[De snackbar is puur Nederlands paans design rukt op I 'Vette' geschiedenis vastgelegd in boek 'Snelle hap' ibachtelijk, gedetailleerd en gunstig geprijsd 'Slapende reus werd een dynamische tent' DESTEM SURPLUS E2 ONDER DE KURK Goochelaar mé mm mm PHILIPS *54 VRIJDAG 12 JANUARI 1996 I .Nergens anders ter wereld I ïlniqbaar: de bere(n)lul die I J met de frieten de basis I S°; de Nederlandse snackcul- |Wr vomt FOTO MARC BOLSIUS Jong en oud bezondigt zich jan snelle happen. Barstens- I vol calorieën, druipend van I het vet. Hoe ze ook heten, ze I smaken allemaal min of meer I naar frituurvet. Te koop in I dat unieke Nederlandse eta- I blissement: de snackbar. De I historie van het snelle eten in Nederland is nu te boek gesteld. de Carisma er |at let u om 1996 iitgebreide Isma. Of Ingen? MITSUBISHI MOTORS IV. 52)26 61 11. DRIJF A.S.V.O. B.V., ERS B.V., UURON >8. ■Door Nico Koolsbergen ■Gezond? Dat is zeer de vraag. Maar wel oer- en oer- iNederlands. De snackbar. Nergens anders in de ■wereld is zo'n unieke verzameling gerechten te krij- Igen op één adres. ■De Italianen nuttigen 's morgens een kop koffie met leen eng luchtig broodje in een 'bar'. Amerikanen i zich te buiten aan hot dogs en hamburgers in plastic 'restaurants'. Britten consumeren in n snelle eettentjes de vreselijkste dingen; bijvoor- eld split potatoes, enorme gekookte aardappels pt met tonijn uit blik. Finnen eten zich op rat ongans aan allerlei soorten zoete, hartige of vissige pannekoekjes. Duitsers zweren bij Pommes miiBratwurst. iMaar alleen in de Nederlandse snackbar kan je zo'n [oneindige variatie aan snelle happen krijgen. Een 'patatje oorlog. Een berelul die volgens de nieuwe belling bererclul moet gaan heten. Broodjes of [stukken stokbrood, variërend van kaas tot ei tot fri- kandel tot kroket tot 'gezond'. Loempia's, viandel- llen, nasi- en bamihappen, halve hanen, souffleetjes, (slaatjes, hamburgers, kroketten, milkshakes, ijs, tallen gehakt (uit de jus of uit het vet), candy bars, en ga maar door. Veel gerechten kennen allerlei vananten: van een simpele 'met' tot 'curry' of 'spe ciaal'. Nederland geen eigen eetcultuur? Ga kijken in de dichtstbijzijnde snackbar en verbaas je. Hier tref- |fen rijk en arm elkaar op elk moment van de dag. INa een hoogstaande culturele avond in het Amster- Jdamse Concertgebouw en een lange rit naar huis (zijn we blij als snackbar De Luifel nog open is. In uitgaanstenue lijkt een frietje saté nog beter te sma ken. De geschiedenis van de Nederlandse cafetaria is nu te boek gesteld. 'Snelle hap' is de titel en de schrijver is Ubel Zuiderveld, hoofdredacteur van het blad Snackkoerier. Veel hoofdredacteuren zijn nauwelijks gewend te schrijven; ze hebben het te druk met vergaderen, regelen en vader zijn van hun redactie. Ook Zuiderveld lijkt daar last van te heb ben. 'Snelle hap' is slecht gespeld en slordig vorm gegeven. Nog veel erger: het leest voor geen meter. Weliswaar staat er veel in, maar had dat niet wat attractiever opgeschreven kunnen worden? Toch leren we er veel uit. En als je de middelbare leeftijd al ruimschoots hebt bereikt, ontrolt zich al lezend in de geest een film. Met de halve worsten van de Hema uit de tijd dat die nog maar twee kwartjes kostten. De boekenmarkt waar je voor een kwartje de lekkerste frieten en voor een dubbeltje de fraaiste oude boeken kon krijgen. Snackbar Jan sen, de eerste van het dorp, waar de opgeschoten jeugd op zaterdagavond samendromde om de nieu we heerlijkheden te proberen en een dubbeltje genoeg was voor drie keer Bill Haley uit de jukebox. Dit alles tot ontsteltenis van de toenmalige opvoe ders. Waarom heeft Zuiderveld dat niet beschreven? Patat Het begon allemaal met de friet die door Ubel Zui derveld - dat heb je met mensen van boven de rivie ren - halsttarrig 'patat' wordt genoemd. De Fransen en Belgen strijden om de eer wie ze heeft uitgevon den. Natuurlijk waren het onze zuiderburen, zoals ook in 'Asterix en de Belgen' te lezen staat. Alleen was het wat later in de geschiedenis dan deze strip ons doet geloven. Halfweg de negentiende eeuw doken in België de eerste frieten op en de Fransen wisten toen nog nauwelijks wat een aardappel was. Frieten (en frikandellen) zijn de ziel van de snack bar. In het buitenland zijn het de dingen die je het eerst mist. De 'French fries' die McDonald's over de hele wereld verkoopt, smaken voor geen meter als je groot bent gebracht met de echte Nederlandse of Vlaamse. Dat ze 'French' worden genoemd, is vol gens de Fransen een aanwijzing dat zij de frieten hebben bedacht. Ubel Zuiderveld heeft een simpe ler verklaring: Amerikanen en Engelsen leerden ze pas in de oorlog kennen, na de invasie in Frankrijk. Vandaar de naam. De kroket is een Nederlandse vondst. In de rest van de wereld kun je die dan ook niet krijgen, evenmin als de verwante bitterbal. Een bakker moet het ding hebben bedacht, al twee eeuwen geleden. De bakker was lange tijd ook het enige adres waar je ze kon krijgen. Pas in de jaren dertig deed met Febo - genoemd naar de Amsterdamse Ferdinand Bolstraat - de eer ste fastfoodzaak zijn intrede in Nederland. Kenners menen dat Febo nu nog de lekkerste kroketten maakt. Knakworst In de jarën vijftig begon een stormachtige groei. Het kon zeker in die tijd niet missen: iedere frietbakker werd lid van een bijbehorende verzuilde organisa tie. Zoals de Nederlandsche Katholieke Bond van Consumptie-IJsbereiders en Patates-Frites-Bak- kers St. Pancratius. Naast frieten en kroketten doken Chinese en Indische hapjes op. Dat heb je met een koloniaal verleden. Knakworsten werden populair: 'Wacht niet tot strax, neem nu een Knax', riep een advertentie uit die tijd. Vanuit Zutphen bouwde 'De Man van de Knakworst' een imperium op dat. bijna alle cafeta ria's voorzag van worsten, puntzakjes, vorkjes, fri tuurvet, piccalilly en nog veel meer. In 1959 spon sorde het bedrijf een zoekactie naar restanten van de Ark in Turkije. Om Noachs dieet te achterhalen? Zuiderveld meldt het niet. Heck's, Ruteck's, Wimpy, Febo en later McDo nald's. Ze veroverden het land. Maar de beste friet kwam uit zuid-Nederland. De zuiderlingen ontdek ten al veertig jaar geleden het bintje als ideale aard appel om te frituren. Het noorden tobde toen nog met eigenheimers. Her en der verrezen fabrieken om snackbars van basisprodukten te voorzien. Zoals Beckers in Deurne die in de jaren zestig de frikandel uitvond. De befaamde bere(n)lul jaagt vooral als 'speciaal' - met uitjes, curry en mayo - de bloeddruk en het cholesterolgehalte omhoog. Bec kers zou het ding bij vergissing hebben gemaakt toen knakworsten zonder velletje van de band kwa men. Begin jaren tachtig bezorgde de Tros de fri kandel bijna de doodklap toen in een tv-programma plastisch werd beschreven wat er eigenlijk in zit. Ongezond, vet, niet verantwoord. Wie durft hardop iets positiefs over de snelle hap te zeggen? En wie eet ze niet? Hoog tijd voor een broodje kroket. Ubel Zuiderveld - Snelle hap, uitgeverij Misset, 22,-. •riliaans design heeft !1 jaren een goede aam. Maar tegen- 'oordig doen steeds 'aker ontwerpers uit indere Europese lan- Kfl van zich spreken. halen importeurs sinds begin jaren Fegentig Spaans Meubilair naar Herland. De popu- ariteit ervan groeit. Oor Paul Geerts 'e hij Spanje denkt aan ere interieurs met hou- meubelen 'n combinatie «net, zit er eigenlijk niet i s 20 heel ver naast. Bei materialen keren name- [IK veelvuldig terug in de Secretaire en bijbehorend stoeltje (beide van kersehout, uit de collectie [Paanse ontwerpen. van Zanzibar. ■'typeert niet alleen het Fid, waar deze materialen al t en,ma veelvuldig worden toe- Past, maar zeker ook de huidi- itffiar"e" van het Spaanse nut kersen- en beuken- at., ®!a.^sen 'n de hang naar E» materialen met een [arme uitstraling. e opmars van Spaans design is «*eenfelt- Zo richtte Fer- U- van ^an Oort Interi- n Uden onlangs een deel tel,,?1? woonwinkel in met Wtwef meubilair, afkomstig otVr'scbe schiereiland, an riit kij de opkomst istanti meub"a'r niet in eerste alen 'tm* de Sebruikte mate- Mer zafe hem Ji®en zakelijke motieven er aan ten grondslag. „Tien jaar geleden kwam Spaans meubilair simpelweg niet over de grens. De export is pas de laatste vijf jaar op gang geko men." Een aantal importeurs heeft zich inmiddels dan ook op het Spaanse meubel geworpen. Het Nederlandse bedrijf Amda importeert bijvoorbeeld stijlvol meubilair van de merken Dis- form en Perobell. Ook Quatro in België haalt exclusieve Spaanse ontwerpen naar de Benelux. Vier jaar geleden exposeerden beide bedrijven deze meubelen nog onder de naam Sidi in het Dutch Design Centre in Utrecht. In september bezocht Van Oort de grootste Spaanse beurs in FOTO'S MARC BOLSIUS Valencia, waar de ontwerpen aan de man worden gebracht. Ontwerpen die volgens Van Oort aanleunen tegen Italiaans design. De overeenkomsten zijn inder daad opvallend. Sommige ont werpen tonen zelfs opmerkelijk veel gelijkenissen met die van vooraanstaande Italiaanse bedrijven. De natuurlijke vor men, het gecombineerd gebruik van materialen, de strakke maar sobere afwerking; hooguit een kenner ziet de verschillen. Het is een ontwikkeling die de Britse designspecialist Stephen Bayley vijf jaar geleden al schet ste. Mede door het wegvallen van de grenzen worden produk- ten volgens hem internationaler. „Ze zien er overal hetzelfde uit," aldus Bayley. Van Oort bevestigt die ontwikkeling. „We gaan steeds meer toe naar een Euro pees meubel." Toch zullen er volgens Bayley altijd regionale verschillen blij ven. „Spullen met een eigen identiteit. Typisch Zweeds, Ita liaans, Nederlands, Frans of Spaans." Die stelling gaat zeker op voor Spaans meubilair. Van Oort is in Spanje ook de ambachtelijke werkwijze opge vallen. Details Zo is er opmerkelijk veel aan dacht voor details. Een blank houten tafelblad kan bijvoor beeld zijn ingelegd met een piep klein stukje hout dat een andere kleur heeft, Ook de verbindingen zijn vaak nog ouderwets dege lijk. Met deze aanpak onderscheiden de Spanjaarden zich zeker van bijvoorbeeld Italiaanse en Nederlandse fabrikanten. Dat geldt ook op een ander punt. Spaanse fabrikanten zijn vol gens Van Oort nog flexibel. „Je kunt ieder meubel in alle kleu ren bestellen." Van Oort heeft ondermeer meubilair van Zanzibar, Point (modern riet), Akrodis (klein- meubelen), Meubleria (wandsys- temen) en Erma (zitmeubelen) in huis. Dat de meubelen in de smaak vallen bij de consument verbaast hem niet. „Het zijn exclusieve meubelen, waarvan de prijs lager is dan die Schommelstoel Sydney, een ontwerp dat vooral opvalt vanwege de ranke vormen. van bijvoorbeeld Italiaans design. Het is dan ook vooral de verhouding prijs/kwaliteit die deze meubelen interessant maakt." Van Oort vraagt zich overigens af of deze verschillen van blij vende aard zijn. Als de vraag groeit, zal het produktieproces ongetwijfeld efficiënter worden. „Nu is de levertijd nog zo'n zes weken, maar die zal dan ook wel eens langer kunnen worden," vermoedt Van Oort. Het was weer eens zover. Wederom heeft zich de pijnlijke vertoning vol trokken. Ze hebben mij in de steek gelaten. Allebei, in dit geval. Waardoor andermaal onze doorgaans rustige woonkamer het decor werd van een tafereel waarbij de intense wil mij over rompelde om dan maar ter plekke door de grond te zak ken en die beweging vol te hou den tot aan de hete kern van deze harde wereld. Ach, het moest weer zo nodig. En dan te weten, dat je het droevige schouwspel gemakke lijk kunt voorkomen door het domweg achterwege te laten. Met kerstmis en met nieuwjaar was het nog goed gegaan. Maar nu, een paar dagen later, had den ze me mooi te pakken. Ze hebben me gewoon geflest. Die avond zou een goede vriend op bezoek komen. Gezellig bijbabbelen. Omdat we elkaar als gevolg van allerlei omstandigheden een paar jaar niet hadden ontmoet. Het was om die reden dat ik die twee belegen en bestofte jongens een dag eerder uit de rekken in de koele garage had geplukt om bij te laten komen in een aangenaam kamertempera- tuurtje. Uiteraard met de bedoeling om ze de andere dag uit hun glazen gevangenis te verlossen en zich eindelijk te laten genieten. Mocht ik een beetje trots zijn op het jarenlange geduld dat ik met ze heb gehad? Ik zou mijn gast, liefhebber als hij is, op het moment dat de eerste slok genomen was, welgemeend gulhartig aankijken, hem ver volgens een veelbetekenend 'en...?' toegevoegen en alleen daar al volop van smullen. De eerste bejaarde was gebo ren in Bourgogne. Geen echt hoog geplaatst persoon maar toch iemand van allure. Een Cöte de Baune Villages uit het zeer goede jaar 1985. En met als schepper een klinkende naam die altijd veel geld vraagt voor zijn constante kwaliteit. Het lag allemaal ook niet aan hem. Ai, ai, de wijn rook nog aange naam maar bleek toch zo zwaar vermoeid te zijn dat hij het uit- schenken, zo denk ik maar, niet meer kon overleven. In elk geval had hij de geest gegeven en de verdraaide lummel had daarvoor compensatie gezocht in azijnwording. het lot van elke wijn waar het baasje te lang niet naar omkijkt. Voor het proeven van deze wijn was ik, niet zonder eerbied, gaan staan. En dus stond ik daar. Als een goochelaar na een jammer lijk mislukte truc. Beaune had het af laten weten. Enig onderdrukt maar afgrijse lijk oprecht hoongelach van Door Hein Sluijter mijn huisgenoten doorbrak zuur de spanning. Want als het nu de eerste keer was... Waarom ik desondanks iedere keer opnieuw aan die afschu welijke eigenwijsheid ten prooi val, komt omdat het ritueel meestal wél een goede afloop kent. Ook als het volgens de regels eigenlijk onbegonnen werk is. Deze rode wijn had natuurlijk uiterlijk drie jaar eerder zijn opslagplaats definitief moeten verlaten. Vier tot zeven jaar staat er voor zijn drinkbare leeftijd. Dat weet je dan wel maar je laat je, zo is het toch, misleiden door het gunstige jaartal, door de alom bekend staande producent en niet in het minst door je eigen hoog moed. Hoe hardleers ik in deze dingen ook ben, altijd heb ik een volgende opvoering achter de hand. Wacht maar, nu zul je eens wat beleven. Nog zo'n met zorg opgewarm de oude heer. Eentje uit het noorden van Spanje. Uit Navarra. Een rode topkwali teit, een gran reserva. Met net zoveel jaren achter zich als die ongelukkige Bourgondiër. Weliswaar was 1985 ginds geen zéér goed jaar doch gewóón goed, maar deze moest het dan uiteindelijk maken. De feesten de bodega had hem niet voor niets uitgeroepen tot jubileum wijn. We vonden hem lekker. Maar verduiveld nog aan toe. het zat niet mee die avond. Hij had complexer moeten zijn, meer diepgang ten toon moeten spreiden. Had deze fles nu juist zijn beurt te vroeg gekregen? ik denk van niet, maar de grote goochelaar voelde zich niet op zijn gemak. Er was voor alle zekerheid nog een derde fles gechambreerd. Niets bijzon ders, hoor. Desalniettemin een prima exemplaar. En wel een Cötes du Rhone Villages, een jong ding uit 1994 en zo altijd goed. Tegen enen, toen het eind vamde bijbabbel in zicht was, legde mijn gezelschap spontaan een onbevangen bekentenis af. „Die laatste wijn was het lekkerst." Ach, het moest weer eens zo nodig. Door Wilbert Schreurs Wat komt er als eerste bij u op als u het woord Philips hoort? Denkt u spontaan aan tv's of scheerapparaten of ziet u meteen de vierkante gestalte van Jan Timmer voor u? In Eindhoven hou den ze vermoedelijk regel matig bij waar het publiek de merknaam Philips mee associeert. De kans lijkt me groot dat uit die onderzoe ken een behoorlijk divers beeld tevoorschijn komt. Want terwijl nagenoeg iedereen bij Douwe Egberts meteen aan koffie en gezel ligheid denkt, en bij Mars aan chocola en energie, laat Philips zich veel moeilijker tot één noemer herleiden. Want Philips is een kapstok die topzwaar is door het gro te aantal uiteenlopende pro- dukten dat er aan hangt. Het is een van de belangrijkste redenen waarom het promo- 0 Let's make things better. Philips ten van het merk Philips het voert de campagne in alle landen en in elektronica-concern nooit ale talen. makkelijk is afgegaan. mm mzmm tt M m*. k mmm t-m x - Jj. ^f' r*innrioa mm €-*--<>) nmf mm:m - mmmnmtt nnmmm m mnxnmmrn 1 -mz#as> mmmm mma *- -m jjttrr«wam»# »-«ti-zima mmm»- Vandaar dat men in Eindhoven ongetwijfeld buitengewoon ver heugd was toen het bedrijf vorige maand de Nima Marketing Jaar prijs kreeg. Die prijs wordt jaar lijks toegekend aan een bedrijf dat op het gebied van marketing (een begrip dat zich grofweg laat vertalen als verkoopkunde en onder meer de reclame omvat) uitzonderlijke prestaties heeft geleverd. Volgens de jury is Philips in de afgelopen jaren van 'een grote, slapende reus' veranderd in een 'dynamische, moderne tent', en heeft het merk zijn 'oubollige karakter' van zich afgeschud. Dat men bij Philips in z'n sas was met de toekenning van de prijs, bleek wel uit het feit dat zowel de huidige topman, Jan Timmer, als coming-man Cor Boonstra bij de uitreiking aanwezig waren. Tim mer maakte meteen van de gele genheid gebruik om de reclame campagne, 'Let's make things better', te promoten. In reclamekringen is forse kritiek geuit op die campagne, waarin Philips-medewerkers verklaren dat ze nog beter hun best gaan doen. 'Let's make things better' zou braaf en kinderachtig zijn. Timmer vond de kritiek zeurde rig en typisch Nederland. Vol gens hem is het een verdienste dat er nu voor het eerst eenheid is gebracht in de reclame van het elektronica-concern. Nu valt er op dat laatste wel wat af te dingen. Zo is er op tv momenteel een wondermooie, uiterst sfeervolle zwart-wit Phi lips commercial te zien, die, als ik me niet vergis, over strijkbouten gaat. Maar datzelfde Philips zendt ook een oerlelijk, door techneuten achter hun computers bedacht spotje uit, waarin een pijl door een paar tv-toestellen heen wordt geschoten. Wie achter zulke com pleet verschillende commercials het zinnetje 'Let's make things better' plakt, heeft nog lang geen eenheid bereikt. Zover is het pas als alle Philips-reclame, of het nu gaat om gloeilampen, batterijen of cd-spelers, spontaan hetzelfde gevoel oproept. Het Philips- gevoel, wat dat ook wezen mag. Maar misschien dat de nieuwe toverspreuk, die alles beter maakt, wel voor de oplossing gaat zorgen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25