Jongeren in de
lucht bij
Stadsradio Breda
ICI
Solo-projecten
na slotakkoord
van Londonbeat
Bijbaantjes
xPak de microfoon en doe je ding'
Leuk om achter goede groepen aan te gaan
r
0 (20) Backstreet Boys - We've
0 (12) Double Vision-All right
0 (18) Queen - A winter's tale
0 (17) Guus Meeuwis Va-
0 (28) Enya - Anywhere is
0 (31) Therapy - Diane
0 9) The Beatles - Pree as a
bird
0 (24) Whitney Houston - Ex-
0 (36) Simply Red - Remembe
ring the first time
-) Skee-Lo -1 wish
0
0
0
0
0
0 (41) Jan Rietman - Fast
friendly
0 (42) Celine Dion - Je sais pas
0 (21) Marco Borsato - Kom
o-s asjj •si.z.g'g
3 s Üi^srl s-r|
s
m" M hebb-"
O 1) Linda, Roos Jessica -
Ademnood
2) Mariah Carey Boyz II
Men - One sweet day
4) Dj Paul Elstak - Don't
leave me alone
3) Michael Jackson - Earth
song
6) Passengers - Miss Saraje
vo
Q 8) Peter de Koning - Het is
altijd lente in de ogen van...
O 5) Coolio feat L.V.-
Gangsta's paradise
Q (11) Vanessa Williams-Co
lors of the wind (Pocahontas)
(15) Simone Kleinsma 8t
Paul de Leeuw - Zonder jou
(13) Dune - Can't stop raving
got it goin' on
0 (29) Luniz -1 got 5 on it
7) Andre van Duin - De
buurtsuper
Cv (14) Double Vision - Knoc-
kin'
gent - Het is een nacht
(10) Charly Lownoise
Mental Theo - This Christmas
0 (32) Bob de Rooy/Annie -
My life is a fine
(19) Celine Dion -Pour que
tu m'aimes encore
(26) T-Spoon - A part of my li-
fe
(37) Zieke House - Koh nah
da leg mu klah
(22) Tina Turner - Golden eye
hale
(16) Extince - Spraakwater
(27) Army of lovers - Give
my life
(39) Oasis - Wonderwall
(23) Gordon - Omdat ik zo
van je hou
(25) The Symbol - Gold
Eindredactie: Paul VerSnden
Readies: Vind je jezelf heel interessant
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf of beJ naar. Ragazzi.
Postbus 3229.1800 MB Breda.
maar bij mij
0 -) Gordon - Kijk niet meer
om
-) Ace of Base - Beautiful
life
(33) Simply Red - Fairground
(47) R. Kelly - You remind me
of something
-) Pearl Jam - Merkinbas
(30) Bjork - It's oh so quiet
-) Jeremy Jackson - French
kiss
-) Remco Terhorst - Kom
©bij mij
(34) Whigfield - Last Christ
mas
-) Arno Kolenbrander -
Hope
-) Critical Mass - Burnin lo-
éfc ve
(38) Tokyo Ghetto Pussy -1
kiss your lips
(35) Bon Jovi - Lie to me
Stichting Megatop 50
pnia g.
O e_, 3
2 a
5-Oa 2.00
e is:
-T3
a, 3
zr
Door Liesbeth Oeseburg
„Als mensen bij mij in de winkel een
rap-cd kopen, wijs ik ze op mijn pro
gramma." Herman Sibon (23) uit Made
heeft het slim bekeken. Op deze manier
kan hij wat bekendheid geven aan zijn
hiphop-programma Toolz 'n'Skillz dat
hij samen met de 22-jarige Arlo van
Zuylen maakt bij Stadsradio Breda. Het
programma wordt één keer in de vier
weken op zondagavond van 20.00 tot
22.00 uur live uitgezonden. De eerstvol
gende uitzending is morgen.
Herman en Arlo laten tijdens het pro
gramma alleen hiphop horen. „Maar
wij noemen het liever 'underground
funk.' Hiphop is eigenlijk een cultuur,
rap is daar een onderdeel van. Met de
term 'underground' geven we aan dat
de muziek die we laten horen niet bij
iedereen bekend is, maar wel leeft
onder een bepaald publiek. Geen com
merciële muziek dus. Al is de lijn tussen
commercieel en niet-commercieel moei
lijk te trekken," vindt Herman.
Toolz 'n'Skillz bestaat nu ongeveer een
jaar. Op toevallige wijze zijn Herman en
Arlo bij Stadsradio Breda terecht geko
men. In de Bredase platenzaak waar
Herman werkt, raakte hij in contact met
iemand van het dance-programma Big
A Dance van de lokale zender. „Zoiets
wil ik ook doen," dacht Herman. Hij had
het geluk dat hij samen met zijn vriend
mocht invallen voor andere program
mamakers. Hun programma Toolz 'n'
Skillz beviel goed en ze konden blijven.
Het regionale aspect is belangrijk in het
programma. Herman: „Het liefst zou
den we elke uitzending iemand uit Bre
da of omstreken in de uitzending willen
hebben die iets doet. We ontvangen
ook graag demo's. Maar helaas krijg ik
die nog te weinig. Onze laatste uitzen
ding hebben we een jongen uit Breda
gehad, Sebastian, die hier een paar rap
nummers deed. Hij is heel goed. Master
mind, een groep uit de buurt, is ook in
de studio geweest. Dat vind ik leuk,
want we maken het programma ook
voor mensen uit de buurt."
„Tegen mensen die ik in de winkel ont
moet, zeg ik wel eens: 'Als je iets doet
met muziek, laat dan eens wat horen.'
Maar veel Nederlandse rappers durven
dat niet. Als je namelijk naar een cd van
een Amerikaanse of Engelse groep luis
tert, zit dat heel goed in elkaar. Mensen
vergelijken zich daarmee en vinden hun
rapkwaliteiten minderwaardig. Maar
voor mij is het belangrijker dat ze bezig
zijn met wat ze leuk vinden. Pak de
Herman Sibon (links) en Arlo van Zuylen: 'Hiphop is niet alleen muziek.
microfoon en doe je ding, denk ik dan.
Herman is zelf actief als rapper in de
Bredase rap-groep Deadshot. Deze
groep stond ooit in het voorprogramma
van Osdorp Posse toen deze groep in
Para in Breda optrad. Tijdens de uitzen
ding van hun programma laten Arlo en
Herman zelf ook wel eens wat van hun
rapkunsten horen.
Het programma heeft een aantal vaste
onderdelen, zoals het onderdeel 'de
plaat en zijn sample.' „In de rap worden
er altijd elementen uit ouwe platen
gehaald. Dan zoeken wij het origineel
erbij en laten we dat horen," legt Her
man uit. „Ook hebber we iedere uit
zending de 'klokslag-kwart-over-negen-
mix'. Dit is een mix van een kwartier die
we maken met een bepaald aankno
pingspunt. De ene ke>?r kan dat muziek
van een bepaalde groep zijn, maar we
kunnen bijvoorbeeld ">ok een mix van
nummers in elkaar zetten die over
dezelfde onderwerpen gaan."
In het begin beperkte het tweetal zich
volgens Herman voorI tot het af- en
Stadsradio Breda is een lokale zender met radioprogramma's die gericht zijn
op Breda en omgeving. Bij deze zender maken ook jongeren hun eigen pro
gramma's. Ragazzi licht er twee muziekprogramma's uit.
FOTO ARYAN JANSEN
aankondigen van platen. „Nu voelen
we ons wat relaxter en geven we meer
informatie. We hebben ook een con
certagenda. Deze is voornamelijk lande
lijk, want jammer genoeg gebeurt er in
Breda niet veel op rapgebied."
Naast muziek wil het tweetal tijdens het
programma ook meer het hele gebied
rond hiphop belichten. „Het zou leuk
zijn als er af en toe dj's naar de studio
komen die van alles met hun draaitafel
kunnen, en als we bijvoorbeeld kunnen
informeren over kledingwinkels die hip-
hop-kleding verkopen of cafés waar rap
wordt gedraaid. Hiphop is niet alleen
muziek. We staan open voor reacties
van mensen."
Toolz 'n' Skillz, de naam van het pro
gramma, is volgens Herman hetgeen je
nodig hebt als je iets wilt presteren in
de hiphop. Herman: „De 'tools', gereed
schap dus, kunnen bijvoorbeeld draaita
fels, een mengpaneel en een sampler
zijn. Maar je moet ook vaardigheden,
'skills', hebben. Als dj moetje kunnen
scratchen, als rapper moet je je stem
beheersen, enzovoorts. Als je goed
bent, heb je dus 'tools' en 'skills'."
Door Liesbeth Oeseburg
Regionale bands onder de
aandacht brengen van het
publiek is de voornaamste
doelstelling van het radio
programma Ik speel voor
Joris. Het 'gitaarrock-pro-
gramma' is elke dinsdag
avond van zeven tot acht
uur live te beluisteren op
Stadsradio Breda.
Het programma wordt
gemaakt door drie 17-jari-
ge jongens: Joris Gerritsen
(uit Teteringen), Emiel
Drost en Sel^uk Akinci (bei
den uit Breda). Afgelopen
dinsdag verzorgden ze hun
zeventiende uitzending.
„Er lopen bands rond in
Breda die meer aandacht
verdienen. Vaak komen ze
niet verder dan een optre
den in een café. Dat vinden
wij onterecht." Daarom
belde het drietal naar
Stadsradio Breda, waar de
organisatie volgens Joris,
Emiel en Sel^uk gelijk
enthousiast was over het
idee om regionale bands in
een radioprogramma te promoten.
„Wij vinden het leuk om achter goede
groepen aan te gaan die nog niet veel
publiciteit hebben," aldus Emiel. Als
voorbeelden van zulke bands worden
de Bredase formaties Payback en Hang
over genoemd.
Op de tafel liggen onder andere cd's
van de Red Hot Chili Peppers, Smashing
Pumpkins en Therapy?. „Deze muziek is
meer bedoeld als opvulling," vertelt
Selquk.. ,.\h/e streven ernaar om vooral
Joris Gerritsen (links), Selguk Akinci (midden) en Emiel Drost maken wekelijks het radioprogramma 'Ik
speel voor Joris'.
Ze kunnen ook naar de studio komen of
een demo opsturen." Het aantal bands
dat een bandje van hun muziek
opstuurt, viel in het begin erg tegen,
maar het gaat de laatste tijd iets beter,
merkt Sel$uk op. Maar er mag wat het
drietal betreft wat meer inbreng van
lokale bands en de luisteraars komen.
Emiel is van het drietal het meest bezig
met muziek. Hij drumt in twee Bredase
bands. Het is volgens hem niet zijn
gewoonte om de groepen waarin hij
sneelt tc. in het proaramrr»
3
laten horen. Ik vind het een beetje raar
overkomen als ik het vaker zou doen."
Sel?uk speelt gitaar maar zit niet in een
band. Om niet achter te blijven bij zijn
vrienden, beweert Joris met een uitge
streken gezicht erg behendig te zijn op
de neusfluit.
Op de vraag hoe het er aan toe gaat bij
een opname in de studio, roepen ze alle
drie in koor: 'Chaotisch'. Emiel schetst
een beeld van hoe een gemiddelde
opname er uit ziet: „Een half uur voor
hebben meegenomen en
bepalen het eerste num
mer. Als ons programma
begint, klinkt er eerst een
jingle van Stadsradio Bre
da, daarna roept Selguk
iets."
„Op dat moment probeer
ik ineens heel leuk te zijn,
maar negen van de tien
keer gaat dat fout," aldus
Sel^uk.
Joris vervolgt: „Onder het
eerste nummer bepalen
we pas het tweede num
mer en zo gaat het verder.
Het moet lekker spontaan
zijn." Af en toe gaat er
iets mis. „Maar dat is juist
leuk," meent Emiel.
De ongebruikelijke naam
van het programma is ver
zonnen tijdens een verga
dering. Joris: „Ik was even
weg. Een vriend nam mijn
taak even over en zei: 'Ik
speel voor Joris.' 'Is dat
een titel?,' vroeg iemand.
De meesten stemden'voor,
dus hebben we de naam
aangehouden."
De drie hebben geen idee hoeveel men
sen hun programma beluisteren. „In
ieder geval vijf", grinniken ze. De luiste
raars bestaan volgens hen vooral uit
bekenden. „Wij vertellen onze vrienden
over het programma en zij vertellen het
weer tegen anderen. Als je pas begint,
is het moeilijk om een bepaald publiek
te laten weten dat dit programma
bestaat."
Stadsradio Breda is te ontvangen
FM 107.3 «n op dB
FOTO ARYAN JANSEN
P- O
w £3
i H-f Q3 w
NH2<°W!ïaj3
2. 3 O s Tl M Q, «L w (Q
S H. gr t-rt P g-o -j gOp-M CL3 p-
-,-"s£sSjS-3<ff£;«3
3. P^rra! 3 cvfif 3 «L
•g-gS-S-SliB ^8 tr
Ö- 3
2.
P ÖS P rm NÖ
&3üa
ui lü ÏL y 3 ST Q P P" CDCTQP
2 N g-I^i s 3 0
cd tu P <2 OQ o- si cr 3
- c*. -s H- n- M m-B 0 0- 5 2
g sr
3 X EL
CD 3.
c-t- P- GL. oT1 w 3
3 o M s tg
ro s. 5* 2 ffi 3
1 Ïd: =5 CL.& 3 O
»o#»ïa tr-o
ffi a fDPOhr-.
3 3 IS c.3 s
n ET SE.o- ffi
N ro
F—I 03 O
öe> S-
w 3.
Yes! Wij Nederlanders zijn een
gelukkig volk, aldus Viva. Snel
wordt de vreugde echter getem
perd. Er klopt namelijk iets niet.
Ons gemiddelde inkomen? De hui
zen waarin we leven? De werkge
legenheid? Niets van dat alles.
Nee, ons romantisch hart klopt
niet. WE ZIJN TE ZAKELIJK. Het
Grote Gebaar lijkt bij ons niet te
bestaan, we verrassen elkaar
onvoldoende. Slechts vier procent
van alle cadeaus die we elkaar
geven, zijn als liefdesgeschenk
bedoeld. Vooral mannen lijken
het jammerlijk af te laten weten,
maar ja, welke andere conclusie
zou je verwachten in de Viva?
Om het verhaal kracht bij te zet
ten zijn de onderzoeksresultaten
van bureau GFK bijgevoegd. Eer
lijk is eerlijk, onze 'Romantische
Cadeau Top S' ziet er inderdaad
niet echt uit, datje zegt van
'Schat, wat ben je origineel'.
Op nummer één, hoe komen ze er
op, staan de bekende bloemen.
Maar wat te denken van nummer
drie, argghh,geld. Schat, ik
vind je zo lief. Ik dacht, laat ik je
eens lekker verrassen. Hier heb je
een envelop met geld. Nee, er
klopt inderdaad iets niet. Voor de
volledigheid: 2. sieraden/horloges,
4. kleding en 5. parfum.
What the hell is going on? Week
end zet vraagtekens bij de zang
kwaliteiten van Linda, Roos en Jes
sica. Hebben G uusje Nederhorst,
Babette van Veen en Katje Schuur
man echt zelf de tekst van hun hit
'Ademnood' ingezongen? Want
het eerste live-optreden van het
trio uit GTST was er volgens het
roddelblad een van weinig succes.
„Alleen Babette kon een beetje
zingen. Katja hijgde wat en Guus-
je klonk als een kraai," vertelde
een van de teleurgestelde bezoe
kers in het Uitgeestse Bob's
Saloon. Op dat moment was een
deel van het publiek al op weg
naar huis, anderen begonnen
spontaan 'Waardeloos' te zingen.
Een insider ontkracht de geruch
ten echter: „Hun stemmen zijn op
de cd goed herkenbaar en ik weet
zeker dat ze het zelf hebben
gezongen. Maar in de studio zijn
er heel wat technische snufjes om
het beter te laten klinken."
De drie sterretjes gaan in ieder
geval vrolijk door. Voor een half
uur optreden krijgen ze liefst
9.000 gulden, de aanvragen stro
men binnen, dus waarom zouden
ze het bijltje erbij neergooien?
Nog meer slecht nieuws voor de
critici: er zijn al plannen om een
compleet album te maken. Zeer
binnenkort wordt alvast een nieu
we single opgenomen. Sorry, maar
uw verslaggever is daar in ieder
geval wél blij mèe.
'Ik ben ontmaagd om mijn veer
tiende verjaardag. Het was mijn
verjaardagscadeautje van mijn
vriend.' Nieuwe Revu heeft deze
week, naar aanleiding van de
nieuwe Amerikaanse film Kids,
een reportage over tienerseks.
Want die tieners van tegenwoor
dig, die lusten er wel pap van.
Riek Tawfik, hoofdredactrice van
Fancy: „Ik vond de film echt shoc
king. Als je Kids hebt gezien, doe
je het volgens mij nooit meer zon
der condoom." Dus zou de film
uitstekend als voorlichtingsfilm
kunnen dienen. Onderzoekers
zeggen namelijk dat de afgelopen
vijf jaar de kennis over geslachts
ziekten en preventie niet is toege
nomen. Het meisje dat de volgen
de brief aan Tawfik schreef, zal in
ieder geval weinig ziektes oplo
pen: Ik doe het altijd met een
kaars of met een viltstift. Heb jij
nog tips?
Orkun Akinci
Door Marjolein Rotsteeg
Met Best I The Singles sluit
Londonbeat een samenwer
king van negen jaar af. De
remix van I've Been Thin
king About You is de laatste
aanval op de hitlijsten. De
band wordt al dan niet tij
delijk in de sluimerstand
gezet. Jimmy Helms, Jimmy
Chambers en Willy M. zijn al
enige tijd druk met solo-pro
jecten, zowel binnen als bui
ten de muziekscene.
Het grootste probleem van
Londonbeat was dat ze het
niet zozeer van hun uitstra
ling moesten hebben, maar
dat het trio een liedjesband
is. Gevolg daarvan was dat ze
nauwelijks konden profite
ren van voorgaande succes
sen, maar met elke nieuwe
single weer bij 'af' moesten
beginnen. Weliswaar met
succes, getuige de dik tien
hits in Nederland. De muzi
kale stijlen variëren van
dance en r b tot soul en
rock, steevast voorzien van
ijzersterke zang.
Illustratief voor hun makke
waren de eerste reacties op
hun laatste studio-cd, Lb
('94). Uiteindelijk reikten
Come Back en Build It With
Love tot respectievelijk de
eerste en tweede plaats in
de Amerikaansedance-
charts. „Die twee hits had
den we niet zelf als singles
gekozen," bekent Willy M
(echte naam: Henshall).
„Eerlijk gezegd zijn we
gedwongen ze op single
uit te brengen."
Wrijving met hun platen
maatschappijen, behalve
in Nederland, waren
schering en inslag. „We
hadden voor Lb een cd
ingeleverd die werd
afgekeurd door onze platenmaat
schappij," aldus Willy. „Aanvankelijk
vonden ze het in Engeland te gek,
maar ze veranderden van gedachten
toen Duitsland het niet radio-ready
vond." Amerika reageerde nog conser
vatiever met: „Niet alleen brengen we
deze plaat niet uit, maar als jullie niet
doen wat wij willen, hebben jullie
geen carrière." Je reinste artistieke
chantage Precies dat eeuwige touw
trekken zijn ze moe.
In een eerder stadium faxte Clive Davis
zijn afkeuring over het album met I've
Been Thinking About You. Davis is pre
sident van Artista Records en ontdek
ker van o.a. Whitney Houston en Ken
ny G. Hij keurde de tweede Urban
Dance Squad-cd af. „We hebben zijn
fax nog steeds," zegt Willy. „In Ameri
ka staat hij bekend als Mister Radio-
Ears. Hij zei letterlijk: 'Verdoe mijn tijd
niet langer.' Eerst werd het in Neder
land een nummer 1 hit, daarna volg
den Duitsland en Zweden. We pro
beerden het weer, maar we kregen
exact dezelfde reactie. Toen de single
in Engeland ging lopen, wilde hij
ineens overvliegen om met ons te pra
ten. Toen hadden wij iets van: fuck
you."
Met I've Been Thinking About You
kreeg Londonbeat zijn gelijk. Het
werd hun grootste hit ooit en reikte in
Amerika en Nederland tot nummer
a fotobmg
zijn. De
prijzen van cd's dalen omdat je anders
bij Amerikaanse aanbieders gaat
kopen. Voor consumenten zitten er
alleen maar voordelen aan. Platen
maatschappijen heb je nog steeds
nodig om je cd te financieren en te
marketen. Als het binnen tien jaar
zover is, heb je miljoenen e-mail-
adressen. Iemand moet je vertellen
wat je waar kunt vinden."
Jimmy Helms heeft inmid
dels twee -nog niet gepu
bliceerde- boeken
geschreven, The Dreams of
Bernardias, een historisch
boek over Mexico, en The
Master Principle over sla
vernij in de VS. „Sinds een
halfjaar werk ik met Char
les Pierre onder de naamd
D-regulatie aan een
muzikaal project. Char
les was als programmeur
betrokken bij het vroege
Soul II Soul-werk. „Onze
stijl is moeilijk te ver
woorden. Het heeft ele
menten van jungle, jazz,
r b en een pop-vibe.
Heel eclectisch. We zijn in
gesprek met enkele pla
tenmaatschappijen."
„Ik ben getrouwd en
vader geworden," vertelt
Jimmy Chambers. „Mijn
vrouw en ik zijn bezig een
centrum voor hypnothera
pie, massage en meditatie
op te zetten. Het komt
ofwel in Costa Rica, Trini
dad of het noorden van
Brazilië. Met een aantal
jonge jongens werk ik aan
nieuw songmateriaal."
Of Lb ooit een nieuwe cd
zal maken, is op dit
moment onduidelijk. „Het
is goed om al deze songs op
één cd te zien," zegt Willy
over Best I The Singles. „De
ironie voor mij is alleen dat
je singles niet per se je beste
nummers zijn."
Wat is het absolute hoogte
punt met Lb
„Het Nelson Mandela 70th
Birthday Tribute Concert in
Londen," vertelt Willy. De
Jimmy's knikken instemmend.
„Er is veel voor nodig om dat
te overtreffen," aldus Helms.
Hoe kijken ze terug op negen jaar Lb
„Met dierbare herinneringen," zegt
Jimmy Helms. „Het heeft me het beste
en het slechtste gebracht. Maar... ik
heb de sterren aangeraakt. En hoeveel
mensen kunnen dat zeggen
Aan wat voor projecten werken Willy,
Jimmy en Jimmy momenteel
„Het heeft te maken met liv'e-muziek
op het Internet," vertelt Willy. „De
muziekindustrie zal er volledig door
veranderen. Hoe regel je royalties en
rechten En wat gebeurt er als je niet
meer naar Tower Records hoeft voor
een cd, maar 'm thuis online kunt
kopen Als artiest krijg je nu pas na
achttien maanden je royalties van je
platenmaatschappij onder aftrek van
gruwelijke inhoudingen. Als je eige
naar bent van je eigen master en je cd
via je eigen server uitbrengt, kun je je
platenfirma achttien maanden later
betalen met diverse inhoudingen. Een
cd kopen is bits, enen en nullen,
kopen. Met name de distributie van
cd's is heel milieuvervuilend. Dat sluit
je uit door online te kopen. Alles wat
je nodig hebt, is een blanco cd van
twee doJJar. Het zal de detailhandel
CTQ
De 21-jarige Irma Oostvogels uit Etten-Leur werkt op vrij
dagavond en zaterdag (elf uur per week) in een schoenen
zaak in haar woonplaats als verkoopster. Irma studeert eco-
universiteit. Het geld dat ze met
kan ze goed gebruiken als aanvul-