Wegener en Arcade willen fuseren Licht optimisme kantorenmarkt Rentedalingen drijven huizenprijzen verder op m □PI ap| [DQ [oQj Hq] IHO SU HJ Hl GE ontw DE STEM Omzet bij Bredase veiling is gedaald Loeki de Leeuw is even uit de luiers Gasunie wil expoil van gas vergroten Bier met een rietje Hl □n i DE STEM Vraag naar bedrijfsruimte blijft in West-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen op peil Buurtsuper Dagmarkt verdwijnt A n □O □O □H ECONOMIE Fiscus: 'Escape' is belastbaar Omzet en marktaandeel AH omhoog Stork en Pakhoed uit EOE-index Winst Océ stijgt met 20 procent Economie Apeldoorn (anp) - Het uitge vers- en informatieconcern Wegener en Arcade Beheer staan op het punt te fuseren. Arcade is exploitant van com merciële tv- en radiostations en eigenaar van enkele pla tenmaatschappijen. Bestuursvoorzitter van Wegener C. Appeldoorn noemde de nieuwe combinatie 'uniek voor Neder land'. In het buitenland, in de Verenigde Staten (Time Warner), maar ook dichterbij in Duitsland (Bertelsmann) zijn voorbeelden van multimediale ondernemin gen, actief in de informatie-, communicatie- en amusements industrie. Op 30 november maakte Wegener bekend dat er oriënterende besprekingen met Arcade werden gevoerd over vérgaande samen werking. Die zijn nu zo ver gevorderd dat 'de verwachting gewettigd is dat overeenstem ming kan worden bereikt tussen beide ondernemingen', aldus Appeldoorn gisteren. „Op hoofd lijnen zijn we rond." De nieuwe onderneming die uit de volledige fusie te voorschijn komt, gaat Wegener Arcade heten. Wegener koopt al het geplaatste aandelenkapitaal van Arcade Beheer. Dat gaat gedeel telijk in de vorm van nieuw uit te geven certificaten (stemloze aan delen) Wegener en gedeeltelijk in contanten. Door de fusie ontstaat een con cern met een omzet van ongeveer 1,4 miljard en een winstkaliber van 75 miljoen. De nieuwe onderneming telt circa 5500 werknemers. Wegener behaalde vorig jaar een nettowinst van ongeveer 58 miljoen bij een omzet van 960 miljoen. Arcade was vorig jaar goed voor een resultaat van 16,9 miljoen op een ver koopcijfer van 398 miljoen. Wegener is actief op het gebied van regionale dagbladen en huis- aan-huisbladen in Overijssel, Gelderland, Utrecht en Zuid- Holland.Wegener voert verder de markt aan op het gebied van direct-marketingdiensten en is actief in nieuwe elektronische media. Arcade kent vier onderdelen: muziek, media, retailactiviteiten en film en video. Het bedrijf is exploitant van de commerciële tv-stations 10 Gold en The Music Factory en van de radiostations Radio 10 Gold, Love Radio en Concert Radio. Ook is Arcade eigenaar van platenmaatschap pijen als CNR Music en Vanguard Classics. Ook heeft het een eigen keten van ruim 70 winkels (The Music Store). Wegener verwacht dat 'als gevolg van de fusie in beginsel geen gedwongen ontsla gen zullen optreden'. Appeldoorn verwacht ook geen vermindering van het aantal banen, lichtte hij toe. „De activiteiten vullen elkaar zo mooi aan, dat ik dat niet verwacht." De NVJ heeft in eerste instantie positief gereageerd op de aan kondiging van de fusie. De jour nalistenvakbond onderstreept nogmaals het belang voor dag bladbedrijven om zich te verbre den in de richting van nieuwe media in plaats van andere dag bladen over te nemen. Van onze verslaggever Breda - De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) is voorzichtig positief over de ontwikkeling van de kantoren- markt. Hoewel de NVM-makelaars in 1995 negen procent min der kantooroppervlakte verhuurden, constateerden zij wel een behoorlijke verbetering van de huurprijzen van 215 naar 225 gulden. Het is vooral het midden- en kleinbedrijf geweest, dat zich afgelopen jaar op de markt aan bood. Het gemiddelde nieuw ver huurde kantoor daalde daardoor in omvang van 462 in het eerste half jaar van 1994 naar 323 vier kante meter in de tweede helft van 1995, schrijft de NVM. In de regio Breda viel de vraag naar kantoorruimte tegen, meldt DTZ Zadelhoff in haar jaarover zicht. DTZ Zadelhoff is een van de grootste bemiddelaars in de zakelijke onroerend-goedmarkt in Nederland. De makelaardij rekent heel West-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen tot haar regio Breda. Aarzelend De opname bleef steken op 15.000 vierkante meter, nog niet de helft van 1994. De belangrijk ste oorzaken zijn de tegenvallen de gang van zaken in Roosendaal en het uitblijven van vraag in Bergen op Zoom, zegt Zadelhoff. In Breda zelf was sprake van een aarzelende stemming. Zadelhoff registreert een daling in de afzet. Weliswaar waren er vele kleine transacties maar grote verhuizin gen bleven uit. De huurcontrac ten voor DirectView en de KNVB, die beide 1200 vierkante meter opnamen, waren positieve uit zonderingen. Partijen die in Breda naar nieuwe kantoorruimte van hoge kwali teit zoeken, konden niet aan hun trekken komen, schrijft Zadelo- hoff. „De kwaliteit van de meeste bestaande objecten was matig. Veelzeggend is dat zeker eender de van de aangeboden ruimte in aanmerking kwam voor herbe stemming of renovatie." De vraag naar bedrijfsruimte bleef wel goed op peil, zegt Zadelhoff. Er werd 80.000 vier kante meter opgenomen, onge veer hetzelfde niveau als dat van 1993 en 1994. Het aandeel van de stad Breda liep terug. In de regio viel de vestiging van Bierbrouwe rij Palm in Raamsdonksveer op, Road Air in Etten-Leur en Bridgestone Firestone op Moer dijk. Winkels De winkels in Breda deden het behoorlijk. De vestiging van het grote nieuwe winkelcentrum De Barones doet vrezen voor de ont wikkeling van een deel van de Ginnekenstraat, schrijft Zadel hoff. In Roosendaal liggen de prijzen aan de hoge kant (600 tot 900 gul den), vindt Zadelhoff. In Bergen op Zoom gaat het niet goed. „Er heerste een vrij matte stemming en de belangstelling voor vesti ging was beperkt. In het winkel kerngebied kwamen zelfs win kels leeg te staan." De huurprij zen in Breda bleven op niveau (1300 tot 1500 gulden), maar in Bergen op Zoom en Roosendaal stonden de opbrengsten onder druk. Landelijk nam de verhuur van winkelruimte wat af, meldt de NVM. De huurprijs kalfde met anderhalf procent licht af. „De NVM verwacht dat de huurprij zen van winkels verder onder druk komt te staan vanwege de overbewinkeling die ons land kent," schrijft de makelaarsorga nisatie. Helmond (anp) - De supermarktketen Dagmarkt, onderdeel van Ven dex International, verdwijnt uit het straatbeeld. Vendex gaat ruim vijftig van de 76 winkels onderbrengen bij haar dochters Edah en Basismarkt. Het concern zal een kleiner deel ombouwen tot winkels voor de snelle, gemakzuchtige consument. Over een andere groep moet Vendex nog een beslissing nemen. Niet uitgesloten is dat een deel de deuren dicht moet gooien. Bij de 76 winkels werken ongeveer 850 mensen. Volgens een Vendex- woordvoerder is in bijna alle gevallen herplaatsing mogelijk. Volgens Vendex heeft Dagmarkt 'geen uitstraling'. „De winkelformules van Edah en Basismarkt zijn herkenbaar. Maar Dagmarkten heb je als buurtwinkels, maar ook in onze warenhuizen." Met de stap wil Vend- exhaar marktpositie versterken en de winstgevendheid vergroten. Dagmarkt maakte volgens Vendex trouwens wel winst. Bier dat gedronken moet worden met een riet je. De Duitse brouwer Dortmunder Union brengt het maandag op de Nederlandse markt, bij de start van de horeca-beurs Horecava in de RAI in Amsterdam. Het 'Berliner Weissbier' heeft een alcoholpercentage van 3,7 en is niet wit maar groen, door de toevoeging van waldmeister- siroop. Naar aanleiding van de start van Horecava wer den gisteren de resultaten van een onderzoek bekend gemaakt naar het gebruik dat Nederlan ders van horeca-gelegenheden maken. De snack bar blijkt van alle horecazaken het meest popu lair bij de consument. Bijna 90 procent van de mensen bezoekt wel eens een horecazaak en een kwart van deze consumenten komt in snackbars. 10 procent zegt nooit in de horeca te komen. Ver der bezoekt 20 procent van de mensen weieens buitenlandse restaurants, en 12 procent weet de fast-food-zaken te vinden. Exclusieve restau rants zijn met een aandeel van slechts 6 procent inderdaad exclusief. foto anp Van onze verslaggever Breda - De RBT-veiling in Breda heeft in het net afgeslo ten 1995 een omzet gereali seerd van 357 miljoen gulden. Dat is aanzienlijk minder dan de 375 miljoen gulden die in 1994 werden omgezet. Volgens de kersverse directeur H. Rijsdijk is daarmee duidelijk dat 1994, na de slechte jaren '92 en '93, slechts een tijdelijke opleving heeft betekend. Vooral voor de tomatentelers, verantwoordelijk voor een substantieel deel van de RBT-omzet, was 1995 een ramp zalig jaar. De enorme uitbreiding van het assortiment met talloze merken en soorten heeft weinig aan de slechte prijsvorming kun nen veranderen. De tomatente lers ondervonden een moordende concurrentie vanuit Zuid-Euro pa. Volgens de RBT-directeur was het ook een slecht jaar voor de telers van andijvie, paprika, prei en vollegrondssla. De RBT-veiling is dé aardbeien veiling van Nederland, maar ook met de zomerkoninkjes ging het niet best. De warme zomer zorg de voor een snelle rijping in korte tijd waardoor een enorme aan voer de prijzen drukte. Maar er waren ook positieve uit schieters. De prijzen van vooral komkommers en glassla maar ook spruiten en witlof herstelden zich. In de export viel vooral op de stijging van de afzet richting voormalig Oostblok, naar Enge land en naar verder gelegen lan den als Japan, Canada en de VS. Traditionele exportlanden als Frankrijk, Duitsland en België lieten een lichte stijging zien. Elektro-auto - General Motors, 's werelds grootste auto fabrikant, brengt dit najaar als eerste op grote schaal een elektri sche personenauto op de markt. De EV1 is voorlopig alleen te koop in enkele Amerikaanse sta ten. De prijs bedraagt meer dan 50.000. De actieradius van de accu is 115 km. Door Willem Reijn Breda - De rentedalingen in de tweede helft van het jaar hebben de huizenprijzen flink opgedreven. Lag de prijsstijging in de eerste zes maanden nog op het inflatie niveau, daarna zijn de prijzen weer met zes tot zeven pro cent omhoog geschoten. Over heel 1995 is de prijsstijging zo op vier procent uitgekomen. Dat is op het eerste gezicht nog heel redelijk vergeleken met de enorme stijgingen sinds 1990, maar de uitkomst is een stuk hoger dan de Nederlandse Ver eniging van Makelaars bij de halfjaarcijfers had voorspeld. Toen heette het dat de tijd van de grote prijsstijgingen achter ons lag. De huizenmarkt was tot rust gekomen en de prijzen zou den alleen de inflatie bijhouden. Daarmee zouden de huizen feite lijk in reële termen niet duurder worden. Met een inflatie van cir ca anderhalf procent is de waar de van een huis echter opnieuw met een goede 2,5 procent geste gen. Sinds 1990 zijn huizen in reële termen 15 en in absolute cijfers 25 procent duurder geworden. De makelaars zijn verrast door deze ontwikkeling. Vooral in het vierde kwartaal steeg het aantal verkopen explosief, schrijft de NVM. „In deze periode werd maar liefst dertig procent van de totale verkopen van 85.000 hui zen van 1995 gerealiseerd." Met zo'n 27.000 transacties liggen de verkopen in dat vierde kwartaal vijftig procent boven alle andere periode van de laatste drie jaar. De NVM schrijft de sterke stij ging in de tweede helft van 1995 toe aan verschillende factoren. De gedaalde rente is de eerste oorzaak. De marktrente heeft na □U □Q de oorlog nog nooit zo laag gestaan als nu. De hypotheek rente is binnen een jaar gedaald van gemiddeld 8 naar 6,3 pro cent. De voordelen voor de huizenko per zijn overigens beperkt. „De korte-termijnrente is voor hypo theken wel laag, maar voor lan gere termijn niet," zegt woord voerster E. Boeschoten van de Vereniging Eigen Huis. Boven dien dempt een spaarhypotheek, de meest gebruikte vorm van geldlenen in de huizenmarkt, de invloed van rente-schommelin gen af. De vaste stemming op de huizen markt vindt verder een oorzaak in de trage oplevering van nieuwbouwprojecten, consta teert de NVM. Daardoor is spra ke van een aanhoudende krapte. Met de oplevering van nog geen 6400 nieuwbouwwoningen per maand blijft de produktie dit jaar dertien procent achter bij 1994. En dat terwijl er juist méér woningen nodig zijn. De krapte blijkt ook uit het feit dat een huis nog steeds bijzonder snel van de hand gaat. De tijd dat een huis in Nederland te koop staat is weliswaar wat opgelopen van 66 naar 77 dagen, maar dat is nog altijd korter dan in 1992, toen het 85 dagen duur de voordat een koop gemiddeld rond was. In 1991 deed een verkoper er zelfs 107 dagen over om een koper te vinden.Een belangrijke factor voor de prijsstijging is ook het toegeno men vertrouwen van de consu ment in de economie. Die is daardoor eerder bereid om een nieuw huis te kopen en daaraan meer geld te besteden. Nog steeds is er behoefte aan de wat duurdere eengezinswoning van 250.000 tot 400.000 gulden. Het zijn vooral de dertigers en de veertigers geweest, die door de lage rente en het vertrouwen in de economie in het afgelopen half jaar enthousiast de markt zijn opgegaan om een nieuwe woning te zoeken. „De vraag naar koopwoningen zal onver minderd aan houden," □O □Q □O □O □pi JÜSS □n voorspelt NVM-voorzitter Van Groeningen. De consument kan de prijsstijging nog steeds bij houden als het om de financie ring gaat. Uit statistieken van de Vereniging Eigen Huis blijkt dat de ontwikkeling van de prijzen en de leencapaciteit elkaar sinds 1989 evenwichtig volgen. VEH-woordvoerster Boeschoten vindt de prijsstijging van vier procent daarom niet buitenspo rig. „Een prijsstijging van vier pro cent is niet verontrustend. Wel raden wij huiseigenaren aan om hun rente voor langere tijd vast te leggen. Dat kóst weliswaar een hogere rente, maar dan kunnen zij niet na vijf jaar onaangenaam wor den verrast als zij hun rente moeten oversluiten." NVM-voorzitter Van Groenin gen waarschuwt ondertussen voor al te veel optimisme. „Kopers zijn kritisch en zullen niet elke vraagprijs willen beta len. De koper houdt zijn finan ciële grens goed in het oog. Hier door blijft de prijsontwikkeling marktconform en zullen er geen excessen ontstaan," meent hij. ZATERDAG 6 JANUARI 1996 Al)| Door Hans van Alebeek DE KIJKERS hebben het amper gemerkt, maar al maanden zijn de Ster-blokken nagenoeg vrij van luiers, wasmiddelen en maandverband. Het concern Procter Gamble is op Nederland 1, 2 en 3 gestopt met tv-reclames voor merken als Pampers, Ariel, Dreft en Always. De miljoenen die daarmee gemoeid zijn gaan nu naar de commerciële zen- ders. A. Vinju in elk geval niet „Deze hele zaak wordt opge. blazen," meent Vinju. „Wij zijn doorlopend met allerlei bedrij ven in gesprek. Soms gaat iets door en soms niet, zoals nu. Toen Veronica uit het bestel stapte, gaf Procter al aan dat ze meer op die zender zou inzet- ten. Dat ze helemaal bij o»j zouden wegblijven was niet onze inschatting, maar dat komt wel weer goed. Over een maand zal alles wel weer in orde zijn. Ook bij P G heerst de opvatting dat hel bedrijf binnen een maand weer terug is op de publieke zenders. „Want die blijven voor ons belangrijk," aldus woordvoer der Glansbeek. Zeker als ze meer rekening houden met verlangens van P G. „Maar daarover voeren we hele pretti ge gesprekken. Dat komt wel goed," aldus Glansbeek. Hij verwacht niet dat de tijdelijke Ster-stop tot een omzet-dalinj van Pampers of Ariel heeft geleid. „De onderbreking van drie maanden is te kort geweesl om dat effect te meten." hij. Vorig jaar bleek uit onderzoek Op jaarbasis geeft Procter Gamble zo'n 145 miljoen gul den uit aan reclame. Vooral tv- reclame. Sinds oktober vorig jaar gaat een deel van die mil joenen voorbij aan de neus van Loeki de Leeuw. Via IP, dat de commerciële zenders RTL en Veronica bedient, zijn de luier- wasmiddel- en maandver band-commercials nog wel te zien. Volgens P G-woord voerder J. Glansbeek is zijn bedrijf bij de Ster gestopt omdat de com merciële zenders beter bekeken worden door dé doelgroep van Procter Gamble: huisvrou wen met kinderen. Een tweede reden is dat IP soepeler omspringt met de wensen van de gigant dan de Ster. „Daarbij gaat het niet alleen om de centen," benadrukt Glansbeek. „Om een voorbeeld te noemen: een commercial die voor- of achterin een reclame blok zit, wordt beter onthou den dan de rest. Bij de Ster, waar reclame alleen voor of na een programma wordt uitge zonden, zijn de blokken veel langer dan bij IP. De kans dat je dus ergens middenin komt te zitten is bij de Ster dus veel groter. IP-directeur F. Eijken is blij met de extra reclame-opbreng sten van de afgelopen drie maanden. „Maar ik kan me voorstellen dat mijn collega bij de Ster minder gelukkig is." Die indruk wekt Ster-directeur „eneral Electric Engines, een! usje van de kunststoffenpro- lucent GE Plastics in Bergen p Zoom, heeft de sterkste üegtuigmotor uit de geschie- enis van de luchtvaart ont- ikkeld. En eindelijk, na enigf ertraging, kan British Air ways het nieuwe paradepaard e aan haar vloot toevoegen: d< Jumbo van de 21e eeuw', de 3oeing 777, met aan de vleu gels de GE 90, de motor van dj romende eeuw. joor Willem Reijn lincinnati De nieuwe generati liegtuigen die met twee motoren i iceanen oversteken, heten officie top's, als afkorting van extendend-1 mge twin operations ofwel lang luchten voor vliegtuigen met tw| ptoren. Maar de andere uitleg he 1 engines turn or passengers swimi luchtvaartkringen zijn grapjes ov< iligheid tamelijk zeldzaam, maar iOtorenfabrikant GE Engines in Cind atti in de Amerikaanse staat Ohio is h- rouwen in de eigen vliegtuigmotors igenoeg onbegrensd. De betrouwbaai lid van him motoren ligt op een ongi |ende hoogte van 99,8 procent. Tot gek Tan de Nederlandse reiziger. Die moet i Ie lucht vrijwel altijd vertrouwen op c lerikaanse techniek, want KLfl insavia en Martinair zijn alle trouv lE-klanten. ■E heeft grote schreden gezet op de wd om zich om te turnen van een sterk mil naar een civiel bedrijf. In de jare jtig had GE nauwelijks een naam op t gouden als het ging om motoren voor ■viele luchtvaart. Over de laatste dr jaar claimt GE een leiderspositie met eej larktaandeel van 65 procent, lat marktaandeel is vooral ook te danke een slimme manoeuvre in het verli nog dat het publiek zich malden. GE Engines ging een joint—venti loos ergert aan reclames ova! wasmiddelen, luiers en maand verband. Gek genoeg heeft dei onverwachte vervulling van dit wens op de Ster niet tot tevre den reacties geleid. „Nee, wt hebben niets gehoord," lachl Ster-directeur Vinju. met het Franse bedrijf Snecmi en produceren zijn de CFM—56, i daardmotor onder de Boeing 737. idat dit toestel voor middellang itanden het best verkochte vliegtuig i de luchtvaartgeschiedenis is, weet G zich meteen marktleider. ider: Amsterdam - Houders van het nieuwe, omstreden optlebeleg- gingsprodukt Escape kunnen zonder meer belastingheffing tege-l moet zien op hun rendementen. Dat zegt de belastingdienst] Amsterdam. Het standpunt van het ministerie van Financiën de fiscus is: mensen lenen bij dit produkt geld aan de bank. D( koopt daar opties voor. De vrucht daarvan, het rendement dat de particulier ten deel valt, is een variabele rente en die is belast. heeft het ministerie volgens de belastingdienst van meet af duidelijk gemaakt aan de initiatiefnemer, Bank Bangert Pontierl De bank presenteerde het produkt als belastingvrij. Het minisb riële standpunt kan een gevoelige slag toebrengen aan het nieiwt produkt, dat maandag voor het eerst aan de Amsterdamse tenbeurs staat genoteerd. Zaandam - De omzet van Albert Heijn is vorig jaar gestegen met 3,7 procent tot 9,34 miljard. Ook het marktaandeel van i supermarktketen steeg licht, van 27,1 naar 27,2 procent. Dit jas trekt het marktaandeel naar verwachting verder aan; alleen al if aangekondigde overname van Primarkt betekent een toenam met 0,7 procent. Niet alleen Albert Heijn heeft een goed jaar ach ter de rug, ook het moederconcern Ahold. Het detailhandels»! cern zag zijn omzet met 2,1 procent stijgen tot 29,6 miljard. Amsterdam - De graadmeters van de Amsterdamse aandelen-! markt Amsterdam EOE-index (AEX) en de Amsterdam Midkaw index krijgen per 19 februari een nieuwe samenstelling. Mach» bouwer Stork en havenbedrijf Pakhoed verdwijnen uit de AÖl van 25 fondsen met de hoogste effectieve omzet op de Amsteij damse beurs. De twee maken plaats voor handelshuis Hagemevc en Nutricia. Beide maken nu nog deel uit van de vorig jaar gelati ceerde Midkap-index van 25 fondsen, het tweede echelon op ij hoofdmarkt. Het uitgedunde Begemann van Joep van den Niei wenhuijzen en de Venlose transporteur Frans Maas moetc wegens hun geringere omvang die categorie verlaten. Vendex Wegener treden toe. Venlo - Océ-van der Grinten, fabrikant van kopieermachines tekenkamerapparatuur, heeft zijn winst vorig jaar met 20 procei zien stijgen tot 108 miljoen. De omzet steeg met ongeveer 6 pt cent tot ruim 2,9 miljard. Ook voor dit jaar is de Raad v' Bestuur optimistisch. Het succes van nieuwe apparaten was »j gens Océ in belangrijke mate bepalend voor de groei. cessie De lege fabriekshallen leren echter dat c .«cessie ook aan GE niet is voorbijgegaa f)RI 'n 1994 werkten er nog veertigduizen !A\I mensen, nu zijn dat er 23 duizend. „lAl enden erop dat de omzet zou groeie ir tien miljard gulden," zegt Pat Klau ictiewoordvoerster van GE Engines i I Amerikaanse Cincinnati. „Door d gval van de markt is dat slechts zt Ijard. Ondertussen eisten onze klante 1 lagere prijzen en moesten we de pre. ktiviteit flink verhogen." K heeft de bakens op tijd verzet. Waé ^rijven als Fokker en Dasa dieprod ers schrijven, weet GE bij een omze 8,5 miljard gulden een bruto ijfsresultaat van 1,5 miljard guide loteren. Het bedrijf investeert flink il luwe motoren, want de eisen worde, ds hoger. Motoren moeten zuinige) ter en schoner zijn. Met de GE 90 w, Engines de volgende eeuw in. Eei Groningen (anp) - De Gasunie gaat besprekingen voeren] bestaande klanten om de export van gas naar België, D» land, Frankrijk en Italië te vergroten. Als vergroting van uitvoer tegen aanvaardbare prijzen mogelijk blijkt - er is concurrentie uit Noorwegen, Algerije en Rusland - zal aan minister Wijers van Economische Zaken toestemming worden gevraagd om de contrac ten te verhogen of te verlengen. De Gasunie heeft de raming van de gasreserves verhoogd van 2355 miljard kubieke meter vorig jaar naar 2542 miljard kubieke meter nu. De hogere raming is geba seerd op rapportages van produ centen. Nieuwe velden op het vasteland in Friesland en verho ging van de raming van de voor raad van bestaande velden zou den meer opleveren. De denis van 1990 lijkt zich te] halen. Toen is de raming 'J,j reserves met ongeveer 3001 jard kubieke meter bijgestelcj gevolg van nieuwe seisffi' techniek, die leidde tot waardering van de reserves! toenmalige minister Andri] gaf vervolgens toestemmW| vergroting van de export. Uitgangspunt is dat de eige voorziening van ons land5 een periode van 25 jaar worden veilig gesteld. hoeveelheid, die moet bli rapportages van de Gasunie] eventueel uitgevoerd woi Sist van een motor, die de toch stevig! toren onder de vleugels van een Boein Ml, de Jumbo, tot kinderspeelgoö ■adeert. ecente testen leverde de GE 90 11 arktonderzoekers 'eweren dat het Neder landse winkelende ubliek rijp wordt voor huiswinkelen. Anderen etten er hun vraagte- :ens bij. Toch gaan 'teeds meer leveranciers an consumenten-pro- lukten elektronisch (via nternet) de boer op. AH 'xperimenteert in het 'esten des lands met :ijn 'Thuisservice'. Per abel bestelde kruide- ierswaren worden aan uis bezorgd. Verzeke- aars bieden op Teletekst fun diensten aan. Maar «postorder-bedrijf als -kamp, dat al jaren- ang ervaring heeft met mkelen uit de luie •°el, ziet het grootscha- ge commerciële, prakti- -he nut van de elektro- 'ca nog niet. Blijft de apieren catalogus? Over e vraag houden Perts 23 en 24 januari Amsterdam een inter- «tionaal congres. °or Albert Eikenaar WeenT^6"* is de maat- Farketina Jcteert het tempo". Inwliw dlrecteur M. Laseur Ie ffopn Inp.weet er eigenlijk ÏEsfn nf Zmmg woord 0ver te IduL en ™anneer het basis- L1U™ van de onderneming, de in anri W" in een °Plage Tsch^H9" miljoen stuka uit hot Ki-.gedrukte etala- P korto t llkveld verdwijnt. P korte termijn zeker niet"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 6