Vriens Christelijke politiek: 'God meer gehoorzamen dan de mensen' Onvrede over reclame Dordtse 6angsttandarts' Auto's te koop gevraagd. J met 1 jaar garantie Autobedrijf Musterd b.v. daag nog. 10EP Boze passagiers eisen miljoen dollar van KLM oop-, schade- en bedrijfsauto's. Autocenter b.v. Occasions Er is sprake van een verontrustende wildgroei aan autoverkeer in de natuurgebieden tussen Nederland en Duitsland. Steeds meer 'groene grenzen' gaan open voor het gemotoriseerde verkeer, nu gemeentebesturen één voor één bezwijken onder de druk van kleine, lokale pressiegroepen. Die vinden het privégemak van de kortste weg van A naar B veel belangrijker dan alle cultuur-landschappelijke waarden die verloren dreigen te gaan. 10-KONTAKTEN dirS Brabant/Zeeland 16-9614 (Nu 50cpm) _X_S3_ aijongens onder elkaar die knullen genieteni 2tr330'88 (75cpm) ice 13-222227. (dames gevr.) Tel. 0162-683380. De hoogste prijs voor 05-568569/06-53209280 levrolet Berreta fievrolet Corsica 91-93 troen AX 11001 92-91 troen BX 86 ird Escort 1400i 91 ird Orion CLX azda 323 89-90 its.Spacewag. 2.0i Glx 92 ^ssan Sunny 1.4aut 93 Jpel Astra stat. 14i 92 oei Astra 92t/m95 .Astra 16i sed aut 95 pel Corsa 86t/m95 pel Kadett 88t/m90 pel Vectra 90t/m94 pel Vectra TD 93 pel Ascona 16S 88 eug 106 110Oi Etoile 94 eugeot 405 GR 93 ontiac Firebird coupe enault Espace 2100D eat Ibiza 12i eat Marbella oyota Celica 1.6i 16v olvo 340 5drs olvo 740 'Groene grenzen' vallen ten prooi aan automobilist Biesdonkweg 31Breda. Tel: 076-5877950 Voorraad 400 auto's ANWB-gekeurd N.A.P. Ook huurkoop, leasing, nruil, financiering. Garantie, Tel. 0162-683380. oor John van Oppen roesbeek - Het ■dreigde niemands- nd loopt van het rielandenpunt in lals tot aan de Dol- rd in Groningen. De illige lijn volgend, de zuidelijkste enspaal tot de noor- ■lijkste, gaat het om gebied met een Jengte van 584 kilome ter, dat plaatselijk jms wel tien kilome ter breed is. extra reclame met een Kleintje Het helpt. Z-zorgverzekering em alleen al onze ie vele VOOKMIf e ndien betaalt CZ immers bekend om t u van een eigen I 24 uur p*r dag OS International. Bij CZ hoejï dat an de zorgverlener ■ta in de bus. Bel Zorgverzekeringen, gel niet nodig). 1 M/V* jjftig jaar lang leek de irkeersexplosie amper van invloed op deze ver- llde omgeving. Maar pds het verdrag van hengen in 1992 gaat het hard. Erg hard. (creatieve fietsroutes kanderen zienderogen racebanen voor moto ren en automobilisten. In ■indelgebieden waar Btvoor kort de stilte het leest voorkomende |uid was, ronkt nu pphoudelijk verkeers taal. ndelaars moeten uit- ijken met oversteken. Kleverige Klavers langs de weg vormen het macabere bewijs dat ecologi- Tie verbindingszones voor pen, konijnen, dassen, vossen, ingen en ander wild messcherp brkliefd zijn. #e Nederlandse gemeenten aan I Oostgrens werken langs elkaar In, als het gaat om natuurbe- ■terming. Daarom moet een IBgere overheid snel een samen- Hngend verkeersplan ontwikke- Ilen voor dit niemandsland, Wders gaat veel moois onherroe- ff'.lk verloren." Dat zegt Hans ^ndrickx van de 'Werkgroep joene Grens'. Hij beklemtoont de veranderingen zich in ^ltreinvaart voltrekken in deze isregio. ropeesjaar benstrijdig genoeg, moet de -rkgroep die constatering ten op de valreep van het topese Natuurbeschermings- r 1995. Het was voor het eerst |ds 25 jaar, dat Europa weer zo'n Natuurbeschermings- rhad opgezet. Het eerste vond Automobilisten nemen het niet zo nauw met de zorg voor natuurgebieden. foto archief de stem plaats in 1970, als reactie op de waarschuwingen van de Club van Rome. De activiteiten in 1995 waren bedoeld om een ommekeer te bewerkstelligen: het platteland moest iets terug krijgen van de waarde die het kwijt was geraakt in de tussenliggende periode van onstuimige groei. Oostflank Tijdens het jaar is alle aandacht echter gericht gebleven op de verbetering van het verpeste bin nenland, zo constateert Hend- rickx: „Niemand dacht aan de grensstreek, waar de laatste vijf tig jaar juist veel bewaard is gebleven van wat men nu elders probeert terug te krijgen. Maar terwijl er in het binnenland nu alles aan gedaan wordt om de natuur meer ruimte te bieden tussen alle blik en beton, gaat de situatie in de grensstreek zien derogen achteruit." Naast de gewone overgangen voor automobilisten, liggen aan de oostflank van Nederland vele honderden 'groene grenzen' die oorspronkelijk bedoeld waren voor wandelaars en fietsers. „Die kleine grensovergangen worden nu ontdekt en opgeëist door het gemotoriseerde verkeer", zegt ook Han Derckx van de Werk groep. Als voorbeeld neemt hij het stuk je landsgrens dat ligt tussen het kopje van Limburg en de Rijn. Over deze afstand van 35 kilome ter kon Duitsland, tot drie jaar geleden, slechts op drie punten bereikt worden: bij Wyler boven, Wyler beneden en Millingen aan de Rijn. Nu zijn er al bijna twin tig legale en illegale grensover gangen voor gemotoriseerd ver keer, omdat automobilisten steeds vaker een sluiproute ont wikkelen. En als zo'n groene grens eenmaal massaal over schreden wordt, geven gemeente besturen de automobilist vaak officieel toestemming tot annexatie. „Dat is funest voor de wildstand in het gebied", zo waarschuwt de Werkgroep. Alleen aan de bui tenkant van het territorium zijn immers beschermende maatrege len getroffen, zoals de aanleg van dassentunnels langs drukke randwegen. Maar als er een nieu we verkeersader komt binnen dat grotere fouragegebied, dan is de fauna opeens vogelvrij. Ook gaat voor recreanten de rust verloren, die zo kenmerkend was voor de grensstreken die in de luwte van alle economische ontwikkelingen zijn gebleven. Illustratief Vooral rond Groesbeek is de situ atie verontrustend, zo vindt de Werkgroep. Hans Hendrickx: „De ontwikkelingen hier, zijn illustratief voor hetgeen de hele strook van Vaals tot Dollard te wachten staat. In een mum van tijd gaat verloren, wat vijftig jaar lang behouden was gebleven." Hij hoopt nu dat met name de Gelderse Milieufederatie, de pro vincie en de Euregio Rijn-Waal actie zullen ondernemen om indi viduele besluiten van kleinere gemeenten terug te draaien. Hendrickx: „Nu nemen veel klei ne gemeenten - meestal onder druk van enkele aanwonenden of de middenstand die klanten hoopt te lokken van de andere zijde van de grens - beslissingen waarvan ze de draagwijdte amper kunnen overzien." Het begint met het officieel open stellen van één groene grens voor het lokale autoverkeer van één gemeente, maar dan volgen er steeds meer. Ook realiseren veel gemeenten zich te laat dat zo'n openstelling volgens de wetge ving betekent, dat de uiterst smalle strook asfalt verbreed dient te worden, zodat auto's elkaar over twee rijstroken kun nen passeren. Hendrickx: „Die zogenaamde verbetering lokt echter steeds meer verkeer, zodat de fietsers weer in de knel komen. Om dat op te lossen, besluit de gemeente een fietspad naast de autopiste te leggen. Maar daardoor kom je van de regen in de drup. Het autoverkeer krijgt dan nog beter de kans om ongehinderd te jakkeren en gaat nog harder rijden." Het gevolg is, zo waarschuwt de Werkgroep, dat flora en fauna achteruit hollen, klein wild uit sterft en het ecologisch systeem verandert. „Voor project-ontwikke laars of bouwlustige wethouders is het weg kwijnen van natuurge bieden vaak weer een argument om te gaan bouwen in zo'n gebied, dat dan opeens 'van geen bijzondere waarde' meer heet te zijn. In het bin nenland is veel platte land de laatste decennia op die manier naar de knoppen gegaan. Zo gaat het ook in de grensstre ken, als niet van bovenaf wordt ingegrepen." Miljoenen De Werkgroep wijst erop dat staatssecretaris Van Dok (Economische Zaken) onlangs 45 mil joen gulden heeft uitge trokken ter stimulering van grensoverschrijden de samenwerking en de bescherming van het leefmilieu. De verdeling gebeurt bij de behandeling van inge diende projectvoorstel len. Voor hetzelfde doel heeft de Europese Commissie voor zeven Nederlandse grensregio's ruim 290 miljoen gulden beschik baar, waarvan bijna 24 miljoen bestemd is voor de Euregio Rijn- Waal (Gelderland, Noordoost Noord-Brabant) en 13 miljoen voor de Euregio Rijn-Maas- Noord (Noord-Limburg). Kans Volgens de Werkgroep Groene Grens biedt dit fonds 'een unieke kans' om de verkeersontwikke- ling in goede banen te leiden. Zolang er geen verkeersplan is voor elke grotere grensregio, zou den alle beslissingen over open stelling van groene grenzen door de gemeenten moeten worden opgeschort, vindt de Werkgroep. Hendrickx: „Elk besluit dat nü genomen wordt in het voordeel van automobilisten, is per defini tie ondoordacht. Maar wat erger is: het kan in een later stadium niet meer worden teruggedrongen. Want als de auto eenmaal ergens is, kan geen mens die heilige koe meer verdrijven. INGEN PT David van der Houwen fEN MOET God meer gehoorza- in dan de mensen.' Zo heet het eer- 1 hoofdstuk van het boek 'Christe- j® politiek en democratie' dat dgeleden op initiatief van het Ptorisch Comité Christen-Demo- |he het licht zag. De titel van dat T>Mstuk zet meteen neer wat poli- r °P godsdienstige grondslag perscheidt van partijen die poli 's bedrijven op basis van maat- 'appelijke ideologieën. |ware democratie is er een van mensen P elkaar. Maar wie die democratie l™ndt met godsdienst stuit op een P8 dat boven de mens uittorent, (geacht om welke vorm, richting of ■v r §°dsdienstbeleving het gaat, ■mdelijk is er een hoger gezag en de K, geopenbaarde waarheid. Schnift. hpf nnnonimypn riipf jerwezen uit. rooms-katholicisme heeft nog de extra complicatie van de lijfelijke aan wezigheid van een kerkvorst, die de rol vervult van de aardse vertegenwoordiger van het opperwezen. De discussies rond abortus hebben duidelijk gemaakt hoe zeer pauselijke richtlijnen de wereldlijke politiek kunnen beïnvloeden. Maar ook in de debatten over de vraag of op zon dag de winkels open mogen, spelen gods dienstige argumenten een belangrijke rol, en niet alleen bij katholieken. Toch zijn het, zo blijkt uit het boek, vooral de katholieken die worstelen met de bood schap van Paulus in Romeinen 13: „Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God ingesteld." Het is dus geen wonder dat de spanning tussen kerk en staat het best uit de verf komt in het eerste hoofdstuk, gewijd aan de verhouding tussen katholicisme en democratie in de negentiende en twintig ste eeuw. Maar jammer genoeg vormt het geen rode draad in het geheel. De samenstellers hebben gekozen voor een variëteit aan schrijvers en onderwer pen, ieder met een geheel eigen, onder ling sterk afwijkende aanpak. Zo gebruikt de auteur van het hoofdstuk 'katholieken en fascisme in Nederland' de hem toebedeelde ruimte vooral voor het bestrijden van wat anderen voor hem hebben beweerd. Daarbij gaat het over zaken als de rol van katholieken in het verzet, de houding van katholieken ten opzichte van Joden en de opstelling van bewegingen als de Nederlandse Unie en Brabantia Nostra. Twee andere schrijvers verbinden het begrip 'democratie' vooral met de dis cussies aan het begin van deze eeuw over het kiesrecht en dat is toch een wat beperkte invalshoek. Terecht werden ze daar tijdens de presentatie van het boek door voorzitter Donner van de Weten schappelijke Raad voor het Regeringsbe leid over; beknord. Een van de schrijvers stelt dat een chris ten-democratische partij naar een beleid moet streven, waarbij de overheid - onder erkenning van haar afhankelijk heid van God - de maatschappij wil inrichten op basis van normen en waar den, ontleend aan de bijbel. Wat deze bundel in elk geval duidelijk maakt, is dat dit deze eeuw weliswaar met veel inzet is geprobeerd, maar dat we ons gelukkig mogen prijzen dat dit niet is gebeurd met het fanatisme dat andere godsdienstige stromingen elders in de wereld daarbij tentoon spreiden. Lang is wel geprobeerd het rode gevaar van het oprukkend socialisme te bestrij den. In de loop van de jaren dertig werd het de christelijke partijen - met name de RKSP, de voorloper van de KVP - echter duidelijk dat de sociaal-democraten een natuurlijker bondgenoot waren om de gewenste maatschappelijke inrichting tot stand te brengen dan de liberalen. Na de oorlog kreeg dat vaste vorm in de rooms-rode coalitie, die het tot eind 1958 heeft uitgehouden. Die zekere mate van verbondenheid vloeit ook voort uit de groeiende behoef te in met name katholieke kringen om de gedachte van het corporatisme vorm te geven. Op basis van de gedachte dat bedrijven of bedrijfstakken net als de staat, de gemeente of een gezin een orga nisch geheel vormt, wilden de katholie ken die ook organiseren op een manier die misschien het simpelst kan worden omschreven als 'met elkaar voor elkaar'. Ook dat thema wordt in een van de bij dragen aan het boek uitgewerkt. 'Normaal hebben transit-passagiers geen papieren voor Nederland nodig' foto dijkstra Amsterdam (anp) - Drie passagiers van een KLM-toestel dat in maart 1994 met grote vertraging op Schiphol arri veerde, eisen een miljoen dollar schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij De drie Srilankanen misten door de vertraging niet alleen hun aansluiting naar Athene, maar zeggen dat de Koninklij ke Marechaussee hen behan delde als vluchtelingen zonder geldige verblijfspapieren. Een woordvoerder van de KLM bevestigt dat de zaak half janu ari bij de rechtbank in Colom bo dient. De drie advocaten uit Sri Lan ka waren vorig jaar maart op doorreis naar Athene. Ze ble ven steken op Schiphol, omdat hun vlucht onderweg een ver traging van zes uur opliep. Vol gens de KLM-woordvoerder is het gebruikelijk de autoriteiten - in dit geval de marechaussee - in te lichten in dergelijke gevallen. „Normaal hebben deze passagiers geen papieren nodig voor Nederland. Maar als ze een aansluiting missen, moeten ze natuurlijk het land in kunnen om in een hotel te overnachten." Wat de autoriteiten vervolgens doen met de informatie van de KLM is niet de verantwoorde lijkheid van de luchtvaart maatschappij, zegt de woord voerder. De marechaussee kaatst de bal echter terug. Volgens woord voerder E. Sal waren deze pas sagiers voor zover valt na te gaan niet door de KLM aange meld. „Dan zou de gang van zaken heel anders zijn geweest." Passagiers die visumplichtig zijn, maar voor een hotelover nachting Nederland in willen, kunnen een tijdelijk toelatings bewijs krijgen voor 72 uur. De maatschappij waarmee de pas sagiers reizen, moet dat melden en de mensen begeleiden, aldus Sal. „Als dat niet gebeurt behande len we mensen volgens de Vreemdelingenwet. In dit geval volgden de mensen aan de balie de juiste procedure. De drie Srilankanen moesten op een bankje in een openbare ruimte wachten tot hun tijdelijk visum klaar was. Daar gaat nu een maal enige tijd overheen, want er zaten meer mensen te wach ten." De marechaussee bood het drietal volgens Sal excuses aan toen bleek dat het om transit- passagiers ging, maar wijst verder elke verantwoordelijk heid voor de zaak van de hand. Volgens Sal is hier sprake van een incident. „Meestal verloopt de aanmeldingsprocedure goed, anders zouden we wel meer klachten krijgen. De KLM wil niet vooruitlopen op de rechtszaak in Colombo, maar verwacht dat de eis tot schadevergoeding wegens ver traging van de vlucht weinig kans van slagen heeft. „Lucht vaartmaatschappijen accepte ren geen verantwoordelijkheid voor vertragingen. Dat staat in de vervoersvoorwaarden die luchtvaartmaatschappijen wereldwijd hanteren." Door Peter Punt, anp Dordrecht - De Dordtse tandarts Paul Wegener is niet echt geliefd bij zijn collega's. Hij rijdt in een oude lijkwagen, een zil verkleurige Chevrolet uit 1980, met daarop de tekst 'De tan darts, Een monster?'. Het boek eindigt met een beschouwing over de houding van het CDA in de dis cussie in de afgelopen decennia over bestuurlijke vernieuwingen. De schrijver daarvan, R. Zwart, constateert terecht dat de houding die de partij in de prak tijk inneemt behoudender is dan je op basis van het laatst verschenen 'Program van uitgangspunten' zou mogen ver wachten. Zwart schrijft dat toe aan het feit dat de christen-democratie vanaf 1945 tot vorig jaar onafgebroken deel heeft uitgemaakt van de regering. Van partijen die politiek zo'n centrale rol hebben gespeeld en ver houdingsgewijs veel bestuurders op allerlei niveaus hebben geleverd, mag je niet verwachten dat ze voorop staan bij ingrijpende herziening van de staats rechtelijke structuren, meent Zwart. Als dat zo is moet het 'paarse drietal' ervoor zorgen, dat ze nog een flink tijdje bij elkaar blijven. Dan wordt het een fluitje van een cent om staatskundige vernieuwingen door het parlement te loodsen, met warme steun van het CDA. Christelijke politiek en democratie, diver se auteurs. Uitgeverij SDU. Reclame, zeggen de Dordtse tan dartsen en dat mag niet volgens de gedragsregels van de Neder landse Maatschappij tot Bevor dering der Tandheelkunde (NMT). Het kan Paul Wegener allemaal niets schelen. Wegener is geen gewone tandarts, maar noemt zich angsttandarts. Hij helpt behalve gewone patiënten, men sen met extreme angst voor alles wat met kiezen trekken, boren, vullen of wortelbehandelingen te maken heeft. Het woord angst tandarts staat eveneens op zijn 'lijkenbak', zoals Wegener zijn auto noemt. „Ik heb die wagen in mei aange schaft en een paar maanden daarna kreeg ik een brief van mijn collega's in Dordrecht en omstreken, dat ik me moest ont houden van reclame. Ze dreigden met de tuchtraad", vertelt Wege ner in zijn praktijkruimte langs de Oude Maas. Vervolgens werd Wegener gebeld door een jurist van de NMT die hem duidelijk maakte dat hij de tekst op zijn auto moest verwij deren. Tandartsen mogen geen reclame voor hun praktijk maken en zeker geen publicititeit zoe ken. Een artikel in een huis-aan- huisblad over zijn werk als angsttandarts werd hem ook niet in dank afgenomen. „Ik wil hele maal geen patiënten winnen, ik wil alleen maar laten zien dat ik er ben voor die doelgroep van angsthazen." Het is niet de eerste keer dat Paul Wegener in conflict komt met zijn collega's. Toen hij zich in 1980 in Dordrecht vestigde, wilde hij uitsluitend ziekenfondspa tiënten behandelen. Wegener: „Ik vond dat veel gezelliger. Het zijn redelijke mensen, eerlijk en goed van betalen. Bij particulier ver zekerden moet je maar afwachten of je je geld op tijd krijgt." Nadat Wegener een paar jaar geleden was geveld door een her seninfarct - zijn linkerhand is daardoor deels verlamd - besloot hij het wat rustiger aan te gaan doen en zich toe leggen op men sen met angst voor de tandarts. „Vertrouwen wekken, mensen op hun gemak stellen. Daar gaat het om. De angsthazen komen pas als ze sterven van de pijn, of hun gebit is er heel slecht aan toe. Vaak is die angst ontstaan bij de schooltandarts of bij artsen die met bruut geweld te keer zijn gegaan." Wegener zegt geen kunstgrepen, zoals hypnose, toe te passen om zijn bange patiënten gerust te stellen. „Muziek helpt goed. Ik laat de mensen een cd of cassette bandje meenemen met daarop hun favoriete muziek." Het rondrijden met zijn opzichti ge wagen heeft hem intussen een grote schare van angstige klanten opgeleverd. Ze maken tien pro cent uit van de bijna vijduizend patiënten tellende tweemans praktijk. Wegener is niet de enige angsttandarts in Nederland. Hij heeft vijf collega's van wie de Amsterdammer Ad de Jongh de bekendste is. De Jongh promo veerde onlangs op het onderwerp tandartsfobie en kan zich sinds kort ook psycholoog noemen. Er lopen naar schatting in Neder land 1,4 miljoen mensen rond die last hebben van zo'n fobie. De Nederlandse Maatschappij tot Bevordering van de Tandheel kunde: „Onze leden moeten zich houden aan gedragsregels. Doen ze dat niet dan kunnen ze worden geschrapt als lid. Reclame maken is helemaal niet nodig. Je moet er als tandarts voor zorgen dat men sen naar je worden doorverwezen als je een gespecialiseerde prak tijk hebt", aldus een NMT- woordvoerster. Wegener zegt er niet warm of koud van te worden. „Ik kan ook zonder dat lidmaatschap m'n werk doen. Ik laat die tekst op mijn auto staan." v>

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 27