oop haarkleurmiddelen stijgen
EN VERDt
Modellen zijn mode een stapje voor
Testen met
schapenhaar
:e trekken. Onder
lfkarton.
denbosch Gol
ste
Die
is, waardoor onze
ooier uit zal zien
Tegenvallend
Contrasten
Drie soorten
VRIJDAG 5 JANUARI 1996 DEEL I
Een ander image
Extravagant:
wie durft?
Donker en
blond samen.
Een nieuwe haarkleur
blijkt een snelle en
simpele manier om van
uiterlijk te veranderen.
Niet alleen fotomodel
len weten dat, andere
vrouwen (en mannen)
ook. Vooral de grote
groep grijzer worden
de babyboomers heeft
ontdekt dat ze de
boel aardig voor de
gek kan houden met
een nieuwe haar
kleur. Dankzij hen is
de markt voor haar
kleurmiddelen
momenteel het
snelstgroeiende seg
ment binnen de
schoonheidsartikelen. In
totaal werd in 1994 voor
80,6 miljoen gulden uit
gegeven aan verven en
kleurspoelingen, 3,7 pro
cent meer dan het jaar
daarvoor.
Door Jetty Ferwerda
Er zijn drie redenen waarom
vrouwen hun haar kleuren. Om
het lichter te maken, om hun
grijze haren te camoufleren en
omdat ze het een modische kleur
willen geven.
Vooral die grijze haren willen
nog wel eens voor lichtelijk
hysterische reacties zorgen.
Een kwart van de Nederlandse
vrouwen boven de 40 wordt
dagelijks met hun 'aftakeling'
geconfronteerd en zij vormen
momenteel de belangrijkste
consument voor haarkleur
middelen. Ook voor mannen is
er maar één reden: hun grijze
haar.
Een haarkleur kan iemands
uitstraling maken en breken.
Dat heeft niet alleen met
vooroordelen te maken (het
'domme' blondje), maar ook
met het effect van bepaalde
kleuren. Grijs haar laat veel
mensen er vermoeid of vaal
uitzien, tenzij ze blauwe
ogen en een olijfkleurige of
blozende huid hebben. Wie
van nature donker haar
blondeert, loopt de kans er
in het gezicht bleker op te
worden. Andersom geldt
dat ook. Het is net als met
make-up- en kledingkleu-
ren, de ene tint flatteert
meer dan de andere. De
Nederlandse consument geeft
overigens de voorkeur aan rood-
tinten.
Toine Verstegen, van het Infor
matiecentrum l'Oreal, krijgt
dagelijks telefoontjes binnen van
klanten die met een kleurprodukt
aan de slag zijn gegaan. Meestal
bellen ze haar vanwege een
tegenvallend resultaat. „Vaak
blijkt dat mensen verkeerd zijn
voorgelicht, de gebruiksaanwij
zing pas achteraf hebben gele
zen of dat ze supereigenwijs zijn
en dingen doen die technisch
niet kunnen."
Thuis het haar kleuren, hoeft
helemaal niet riskant te zijn.
Men moet zich alleen wél aan
een aantal spelregels houden.
Bijvoorbeeld. Hoe groter het
kleurcontrast, hoe preciezer
het produkt opgebracht moet
worden. Ook de hoeveelheid
moet op dit effect aangepast
worden en dat geldt ook voor
Dé trend: rood.
lang haar. Lees altijd eerst de
verpakking en de bijsluiter. Lich
ter kleuren is altijd makkelijker
te herstellen dan donkerder. Niet
elk produkt is gemaakt voor het
zelfde resultaat. Wat een vriend
in lukt, hoeft bij een ander niet te
lukken. Wie twijfelt kan, in het
geval van l'Oreal, het informatie
nummer bellen of z'n eigen kap
per inschakelen.
Dankzij de punkperiode is de
vrijheid in het gebruik van haar
kleurmiddelen alleen maar
gegroeid, aldus Toine Verstegen.
Ook (film)sterren hebben zo hun
invloed gehad, onder wie Madon
na, Krystle uit de soapserie
Dynasty en 'onze' Caroline Ten-
sen. En niet te vergeten de foto
modellen. Maar niets is zo moei
lijk als een exacte kleur na te
maken, al komen veel produkten
in de buurt van de gewenste tint.
De Egyptenaren kleurden hun
haar met henna, indigo en kamil
le. De Romeinen boekten resul
taat met saffraan, rode arseni
cum en notedoppen. Synthetische
haarkleurmiddelen kwamen pas
begin 1900 op de markt, mede
onder invloed van de ontwikke
lingen in verven voor de kleding
industrie. Logisch dus, dat deze
pigmenten niet écht goed voor
het haar waren. „Momenteel is
l'Oreal met het produkt Excel
lence bij de vijfde generatie haar
kleurmiddelen," aldus Toine Ver
stegen. „We zijn nu in staat pro
dukten te maken die het haar op
een milde manier kleuren en ook
nog verzorgen. Bovendien is het
kleurproces controleerbaar. In
veel gevallen ziet het haar er zelfs
voller, glanzender en béter uit
dan ervoor." Het woord 'verf'
komt niet over haar lippen. „Dat
woord staat voor onnatuurlijke
kleuren en een slechte invloed op
het haar. Het doet de huidige
kleurmiddelen tekort."
Het resultaat van een haarkleur
middel staat of valt met de pro
dukt- en kleurkeuze. Toine Ver
stegen: „Vraag jezelf wat je wilt.
Een tijdelijke of blijvende kleur
die eventueel de eerste grijze
haren camoufleert of een kleu
ring die grijs haar volledig dekt?
Wie bijvoorbeeld grijze haren wil
verven, moet ook rekening hou
den met de lichter wordende
gezichtshuid. De oorsponkelijke
haarkleur flatteert dan vaak niet
meer en een vrouw moet voor een
lichtere nuance kiezen. Het is ook
beter een tint te kiezen, die niet te
veel contrasteert met de oor
spronkelijke kleur. Uitgroei
wordt zo minder zichtbaar."
Kleurbeleving is persoonlijk.
Donkerblond blijken mensen
heel verschillend te interprete
ren. Logisch, aangezien er 240
natuurlijke haarkleuren zijn,
waarbij het ondoenlijk is ze een
naam te geven. De proeflokken in
de winkel zijn dan ook indicaties,
evenals de voorbeelden op de ver
pakking. In de praktijk valt het
bij iedereen anders uit.
Er zijn drie soorten kleurbehan-
delingen. Tijdelijk, langdurig en
toon op toon. De eerste verandert
de structuur van het haar niet
maar vormt een kleurlaagje on
de haar heen. Het kan harer.
alleen donkerder maken of de
natuurlijke tint accentueren. Ook
camoufleert het de eerste grijze
haren.
Een langdurige kleuring is inge
wikkelder. Het produkt dringt
het haar binnen en verandert df
structuur. Eerst wordt het haai
ontkleurd, kunstmatige kleur
deeltjes komen daarvoor in d(
plaats. Zij dringen de haarveze
binnen en zetten daar hun kleu
af onder invloed van een che
misch proces. De jongste genera
tie haarkleurmiddelen verzorgt
en beschermt het haar ook tijdens
dat proces.
Een toon op toon-produkt kleurt
het haar langdurig in een kleu
die dicht bij de huidige en/o
natuurlijke haarkleur ligt. Di
produkt maakt het haar niet lich
ter, maar verdoezelt de eerst
grijze haren. De kleurdeeltje
nestelen zich tussen de haar
schubben en blijven daar 4 tot f
weken zitten.
„Wie meer dan vijftien procent
grijs haar heeft, heeft niet genoeg
aan camouflerende middelen,'
waarschuwt Toine Verstegen
„Ze dekken onvolledig en je loop
de kans dat de basis van he
kleurmiddel zichtbaar word'
Haren kunnen dan blauwig
groenig of oranje worden. Lee
dus goed de verpakking."
l'Oreal test zijn haarproduk-
ten uitvoerig. De eerste ses
sie vindt plaats in de labora
toria op proeflokken van
speciaal schapenhaar. Deze
vezel benadert de natuurlij
ke mensenhaar qua struc
tuur en gevoeligheid. De eer
ste testen worden uitgevoerd
door robots, dit om constante
testomstandigheden te
garanderen.
De tweede test vindt plaats
op proefpersonen, de zoge
naamde half hoofdtest. De
ene helft wordt behandeld
met het nieuwe produkt, de
andere niet. Een kapper
voert de handelingen uit,
twee mensen controleren wat
er gebeurt en houden een
vragenformulier bij. Zij
bekijken het haar voor, tij
dens en na de behandeling,
in natte en droge toestand
etc.
Indien nodig wordt de for
mule van het testprodukt
bijgesteld en opnieuw getest.
Heeft het de eerste twee ses
sies doorstaan, dan gaat het
als dummy (anoniem ver
pakt) naar kapsalons die het
produkt in de praktijk gaan
testen. Kappers schrijven
hun ervaringen op. Ook uni
versiteiten krijgen het nieu
we middel opgestuurd, om
het te testen op veiligheid.
Daarna zijn de consumen
tenpanels aan de beurt. Zij
moeten vertellen wat ze
ervan vinden. Zodra het
goedgekeurde produkt op de
markt komt, organiseert l'O
real Nederland nog een eigen
onderzoek onder de Neder
landse consument. Boven
dien test Toine Verstegen het
uitvoerig op vrijwilligers in
de eigen kapsalon van het
bedrijf.
deel het image waar ze hun geld
mee moeten verdienen. En dat in
een modewereld waar trends
soms dagelijks veranderen. Ner
gens zijn dan ook de ontwikke
lingen in haarkleuren beter
zichtbaar dan tijdens de interna
tionale modeshows. En nergens
vindt een nieuwe haarkleur van
een beroemd model zoveel navol
ging-
De nieuwste ontwikkelingen:
inktzwart, donkerbruin, diep
paars en knalrood. Een enkeling
provoceert met wit en lila, inge
geven door de laatste show van
Comme des Garpons.
Fotomodel Linda Evangelista
heeft de bijnaam Lady Dye
(Mevrouw Verf) gekregen, omdat
ze net zo snel van haarkleur wis
selt als van jurk. In 1990 cho
queerde ze de modewereld met
een felrode haardos en inspireer
de ze Karl Lagerfeld tot het
maken van een jurk in dezelfde
haarkleur. Een jaar later was ze
platinablond om vervolgens over
te stappen op roestbruin, donker
blond, blond en mahonie. Ze had
daarbij maar één doel: de mode
een stapje voor blijven, waardoor
foto-opdrachten blijven komen.
Haar steeds veranderende uiter
lijk bleek haar sterkste handels
merk.
Andere collega's volgden haar
voorbeeld, met hetzelfde resul
taat. De Duitse Nadja Auermann
was tot een paar jaar terug een
onopvallende, donkerblonde ver
schijning tijdens de modeshows.
Maar ze werd pas een hit toen ze
met spierwit haar op de plankiers
verscheen. Momenteel heeft die
kleur plaatsgemaakt voor zwart.
Sommige fotomodellen hebben
het niet nodig, hun megastatus
blijft ondanks alle trends onaan
getast. Claudia Schiffer dénkt er
niet over haar blonde Bardot-
koppie te verven. Het maakt juist
onderdeel uit van haar stijl en
heeft haar mede gemaakt tot de
ster die ze nu is.
Megaster-blond:
Claudia Schiffer.
FOTO'S PETER STIGTER
Door Jetty Ferwerda
We lijken geobsedeerd door
haar. Het is te kort, te lang,
te steil, te krullerig, te don
ker, te licht of te dun. En
wat er niet is, moet er
komen. En waarom? Omdat
de meesten denken dat het
hen mooier, gelukkiger of
leuker maakt, En dus wordt
er heel wat af gepermanent,
geverfd, geknipt of gehair-
weaved.
Fotomodellen zijn net
gewone mensen. Maar hun
haardos bepaalt voor een groot