Vijf theatervrouwen op tournee
4Huwelijksaanzoeken van
stinkend rijke weduwes
Kleine Chassé-zaal minder goed bezocht dan Theater Achterom
Nationale Toneel met
Celine II en Massage
André Rieu steekt
over naar Amerika
Loes Luca leuk als
treurige Mea Loman\
Festival 'Women go wild' onder meer in Breda en Ylissingen
DE STEM
GROTE GIDS
DJ PE STEM
200.000 Chassé-kaartjes verkochtI Nederland 1
Gert Jan Dröge pakt draad van 'Glamourland' toch weer op
Zeven produkties in seizoen 1996-1997
VRIJDAG 12 JANUARI 1996
Door Marjan Mes
Breda - De voorstellingen in de
kleine zaal van het Chassé
Theater in Breda, het Marge
theater op de tweede verdieping
van de grote nieuwe schouw
burg, worden minder druk
bezocht dan verwacht. „Het
zaaltje heeft nog geen eigen
identiteit zoals voorheen
Theater Achterom", meent een
medewerker. Chassé Cinema, de
twee kleine filmzalen in het
complex, heeft minder te klagen.
Enkele produkties uit de serie
Nieuwe Theatermakers, die tus
sentijds werd geprogrammeerd
in de kleine zaal, moesten
wegens gebrek aan belangstel
ling worden afgelast.
De laatste weken is het gemid
delde bezoekersaantal in het
zaaltje 25 per avond, wat meest
al ook te maken heeft met de
naamsonbekendheid van de ove
rigens niet zelden, artistiek ster
ke voorstellingen van jonge
regisseurs en spelers. Voorstel
lingen van bekende theaterma
kers trekken merkbaar meer
publiek. Ongetwijfeld is het
Margetheater (200 plaatsen) met
zo'n vier avonden per week te
vol geprogrammeerd, terwijl er
in de grote Venco-zaal (1250
plaatsen) en de VSB-middenzaal
(720) de meeste avonden van de
week ook iets te doen is.
De Chassé-medewerkers hebben
geconstateerd dat het Marge
theater, als onopvallend onder
deel van een groter geheel, min
der aantrekkingskracht uitoe
fent op het publiek dan voorheen
Theater Achterom aan het Van
Coothplein.
„Dat theatertje had wel zijn
beperkingen, maar ook een dui
delijk eigen karakter, ook omdat
het een eigen entree had naast
Concordia", aldus staflid
Michiel Otten. „We moeten zien
hoe we dat in het volgende sei
zoen oplossen, ook in de pro
grammering en de publiciteit. Er
is hier wellicht een drempel om
de kleine zaal te bezoeken, die er
aan het Van Coothplein niet
was." De gezelligheidsfactor, in
het opzienbarende Chassé
Theater toch al niet optimaal,
speelt stellig ook een rol bij het
bezoek aan de kleine zaal op de
bovenverdieping waar het
buffet, wegens het geringe
bezoek, zelden open is. Chassé
Cinema meldt inmiddels een
bezoekersaantal van ruim 16.000
in de afgelopen vijf maanden en
1500 bezitters van een cinema
pas. Volgens het bedrijfsplan
zouden in het eerste seizoen in
totaal 27.600 mensen de filmza
len moeten bezoeken. Een aan
tal, dat volgens een persbericht
'ruimschoots gehaald zal worden
gezien de bezoekcijfers van de
eerste helft van het seizoen.'
Door Marjan Mes
Vijf internationale theater
vrouwen - theaterclowns,
komieken, performance-artie
stes, danseressen en cabare
tières - trekken van 23 tot en
met 27 januari bij toerbeurt
langs vijf schouwburgen in
Nederland en Antwerpen met
het vrouwen-komedie-festival
Women go wild. Ook in de
schouwburgen van Breda
(kleine Chassé-zaal) en Vliss-
ingen treedt in die periode
iedere avond een andere artie
ste op.
In de middenzaal van het Chassé
Theater in Breda wordt boven
dien op zondag 28 januari de
reeks feestelijk afgesloten met
het programma, Women go com
pletely wild, waarin vier van de
vijf 'wilde vrouwen' (Maria Cassi,
Guandaline Sagliocco, Rosema-
rie Warth en Kris Niklison)
optreden met de negenkoppige
salsa-band Mueve Nueve.
Combinatie
Speciaal voor deze slotavond
heeft het grensverleggende vijftal
hilarische acts bedacht, met als
rode draad 'erotiek en humor'.
Volgens de organisatie zal het 'in
combinatie met de tropische kol
der en aanstekelijke salsa van het
orkest een unieke en compleet
maffe avond opleveren'.
Het Women go toiZd-festival is
een initiatief van Gail Pilgrim
van het Amsterdamse impresari
aat Kinesis dat in het verleden
vooral veel Engelse vrouwen-
dans, ook in het Dansfestival
Breda, naar Nederland haalde.
Het is geproduceerd door de
Theatercombinatie
Bellevue/Nieuwe de la Mar in
Amsterdam.
Roldoorbrekend
Een woordvoerder vertelt: „Gail
is op het idee gekomen om deze
internationale theatervrouwen in
een festival samen te brengen
naar aanleiding van de vele festi
vals in het buitenland waar zij
hen heeft zien optreden. Ze vond
hen echt té gek, grensverleggend
en roldoorbrekend, voor zover je
daar nog over kunt spreken
tegenwoordig."
„Een van de vrouwen, Kris Nikl
ison, doet aan androgyne acroba
tiek, feministische, fysieke
theateracts, waarin tweeslachtig
heid een rol speelt. Zij trad in ons
land op met de vrouwen van
Lady Komedie en is sindsdien in
Nederland blijven wonen, de eni
ge trouwens van de vijf interna
tionale dames in dit program
ma."
Transformaties
De Frans-Noorse actrice Guan
daline Sagliocco bijt in Breda op
23 januari het spits af met The
story of a fallen hero, waarin met
miniatuurtheater en schaduw-
poppenkast wordt gewerkt. Via
allerlei transformaties speelt zijn
tien verschillende rollen in een
voorstelling die is gebaseerd op
oude Griekse mythen en waarin
verhalend theater vermengt
wordt met poëtische beelden.
De van oorsprong Argentijnse
Kris Niklison trad op in speel
films en opera's van Peter Gree-
naway. Voor het festival maakte
zij speciaal het programma M/V,
geïnspireerd door het thema
tweeslachtigheid, ondermeer uit
de roman Orlando van Virginia
Woolf, en door haar verleden als
actrice in klassiek theater, circus
en comedy. Mime, acrobatiek,
trapezewerk, stelten en jongleren
behoren tot haar komische,
androgyne theateract. (24 januari
Breda)
Huisvrouwen
De Engelse Liz Agiss presenteert
het programma Absurdities, een
soort dadaïstische stand-up-
dans, waarin satire met herhaal
de beweging, vreemde teksten en
een hilarische beeldtaal samen
gaan. Als danseres en choreogra
fe maakte zij furore met de
Engelse groep De Diva's, die met
bizarre, zwarte humor huisvrou
wen-situaties belachelijk maak
te. (25 januar in Breda)
De Italiaanse Maria Cassi brengt
met A Saintrotwist komisch
muziektheater. Ze speelt een zin
gende diva die verwoede pogin
gen doet om haar onwillige pia
nist te verleiden. Cassi heeft een
mooie zangstem waarmee zij
extravagant en nostalgisch
repertoire ten gehore brengt. (26
januari in Breda)
Zelfspot
De Duitse danseres, tubaspeel
ster, actrice en clown Rosemie
Warth komt naar het festival met
het programma Nasser wie Was
ser. Met zelfspot geeft zij haar
visie ten beste op de banale kan
ten van het leven en op haar rol
als vrouw en als Duitse. Warth
heeft al meerdere internationaal
geprezen shows op haar naam
staan. (27 januari in Breda)
Kunstenaars zijn er van twee
maat en soort: dienaars en hoge
priesters. De dienaar voelt zich
ondergeschikt, stelt zijn talent
ten dienste van het stuk, de diri
gent of regisseur en het publiek.
De hogepriester precies andersom, hij is het middelpunt van zijn
wereld, het centrum van zijn gewijde eredienst. Stuk en publiek heb
ben zich in stilte te schikken, zijn een bijkomstigheid die zich zonder
morren dienen over te geven aan de sacrale zelfiütdrukking van de
sjamaan.
Het spraakmakende toneel wordt geleid door en lijdt onder dit type
zelfoverschattende regenmakers. Begrijpelijkheid, respect voor het
werk van de auteur, aandacht voor enig comfort der toeschouwer, het
interesseert de in zelfvervullende trance ronddansende medicijnman
niets. Als de omstandigheden maar optimaal zijn voor zijn eigen
mystiek-liturgische oefening.
En als gebruikelijk bij esotere charlatanerie is de indrukwekkende
ontoegankelijkheid niet veel meer dan camouflage. Een spectaculaire
wattering van eigen onmacht, humbug ter verhulling van pretentieus
niets, nieuwe kleren van de keizer.
Zoals bij 'Meneer Paul' van de in eigen uitzonderlijkheid gelovende
Blauwe Maandag Compagnie. Het begint al bij de instructie aan de
suppoosten. Laatkomers mogen niet binnen. De concentratie van de
uitvoerenden zou er tot schade van het geheel door uit balans
gebracht kunnen worden.
Een bewijs van heilige ernst, van respect voor de integriteit van de
voorstelling? Natuurlijk niet, een goed vakman laat zich niet afleiden
door kleine storende elementen. Een Raymond Ceulemans heeft geen
last van Ben de Graaf-gefluister als hij een kampioensserie stoot, een
Kasparov verliest niet van Jan Timman omdat het muisstille publiek
af en toe gaat verzitten en een onderwijzer die een laat-komende
pupil toegang weigert, heeft binnen de kortste keren een terechte
berisping van inspecteur en leerplichtambtenaar aan zijn broek. Zij
hebben hun vak maar zo goed te beheersen dat hun 'uitvoering' niet
lijdt onder verwacht klein ongemak.
Zo nietJohan DeHollanders avondje met de Blauwe Maandaggezel
len. Zelfs een van anderhalfuur ver komende, zich over glibberige,
mistige wegen naar 's lands eerste schouwburg haastende, schrijvende
toneelliefhebber mag niet meer binnen, ook al was zijn verwachte, iet
wat vertraagde aankomst aangekondigd. Een bevriende achterportier
bood natuurlijk uitkomst. En toen bleek de eis meteen niet meer dan
sacrosancte pretentie.
Weest gewaarschuwd: een enkel kuchje, een geritsel met program-
boek of een springend 60-watt peertje kan de misdienaars van het
maandagse requiem zo van de wijs brengen dat ze zich in hun credo
verslikken. Niet dat het een confiteor wordt, daarvoor zijn de van
lagere wijdingen voorziene seminaristen van de eerste dag zonder
veel aanleiding te zelf overtuigd, maar nog meer verwarring en incon
sequente onhelderheid wordt het zeker.
Mist op het toneel, schijnwerpers op het publiek, onverstaanbare,
onbegrijpelijke tekst, een door het meest mislukte genie van de
Vlaamse letterkundige dorpspompblaadjes Pjeroo Roobjee tot quasi-
poëzie herstamelde woordenbrij, een balk, een stoel en een piano in
plaats van het door Tankred Drost bedoelde Berlijnse Muur-decor en
een DeHollander-visie die niets meer met de oorspronkelijke Ossi-
Wessi-verhouding van doen heeft, maken van deze interpretatie van
het 'beste Duitse stuk van 1995' een eredienst van de eigen onnozele
onmacht.
Minachting. Niet alleen voor de weer en wind overwinnende laatko
mer, maar ook voor de brave, alles accepterende toeschouwer, nog
meer voor de auteur, maar het meest voor het misbruikte talent van
de grote Jan Decleir. Hij tracht het publiek nog iets te bieden. Maar
de streng geïnstrueerde suppoost heeft gelijk met zijn troost: een glas
hartversterking biedt meer soelaas, is een betere besteding van de
avond dan de terechte spijt over de zinloos bestede energie van
Decleir.
Door Anja van den Akker
Amper een jaar geleden bezwoer
Gert Jan Dröge nog dat
Glamourland een gepasseerd
station was. „Ik raakte er op uit
gekeken", zegt hij nu. Inmiddels
heeft de spottende society-ver-
slaggever nieuwe bronnen aan
geboord in het buitenland. Met
als resultaat tien tweewekelijk
se afleveringen van Glamour
land International, waarvan
zaterdagavond de eerste. Gert
Jan Dröge op chique in Palm
Beach, Hong Kong en Baden
Baden. „Zo kan ik nog wel jaren
doorgaan."
De Amsterdammer uit Ensche
de, die per toeval ooit eens in
beeld kwam en wiens ontwape
nende stunteligheid vervolgens
de basis werd van het succesvol
le Glamourland, geniet nog een
beetje na van zijn internationale
toernee.
Hij somt op. „Een paar serieuze
huwelijksaanzoeken gehad van
stinkend rijke weduwes in Palm
Beach, onderuit gegaan in de
Schotse modder tijdens 'wat
gedoe met dieren' en heel veel
lol beleefd aan de Duitse upper-
class van Baden Baden."
„Zoals Boudewijn Büch graag
een bibliotheek in den vreemde
binnenstapt, zo doe ik dat met
chique party's. Zoals op Palm
Beach, waar je als vijftiger jong
bent, de normale leeftijd zeven
tig is en negentig pas oud.
Natuurlijk word ik er weieens
een beetje blasé van, maar geldt
dat niet een voor het hele leven?
Dan ben ik liever op een liefda
digheidsbal in Palm Beach a
raison van 1500 dollar per cou
vert, dan in de sloppenwijken
van Calcutta waar de opbrengst
van zo'n party naar toe gaat. Ik
wil de mensen amuseren. Hen
een glimlach om de mond tover
en. En dat doe je niet met een
reportage over Calcutta."
Maatje groter
Dröge geeft toe dat de glitter en
glamour in het buitenland een
bijna niet te stelpen bron is,
waaruit je op tv jarenlang kunt
putten. „Vooral in Duitsland en
Palm Beach bijvoorbeeld is alles
nèt een maatje groter. Daar
gaan ze elke dag naar de kapper
en dragen ze altijd sieraden, om
eens iets te noemen. In Palm
Beach heb ik een week lang
zogeheten charity balls bezocht.
Maar we zijn ook naar Antwer
pen geweest, waar we een heel
Gert Jan Dröge: „Ik zoek altijd nieuwe dingen.
FOTO DIJKSTRA
leuk gesprek met Hugo Claus
hebben gehad", zegt de man
wiens carrière tot nog toe vooral
kleurrijk is geweest.
Niet afgemaakte toneelschool,
discotheek- en cafébaas, tijdje
Paradiso, oprichter RUR, jour
nalist bij de Haagse Post en
wereldreiziger. „Ik wil geen uit
gestippeld leven. Ik zoek nieuwe
dingen. Een uitdaging. Herha
lingen zijn mij nooit zo goed
bevallen."
Waar ze in het buitenland soms
aan moeten wennen, is de mild
spottende benadering van Drö
ge. „Af en toe gaat er weieens
een wenkbrauw omhoog", geeft
hij toe. „Die wat sarcastische
toon hoort nu eenmaal bij mij.
Privé ben ik vaak ook zo. Hoe
wel, in Amerika wil iedereen op
televisie. Daar kom je overal
gemakkelijk binnen."
Glamourland is van oorsprong
gebaseerd op de rubriek Milieu -
over de betere lagen der
samenleving - die Dröge een
tijdlang in de Haagse Post vul
de. „Voor mij is Glamourland
een manier van kijken. Maar
voor de mensen die ik bezoek
vaak een levenswijze."
Glamourland International is de
zesde reeks op rij van de society-
rubriek.
Vossenjacht
In de eerste aflevering van
Glamourland International
onder meer een bezoek aan de
paardenrennen in Baden Baden,
rijkelui in Palm Beach en de
Nederlandse ondernemersscene
in Hong Kong, die zich tegoed
doet aan Lee Towers en frikad
ellen.
De week daarop een special over
Schotland, waar Dröge op vos
senjacht gaat en zich bovendien
vermaakt met honden en ade
laars. „In die aflevering komt de
onhandigheid van mijnheer
Dröge uitgebreid naar voren",
aldus de presentator die zelf nog
geen spijker in de muur kan
slaan. „O god nee, dat is niks
voor mij."
Mogen we hem een beetje verge
lijken met Heer Bommel, de heer
van stand met diens 'teer gestel'?
„Als dat zo is, wil ik ook wel een
oude schicht erbij. Dat lijkt me
wel wat."
'Glamourland International', za
terdag, Nederland 1, 22.30 uur
Van onze kunsteredactie
Breda - Voor het lopende seizoen heeft het Chassé Theater in ]w I
inmiddels ruim 200.000 kaartjes verkocht, aldus een woordvoerder
Volgens het bedrijfsplan zou een aantal van 220.000 bezoeke
gehaald moeten worden om het exploitatietekort van 6,4 miljoen Jt
den niet te overschrijden. I
Het onderzoeksbureau Twijnstra Gudde achtte 150.000 verkocht
kaarten indertijd veel reëler.
Dit seizoen zijn er ongeveer 450 voorstellingen en concerten in k I
Chassé Theater, ruim tweemaal zoveel als in Concordia waar de af/' I
lopen jaren meer dan 100.000 bezoekers werden gehaald. Het nieu» I
theater heeft ook veel meer plaatsen, om precies te zijn 1250
zaal).
Van onze kunstredactie
Klassieke toneelauteurs van Shakespeare, Ibsen, Euripides tol
en met Peter Handke en Botho Strauss, voeren in het seizoer,I
1996/1997 de boventoon in het repertoire van Het Nationalel
Toneel. Het Haagse gezelschap brengt zeven verschillendep/|
dukties, waarvan er tenminste vier zullen reizen.
Het nieuwe seizoen wordt op 4
oktober geopend met De Gids
van Botho Strauss uit 1985, een
kleine zaalproduktie in de regie
van Judith de Rijke, gespeeld
door Jacqueline Blom en Dries
Smits Bouwmeester Solness van
Theater Antigone).
Een deel van het seizoen, vanaf
begin 1997, kan het gezelschap
niet terecht in eigen huis, De
Koninklijke Schouwburg in Den
Haag, omdat die dan een grote
opknapbeurt krijgt. Het is nog
niet duidelijk hoe dit wordt opge
lost, maar een deel van zijn voor
stellingen speelt het ensemble in
ieder geval, zoals gebruikelijk, in
het Theater aan het Spui.
Celine II wordt een coproduktie
met de vrije producent Hummel-
inck Stuurman. Een vervolg op
de prachtige CéKne-voorstelling
uit 1993, waarin Hans Dagelet de
Franse schrijver gestalte gaf,
toen ook al onder regie van Johan
Doesburg en nue weer. Ditmaal
wordt het geen solo, maar een
stuk over de schoonheid van de
vrouw, waaraan ook de actrice
Will van Kralingen, drie danse
ressen en zes musici meewerken.
In de regie van Ger Thijs, die met
Doesburg de artistieke leiding
van het Nationale Toneel vormt,
wordt Ion, een onbekend familie
drama van Euripides gespeeld
met o.a. Anne-Wil Blankere, ol
Wilde Eend van Hendrik I'
een co-produktie met Art 8
gaat begin december in j
in de regie van Frans Strijarï' I
Met o.a. Porgy Franssen, Tnid;|
de Jong en Rudolf Lucieer.
Massage (1987) wordt het vienjJ
stuk van Steven Berkoff (DecJ
dence), dat Johan DoesbnJ
regisseert. Het gaat over «1
echtgenote (Ariane Schluter uj[
de film 06) die bijverdient alsl
hoer, terwijl haar man (Jatj
Wouterse) zich verliest in s
ele dromen die hij bij zijn t
niet weet te realiseren.
Marcel Otten heeft een toneelver-l
sie gemaakt van A Cloctaorll
Orange van Anthony
dat indertijd met veel succtl
werd verfilmd .door Stanleyl
Kubrick. Lodewijk de Boer gaal
het (als gast) regisseren.
Het uur waarop wij niets n|
elkaar wisten (1992) van Pete.1
Handke is vanaf april 1997 opl
een aantal locaties in het land li
zien in de regie van Ger Thijsl
Het Nationale Toneel sluit tel
seizoen af met Titus Arcdroniciiil
het meest gewelddadige stuk®!
Shakespeare, met o.a. Anne-lïil
Blankere, Han Kerckhoffs, Mail
Rietman en Ariane Schluteil
Johan van Doesburg voert ander-|
maal de regie.
De Engelse 'dada'-danseres Liz Agiss is op 25 januari in Breda met het programma 'Absurdities'.
FOTO DIVAS
Van onze verslaggever
Maastricht - Een cd waarvan meer dan 750.000 exemplaren
verkocht zijn, dat is ook voor Amerikanen een enorme pres-
tatie. Vandaar dat de Maastrichtse 'Stehgeiger' André Rieu I
in maart een week lang in tv-programma's en op persconfe-1
renties in de Verenigde Staten zal verschijnen. Rieu en zijn
Nederlandse platenmaatschappij zijn erg optimistisch.
„Als we geen goede kans van slagen hadden, waren we er niet aan I
begonnen", zegt Marcel Gelderblom van Mercury Records. RieuI
zelf denkt dat zijn muziek 'appelleert aan de gezellige gevoelens I
van de mens, en aansluit bij de mentaliteit van de Amerikanen
Een mentaliteit van loon naar werken en heel open tegen el'
zijn, daar houd ik van.'
De tv-special Strauss en Co. is al door tal van Amerikaanse tv-1
stations aangekocht, en zal in staten van de oost- tot de westkus' I
te zien zijn. De week in maart brengt Rieu onder andere door in I
Los Angeles, Chicago, Miami en New York. Vier jaar geleden was I
hij al eens in de Verenigde Staten. Toen speelde hij met zijn orkesl
een week in Chicago.
1600 Journaal
1605 De week van
°31 peak Practice, serie
7 35 The Cosby Show, comedy
18 02 Boggle, spelletje
8 28 (ZW) Laurel Hardy, slapstick
8 59 Weg van de snelweg Europa,
reisreportage: Frankrijk
1927 wie van de drie?, spelletje
2000 Journaal
20 24 Weeroverzicht
20 31 De uitdaging, serie: Opknappen
jeugdhonk in Oss
2127 Brandpunt, actualiteiten
21 57 Chicago Hope, ziekenhuisserie
22 46 De derde man
2318 Maan bij nacht, muziek (tot
23.58)
NEDERLAND 2
10 00 Nieuws uit de natuur (tot 10.20)
1030 Fjildblommen: it reid (tot 10.50)
1130 Mentor magazine, actualiteiten
rubriek (tot 12.00)
1610 Kids for Animals
16.28 Captain Scarlet, poppenserie
16.56 Mega Top 50
17.29 2Vandaag, actualiteiten met om
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43
Sportjournaal en 18.51 Hoofd
punten uit het nieuws
19.01 Match 8. Win, spelletje
19 38 Dierenmanieren
2014 André Rieu Wiener melange
(deel 2)
20.53 Strikt persoonlijk, praatpro
gramma
21.42 TV Show op reis
22.45 Studio Sport
23.25 Werkenrode Educatie: VSO-
school en internaat voor jonge
ren met een handicap
23.30 Journaal
23.38 Nieuwe genezers en oude wijs
heden, documentaire-serie (slot,
tot 00.28)
NEDERLAND 3
18.15
18.30
18.40
19.00
19.30
20.00
20.30
21.10
21.53
22.00
22.16
22.34
23.04
23.17
07.00
07.10
07.15
08.08
08.35
09.30
10.00
11.00
11.45
12.30
14.00
14.30
15.10 j
16.00
16.10
17.00
17.10
18.30
19.00
07.00
Journaal
19.30
07.07
Klokhuis
20.00
07.22
Aubrey
20.30
07.29
Ontbijt-tv
21.35
09.05
PP: Uitzending Unie 55+
22.30
09.08
Kook tv
23.00
09.29
Kruispunt
23.35
10.04
Indonesië: Taal en cultuur
10.49
Encyclopedia Galactica
10.59
Houden van huisdieren
11.05
De week van
11.31
Boggle
16.50
11.59
MiddagEditie
17.15
13.00
Journaal
18.05
13.08
Oppassen!!!
19.00
13.35
Vogelenzang
19.30
BELGIË FRANS 1
Count
14,40 Musique: Folklores imaginaires van
1 Lafontaine 16.00 Autant savoir, magazi
ne 16.25 Neighbours, soap 17.00 La ban
de a Carlos, magazine 17.30 Chips, poli
tieserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes
sur table, magazine 19.10 te quotidien
des sports 19.30 Nieuws 20.10 Bon week-
i end 20.45 P'tit con, Franse film-komedie
uit 1983 van Gérard Lauzier met Bernard
Brieux, Guy Marchand en Caroline Cellier
22.20 Death of Yugoslavia, documentai
re-serie 23.25 Laatste nieuws 23.45 24 H
sur les marchés
BELGIË FRANS 2
17.15 Foot mondial, voetbalmagazine
17.45 Autosport: Dakar '96 18.00 lei bla
bla, kindermagazine 19.00 Neighbours,
soap 19.30 Nieuws 20.00 Basketbal: Char-
leroi-Quaregnon 21.45 Tour du monde en
8 jours 22.10 Nieuws 22.35 Le jeu des
jeux. Aansl.: Coib, portret Abebe Bikila
22.45 Autosport: Dakar '96 22.55 Top
motos, magazine 23.20 Basketbal (tot
23.35)
Breda - Chassé Theater. 'De
miraculeuze come-back van
Mea L. Loman' van Guus Vleu
gel en Ton Vorstenbosch door
Toneelgroep Amsterdam.
Regie: Titus Muizelaar. Decor:
Paul Gallis. Kostuums: Carin
Eilers. Gezien op donderdag 11
januari. Ook vanavond nog te
zien.
Door Marjan Mes
Loes Luca - dat krankzinnig
leuke mens uit de tv-reclame
voor zuinig licht ('milieu,
milieu... ik kom anders uit een
voorrrtreffelijk milieu')
speelt vreselijk leuk en ook
nog bijna aandoenlijk de titel
rol in De miraculeuze come
back van Mea L. Loman bij
Toneelgroep Amsterdam. Een
dominante, lichtelijk verze
nuwde tante uit een kleinbur
gerlijk milieu, die ondanks
amper aanwezig talent een
zangcarrière als chansonnière
in haar hoofd heeft gezet en
daarmee haar gezin gek
maakt.
Ook vanavond kan men in het
Bredase Chassé Theater nog gaan
kijken naar dit komische stuk
van Guus Vleugel Ton Vorsten
bosch, dat ook na zestien jaar de
lachlust nog weet op te wekken.
Hoewel niet op de manier als
toendertijd bij het Globe van
Gerardjan Rijnders toen het als
een venijnige satire op de treuri
ge kleinburgerlijkheid en de
sociale mislukking zeer spraak
makend was. Dat is het nu zeker
niet meer. Het doet zelfs enigs
zins gedateerd aan, met zijn wj
grappen over de toenmalige M
rapeutische tendens om 1
'bespreekbaar' te willen i»
en 'open te gooien'.
Mea's buurvrouw (een
nige Olga Zuiderhoek) heeft 61
ook een handje van en wil*]
liefst dat het hele gezin Lot
bij haar uithuilt. Treurnis al»j
wege want Mea's man H'j
(Pierre Bokma met leuk-ordiMJ
re pruik) is werkloos en hun®!
(Hein van der Heijden) lij»'!
depressies en wil gedurig !l
moord plegen, wat hij uit®*'
lijk ook zal doen.
Mea Loman heeft haar cafl
als zangeres bij een amateunj
eniging, die uitvoeringen g»
bejaardenhuizen op
geven omdat ze thuis r
Als het stuk begint, wil
terug maar wordt niet ge® L
teerd door haar voormalige' 1
ga's. Er ontwikkelt z'cl1
klein, driestuiverachtig k°®'
melodrama, waarin Lea eeis 1
na samen met de buurvi®jl
het bed van een eroto
pianobegeleider (eveneens
ma, grappig slissend, me' J
een andere pruik) belan T
later toch nog op televisie. J
op wordt ze terwijl de
verwachtingsvol in de huis
bijeen is, afgemaakt door
van Willigenburg. In de reg I
Titus Muizelaar ontbree
satirische scherpte van
wel®!]
schrijnt het ook niet, waai
lijk ook vanwege het s -
maar ook omdat er uitslui j
de komische toer
Toch leuk.
DUITSLAND 1
85.30 Morgenmagazin, ontbijtteievisie
09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap
09.45 Skiën/Wereldbeker: Afdaling
Kitzbühel, Ie manche 11.45 Ski-Legenden
ff der Streif, samenvatting 12.20 Ski-
en/Wereldbeker: Afdaling, 2de manche
14.45 Wirtschafts-Telegramm 14.00
agesschau 14.03 Höchstpersönlich, por
tretten bekende Duitsers: Claus-Theo
14-30 Barriga de alaguel, soap
ib.00 Tagesschau 16.03 Rolle rückwarts,
erugblik op tv-programma's van het
?elopen jaar 16.30 Alfredissimo!, culi
nair magazine 17.00 Tagesschau 17.10
visant, boulevardmagazine 17.55 Verbo-
mLL« e' ser'e 15-25 Marienhof, serie
4 Nonstop Nonsens, sketches 19.25
7"; datingshow 20.00 Tagesschau
n'cn I"1 .die Heide blüht, speelfilm
üoriiL us'v 22-2® Tagesthemen met
I Jh aUS Bonn en sport 22.55 Die
I fii/ïïu Sache der Welt' ser'e erotische
I Master van Susan Seidel-
01 n: m A Midnight Clear, speelfilm
dv'm Zhtmagazin 01.35 Nurses, come-
00 Les intrus, speelfilm
DUITSLAND 2
05.30 Zie 13.45 Daili DaHi, spelletje 14.15
Man cv von Bul|erbü, kinderserie 07.0'
Lorin i 3 „r Moon' tekenfilmserie 15.05 repo
starkó aa'15,15 w'tkie und die Lassi
Wem!" ^a™er' tekenfilmserie 15.40 Here
natuurt Mein Dschungelbuch, Wild
te is n''m!fne v°or kinderen 16.00 Heu- Recc
Jede tol 151 Liebe' speiletje 16.35 Littll
17.15?fT serie 1700 Heute 10-3
kenai eH°urr|al 17.55 Forsthaus Fal- 11.0
arzt 13i0° Heute 19.25 Der Land- AndI
"ngelöst 21 ii iv /«Chen: XY 12.4:
Proiertnnt 'i i i ZDF-reportage over 13.3
door "en Al +e aar Roland Ernst die film
opspraak k l Pr0)ecten in Berliin in 14-1
Aspekte 9tk°men 21,45 Heute 22,15 over
Aktenze'ichen XY6' "l*932"16 22'45 W'i
i ke'S 22 55 Willi 9el°St' reaCties kiJ- 17-°
23.5s Ho,.+ .msens Woche, talkshow steal
Heute nacht 00.10 Garth Brooks- Esthi
C