DE STEM Een vorstelijke expositie in Den Bosch ippine Tc m l Het succes van de Vermeer-campagne Persoonlijke bezittingen van de Oranjes voor het eerst openbaar >pt uit 1996 Q Grote Gids VRIJDAG 12 JANUARI! 996 DEEL D FOTO ANP itus respectievelijk Waarom ik aan de- toch en dan doe ik Idstrijd. Daar komt opvolgers zie voor gar oud. Hij kan tot I k ben hier niet voor ger Demokraat in de is alles perfect, de ireiding is voor At- lar Atlanta, daar ga Jjkste en mijn paard Irmte. En het is daar Uiteindelijk gaat het bij de tot 2 1 jum durende overzichtstentoon- stelling slechts om 22 schilderijen van de Hollandse meester, van wie in totaal 35 werken bekend zijn. Sommige, zoals het beroemde Meisje met de rode hoed, zijn niet groter dan een A 4 en moeilijk met tientallen mensen tegelijk te bekijken. Bovendien is het Mau ritshuis wat indeling betreft onge schikt om grote groepen mensen er verantwoord doorheen te lei- jen. Vandaar dat een belangrijk doel van de maandenlange cam pagne is mensen te informeren hoe een kaartje te kopen. Zomaar op de bonnefooi een weekend naar Den Haag voor Vermeer, is af te raden. Dagelijks worden maximaal 3000 mensen toegelaten, die bovendien een tijd stip krijgen waarop ze kunnen komen. Per uur mogen slechts 300 mensen binnen. Die mogen ver volgens wel zo lang blijven als 2e willen. „De praktijk is dat de meeste mensen na maximaal anderhalf uur zullen vertrekken", zegt Vervoorn. Nu al zijn verschillende dagen in het weekeinde uitverkocht. Het Mauritshuis houdt weliswaar dagelijks kaarten te koop voor mensen die onverwacht komen, maar dat aantal is beperkt. 'Boek vooraf' is het parool van de cam- I pagne. De snelle toeloop op kaarten heeft ook het Mauritshuis verrast, zegt I Vervoorn. Anderhalve maand voor de opening zijn al 140.000 kaarten verkocht, terwijl in het j buitenland door touroperators nog eens een optie is voor 70.000 i kaarten. Met name in Frankrijk is Vermeer in trek. Het Mauritshuis rekende vooraf op 250.000 tot I 350.000 bezoekers en die aantal- I len lijken zeker gehaald te gaan worden. Mocht de belangstelling groter gaan worden, dan zal het museum de openingstijden verder verruimen en wellicht zelf 's j nachts opengaan. Verlenging van de expositie is op voorhand uitge sloten. i De promotie van 'Vermeer' is in handen van reclamebureau Paul Mertz in Amsterdam, sinds vijf jaar de vaste pr-adviseur van het Haagse museum. Naast gegevens over kaartver- I koop wordt in de frequent opdui kende advertenties veel informa tie verstrekt over de schilderijen I van Vermeer. Volgens Vervoorn is I dat de huisstijl. „We geven altijd 1 'eel informatie vooraf, ook leuke, prikkelende dingen over het leven van de schilder." ®'j de Vermeer-campagne wordt sterk de nadruk gelegd op het I karakter van de expositie. Voor het eerst is tweederde van I het oeuvre van de schilder bijeen. I Dp de laatste 'grote' expositie van vermeer (In het licht van Ver- Meer) in 1966 in het Mauritshuis waren slechts elf schilderijen te I zien. feite startte de promotie'cam- [Chouette/V-Deco ver- pemeente door treffers en inzet van een speler vfarine Service verlie- Ratjetoe 1-5, Gemeente-La lelhard-Gemeentehuis/Van "-De Pooter/Koole 1-3. 1-28, Primus/Pluym 12-25, 10, Cysouw/Roeland 11-20, fe, Gemeentehuis/Van Waes llder 13-4, Steelant 12-3, |le zaalvoetbal waren opmerkelijk op schot. bepaalde vervolgens de I op 4-2. LEES MECHIELSEN 8- Sleef het in de Oostburg- lal De Veerhoek span- p Mechielsen leidde hal- met 3-4 maar kon deze tig na de hervatting niet ■en. De Terneuzenaren Boor ABAB voorbij ge- Ji gingen uiteindelijk met lot in. Voor de winnende ■dden zich Jacky Carnie- Iverner Corijn (3x), Theo len Jos Dieleman. Jacco j |2x), Marco Wagenaar en J Hoeve (2x) scoorden te- hlNE - VOOKUIT 11-3 - liaanders hielden tot de ped stand. Na deze 4-3- het wisselen van doel, ,4 Philippine door en J Vooruit met 11-3 ®e' lermeire met vijf treffers man. Ivo en Marlon Mo- iPaul de Putter, Marnix En (2x) en Eitchie Bosma Ji het 'elftal' vol. Serge de Ier (2x) en Adrie van Ha- 1 maakte het triootje van j UZEN - VERVAET 8-5 - ken blijft het goed doenin [lvoetbalcompetitie. "er- lf prima tegenstand, nwar >ch in het stof bijten. Mi- e Ridder (4x), Pat™* irte (2x), Peter Vermast ïny de Leyser voltrokken .nis over de Hulstenaren- Bisschop (2x() Man rssen (2x) en Tom de offl voor de equipe van coa in de Lavoir raak. GEMEENTE Hy2 - se gastheren domineer len met de regelmaat van t afstand van de Tern. i. Na 4-0 bij het wissel® oeelhelft, denderde aar een riante zege. nnende groep tekende» ouwman (2x), Manue m (3x), Evert Verwer f» Verbraeken en Everaert (3x). Eric Ho® di van Bunder scoorde» 'emeC0RN BOYS/BENNV 1-6 - „We missen n dan is winnen moeü J Ben Ockeloen, coach dij lub. Zijn équipe keek ge nog tegen 0-0 aan en1® moment nog goede i° doelwisseling trokk laren door en wonn oor treffers van L i, John Boelens (3XJ> egenmortel en Dirk :ois van de Bossche sch le Hulstenaren raaKR l2. i i Terneuzen 12-28, AcrM eiS]e met de rode hoed' van Johannes Vermeer staat op an der Gucht 12-2^F5n,teÜ»»- - Benny Sport 12-23. Z ng 12-21, Vooruit 12-- 0- Philippine 12-12, Qe- en 12-12, VervaetU te 12-5, ZVH 2 12-4- pagne twee jaar geleden al met de publieke restauratie van twee Vermeers die het Mauritshuis bezit: Gezicht op Delft en Meisje met de parel. Een restauratie die dankzij de steun van sponsor Rabobank mogelijk werd gemaakt. Rabobank steunde ook gul de volgende stap, de miljoenen guldens kostende expositie van de Vermeers in Den Haag. De campagne verloopt in golven. Het vertrek van de Haagse Ver meers naar de duo-expositie in de National Gallery of Art in Was hington was zo'n punt, evenais de start van de voorverkoop begin november en de opening van de expositie in Washington. Straks, als de Haagse Vermeers vanuit .Washington weer in Den Haag zullen arriveren, zal het Maurits huis opnieuw de aandacht vragen, onder het motto 'ze zijn weer terug'. Volgens Vervoorn zal de campag ne nu wel wat afgeremd gaan worden. Het doel is bereikt. Het publiek weet wat het kan ver wachten. Het debacle van de over zichtsexpositie van Mondriaan in het Gemeentemuseum ,in Den Haag - slechts de helft van het verwachte aantal toeschouwers kwam opdagen - lijkt voorkomen. Begin volgende maand gaat het Mauritshuis dicht om zich voor te bereiden op de tentoonstelling. In de Hofvijver wordt een paviljoen gebouwd, waar onder meer garde robe en winkel worden onderge bracht. Vervoorn verwacht een breed geschakeerd publiek te trekken. Mensen die simpelweg komen kij ken, maar ook voor de Vermeer kenners is er voldoende. Restaura tie en technisch onderzoek van de schilderijen leidden tot nieuwe ideeën over de werkwijze van Ver meer. In tentoonstellingen in andere Haagse en Delftse musea wordt op andere aspecten ingaan, in het museum Meermanno Wes- treenianum in Den Haag is een expositie over perspectiefieer, er is een concertreeks rond Vermeer, het Haags historisch museum heeft een tentoonstelling over de Hollandse samenleving in de tijd van Vermeer en in Delft zijn stadswandelingen en exposities over interieurs en over Delftse meesters, tijdgenoten van Ver meer. Niet alleen in Den Haag en Delft is komend voorjaar aandacht voor de schilder van het licht. De Kunsthal uit Rotterdam probeert een graantje mee te pikken met een tentoonstelling van meester vervalser Han van Meegeren tus sen 10 februari en 7 april. Topstuk is de vervalsing van Vermeers Het laatste avondmaal, dat speciaal voor de tentoonstelling werd aan gekocht en inmiddels weer is doorverkocht. Kaartverkoop voor Vermeer is bij alle grote WV-kantoren en via de Rabo Vermeer reserveringslijn, 06- 8477. laters op de NS-stations om publiek te trekken. In werke- ls het schilderij niet groter dan een A 4. i Boor Gerrit van den Hoven Hoewel het nog tot 1 maart duurt voordat de grote J ohannes Ver ver-tentoonstelling in het Mauritshuis in Den Haag opent, is de reclamecampagne al maanden aan de gang. Onder meer met opvallende advertenties in dagbladen. Volgens Lieke Vervoorn, hoofd communicatie van het Mauritshuis, dient de campagne niet alleen om zoveel mogelijk toeschouwers naar Den Haag te trekken, maar is ze vooral bedoeld om de verwachte grote toe stroom van bezoekers in goede banen te leiden. „Anders is de kans groot dat we komende maanden veel keer 'nee' moeten ver kopen." Van onze kunstredactie Honderden kunstwerken, archiefstukken en persoon lijke bezittingen uit de ver zamelingen van de Oranjes verlaten voor het eerst in de geschiedenis het Koninklijk Huisarchief in Den Haag. Ze zijn vanaf 27 januari toe gankelijk voor een groot publiek in het Noordbra bants Museum in Den Bosch. De tentoonstelling Uit koninklijk bezit wordt, zo belooft de organisatie, 'éénmalig en spectaculair'. Prins Willem-Alexander opent de expositie op zater dag 27 januari. Het honderdjarig bestaan van het Koninklijk Huisarchief in Den Haag is aanleiding tot de tentoonstelling. Het gebouw ondergaat binnenkort een •ingrijpende renovatie, zodat een deel van de voorwerpen elders moest worden onderge bracht. De reizende tentoon stelling bood een goede oplos sing. Vanwege de speciale band van het Huis Oranje-Nassau met Brabant en vanwege het 200- jarig bestaan van de provincie is Uit koninklijk bezit het eerst in Den Bosch te zien. Van juni tot september volgend jaar is de tentoonstelling in het Fries Museum in Leeuwarden, daar na in Het Paleis aan de Lange Voorhout in Den Haag. De drie steden, Den Bosch, Leeuwarden en Den Haag, zijn gekozen wegens hun histori sche banden met het koning huis. Eigenlijk had Breda de Brabantse expositieplaats moe ten zijn, want de graven van Nassau begonnen hun verza melactiviteiten in het Kasteel van Breda. Breda heeft echter geen geschikte museumruimte voor dit soort evenementen en daarom is gekozen voor het Noordbrabantss Museum in Den Bosch, dat ooit als Gouvernementspaleis diende. In Den Haag zal de tentoonstelling groter zijn. Daar zullen ook voorwer pen te zien zijn die iets vertellen over koningin Emma, bewoonster van het voormalige paleis aan het Lange Voorhout. De organisatie ver wacht voor alle drie de locaties 'zeker hon derdduizend bezoe kers'. „Maar gezien de belangstelling voor Oranje kan dat best uit de hand lopen." Als een tentoonstelling zo'n 250 voorwerpen laat zien, is het een écht flinke expositie, zegt Charles de Mooij, conservator van de historische afdeling van het Noordbrabants Indische bokkenwa gen uit 1911 Maarschalkstaf Willem II (1837) van Galajapon van koningin Emma (1882) Museum en projectleider. De tentoon stelling Uit Koninklijk Bezit laat maar liefst 650 voorwerpen zien. „En dan nog hebben we flink moeten schrap pen. Wat we bij het samenstellen in het Koninklijk Huisarchief allemaal tegenkwamen... De grootte van de ver zamelingen, de rijkdom ervan, zowel op het gebied van de kunst als kunst historisch gezien, we waren flabbergasted, we stonden perplex" Het was koningin Emma die een eeuw geleden het initia tief nam om een speci aal gebouw neer te zet ten voor de omvangrijke collecties van het Koninklijk Huis, die tot die tijd in verschillende paleizen werden bewaard. Het gebouw van het Koninklijk Huisarchief kwam te liggen achter het Paleis Noordeinde in Den Haag, in de tuin. Het Koninklijk Huisar chief omvat vier afde lingen: het archief, de bibliotheek, de kunst verzamelingen en de documentaire verzame lingen. Een rondgang door het Koninklijk Huisarchief leert dan ook dat er op de tentoonstelling een grote ver scheidenheid aan voorwerpen te zien zal zijn: van kunstwerken en archiefstukken tot allerlei per soonlijke bezittingen van het Huis Oranje-Nassau, van de 13e eeuw tot heden. Er zijn portretten en beelden te zien, historisch fotomateriaal, boeken, ser viezen, kostuums, en gouden en zilve ren voorwerpen. In meerdere opzich ten 'een vorstelijke expositie', aldus Margriet van Boven, directeur van het Noordbrabants Museum. Uit het archief is bijvoorbeeld een brief te zien, die Rembrandt van Rhijn in 1632 aan Constantijn Huygens schreef, secretaris van prins Frederik Hendrik. Uit de bibliotheek is de atlas minor van Mercator uit 1607 te zien, met 107 met de hand ingekleurde kaarten die samen het hoogtepunt vormden van de toenmalige geografi sche kennis. Interessant is ook het befaamde Smeekschrift der edelen, dat Willem van Oranje, Egmond en Hoor- ne in 1566 in Brussel aanboden aan De collectie bevat tal loze kostbaarheden, zoals de verzameling portretminiaturen van koningin Sophie en de geschenken in goud die Indi sche vorsten in 1937 bij het huwelijk van Juliana en Bern- hard gaven. Ook allerlei per soonlijke voorwerpen, van zil veren snuifdozen van Willem IV tot kinderspeelgoed van Julia na, worden tentoongesteld. Sommige voorwerpen zijn bekend, zoals de blauwe jurk die koningin Juliana droeg bij haar inhuldiging in 1948 en de bronzen kop van Alfred Moser uit 1984, gemaakt door konin gin Beatrix. Schilderijen van koningin Wilhelmina ontbre ken, omdat haar werk niet tij dens het leven van haar dochter mag worden getoond. Van Wil helmina zal wel de schilders doos te zien zijn. Naast de his torische kunstvoorwerpen zijn er ook hedendaags curiosa, zo als de gesigneerde biografie van Fred, de hond van George en Barbara Bush uit 1984. Charles de Mooy typeert dë ver zameling als 'een buitengewoon rijk geheel'. De kwaliteit en veelheid maakte het volgens hem moeilijk te kiezen. Met gemak hadden de musea een tentoonstelling van meer dan duizend voorwerpen kunnen samenstellen. Uiteindelijk selecteer den ze aan de hand van thema's. Deze thema's vormen de rode draad op de tentoonstelling: 'ceremonieel rond de kroon', 'ten paleize', 'koninklijke geschenken', 'vorstelijke verzamelin gen' en 'De Oranjes en de beeldende kunsten'. Margriet van Boven: „Die themagroe- pen worden uitgewerkt rond de belangrijkste personen uit het Huis van Oranje-Nassau". Zo spelen Willem van Oranje, prins Maurits en koningin Emma hoofdrol len in een tocht door de koninklijke geschiedenis die begint bij een perka menten familieverdrag uit de dertien de eeuw en eindigt bij een krijtteke ning van Kapel Appel. 'Uit koninklijk bezit', Noordbrabants Museum, Verwerstraat 41, Den Bosch. Van 27 januari tot en met 30 april. Open: dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur, zaterdag, zondag en feestdagen van 12 tot 17 uur. koning nur sing, what it is and what it is not. Kinder speelgoed landvoogdes Margaretha van Parma. Verschillende speciaal voor leden van het koninklijk huis ingebonden boeken worden tentoongesteld, vaak met spe ciale opdrachten, zoals die van Florence Nightingale aan koningin Sophie in haar boek Notes

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15