft, maar constateert dat het steeds moeilij ker wordt om geschikte films te krijgen. „In mijn festivalperiode is de lowbud get-film big business geworden. Dat heeft twee redenen. Door de enorme groei in het tv-circuit is er een enorme vraag naar materiaal ontstaan. Daar- FOTO ARCHIEF DE STEM naast zijn enkele kleine films tot grote commerciële hits uitgegroeid, zoals El Mariachi van Rodriguez en Pulp Fiction van Tarantino. Daardoor heb je een gro te handel gekregen in relatief goedkope films, met als gevolg dat nieuwe marke- ting-strategieën ontworpen"- worden. Filmmakers zijn zich daar ook van bewust geworden, waardoor hun films artistiek minder interessant worden". Over zijn afscheid heeft hij gemengde gevoelens. „Er is niets afgesloten, je zit midden in een proces. Ik zie dingen die onaf zijn, of nog pas in de stijgers staan. Voor mezelf is het goed om weer een ander leven te leiden. Festivaldirecteur is een heel ongezond, onregelmatig beroep, met veel slecht eten en weinig slaap. Ik was dat uit de journalistiek wel gewend, maar dan heb je toch vaker rustperiodes. Ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik heb een aantal aanbiedingen, waaronder een van de NRC om de komende presidentsverkiezingen in Amerika te verslaan. Daar zal het wel op neerkomen, stukken schrijven en tv- documentaires maken, zoals vroeger". Zijn blik dwaalt en in zijn ogen zie je de stille vreugde, dat hij binnenkort vrij zal zijn. Evenals Mozart schreef de Duit se componist Bernd Alois Zim mermann (1918-1970) zijn eigen requiem. Mozart kon het zijne niet voltooien, de dood was hem te snel af. Zimmermann over leefde zijn dodenmis een paar maanden. Het Requiem für einen jungen Dichter, een politiek-geënga- geerde compositie, heeft meer van een literair werk dan van een muziekstuk. De ondertitel luidt: Lingual für Sprecher, Sopran- und Baritonsolo, drei Chöre, elektronische Kldnge, Orchester, Jazz-Combo und Orgel nach Texten verschiede- ner Dichter, Berichten und Reportagen (1967-1969). Het literaire karakter van Zim- mermanns Requiem ligt vooral aan de opbouw van het stuk, de architectuur. Het is geschreven volgens de collage-techniek. We horen één grote stamppot van citaten en flarden van politieke redevoeringen. De stem van paus Johannes XXIII wordt gevolgd door die van Alexander Dubcek, Imre Nagy, Neville Chamberlain, Ribbentrop, Stalin, Goebbels, Churchill, Mao en Papandreou - dictatoren en vredebrengers van links en rechts, dood en levend. Andere, neutrale stemmen lezen fragmenten van Wittgenstein, James Joyce, Aischylos, de Bij bel, Majakovski, Schwitters, Pound en Camus. En daar door heen muzikale citaten uit het werk van Wagner, Beethoven, Milhaud en de Beatles Hey Jude! - het werk dateert tenslot te uit de jaren '60). Al die fragmenten en flarden benoeming aan het Saksische hof in Dresden - een benoeming die hij ook werkelijk kreeg. Tussentijds werd hij gevraagd om dirigent van de Dresdener Liedertafel te worden. In 1843 organiseerde deze club het grote zangfeest van Saksen, dat Wag ners geboorteland was. Aan dat feest deden 1200 zangers mee.- Zo'n zangfeest was een kolfje naar Wagners hand. Zangwed strijden incorporeerde hij in zijn latere carrière nog twee maal in een opera: te weten in Tannhaü- ser und der Sangerkrieg auf Wartburg en in Die Meistersin- ger von Nürnberg. Voor Dresden 1843 schreef hij Das Liebesmahl der Apostel, een reeks van zes volromantische nummers voor mannenkoor, deels a capella, eindigend in een pompeuze apo theose met orkest, zoals dat Wagner wel toevertrouwd was. Dit curiosum wordt zelden uit gevoerd maar blijkt toch aardig genoeg om een keer te horen. Het staat op één cd met serieu zer spul: Wagners Wesendonck- Lieder. „Iets beters heb ik nog niet gemaakt," zei de componist in alle bescheidenheid over zijn vijf liederen voor sopraan en orkest. En inderdaad, luister maar eens naar het lied Schmerzen, zo'n echte Wagneriaanse gemoeds uitbarsting zoals niemand anders dat kon, ook na hem niet. Wagner experimenteerde hier met muzikale nieuwigheden waarvan hij later in Tristan und Isolde de vruchten plukte. Je hoort aan deze liederen tevens welk een ideale Wagner- dirigent Pierre Boulez is, want hij is de dirigent op deze cd. Hij onderneemt het romantische avontuur samen met de mezzo- DINSDAG 16 JANUARI 1996 DEEL D Den Haag (anp) - Koningin Beatrix is dinsdag 2? februari in het Mauritshuis te Den Haag aanwezig bij de opening van de overzichtstentoonstelling van het werk van Vermeer. Deze tentoonstelling is van 1 maart tot en met 2 juni in het Haagse museum te bezichtigen. Het Mauritshuis verkocht tot nu ruim 160.000 toegangsbe wijzen voor de expositie. Het museum verwacht dit voorjaar 250.000 bezoekers voor de tentoonstelling. Om de bezoekersstroom in banen te leiden, breidt het Mauritshuis tijdelijk uit met een paviljoen in de Hofvijver. De publieksingang, de garde robe en het restaurant worden gedurende de tentoonstelling naar dit paviljoen verplaatst. Ook is er een winkel met Ver meer-artikelen ondergebracht. De tentoonstelling van wetk van de schilder Johannes Ver meer (1632-1675) is een copro- duktie van het Mauritshuis en de National Gallery of Art in Washington. Tot 12 februari is de expositie daar te zien. Begin november vorig jaar woonden de Konin gin en Prins Claus er de ope- ning bij. In het Mauritshuis is de ten toonstelling uitgebreid met twee schilderijen uit het Rijks museum, de Liefdesbrief en de Melkmeid. In Den Haag wor den 22 van de 35 nagelaten Vermeers aan het publiek getoond. sopraan Yvonne Minton. Ter verhoging van de feestvreugde beginnen Boulez en Minton, een ijzeren duo, deze cd met de onvolprezen Rückert-Lieder van Gustav Wagner. (Sony SMK 68 330) HE Het gestaag voortgaande Haydn-project van het kameror kest La Petite Bande heeft opnieuw geresulteerd in een schijf met drie symfonieën. Dit maal zijn het er drie uit Haydns Sturm und Drang-periode - de tijd waarin hij muzikale contrei en exploreerde waarvan hij later terugkwam. Het orkest La Petite Bande (onder leiding van dirigent Sigiswald Kuycken) heeft overi gens een misleidende naam: met 25 leden is het ook weer niet zo klein, zeker niet voor 18e-eeuw- se begrippen. Haydn beschikte zeker niet over meer muzikanten in zijn eigen orkest aan het hof Eszterhaz in Eisenstadt. (Virgin Veritas 5 61212 2) HR Een van die onuitputtelijke en nooit een seconde vervelende werken van Beethoven is zijn concert voor viool, cello, piano en orkest, oftewel het Tripelcon cert. Zit je in de put, luister dan naar dit vorstelijke werk en de levensvreugde, -kracht en - moed stromen weer rechtstreeks je hart binnen. Hoofdrolspelers op een gloed nieuwe opname zijn violist Itz- hak Perlman, cellist Yo-Yo Ma en pianist Daniel Barenboim, die tevens de Berliner Philhar- moniker dirigeert - namen die gunnen het luisterend oor geen rust. Het is een onafgebroken litanie, gebaseerd op een immer aanwezige ondergrond van koor en orkest, een muzikale lava die af en toe vulkanisch aanzwelt en tot uitbarsting komt. Het werk eindigt in een gigantisch pande monium, waarbij Zimmermann ook het schrikeffect niet schuwt. Zimmermanns Requiem is een van de belangrijkste werken van de twintigste eeuw. In feite is het een testament van de kun stenaar, de artistieke verwer king van een leven als mens, kunstenaar en Duitser in de 20e eeuw. De opname dateert van maart 1995 en staat onder lei ding van Michael Gielen. (Sony SK 61 995) HANS ROOSEBOOM Een merkwaardig gelegenheids werk schreef Richard Wagner in 1843. Hij was 30 jaar oud en had zojuist een hit gescoord met de opera Der fliegende Hollander. Wagner, wiens artistieke weder geboorte nog ver was, leefde destijds in afwachting van een Amsterdam (anp) - Het Nationale Ballet wil de komende jaren een extra subsidie van gemiddeld 2,7 miljoen gulden per jaar. Daarmee kan het een balletmeester en zes dansers betalen. Die functies verdwenen door de bezuinigingen die het gezelschap in 1993 kreeg opgelegd. Bernd Alois Zimmermann genoeg zeggen. De cd is in febru ari 1995 live opgenomen in de Philharmonie in Berlijn. We horen drie ervaren rasmuzi kanten die elkaar intuïtief tot in de kleinste details weten te vin den. Hoor ze snuiven! Wie slechts Beethovens pianoconcer ten en vioolconcert kent, mag de kans om dit werk te ontdekken niet laten liggen. FOTO SONY Als toetje staat op de cd nog Beethovens Koorfantasie, die algemeen wordt afgeschilderd als voorstudie van de finale van de Negende Symfonie. Het is echter veel meer dan dat. Het mag een curiosum zijn, maar dan wel van meer dan voorbij gaande betekenis. (EMI 5 55516 2) HR Het Nationale Ballet (HNB) is van mening dat als 'deze situatie nog langer zal voortduren, de grenzen van wat verantwoord is van mensen te verlangen, zullen worden overschreden', zo blijkt uit het beleidsplan 1997-2000. Met het extra geld wil het ook een assistent van de zakelijke directie aanstellen, de muzikale staf uit breiden en een coördinator benoemen voor de nieuwe works hops. Sinds 1993 zijn er twee bal- letmeesters, die les geven en repetities leiden. De derde vaca ture werd door de subsidiekor ting niet vervuld. Het ministerie van ocw en de gemeente Amsterdam subsidië ren HNB voor ongeveer de helft. Het Rijk moet volgens het belKclsplan een extra jaarlijkse subsidie geven van gemiddeld 1,3 miljoen gulden. Voor de gemeen te betekent dit gemiddeld 1,4 miljoen extra. De jaarlijkse sub sidie voor 1997-2000 bedraagt bijna 20 miljoen gulden. Voor de huidige kunstenplanpe riode 1993-1996 vroeg HNB 2 miljoen extra, maar in plaats daarvan kortte de gemeente de subsidie met 6,5 ton. De rijks overheid verlaagde de bijdrage met 2 ton, waardoor het 8,5 ton moest bezuinigen. De directie bracht het aantal dansers met zes terug naar 82, maar voor de komende kunsten- planperiodewil het gezelschap het aantal dansers weer op het oude peil brengen. Die 88 dansers zijn nodig om de komende jaren gelijktijdig op te treden in het Muziektheater in Amsterdam en de kleinere theaters als het Amsterdamse Bellevue en de Sin- gerzaal in Laren. Ook is een gro tere groep nodig voor buiten landse toernees. Het accent voor de komende jaren komt tijdelijk meer op het klassieke repertoire te liggen. De programmering van HNB kent drie pijlers: de avondvullende, romantische klassieke balletten, de hoogtepunten uit de 20e eeuw (Balanchine) en de eigentijdse choreografieën. Het aantal bezoekers voor actu ele creaties loopt terug doordat er weinig werkelijk choreografisch talent is, maar ook doordat de publieke belangstelling voor hedendaagse dans wereldwijd ii een dal zit. In de hoop het publiek te interes seren voor het moeilijke actuele werk wil HNB een continue workshop voor het (potentieel) choreografisch talent instellen. In afwachting van die resultaten zal de programmering tijdelijk verschuiven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 16