GE ontwikkelt een beest van een vliegtuigmotor 1 export| rgroten uw is luiers Fascinerend. Gezellige catalogus laat zich niet verdringen door nieuwe media be stem >mie KORT ECONOMIE 20.-28.1.96 ZATERDAG 6 JANUARI 1996 JUARI 1996 A6 It, maar al maanden luiers, wasmiddelen Tr Gamble is op (lames voor merken De miljoenen die |e commerciële zen- _.i elk geval niet. JHe zaak wordt opge- Imeent Vinju. „Wij zijn Ind met allerlei bedrij- Isprek. Soms gaat iets I soms niet, zoals nu. Ironica uit het bestel bf Procter al aan dat ze die zender zou inzet- ze helemaal bij ons I wegblijven was niet (schatting, maar dat li weer goed. Over een Tal alles wel weer in Ijn. Ook bij P G fie opvatting dat het pinnen een maand weer jop de publieke zenders, (die blijven voor ons lijk," aldus woordvoer- Jmsbeek. Zeker als ze Ikening houden met de lens van P G. „Maar Ir voeren we hele pretti- (rekken. Dat komt wel aldus Glansbeek. Hij Jat niet dat de tijdelijke lop tot een omzet-daling tmpers of Ariel heeft j „De onderbreking van panden is te kort geweest effect te meten," zegt laar bleek uit onderzoek It het publiek zich mate- ïgert aan reclames over Iddelen, luiers en maand- |id. Gek genoeg heeft de vachte vervulling van die bp de Ster niet tot tevre- tacties geleid. „Nee, we niets gehoord," lacht Èirecteur Vinju. iar omstreden optiebeleg- eer belastingheffing tege- zegt de belastingdienst nisterie van Financiën en st geld aan de bank. Deze van, het rendement dat de rente en die is belast. Dat fngdienst van meet af aan Ier, Bank Bangert Pontier. belastingvrij. Het ministe- loebrengen aan het nieuwe |an de Amsterdamse effec- LH omhoog j is vorig jaar gestegen met |het marktaandeel van de naar 27,2 procent. Dit ja; ïng verder aan; alleen al de rkt betekent een toename Ijn heeft een goed jaar ach- lold. Het detailhandelscon- j Ij gen tot 29,6 miljard. |E-index ie Amsterdamse aandelen- Jen de Amsterdam Midkap- |ve samenstelling. Machine led verdwijnen uit de AEX tieve omzet op de Amster- joor handelshuis Hagemeyer j uit van de vorig jaar gelan- j het tweede echelon op de nn van Joep van den Nieu-1 rteur Frans Maas moeten J tegorie verlaten. Vendex en J procent ant van kopieermachines e ist vorig jaar met 20 procent ;et steeg met ongeveer 6 pr°* ior dit jaar is de Raad van 1 nieuwe apparaten was vol- id voor de groei. at besprekingen voeren van gas naar België, Du' en. :n meer opleveren. De gesc rmis van 1990 lijkt zich te n» ilen. Toen is de raming van iserves met ongeveer 300 rd kubieke meter bijgesteWr ivolg van nieuwe seism1 chniek, die leidde tot "e aardering van de reserves- lenmalige minister Andpe af vervolgens toestemminê ergroting van de export. 'itgangspunt is dat de oorziening van ons land i en periode van 25 jaaL^ 'orden veilig gesteld. j oeveelheid, die moet blijke apportages van de Gasunie> ventueel uitgevoerd worde General Electric Engines, een busje van de kunststoffenpro- Lcent GE Plastics in Bergen op Zoom, heeft de sterkste Vliegtuigmotor uit de geschie denis van de luchtvaart ont wikkeld. En eindelijk, na enige Vertraging, kan British Air- Lays het nieuwe paradepaard je aan haar vloot toevoegen: de Tjumbo van de 21e eeuw', de feoeing 777, met aan de vleu- lels de GE 90, de motor van de komende eeuw. Door Willem Reijn Cincinnati De nieuwe generaties fliegtuigen die met twee motoren de nceanen oversteken, heten officieel [top's, als afkorting van extendend— lange' twin operations ofwel lange [luchten voor vliegtuigen met twee botoren. Maar de andere uitleg heet ii engines turn or passengers swim. ii luchtvaartkringen zijn grapjes over taligheid tamelijk zeldzaam, maar bij botorenfabrikant GE Engines in Cinci- latti in de Amerikaanse staat Ohio is het itrouwen in de eigen vliegtuigmotoren «igenoeg onbegrensd. De betrouwbaar- bd van hun motoren ligt op een onge- ende hoogte van 99,8 procent. Tot geluk an de Nederlandse reiziger. Die moet in e lucht vrijwel altijd vertrouwen op de irikaanse techniek, want KLM, isavia en Martinair zijn alle trouwe JE-ldanten. GE heeft grote schreden gezet op de weg n zich om te turnen van een sterk mili- iir naar een civiel bedrijf. In de jaren Mg had GE nauwelijks een naam op te feuden als het ging om motoren voor de Sviele luchtvaart. Over de laatste drie ar claimt GE een leiderspositie met een parktaandeel van 65 procent, (at marktaandeel is vooral ook te danken in een slimme manoeuvre in het verle- m. GE Engines ging een joint—venture n met het Franse bedrijf Snecma. men produceren zijn de CFM—56, de jndaardmotor onder de Boeing 737. En pdat dit toestel voor middellange standen het best verkochte vliegtuig uit i luchtvaartgeschiedenis is, weet GE 1 h meteen marktleider. ecessie e lege fabriekshallen leren echter dat de cessie ook aan GE niet is voorbijgegaan. 'i[ 1994 werkten er nog veertigduizend iensen, nu zijn dat er 23 duizend. „We kenden erop dat de omzet zou groeien pr tien miljard gulden," zegt Pat Klaus, :ctiewoordvoerster van GE Engines in Amerikaanse Cincinnati. „Door de fugval van de markt is dat slechts zes d. Ondertussen eisten onze klanten 1 lagere prijzen en moesten we de pro- ktiviteit flink verhogen." 5 heeft de bakens op tijd verzet. Waar drijven als Fokker en Dasa dieprode jfers schrijven, weet GE bij een omzet 8,5 miljard gulden een bruto- rijfsresultaat van 1,5 miljard gulden Roteren. Het bedrijf investeert flink in iuwe motoren, want de eisen worden iger. Motoren moeten zuiniger, lier en schoner zijn. Met de GE 90 wil 1 Engines de volgende eeuw in. Een :st van een motor, die de toch stevige jitoren onder de vleugels van een Boeing de Jumbo, tot kinderspeelgoed •adeert. [recente testen leverde de GE 90 110 De enorme omvang van de GE 90-motor blijkt goed op deze foto. De super-sterke motor wordt getest op een Jumbo. De montage van motoren bij GE Engines in het Amerikaan se Cincinnati. Ondanks de recessie is de motorendivisie winst gevend. FOTO'S GE duizend pond stuwkracht, een absoluut record in de luchtvaartgeschiedenis. Ter vergelijking: De gemiddelde motor onder een vliegtuigvleugel levert zo'n vijftigdui zend pond. General Electric koestert de GE 90 als een baby. „In tegenstelling tot wat onze concurrenten doen, hebben wij een geheel nieuwe motor ontwikkeld," zegt dr. Ram K. Matta, manager van alle projecten voor nieuwe GE-motoren. „Waar andere bestaande motoren door-ontwikkelen, is deze vanaf de tekentafel compleet nieuw. De investering in de GE 90 bedroeg de lieve som van 1,5 mil jard dollar, bij de huidige koers tweeënhalf mil jard gulden. Het Franse Snecma participeert ove rigens voor 25 procent in het programma. De verkopen moeten nog op gang komen, maar de motor lijkt op een gunstig moment te wor- foto's GE den gelanceerd. De luchtvaart maatschappijen herstellen van de harde klappen die zij na de Golfcrisis kregen, de nationale overheden worden steeds stren ger op het gebied van geluidsoverlast en de sterk vervuilende luchtvaart ziet de teugels aangetrokken. Milieunormen Zo voeren Scandinavische landen een boeteheffing in op de luchtverontreini ging, die vliegtuigen veroorzaken. „Onze motor blijft ver onder de strengste IACOnormen voor stikstofoxiden," zegt woordvoerster Klaus. „Ze zitten op twaalf procent van de maximaal toegela ten emissie," aldus Matta. Dat is te dan ken aan de DACtechniek (double annu al combusters). Deze factoren samen zullen naar stellige overtuiging van de vliegtuigbouwers en hun toeleveranciers straks een versnelde vervanging van de vloten betekenen. Daarbij komt dat de huidige vliegtuigen toch al langer zijn aangehouden, omdat de gebruikers geen geld hadden voor ver vanging. Ondertussen hebben de ontwerpers van General Electric ontdekt dat de grenzen van de vooruitgang naderen. Vooral wan neer het gaat om het terugbrengen van de geluidsbelasting. „Het vliegen zelf maakt geluid: het zich verplaatsen door de lucht. Dat lawaai overstemt inmiddels in de meeste gevallen al het geluid van de motoren. Wij kunnen weinig meer win nen." De luchtvaartmaatschappijen stellen zich nogal terughoudend op bij de aanschaf van de nieuwe motor In luchtvaartkrin gen heet het dat bewezen techniek de voorkeur geniet boven echt nieuwe tech nologie. Laat een ander het risiso maar lopen, je kunt beter wat later in de cyclus zitten. En dat niet alleen vanwege de vei ligheid, maar ook om redenen van betrouwbaarheid en onderhoudskosten. De GE 90 is allereerst bedoeld voor de Boeing 777, het nieuwe paradepaardje van de Amerikaanse fabrikant. De Boeing tripleseven is een buitengewoon belangrijk toestel. Het is iets kleiner dan de oude Jumbo en zal door de grotere flexibiliteit op veel bestemmingen de 747 vervangen. Het toestel zal in de komende decennia het gezicht van de luchtvaart bepalen. Maar juist bij dit vliegtuig is General Electric in aantallen verkopen nog niet bovenmatig succesvol. Psychologisch hebben Amerikanen wel een mooie klap per gemaakt: British Airways is als klant binnengehaald. De grootste en bovendien winstgeven de luchtvaartmaatschappij ter wereld was tot nog toe trouw aan de oerbritse motorenfabrikant Rolls Royce. British Airways heeft nu echter GE verkoren als motorenleverancier voor de reeks nieuwe Boeings 777. De aflevering van het eerste toestel is ech ter niet geheel zonder problemen verlo pen. De GE 90 moest verschillende tests overdoen, waardoor de eerste Britse blauwgrijze 777 pas tegen oudjaar in plaats van in september op Heathrow zijn opwachting kon maken. De echte strijd met de concurrenten Pratt Whitney en Rolls Royce zal pas los branden als de motor zich heeft bewezen bij British Airways, Continental en Lau- da Air. En die strijd zal hevig zijn: van elk vliegtuig wordt 20 tot 25 procent van de kosten uitgegeven aan motoren. Een beetje belegger wordt niet gehinderd door de waan van de dag. „Als je maar eens in de vier jaar in de krant kijkt, zie je alleen maar winst", opper de directievoorzitter Pieter Korteweg van de beleggings- groep Robeco in het voorjaar van 1994. Beleggers kijken wél in de krant en zien daar ook dat beleggingsfondsen in het alge meen en de Róbeco Groep in het bijzonder ondermaats presteren. Dat wil zeggen: het rendement van de beleggings fondsen is gemiddeld veel lager dan het gemiddelde van de belangrijkste aandelen markten in de wereld. De wereldindex van Morgan Stanley geeft over 1995 een rendement op aandelen aan van 11,9 procent. De op aan delen gerichte beleggings fondsen in Nederland zijn gemiddeld niet verder geko men dan 7,3 procent. Dat is toch heel wat meer dan de spaarcenten op de bank opbrengen, maar beleggers zit het niet lekker dat 'hun' fond sen zo achterblijven. Speciaal als zij hun oog over de in Amsterdam genoteerde aan delen laten gaan: daar was hun lieve geld met niet min der dan 20 procent gegroeid. Ook de op de Nederlandse markt gespecialiseerde aan delenfondsen haalden dit gemiddelde niet: hun (op zichzelf fraaie) rendement bleef bijna vijf punten onder de toename van de index. Geen wonder dat de positie van de beleggingsfondsen onder druk staat. Na oktober 1987, toen een aantal particu liere beleggers met de vingers tussen de deur kwam, hebben deze fondsen miljarden bij elkaar gestofzuigerd omdat zij tegen lage kosten voor vol doende risicospreiding kon den zorgen. De Robeco Groep, de Albert Heijn van de kleine beleggers, heeft onderwijl een groot aantal concurrenten gekregen, vaak huisfondsen van banken en verzekeraars die de mondig geworden spaarder aan zich wilden binden. Sommige fondsenbeheerders hebben echter tenminste twee handicaps: zij denken na en zij menen het beter te kunnen doen dan 'de markt'. Dat wil wel eens lukken, maar vaak ook niet. Zoals de Robeco Groep, die er nu al voor het tweede jaar behoorlijk naast zit. Fondsenbeleggers zijn nogal gedweeë types, dan wel gewe zen avonturiers, maar het lijkt er toch op dat zij langzamer- Door Louis van de Geijn hand in beweging komen. Beursvoorzitter Van Ittersum meldde deze week over 1995 een toename van de order stroom van particulieren. En uit de voorlopige cijfers van de Robeco Groep komt naar voren dat de 'hoofdfondsen' van de Groep, de aandelen fondsen Robeco en Rolinco, alleen maar op peil zijn geble ven door waardestijging en dividend. Na aftrek daarvan is de inleg behoorlijk afgeno- 'Ik denk dus ik zit er naast Die nieuwe doe-het-zelvers kunnen goedkoper dan voor heen hun eigen zaken doen aan de beurs: de tarievenslag in de effectenbemiddeling heeft weinig overgelaten van het kostenvoordeel dat de beleggingsfondsen bieden. Wie met een betrekkelijk gering bedrag (een ton is wei nig in dit verband) een behoorlijke spreiding wil bereiken, moest vroeger one venredig veel kosten maken omdat hij vaak kleine transac ties deed. Dat wil niet zeggen dat de doe-het-zelver het dit jaar beter zal doen dan het beleg gingsfonds dat hij zojuist de rug heeft toegekeerd. De bre de internationale spreiding kan deze keer best heel heil zaam uitpakken. Bovendien hebben particuliere beleggers dezelfde tekortkoming als fondsenbeheerders: zij den ken dat ze het beter weten dan de rest. (ADVERTENTIE) De wereld van de watersport. Messe ifo Düsseldorf Basis for Business Rops Trade Consultants bv. Tel: 070-350 ll 00 Marktonderzoekers geweren dat het Neder- andse winkelende publiek rijp wordt voor Shuiswinkelen. Anderen letten er hun vraagte kens bij. Toch gaan jteeds meer leveranciers :Van consumenten-pro- jlukten elektronisch (via flternet) de boer op. AH experimenteert in het pesten des lands met Zljn 'Thuisservice'. Per kabel bestelde kruide nierswaren worden aan Puis bezorgd. Verzeke raars bieden op Teletekst pun diensten aan. Maar jën postorder-bedrijf als .ehkamp, ^at jaren- Fg ervaring heeft met rinkelen uit de luie foei, ziet het grootscha lige commerciële, prakti- phe nut van de elektro- Jica nog niet. Blijft de Papieren catalogus? Over Traag houden perts 23 en 24 januari j Amsterdam een inter nationaal congres. Por Albert Eikenaar Pe consument is de maat. i dicteert het tempo". CwT,g directeur M. Laseur po Wehkamp weet er eigenlijk Ew 6-nt zinn'S woord over te Tj.en of on wanneer het basis- fc Van onderneming, de fcr P,er,iaar in een oplage IrvL j miljoen stuks |schijnende 'gedrukte etala- «L km* bllkveld verdwijnt. PP korte termijn zeker niet". Zijn chef, Wehkamp-topman Schellekens, ging eind vorig jaar op een congres over de toe komst van het Nederlandse kabelnet een stap verder. „De elektronische snelweg zal onze catalogus nooit helemaal ver dringen", aldus zijn prognose. „Misschien dat we over tien jaar 15 procent van de omzet uit de nieuwe media halen". En bij dat aandeel gaat het dan om een verschuiving, niet om een ver groting. Collega W. Amian van Necker- mann Nederland voorziet wel dat de kopers thuis straks mas saal via monitor of tv-scherm de produkten op afstand uitzoeken en rechtstreeks on line hun wensen opgeven. „Voor het echt zover is, moet eerst de huidige Nintendo-generatie, die de moderne middelen nu al beheerst, tot de jonge ouderen behoren. Dan praten we over 2040", zo verkondigde hij voor een gezelschap vakmensen. Ook Amian houdt derhalve vooralsnog rekening met de almacht van de verbruiker 'die zelf bepaalt op welk uur van de dag hij naar ons aanbod wil kij ken waar hij zich ook bevindt en hoe hij wil bestellen'. De catalo gus is niet aan plaats of stroom gebonden - en dat blijft een ijzersterke troef. De elektronica zal niet in staat zijn op dat punt het snuffelen in een gids te ver slaan. Bij de tijd Niettemin haken de voornaam ste catalogus-producenten, reis gidsenmakers en andere uitge vers van reclamedrukwerk voorzichtig in op de 'interactie ve' multimediale ontwikkelin gen. Iedereen probeert bij de In.een van de vijf fotostudio's van Wehkamp wordt gewerkt aan opnames voor de nieuwe postordercollectie. FOTO ERIK VAN 'T HULLENAAR tijd te blijven om slagvaardig te reageren als er toch zaken - zoals het thuisbankieren - in een stroomversnelling raken. De proeven om kennis over het ver anderende consumentengedrag te vergaren, vergen flinke bedragen. Aan de omzet dragen ze niet meetbaar positief bij, laat staan aan het resultaat. Maar kansen bestaan er wél. Laseur van Wehkamp ziet eer der als voordeel de klant met de nieuwe technologie breder te informeren en eventueel te prik kelen. „CD-i en CD-Rom-schij- ven bieden extra service. Ze laten zien hoe de boormachines werken of hoe een zomerjurkje op een lichaam uitpakt. Die visualisering vergemakkelijkt de keuze. De presentatie van de artikelen gebeurt levendiger. Je bent in staat doelgericht andere gebruiksmogelijkheden te sug gereren, aankoopimpulsen op te wekken". Jongeren Bij Wehkamp wordt zwaar nagedacht over de meerwaarde die de nieuwe media met hun beeld en geluid latent in zich bergen. „We analyseren bij wel ke type consument specifieke behoeften leven". Het koopge drag van de Wehkamp-klant zegt al iets over diens voorkeu ren. Bij de logistiek (bestellen, bezorgen, betalen) rukt de elek tronica snel op. Duidelijk is dat jongeren, hoger opgeleiden en technisch onderlegden voorop lopen bij home shoping per computer - maar niet in grote getale. Laseur: „Pas als meer dan de helft van Nederland een pc plus de benodigde uitrusting bezit, komt de samenhang van dat sys teem, inclusief de functie van de catalogus, in een ander daglicht te staan. Dan kunnen het kij ken, selecteren en opgeven van bestelling gekoppeld gebeuren. In die combinatie wordt de elektronische weg goed benut". Een belemmering, los van de houding van de consument, vor men de aanmerkelijk hogere video-produktiekosten voor een live catalogus op CD-Rom en CD-i met opnamen in de vorm van tv-reportages. „Om ons hele assortiment op een schijf te zet ten, is in financieel opzicht onbegonnen werk. Je moet daarom zorgvuldig kiezen wat je in de CD-etaiage zet. Ai met al kleven daar zakelijke risico's aan. Om alles wat Wehkamp in huis heeft overzichtelijk uit te stallen, heb je als aanvulling het vertrouwde boekwerk nodig. In één oogopslag geeft dat een totaalplaatje van wat er alle maal is". Veiling Wel experimenteert de Zwolse firma, net als vele andere bedrijven, met zogeheten 'fun'- pagina's op Internet. „Dit beschouwen we als laboratori um. We organiseren een veiling waarbij we overtallige voorraad via afmijnen met korting van de hand doen. Ook kunnen we actuele seizoengebonden artike len in de aanbieding doen, direct op trends aansluiten. Het betreft een beperkte aanvullen de activiteit. En zo zie ik op dit moment alles op het gebied van de nieuwe technologieën. Zolang de consument niet dui delijk de marsrichting aan geeft", aldus Laseur. Bij het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen kreeg technisch bedrijfskundige A. Noppen tot nu toe geen sig nalen dat de catalogus - een marktsegment van een half mil jard - er snel aan gaat. „We zien wel een toename van allerlei 'on line' diensten bij business-to- business. Dat gaat niet ten koste van gedrukte informatie. Moge lijk dat op de lange duur de oplages van gidsen en prijscou ranten slinken". Digi-beten Groothandel Technische Unie geeft elk jaar een reeks forse bestel- en handboeken uit. De dikste ('Electro') telt 1.500 pagi na's, met een oplage van 120.000 exemplaren. C. Kosteren van TU: „Ooit verdwijnen ze in deze vorm. Voorlopig blijven we ze hard nodig hebben, voor maga zijnmedewerkers die niet met de pc vertrouwd zijn. In onze bran che, met al die kleine bedrijfjes, tikt dat aantal digi-beten lekker aan". Bij meubelconcern Ikea ver wacht commercieel directeur W. van Haaften evenmin onder gang van de geïllustreerde cata logus door de eigentijdse media, „CD-Rom is qua beeldkwaliteit niet goed genoeg, de toeganke lijkheid niet groot. De mensen hanteren gemakkelijker met meer plezier een catalogus. Bij meubels kopen draait het om een emotionele beleving. Je moet de stoffen betasten, het leer ruiken, zitten. Een catalo gus roept beter sfeer en voorpret op dan het tv-beeld. Dat werkt niet zo intiem, zo gezellig. Voor ons geldt de catalogus als belangrijkste externe verkoop instrument".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7