Jongeren in de lucht bij Stadsradio Breda ICI Solo-projecten na slotakkoord van Londonbeat Bijbaantjes xPak de microfoon en doe je ding' Leuk om achter goede groepen aan te gaan r 0 (20) Backstreet Boys - We've 0 (12) Double Vision-All right 0 (18) Queen - A winter's tale 0 (17) Guus Meeuwis Va- 0 (28) Enya - Anywhere is 0 (31) Therapy - Diane 0 9) The Beatles - Pree as a bird 0 (24) Whitney Houston - Ex- 0 (36) Simply Red - Remembe ring the first time -) Skee-Lo -1 wish 0 0 0 0 0 0 (41) Jan Rietman - Fast friendly 0 (42) Celine Dion - Je sais pas 0 (21) Marco Borsato - Kom o-s asjj •si.z.g'g 3 s Üi^srl s-r| s m" M hebb-" O 1) Linda, Roos Jessica - Ademnood 2) Mariah Carey Boyz II Men - One sweet day 4) Dj Paul Elstak - Don't leave me alone 3) Michael Jackson - Earth song 6) Passengers - Miss Saraje vo Q 8) Peter de Koning - Het is altijd lente in de ogen van... O 5) Coolio feat L.V.- Gangsta's paradise Q (11) Vanessa Williams-Co lors of the wind (Pocahontas) (15) Simone Kleinsma 8t Paul de Leeuw - Zonder jou (13) Dune - Can't stop raving got it goin' on 0 (29) Luniz -1 got 5 on it 7) Andre van Duin - De buurtsuper Cv (14) Double Vision - Knoc- kin' gent - Het is een nacht (10) Charly Lownoise Mental Theo - This Christmas 0 (32) Bob de Rooy/Annie - My life is a fine (19) Celine Dion -Pour que tu m'aimes encore (26) T-Spoon - A part of my li- fe (37) Zieke House - Koh nah da leg mu klah (22) Tina Turner - Golden eye hale (16) Extince - Spraakwater (27) Army of lovers - Give my life (39) Oasis - Wonderwall (23) Gordon - Omdat ik zo van je hou (25) The Symbol - Gold Eindredactie: Paul VerSnden Readies: Vind je jezelf heel interessant heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of beJ naar. Ragazzi. Postbus 3229.1800 MB Breda. maar bij mij 0 -) Gordon - Kijk niet meer om -) Ace of Base - Beautiful life (33) Simply Red - Fairground (47) R. Kelly - You remind me of something -) Pearl Jam - Merkinbas (30) Bjork - It's oh so quiet -) Jeremy Jackson - French kiss -) Remco Terhorst - Kom ©bij mij (34) Whigfield - Last Christ mas -) Arno Kolenbrander - Hope -) Critical Mass - Burnin lo- éfc ve (38) Tokyo Ghetto Pussy -1 kiss your lips (35) Bon Jovi - Lie to me Stichting Megatop 50 pnia g. O e_, 3 2 a 5-Oa 2.00 e is: -T3 a, 3 zr Door Liesbeth Oeseburg „Als mensen bij mij in de winkel een rap-cd kopen, wijs ik ze op mijn pro gramma." Herman Sibon (23) uit Made heeft het slim bekeken. Op deze manier kan hij wat bekendheid geven aan zijn hiphop-programma Toolz 'n'Skillz dat hij samen met de 22-jarige Arlo van Zuylen maakt bij Stadsradio Breda. Het programma wordt één keer in de vier weken op zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur live uitgezonden. De eerstvol gende uitzending is morgen. Herman en Arlo laten tijdens het pro gramma alleen hiphop horen. „Maar wij noemen het liever 'underground funk.' Hiphop is eigenlijk een cultuur, rap is daar een onderdeel van. Met de term 'underground' geven we aan dat de muziek die we laten horen niet bij iedereen bekend is, maar wel leeft onder een bepaald publiek. Geen com merciële muziek dus. Al is de lijn tussen commercieel en niet-commercieel moei lijk te trekken," vindt Herman. Toolz 'n'Skillz bestaat nu ongeveer een jaar. Op toevallige wijze zijn Herman en Arlo bij Stadsradio Breda terecht geko men. In de Bredase platenzaak waar Herman werkt, raakte hij in contact met iemand van het dance-programma Big A Dance van de lokale zender. „Zoiets wil ik ook doen," dacht Herman. Hij had het geluk dat hij samen met zijn vriend mocht invallen voor andere program mamakers. Hun programma Toolz 'n' Skillz beviel goed en ze konden blijven. Het regionale aspect is belangrijk in het programma. Herman: „Het liefst zou den we elke uitzending iemand uit Bre da of omstreken in de uitzending willen hebben die iets doet. We ontvangen ook graag demo's. Maar helaas krijg ik die nog te weinig. Onze laatste uitzen ding hebben we een jongen uit Breda gehad, Sebastian, die hier een paar rap nummers deed. Hij is heel goed. Master mind, een groep uit de buurt, is ook in de studio geweest. Dat vind ik leuk, want we maken het programma ook voor mensen uit de buurt." „Tegen mensen die ik in de winkel ont moet, zeg ik wel eens: 'Als je iets doet met muziek, laat dan eens wat horen.' Maar veel Nederlandse rappers durven dat niet. Als je namelijk naar een cd van een Amerikaanse of Engelse groep luis tert, zit dat heel goed in elkaar. Mensen vergelijken zich daarmee en vinden hun rapkwaliteiten minderwaardig. Maar voor mij is het belangrijker dat ze bezig zijn met wat ze leuk vinden. Pak de Herman Sibon (links) en Arlo van Zuylen: 'Hiphop is niet alleen muziek. microfoon en doe je ding, denk ik dan. Herman is zelf actief als rapper in de Bredase rap-groep Deadshot. Deze groep stond ooit in het voorprogramma van Osdorp Posse toen deze groep in Para in Breda optrad. Tijdens de uitzen ding van hun programma laten Arlo en Herman zelf ook wel eens wat van hun rapkunsten horen. Het programma heeft een aantal vaste onderdelen, zoals het onderdeel 'de plaat en zijn sample.' „In de rap worden er altijd elementen uit ouwe platen gehaald. Dan zoeken wij het origineel erbij en laten we dat horen," legt Her man uit. „Ook hebber we iedere uit zending de 'klokslag-kwart-over-negen- mix'. Dit is een mix van een kwartier die we maken met een bepaald aankno pingspunt. De ene ke>?r kan dat muziek van een bepaalde groep zijn, maar we kunnen bijvoorbeeld ">ok een mix van nummers in elkaar zetten die over dezelfde onderwerpen gaan." In het begin beperkte het tweetal zich volgens Herman voorI tot het af- en Stadsradio Breda is een lokale zender met radioprogramma's die gericht zijn op Breda en omgeving. Bij deze zender maken ook jongeren hun eigen pro gramma's. Ragazzi licht er twee muziekprogramma's uit. FOTO ARYAN JANSEN aankondigen van platen. „Nu voelen we ons wat relaxter en geven we meer informatie. We hebben ook een con certagenda. Deze is voornamelijk lande lijk, want jammer genoeg gebeurt er in Breda niet veel op rapgebied." Naast muziek wil het tweetal tijdens het programma ook meer het hele gebied rond hiphop belichten. „Het zou leuk zijn als er af en toe dj's naar de studio komen die van alles met hun draaitafel kunnen, en als we bijvoorbeeld kunnen informeren over kledingwinkels die hip- hop-kleding verkopen of cafés waar rap wordt gedraaid. Hiphop is niet alleen muziek. We staan open voor reacties van mensen." Toolz 'n' Skillz, de naam van het pro gramma, is volgens Herman hetgeen je nodig hebt als je iets wilt presteren in de hiphop. Herman: „De 'tools', gereed schap dus, kunnen bijvoorbeeld draaita fels, een mengpaneel en een sampler zijn. Maar je moet ook vaardigheden, 'skills', hebben. Als dj moetje kunnen scratchen, als rapper moet je je stem beheersen, enzovoorts. Als je goed bent, heb je dus 'tools' en 'skills'." Door Liesbeth Oeseburg Regionale bands onder de aandacht brengen van het publiek is de voornaamste doelstelling van het radio programma Ik speel voor Joris. Het 'gitaarrock-pro- gramma' is elke dinsdag avond van zeven tot acht uur live te beluisteren op Stadsradio Breda. Het programma wordt gemaakt door drie 17-jari- ge jongens: Joris Gerritsen (uit Teteringen), Emiel Drost en Sel^uk Akinci (bei den uit Breda). Afgelopen dinsdag verzorgden ze hun zeventiende uitzending. „Er lopen bands rond in Breda die meer aandacht verdienen. Vaak komen ze niet verder dan een optre den in een café. Dat vinden wij onterecht." Daarom belde het drietal naar Stadsradio Breda, waar de organisatie volgens Joris, Emiel en Sel^uk gelijk enthousiast was over het idee om regionale bands in een radioprogramma te promoten. „Wij vinden het leuk om achter goede groepen aan te gaan die nog niet veel publiciteit hebben," aldus Emiel. Als voorbeelden van zulke bands worden de Bredase formaties Payback en Hang over genoemd. Op de tafel liggen onder andere cd's van de Red Hot Chili Peppers, Smashing Pumpkins en Therapy?. „Deze muziek is meer bedoeld als opvulling," vertelt Selquk.. ,.\h/e streven ernaar om vooral Joris Gerritsen (links), Selguk Akinci (midden) en Emiel Drost maken wekelijks het radioprogramma 'Ik speel voor Joris'. Ze kunnen ook naar de studio komen of een demo opsturen." Het aantal bands dat een bandje van hun muziek opstuurt, viel in het begin erg tegen, maar het gaat de laatste tijd iets beter, merkt Sel$uk op. Maar er mag wat het drietal betreft wat meer inbreng van lokale bands en de luisteraars komen. Emiel is van het drietal het meest bezig met muziek. Hij drumt in twee Bredase bands. Het is volgens hem niet zijn gewoonte om de groepen waarin hij sneelt tc. in het proaramrr» 3 laten horen. Ik vind het een beetje raar overkomen als ik het vaker zou doen." Sel?uk speelt gitaar maar zit niet in een band. Om niet achter te blijven bij zijn vrienden, beweert Joris met een uitge streken gezicht erg behendig te zijn op de neusfluit. Op de vraag hoe het er aan toe gaat bij een opname in de studio, roepen ze alle drie in koor: 'Chaotisch'. Emiel schetst een beeld van hoe een gemiddelde opname er uit ziet: „Een half uur voor hebben meegenomen en bepalen het eerste num mer. Als ons programma begint, klinkt er eerst een jingle van Stadsradio Bre da, daarna roept Selguk iets." „Op dat moment probeer ik ineens heel leuk te zijn, maar negen van de tien keer gaat dat fout," aldus Sel^uk. Joris vervolgt: „Onder het eerste nummer bepalen we pas het tweede num mer en zo gaat het verder. Het moet lekker spontaan zijn." Af en toe gaat er iets mis. „Maar dat is juist leuk," meent Emiel. De ongebruikelijke naam van het programma is ver zonnen tijdens een verga dering. Joris: „Ik was even weg. Een vriend nam mijn taak even over en zei: 'Ik speel voor Joris.' 'Is dat een titel?,' vroeg iemand. De meesten stemden'voor, dus hebben we de naam aangehouden." De drie hebben geen idee hoeveel men sen hun programma beluisteren. „In ieder geval vijf", grinniken ze. De luiste raars bestaan volgens hen vooral uit bekenden. „Wij vertellen onze vrienden over het programma en zij vertellen het weer tegen anderen. Als je pas begint, is het moeilijk om een bepaald publiek te laten weten dat dit programma bestaat." Stadsradio Breda is te ontvangen FM 107.3 «n op dB FOTO ARYAN JANSEN P- O w £3 i H-f Q3 w NH2<°W!ïaj3 2. 3 O s Tl M Q, «L w (Q S H. gr t-rt P g-o -j gOp-M CL3 p- -,-"s£sSjS-3<ff£;«3 3. P^rra! 3 cvfif 3 «L •g-gS-S-SliB ^8 tr Ö- 3 2. P ÖS P rm NÖ &3üa ui lü ÏL y 3 ST Q P P" CDCTQP 2 N g-I^i s 3 0 cd tu P <2 OQ o- si cr 3 - c*. -s H- n- M m-B 0 0- 5 2 g sr 3 X EL CD 3. c-t- P- GL. oT1 w 3 3 o M s tg ro s. 5* 2 ffi 3 1 Ïd: =5 CL.& 3 O »o#»ïa tr-o ffi a fDPOhr-. 3 3 IS c.3 s n ET SE.o- ffi N ro F—I 03 O öe> S- w 3. Yes! Wij Nederlanders zijn een gelukkig volk, aldus Viva. Snel wordt de vreugde echter getem perd. Er klopt namelijk iets niet. Ons gemiddelde inkomen? De hui zen waarin we leven? De werkge legenheid? Niets van dat alles. Nee, ons romantisch hart klopt niet. WE ZIJN TE ZAKELIJK. Het Grote Gebaar lijkt bij ons niet te bestaan, we verrassen elkaar onvoldoende. Slechts vier procent van alle cadeaus die we elkaar geven, zijn als liefdesgeschenk bedoeld. Vooral mannen lijken het jammerlijk af te laten weten, maar ja, welke andere conclusie zou je verwachten in de Viva? Om het verhaal kracht bij te zet ten zijn de onderzoeksresultaten van bureau GFK bijgevoegd. Eer lijk is eerlijk, onze 'Romantische Cadeau Top S' ziet er inderdaad niet echt uit, datje zegt van 'Schat, wat ben je origineel'. Op nummer één, hoe komen ze er op, staan de bekende bloemen. Maar wat te denken van nummer drie, argghh,geld. Schat, ik vind je zo lief. Ik dacht, laat ik je eens lekker verrassen. Hier heb je een envelop met geld. Nee, er klopt inderdaad iets niet. Voor de volledigheid: 2. sieraden/horloges, 4. kleding en 5. parfum. What the hell is going on? Week end zet vraagtekens bij de zang kwaliteiten van Linda, Roos en Jes sica. Hebben G uusje Nederhorst, Babette van Veen en Katje Schuur man echt zelf de tekst van hun hit 'Ademnood' ingezongen? Want het eerste live-optreden van het trio uit GTST was er volgens het roddelblad een van weinig succes. „Alleen Babette kon een beetje zingen. Katja hijgde wat en Guus- je klonk als een kraai," vertelde een van de teleurgestelde bezoe kers in het Uitgeestse Bob's Saloon. Op dat moment was een deel van het publiek al op weg naar huis, anderen begonnen spontaan 'Waardeloos' te zingen. Een insider ontkracht de geruch ten echter: „Hun stemmen zijn op de cd goed herkenbaar en ik weet zeker dat ze het zelf hebben gezongen. Maar in de studio zijn er heel wat technische snufjes om het beter te laten klinken." De drie sterretjes gaan in ieder geval vrolijk door. Voor een half uur optreden krijgen ze liefst 9.000 gulden, de aanvragen stro men binnen, dus waarom zouden ze het bijltje erbij neergooien? Nog meer slecht nieuws voor de critici: er zijn al plannen om een compleet album te maken. Zeer binnenkort wordt alvast een nieu we single opgenomen. Sorry, maar uw verslaggever is daar in ieder geval wél blij mèe. 'Ik ben ontmaagd om mijn veer tiende verjaardag. Het was mijn verjaardagscadeautje van mijn vriend.' Nieuwe Revu heeft deze week, naar aanleiding van de nieuwe Amerikaanse film Kids, een reportage over tienerseks. Want die tieners van tegenwoor dig, die lusten er wel pap van. Riek Tawfik, hoofdredactrice van Fancy: „Ik vond de film echt shoc king. Als je Kids hebt gezien, doe je het volgens mij nooit meer zon der condoom." Dus zou de film uitstekend als voorlichtingsfilm kunnen dienen. Onderzoekers zeggen namelijk dat de afgelopen vijf jaar de kennis over geslachts ziekten en preventie niet is toege nomen. Het meisje dat de volgen de brief aan Tawfik schreef, zal in ieder geval weinig ziektes oplo pen: Ik doe het altijd met een kaars of met een viltstift. Heb jij nog tips? Orkun Akinci Door Marjolein Rotsteeg Met Best I The Singles sluit Londonbeat een samenwer king van negen jaar af. De remix van I've Been Thin king About You is de laatste aanval op de hitlijsten. De band wordt al dan niet tij delijk in de sluimerstand gezet. Jimmy Helms, Jimmy Chambers en Willy M. zijn al enige tijd druk met solo-pro jecten, zowel binnen als bui ten de muziekscene. Het grootste probleem van Londonbeat was dat ze het niet zozeer van hun uitstra ling moesten hebben, maar dat het trio een liedjesband is. Gevolg daarvan was dat ze nauwelijks konden profite ren van voorgaande succes sen, maar met elke nieuwe single weer bij 'af' moesten beginnen. Weliswaar met succes, getuige de dik tien hits in Nederland. De muzi kale stijlen variëren van dance en r b tot soul en rock, steevast voorzien van ijzersterke zang. Illustratief voor hun makke waren de eerste reacties op hun laatste studio-cd, Lb ('94). Uiteindelijk reikten Come Back en Build It With Love tot respectievelijk de eerste en tweede plaats in de Amerikaansedance- charts. „Die twee hits had den we niet zelf als singles gekozen," bekent Willy M (echte naam: Henshall). „Eerlijk gezegd zijn we gedwongen ze op single uit te brengen." Wrijving met hun platen maatschappijen, behalve in Nederland, waren schering en inslag. „We hadden voor Lb een cd ingeleverd die werd afgekeurd door onze platenmaat schappij," aldus Willy. „Aanvankelijk vonden ze het in Engeland te gek, maar ze veranderden van gedachten toen Duitsland het niet radio-ready vond." Amerika reageerde nog conser vatiever met: „Niet alleen brengen we deze plaat niet uit, maar als jullie niet doen wat wij willen, hebben jullie geen carrière." Je reinste artistieke chantage Precies dat eeuwige touw trekken zijn ze moe. In een eerder stadium faxte Clive Davis zijn afkeuring over het album met I've Been Thinking About You. Davis is pre sident van Artista Records en ontdek ker van o.a. Whitney Houston en Ken ny G. Hij keurde de tweede Urban Dance Squad-cd af. „We hebben zijn fax nog steeds," zegt Willy. „In Ameri ka staat hij bekend als Mister Radio- Ears. Hij zei letterlijk: 'Verdoe mijn tijd niet langer.' Eerst werd het in Neder land een nummer 1 hit, daarna volg den Duitsland en Zweden. We pro beerden het weer, maar we kregen exact dezelfde reactie. Toen de single in Engeland ging lopen, wilde hij ineens overvliegen om met ons te pra ten. Toen hadden wij iets van: fuck you." Met I've Been Thinking About You kreeg Londonbeat zijn gelijk. Het werd hun grootste hit ooit en reikte in Amerika en Nederland tot nummer a fotobmg zijn. De prijzen van cd's dalen omdat je anders bij Amerikaanse aanbieders gaat kopen. Voor consumenten zitten er alleen maar voordelen aan. Platen maatschappijen heb je nog steeds nodig om je cd te financieren en te marketen. Als het binnen tien jaar zover is, heb je miljoenen e-mail- adressen. Iemand moet je vertellen wat je waar kunt vinden." Jimmy Helms heeft inmid dels twee -nog niet gepu bliceerde- boeken geschreven, The Dreams of Bernardias, een historisch boek over Mexico, en The Master Principle over sla vernij in de VS. „Sinds een halfjaar werk ik met Char les Pierre onder de naamd D-regulatie aan een muzikaal project. Char les was als programmeur betrokken bij het vroege Soul II Soul-werk. „Onze stijl is moeilijk te ver woorden. Het heeft ele menten van jungle, jazz, r b en een pop-vibe. Heel eclectisch. We zijn in gesprek met enkele pla tenmaatschappijen." „Ik ben getrouwd en vader geworden," vertelt Jimmy Chambers. „Mijn vrouw en ik zijn bezig een centrum voor hypnothera pie, massage en meditatie op te zetten. Het komt ofwel in Costa Rica, Trini dad of het noorden van Brazilië. Met een aantal jonge jongens werk ik aan nieuw songmateriaal." Of Lb ooit een nieuwe cd zal maken, is op dit moment onduidelijk. „Het is goed om al deze songs op één cd te zien," zegt Willy over Best I The Singles. „De ironie voor mij is alleen dat je singles niet per se je beste nummers zijn." Wat is het absolute hoogte punt met Lb „Het Nelson Mandela 70th Birthday Tribute Concert in Londen," vertelt Willy. De Jimmy's knikken instemmend. „Er is veel voor nodig om dat te overtreffen," aldus Helms. Hoe kijken ze terug op negen jaar Lb „Met dierbare herinneringen," zegt Jimmy Helms. „Het heeft me het beste en het slechtste gebracht. Maar... ik heb de sterren aangeraakt. En hoeveel mensen kunnen dat zeggen Aan wat voor projecten werken Willy, Jimmy en Jimmy momenteel „Het heeft te maken met liv'e-muziek op het Internet," vertelt Willy. „De muziekindustrie zal er volledig door veranderen. Hoe regel je royalties en rechten En wat gebeurt er als je niet meer naar Tower Records hoeft voor een cd, maar 'm thuis online kunt kopen Als artiest krijg je nu pas na achttien maanden je royalties van je platenmaatschappij onder aftrek van gruwelijke inhoudingen. Als je eige naar bent van je eigen master en je cd via je eigen server uitbrengt, kun je je platenfirma achttien maanden later betalen met diverse inhoudingen. Een cd kopen is bits, enen en nullen, kopen. Met name de distributie van cd's is heel milieuvervuilend. Dat sluit je uit door online te kopen. Alles wat je nodig hebt, is een blanco cd van twee doJJar. Het zal de detailhandel CTQ De 21-jarige Irma Oostvogels uit Etten-Leur werkt op vrij dagavond en zaterdag (elf uur per week) in een schoenen zaak in haar woonplaats als verkoopster. Irma studeert eco- universiteit. Het geld dat ze met kan ze goed gebruiken als aanvul-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 32