DE STEM
6Lucky Luke is mijn vriend'
Maurice de Bevere tekenaar van de meest verkochte strip ter wereld:
Alles in 4Nosmo King'
draait om Hans Dulfer
Musical Chorus Line
mooi volgens boekje
Voorwaarden
Jeugd
Stedelijk verlengt
tentoonstelling
Belachelijk
Tekenfilms
Bambix
Ford's Imaginary
Inferno
Tom Waits
Jonatha Brooke
Angel Corpus
Christi
Pistool
Porno's
Belager Madonna schuldig verklaard
PESTEM
Nederland 1
nederland 2
nederland 3
BELGIË FRANS 1
BELGIË FRANS 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
„In 1985 heb ik me voorgenomen in
tien jaar alles te doen wat ik wilde"
Paul de Leeuw
Gids
Hij tekent Lucky Luke,
de best verkochte strip
ter wereld. De beroemde
cowboy verslaat zijn con
currenten Asterix en
Kuifje met miljoenen
albums. Lucky Luke
brengt het er in zijn
avonturen altijd goed van
af, maar dat geldt zeer
zeker ook voor zijn gees
telijke vader, de Vlaming
Maurice de Bevere. Al
jaren signeert hij zijn
tekeningen met Morris.
Door Patrick Wiercx
De verhalen van Lucky Luke, the
poor lonesome cowboy, zijn tot
nu toe gedrukt en verkocht in 270
miljoen exemplaren, een gigan
tisch aantal. Dit jaar bestaat de
befaamde cowboy vijftig jaar.
Eer genoeg om Brusselaar Morris
tot voorzitter te bombarderen
van het Belgische Eeuwfeestco
mité. Dat comité bereidt de fees
ten voor rond het honderdjarig
bestaan van het stripverhaal,
eveneens dit jaar. „U weet toch
zeker wel dat onze koning ook
strips leest. Hoewel, alleen de
klassiekers hoor."
Maurice de Bevere is 72 jaar.
Klein van postuur, een rood
strikje om, de vriendelijkheid
zelve. Morris' verhaal is simpel:
Lucky Luke was vanaf het begin
een succes. Aan het tekenwerk
heeft Morris dan ook altijd zijn
handen vol gehad. „Van zodra
een figuur succes heeft, kunt ge
aan het tekenen, hè."
Of de cowboy en zijn paard Jolly
Jumper onderhand geen obses
sies voor zijn pa zijn geworden?
„Oh nee, nee, zeker niet", luidt
het antwoord, bijna geschokt.
„Absoluut niet. Lucky Luke is
mijn vriend, mijn beste vriend, al
jarenlang. Ik heb er geen uitleg
voor waarom hij zo succesvol is.
Dat zou ook te makkelijk zijn.
Dan zouden anderen dat ook
doen. Succes is dikwijls zo onver
klaarbaar."
Twee eenvoudige voorwaarden
moeten er natuurlijk zijn, vindt
de tekenaar. „Wat u tekent moet
voor uzelve plezant zijn en voor
uw publiek. Een tekenaar werkt
voor zijn plezier. Zo begint hij en
gaat hij verder. Als uw publiek
dat waardeert, voila, dan hebt ge
succes."
Veel strips verkopen, het is een
erkenning en een beloning. „Ik
zie ze ooit op de vlooienmarkt
liggen. Met van die afgescheurde
pagina's, daar kan ik niet goed
tegen. Dan vertrek ik meteen.
Maar ze zijn goed gelezen, dat
wel."
De figuur van Lucky Luke is wei
nig veranderd door de jaren heen.
„De eerste jaren wel", vindt de
tekenaar. „De eerste vijf jaar.
Daarna heeft hij zijn postuur en
karakter behouden. Hij was in
het begin een beetje erg brutaal.
Maar in latere jaren, laat ik zeg
gen, gedurende de laatste dertig
jaar, viel dat mee."
Er volgt enige uitleg. „Allez, hij is
de man van het recht hè. Zo ene
die de zwakkeren verdedigt, die
zorgt voor rust. Ik was onlangs in
Italië. Daar zei me een Italiaan:
als u meer succes wilt in Italië,
moet u de Daltons laten winnen
van Lucky Luke. Dat is de
invloed van de maffia bij die
mannen daar. Baken ze nooit
meer kwijt."
Morris was in zijn jeugd al een
begenadigd tekenaar. De Jezuïe-
ten, waar hij op school heeft
gezeten, waren daar niet zo
Amsterdam (anp) - Het Stedelijk
Museum in Amsterdam verlengt
de tentoonstelling van eerste
drukken van Uitgeverij G.A. van
Oorschot als eerbetoon aan Hel
mut Salden. De typograaf, die op
2 januari in Amsterdam overleed,
was van 1948 tot 1975 huistypo-
graaf van de uitgeverij. De ten
toonstelling - 780 boeken in eer
ste druk, 50 jaar Uitgeverij G.A.
van Oorschot - is nog te zien tot
en met 14 januari.
De tentoonstelling toont het com
plete fonds van de uitgeverij die
in 1995 haar vijftig jarig bestaan
vierde. Centraal staan de drie
opeenvolgende huistypografen:
Helmut Salden, Nicolaas Wijn
berg en Gerrit Noordzij.
Maurice de Bevere bij zijn geesteskinderen: „U weet toch wel dat onze koning ook strips leest?"
gelukkig mee. De kleine Morris
tekende meer dan dat hij studeer
de. „Ge kent die verhalen van
tekenaars die hun schoolwerk
moesten maken. In de kantlijn
van hun schriften zetten zij hun
tekeningetjes neer. Ik tekende
mijn schriften vol en maakte mijn
huiswerk in de kantlijn. Nee, dat
vonden de Jezuïeten niet leuk."
Hij schatert. „Ik heb nog wel ple
zier van de Jezuïeten. Ik teken ze
altijd als begrafenisonderne
mers." Opnieuw een volle lach,
die snel wegsterft. „Nee, ik heb
echt nare herinneringen aan die
mannen."
Lucky Luke is geboren uit het
veelvuldige filmbezoek van Mau
rice de Bevere. „Ik was daar dol
op. Lucky Luke is een synthese
van de typische cowboyheid en
alle stomme films die ik over het
wilde westen heb gezien. Het
laatste plaatje in de stripalbums
is een klassieker. Luke rijdt altijd
de zonsondergang tegemoet."
Overtuigd: „Zo hoort dat in de
film ook. Ik heb altijd onder
invloed gestaan van Gary Cooper
en John Wayne. Die mannen
deden zo'n dingen."
Een verblijf van zes jaar in New
York, direct na de oorlog, heeft
hem een duwtje in de goede rich
ting gegeven. In New York leerde
hij Goscinny kennen, die een
aantal verhalen voor Morris zou
schrijven. Later zou Goscinny
met de verhalen voor Asterix suc
cessen boeken. „Hij heeft mij bij
zonder beïnvloed. Ik ben met hem
de landschappen gaan zien, de
prairie's. Die kenden we alleen
van de films."
In die, toch wat vrijgevochten,
jaren stuurde Morris zijn teke
ningen naar de uitgever in Char
leroi. En tussen New York en
Charleroi wilde wel eens wat ver
keerd gaan; de tekeningen kwa
men niet altijd aan. Dan belde de
uitgever op en moest alles
opnieuw. „Ik had er een vreselij
ke hekel aan weer precies dezelf
de tekeningen te maken. Ik ver
zon dan gewoon iets anders. Het
verhaal kreeg een andere wen
ding."
Al is Luke een verzonnen figuur,
veel bijfiguren zijn dat niet. De
Daltons, Billy the Kid, Calamity
Jane, allemaal hebben zij hun
voetafdrukken achtergelaten in
het Westen, dat overigens achter
af in films en literatuur heel wat
wilder is gemaakt dan het ooit is
geweest. „Ik heb me bij al die
figuren enkele vrijheden geper
mitteerd, dat is waar. Maar de
documentatie klopt." Ma Dalton
heeft Morris er zelf bij bedacht.
„Ge moogt toch aannemen dat zij
een moeder hebben gehad."
Het eerste echte Lucky Luke-
album verscheen in 1949. „In
België begon de serie stillekes
aan te lopen. In die tijd stond een
strip slecht aangeschreven, voor
al op scholen. Sommige kinderen
werden gestraft als ze een strip
lazen. En als ze betrapt werden,
was het mis. Gewoon belachelijk
natuurlijk."
Vanaf het begin had Lucky Luke
vooral succes in het franstalige
deel van België, maar niet in
Vlaanderen. Een diepe zucht.
„Niemand is baas in zijn eigen
land. Vlaanderen behoort niet tot
mijn beste gebieden. Mijn humor
is internationaal, daarom scoor
ik het beste in het buitenland."
Willy Vandersteen en Mare
Sleen, de tekenaars van Suske en
Wiske en van Nero, zijn voor hem
geen voorbeelden. „Dat is regio-
FOTO DANN CORTIER
nale humor, Vlaamse humor. Het
verbaast mij niet dat zij onver
taald zijn gebleven in het buiten
land. Ik denk dat ik gevoel heb
voor internationale humor, enfin,
dat bewijst Lucky Luke wel."
Hoe Amerikaans Lucky Luke ook
leek, in Amerika, de bakermat
van cowboys en indianen, viel er
voor Morris niet veel te halen. Hij
haalt zijn schouders op. „Die
Amerikanen hebben zo'n enorm
superioriteitsgevoel. Die vinden
alleen hun eigen spullen het bes
te." Hij neemt een slok water.
„Maar ik heb er toch een miljoen
verkocht."
Lucky Luke werd door de Ameri
kanen wel goed genoeg bevonden
voor een tekenfilmserie. De film
pjes werden gemaakt in 1983. Het
tekenen gebeurde bij Hanna en
Barbera, de makers van de Flint-
stones. Vijf jaar later kwam een
tweede serie tot stand in Frank
rijk. Beide series zijn ook in
Europa uitgezonden. Morris
heeft van Luke nooit een drinker
gemaakt. Een colaatje nu en dan,
dat was alles. Totdat de Belg ver
nam dat de colamaatschappij
BAMBIX HEEFT het hardcore-
punkhart op de goede plaats zit
ten, meldt het begeleidend
schrijven bij de tweede cd van
het Eindhovense/Nijmeegse
trio. Crossing Common Borders
is inderdaad een gedreven cd
geworden en met gedrevenheid
kom je een heel end in de punk
wereld.
Voeg daarbij dat de twee dames
en een heer behoorlijk met hun
instrumenten overweg kunnen
en Bambix mag zich tot de meer
succesvolle Nederpunkbands
rekenen. Zo deelde het trio het
podium onder meer met Bad
Religion, NOFX en Fugazi.
Op Crossing Common Borders
laat Bambix degelijke punkrock
horen. De drummer zit strak in
zijn vel en de gitariste en bassis-
te weten hoe de boog gespannen
moet blijven. Bambix mist ech
ter een dosis creativiteit en de
zang van Willia van Houdt is te
vlak. Twee elementen die de die
hard-punks waarschijnlijk
worst zullen wezen maar die de
plaat voor mij net niet boeiend
genoeg maken. Daarvoor is al te
veel - meer aansprekende -
punk aan mijn oren voorbij
gekomen. Voorlopig blijf mijn
zoontje dus de enige in mijn huis
die regelmatig naar een portie
Bambix zal verlangen. (Vitami-
nepillen/Semaphore)
PAUL VERLINDEN
DE VERHUIZING van Hans F.
Ford van Breda naar Amster
dam betekende het einde van de
Bredaas/Wernhoutse band Bet
ty Ford Clinic. Of daar erg veel
aan verloren ging, laten we hier
in het midden. Interessanter is
dat Hans F. vanuit zijn hoofd
stedelijke woonboot solo verder
ging als Ford's Imaginary Infer
no. Na twee demo's heeft dat
inmiddels een eerste cd opgele
verd: Hot Balloon Drifts.
Het is een behoorlijk lo-fi plaat
je geworden; het gaat meer om
de inhoud dan de vorm. (De
cynicus zal zeggen het is krak
kemikkig opgenomen.) In 39
minuten worden maar liefst 21
nummers afgewerkt die gedra
gen worden door een orgeltje,
een ritme-box en een gitaar. Dat
levert van de ene kant een hoop
flauwekul op maar de nummers
die wel enige vorm hebben
gekregen zijn vaak zeer fraaie
(aanzetten tot) poppy liedjes
met vleugjes sixties, folk en psy
chedelica.
Hoewel Hans F. het vast heel lo-
fi bedoeld heeft, zou ik pakweg
de helft van de nummers op de
cd graag eens horen in een wat
brede muzikale setting, verder
uitgewerkt en beter opgenomen.
Wellicht maakt het concert dat
hij op 22 janurari in het Bredase
Para met een vijfkoppige band
geeft duidelijk hoe dat zal klin
ken. De werkjes op Hot Balloon
Drifts bieden in elk geval het
nodige perspectief. (GAP/Kon-
kurrent)
PV
Cd's waarop verschillende artie
sten het min of meer klassiek
verklaarde repertoire van ande
ren coveren zijn vaak zeer de
moeite waard. Zonder de druk
van een platenmaatschappij om
te scoren ontstaan vaak de beste
resultaten. Zo kunnen eerdere
cd's met nummers van Neil
Young en Leonard Cohen de
concurrentie met 'The best of...'
makkelijk aan. En ook Step
right up, the songs of Tom Waits,
is een juweeltje, een must voor
fans van de man met de stem die
Joe Cocker tot een koorknaap
degradeert.
Het mooie aan Step right up is
dat er geen echte sterren op te
vinden zijn, en dat niet is geko
zen voor een eenvormige aan
pak. Zo maken The Violent
Femmes een jazz-pastiche van
het titelnummer en horen we
Jeffrey Lee Pierce, het drankor
gel van The Gun Club rappen op
Pastries and a G-string. Opval
lend is dat vooral geput is uit het
Waits-repertoire uit de jaren
zeventig.
De mooiste bijdragen zijn die
van Magnapop dat Christmas
Card from a Hooker in Minne
apolis van een neurotisch jasje
voorziet en van de bij mij vols
trekt onbekende Australische
band Frente die Ruby's Arms
(volgens de groep het meest
trieste lied ooit gemaakt) boven
het al erg fraaie origineel uit tilt.
Dat over de cd is nagedacht,
blijkt uit de keuze voor een
opname uit 1973 van wijlen Tim
Buckley (ja, de vader van Jeff),
die Martha vertolkt. Pete Shel
ley (ooit zanger van de punk-
groep The Buzzcocks), veran
dert Better of without a Wife in
een hilarisch homo-punk state
ment. Prachtig ingetogen is I
hope that I don't fall in Love
with you door 10.000 Maniacs.
Dat Step right up zo'n geslaagde
plaat is, is een groot compliment
voor Tom Waits zelf. De uitvoe
rende artiesten bewijzen immers
dat je met een Waits-song alle
kanten op terwijl de nummers
volledig overeind blijven.
(Manifesto Records)
JOEP TROMMELEN
HET FENOMEEN singer/song
writer wordt in de VS inmiddels
een tikkeltje anders ingekleurd.
Ging het vroeger veelal om
muzikanten die de folk als ver
trekpunt hadden, de nieuwe
generatie baseert zich op rock.
Zangeres Jonatha Brooke is
daar een heel aardig voorbeeld
van. Haar cd Plumb laat veelal
stevige muziek horen, waarbij
de feel het meerdere malen wint
van de tekstuele boodschappen.
Plumb doet een beetje aan Tues
day Night Music Club van She-
ryl Crow denken. Jonatha com
bineert net als Sheryl een zekere
nonchalance met emoties. Daar
naast hoor je iets terug van de
Joni Mitchell van een jaar of
tien geleden.
Opvallende gast op Plumb is
Bruce Cockburn die in het
indrukwekkende nummer War
een bijdrage levert als zanger en
gitarist. Voor het overige laat
Jonatha zich begeleiden door
uiterst bekwame musici die
gewoon hele lekkere muziek
neerzetten.
Mede daardoor is Plumb een van
de betere platen in het genre.
Omdat Jonatha Brooke de rock
afwisselt met R B, folk en jaz
zy getint materiaal, is Plumb
ook in instrumentaal opzicht
een gevarieerde plaat die er even
over doet om al zijn muzikale
rijkdom prijs te geven. Ben je
eenmaal in die fase aangeland,
dan heb je aan deze cd een puike
plaat. (Blue Thumb Records,
MCA)
WIM VAN LEEST
HET MEEST bijzondere aan
zangeres Angel Corpus Christi is
wel dat ze zich bij tijd en wijle
van de accordeon bedient. De
manier waarop ze die trekzak
gebruikt, is alweer stukken min
der opvallend; veelal zijn die
klanken ingepast in een new
wave-achtig geluid dat dik vijf
tien jaar geleden in de VS in
zwang was en nu om de een of
andere reden weer in is.
White courtesy phone is de eer
ste cd die Angel Corpus Christi
voor een grote platenfirma
maakt. Voordien bracht ze pla
ten uit bij kleine maatschappij
tjes en daarmee was ze vooral in
Engeland succesvol.
White courtesy phone is een ver
dienstelijke plaat, maar niet
veel meer dan dat. Angel maakt
nummertjes zoals die er inmid
dels al honderdduizenden
gemaakt zijn. Pas wanneer ze
ironisch van toon wordt, zoals in
het nummer Been there done
that stijgt de plaat een beetje
boven de middelmaat uit. (Almo
Sounds, MCA)
WVL
WOENSDAG 10 JANUARI 1996 DEEL D
andere tekenaars sponsorgeld
betaalde. Het moment dat hij
daarnaar informeerde was wel
heel slecht getimed. „In Robbe
does, waarin ook Lucky Luke
verscheen, stond een serie over
Indianen. Er was er ene die altijd
veel whisky dronk. In die week
dat ik naar Coca Cola stapte,
dronk die indiaan in dat blad bij
vergissing 'ne cola en viel ter
plekke neer. Eigenlijk van de
whisky natuurlijk. Maar ik hoef
de bij Coca Cola niet meer aan te
komen." Een echte cowboy draait
bij tijd en wijlen een saffie. Zo
ook Luke. Maar in de Ameri
kaanse filmpjes mocht dat niet.
„Ik vond dat zo'n onzin. Gary
Cooper draait toch voortdurend
sigaretten in zijn films. Maar
goed, dat mocht dus niet. Het was
een ware censuur. Heel jammer.
Al die clichés horen nu eenmaal
bij een cowboy. Toch?"
Toppunt was dat Luke zonder
pistool moest rondlopen. Maar
dat ging hem te ver. De veront
waardiging komt weer boven.
„Zeg nu zelf: Hebt gij ooit, óóit
van uw leven een cowboy zonder
pistool gezien? Moet een Belg dat
in Amerika komen vertellen?"
Mexicanen mochten niet langs de
weg zitten slapen, met een som
brero op. „Dat vinden ze in Ame
rika negatief voor ethnische
groepen. Dat is toch belachelijk.
Werkelijk belachelijk. Ik mocht
ook geen Chinezen tekenen die
een wasserij hadden. Nou, vrij
wel alle Chinezen hadden in die
tijd een wasserij. Zwarten moch
ten geen gebrekkig Engels spre
ken, terwijl ze dat toen wel
deden. Ik heb er een getekend die
ik Oxford-Engels heb laten pra
ten. Gewoon om iets terug te
kunnen doen."
Lucky Luke is ook andere taal
gaan spreken. Niet dank zij Mor
ris, maar dank zij anderen, die
ook inspiratie in de cowboy von
den. Nijdig: „Ja, er werd nogal
gepirateerd. In Turkije is dat ver
schrikkelijk. Die betalen geen
auteursrechten. En die porno's,
dat is ook al zoiets vreselijks."
Die porno's, die komen uit
Nederland, weet hij. „Uw land
genoten zijn daarin gespeciali
seerd", komt het verwijt van de
andere kant van de tafel. „Ze
deden dat met Kuifje, met de
Smurfen, Lucky Luke. Ze deden
het niét met Guust Flater." De
licht smalende ondertoon is niet
te missen. „Franquin, de teke
naar van Guust Flater, was daar
zeer ongelukkig over. Het is ook
een beetje een bekroning van uw
werk, als ze het uwe uitkiezen
voor een persiflage."
Hans Duif er heeft in de rol van garagehouder Nosmo King zijn
hart verpand aan de saxofoon. foto archief destem
Van onze rtv-redactie
Saxofonist Hans Dulfer is zeven weken lang de as waar de
nieuwe dramaserie Nosmo King vanaf vandaag om draait.
De reeks bevat verhalen over het
leven in de grote stad. Alledaagse
stadsmensen trachten te overle
ven en een beetje menselijk te
blijven, zonder daarbij zelf ten
onder te gaan of het verstand te
verliezen. Een persoon lijkt een
manier van overleven gevonden
te hebben. Hij noemt zichzelf
Nosmo King.
Nosmo is garagehouder, taxi
chauffeur, handelaar in tweede
hands auto's en intussen heelt hij
aan zijn klanten allerlei gestolen
goed. Zijn grootste passie is z'n
saxofoon. Het liefst was hij een
neger geweest, zodat hij zijn sax
zou kunnen spelen als Charlie
Parker. Alle verhalen spelen zich
af rond, om en soms zelfs in de
garage van Nosmo King.
In de eerste aflevering staat Flo-
ris centraal, een rol van Mike
Libanon. Floris is een Antilliaan
se jongen die dol is op basketball.
Hij is ervan overtuigd dat alleen
Antillianen kunnen basketballen.
Zijn starre houding vraagt om
moeilijkheden. Floris raakt inde
war als hij erachter komt dat zijn
dochter 06-nummers draait.
De komende weken zien we
onder anderen de jonge Turkse
vrouw Nacit, die na de dood van
haar vader geconfronteerd wordt
met haar afkomst. De Bosnische
vluchteling Kennan vecht vont
een bestaan. Schooldirectie
Marijke wordt mishandeld in de
tram door Creoolse meisjes. En
dan is er nog Karim, een illegaal
in Nederland verblijvende
Marokkaanse puber en de wat
oudere Surinamer Otto, die uit
huis wordt gezet.
Nederland 3, 21.28 uur
Los Angeles (rtr) - Een man die had gedreigd haar keel door te
snijden is in Los Angeles schuldig bevonden aan het belagen
van popster Madonna.
Een jury verklaarde zwerver Robert Dewey Hoskins schuldig aan alle
vijf punten van de aanklacht; een wegens het belagen van Madonna,
drie wegens bedreiging van de zangeres en een wegens een aanval op
haar lijfwacht in. het landhuis van de ster in Hollywood. Hij kan tot
maximaal tien jaar gevangenisstraf worden veroordeeld. De rechter
spreekt later de hoogte van de straf uit.
De jury had meer dan vijf uur nodig om tot de uitspraak te conclude
ren. Het drie dagen durende proces begon, toen de zangeres in een
getuigenverklaring zei voor haar leven te vrezen nadat Hoskins had
gedreigd haar de keel door te snijden.
Vervolgens beschreef Madonna's lijfwacht hoe hij Hoskins neerschoot
en verwondde. De verdachte was over de muur van de woning van de
popster geklommen, sprong in een zwembad en dreigde haar te dodea
als ze niet met hem wilde trouwen.
Breda - Chassé Theater. Musi
cal 'A Chorus Line' van Micha
el Bennet (idee, choreografie),
James Kirkwood, Edward Kle-
ban en Marvin Hamlisch
(muziek). Regie: Troy Garza.
Produktie Wolfgang Boksch
Mannheim. Gezien op dinsdag
9 januari. Nog te zien tot en
met 13 januari.
Door Marjan Mes
Een lange rij strak opgestelde
revuedansers in glanzend goud-
lamé, met de hoge hoed frivool
ritselend in de hand, net iets
boven het hoofd, terwijl de
belichting van roze naar bleekwit
verschiet en het ritme van de
muziek versnelt; het is voorwaar
een schitterend moment. Voor
zo'n superscène alleen al zou je
naar het theater gaan want dit is
onvervalste Amerikaanse show.
Op dit moment suprème moet in
de musical A Chorus Line echter
wel tot op het laatste moment
worden gewacht, want het is, na
twee uur zonder pauze, de
slotscène van deze Amerikaanse
klassieker uit de jaren zeventig.
Hij wordt in Breda gepresenteerd
door een Duitse producent die
een Europese toernee met zeven
tien jónge Amerikaanse artiesten
opzette en een compleet levend
orkest. Twintig jaar geleden ver
oorzaakte deze musical een ware
sensatie omdat er toen nauwe
lijks meer interessante grote
shows op Broadway liepen en hij
feitelijk de 'achterkant' liet zien
van de show en glitter: het
geploeter van werkloze jonge
L
1
éÊÊËÊMk
n
«Hf
■PI
artiesten om een baantje te krij
gen in het corps de ballet van et"
Broadway-show om daarna door
te kunnen stoten als 'ster'.
Tijdens een auditie wordt een
groep aankomende artiesten hard
onder handen genomen door
regisseur Zach, die de jongens en
meisjes als een therapeut tot een
'biecht' over hun achtergronden
en toekomstdromen uitdaagt.
Allemaal vertellen ze hun eigen
verhaal, in soms lange monolo
gen, waarin hun ambities, herm-
neringen en frustraties soms
typische taboes uit de jar®
zeventig behelzen. Dat is pree'6
ook wat een reprise van A ChoK*
Line toch een beetje gedateer
maakt. Bovendien moet je wel erg
goed Amerikaans-Engels kunn®
verstaan om alles te kunnen vo -
gen. De musical moet het Me'
maal hebben van virtuoos acte
ren, zingen en dansen, want alle
vindt plaats op een leeg tonefc-
terwijl de scènes er voor hede
daagse begrippen tamelijk.sta
tisch uitzien. Nu we gewend a]
aan musicals met spectacular
enscèneringen stelt zoiets to
wat teleur, al zijn de zeven\,
optredende artiesten sterk, wo
er mooi gezongen en voortre
lijk bewogen. Slechts enke
weten hun karakter ook oven
gend neer te zetten, zoals L
Villabon als de homoseksue
Puertoricaanse Paul, maar
anderen zijn, ook zonder
zonder meer uitstekend w
showwerk.
■HHHÉ
14.05
14.30
16.00
16.10
16.40
17.37
18.05
18.34
19.03
19.51
20.00
20.24
20.31
21.25
21.54
23.27
Huis in Jeruzalem, bijbelvertellin
gen voor kinderen
Hertje Knor, kindermagazine met
Tom Tim, Noddy, La la liedje en
Nijntje
Studio op stelten, kindermagazi
ne met Ratjetoe; Robbedoes; Uit
gestorven, serie; Tom Jerry; Pete
Pete en Vriendschap, serie
journaal
De week van
Peak Practice, serie
The Cosby Show, comedy
Boggle, spelletje
Ik heb al een boek, literair maga
zine
Lieve Martine
PP: Uitzending Unie 55+
journaal
Weeroverzicht
Purper 10 op tv, 2-delige registra
tie (slot)
Hier en Nu, actualiteitenrubriek
Murder of Innocence, speelfilm
Teevee Studio. Gast: Ed Nijpels
(tot 00.02)
09 30 Ik mik Loreland (tot 09.52)
1633 Overal en nergens: Zambia's
(on)bedreigde natuur, reporta
ge
17.00 Als je durft, jongerenmagazine
1729 2 Vandaag, actualiteiten met om
17.30 en 18.00 Journaal; 18.42
Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun
ten uit het nieuws
19,00 Het pakhuis, over Nederlanders
en hun verzamelingen
19.30 Ik weet het beter, spelletje
20O0 Klasse scheids! Voetbalspelregels
20.35 Studio Sport
22.05 Nobody's Children, speelfilm
23.30 Journaal
23.38 American cinema (tot 00.38)
07.00
Journaal
20.3
07.07
Klokhuis
07.22
Aubrey
22.0
07.29
Ontbijt-tv
23.0
09.05
PP: Uitzending SP
23.3
09.08
Kook tv
00.2
09.30
Rondom Tien
01.1
10.08
Aquarelleren
10.38
Eenmaal andermaal
11.03
De week van
11.31
Boggle
11.59
MiddagEditie
16.5
13.00
Journaal
17.1
13.08
Piet Daalman
18.0
13.33
De verhuizing
19.0
13.59
Zembla
19.3
14.40
Kunstmest
20.0
15.22
Anno Joosten
20.3
16.00
Journaal
22.1
16.07
Desmonds, comedy
16.33
Redemption Song, documentai
22.4
re-serie
23.3
17.05
Dieren centraal, serie over die
24.0
rentuinen
17.29
Halfway across the Galaxy, sf-
00.5
14.40 Double 7, spelletje 16.00 Luna park,
jongerenmagazine 16.30 Neighbours,
soap 17.00 La bande a Carlos, magazine
17.30 The Waltons, serie 18.30 Régions
soir 18.50 Cartes sur table, magazine
19.05 Le quotidien des sports 19.30
Nieuws 20.10 Strip-tease, magazine 21.20
Blind Side, Amerikaanse speelfilm uit 1992
van Geoff Murphy met Rebecca de Mor-
nay, Rutger Hauer en Ron Silver 22.55
Coup de film, rubriek 23.25 Laatste
nieuws
17.00 La pensée et les hommes 17.45
Autosport: Dakar '9618.00 lei bla-bla, kin
dermagazine 19.00 Neighbours, soap
19.30 Nieuws 19.55 Vous permettez, Ray
mond? 20.00 Tour du monde en 8 jours
20.25 Foot mondial, magazine 20.55
Voetbal: vriendschappelijke wedstrijd
Panathinaikos-Anderlecht 22.45 Nieuws
(tot 23.05) 23.15 Autosport: Dakar '96
"5.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap
09.45 Tele-Gym. Ochtendgymnastiek
10.00 Tagesschau 10.03 Zum Teufel mit
der Hólle, reportage 10.35 Info Ver-
braucher, consumentenmagazine 11.00
Tagesschau 11.04 (ZW) Der Mann, der sich
verkaufte, Duitse speelfilm uit 1958 van
i°sef..von Bal<y met Hildegard Knef,
Hansjörg Felmy en Antje Weisgerber
".45 Umschau 12.55 Presseschau 13.00
Tagesschau 13.05 Mittagsmagazin 13.45
Wirtschafts-Telegramm 14.00 Tagesschau
14.03 Rehmsen, talkshow 15.00 Tagess-
tnau 15.03 Juliane Andrea, talkshow
15.55 JQrgen Fliege antwortet 16.00
tagesschau 16.03 Fliege, talkshow 17.00
agesschau 17.10 Brisant, boulevardma-
jjazine 12-55 Verbotene Liebe, serie 18.25
Manenhof, serie 18.54 Die Partner, serie
40.00 Tagesschau 20.15 Arzte, serie 21.45
le Wa(h)re Jugend, reportage over
J1van jongeren 22.30 Tagesthemen
-00 Die Spur des Bernsteinzimmers, tv-
m 00.45 Nachtmagazin 01.05 Brain
wash, speelfilm
<>5.30 Zie 13.45 Dalli Dalli, spelletje 14.15
e Kmder von Bullerbü, kinderserie 14.35
ioi, Ü- kinderserie 15.05 Logo,
J !°urnaal 15-15 Wickie und die star
hor 5fanner' tekenfilmserie 15.40 Ratge-
wlh lnte' tips 15-45 deute 15.50 Die
Mon i von nebenarL serie 16.35 Jede
iSn,9e Leben, serie 17.00 Heute 17.15
ion» MUrna' 22.55 Hotel Paradies, serie
mini Ute 19,25 Der Schattenmarin,
2125 Sketch-Bonbons 21.45
23 nn 22-15 Kennzeichen D. Magazine
narhtnn [nck' misdaadserie 24.00 Heute
lacht 00.15 Cold River, speelfilm