Vijf theatervrouwen op tournee 4Huwelijksaanzoeken van stinkend rijke weduwes Kleine Chassé-zaal minder goed bezocht dan Theater Achterom Nationale Toneel met Celine II en Massage André Rieu steekt over naar Amerika Loes Luca leuk als treurige Mea Loman\ Festival 'Women go wild' onder meer in Breda en Ylissingen DE STEM GROTE GIDS DJ PE STEM 200.000 Chassé-kaartjes verkochtI Nederland 1 Gert Jan Dröge pakt draad van 'Glamourland' toch weer op Zeven produkties in seizoen 1996-1997 VRIJDAG 12 JANUARI 1996 Door Marjan Mes Breda - De voorstellingen in de kleine zaal van het Chassé Theater in Breda, het Marge theater op de tweede verdieping van de grote nieuwe schouw burg, worden minder druk bezocht dan verwacht. „Het zaaltje heeft nog geen eigen identiteit zoals voorheen Theater Achterom", meent een medewerker. Chassé Cinema, de twee kleine filmzalen in het complex, heeft minder te klagen. Enkele produkties uit de serie Nieuwe Theatermakers, die tus sentijds werd geprogrammeerd in de kleine zaal, moesten wegens gebrek aan belangstel ling worden afgelast. De laatste weken is het gemid delde bezoekersaantal in het zaaltje 25 per avond, wat meest al ook te maken heeft met de naamsonbekendheid van de ove rigens niet zelden, artistiek ster ke voorstellingen van jonge regisseurs en spelers. Voorstel lingen van bekende theaterma kers trekken merkbaar meer publiek. Ongetwijfeld is het Margetheater (200 plaatsen) met zo'n vier avonden per week te vol geprogrammeerd, terwijl er in de grote Venco-zaal (1250 plaatsen) en de VSB-middenzaal (720) de meeste avonden van de week ook iets te doen is. De Chassé-medewerkers hebben geconstateerd dat het Marge theater, als onopvallend onder deel van een groter geheel, min der aantrekkingskracht uitoe fent op het publiek dan voorheen Theater Achterom aan het Van Coothplein. „Dat theatertje had wel zijn beperkingen, maar ook een dui delijk eigen karakter, ook omdat het een eigen entree had naast Concordia", aldus staflid Michiel Otten. „We moeten zien hoe we dat in het volgende sei zoen oplossen, ook in de pro grammering en de publiciteit. Er is hier wellicht een drempel om de kleine zaal te bezoeken, die er aan het Van Coothplein niet was." De gezelligheidsfactor, in het opzienbarende Chassé Theater toch al niet optimaal, speelt stellig ook een rol bij het bezoek aan de kleine zaal op de bovenverdieping waar het buffet, wegens het geringe bezoek, zelden open is. Chassé Cinema meldt inmiddels een bezoekersaantal van ruim 16.000 in de afgelopen vijf maanden en 1500 bezitters van een cinema pas. Volgens het bedrijfsplan zouden in het eerste seizoen in totaal 27.600 mensen de filmza len moeten bezoeken. Een aan tal, dat volgens een persbericht 'ruimschoots gehaald zal worden gezien de bezoekcijfers van de eerste helft van het seizoen.' Door Marjan Mes Vijf internationale theater vrouwen - theaterclowns, komieken, performance-artie stes, danseressen en cabare tières - trekken van 23 tot en met 27 januari bij toerbeurt langs vijf schouwburgen in Nederland en Antwerpen met het vrouwen-komedie-festival Women go wild. Ook in de schouwburgen van Breda (kleine Chassé-zaal) en Vliss- ingen treedt in die periode iedere avond een andere artie ste op. In de middenzaal van het Chassé Theater in Breda wordt boven dien op zondag 28 januari de reeks feestelijk afgesloten met het programma, Women go com pletely wild, waarin vier van de vijf 'wilde vrouwen' (Maria Cassi, Guandaline Sagliocco, Rosema- rie Warth en Kris Niklison) optreden met de negenkoppige salsa-band Mueve Nueve. Combinatie Speciaal voor deze slotavond heeft het grensverleggende vijftal hilarische acts bedacht, met als rode draad 'erotiek en humor'. Volgens de organisatie zal het 'in combinatie met de tropische kol der en aanstekelijke salsa van het orkest een unieke en compleet maffe avond opleveren'. Het Women go toiZd-festival is een initiatief van Gail Pilgrim van het Amsterdamse impresari aat Kinesis dat in het verleden vooral veel Engelse vrouwen- dans, ook in het Dansfestival Breda, naar Nederland haalde. Het is geproduceerd door de Theatercombinatie Bellevue/Nieuwe de la Mar in Amsterdam. Roldoorbrekend Een woordvoerder vertelt: „Gail is op het idee gekomen om deze internationale theatervrouwen in een festival samen te brengen naar aanleiding van de vele festi vals in het buitenland waar zij hen heeft zien optreden. Ze vond hen echt té gek, grensverleggend en roldoorbrekend, voor zover je daar nog over kunt spreken tegenwoordig." „Een van de vrouwen, Kris Nikl ison, doet aan androgyne acroba tiek, feministische, fysieke theateracts, waarin tweeslachtig heid een rol speelt. Zij trad in ons land op met de vrouwen van Lady Komedie en is sindsdien in Nederland blijven wonen, de eni ge trouwens van de vijf interna tionale dames in dit program ma." Transformaties De Frans-Noorse actrice Guan daline Sagliocco bijt in Breda op 23 januari het spits af met The story of a fallen hero, waarin met miniatuurtheater en schaduw- poppenkast wordt gewerkt. Via allerlei transformaties speelt zijn tien verschillende rollen in een voorstelling die is gebaseerd op oude Griekse mythen en waarin verhalend theater vermengt wordt met poëtische beelden. De van oorsprong Argentijnse Kris Niklison trad op in speel films en opera's van Peter Gree- naway. Voor het festival maakte zij speciaal het programma M/V, geïnspireerd door het thema tweeslachtigheid, ondermeer uit de roman Orlando van Virginia Woolf, en door haar verleden als actrice in klassiek theater, circus en comedy. Mime, acrobatiek, trapezewerk, stelten en jongleren behoren tot haar komische, androgyne theateract. (24 januari Breda) Huisvrouwen De Engelse Liz Agiss presenteert het programma Absurdities, een soort dadaïstische stand-up- dans, waarin satire met herhaal de beweging, vreemde teksten en een hilarische beeldtaal samen gaan. Als danseres en choreogra fe maakte zij furore met de Engelse groep De Diva's, die met bizarre, zwarte humor huisvrou wen-situaties belachelijk maak te. (25 januar in Breda) De Italiaanse Maria Cassi brengt met A Saintrotwist komisch muziektheater. Ze speelt een zin gende diva die verwoede pogin gen doet om haar onwillige pia nist te verleiden. Cassi heeft een mooie zangstem waarmee zij extravagant en nostalgisch repertoire ten gehore brengt. (26 januari in Breda) Zelfspot De Duitse danseres, tubaspeel ster, actrice en clown Rosemie Warth komt naar het festival met het programma Nasser wie Was ser. Met zelfspot geeft zij haar visie ten beste op de banale kan ten van het leven en op haar rol als vrouw en als Duitse. Warth heeft al meerdere internationaal geprezen shows op haar naam staan. (27 januari in Breda) Kunstenaars zijn er van twee maat en soort: dienaars en hoge priesters. De dienaar voelt zich ondergeschikt, stelt zijn talent ten dienste van het stuk, de diri gent of regisseur en het publiek. De hogepriester precies andersom, hij is het middelpunt van zijn wereld, het centrum van zijn gewijde eredienst. Stuk en publiek heb ben zich in stilte te schikken, zijn een bijkomstigheid die zich zonder morren dienen over te geven aan de sacrale zelfiütdrukking van de sjamaan. Het spraakmakende toneel wordt geleid door en lijdt onder dit type zelfoverschattende regenmakers. Begrijpelijkheid, respect voor het werk van de auteur, aandacht voor enig comfort der toeschouwer, het interesseert de in zelfvervullende trance ronddansende medicijnman niets. Als de omstandigheden maar optimaal zijn voor zijn eigen mystiek-liturgische oefening. En als gebruikelijk bij esotere charlatanerie is de indrukwekkende ontoegankelijkheid niet veel meer dan camouflage. Een spectaculaire wattering van eigen onmacht, humbug ter verhulling van pretentieus niets, nieuwe kleren van de keizer. Zoals bij 'Meneer Paul' van de in eigen uitzonderlijkheid gelovende Blauwe Maandag Compagnie. Het begint al bij de instructie aan de suppoosten. Laatkomers mogen niet binnen. De concentratie van de uitvoerenden zou er tot schade van het geheel door uit balans gebracht kunnen worden. Een bewijs van heilige ernst, van respect voor de integriteit van de voorstelling? Natuurlijk niet, een goed vakman laat zich niet afleiden door kleine storende elementen. Een Raymond Ceulemans heeft geen last van Ben de Graaf-gefluister als hij een kampioensserie stoot, een Kasparov verliest niet van Jan Timman omdat het muisstille publiek af en toe gaat verzitten en een onderwijzer die een laat-komende pupil toegang weigert, heeft binnen de kortste keren een terechte berisping van inspecteur en leerplichtambtenaar aan zijn broek. Zij hebben hun vak maar zo goed te beheersen dat hun 'uitvoering' niet lijdt onder verwacht klein ongemak. Zo nietJohan DeHollanders avondje met de Blauwe Maandaggezel len. Zelfs een van anderhalfuur ver komende, zich over glibberige, mistige wegen naar 's lands eerste schouwburg haastende, schrijvende toneelliefhebber mag niet meer binnen, ook al was zijn verwachte, iet wat vertraagde aankomst aangekondigd. Een bevriende achterportier bood natuurlijk uitkomst. En toen bleek de eis meteen niet meer dan sacrosancte pretentie. Weest gewaarschuwd: een enkel kuchje, een geritsel met program- boek of een springend 60-watt peertje kan de misdienaars van het maandagse requiem zo van de wijs brengen dat ze zich in hun credo verslikken. Niet dat het een confiteor wordt, daarvoor zijn de van lagere wijdingen voorziene seminaristen van de eerste dag zonder veel aanleiding te zelf overtuigd, maar nog meer verwarring en incon sequente onhelderheid wordt het zeker. Mist op het toneel, schijnwerpers op het publiek, onverstaanbare, onbegrijpelijke tekst, een door het meest mislukte genie van de Vlaamse letterkundige dorpspompblaadjes Pjeroo Roobjee tot quasi- poëzie herstamelde woordenbrij, een balk, een stoel en een piano in plaats van het door Tankred Drost bedoelde Berlijnse Muur-decor en een DeHollander-visie die niets meer met de oorspronkelijke Ossi- Wessi-verhouding van doen heeft, maken van deze interpretatie van het 'beste Duitse stuk van 1995' een eredienst van de eigen onnozele onmacht. Minachting. Niet alleen voor de weer en wind overwinnende laatko mer, maar ook voor de brave, alles accepterende toeschouwer, nog meer voor de auteur, maar het meest voor het misbruikte talent van de grote Jan Decleir. Hij tracht het publiek nog iets te bieden. Maar de streng geïnstrueerde suppoost heeft gelijk met zijn troost: een glas hartversterking biedt meer soelaas, is een betere besteding van de avond dan de terechte spijt over de zinloos bestede energie van Decleir. Door Anja van den Akker Amper een jaar geleden bezwoer Gert Jan Dröge nog dat Glamourland een gepasseerd station was. „Ik raakte er op uit gekeken", zegt hij nu. Inmiddels heeft de spottende society-ver- slaggever nieuwe bronnen aan geboord in het buitenland. Met als resultaat tien tweewekelijk se afleveringen van Glamour land International, waarvan zaterdagavond de eerste. Gert Jan Dröge op chique in Palm Beach, Hong Kong en Baden Baden. „Zo kan ik nog wel jaren doorgaan." De Amsterdammer uit Ensche de, die per toeval ooit eens in beeld kwam en wiens ontwape nende stunteligheid vervolgens de basis werd van het succesvol le Glamourland, geniet nog een beetje na van zijn internationale toernee. Hij somt op. „Een paar serieuze huwelijksaanzoeken gehad van stinkend rijke weduwes in Palm Beach, onderuit gegaan in de Schotse modder tijdens 'wat gedoe met dieren' en heel veel lol beleefd aan de Duitse upper- class van Baden Baden." „Zoals Boudewijn Büch graag een bibliotheek in den vreemde binnenstapt, zo doe ik dat met chique party's. Zoals op Palm Beach, waar je als vijftiger jong bent, de normale leeftijd zeven tig is en negentig pas oud. Natuurlijk word ik er weieens een beetje blasé van, maar geldt dat niet een voor het hele leven? Dan ben ik liever op een liefda digheidsbal in Palm Beach a raison van 1500 dollar per cou vert, dan in de sloppenwijken van Calcutta waar de opbrengst van zo'n party naar toe gaat. Ik wil de mensen amuseren. Hen een glimlach om de mond tover en. En dat doe je niet met een reportage over Calcutta." Maatje groter Dröge geeft toe dat de glitter en glamour in het buitenland een bijna niet te stelpen bron is, waaruit je op tv jarenlang kunt putten. „Vooral in Duitsland en Palm Beach bijvoorbeeld is alles nèt een maatje groter. Daar gaan ze elke dag naar de kapper en dragen ze altijd sieraden, om eens iets te noemen. In Palm Beach heb ik een week lang zogeheten charity balls bezocht. Maar we zijn ook naar Antwer pen geweest, waar we een heel Gert Jan Dröge: „Ik zoek altijd nieuwe dingen. FOTO DIJKSTRA leuk gesprek met Hugo Claus hebben gehad", zegt de man wiens carrière tot nog toe vooral kleurrijk is geweest. Niet afgemaakte toneelschool, discotheek- en cafébaas, tijdje Paradiso, oprichter RUR, jour nalist bij de Haagse Post en wereldreiziger. „Ik wil geen uit gestippeld leven. Ik zoek nieuwe dingen. Een uitdaging. Herha lingen zijn mij nooit zo goed bevallen." Waar ze in het buitenland soms aan moeten wennen, is de mild spottende benadering van Drö ge. „Af en toe gaat er weieens een wenkbrauw omhoog", geeft hij toe. „Die wat sarcastische toon hoort nu eenmaal bij mij. Privé ben ik vaak ook zo. Hoe wel, in Amerika wil iedereen op televisie. Daar kom je overal gemakkelijk binnen." Glamourland is van oorsprong gebaseerd op de rubriek Milieu - over de betere lagen der samenleving - die Dröge een tijdlang in de Haagse Post vul de. „Voor mij is Glamourland een manier van kijken. Maar voor de mensen die ik bezoek vaak een levenswijze." Glamourland International is de zesde reeks op rij van de society- rubriek. Vossenjacht In de eerste aflevering van Glamourland International onder meer een bezoek aan de paardenrennen in Baden Baden, rijkelui in Palm Beach en de Nederlandse ondernemersscene in Hong Kong, die zich tegoed doet aan Lee Towers en frikad ellen. De week daarop een special over Schotland, waar Dröge op vos senjacht gaat en zich bovendien vermaakt met honden en ade laars. „In die aflevering komt de onhandigheid van mijnheer Dröge uitgebreid naar voren", aldus de presentator die zelf nog geen spijker in de muur kan slaan. „O god nee, dat is niks voor mij." Mogen we hem een beetje verge lijken met Heer Bommel, de heer van stand met diens 'teer gestel'? „Als dat zo is, wil ik ook wel een oude schicht erbij. Dat lijkt me wel wat." 'Glamourland International', za terdag, Nederland 1, 22.30 uur Van onze kunsteredactie Breda - Voor het lopende seizoen heeft het Chassé Theater in ]w I inmiddels ruim 200.000 kaartjes verkocht, aldus een woordvoerder Volgens het bedrijfsplan zou een aantal van 220.000 bezoeke gehaald moeten worden om het exploitatietekort van 6,4 miljoen Jt den niet te overschrijden. I Het onderzoeksbureau Twijnstra Gudde achtte 150.000 verkocht kaarten indertijd veel reëler. Dit seizoen zijn er ongeveer 450 voorstellingen en concerten in k I Chassé Theater, ruim tweemaal zoveel als in Concordia waar de af/' I lopen jaren meer dan 100.000 bezoekers werden gehaald. Het nieu» I theater heeft ook veel meer plaatsen, om precies te zijn 1250 zaal). Van onze kunstredactie Klassieke toneelauteurs van Shakespeare, Ibsen, Euripides tol en met Peter Handke en Botho Strauss, voeren in het seizoer,I 1996/1997 de boventoon in het repertoire van Het Nationalel Toneel. Het Haagse gezelschap brengt zeven verschillendep/| dukties, waarvan er tenminste vier zullen reizen. Het nieuwe seizoen wordt op 4 oktober geopend met De Gids van Botho Strauss uit 1985, een kleine zaalproduktie in de regie van Judith de Rijke, gespeeld door Jacqueline Blom en Dries Smits Bouwmeester Solness van Theater Antigone). Een deel van het seizoen, vanaf begin 1997, kan het gezelschap niet terecht in eigen huis, De Koninklijke Schouwburg in Den Haag, omdat die dan een grote opknapbeurt krijgt. Het is nog niet duidelijk hoe dit wordt opge lost, maar een deel van zijn voor stellingen speelt het ensemble in ieder geval, zoals gebruikelijk, in het Theater aan het Spui. Celine II wordt een coproduktie met de vrije producent Hummel- inck Stuurman. Een vervolg op de prachtige CéKne-voorstelling uit 1993, waarin Hans Dagelet de Franse schrijver gestalte gaf, toen ook al onder regie van Johan Doesburg en nue weer. Ditmaal wordt het geen solo, maar een stuk over de schoonheid van de vrouw, waaraan ook de actrice Will van Kralingen, drie danse ressen en zes musici meewerken. In de regie van Ger Thijs, die met Doesburg de artistieke leiding van het Nationale Toneel vormt, wordt Ion, een onbekend familie drama van Euripides gespeeld met o.a. Anne-Wil Blankere, ol Wilde Eend van Hendrik I' een co-produktie met Art 8 gaat begin december in j in de regie van Frans Strijarï' I Met o.a. Porgy Franssen, Tnid;| de Jong en Rudolf Lucieer. Massage (1987) wordt het vienjJ stuk van Steven Berkoff (DecJ dence), dat Johan DoesbnJ regisseert. Het gaat over «1 echtgenote (Ariane Schluter uj[ de film 06) die bijverdient alsl hoer, terwijl haar man (Jatj Wouterse) zich verliest in s ele dromen die hij bij zijn t niet weet te realiseren. Marcel Otten heeft een toneelver-l sie gemaakt van A Cloctaorll Orange van Anthony dat indertijd met veel succtl werd verfilmd .door Stanleyl Kubrick. Lodewijk de Boer gaal het (als gast) regisseren. Het uur waarop wij niets n| elkaar wisten (1992) van Pete.1 Handke is vanaf april 1997 opl een aantal locaties in het land li zien in de regie van Ger Thijsl Het Nationale Toneel sluit tel seizoen af met Titus Arcdroniciiil het meest gewelddadige stuk®! Shakespeare, met o.a. Anne-lïil Blankere, Han Kerckhoffs, Mail Rietman en Ariane Schluteil Johan van Doesburg voert ander-| maal de regie. De Engelse 'dada'-danseres Liz Agiss is op 25 januari in Breda met het programma 'Absurdities'. FOTO DIVAS Van onze verslaggever Maastricht - Een cd waarvan meer dan 750.000 exemplaren verkocht zijn, dat is ook voor Amerikanen een enorme pres- tatie. Vandaar dat de Maastrichtse 'Stehgeiger' André Rieu I in maart een week lang in tv-programma's en op persconfe-1 renties in de Verenigde Staten zal verschijnen. Rieu en zijn Nederlandse platenmaatschappij zijn erg optimistisch. „Als we geen goede kans van slagen hadden, waren we er niet aan I begonnen", zegt Marcel Gelderblom van Mercury Records. RieuI zelf denkt dat zijn muziek 'appelleert aan de gezellige gevoelens I van de mens, en aansluit bij de mentaliteit van de Amerikanen Een mentaliteit van loon naar werken en heel open tegen el' zijn, daar houd ik van.' De tv-special Strauss en Co. is al door tal van Amerikaanse tv-1 stations aangekocht, en zal in staten van de oost- tot de westkus' I te zien zijn. De week in maart brengt Rieu onder andere door in I Los Angeles, Chicago, Miami en New York. Vier jaar geleden was I hij al eens in de Verenigde Staten. Toen speelde hij met zijn orkesl een week in Chicago. 1600 Journaal 1605 De week van °31 peak Practice, serie 7 35 The Cosby Show, comedy 18 02 Boggle, spelletje 8 28 (ZW) Laurel Hardy, slapstick 8 59 Weg van de snelweg Europa, reisreportage: Frankrijk 1927 wie van de drie?, spelletje 2000 Journaal 20 24 Weeroverzicht 20 31 De uitdaging, serie: Opknappen jeugdhonk in Oss 2127 Brandpunt, actualiteiten 21 57 Chicago Hope, ziekenhuisserie 22 46 De derde man 2318 Maan bij nacht, muziek (tot 23.58) NEDERLAND 2 10 00 Nieuws uit de natuur (tot 10.20) 1030 Fjildblommen: it reid (tot 10.50) 1130 Mentor magazine, actualiteiten rubriek (tot 12.00) 1610 Kids for Animals 16.28 Captain Scarlet, poppenserie 16.56 Mega Top 50 17.29 2Vandaag, actualiteiten met om 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofd punten uit het nieuws 19.01 Match 8. Win, spelletje 19 38 Dierenmanieren 2014 André Rieu Wiener melange (deel 2) 20.53 Strikt persoonlijk, praatpro gramma 21.42 TV Show op reis 22.45 Studio Sport 23.25 Werkenrode Educatie: VSO- school en internaat voor jonge ren met een handicap 23.30 Journaal 23.38 Nieuwe genezers en oude wijs heden, documentaire-serie (slot, tot 00.28) NEDERLAND 3 18.15 18.30 18.40 19.00 19.30 20.00 20.30 21.10 21.53 22.00 22.16 22.34 23.04 23.17 07.00 07.10 07.15 08.08 08.35 09.30 10.00 11.00 11.45 12.30 14.00 14.30 15.10 j 16.00 16.10 17.00 17.10 18.30 19.00 07.00 Journaal 19.30 07.07 Klokhuis 20.00 07.22 Aubrey 20.30 07.29 Ontbijt-tv 21.35 09.05 PP: Uitzending Unie 55+ 22.30 09.08 Kook tv 23.00 09.29 Kruispunt 23.35 10.04 Indonesië: Taal en cultuur 10.49 Encyclopedia Galactica 10.59 Houden van huisdieren 11.05 De week van 11.31 Boggle 16.50 11.59 MiddagEditie 17.15 13.00 Journaal 18.05 13.08 Oppassen!!! 19.00 13.35 Vogelenzang 19.30 BELGIË FRANS 1 Count 14,40 Musique: Folklores imaginaires van 1 Lafontaine 16.00 Autant savoir, magazi ne 16.25 Neighbours, soap 17.00 La ban de a Carlos, magazine 17.30 Chips, poli tieserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table, magazine 19.10 te quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 Bon week- i end 20.45 P'tit con, Franse film-komedie uit 1983 van Gérard Lauzier met Bernard Brieux, Guy Marchand en Caroline Cellier 22.20 Death of Yugoslavia, documentai re-serie 23.25 Laatste nieuws 23.45 24 H sur les marchés BELGIË FRANS 2 17.15 Foot mondial, voetbalmagazine 17.45 Autosport: Dakar '96 18.00 lei bla bla, kindermagazine 19.00 Neighbours, soap 19.30 Nieuws 20.00 Basketbal: Char- leroi-Quaregnon 21.45 Tour du monde en 8 jours 22.10 Nieuws 22.35 Le jeu des jeux. Aansl.: Coib, portret Abebe Bikila 22.45 Autosport: Dakar '96 22.55 Top motos, magazine 23.20 Basketbal (tot 23.35) Breda - Chassé Theater. 'De miraculeuze come-back van Mea L. Loman' van Guus Vleu gel en Ton Vorstenbosch door Toneelgroep Amsterdam. Regie: Titus Muizelaar. Decor: Paul Gallis. Kostuums: Carin Eilers. Gezien op donderdag 11 januari. Ook vanavond nog te zien. Door Marjan Mes Loes Luca - dat krankzinnig leuke mens uit de tv-reclame voor zuinig licht ('milieu, milieu... ik kom anders uit een voorrrtreffelijk milieu') speelt vreselijk leuk en ook nog bijna aandoenlijk de titel rol in De miraculeuze come back van Mea L. Loman bij Toneelgroep Amsterdam. Een dominante, lichtelijk verze nuwde tante uit een kleinbur gerlijk milieu, die ondanks amper aanwezig talent een zangcarrière als chansonnière in haar hoofd heeft gezet en daarmee haar gezin gek maakt. Ook vanavond kan men in het Bredase Chassé Theater nog gaan kijken naar dit komische stuk van Guus Vleugel Ton Vorsten bosch, dat ook na zestien jaar de lachlust nog weet op te wekken. Hoewel niet op de manier als toendertijd bij het Globe van Gerardjan Rijnders toen het als een venijnige satire op de treuri ge kleinburgerlijkheid en de sociale mislukking zeer spraak makend was. Dat is het nu zeker niet meer. Het doet zelfs enigs zins gedateerd aan, met zijn wj grappen over de toenmalige M rapeutische tendens om 1 'bespreekbaar' te willen i» en 'open te gooien'. Mea's buurvrouw (een nige Olga Zuiderhoek) heeft 61 ook een handje van en wil*] liefst dat het hele gezin Lot bij haar uithuilt. Treurnis al»j wege want Mea's man H'j (Pierre Bokma met leuk-ordiMJ re pruik) is werkloos en hun®! (Hein van der Heijden) lij»'! depressies en wil gedurig !l moord plegen, wat hij uit®*' lijk ook zal doen. Mea Loman heeft haar cafl als zangeres bij een amateunj eniging, die uitvoeringen g» bejaardenhuizen op geven omdat ze thuis r Als het stuk begint, wil terug maar wordt niet ge® L teerd door haar voormalige' 1 ga's. Er ontwikkelt z'cl1 klein, driestuiverachtig k°®' melodrama, waarin Lea eeis 1 na samen met de buurvi®jl het bed van een eroto pianobegeleider (eveneens ma, grappig slissend, me' J een andere pruik) belan T later toch nog op televisie. J op wordt ze terwijl de verwachtingsvol in de huis bijeen is, afgemaakt door van Willigenburg. In de reg I Titus Muizelaar ontbree satirische scherpte van wel®!] schrijnt het ook niet, waai lijk ook vanwege het s - maar ook omdat er uitslui j de komische toer Toch leuk. DUITSLAND 1 85.30 Morgenmagazin, ontbijtteievisie 09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap 09.45 Skiën/Wereldbeker: Afdaling Kitzbühel, Ie manche 11.45 Ski-Legenden ff der Streif, samenvatting 12.20 Ski- en/Wereldbeker: Afdaling, 2de manche 14.45 Wirtschafts-Telegramm 14.00 agesschau 14.03 Höchstpersönlich, por tretten bekende Duitsers: Claus-Theo 14-30 Barriga de alaguel, soap ib.00 Tagesschau 16.03 Rolle rückwarts, erugblik op tv-programma's van het ?elopen jaar 16.30 Alfredissimo!, culi nair magazine 17.00 Tagesschau 17.10 visant, boulevardmagazine 17.55 Verbo- mLL« e' ser'e 15-25 Marienhof, serie 4 Nonstop Nonsens, sketches 19.25 7"; datingshow 20.00 Tagesschau n'cn I"1 .die Heide blüht, speelfilm üoriiL us'v 22-2® Tagesthemen met I Jh aUS Bonn en sport 22.55 Die I fii/ïïu Sache der Welt' ser'e erotische I Master van Susan Seidel- 01 n: m A Midnight Clear, speelfilm dv'm Zhtmagazin 01.35 Nurses, come- 00 Les intrus, speelfilm DUITSLAND 2 05.30 Zie 13.45 Daili DaHi, spelletje 14.15 Man cv von Bul|erbü, kinderserie 07.0' Lorin i 3 „r Moon' tekenfilmserie 15.05 repo starkó aa'15,15 w'tkie und die Lassi Wem!" ^a™er' tekenfilmserie 15.40 Here natuurt Mein Dschungelbuch, Wild te is n''m!fne v°or kinderen 16.00 Heu- Recc Jede tol 151 Liebe' speiletje 16.35 Littll 17.15?fT serie 1700 Heute 10-3 kenai eH°urr|al 17.55 Forsthaus Fal- 11.0 arzt 13i0° Heute 19.25 Der Land- AndI "ngelöst 21 ii iv /«Chen: XY 12.4: Proiertnnt 'i i i ZDF-reportage over 13.3 door "en Al +e aar Roland Ernst die film opspraak k l Pr0)ecten in Berliin in 14-1 Aspekte 9tk°men 21,45 Heute 22,15 over Aktenze'ichen XY6' "l*932"16 22'45 W'i i ke'S 22 55 Willi 9el°St' reaCties kiJ- 17-° 23.5s Ho,.+ .msens Woche, talkshow steal Heute nacht 00.10 Garth Brooks- Esthi C

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20