DE STEM
4Ik wil nog een jaar of vijf mee'
6Meer dan mijn best kan ik niet doen9
David Letterman moet in Amerika vechten voor behoud van zijn imago
Interesse in Japan voor
Nederlandse literatuur
Beurs van Berlage Museum
gaat in februari open
Rembrandt te koop op|
Tefaf in Maastricht
DE STEM
Hooggeprezen jonge dirigent Lawrence Renes bij Brabants Orkest
Onbekend
jeugdwerk
Sibelius
opgedoken
Het Zuidelijk
Toneel luidt
de noodklok
Gids
MAANDAG 15 JANUARI 1996 J\1
In Nederland trekt David Letterman om te zien hoe de zelfingenomen Mister
rond middernacht op RTL5 niet bijster Letterman met zijn gasten speelt,
veel kijkers. Hoogstens 100.000 mensen Of andersom, hoewel dat niet in de
offeren een stukje van hun nachtrust op bedoeling ligt.
Door Anja van den Akker
Voor het Ed Sullivan Theater in New York, waar David Letterman zijn dagelijkse talkshows
opneemt, staat een glanzende limousine klaar. Het studiopubliek verdringt zich in dikke rijen om bin
nen te mogen. foto hennv miltenburg
In Amerika is het kat-en-muis-
spel van David Letterman daar
entegen behoorlijk populair, zij
het dat daar sinds vorig jaar aar
dig de klad in is gekomen. Ver
diende Letterman met zijn Late
Show tot nog toe zo'n 14 miljoen
dollar per jaar, in 1995 zag de
talkshow host zijn kijkcijfers in
de VS met circa 30 procent dalen.
Vooral de zomermaanden pakten
desastreus uit.
De vaste Letterman-schare zakte
van een dikke 5 miljoen naar zo'n
3,5 miljoen. Een andere tegenval
ler voor Letterman was het uit de
lucht halen van The Bonny Hunt
Show, die werd geproduceerd
door Lettermans eigen produk-
tiemaatschappij. „Dave is een
goede underdog", zeggen zijn
naaste medewerkers.
En dus heeft Letterman zijn ima
go weer enigszins weten op te
poetsen en studeert hij op een
wat luchtiger formule met meer
humor en een wat andere styling
van 'zijn' talkshow.
Letterman is allesbehalve een
groentje. Hij presenteert al sinds
1980 talkshows en als zijn drie
jarig contract met het tv-station
CBS aanstaande zomer afloopt, is
hij net 49 jaar. „Ik wil nog een
jaar of vijf mee", zegt hij. „Daar
na is het tijd om iets anders te
doen met mijn leven." Van een
echt interview kan absoluut geen
sprake zijn. Daarvoor wenst hij
geen tijd vrij te maken. Een
kaartje voor zijn show is alles dat
eraf kan.
Opnamen
De perfect geoliede show van
David Letterman zetelt in het
fameuze Ed Sullivan Theater in
New York - hartje Broadway -
waar grote geel-blauwe neonlet
ters schreeuwerig aankondigen
welk Belangrijk Heerschap daar
zo'n 200 shows per jaar opneemt.
Wie die opnamen wil bijwonen,
moet in het bezit zien te komen
van een kaartje. Schriftelijk aan
vragen a.u.b.
Het studiopubliek is aan strikte
regels gebonden. Om half vijf
's middags precies moeten de
kaartjes aan de kassa worden
opgehaald, want de deuren slui
ten om exact vijf uur. Je moet
ouder zijn dan zestien jaar en ook
aan de kleding stelt meneer Let
terman zijn eisen: casual, dus
geen pakken en dassen.
Bij de ingang staat iedereen keu
rig in slagorde opgesteld. De rol
stoelers links, de anderen schuif
elen tussen de touwen door de
helder witte gangen in waar
absoluut niet gerookt mag wor
den.
Ook in het theater zelf niet.
Roken is een voorrecht dat alleen
aan Mister Letterman zelf is
voorbehouden. Tussen de opna
men door steekt hij sigaren van
David Letterman
een formidabel formaat op waar
mee hij het podium in een mum
van tijd vol dikke rookwolken
zet.
Bovendien lurkt hij onophoude
lijk aan een dampende mok kof
fie die speciaal voor hem is gezet
en waaraan zijn gasten slechts
mogen ruiken. Verschil moet er
zijn, tenslotte.
Foutloos
Letterman heeft de zaken uitste
kend voor elkaar. Het CBS-
orkest van dirigent Paul Shaffer
speelt de sterren van de hemel,
speciaal aangestelde sfeermakers
floormanagershebben de zaal
in een mum van tijd in de juiste
stemming: uitzinnig. Letterman
werkt foutloos en precies op
schema. Niets wordt aan het toe
val overgelaten, ieder grapje
staat van tevoren vast. Van zijn
gasten trekt de presentator zich
bitter weinig aan, totdat hij in
beeld komt. Dan wordt Letter
man tijdelijk één en al oor.
Schuchtere vrouwen als Mia Far
row bezwijken bijkans onder zijn
verbale geweld, anderen zijn
minder terughoudend en betalen
Letterman met gelijke munt.
Zoals Cher, die hem en plein
public voor klootzak uitschold.
Maar dat is nu precies de formule
waarmee David Letterman
scoort.
foto rod boren
Geen begripvol gesprek over de
zin des levens, gewoon er grof
tegenaan. Het publiek gilt en
joelt. De floormanager zweept de
studiomassa op: 'Heb gewoon
plezier, hou je niet in. Hou je niet
in.'
Na afloop glijden de Letterman-
fans bijkans zwijgend de anoni
miteit van Broadway in. Voor de
deur van het theater glanst een
dikke limousine.
Want de gasten van Letterman en
niet te vergeten Mister David
Letterman zelf, hebben kennelijk
een passender aftocht verdiend.
'Late Night with David Letter
man', RTL5, zondag t/m donder
dag, rond middernacht
Door Max Steenberghe
De klus der klussen heeft hij vorig jaar geklaard: met nog geen
week plus een enkele repetitie te gaan het Concertgebouwor
kest overnemen van de ziek geworden Riccardo Chailly. En dan
nog met radio en tv erbij. Weinigen zouden het durven, nog
minder doen het hem na. Hij klaarde het en sindsdien kan de
toch al hooggeprezen Lawrence Renes niets meer fout doen.
Het Brabants Orkest moet voor
hem een koud kunstje zijn. „Mooi
niet. Om eerlijk te zijn: de zenu
wen beginnen al op te spelen",
bekent hij. „Maar wees gerust,
als het concert zelf begint, ben ik
alles kwijt. Dan ben ik geestelijk
vertrokken en keer pas na de
laatste noot weer terug."
„Het meeste werk moet al
gebeurd zijn vóór het concert, tij
dens de repetities. Daar tasten
het'orkest en ik elkaar af, probe
ren we elkaar te vinden, en met
elkaar het werk. De repetitie
ruimte is de keuken, daar worden
de ingrediënten gekozen en
samengevoegd. Concerteren is
uitserveren; heel belangrijk,
maar als het goed voorbereid is,
kan dat soepel lopen, is het
zwaarste werk achter de rug."
„Vandaar dat ik voor elke eerste
repetitie bloednerveus word. De
eerste indrukken die het orkest
en ik van elkaar krijgen zijn reu
ze belangrijk. Zo het dan niet zou
klikken - het is me gelukkig nog
nooit overkomen - dan zou ik er
een erg zwaar hoofd in hebben."
Renes oogt nog jonger dan de 25
jaar die hij is. Tenger, fijnge-
bouwd, met een engelachtig kna-
penkoppie. Hij zou een nacht
vlinder kunnen zijn, of fotomo
del. Tot zijn ogen zich op je rich
ten. Die spreken meerdere talen.
Een van wijsheid, een van intro
spectie en bezinning, een van aan
bezetenheid grenzende concen
tratie. „Ik geef me helemaal",
zegt hij. „Meer dan mijn uiterste
best kan ik niet doen. Als ik daar
mee niet aan verwachtingen vol
doe is dat jammer, maar niet mijn
schuld. Ik doe wat ik kan. En doe
dat altijd."
De vraag was hoe hijzelf met alle
aandacht omgaat die sinds het
Chailly-avontuur op hem is
gericht. Zijn prijzenkast stond al
vrijwel vol, maar sinds die
gebeurtenis kijkt de hele wereld
over zijn schouder mee. „Ik krijg
nu erg veel kansen. Maar ik pas
er erg mee op, want met een mis
ser kan ik in een klap alles te niet
doen."
„Ja ik ben jong, maar nee, dat
heeft nog nooit moeite gegeven
met oudere musici. De enige die
het er altijd over hebben zijn de
media. Die hebben me helemaal
ontdekt. De week na het Concert
gebouwconcert wilde iedereen
me hebben: van Sonja tot Zo
vader zo zoon, van de internatio
nale vakbladen tot de Playboy
toe. Een val waar je gauw in
trapt, maar ik heb bedankt. Laat
mij maar muziekmaken."
Muziekmaken is zijn leven ('Als
ik doof zou worden, maak ik me
waarschijnlijk van kant'), maar
hij doet het niet heel zijn leven.
Zijn eerste successen haalde hij
als jeugdturner. Op zijn achtste
kon hij trainen voor de nationale
selectie, maar daarvoor zou het
gezin van Noord-Holland naar
Lawrence Renes
Papendal moeten verhuizen en
dat ging te ver. „Van half werk
houd ik niet, dus toen heb ik het
helemaal opgegeven. En omdat
een vriendje viool speelde, ben ik
dat ook gaan doen. Gewoon,
omdat het wel gezellig was. Maar
toen ik eenmaal in aanraking
kwam met de grote werken was
ik verkocht, wist ik dat ik daar
mijn leven mee zou vullen. En
niet vanaf de bank, maar op de
bok, als dirigent."
Het conservatorium vond hem
eigenlijk te jong, maar beloonde
hem uiteindelijk met een cum
foto hermann en clarchen baus
laude voor zijn uitvoering van
Sjostakovits met het Residentie
Orkest.
Zijn kracht? Zijn inleving. Als hij
een klus aanneemt, begint hij
dezelfde dag nog de partituur te
lezen, ook al is het concert een
jaar later. Op Dvorak, wat ik met
Het Brabants Orkest ga doen, heb
ik meer dan een jaar gestudeerd.
Alles wil ik weten, alles wil ik
kennen. Als het moet kan het heel
vlug: geef me vandaag de Tweede
van Beethoven en die doe ik mor
gen uit mijn hoofd als het moet.
Maar dat kan dan beter. Veel
beter. En ik wil alleen het beste
brengen. Uit respect. Respect
voor de componist, voor zijn
muziek, voor het orkest en het
publiek."
„Ik studeer net zo lang tot ik de
hele architectuur van het stuk
begrijp. Ik kom nergens aan, ik
probeer zo dicht mogelijk tegen
de componist aan te zitten. Een
goede dirigent heeft een eigen
geluid, maar dat zoek ik niet. Ik
wil niet dat ze na afloop zeggen:
'Dat was echt typisch Renes',
maar: 'Dat was echt typisch Beet
hoven'. Dan is het doel bereikt."
Het doel wordt samen bereikt.
Hij: „Echt democratisch kun je
niet zijn als dirigent, ik moet lei
ding geven en we kunnen niet
allemaal onze ideeën op tafel leg
gen en bespreken. Wel heeft het
orkest als geheel, maar ook de
musici apart inspraak door het
spel. Als een hoboïst en prachtige
solo speelt die echter totaal
anders in mijn hoofd zat, zou ik
gek zijn om hem mijn visie op te
dringen. Dan mag hij zijn gang
gaan."
„Het is zoeken. Na studie hoor ik
het werk in mijn hoofd en ik pro
beer dat ook uit het orkest te
halen. Dat vraagt veel werk, veel
overleg. Veel praten, hoewel een
goed dirigent weinig praat. Maar
ja, ik ben jong, praat graag. En
drink na de repetitie overigens
ook graag een borrel met de
dames en heren musici."
Praten is er bij een concert uiter
aard niet bij. Renes is een fysiek
dirigent. Haalt fors uit, heeft een
stevige slag. Maar doet nog meer
met zijn ogen. „Daar kun je ook
mee praten. En kijken op zich is
ook erg belangrijk. Je kunt fout
jes zien aankomen; als een trom-
Amsterdam (anp) - In Japan bestaat een stijgende belang
stelling voor Nederlandse literatuur. Momenteel wordt
gewerkt aan een aantal vertalingen. Dat heeft Rudi Wester I
hoofd vertalingen van het Nederlandse Literair Produktie-
en Vertalingenfonds, aten weten.
Het gaat om vertalingen van
Het volgende verhaal van Cees
Nooteboom, Hersenschimmen
van J. Bernlef en De Virtuoos
van Margriet de Moor. Recen
telijk zijn ook de rechten
gekocht van Het grote verlan
gen van Marcel Möring, De ver
traging van Tim Krabbé en De
Wetten van Connie Palmen.
In het verleden zijn zeer weinig
Nederlandse schrijvers in het
Japans vertaald. De produktie
bleef beperkt tot Jan Wolkers'
Turks Fruit (1983), Max Have-
laar (1989) van Multatuli, Dag
boekbrieven (1989) van Anne
Frank en Het gouden ei (1993)
van Krabbé. Ook voor Neder
landse kinder- en jeugdlitera
tuur blijkt in Japan belangstel
ling te bestaan. Tot de reeds
vertaalde boeken behoren werk
van Joke van Leeuwen, Max
Velthuijs, Trude de Jong
Imme Dros Harrie Geelen.
Amsterdam (anp) - Een deel van de Beurs van Berlage ii I
Amsterdam is vanaf februari permanent open. In het Beurs var.
Berlage Museum komt een tentoonstelling over de geschiedenis
van het gebouw. Ook kunnen bezoekers de toren beklimmen om I
over de stad uit te kijken. Het nieuwe museum moet minimaal
40.000 mensen per jaar trekken.
De Stichting Beurs van Berlage
exploiteert het nieuwe museum
dat een half miljoen gulden kost
te. Het geld werd voor het groot
ste deel bijeengebracht door
sponsors. Het museum zal de
komende jaren ook uitbreiden.
Ook daarvoor rekent de stichting
op financiële steun van het
bedrijfsleven.
In een notitie voor het Amster
damse Kunstenplan 1997-2000
kondigt de stichting aan dat het
aantal bezoekers de komende
jaren fors zal toenemen. De regu
liere tentoonstellingen zullen
jaarlijks 200.000 mensen trekken.
Vóór 1993 kwamen er gemiddeld
13.000 mensen. Daarna werd de
Goederenbeurs zes maanden per
jaar vrijgehouden voor een pre
sentatie en verdriedubbelde het
aantal bezoekers bijna.
Afgelopen zomer trok de ten
toonstelling met het werk van
Salvador Dali 78.000 mensen.
Voor Have a nice day!, over de
reclame-uitingen van Coca Cola,
worden 75.000 bezoekers ver
wacht. De tentoonstelling, die in
november open ging, duurt nog
tot en met 28 januari. Voor de
komende jaren heeft de stichting
een aantal grote tentoonstellin
gen op het programma. Zo wil de
stichting onder meer een kopie
van de schildering van Rob
Scholte in de replica van het Huis
ten Bosch in Nagasaki maken. De
kunstenaar heeft zijn fiat gege
ven aan het project, dat als alles
meezit in 1998 gerealiseerd kan
worden. Ook denkt de stichting
aan een tentoonstelling over de
Amerikaanse architect Frank
Lloyd Wright. Maquettes van zijn
belangrijkste gebouwen wara I
onlangs in het Museum «I
Modern Art in New York te ziet
Ook tentoonstellingen over dt I
geschiedenis van de 20e eeuw I
vormgeving en de Spaanse sum-1
alisten staan op het programma. I
Dat laatste overzicht was afge
pen zomer in Verona te zien.
De gemeente Amsterdam sul
dieert de Beurs van Berlage i
200.000 gulden. Voor de uitvoe-1
ring van de plannen heeft de
stichting 375.000 gulden nodig.
Helsinki (dpa) - In Helsinki is I
een onbekend Wérk van de
Finse componist Jean Sibeli-
us (1865-1957) opgedoken.
Muziekwetenschapper Tuo-1
mas Kindberg ontdekte de
muziek van het v
orkestwerk van de componist I
in de universiteitsbibliotheek
van de Finse hoofdstad.
Het betreft een stuk van I
ongeveer twintig minuten uit
1895.
De titel is Bosvrucht. In biog- j
afieën wordt er melding v
het stuk gemaakt, maar het is I
nog nooit uitgevoerd. Het
orkest van de Finse stad Lak-
ti bereidt nu de wereldpre-j
mière voor.
pettist zich overduidelijk te vroeg
klaarmaakt om in te zetten moet
je dat op tijd zien om hem tegen
te houden."
Fouten komen voor, maar zijn
zelden de schuld van de musici.
„Dat zijn vaklui die hun instru
ment tot in de perfectie beheer
sen. Als er fouten worden
gemaakt, komt dat door over-
enthousiasme, niet door onkun
de. Maar de meeste fouten liggen
bij de dirigent. Als de violen te
snel spelen, houd ik ze wel tegen.
Maar als ik te snel wil, is het ver
domd moeilijk om mij af te rem
men." Afremmen lijkt ook nodig
als Renes zijn programma voor de
komen jaren oplepelt. „Toch pak
ik zeker niet alles aan wat op me
af komt. Ik kies juist bijzonder
kritisch."
Thuis luistert Renes 'naar alles'.
Oosterse muziek, Afrikaanse
muziek, jazz en een beetje pop.
Om fris te blijven. Maar ik ben
erg voorzichtig met wat ik aan
pak. Modern repertoire spreekt
me erg aan. Maar juist in Neder
land heb je zo een stempel op je
hoofd. Als je vijf keer iets
moderns hebt gedaan, vragen ze
je nooit meer voor de grote wer
ken. En daar ligt toch mijn grote
liefde."
„Mijn manier van studeren is uit
puttend, maar een goede investe
ring. Ik wil nog veel langer mee,
ik wil alles doen."
Laurence Renes dirigeert Het Bra
bants Orkest met Tjaikovsky
(Rococo-variaties) en Berlioz
(Ouverture Carnaval romain en
Symphonie Fantastique). Solist is
Boris Pergamenschikow (cello).
Uitvoeringen op vrijdag 19 (20.15
u) en zondag 21 jan (14.15 u) in
Muziekcentrum Frits Philips in
Eindhoven.
Van onze kunstredactie
De Newyorkse kunsthande
laar Otto Naumann biedt op
de internationale kunst- en
antiekbeurs Tefaf in Maast
richt een schilderij van Rem
brandt uit 1632 aan. Het por
tret van een onbekende jonge
man moet rond de 4,8 miljoen
dollar kosten.
Eindhoven - Het Zuidelijk
Toneel in Eindhoven wil dat
de subsidie van het rijk
wordt verhoogd van 4,4 mil
joen tot ruim 5 miljoen gul
den per jaar om de doelstel
lingen als reizend repertoire
gezelschap voor grote zaal-
produkties waar te kunnen
maken en verder uit kunnen
te bouwen.
Die eis is vervat in de
beleidsnota 1997 tot 2000 die
Het Zuidelijk Toneel giste
ren openbaar maakte. Het
Zuidelijk Toneel barst letter
lijk en figuurlijk uit zijn voe
gen, zo wordt in de nota
gesteld.
Letterlijk, omdat de ruimte
aan de Kleine Berg in Eind
hoven te klein is geworden,
figuurlijk, omdat de organi
satie niet langer strookt met
de manier waarop het zich in
artistiek opzicht heeft ont
wikkeld.
Aan The European Fine Art fijl
(Tefaf), die van 9 tot en met 111
maart in de Limburgse hoofdstaf
plaatsheeft, doen ruim 1601
delaren mee uit Europa, B
kong en de Verenigde Staten. I
Tefaf Maastricht bestaat wl
zeven secties: schilderijen, tep|
ningen en prenten, kunstnijd'I
heid, twintigste-eeuwse ki» l
klassieke en Egyptische kunst
boeken, manuscripten en
ten. Behalve de presentaties vijl
de handelaren biedt de beurs oo^ I
een tentoonstelling over Koninf
Willem III als kunstverza...-
en mecenas. De Stichting Tel
organiseert de expositie I
samenwerking met het Koi#
lijk Huisarchief.
Het is onbekend wie i
is die door Rembrandt
geportretteerd, maar
men wordt dat het de -
Joris de Caullery is. Hetp®J;l
komt uit een Zweedse pnvf I
lectie. Tijdens de Tefaf'-« I
worden regelmatig werken s I
Hollandse meesters verk» I
Vorig jaar wisselden schilder jj
van Albert Cuyp en Jan van J
en van eigenaar, en in
een pentekening van Remt
ten van Rubens en Frans ®'s J
voor een miljoen gulden
kocht. Dit jaar zijn ook po I
vandekunj
koop. Een Franse
biedt het schilderij van
met daarop de vrouw var
stenaar Hélène Fourment,
325.000 dollar aan. ftfs J
schilderde een min'a1,ual
koper van zijn stadsg»
Samuel Ampzing. De M j
mer was dichter en au'?"!
Beschryvinge ende lof
Haerlem in Holland, dat
verscheen.
NEDERLAND 1
15,00 Journaal
1605 De week van
,631 Peak Practice, serie 18
(7 36 The Cosby Show, comedy
1k04 Boggle, spelletje
18 29 (ZW) Laurel Hardy, slapstick 19
18 58 Willem Wever 19l
1926 Waku Waku, spelletje
20 00 Journaal. Aansl. Weeroverzicht
20 30 Opsporing verzocht 20|
2124 Hier en Nu, actualiteitenrubriek
2158 Verborgen talenten, serie waarin 20|
verborgen talent de kans krijgt
uitgekozen te worden voor een 211
rol in een tv-programma
22.52 Dokument: Kraamkliniek, docu
mentaire-serie. Afl. 2 22!'
23.36 Cheers, comedy 22
00.01 Miniatuur (tot 00.06) 22.
NEDERLAND 2
11,00 Bio-bits onderbouw (tot 11.20)
1130 Le café des rêves. Afl. 1 (tot
11.45) 07|
15.00 Open Australische tenniskam
pioenschappen 07
17.00 De troon van Koning Kunstge- 07
bit, voor kleuters 08
17.29 2 Vandaag, actualiteiten met om 08
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 09
Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun- 10
ten uit het nieuws gevolgd door lil
het weer 11
19.01 Een spoor van blauw zand, serie 12
(herh) 13
19.31 Dr. Quinn: Medicine Woman, 14
serie 15,
20.21 AC-TV, reportages over de gang 16|
van zaken in diverse medische
centra 171
20.55 Studio Sport 17|
21.41 The Private Life of Plants,
natuurdocumentaireserie. Afl. 1
22.36 Het elfde uur, talkshow
23.30 Journaal
23.37 Vluchteling zonder gezicht, 2-
delige documentaire (slot, tot
00.07)
NEDERLAND 3
07.00 Journaal
07.07 Klokhuis
07.22 Aubrey
07.29 Ontbijt-tv
09.05 PP: Uitzending RPF
09.08 Kook tv
09.29 Studio Sport
11.05 De week van 16|
11.31 Boggle, spelletje 17.
11.59 MiddagEditie, actueel magazine 18.
met om 12.00 Journaal, 12.15 Den 19.
Haag, 12.30 Sportjournaal en 19:
12.45 Weer 20,
13.00 Journaal 20.
13.08 Kassa 22.1
13.45 Kookgek Co
14.11 Studio Sport 221
14.56 Wat doe jij nou? 23
15.31 Twaalf steden, dertien onge- oo]
lukken
16.00 Journaal 00|
16.07 Lopende zaken
16.38 Buren, reportage-serie over de
onderlinge verdraagzaamheid
van Nederlanders
17.05 Cagney Lacey, politieserie 09|
BELGIË FRANS 1
14.20 Cinémoi, filmrubriek 15.20 Death of
Yugoslavia, documentaire-serie 16.25
Neighbours, soap 17.00 La bande a Carlos,
magazine 17.25 Die Schwarzwaldklinik,
serie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur
tables, magazine 19.10 Le quotidien des
sports 19.30 Nieuws 20.10 Wild Flower,
Amerikaanse tv-film uit 1991 van Diane
Keaton met Susan Blakely, Patricia Arquet-
Jjen Beau Bridges. Aansl. (21.50) discussie.
Thema: Epilepsie 23.15 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
H'n" T°p motos, motorsportmagazine
18.00 lei Bla-bla, kindermagazine 19.00
Neighbours, soap 19,30 Nieuws 20.00
Intérieur nuit, cultureel magazine 20.55 La
musique habite au 21, recital van de zan
ger Edson Cordeiro 21.40 La musique habi-
e au 21: Ballet Scelsi suites, twee piano-
"Tken va" Scelsi 22.05 Nieuws 22.30
L riebdo, actualiteitenmagazine 22.55 Les
Chretiens dans la vie sociale, documentaire
(tot 23.25)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
nn i rt Extra^ennis: Australian Open
M'tügsmagrizin met Heute 13.45
W«faf,s-Telegramm 14.00 Tagesschau
11-03 Rehmsen, talkshow 15.00 Tagess-
Juliane Andrea, talkshow
t [Jr9en Füege antwortet, tips 16.00
rJeSSCuau 16,03 Füege, talkshow 17.00
zino^iTer17'10 Brisant' boulevardmaga-
u Verbotene Liebe, serie 18.25
leenhof, serie 18.54 Ausheiterem Him-
tión'on'le 30,00 Tagesschau 20.15 Expedi-
1- ,'1nlll!rreicb-serie natuurdocumen-
Cnntr t? p0rt' ma9azine 21.39 Pro
I serip JHemenwahl 21.40 Moselbrück,
Dolifiu, Ta9esth6men 23.00 Tatort,
Lrt eT Nachtmagazin 00.45
05.30) enms: Australian Open (tot
DUITSLAND 2 'Sflj
Lha3°Jle 09,00 Heute 09,03 ML Mona
Harmon?UW6nma9azine 09,45 Die fünf
ninapn 7lec'|tatieve bewegingsoefe-
ÏÓT 10,00 Heute 10.03 Weltspiegel
Hecht iet i« Iln F^utschland: Alles was
12.55 Pm11,00 Heute 11-04 Wetten dass?
niet Hei ito «ar U 13,00 Mitta9smagazin
Piekinril Dalü, spelletje 14.15
töwenzahT ,ullerbü' kinderserie 14.35
i jeugdiourn' '^^gazine 15.05 Logo,
ken £aa'13,15 Wickie und die star-
15.50 ni» ui i erie 15,45 Heute
15-35 Jerioiu^ VOn nebenan- serie
te ede MengeLeben, serie 17.00 Heu-
ImisHal? taiderjournal 17.50 Der Alte,
extra lanae 6 19'°° Heute 19,25 Mona M-
r'e 21 on a e?te deel n'euwe misdaadse-
22.15Dome u 'ourna' 21,4S Heute
23.45 Heuto E°Pper: N3''5' sPeelfilm
Haute nacht 00.00 Das kleine Fern-
ser
joJ
gei
Spl
12
Zu|
14
TRI
re|T
un
PlaT
16
17|
Na|
18
bitl
Stil
20
Aki
ne
ne
Cr;
bei
ricl