oop haarkleurmiddelen stijgen EN VERDt Modellen zijn mode een stapje voor Testen met schapenhaar :e trekken. Onder lfkarton. denbosch Gol ste Die is, waardoor onze ooier uit zal zien Tegenvallend Contrasten Drie soorten VRIJDAG 5 JANUARI 1996 DEEL I Een ander image Extravagant: wie durft? Donker en blond samen. Een nieuwe haarkleur blijkt een snelle en simpele manier om van uiterlijk te veranderen. Niet alleen fotomodel len weten dat, andere vrouwen (en mannen) ook. Vooral de grote groep grijzer worden de babyboomers heeft ontdekt dat ze de boel aardig voor de gek kan houden met een nieuwe haar kleur. Dankzij hen is de markt voor haar kleurmiddelen momenteel het snelstgroeiende seg ment binnen de schoonheidsartikelen. In totaal werd in 1994 voor 80,6 miljoen gulden uit gegeven aan verven en kleurspoelingen, 3,7 pro cent meer dan het jaar daarvoor. Door Jetty Ferwerda Er zijn drie redenen waarom vrouwen hun haar kleuren. Om het lichter te maken, om hun grijze haren te camoufleren en omdat ze het een modische kleur willen geven. Vooral die grijze haren willen nog wel eens voor lichtelijk hysterische reacties zorgen. Een kwart van de Nederlandse vrouwen boven de 40 wordt dagelijks met hun 'aftakeling' geconfronteerd en zij vormen momenteel de belangrijkste consument voor haarkleur middelen. Ook voor mannen is er maar één reden: hun grijze haar. Een haarkleur kan iemands uitstraling maken en breken. Dat heeft niet alleen met vooroordelen te maken (het 'domme' blondje), maar ook met het effect van bepaalde kleuren. Grijs haar laat veel mensen er vermoeid of vaal uitzien, tenzij ze blauwe ogen en een olijfkleurige of blozende huid hebben. Wie van nature donker haar blondeert, loopt de kans er in het gezicht bleker op te worden. Andersom geldt dat ook. Het is net als met make-up- en kledingkleu- ren, de ene tint flatteert meer dan de andere. De Nederlandse consument geeft overigens de voorkeur aan rood- tinten. Toine Verstegen, van het Infor matiecentrum l'Oreal, krijgt dagelijks telefoontjes binnen van klanten die met een kleurprodukt aan de slag zijn gegaan. Meestal bellen ze haar vanwege een tegenvallend resultaat. „Vaak blijkt dat mensen verkeerd zijn voorgelicht, de gebruiksaanwij zing pas achteraf hebben gele zen of dat ze supereigenwijs zijn en dingen doen die technisch niet kunnen." Thuis het haar kleuren, hoeft helemaal niet riskant te zijn. Men moet zich alleen wél aan een aantal spelregels houden. Bijvoorbeeld. Hoe groter het kleurcontrast, hoe preciezer het produkt opgebracht moet worden. Ook de hoeveelheid moet op dit effect aangepast worden en dat geldt ook voor Dé trend: rood. lang haar. Lees altijd eerst de verpakking en de bijsluiter. Lich ter kleuren is altijd makkelijker te herstellen dan donkerder. Niet elk produkt is gemaakt voor het zelfde resultaat. Wat een vriend in lukt, hoeft bij een ander niet te lukken. Wie twijfelt kan, in het geval van l'Oreal, het informatie nummer bellen of z'n eigen kap per inschakelen. Dankzij de punkperiode is de vrijheid in het gebruik van haar kleurmiddelen alleen maar gegroeid, aldus Toine Verstegen. Ook (film)sterren hebben zo hun invloed gehad, onder wie Madon na, Krystle uit de soapserie Dynasty en 'onze' Caroline Ten- sen. En niet te vergeten de foto modellen. Maar niets is zo moei lijk als een exacte kleur na te maken, al komen veel produkten in de buurt van de gewenste tint. De Egyptenaren kleurden hun haar met henna, indigo en kamil le. De Romeinen boekten resul taat met saffraan, rode arseni cum en notedoppen. Synthetische haarkleurmiddelen kwamen pas begin 1900 op de markt, mede onder invloed van de ontwikke lingen in verven voor de kleding industrie. Logisch dus, dat deze pigmenten niet écht goed voor het haar waren. „Momenteel is l'Oreal met het produkt Excel lence bij de vijfde generatie haar kleurmiddelen," aldus Toine Ver stegen. „We zijn nu in staat pro dukten te maken die het haar op een milde manier kleuren en ook nog verzorgen. Bovendien is het kleurproces controleerbaar. In veel gevallen ziet het haar er zelfs voller, glanzender en béter uit dan ervoor." Het woord 'verf' komt niet over haar lippen. „Dat woord staat voor onnatuurlijke kleuren en een slechte invloed op het haar. Het doet de huidige kleurmiddelen tekort." Het resultaat van een haarkleur middel staat of valt met de pro dukt- en kleurkeuze. Toine Ver stegen: „Vraag jezelf wat je wilt. Een tijdelijke of blijvende kleur die eventueel de eerste grijze haren camoufleert of een kleu ring die grijs haar volledig dekt? Wie bijvoorbeeld grijze haren wil verven, moet ook rekening hou den met de lichter wordende gezichtshuid. De oorsponkelijke haarkleur flatteert dan vaak niet meer en een vrouw moet voor een lichtere nuance kiezen. Het is ook beter een tint te kiezen, die niet te veel contrasteert met de oor spronkelijke kleur. Uitgroei wordt zo minder zichtbaar." Kleurbeleving is persoonlijk. Donkerblond blijken mensen heel verschillend te interprete ren. Logisch, aangezien er 240 natuurlijke haarkleuren zijn, waarbij het ondoenlijk is ze een naam te geven. De proeflokken in de winkel zijn dan ook indicaties, evenals de voorbeelden op de ver pakking. In de praktijk valt het bij iedereen anders uit. Er zijn drie soorten kleurbehan- delingen. Tijdelijk, langdurig en toon op toon. De eerste verandert de structuur van het haar niet maar vormt een kleurlaagje on de haar heen. Het kan harer. alleen donkerder maken of de natuurlijke tint accentueren. Ook camoufleert het de eerste grijze haren. Een langdurige kleuring is inge wikkelder. Het produkt dringt het haar binnen en verandert df structuur. Eerst wordt het haai ontkleurd, kunstmatige kleur deeltjes komen daarvoor in d( plaats. Zij dringen de haarveze binnen en zetten daar hun kleu af onder invloed van een che misch proces. De jongste genera tie haarkleurmiddelen verzorgt en beschermt het haar ook tijdens dat proces. Een toon op toon-produkt kleurt het haar langdurig in een kleu die dicht bij de huidige en/o natuurlijke haarkleur ligt. Di produkt maakt het haar niet lich ter, maar verdoezelt de eerst grijze haren. De kleurdeeltje nestelen zich tussen de haar schubben en blijven daar 4 tot f weken zitten. „Wie meer dan vijftien procent grijs haar heeft, heeft niet genoeg aan camouflerende middelen,' waarschuwt Toine Verstegen „Ze dekken onvolledig en je loop de kans dat de basis van he kleurmiddel zichtbaar word' Haren kunnen dan blauwig groenig of oranje worden. Lee dus goed de verpakking." l'Oreal test zijn haarproduk- ten uitvoerig. De eerste ses sie vindt plaats in de labora toria op proeflokken van speciaal schapenhaar. Deze vezel benadert de natuurlij ke mensenhaar qua struc tuur en gevoeligheid. De eer ste testen worden uitgevoerd door robots, dit om constante testomstandigheden te garanderen. De tweede test vindt plaats op proefpersonen, de zoge naamde half hoofdtest. De ene helft wordt behandeld met het nieuwe produkt, de andere niet. Een kapper voert de handelingen uit, twee mensen controleren wat er gebeurt en houden een vragenformulier bij. Zij bekijken het haar voor, tij dens en na de behandeling, in natte en droge toestand etc. Indien nodig wordt de for mule van het testprodukt bijgesteld en opnieuw getest. Heeft het de eerste twee ses sies doorstaan, dan gaat het als dummy (anoniem ver pakt) naar kapsalons die het produkt in de praktijk gaan testen. Kappers schrijven hun ervaringen op. Ook uni versiteiten krijgen het nieu we middel opgestuurd, om het te testen op veiligheid. Daarna zijn de consumen tenpanels aan de beurt. Zij moeten vertellen wat ze ervan vinden. Zodra het goedgekeurde produkt op de markt komt, organiseert l'O real Nederland nog een eigen onderzoek onder de Neder landse consument. Boven dien test Toine Verstegen het uitvoerig op vrijwilligers in de eigen kapsalon van het bedrijf. deel het image waar ze hun geld mee moeten verdienen. En dat in een modewereld waar trends soms dagelijks veranderen. Ner gens zijn dan ook de ontwikke lingen in haarkleuren beter zichtbaar dan tijdens de interna tionale modeshows. En nergens vindt een nieuwe haarkleur van een beroemd model zoveel navol ging- De nieuwste ontwikkelingen: inktzwart, donkerbruin, diep paars en knalrood. Een enkeling provoceert met wit en lila, inge geven door de laatste show van Comme des Garpons. Fotomodel Linda Evangelista heeft de bijnaam Lady Dye (Mevrouw Verf) gekregen, omdat ze net zo snel van haarkleur wis selt als van jurk. In 1990 cho queerde ze de modewereld met een felrode haardos en inspireer de ze Karl Lagerfeld tot het maken van een jurk in dezelfde haarkleur. Een jaar later was ze platinablond om vervolgens over te stappen op roestbruin, donker blond, blond en mahonie. Ze had daarbij maar één doel: de mode een stapje voor blijven, waardoor foto-opdrachten blijven komen. Haar steeds veranderende uiter lijk bleek haar sterkste handels merk. Andere collega's volgden haar voorbeeld, met hetzelfde resul taat. De Duitse Nadja Auermann was tot een paar jaar terug een onopvallende, donkerblonde ver schijning tijdens de modeshows. Maar ze werd pas een hit toen ze met spierwit haar op de plankiers verscheen. Momenteel heeft die kleur plaatsgemaakt voor zwart. Sommige fotomodellen hebben het niet nodig, hun megastatus blijft ondanks alle trends onaan getast. Claudia Schiffer dénkt er niet over haar blonde Bardot- koppie te verven. Het maakt juist onderdeel uit van haar stijl en heeft haar mede gemaakt tot de ster die ze nu is. Megaster-blond: Claudia Schiffer. FOTO'S PETER STIGTER Door Jetty Ferwerda We lijken geobsedeerd door haar. Het is te kort, te lang, te steil, te krullerig, te don ker, te licht of te dun. En wat er niet is, moet er komen. En waarom? Omdat de meesten denken dat het hen mooier, gelukkiger of leuker maakt, En dus wordt er heel wat af gepermanent, geverfd, geknipt of gehair- weaved. Fotomodellen zijn net gewone mensen. Maar hun haardos bepaalt voor een groot

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23