150 nieuwe banen in Zeeland m DE STEM Belastingmaatregelen nodig voor kanaalzone BZW: 'Minder politieke invloed in energiebedrijf Delta' 'Oud beestje' kost geld [Delta Nutsbedrijven gaat samenwerken met Verbrugge International Barbé verwerpt voorstel Wiarda Beekman Stichting Turkeijeweg krijgt toch snel een onderhoudsbeurt Provincie weigert nu al te praten over details voetveer I Middelburg - De invloed van de poli- belt in de Zeeuwse energiedistribu- Iteur Delta moet veel minder. Het bedrijf moet meer een gewone onder- I neming worden en minder gestuurd I door gemeenten en vooral de provin- Eddy Wally ontroostbaar na diefstal ïenoeg gaan iasj-vangst Terneuzen Autodieven op pterdaad betrapt Goedkoop tanken breekt 'Griek' op Burgemeester neemt stelling tegen gedogen drugs Twee mannen ontkomen aan jacht politie X 51 ,jrr" HKiMMO CYSOUW OPTIEK OploactrUi O.V.M. Coa«ctlca»r<<. A.ff.V.C-, Nieuwstraat 13, 4531 CV Terneuzen Tel. 0115-616113 Zeeland WOENSDAG 10 JANUARI 1996 DEEL 1 ban onze verslaggever Icie. ■Deze stelling, waar ook velen binnen Delta het roerend mee eens zijn, werd gisteren in Middelburg gelanceerd door voorzitter Van Gelder van de Zeeuwse afdeling van de werkgeversclub BZW (Brabant-Zeeuwse Werkgeverskring). Het is een kwestie die al een tijdje speelt in het Zeeuwse, en wat Van Gelder wil is niet nieuw. Het openbare nutsbedrijf Delta heeft in het nieuwe ondernemings plan als schot voor de boeg het plan gelost om minder politiek in de bedrijfs voering te krijgen, maar de Zeeuwse Sta ten, die in de Raad van Commissarissen zitten, hebben zich daartegen uitgespro ken. Volgens Van Gelder nu, is dat een ver keerde uitspraak. Delta moet de activi teiten belangrijk verbreden, zich richten op een internationale markt en daarom is een flexibele onderneming met een mimimale politieke invloed gewenst, aldus de werkgeversvoorzitter. Van Gelder: „Het is natuurlijk wel aar dig om als voorvechter van lage tarieven voor de burgers door het leven te gaan, maar tariefsvaststelling is maar een heel klein stukje van het bedrijfsbeleid. En dat moet men in een vrije marktecono mie overlaten aan de bestuurders van de onderneming." De inkrimping van de Raad van Com missarissen noemde Van Gelder een stap in de goede richting, maar de samenstel ling van die raad is nog te eenzjidig poli tiek. Over de plannen voor nieuwe activitei ten zei Van Gelder dat 'een kartrekkers- functie' op het gebied van alternatieve energieprocessen voor Delta zeer belangrijk is. Van onze verslaggever Terneuzen - Vijftien minuten, hooguit. Langer had het Kadett-je van S.G. uit Sint Jansteen niet op de openbare weg gestaan. Maar het was net genoeg voor een prent, in tweeërlei opzicht. ET CD WISSELAAR ■Muziekvermogen 2 x 35 Wattl It 30 voorkeurzenders. |l autoreverse cassettedeck. )RDER MET EN PDC Type SLVE-200.1 Ti. Trilogie. Dual Mode Shuttle. Dn-screen display, jteem. Programmeren Van onze correspondent Ertvelde (B) - Eddy Wally, het fenomeen uit Ertvelde, is ontroostbaar. Tijdens zijn laatste optreden heeft een al te toegewijde fan een dier baar kledingstuk van deze k I 'Lieveling der Vlaamse meis- I 1® I 11 jes' gestolen. HKCÜII Na zijn optreden trok Wally de zaal in om toejuichingen in ontvangst te nemen en - Ials echte marktkoopman - nog een aantal van zijn laat ste cd's te slijten. Een nog Mjj onbekende nam toen de gele- ,i je baat een kostbaar |<oker yC' y rood jasje van de zanger uit R B de kleedkamer te stelen. jSg|i w B Eddy Wally bleek zwaar Iter Fl onder de indruk. Hij had het jasje nog gedragen tijdens 49,- t I zijn toernees door Amerika irapparaat type HS545h I' en China. „Gelukkig had ik ier/tondeusej B de bijbehorende rode hoed NU79,-Al B thuisgelaten, anders was die ledrukreiniger type 310..../«|B ook nog verdwenen," ver- 100 Bar, spuitlansjjll zuchtte hij. JZT.-m279,-/ Ie. deken type HN4160JL t warmtestandenif USie Kailiei'S 49'T|i D7Wt yg flkan voor BZW r J "net snel VERVOLG VAN VOORPAGINA plet name de fusie van beide Kamers, die als tussenstap een bestuurlijke federatie hebben levormd, kan volgens de BZW Bet snel genoeg gaan. iDe minder positieve effecten Ivan de toch vrijblijvende en wei- Big slagvaardige federatie laat |ich ook duidelijk voelen. Het is mer dat beide Kamers er niet geslaagd zijn om gelijktijdig ken regionaal actieplan te ont wikkelen. Nu is Zeeuws-Vlaan- Beren klaar met de strategie, ter- Vil de Kamer benoorden de Schelde een en ander nog in de fteigers moet zetten. De onder linge afstemming moet nu wat geforceerd plaatsvinden en dat is feitelijk een gemiste kans. Boven dien is het gevaar groot dat van uitenaf een fusie zal worden „d en in dat geval bepalen Berden (het ministerie van Eco- tansche Zaken) de condities." ADIO-CASSETTE- IDER Type DC 102. mogen 2x10 Watt of 4 x 7 W MW en LW Automatic Tuning - assettedeck Extra Garantie. I grote mlBlmaal b.dral v..."»»"!,, gevoel van z< SCH Fenkelstraat 39-41 JR Anna van Berchemlaan 1 ME ENTERTAINMENT STOFE aat 3-5* (OUT Markt 10 K Grotestraat 243 Emmapassage 23* SENBOSCH Orthenseweg 86 fwijken. kennelijke fouten voortiehouden - - Informeer naar de vooiwaarden ir> oe Ban onze verslaggever ■«neuzen - De politie in Terneu- ïffi heeft een goede vangst Hjaan. Li een woning aan de ("Jkstraat werd ruim vijf kilo ■«verruimende middelen aan- proffen. Het ging hierbij om Eeneenbabre s°ftdrugs en C gram zogenaamde hasj- ÏS aandeiding van deze vondst l1;een 38-jarige man aange- T n, die zonder woonadres in prauzen verblijft. Tegen hem F Proces-verbaal opgemaakt. Pan onze verslaggever P^enburg/Eede - Bij een rsrng tot autodiefstal in Aar- IeXWerden twee mannen in Ego maandag op dins- leli?» ■drie betraPt door Ee ai?t„1aar' Zii v'uchtten, maar isrtal tter kon een redelijk ■Mement geven. Bveetff61? UUr. later werd het Immrir, 0g in een auto in de letrnffo^ Aardenburg aan- |L et gmg om een 20- itdeWi-v01 15"iarige inwoner ?Stad' De oudste van hÜ geen rij- I» in a/a auto gesto- I°g sem Daarvan was Ie e£aaangifte §edaaA want h Van onze verslaggever Terneuzen - Een samen werkingsverband tussen Delta Nutsbedrijven en Verbrugge International in Terneuzen levert Zeeland de komende vijf jaar 150 nieuwe arbeidsplaatsen op. Delta is van plan om voor 25 pro cent deel te nemen in de milieu- en havenpoot van Verbrugge. Directeur M. Verbrugge van Ver brugge International (overslag, transport en milieu) verwacht de deal binnen twee maanden af te kunnen ronden. Hoeveel Delta-geld er in het samenwerkingsverband wordt gestopt, wordt nog niet bekend gemaakt. „We praten over een intentie-verklaring. Het onder handelen moet nog beginnen. Delta zal aandelen in onze busi- ness-units kopen. Dat geld blijft in de onderneming en daarmee zullen nieuwe investeringen wor den gedaan," aldus Verbrugge. Reiniging De gezamenlijke activiteiten komen voornamelijk te liggen op het terrein van industriële reini ging en afvalverwerking. Op Walcheren en in Midden- en Noord-Zeeland is de vuilophaal veelal nog in handen van gemeenten. Volgens M. Verbrug ge moet er gedacht worden aan de privatisering van de huisvui- linzameling daar, de sortering en verwerking (compostering) van afvalstromen. De deelname van Delta in Ver brugge vloeit voort uit de nieuwe beleidsvoornemens van het nuts bedrijf. Delta wil commerciëler gaan werken en zich richten op meer dan alleen het leveren van water, gas en elektriciteit. Vol gens directeur P. Stoter is Delta genoodzaakt nieuwe wegen in te slaan om de huidige positie van Delta (1000 werknemers met een omzet van 750 miljoen gulden) te waarborgen en werkgelegenheid veilig te stellen. „Als je kiest voor een puur nutsbedrijf in de tradi tionele betekenis, dan zal er op den duur van Delta niet veel overblijven," zei hij vorige week nog in zijn nieuwjaarsrede. Wil Delta een gezond en volwaardig bedrijf blijven, dan moeten er ander inkomstenbronnen worden aangeboord. Stoter verwacht weinig weer stand in de eerstkomende aan deelhoudersvergadering, waar de vraag op tafel komt op welk ter rein Delta zich mag begeven. Sto ter: „De deelname is al in de laat ste aandeelhoudersvergadering aan de orde geweest. We mochten er gewoon mee doorgaan. Het past namelijk prima in het kern takenpakket van Delta." Daarin is voor Delta een actieve re rol op het gebied van afvalver werking- en verbranding wegge legd. Verbrugge biedt daarvoor een prima ingang. Verbrugge bezit de helft van de aandelen „Stom toeval," zuchtte G. gisteren voor kantonrechter Melens in Terneuzen. Hij legde uit dat het opknappen van oude Opel Kadetts een hobby van hem is. In november 1994 had hij een zeventien jaar oud exemplaar op de kop getikt. „Een oud beestje, of mag ik dat niet zeggen?" zei Melens toch. G. beaamde dat en vertelde erbij dat de motor het niet meer deed. Hij wilde die in zijn garage ver vangen, maar daarvoor moes ten eerst twee andere auto's van zijn oprit verwijderd wor den. Zodoende kwam het 'beestje' even op een parkeer plaats langs de weg te staan en werd daar prompt geflitst, voordat het de garage werd ingeduwd. „Dat is wat meneer vertelt, maar duidelijk is wat op de foto staat en daar heb ik mee te maken," stelde officier van jus titie Den Hartog vast. De moralistische toon waarop zij vervolgens haar eis inleidde, deed in het licht van G.'s relaas een tikje overdreven aan. De boete die zij vroeg, was er ook niet naast: vijfhonderd gulden. Melens maakte daar tenslotte vierhonderd van. Vader A. en zoon M. Verbrugge van Verbrugge International, dat een samenwerkingsverband aan gaat met Delta Nutsbedrijven. van de composteringsinstallatie van het Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zee land (OLAZ). Daarnaast heeft Verbrugge aandelen in Heeren Vuilverbranding in Roosendaal (HVR). Bij Verbrugge Interna tional werken in Europees ver band in totaal 1200 mensen. Het bedrijf is goed voor een omzet van 450 miljoen gulden per jaar. Het is de bedoeling dat personeel van Delta actief een rol gaat krij gen in het nieuwe samenwer kingsverband. „We willen niet alleen maar een bank zijn, de samenwerking moet ook waarde aan onze organisatie toevoegen." Verankering Stoter en Verbrugge zien het samengaan als een verankering van de Zeeuwse werkgelegen heid, die de laatste tijd met fors banenverlies bij Dow, De Schelde en, Philips flinke klappen kreeg. Het rechtstreekse voordeel voor de gebruiker laat zich volgens Stoter vertalen in zeer gematige tariefsverhogingen. „We kunnen dat bereiken door nieuwe taken, die renderen, op te pakken met dezelfde mensen". De in het oog springende kra nen van Verbrugge aan het kanaal in Terneuzen. FOTO'S WIM KOOYMAN Gents en Zeeuws-Vlaams gebied moet aantrekkelijker worden gemaakt voor investeerders Van onze verslaggever Middelburg - De Gentse en Zeeuws-Vlaamse kanaalzone moet met grensoverschrijden de belastingmaatregelen en investeringspremies aantrek kelijker worden gemaakt voor investeerders. Voorzitter ir. L. van Gelder van de sectie Zeeland van de Bra bants-Zeeuwse Werkgeverskring (BZW) betoogde dat gisteren in zijn nieuwjaarsrede. In de Zeeuws-Vlaamse kanaalzo ne hebben zich de laatste tien jaar naar de zin van BZW veel te weinig nieuwe bedrijven geves tigd. Een subsidieregeling zoals de noordelijke provincies die kennen, kunnen bedrijven prik kelen zich hier te vestigen. Maar zo'n regeling moet dan wel grens overschrijdend zijn, vindt de BZW. „Hiervan moet ongetwijfeld een positieve impuls uitgaan voor nieuwe investeringen, want de kapitaalslasten worden aanmer kelijk verlicht. De faciliteiten zouden niet alleen voor nieuwko mers, maar ook voor bestaande bedrijven moeten gelden," aldus Van Gelder. Stimuleringsmaatregelen zijn volgen Van Gelder hard nodig. Het bedrijfsleven in Zeeuws- Vlaanderen leeft momenteel in een teruglopend investeringskli maat. Dat beeld wordt overigens voor een groot deel bepaald door de grotere industrieën. De kleinere bedrijven met minder dan vijftig werknemers investeren namelijk wel meer. „De chemische industrie is in Zeeland zeer sterk aanwezig en die sector maakt qua investerin gen een pas op de plaats. De internationaal opererende con cerns hebben de wereld als speel veld en hebben hun investerings prioriteit momenteel niet primair in Zeeland, maar vaak in Oost- Europa en Azië." De BZW-voorman ging gisteren dieper in op het aanhoudend gejammer uit het Gentse haven gebied. De Gentse havenautoriteiten kla gen over de geringe bereidwillig heid van Rijkswaterstaat de bereikbaarheid van Gent via de Van onze verslaggever Sluis - Een 31-jarige 'Griek' heeft een poging om goedkoop autogas te tanken in Sluis duur moeten betalen. De man werd maandag aange houden door de marechaussee, die bezig was met een patrouille Mobiel Toezicht Vreemdelingen en hem om zijn paspoort vroeg. Dat bleek Grieks, maar de sur veillance merkte op dat er in geknoeid was. Toen de man enke le vragen in het Grieks kreeg voorgelegd, bleek hij niet in staat om te antwoorden. Nader onderzoek wees uiteinde lijk uit dat de man uit Bulgarije afkomstig was. Hij had het pas poort voor ruim 2000 gulden gekocht. Hij was er mee vanuit Brussel de grens naar Sluis over gereden om daar goedkoop auto- gas te tanken. De man heeft een proces-verbaal gekregen. Het paspoort is opge stuurd naar hét Griekse consu laat. Van onze verslaggever Cadzand - Twee tot nu toe onbekende inzittenden van een personenauto wisten bij een achtervolging in Cadzand toch uit handen van de politie te blijven. Zelfs het inzetten van een politiehond had geen resultaat. Aanleiding voor het politie optreden was een telefoontje van bewoners van de Koolsweg in Cadzand, die bij een zwarte auto mannen hadden gezien. Wegens de vele inbraken in de streek ver trouwde men het tweetal niet. De snel aanwezige surveillance dienst zag alleen maar een auto en geen mensen. Enige tijd later zag men echter de bewuste wagen rijden. De chauffeur hiervan ver hoogde de snelheid toen hij de politie in het oog kreeg. Bij de vluchtpoging werd echter een doodlopende weg ingereden. Twee mannen verlieten haastig het voertuig en namen de kuier latten. Zij konden niet meer ach terhaald worden. Ook de auto leverde de politie geen aanknopingspunten op. Er is nog niet vastgesteld wie de eigenaar is. Van onze verslaggevers Terneuzen - Burgemeester R. Barbé van Terneuzen vindt dat het voorstel van de Wiarda Beekman Stichting (WBS), om gemeenten de mogelijkheid te geven een gedoogbeleid voor harddrugs te voeren, kant nog wal raakt. De WBS (het wetenschappelijk bureau van de Partij van de Arbeid) stelt dat het voor drug toeristen onaantrekkelijker wordt om naar Nederland te komen, wanneer gemeenten in hun wijken ruimten voor eigen verslaafden zouden inrichten. Gebruikers/verslaafden kunnen alleen in de ruimten worden toe gelaten als ze kunnen aantonen dat zij in die gemeente wonen. Volgens Barbé is die gedachte gelijk aan 'idioterie'. „Ja wat denk je, we hebben hier te maken met open grenzen. Zo'n opzet trekt alleen nog maar meer Bel gen, Fransen en Duitsers naar Nederland toe. Ik heb ernstige bezwaren tegen het plan, omdat we op die manier de sluizen nog verder open gaan zetten. We voe ren al een tolerant beleid waar het gaat om softdrugs. Iedereen kan zien wat voor gevolgen dat al heeft voor het drugtoerisme. Nu zouden we nog een stap verder moeten gaan. Ik zie het al gebeu ren." De burgemeester denkt dat 'het voorstel van de WBS geen 'schijn van kans' maakt. „Er is geen enkel politiek draagvlak voor. Je moet er voor waken niet te ver voor de muziek uit te lopen wan neer je een drugbeleid buiten Europees verband opzet. Ik pleit voor die Europese context. We moeten af van gedoogzaken. Er moeten gewoon wettelijke rege lingen komen. Gedogen is iets toestaan wat wettelijk verboden is. Dat houdt mijns inziens nooit lang stand," aldus Barbé. De chef van de Zeeuws-Vlaamse politie, commissaris F. Gouds waard, zegt op voorhand 'niet erg enthousiast' te zijn over de aan bevelingen van de WBS. „In Zeeuws-Vlaanderen is het in elk geval zeker niet de bedoeling harddrugs te gaan gedogen," aldus de commissaris. Hij vindt verder het verband tus sen gedoogzones voor harddrug gebruikers en vermindering van het drugtoerisme 'erg optimis tisch'. Toezegging aan familie uit Waterlandkerkje Van onze verslaggever Middelburg/Waterlandkerkje - Tot een definitieve oplossing is gevonden voor de Turkeijeweg in Waterlandkerkje, inliet kader van het project Duurzaam Veilig, blijft het op deze weg nog even sukkelen. Een noodkreet van de familie Van Oostrum uit Waterlandkerk je heeft er wel toe geleid dat bin nen afzienbare tijd de weg een opknapbeurtje krijgt. Ernstig beschadigde plekken worden gerepareerd en van asfalt voor zien. „Maar de door u genoemde com plete asfaltering en het aanbren gen van beplanting zijn uit tech nisch en financieel oogpunt helaas niet haalbaar," laten GS van Zeeland de familie weten. ENFB ongerust over 'Breskens-Vlissingen' Van onze verslaggever Middelburg - Het provinciebestuur weigert om nu al tot in de details te gaan praten over de capaciteit van het toekomstige voetveer tussen Breskens en Vlissingen als de toltunnel onder de Westerschelde klaar is. sluizen in Terneuzen te verbete ren. Hij pleitte in dat verband voor een betere bestuurlijke samenwerking. Van Gelder: „Vanuit de Gentse kanaalzone horen we steeds kri tiek op de houding van de Neder landse autoriteiten. Het gevolg is dat de Vlamingen wat minder enthousiast zijn voor onze belan gen. De toegankelijkheid van de Gentse haven is voornamelijk een Vlaamse financieel probleem (zeesluis, kanaalverbreding). Maar dat neemt niet weg dat Zee land belang heeft bij goede ver bindingen over de weg, het water en per spoor naar het Gentse. Dit alles betekent naar mijn mening dat er eenvoudigweg zal moeten worden samengewerkt op bestuurlijk niveau." Dat antwoorden Gedeputeerde Staten (GS) op een brief van de fietsersbond ENFB. Die bond is ongerust en denkt dat een klein voetveertje nauwelijks aan de vraag van fietsers en voet gangers zal voldoen. Maar GS houden die boot af en melden pas in een later fase ver der na te gaan denken over tech nische details, capaciteit en met welke frequentie het veer in de vaart zal zijn. Achteruit Het zit de fietsersbond niet lek ker. De bond denkt dat de fietsers en de voetgangers er in de nieuwe situatie fors op achteruitgaan. Een fragment uit de brief: 'Het aantal fietsers en voetgangers dat de Westerschelde kruist wordt naar onze overtuiging stelselma tig onderschat. Van het veer Breskens-Vlissingen maken jaar lijks 700.000 voetgangers en fiet sers gebruik, bij Perkpolder- Kruiningen gaat het om 150.000 fietsers en voetgangers per jaar. Gemiddeld gaat het dus om 2500 fiets- en voetoversteken per dag. Menige busdienst moet het met minder klanten doen.' Scholieren De bond merkt ook nog op dat het veer Perkpolder-Kruiningen dagelijks door enkele honderden fietsende scholieren wordt gebruikt. De bond pleit ervoor dat de provincie een aparte over eenkomst afsluit met de minister van Verkeer en Waterstaat over dat voetveer en dat doet onder de vlag van de afspraken over de toltunnel, maar daar voelen GS niets voor. 'De totstandkoming van dat veer is een zaak van de provincie Zee land en geen rijkszaak,' zo luidt het gisteren geformuleerde ant woord. De weg IJzendijke-Waterland- kerkje-Oostburg is een drukke weg, die onder meer wordt gebruikt door verkeer naar Sint Kruis-Aardenburg. „Ligt u 's nachts ook zo lekker te slapen en wordt u met een schok wakker omdat u denkt dat het huis in elkaar stort? Of misschien een aardbeving uw huis bezocht?" zo begint de brief waarin de familie de provinciale aandacht vraagt voor de belab berde conditie van het wegdek van de Turkeijeweg. Die bestaat ter plaatse nog uit de soort betonplaten, waarmee de Duitsers voor de oorlog hun Autobahnen aanlegden. Die pla ten liggen ter hoogte van huize Van Oostrum zeer ongelijk, met het gevolg dat het zware verkeer dag en nacht voor veel lawaai zorgt. Wat beplanting tussen weg en huis zou het nodige verkeers lawaai kunnen dempen, zo luidt de suggestie van het geplaagde gezin. De weg ligt op een dijk, waar langs hun woning staat. De slaapkamer ligt zo ongeveer tei hoogte van het wegdek. De gevol gen laten zich raden. Gelijktijdig vroeg men het college snelheids- beperkende maatregelen te nemen. „Ons kind en de kinderen uit de buurt moeten over deze weg waai gemakkelijk 120 kilometer pei uur wordt gereden. Levensge vaarlijk!" Deze zaken hebben de aandachl van het college, blijkt uit het ant woord aan de familie Van Oos trum. Gewezen wordt naar de plannen in het kader van het pro ject Duurzaam Veilig, waarir mettertijd ook de Turkeijeweg wordt betrokken. „Tezijnertijd krijgt u als bewoner de mogelijk heid om in overlegrondes deel te nemen, waarin u tevens in de gelegenheid wordt gesteld om uw problemen/wensen te ventile ren."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13