EU maakt het immigranten steeds moeilijker [igranten van platteland (ediscrimineerd in Peking OMMENTAAlf it ILAND KORT en brug Bulgarije ;r programma i in Japan hebben gisteren eenl jgeerprogramma. Eerder op de| er van de Liberaal-Democrati-I toto, de vrijdag afgetreden pre-1 [gen. DESTEM BUITENLAND pr dan gevreesd diteit kiezingen Guateina JANUARI 1996 geringspartij FDP metjc irzitter Wolfgang Gerij aenbijeenkomst geëist c g reeds met ingang Vaj [speciale belasting, die va v van de deelstaten in l •draagt 7,5 procent van d. ie re Westduitser betaalt, olidariteitstoeslag hoeft os /ekken. De grote opposfi Ik af van dit fenomeen.; oostelijk deel anders nim eveneens omstreden. |t [ke extra belasting impo iek het afgelopen jaar is aan subsidies is verspM indioos verrijkt hebben rw kwistig en ongecontroleej overdreven grote projei j een gevoelige snaar rajj heffing zo snel mogelijtJ avenzeer dat hij zijn coalitie hopt. De christen-democn en vastberaden vast aan 4 ens hen namelijk geen get h de wederopbouw veiligd :DP lijkt tot een crisis te ij atste daar echt op uit is. Djf n van de CDU waarmeezej t publiek het 'eigen gezichfl |<leine liberale partij is inzeil reeds niet meer vertegeul |rkiezingen in drie ander i» e FDP daar niet goed uit 4 |n, macht en toekomst. Vaij gaat. - geval niets te maken, f lartijen en zeker niet met sof tostelijke delen van Duitsland F de FDP. Daaraan is al hetai b-Orthodoxe Kerk I at heeft de vredesprijs van de I Hij kreeg de prijs vooraf-1 Ik in Bethlehem, waar de zaterdag orthodox kerstmis I |jn inzet voor de vrede in h Jember vermoorde Israëlische! [en koning Hussein en kroon- kn hangbrug zaterdag in eenl Ijer zeven mensen omgekomen I bhtoffers in de rivier ToundjsJ let ijskoude water waren uit van twee .vermisten. Into-l tonen, voornamelijk vrouwsj JDe meesten konden op eigeil [te slachtoffer is een vijfjarijl ministerie van binnenland» J In de ramp ongeveer tweehon-j |ge brug. Er brak een reling e t met het eiland Okinawa optel MAANDAG 8 JANUARI 1996 daar. Ook zijn er plan van de regering om zevenl helpen met 685 miljard yen pi minister van handel, zal waar- Bidaat voor het premierschaf| .er dan eerst werd aangenomen! aldigde de oliemaatschappij er-| verschaft over de hoeveel1"' a in Rusland", zei een z ;ituut in Sint Petersburg tegen-I ïappij, die de leiding beheert! eggelekt. Maar volgens de Bas]-1 em Chamitov, gaat het om h»| ;n. van Saudi-Arabië, prins Sri®| ezegd dat de dissident Moha® I [ische nationaliteit verdient. ,,W| valt, verliest hij zijn burgerree I u Groot-Brittannië. De regerinS ;che eiland Dominique dep® een 'illegale immigrant, die*l De Britse minister van Binnenlandse Zaken, Michael Howard, van een politiek vluchteling, heeft een nieuwe, zeer stren- ingevoerd in Groot-Brittannië. foto ap Asoka Jayasekera (ips) - De Roemeense jood Bernat Hecht werd in 1939 Groot-Brittannië als politiek vluchteling erkend toen fascistisch geweld in zijn land toenam. Hij vestigde in Wales, veranderde zijn naam in Howard en wijdde aan zijn familie en aan een leven van hard werken, zoon Michael is tegenwoor- de asielwetgeving een eenvoudige jdig de Britse minister van Bin- manier om de immigratie te ver- Èienlandse Zaken, de functie minderen. Het is zeker gemakke- waarin Winston Churchill naam (gemaakt heeft. Toch heeft de familiale achtergrond van Michael Howard hem niet belet 1 1996 de strengste asielwetge ving uit de Britse geschiedenis in Ie voeren. Migrantengroepen hier [geloven dat indien Howards nieuwe wet in 1939 in werking was geweest, er weinig kans zou pestaan hebben dat zijn vader wit asiel zou hebben gekregen. Weinig Roemeense joden die ach terbleven, overleefden de concen tratiekampen tijdens de oorlog. Ilaude Moraes, secretaris-gene- paal van de Britse Raad voor het fllelzijn van Immigranten, merk te op dat 'een minister van Bin nenlandse Zaken die zijn leven te danken heeft aan het feit dat zijn lader asiel heeft gekregen, de porele consequenties onder ogen jjoet durven zien wanneer hij Jbhte politieke vluchtelingen een loevluchtsoord weigert'. „Levens porden op het spel gezet, en dat s eenvoudigweg immoreel. jioward symboliseert de onbe- waamheid van de Europeanen om een onderscheid te maken issen het fundamenteel recht |om politieke intimidaties te ont vluchten en de louter economi- jche migratie en het effect daar- [an op de lokale tewerkstelling. Eenvoudiger Binds het uitbreken van de oorlog 71 voormalig Joegoslavië is het jantal asielzoekers enorm opge spen. Maar ruw geschat is [echts ongeveer een derde van de sigranten in West-Europa asiel- joeker, een derde is economisch aigrant, en het laatste derde jetreft familieherenigingen. Voor loward is het verscherpen van lijker dan het scheppen van eco nomische stabiliteit in de landen van herkomst, en een stuk een voudiger dan het opleggen van verdraagzaamheid en democratie aan autocratische staten. Bovendien, en dat hebben Howard en de Franse minister van Binnenlandse Zaken Louis Debre en vele andere Europese ministers ondervonden, is het aanpakken van de migranten een gemakkelijke manier om stem men te winnen, vooral voor onpopulaire regeringen die onder druk staan. Het resultaat zal zijn dat er in 1996 in Europa een asielwetge ving zal zijn van een nooit eerder geziene strengheid. Er zullen minder asielzoekers worden toe gelaten en er zullen meer aanvra gen geweigerd worden. Van de zogenaamd 'veilige landen' zul len er geen asielverzoeken meer in overweging worden genomen. Howard heeft reeds zijn eigen 'witte lijst' van zulke landen. Op die lijst staan ook landen die te kampen hebben met politieke crises, zoals India, Pakistan en Ghana. Al deze landen zijn recent nog het voorwerp geweest van kritiek van Amnesty Internation al. Het broze vredesakkoord in het voormalige Joegoslavië wordt door Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk reeds aangewend om het terugsturen te rechtvaar digen van de 800.000 of meer mensen die tijdens de oorlog naar de EU gevlucht waren. Kampen Nog zorgwekkender is dat de gewoonte van veel EU-landen om asielzoekers in de gevangenis te stoppen, in 1996 vermoedelijk nog versterkt zal worden, ook al werd dit eind vorig jaar nog door het Hoge Commissariaat voor Vluchtelingen van de Verenigde Naties veroordeeld als onmense lijk en als een schending van de fundamentele mensenrechten. De klacht van het Hoge Commis sariaat voor Vluchtelingen dat asielzoekers voor weken, maan den, en zelfs jaren worden vast gehouden in gesloten kampen, gevangenissen of op vliegvelden terwijl zij op de beslissing over hun lot wachten, wordt algemeen genegeerd. Het Commissariaat noemde enkele landen met naam die vaak of in toenemende mate misbruik maken van opsluiting: Groot-Brittannië, Oostenrijk, België, Duitsland en Polen. Maar Howards plannen, die ondermeer behelzen dat asielzoe kers uit Nigeria teruggestuurd worden en dat werkgevers die illegale immigranten in dienst nemen beboet worden, zijn gro tendeels in overeenstemming met de algemene politiek die nu in Europa wordt gevoerd. De Franse minister van Binnen landse Zaken Jean-Louis Debre wil ook dat de werkgevers op straffe van boete de kosten dra gen van het terugsturen van hun illegale werknemers. Zijn rege ring negeert haar verplichtingen ingevolge het Schengenakkoord om het vrij verkeer van personen binnen de Europese lidstaten toe te laten en heeft voor zichzelf de norm gesteld van 'nul-immigra tie'. Ook Duitsland, het land met de hoogste graad van legale en ille gale immigratie in Europa, ver scherpt zijn regels. In 1994 wer den meer dan 43.000 illegale immigranten uit 74 landen aan de grenzen opgepakt. Nog meer per sonen zijn erin geslaagd om alleen al de Tsjechisch-Duitse grens illegaal over te steken. Gezinshereniging Andere landen beroepen zich op hun veiligheid, vooral Frankrijk waar de bomaanslagen van isla mitische groeperingen sinds juli zeven doden en meer dan 170 gewonden veroorzaakten. Lon den en andere steden zijn een broeinest geworden voor dikwijls dodelijk geweld tussen verban nen politieke groeperingen. Zelfs zogenaamd liberale landen zoals Nederland en Zweden laten het afweten. Nederland heeft zijn wetgeving in overeenstemming gebracht met die van de EU en verbant nu haast alle nieuwe immigranten - behalve als het gaat om de hereniging van gezin nen - en stuurt alle asielzoekers terug uit landen die volgens de Nederlanders 'veilig' zijn - een lijst waarop zelfs Iran staat. De Zweedse regering is druk bezig met het ontwerpen van een wet die zijn beroemde liberale asielwetgeving moet verscher pen. Het is duidelijk dat de druk op de Europese lidstaten groot is om voor de normen voor pan- europese migraties en asielver gunningen terug te grijpen naar de wetgeving van het strengste lid. Dit is een van de redenen waarom zoveel 'liberale' staten inbinden. De Fransen weigerden het Schengenverdrag toe te pas sen met als reden dat 'terroristen' het land zouden kunnen binnen dringen langs minder strenge sta ten zoals Griekenland en Italië. Voetafdruk Er wordt veel druk uitgeoefend op Italië om de zogenaamde Trië- ste- route te sluiten. Via een over tocht van Albanië naar Italië lijdt deze route naar nieuwe jobs en een (illegaal) bestaan in Zwitser land, Oostenrijk en Duitsland. Van de 36.000 illegalen die een uitwijzingsbevel uit Italië hebben gekregen maar op borgtocht wer den vrijgelaten, zijn er slechts 4.000 naar huis teruggekeerd. Ouderwets racisme is een ander motief. In Italië wenst de neo- fascistische senator voor de Nationale Alliantie Erminio Boso dat de regering 'voetafdrukken' neemt van de migranten, dat de politie rubber kogels op hen gebruikt, en dat de migranten met militaire vliegtuigen worden afgevoerd omdat 'zij stinken en de stewardessen op commerciële vluchten zouden kunnen ver krachten'. Er zijn alternatieven. Illegale migranten in Italië zullen vier maanden de tijd krijgen om te bewijzen dat zij betaald werk gevonden hebben. Zij kunnen zelfs een verblijfsvergunning krijgen als werkgever en werkne mer alle vereiste bijdragen voor de sociale zekerheid betalen. De Europese verenigingen die migranten steunen, verwelkomen dit soort initiatieven. Zij argu menteren dat migraties onver mijdelijk zijn, en zelfs een plicht zijn voor geïndustrialiseerde lan den die ontwikkelingslanden als buren hebben. Bovendien, zeggen zij, zijn de migranten die naar Europa komen 'de besten van de besten'. De lastigheid van de reis, de com plexiteit van de wetgeving, de moeilijkheid om voldoende werk te vinden om geld in te zamelen voor hen die thuisblijven in een ineengezakte economie, dit alles scheidt het kaf van het koren en selecteert enkel de hardste wer kers en de best geschoolden. „Immigranten zijn een zichzelf uitzuiverende groep," zei de Cali- fornische econoom Roger Selbert onlangs in de Londense Financial Times. „Immigranten zijn zij die de moed kunnen opbrengen om hun oud bestaan te ruilen Wjjr een nieuw leven." Hij stipt aan dat Californië een toename kent van bedrijfjes die door minderheids groepen worden opgestart, waar van de meesten migranten zijn. Rijkdom De inspanningen van de Europe se Unie om de handelsvoordelen uit te breiden van een associatie met Oost- en Centraal-Europese landen en met de zuidelijke Mid- delandse-Zeekuststaten zijn in de eerste plaats bedoeld om de eigen handelspositie te behouden en te versterken. Ze dienen tevens om de naburige landen te helpen zich te ontwikkelen, waardoor potentiële migranten eerder thuis blijven en daar werk zoeken. Niettemin blijft de Europese Unie migratie, in al haar vormen, zien als een bedreiging voor de lokale werkgelegenheid, voor de 'Al in de jaren zeventig was het in Groot Brittannië door de strenge wetgeving voor vreem delingen erg moeilijk een legale verblijfsstatus te krijgen. Regel matig probeerden inwoners van voormalige Britse koloniën ille gaal het Verenigd Koninkrijk binnen te komen. In 1973 onderschepte de Nederlandse politie in de haven van Scheve- ningen een Engelse kotter met illegale immigranten die op weg waren naar Groot Brittan nië. Hier wordt de groep op Schiphol op het vliegtuig naar huis gezet. foto anp binnenlandse veiligheid, en zelfs voor de eigen cultuur. De grootste uitdaging voor Euro pa aan het eind van de twintigste eeuw is het antwoord te vinden op de vraag hoe het zijn rijkdom zal delen. Miljoenen binnen en buiten de EU wensen het recht om te kun nen werken voor een klein deel van dit fortuin om hun families te kunnen onderhouden. Strengere wetgevingen tegen de migranten miskennen niet alleen dit recht, maar moedigen racisme en discriminatie aan. Zelfs een voudige stappen zoals het ver plichten van de werkgevers om de financiële verantwoordelijk heid op te nemen voor het depor teren van hun illegale personeel, moedigt de discriminatie van de werkgevers aan tegenover migrantengroepen en etnische minderheden. De 'wij-tegenover-zij'-mentali- teit van de Europese politieke lei ders zet de toon voor het migra tiedebat in 1996. Maar 1996 is ook het jaar dat de Intergouver nementele Conferentie van de Europese lidstaten de volgende stappertzal zetten naar een volle dige eenheid, zoals voorgesteld werd in het Verdrag van Maas tricht van 1991. De wording van Europa is de wording van een Europese iden titeit en dit betekent dat de Euro peanen in vrede moeten leven met hun buren, los van hun ras, kleur of geloof. Volgens een recent overzicht zal tegen 2011 30 procent van de Londense bevolking bestaan uit etnische minderheden, een toena me van 40 tot net onder de twee miljoen, waarvan de helft in Groot-Brittannië zal geboren zijn uit geïmmigreerde ouders. Deze bevolkingsgroep, die belas tingen betaalt, de wetten naleeft, en de samenleving mee helpt opbouwen, een groep waarvan Michael Howards vader Bernat Hecht deel uitmaakte, is een aan winst voor Europa die in 1996 sterk bedreigd wordt wapenproducent Vickers op igen, zoals blijkt uit een a°or I le brief. resident Bill Clinton heeft S&t igeven aan de eisen van de K PI erd dat in zeven jaar tijd de t J ït brengen. Hierdoor komt ffl drie weken durende sluiting nogelijk is om de begroting 1 en toch Medicare, Medical'OBJ aderen), het onderwijs en he T gezinnen belastingverlicM roor de tweede ronde van de P n Guatemala valt tegen, t een opvolger aanwijzen vo Léon Carpio. JA h in de stemlokalen van de J k minder kiezers dan op 0 november. Toen bleef 53 P iet openbaar vervoer die r pkomst gisteren laag. Boor Rajiv Chandra (ips) Thina - Chinezen die van het platteland naar de grote ste len trekken, hebben al lang te Pmpen met racisme. De ste llingen noemen hen lawaai- li? u VU^' en Seven hen de [huid van de groeiende mis- ■Aadgolf. Nu krijgen ze ook e autoriteiten tegen zich. gelijke autoriteiten zeggen f Beking, net als de andere herbevolkte grote steden in Chi- oe grote trek naar de stad niet Ik n? skkken. B>e plattelan ds stellen dat ze wel verplicht "l" uit hun dorpen weg te trek- U ötndat het niet langer moge- P is van de landbouw te leven. y® economische gr06' n°g in f Kinderschoenen stond, zag fcH=f 8 mensen graag komen, foat ze een reservoir van goed ig, arbeidskrachten vormden. im» men ze.liever gaan dan "'«j de regering er ar t j 8 ^esno°ds te dwingen «r nun dorp terug te keren.' reking is het stadsbestuur L®et,een Programma dat Et af braak van twintig It n' Bovenaan de leen W i^k ZheFiang> waar |0 oon ogenblik meer dan Je Z fn woonden die uit Pg kwamen Zhe" ItrocwM dee'Yan deze enclave Lsjes vai°HS De schamele kei v»!igranten zijn op ket stadsbestuur ver nietigd. „De regering probeert van ons af te geraken. We leerden leven met alle moeilijkheden en met de slechte woningen omdat we geld naar huis konden stu ren," zegt een schoenmaker die zijn werkplaats verloor. „Waar moeten we nu naar toe?" Sinds ruim vijftien jaar geleden werd begonnen met de economi sche hervormingen en de strikte sociale controle verviel die de Chinezen verplichtte in hun geboortedorp of -stad te blijven, werden de steden voor veel dor pelingen zowat het beloofde land. De nieuwkomers van het platte land vervulden een nuttige rol in de nieuwe economie, omdat ze bereid waren werk te doen dat de stedelingen afwezen. Vooral in de bouw en het herstellen of onder houden van werken werden veel migranten tewerkgesteld. Ze waren ook beschikbaar voor allerlei diensten zoals kinderop pas en verkoop van voedsel op markten. Nu zeggen de autoriteiten dat de kosten de baten overtreffen. Het onderhouden van de omvangrijke migrantenpopulatie weegt niet langer op tegen de voordelen ver bonden aan hun goedkope arbeid. In Peking maken de migranten een kwart van de totale bevolking uit. In heel China gaat het om een volksverhuizing waar meer dan 100 miljoen mensen bij betrokken zijn. Vijftien jaar geleden leefde nog 80 procent van de Chinezen van de opbrengst van de grond. Nu is dat nog maar 65 procent. Op dit ogenblik zijn er naar schatting 130 miljoen overtollige werk krachten in de landbouw. De demografen denken dat dit aantal tegen het einde van de eeuw zal zijn opgelopen tot 200 miljoen. „Met de overgang van een rigide centraal geleide planeconomie naar een markteconomie is de migratie een groot probleem geworden," zegt Luo Gan, een regeringsambtenaar die zich bezighoudt met de migratie. De overheid vreest dat de migran ten de sociale vrede in de steden kunnen verstoren. Daar heerst nu al onrust over de stijging van de prijzen en van de werkloosheid. In praktijk kunnen veel platte landers ontkomen aan China's strikte regel dat een gezin niet meer dan één kind mag hebben. Maar het lukt hen niet om hun kinderen in de stadsscholen in te schrijven. In Peking bezit slechts een op de zes migranten de daar toe vereiste papieren. Slechts een derde van de migranten heeft een verblijfsvergunning. Waarnemers zeggen dat nu al weinig kansen meer weggelegd zijn voor de migranten in de ste den, ook al trokken ze daar naar toe omdat ze geen andere manier zagen om met hun gezin te overle ven. „Meer en meer dorpelingen besluiten op zoek te gaan naar een betere baan in de steden. Dat is een welbewuste, rationele keu ze van hen. Het is dus onzin te zeggen dat het om domme sukkels gaat," schreef de commentator Volksverhuizers van het Chinese platteland zijn zojuist gearriveerd bij het Centraal Station van Peking. De nieuwkomers worden dik wijls gediscrimineerd door hun stadgenoten. foto ap van de Engelstalige China Daily. „De juiste vraag is niet hoe men deze migratie kan stopzetten, maar hoe men ze in goede banen kan leiden en hoe men ervoor kan zorgen dat de nieuwkomers over de stad verdeeld worden." Er zijn al verschillende pogingen ondernomen om de migratie in te dammen. De autoriteiten van Peking hebben bij herhaling beloofd dat ze strikter zullen toe kijken op verblijfs- en arbeids vergunningen. Eerder dit jaar begon het stadsbestuur van Peking, dat in hoge financiële nood zit, met het vragen van een inschrijfrecht aan nieuwe bewo ners van de stad. Die maatregel heeft niet verhinderd dat enclaves zoals Zhejiang verder uitbreiden. Wat pas enkele jaren geleden landbouwgrond was aan de rand van Peking, is nu een druk cen trum geworden met kleine bedrijfjes, winkels en restaurants. De mensen in Zhejiang speciali seren zich in het vervaardigen van kledij en schoenen. Elders in Peking richten migranten uit Anhui zich vooral op kinderzorg en huistaken. Nieuwkomers uit de provincie Xinjiang leggen zich toe op het restaurantwezen. De woningen in Zhejiang zijn bouwvallig en armoedig, maar dankzij hun werklust leveren de mensen daar een grote bijdrage aan de welvaart in Peking. De wijk heeft haar eigen riolering, ziekenhuisje en kindercentra. De provinciale autoriteiten van Zhejiang dringen er op aan dat hun migranten in Peking mogen blijven. Het geld dat zij overmaken aan hun familie, maakt een belangrijk percentage uit van het inkomen in de provincie. De bewoners van de Zhejiang- enclave weten dat de stedelijke autoriteiten van Peking bang zijn dat de migrantenwijken het offi ciële gezag zullen ondermijnen. Er zijn al enkele schermutselin gen geweest tussen de stadspolitie en de niet- officiële militie die door de bewoners van Zjehiang is opgericht. De migranten krijgen de schuld van de stijgende misdaad en van de verspreiding van besmettelijke ziekten. Zelf zijn ze woedend op de corrupte stadsdiensten die hen het leven zo moeilijk mogelijk maken, en hen niet de kans geven te integreren. Zo geldt de regel dat alle nieuwe woningen automatisch naar Peki nezen gaan. Daardoor rest ons geen andere keuze dan aan de rand van de stad eigen wijken op te richten, zeggen de migranten die daarmee reageren op het ver wijt dat ze getto's vormen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 5