Philips voorziet opmars in de huiskamers Traditionele rol van behang is uitgespeeld Sommige struiken hebber de winterkou hard nodig Rover voor jonge kopers Chinese truffel prijst zijn Frans broertje uit de markt De videofoon is al draadloc DE STEM SURPLUS pESTEM Huiswerk Slager Gewoon papier Fabrikanten zoeken heil in bescheiden decoratieve functie Oubollig Wall-pepper Michelin-gids geeft vierde ster Jack the Ripper VRIJDAG 5 JANUARI 1996 E2 TEKENING ILSE VERMEULEN Het houdt nooit meer op. We hebben allemaal al een huis vol elektronica. Wie bij de tijd wil blij ven, heeft steeds iets nieuws 'nodig'. De vol gende in de rij is de fax. Al jaren gemeengoed in bedrijven, maar intussen op weg naar de huiska mers. Philips, de grootste leverancier van zulke apparaten, voorziet dat 1996 'het jaar van de fax' wordt. Door Nico Koolsbergen Alicia woont in St. Catharines in Canada, vlak bij de grens met de Verenigde Staten, op een paar kilometer van de Niagara-water- vallen. Ze is in Canada geboren maar papa Jim komt uit Neder land. Hij emigreerde al vijfen twintig jaar geleden, toen hij nog Jaap heette, naar Noord-Ameri- ka. Vorig jaar ontmoette Alicia - die nu negen is - voor het eerst een oom uit Nederland. Het was lief de op het eerste gezicht. Toen oom, intussen weer thuis, een paar weken later verjaarde, rin kelde 's avonds zijn telefoon. Hij nam onmiddellijk op, hoorde een afgrijselijk gepiep, drukte op een lichtgroen toetsje waar 'Start/Copy' op staat, en daar kwam een fax binnen. Van Alicia. Een prachtige tekening met in grote hanepoten: 'Happy Birth day, oom'. Oom, niet uncle, want een paar woordjes Nederlands kent ze wel. Jim en zijn broer hebben allebei een fax. Handig, want een briefje is dan snel bezorgd. De tijd die de tekening van Alicia nodig had om in Nederland te komen, zou bij een gewoon telefoongesprek ver loren zijn gegaan aan wat weder zijdse hallo's. Faxen wint tijd en dus ook geld. We zijn beland in 'het jaar van de fax'. Let maar op, eind 1996 is de fax een gewoon huishoudelijk apparaat geworden. Alles wijst erop. Kinderen gaan straks - sommigen doen het al - onderling afspreken wie het huiswerk maakt en naar zijn klasgenootjes faxt op de machine van pa. Een felicitatie voor een goede vriend die in zijn werk werd tegen gewerkt maar nu alsnog erken ning en promotie krijgt, faxen we gewoon naar zijn huis. Ook als hij er niet is. Het jaar van de fax. De uitdruk king komt van Wietse Schrantee van Philips Nederland. Hij weet alles van 'zijn' apparaatjes en is laaiend enthousiast als hij ze kan demonstreren. Zo'n man hoef je niets over faxen te vragen. Hij begint er zelf over en de echte kunst is hem te laten stoppen. Faxen zijn alledaags. Elk bedrijf heeft er een of meer staan. Van Canon of Toshiba of Panasonic. Haast vanzelf neem je aan dat een fax een Japans produkt is. Japanners zijn inderdaad de uit vinders, al heel lang geleden. Ze moesten wel, want er bestond in de jaren dertig geen andere methode om het Japanse schrift snel over de wereld te versturen. Op telexen stonden alleen wes terse letters en cijfers. In Nederland is Philips wel de grootste leverancier van faxen. Op grote kantoren kom je ze wei nig tegen. Maar in kleine bedrijf jes en in de huiskamers regeert Philips. Want al twee jaar gele den hadden de Eindhovenaren in de gaten dat de toekomst van de fax bij de 'gewone' consument gezocht moest worden. Ieder bedrijf had al zo'n ding. Daar was geen nieuwe markt te vin den. Maar in de huiskamer was de fax nog zeldzaam. Daarom introduceerde Philips najaar 1993 als eerste twee toestellen voor de gewone man. Onder de duizend gulden, want aan consu menten moet je consumentenprij zen vragen. Er zijn al mensen die de slager een faxje sturen om hun vlees te bestellen. Of op hun fax een offerte van de schilder binnen krijgen. Het consumentengebruik neemt alleen maar toe. Aanvan kelijk was de fax een puur zake lijk apparaat voor contacten tus sen bedrijven, legt Wietse Schrantee uit. De volgende stap was dat consu menten naar een bedrijf begon nen te faxen (de slager). Fase drie zijn bedrijven die berichten aan een consument sturen (de schil der). En de laatste stap is de fax tussen consumenten onderling (happy birthday, oom). Dat wordt een gewone zaak. „Daar om wordt 1996 het jaar van de fax," zegt Schrantee. Een fax in huis. Zo'n lomp, grijs, saai apparaat vloekt met het interieur. Dat had Philips ook door. De Eindhovense thuisfaxen hebben daarom een gebogen vorm, zijn anthracietkleurig en compact. Niet te vergelijken met die dingen die op kantoren en in bedrijven staan. De nieuwste modellen zijn nog iets kleiner dan de eerste modellen en bieden meer. Alle 'homefaxen' zijn niet groter dan een stevige telefoon maar bevatten dus tevens een fax! Met een geheugen voor vijf tig telefoonnummers en, voor wie wil, met een ingebouwd ant woordapparaat. Een ervan werkt met een draadloze telefoon. Hoe werkt het? Er zit een stukje elektronica in dat de telefoon aanneemt en vast stelt of het om een fax of een gewoon gesprek gaat. Dat bepaalt of de fax in werking komt of dat gewoon de bel overgaat. Wie extra telefoons aan zijn thuisfax koppelt, raakt de stille fax-ontvangst kwijt. Dat zou mooier kunnen, erkent Schrantee. Want iedereen heeft tegenwoordig meer toestellen. Maar een faxschakeling die én automatisch én helemaal stil én in combinatie met meer telefoons werkt, zou de machine honder den guldens duurder maken. En het gaat wel om consumentenap paraten. Duizend gulden in de winkel is de grens. Sinds de introductie in 1993 krijgt Philips de thuisfaxen niet aangesleept. In het begin overtrof de vraag het aanbod zelfs zo sterk dat liefheb bers weken op hun machientje moesten wachten. Dat was iets nieuws, het bedrijf was nog maar net uit het dal aan het klauteren en niet gewend aan consumenten die voor een nieuw Philips-pro- dukt in de rij stonden. „Daar hebben we veel van geleerd," zegt Wietse Schrantee. De apparaten zijn nu uit voorraad te leveren, al wringt het soms nog bij het meest populaire model. De cijfers zijn geheim - de con current leest mee - maar Wietse Schrantee vertelt dat Philips in Nederland de absolute marktlei der is bij de thermische faxen. Dat zijn faxen die speciaal papier nodig hebben. Erg speciaal is het trouwens niet, het ligt al jaren bij Bruna en V&D. De trend is overigens naar plain paper, gewoon papier. Bij zo'n fax hoort altijd wel een bak met een heleboel velletjes A4. Dat levert forse apparaten op, wat voor de huiskamer niet aantrek kelijk is. Maar in de grote bedrij ven is de 'papierfax' al een ver trouwd beeld. „Dat stijgt hard," zegt Schrantee. „Plain paper komt in 1997 boven de thermi sche faxen uit. Maar ook de vraag naar thermische faxen stijgt nog." Over een jaar of wat zal Philips zeker ook consumenten apparaten maken voor gewoon papier. Nu is dat nog te duur. Papier op de muur is uit de tijd. Stuc werk is in. Maar de behangbranche probeert met nieuwe produkten de con sument opnieuw voor zich te winnen. Geraffineerd kleurgebruik, luxe mate rialen en exclusieve dessins: het zijn voor fabrikanten de manieren om zich te onderscheiden. De nieuwste trend Wall-pepper breekt zelfs met alle tradi ties. Door Anja Sparidaans De wooninrichtingsbranche heeft het zwaar te ver duren. Met name speciaalzaken in behang moeten er hard aan trekken om hun verkoop op peil te hou den. Want behang op de muur lijkt tegenwoordig not done. Volgens het Nederlands Verbond van Detailhandel in Verf Wandbekeding (NWW) is de omzet de laatste jaren dan ook aardig gekelderd. Vijftien jaar geleden werden er nog 30 miljoen rollen behang per jaar verkocht, tegen 15 miljoen rollen in '91. Dat betekent dat er in '91 in totaal voor zo'n 350 miljoen gulden aan behang werd uitgegeven. Maar volgens cijfers van het CBS trekt de verkoop van behang sinds 1993 weer licht aan. In vergelij king met 1990 is de omzet dan weer met ruim tien procent gestegen. „Momenteel stabiliseert de ver koop zich. Er is vooral belangstelling voor hoog waardig, decoratief behang", weet P. Harmes, bestuurslid van het NWW. Maar het NWW erkent dat de hoogtijdagen van behang voorgoed voorbij zijn. Het werd sowieso minder populair omdat het opbrengen ervan rela tief bewerkelijk is. Eerst moet immers het oude behang van de muren worden geschraapt en vervol gens moet de consument aan de slag met stijfsel en kwast. Daarnaast heeft behang volgens het NWW vooral bij het jongere publiek het imago van 'oubollig' gekregen. Harmsen: „Deze groep heeft zich inge richt in de tijd dat muren werden gestuct of voor zien van structuurverf. Bovendien heten alternatie ve vormen van muurafwerking, zoals stucwerk, sierpleister, schoonmetselwerk en structuurverf, onderhoudsarmer te zijn." Harmes noemt nog wat redenen waarom de verkoop van behang is gekelderd. „Vroeger stookten mensen olie en gas. Dan was behang jaarlijks aan vervan ging toe. Tegenwoordig gaat behang dankzij de cen trale verwarming jaren mee." Er wordt dus minder verkocht. Ook de kwaliteitsverbetering van behang en het minder gangbaar worden van de grote Ontwerper Gerwin van Vulpen omschrijft zijn cWall-pepper' het liefst als 'make-up voor de huiska mer'. schoonmaak spelen de behangfabrikanten daarbij parten. Niettemin doet de branche allerlei pogingen om een partijtje mee te blijven blazen. Nieuwe trends worden gelanceerd, de een nog opzienbaren der dan de andere. Zo heeft Romo Fabrics Neder land, van origine een Engels bedrijf, onlangs twee opvallende collecties van de eigen ontwerpafdeling gepresenteerd. 'Zanzibar' is voorzien van kleurige, etnische motieven. „Dat past perfect in de huidige interieurtrend," weet office-manager Marie-Claire Engelbrecht. Een andere nieuwkomer, 'Vanity Fair', omschrijft ze als een 'speelse' collectie. Die is gebaseerd op symbolen van ondermeer speelkaarten, dieren en muzieknoten. Volgens haar is er vooraf uitgebreid marktonder zoek gedaan om de behoeften van de consument te peilen. „Mensen kiezen alleen voor behang als het duidelijke een meerwaarde heeft boven andere vor men van wandbekleding," stelt ze. „Bovendien dur ven mensen zich nu meer in het interieur te veroor loven. Daar moet de branche op inspelen." Volgens haar wordt decoratief behang steeds meer geïnte greerd in het interieur. „Als groothandel verkopen we behang steeds vaker in combinatie met bijpas sende stoffen. Door soortgelijke dessins te gebrui ken, accentueer je de sterke kant van behang." Ook Esta Behang concentreert zich steeds meer op de eigen, meer exclusieve collecties. Vorig najaar werd de spetterende collectie Les couleurs du soleil gelanceerd, waarin motieven als zonnen, schelpen en sterren domineren. Het is ook qua kleurgebruik gewaagd: steenrood, limoengroen, hardblauw en zongeel. Samen met de klassiekere collectie 'Gar den of dreams' in Engelse landhuisstijl, - met ruit jes, streepjes, bloemetjes en marmermotieven - is het de behangcollectie die momenteel het hardst loopt. Deze maand brengt de fabrikant uit Enschede de Scala di Fresco op de markt. „De ontwerpers heb ben een authentiek beeld weten te creëren van de vele fresco's zoals die tegenwoordig nog steeds te bewonderen zijn in onder andere Florence en Vene tië," aldus pr-medewerkster Gerlin Fokke. Deze fabrikant merkt dat er voornamelijk nog markt is voor de exclusievere behangsoorten. Het NWW bevestigt dat. Harmes: „Recht-toe-recht- aan behang en rauhfaser verkoopt nauwelijks nog. Vooral de decoratieve, luxere en dikkere behang soorten slaan aan. Bovendien wil de consument Door onze correspondent Wilko Voordouw Parijs - De oerfranse truffel verkeert in levensgevaar. De zwarte diamant, die groeit onder speciaal daarvoor geplante bomen in de Dordog- ne en in het zuidoosten van Frankrijk en die alle gastrono men van de planeet tot onge kende extase brengt, wordt bedreigd door zijn Chinese neefje. De Tuber indicum overspoelt het rijk van de Tuber Melanos- porum. Vorig jaar werd al 22 ton geïmporteerd uit het Verre Oosten. De Franse produktie van de originele zwarte dia mant viel terug tot 15 a 20 ton. Ter vergelijking: begin deze eeuw bracht de Franse bodem nog 1000 ton truffels voort. De twee champignons, die aan de voet van truffeleiken groei en, hebben niet dezelfde smaak en ook niet dezelfde prijs. Bovendien loopt de Franse oogst zienderogen terug, ter wijl die in China nog overvloe dig is. Steeds minder jongeren in Frankrijk willen 'trufficul- teur' worden, dat wil zeggen dat ze bomen met een zoge naamd 'truffelgeen' planten en afwachten tot er zwarte dia manten onder willen groeien. Voeg daar nog eens de vervui ling en de droogte bijen de cri sissituatie in Frankrijk is ver klaard. Gilbert Espenon, voorzitter van de vereniging van truffe laars in het zuidoosten van Frankrijk (vooral het gebied rond de Mont Ventoux) is ten einde raad. Op 'zijn' markt, voor het hotel l'Univers in Car- pentras, zijn de koersen dit jaar nog maar nauwelijks boven de 2000 francs (700 gulden) per kilo uitgekomen, tegen 1000 gulden vorig jaar. Veel kopers vallen terug op de Chinese truffel, die wordt verkocht voor prijzen tussen de 400 en 500 francs. De twee soorten truffels lijken als twee druppels water op elkaar. „Maar de smaak is niet hetzelfde. We hebben een test gedaan met fijnproevers. Ze halen allemaal de echte Franse truffel er uit. Of je die nu in een omelet, bloedworst of in foie gras verwerkt." Naar verluidt laat de Chinese champignon een bittere nasmaak in de mond. Het Franse truffelseizoen is nu in volle gang. En dreigt niet alleen moeilijk te worden door de kleine oogst, maar t door de invasie uit China. I „Gewone mensen proeven het verschil niet." Die worden vol. gens Espenon in de maling genomen door weinig scrupu- leuze industriëlen, die Chinese truffel verwerken in diverse lekkernijen en op het etiket vermelden dat het om de enige, echte zwarte diamant, de Tuber melanosporum gaat. Aangezien deze nog niet industriële wijze kan worden I verbouwd - de truffelaars zoe-1 ken ze met behulp van een var-1 ken of een hond - en de o klein is, blijft de markt voor de Chinese truffels groot. Voor veel boeren in Frankrijk valt daarmee opnieuw een interes sante bijprodukt weg. „We moeten voorkomen dat de truf felaars uitsterven en dat het telen van truffels alleen maar is weggelegd voor gepen sioneerden met een stukje grond bij hun huis," aldus Espenon. Hij wil in allereerste plaats dat de import uit Chins aan banden wordt gelegd, en dat de fraudeurs met de g< kope champignon worden ver-| volgd. door middel van behang meer kleur in het interieur halen. Vandaar de vraag naar decoratief behang." „Het decoratieve is altijd een pluspunt van behang geweest," bevestigt B. van Swaemen, art director bij Rath Doodeheefer, een van de grootste Neder landse behangfabrikanten. Het bedrijf scoort al jaren het best met de collectie 'Daim Original'. Het gaat hier om papier behang met een abstract dessin, dat is voorzien van een suède-achtige laag. „Een dergelijk behang brengt méér warmte in het interi eur", weet art-director B. van Swaemen. Deze maand wordt weer een aantal nieuwe collec ties gelanceerd. Zo is er de 'Vinyl Casa', volgens Rath Doodeheefer een 'zeer exclusieve' collectie met romantische dessins. „Het is vooral zo bijzon der vanwege de zijde-achtige look." De 'Pacifica', die vooral qua kleurgebruik vrij expressief is, is volgens Van Swaenen gericht op 'een beperkt publiek met meer lef'. De 'Dura Color' is een effen structuurbehang in 135 verschillende kleuren. „De tijd van diepe en grove reliefs is voorbij," weet Van Swaemen. „Rustige en zelfs vlakke wanden zijn in." Om de mogelijkheden te vergroten, worden steeds meer combinaties aangeboden, van dessins, uni's en randen. „Je ziet een duidelijke tendens naar vrij rustige wandbekleding die door middel van randen meer accent krijgt." Ondertussen wordt er vanuit de kant van ontwer pers gewerkt aan behangsoorten die radicaal anders zijn. Zo heeft de Haagse ontwerper Gerwin van Vulpen onlangs het buisbehang Wall-pepper gelanceerd. De driedimensionale prints in zwart wit kunnen in allerlei vormen en patronen op de muur bevestigd worden. „Bijvoorbeeld langs plin ten of plafonds rondom de deur of in de vorm van een lambrizering," zo doet Van Vulpen enkele sug gesties aan de hand. Hij ontwikkelde dit produkt om een eind te maken aan de eenzijdige manier waarop de muren in de meeste gevallen worden afgewerkt. „Bovendien is dit een ideale oplossing om lange, saaie muren te doorbreken," stelt hij. Zelf omschrijft hij Wall-pep per het liefst als 'make-up voor de woonkamer'. „Je kunt er immers accenten mee leggen." Van Vulpen is overigens nog druk in onderhande ling met diverse Nederlandse behangfabrikanten die wel interesse hebben in zijn vinding. Naar ver wachting komt het nog dit jaar op de markt. In de Antwerpse galerie en winkel Aura is het pro dukt vorige maand voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. „Er was veel interesse in het pro dukt", vertelt de galerie-eigenaar. „Hoewel we het meer als kunstobject hebben gebracht, zijn er al heel wat mensen die serieus overwegen om het in hun huis of bedrijf toe te passen. Er is duidelijk behoefte aan iets nieuws voor op de muur." Door Tom Brekelmans Het is heel normaal dat bloem bollen nu al met de neuzen boven de grond staan. Zolang het niet vriest, schuiven ze stukje bij beetje naar boven. Weer of geen weer. Blauwe druifjes zien er nu bovengronds uit als bieslook in de zomer. Die bolletjes beginnen al te groeien in augustus. Dat gaat overigens alleen op, als ze er al vanaf eervorig jaar - 1994 dus - in staan. De bollen die nog in de kast lig gen kunnen nu nog de grond in. Ze blijven alleen wat korter en bloeien later dan op de verpak king staat vermeld. Het groeit nu al allemaal, maar toch is voor bloemen de winter onmisbaar. Zo krijgen de takken van bijvoorbeeld de forsythia geen bloemen als ze nu in een vaas terecht komen. Ook bloem bollen die naar de tropen zijn gestuurd krijgen niet zondermeer bloemen. Dat ligt niet zozeer aan de tropen, maar eerder aan de kou. Daarvan hebben de bloem bollen nog niet genoeg gehad. Er zijn bloembollen te koop, die speciaal voor de tropen of andere wintervrije locaties zijn geprepa reerd. Ze hebben in koelcellen een schijnwinter doorgemaakt, waardoor ze een jaar kunnen bloeien. Bij gebrek aan een koude periode mag je al blij zijn als er blad aan komt. Vooral struiken, die al vroeg in het jaar bloeien, hebben die win terkou hard nodig. Er moet namelijk eerst een chemische Parijs (ap) - Dit jaar zijn het niet meer drie, maar vier ster ren die in de Michelin-gids de hoogste perfectie binnen de Franse keuken weergeven. Het weekblad l'Evenement de Jeudi schrijft in haar editie van deze week dat de gezaghebben de restaurantgids van Frank rijk heeft besloten chef-eige naar Claude Peyrot van restau rant Le Vivarois in Parijs als eerste en tot dusver enige ter wereld een vierde ster te geven. Het aantal Michelin-sterren dat Peyrot achter zijn naam heeft staan wordt hiermee ver dubbeld. Anders dan vele andere Fransf chef-koks, die nu veelal leidi»! geven aan wereldwijde culinai re ketens, is Peyrot altijd dicht bij het fornuis gebleven et heeft hij zijn prijzen M gehouden. Dat laatste gezien# verhouding tot andere ha# cuisine-zaken; een lunchme® kost er 345 francs (110 gulden en een diner, zonder wijn, francs (225 gulden). Driesta ren-restaurants rekenen df' gaans het dubbele. Vorig j hadden 20 zaken in de Gui«| Michelin drie sterren. De nie'f we editie van de gids verschijt| begin maart. De zin van het apparaat ontgaat waarschijnlijk menigeen, maat zal de hedendaagse telefoonsnufjesfreak die van buzzers en free's geen genoeg kan krijgen, volledig worst wezen: het JapJ elektronicabedrijf Panasonic heeft 's werelds eerste draadloze vi« foon ontwikkeld. Het is een draadloze telefoon die je thuis of op kantoor gebruik- waarin een piepklein tv-schermpje is verwerkt. Het toestel brengt® zowel bewegende kleurenbeelden als geluid over. „Tja, wat is het praktische nut hiervan?," herhaalt Hedwig Wiel van importeur Haagtechno peinzend de vraag. „Het is een I foon met een beeldje en je kunt zien met wie je belt. Er zullen wel mensen zijn die daarvoor belangstelling hebben." De videofoon is vooralsnog alleen op het Japanse Personal Hand)? ne System te gebruiken. Dit is in Japan het standaardsysteem1 dergelijke toestellen. Of Haagtechno in de toekomst de dra®" videofoon in Nederland zal introduceren, hangt af van de vraag consument. >pe wereld was nog nooit zo groot', is het motto van de Vakantiebeurs 1996 die wordt gehouden van 10 tot en met 14 januari in de Utrechtse Jaar beurs. De internationale reis branche is ruim vertegenwoor digd tijdens deze beurs: er zijn zo'n 1-600 standhouders te vin den, Die vertegenwoordigen samen zo'n honderd verschillen de landen. Acht hallen van de Jaarbeurs zijn uitgeruimd om plaats te bieden aan de deelne- omzetting plaats vinden: bepa; de stoffen moet worden afgebrol ken, zodat andere zich ongeil derd kunnen ontwikkelen. Dil| wijls werkt dat met zaden ent sen ook zo, Met het rijpen van de vrucl rijpt ook het zaad. Maar zaad uit de vrucht wordt gepi terd en in de aarde wordt gep komt het zaad niet tot kieml/j In het zaad zitten remstoffenj het ontkiemen verhinderen, als de vrucht gaat rotten, worè| die remStoffén afgebroken. rotting kan ook plaats vinden j een dierenmaag. Vogels etenb sen en vliegen er mee weg. Metl spijsvertering wordt de vre] ontleed en afgebroken maart zaad blijft heel. Via het da naai komt het zaad met mestij al er aan de andere kant weerï Klaar om te ontkiemen. Merels zijn dol op bessen. D« dat ze na een lange stroopt» opgebrand op de schutting nu dalen en prompt de asla leeggoo en, ontdekt menig tuinbezitteij de loop van de zomer jonge klirj op plantjes, taxus, berberis cotoneaster. En dat terwijl planten in geen velden of in de directe omgeving te vindj zijn. Rotting kan ook plaats vindeij de grond of onder ai blad. Het lijkt dan wel een perige bende van lauwe sneesj rottend blad en schimmelige de, maar toch is dat de manier dm toekomstige ge ties planten veilig te stellen. Het aantal Nederlan ders dat afgelopen jaar op vakantie ging is voor het eerst sinds jaren weer wat gezakt. En minder Nederlanders kozen voor een buitenlandse vakantie dan in 1994. 'Een moeilijk jaar' zegt de Nederlandse reisbranche over het afgelopen jaar. En toch zijn de nieuwe reisbrochures voor de aanstaande zomerva kantie niet dunner geworden. Integen deel. Door Johan van Grinsven Nieuwe bestemmingen heeft de wereld niet écht meer te bieden. Op de aanstaande Vakantiebeurs in Utrecht zijn dit jaar zelfs Laos, Libanon en Albanië vertegen woordigd met een wervende stand. Wie de lawine aan nieuwe brochures van Nederlandse reis organisaties doorworstelt, komt ook niet voor terra incognita te staan. Volgens woordvoerders van Nederlands grootste reisorgani satie Arke/HI -goed voor een kwart van de reismarkt- is de grote trend voor het komend zomerseizoen het doorzetten van de individualisering van de Nederlandse vakantieganger. Het vakantieaanbod is niet alleen meer op maat gesneden, maar zelf op doorsnee-zonbestemmin- gen bieden veel reisondernemin gen nog vele 'extra's'. Enkele /oorbeelden uit de koker van lolland International: duikar- rangementen op Lanzarote, Mal ta en Sicilië en wandelarrange- lenten op Madeira en La Palma. „Echt nieuws is er niet te bieden, aar elke reisorganisatie pro- -eert eigen accenten te zetten, et programma te verfijnen", 'dus een Hl-woordvoerster. len greep uit de noviteiten in het romeraanbod waarmee de reisbe- Irijven Nederlandse vakantie gangers tot boeken proberen te verlokken. Holland International romt onder meer met nieuwe teny a-safari's, een 22-daagse rondreis Sumatra, Bali en Lom bok, Zanzibar, meer reizen naar iet Caribisch gebied en Zuid- imerika en een groter aanbod in le Provence en Noord-Frankrijk. Sn nieuw is een luxe arrange- nent in Moskou, met onder meer lezoeken aan het staatscircus, lolshoi-theater, Kremlin en ver- til roer per limousine. Arke haalt de ri (ids van het goedkope B-merk a: ïunways uit de markt; Sunways ei vordt het label waaronder last- linutereizen worden verkocht. V( loviteiten van Arke zijn verder: B 'osta Rica, autours 'a la carte' in sti unerika, huurschepen in Neder- N [and en Frankrijk, te huren aan- lq Rangers voorzien van tent en (\j nventaris, Botswana en Nami- la )ië, de Orkney-eilanden, 'island- ril De 200 was altijd sterk verbonden met de rest van het Rover-programma. Hij hing tegen de grote middenklasser 400 aan en daar moest verandering in komen, vonden ze in Engeland. De nieuwe Rover 200 is alleen aan het neusje te her kennen als zijnde van Britse makelij. In minder dan een jaar is de 200/400 vervan gen door twee zeer verschillende model series. Door Rien van der Steen De nieuwe Rover 200 heeft drie of vijf deuren. 'Een dynamisch design' luidt het codewoord. Met een krachtige achterkant, oen herkenbare neus en een agressieve styling'. Tegen Pasen W96 is hij te krijgen. De 200 is door Rover zelf ont worpen en ontwikkeld. „Voor honderd procent een echte

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 24