'Nu kan ik me alles permitteren' Grote musea trokken minder bezoekers Snowmobile Suite uit Minneapolis in Breda| Amerikaanse filmindustrie boekt recordomzet Componist, pianist en arts Hans Henkemans overleden Gouden Ganzeveer vooil publicist Henk Hofland Vier eeuwen oude muziel herleeft in Maastricht rrport 23-00 °ie schönste DE STEM GROTE GIDS DESTEM Zingen is voor caféhouder Henk Westbroek een hobby geworden Ea21-40 Tour du montie en 8 jours VRIJDAG 5 JANUARI 1996 D4I Door Arjan Penders 'Pure hobby'. Met die omschrijving kenmerkt Henk Westbroek zijn huidige muzi kale carrière. Zijn goedlopen de café en de radioprogram ma's voor de Vara zorgen ervoor dat hij zich nergens meer druk over hoeft te maken. De afgelopen weken is hij wat gaan hobbyen met de Venlose groep Gore. Zondag ziet een cd-single het dag licht. Dochtertje Chris heeft een beetje hetzelfde kwaaltje als vader Henk Westbroek: ze kan ontzet tend goed praten. Daarom heeft ze uit eigen beweging haar mond dichtgeplakt met een stuk plak band. Murmelend legt ze uit dat ze een kalender aan het maken is. Intussen bekommert vader Henk zich om hele andere zaken. Zojuist is er namelijk een verza meling gouden platen van vele duizenden guldens het kantoor van het Utrechtse café Stairway to Heaven binnengebonjourd. En alhoewel de oud-eigenaars geen kleintjes zijn in de popmu ziek -Paul McCartney, Aeros- mith, R.E.M., The Doors - vallen ze straks toch een beetje in het niet. De muren van Stairway to Heaven zijn bezaaid met gouden platen en gesigneerde gitaren. En Westbroek, die het café samen met zijn vriendin en een goede vriend runt, kan het zich ook per mitteren. Op deze late vrijdag middag is er volop beweging op het beeldscherm dat de actuele omzet van het café doorgeeft. Sinds juni zit Henk Westbroek (43) in zaken. Risico „We hebben een groot risico genomen. Ik had nu ook ver schrikkelijk failliet kunnen zijn. Ach, dat moet je in je leven zo nu en dan een keer doen. Als het niet goed had gelopen, had ik na vier maanden naar Rotterdam moeten verhuizen om in een doos te gaan wonen." „Maar nu kan ik me alles permit teren. Ik heb een café dat goed loopt, we kunnen er zelfs boven gaan wonen. Ik kan hier zelfs gratis eten en drinken. Nou, wat heeft een mens nog meer nodig? Ik behoor ook echt tot de slagers die hun eigen worst heel graag lusten. Ja joh, ik heb een hart stikke leuk leven. Ik treed nog regelmatig op, rommel wat bij de radio, schrijf wat stukjes bij de krant. En als je leuke dingen doet, heb je het toch niet druk? Echt, het enige wat ik als werk zie, is wat ik voor de radio doe. Als ik een keer een dag geen zin heb, moet ik wel. En dat kunnen mensen ook aan me horen. Ik ben nogal stemmingsgevoelig." „Mijn laatste cd heette Vrij, omdat ik toen aan niemand meer verantwoording hoefde af te leg gen. Als ik besluit om bij de Vara weg te gaan is het gewoon: Jon gens, dag allemaal. Dat ervaar ik als een enorm gevoel van vrij heid. Ik hoef niet meer om mijn dochter in leven te houden - om een nieuwe Pocahontas-trui van negenenveertig-gulden-vijfenze ventig te kunnen kopen - allerlei dingen te doen waar ik geen zin in heb." Westbroek komt wel terug op een uitspraak die hij ooit heeft gedaan: 'Ik zou het liefst de rest van mijn leven niets doen'. „Ik ben in potentie ontzettend lui en ik zeg dat soort dingen wel eens op momenten dat ik teveel aange pakt heb. Maar ik kan absoluut niet stilzitten. Niet dat ik een ■workaholic ben, maar ik doe alles nu eenmaal zo graag." Het monotone - met Utrechts accent doorspekte - stemgeluid van Westbroek klinkt vrijwel onafgebroken door het kantoor boven het café. Hij heeft geen enkele moeite om een antwoord te geven op de vragen die hem worden gesteld. Uitgebreide zij wegen in een antwoord zijn eer der regel dan uitzondering. Patserig We zitten eigenlijk tegenover elkaar om te praten over zijn nieuwe cd-single. Want naast de verzameling gouden platen en gesigneerde gitaren heeft West broek nog een andere hobby: muziek maken. Samen met de Venlose hard-rockgroep Gore is hij de afgelopen weken de studio ingedoken. Naar eigen zeggen voor een plaat die de Westbroek- fan niet bekend in de oren zal klinken. Hij omschrijft het dan ook als een puur hobby-project. „Ik hoef geen muziek meer te maken om er de kost mee te verdienen. En de paar duizend gulden die het opnemen van een cd kost, kunnen me écht niks schelen. Dat klinkt misschien patserig, maar zo zie ik het wel. Het is voor mij een artis tiek project. Ik hoef aan geen enkele platenmaatschappij ver antwoording af te leggen. Als we er nul van verkopen, dan hebben we een uniek plaatje gemaakt. En als we er heel veel van verkopen - gegeven de stijl van de muziek is die kans niet erg groot - dan is het erg leuk." De samenwerking voor de cd- single, die wordt uitgebracht onder de naam Gore Henk, is zo goed bevallen dat de twee par tijen hebben besloten een heel album te gaan opnemen. Dat moet in de loop van 1996 gaan gebeuren, maar dan wel met de steun van een platenmaatschap pij- Handicap Westbroek is het overigens niet eens met de opmerking dat zijn investering geen weggegooid geld is. Er zijn toch gouden tijden aangebroken voor het Neder landstalige produkt? Met een vies gezicht noemt hij een rijtje artie sten op dat nu de hitlijsten bezet. „Simone Kleinsma, Paul de Leeuw, Wolter Kroes of zo'n gaar liedje van Gör-dön. Dat noem ik echt de ergste songfestivalliedjes. Allemaal net weer helemaal niks. Voor goede produkties ligt de markt niet echt open, hoor." Bovendien heeft hij nog een extra handicap. De radiopresentator hoeft niet te rekenen op veel aan dacht van zijn collega's op Radio 3. „Van alle Nederlands talige artiesten worden mijn plaatjes het minst gedraaid. Ik kan het me ook niet permitteren om ze te gaan promoten. Anders zou iedereen gaan zeggen dat ik corrupt was. En iemand die beschuldigd wordt van corruptie is altijd nog net iets schuldiger dan iemand die er zelfs nog nooit van beschuldigd is. Mensen kun nen een hoop tegen me hebben, maar dat is ze nog niet gelukt." Dichtregels Welke vraag is nog nooit aan je gesteld? Wonder boven wonder hoeft Westbroek geen seconde na te denken: „Er heeft nog nooit iemand aan me gevraagd waarom er in alle door mij geschreven Hen/c Westbroek: „In al mijn liedjes zit een regel uit beroemde gedichten." liedjes altijd een regel voorkomt uit beroemde Nederlandse gedichten. Dat is namelijk nog nóóit ie-mand opgevallen. En het zijn ook niet dingen die je zomaar kan missen. De woorden Oude Blauwe Lucht zijn toch bij voor beeld heel bekend van een gedicht van Harry Mulisch. Of neem nu Een eigen Huis, het nummer dat ik schreef voor René Froger. Eigen Huis is zelfs de naam van een gedicht van Gerard 't Reve." Westbroek heeft dan ook maar besloten om er mee op te houden. Na twaalf jaar - de Utrechter begon er al mee in de tijd van Het Goede Doel - proberen vindt hij het wel best. „Er zijn van die wijsneuzen die hele analyses maken, en - god, god, god - wat moeten het toch allemaal analfa- bethen zijn." „Voor blaadjes als OOR heb ik ook geen enkel respect. Ik stel er ook geen prijs op om bejubeld te worden door jongetjes die niets kunnen." Vervolgens steekt hij, in de rol van zanger, een minu- Schok of feest, het maakt weinig uit. Bij kunst gaat het om her kenning. Van het eeuwige thema, van de echo in de eigen ziel of van het oude, geliefde werk. Een Gerrit Achterberg of een Carl Friedman worden niet gelezen en gewaardeerd omdat de gemiddelde literatuurminnaar ook over een vermoorde verloofde of een door de oorlog verkreukelde vader beschikt, maar omdat de onbereikbaarheid van een geliefde of de emotionele ontoegankelijk heid van een vorige generatie bijna universele ervaringen zijn. De komende overzichtstentoonstelling van Johannes Vermeer zal door tienduizenden bezocht worden niet omdat het publiek iets wil leren over 17e eeuwse schilderkunst, maar om nu eindelijk van repro ducties bekende doeken als het Melkmeisje, Gezicht op Delft en het Schildersatelier bij elkaar en in het echt te kunnen zien. De vreugde van het 'in levende lijve' weerzien bepaalt het bezoekersaantal. Een 'Drie Zustersdoor het meest gelauwerde avantgarde-theater van Nederland, Theu Boermans' Trust, moet het, denkt de argeloze theateragendalezer, van eenzelfde mechanisme hebben. Tsjechovs classic is sinds Sjarovs dagen niet van het Nederlandse toneel geweest. Het languissante verlangende 'naar Moskou, naar Moskou' is door alle grote eerste dames over het voetlicht gebracht. Generaties abon nementshouders hebben Olga, Masja en Irina hun van verveling en mislukking vervulde provincieleven horen beklagen en scholen recensenten herinneren zich 'de Zusters' als het voorbeeld van diep filosofisch, maar traagzaam Russisch theater. Wat zou een gezelschap als De Trust daaraan kunnen toevoegen of veranderen, denkt de habitué? Waarom zet Boermans zo'n voor beeld van ijzeren repertoire op zijn speellijst? Om een eigen, zeer afwijkende visie te presenteren, dus om zich af te zetten tegen de ste reotiepe herkenning? Of is het om andere groepen publiek dan de liefhebbers van modernistisch theater in de zaal te krijgen, dus uit breiding van de markt door juist op herkenning te spelen? Beide, bleek het antwoord. De voorstelling is in tegenstelling tot het normale werk van De Trust van een onverwacht realistisch soort. Een kostuumstuk, met adequaat bijeengezochte nep-19e eeuwse requisieten en decorstukken. Drie zussige dames, een ouderwetse bediende vol tics en een echt pruttelende samowar. Een enscenering als in de grote jaren van het klassieke toneel, mikkend op identificatie van toeschouwer en acteur. En die lukte. De achter een toneelvenster neerdwarreldende sneeuw maakte de zaal onrustig: 'Hoe zou het moeten met de reis naar huis?' Maar het was niet alleen goedgespeelde traditie die Boermans presen teerde. In plaats van macheloos verlangen naar vroegere, betere tij den bracht hij berusting. Het wordt nooit beter, dromen en wensen komen niet uit. Terug naar vroeger, naar het Moskou van de herinne ringen aan een gelukkige jeugd, is zinloos. Men moet zich neerleggen bij het onvermijdelijke. En dat maakte de 'Zusters' van De Trust zo weergaloos mooi. Een publiek dat volledig zat mee te leven, dat het gevoel had zeifin het stuk te zitten, kon niets anders doen dan Boermans moraal volgen. Aan zijn uitkomst viel niet te ontkomen en de realiteit van die levens les werd daardoor herkenbaar. Amsterdam (anp) - Het Rijksmuseum, het Van Goghmuseum en het Kröller- Müllermuseum trokken vorig jaar min der bezoekers dan in 1994. Het Stedelijk Museum, Museum Boymans-van Beu- ningen en de Kunsthal kregen meer mensen binnen. Voor de nieuwkomers - het Groninger Museum en het Bonne- fantenmuseum - verliep 1995 boven de verwachtingen. Voor de daling zijn verschillende verklarin gen te geven. Bij het Rijksmuseum in Amsterdam heeft het volgens een woord voerder te maken met het succes van De Dageraad der Gouden Eeuw in 1994. Mede daardoor kreeg het museum ruim één mil joen bezoekers over de vloer. Afgelopen jaar telde het 942.000 kunstliefhebbers. Het Van Goghmuseum in Amsterdam wijt de daling aan de malaise in de toeristische sec tor. Toch is het tevreden met het aantal bezoekers, zegt een woordvoerster. Meer publiek geeft soms logistieke problemen. Het museum telde vorig jaar 837.000 bezoekers, 35.000 minder dan in 1994. Dat jaar was ove rigens, met uitzondering van het Van Gogh- jaar 1990, een topjaar. Voor het Krller-Müllermuseum speelde het ontbreken van een grote publiekstrekker een rol. Het museum zag het aantal bezoekers met 50.000 dalen naar bijna 450.000. Ook voor dit jaar heeft het geen publiekstrekkers, maar het verwacht extra publiek door de recente aankoop van een beeld van Brancusi. Na 1996 staat een grote tentoonstelling met het werk van Theo van Doesburg op het pro gramma. Het Stedelijk Museum in Amsterdam kreeg in 1995 bijna 450.000 bezoekers, ruim 70.000 meer dan het jaar ervoor. De stijging heeft volgens een woordvoerster waarschijnlijk niet te maken met de viering van het hon derdjarig bestaan. Het museum heeft altijd trekkers. Uitschieters waren de Breitner- tentoonstelling en het overzicht van de Ame rikaanse fotografie. Ook de eeuwfeest-ten toonstellingen met werk van jonge kunste naars (Wild Walls) en de modern klassieken uit de collectie Regnault, deden het goed. Tsaar Bij Boymans-van Beuningen in Rotterdam was de stijging minder groot dan bij het Ste delijk in Amsterdam. Het Rotterdamse museum kreeg in 1995 ruim 210.000 bezoe kers, bijna 15.000 meer dan in 1994. De toe name heeft volgens een woordvoerster te maken met de recent geopende tentoonstel ling De Schatten van de Tsaar, die sinds de opening op 11 december tot nu toe bijna 50.000 mensen trok. De Kunsthal in Rotterdam wist het afgelo pen jaar ruim 20.000 bezoekers meer te trek ken. De ruim 140.000 mensen kwamen af op de Gezichten van de Gouden eeuw, Breitner en Pop-art uit de collectie Nederland. De tentoonstelling over het leven en werk van Leonardo da Vinci, die nog tot en met 17 maart duurt, belooft volgens de Kunsthal de drukst bezochte uit de geschiedenis van het expositiegebouw te worden. Het afgelopen jaar was ook succesvol voor het Groninger Museum en het Bonnefanten- museum in Maastricht. Het Groninger- Museum, dat in november 1994 openging, trok vorig jaar 360.000'mensen, Op het Bon- nefantenmuseum kwamen sinds maart 1995 ruim 180.000 bezoekers af. Het museum hoopt jaarlijks rond de 100.000 kunstlief hebbers te interesseren. Het Haags Gemeentemuseum trok afgelopen jaar 216.000 mensen, ruim 115.000 meer dan het jaar daarvoor. Die stijging komt voor een deel op het conto van de Mondriaan-ten- toonstelling die 185.000 mensen trok. De organisatoren hadden echter op 300.000 bezoekers gerekend. pok het Paleis, onderdeel van het Haags Gemeentemuseum, kreeg meer publiek. In 1994 namen 56.000 mensen er een kijkje. Een jaar later was dat meer dan verdubbeld naar 128.000, Die belangstelling is te danken aan de tentoonstelling met het werk van Rodin, die in oktober open ging. Nieuwegein (anp) - De componist, pianist en arts Hans Henlui mans is afgelopen vrijdag in zijn woonplaats Nieuwegein overt leden. Hij was 82 jaar. Hij is reeds in besloten kring gecreJ meerd. NEDERLAND 1 Hans Henkemans kreeg al tij dens zijn schooltijd compositie les. Toch ging hij eerst medicij nen studeren. Hij vestigde zich als psychiater. Met componeren begon hij tij dens een verblijf in het sanatori um. In 1945 vestigde hij zijn naam als componist met Pas- sacaglia en Gigue, dat hij in het Concertgebouw dirigeerde. Nationale bekendheid kreeg Henkemans door zijn muziek bij Bericht aan de levenden op tekst H.N. van Randwijk. Als pianist was Henkemans autodidact. Hij verwierf deson danks internationale beroemd heid met zijn vertolkingen van Mozart, Ravel en vooral Debus sy. Om gezondheidsredenen brak hij zijn carrière als con certpianist op 55-jarige leeftqJ af. Hij vatte vervolgens 2L1 beroep van psychiater weer otf In 1981 promoveerde hij tot doel tor in de geneeskunde op SU(J matiestoornissen bij kunsttï naars. Na zijn pensionering wijdde Dl Henkemans zich opnieuw jJ het componeren, hetgeen hij hield tot twee jaar geleden. Hea kemans heeft merendeels instn mentale muziek gecomponeeii Op zijn naam staan vier werken voor piano en orkes Verder schreef hij soloconcert, voor viool, altviool, fluit harp. En de Nederlandse Op rastichting voerde in 1979 z; J opera Winter Cruise uit, w seerd op een verhaal van Soinerf set Maugham. 16.00 16.05 16.31 117.22 17.40 18.07 18.32 119.0! 19.29 20.00 20.31 21.25 21.54 22.41 23.14 journaal De week van, gesprekken Peak Practice (Praktijkperike len), serie (ZW) Charlie Chaplin, slapstick Cosby Show Boggle, spelletje (ZW) Laurel Hardy, slapstick Weg van de snelweg Europa. Afl, 1: Griekenland Wie van de drie?, spelletje journaal De uitdaging, 8-delige serie. Deel 1: Bouwen van fietstunnel in Meerssen Brandpunt, actualiteiten Chicago Hope, ziekenhuisserie De derde man, amusement Maan bij nacht. Gasten: Ten Sharp (tot 23.54) NEDERLAND 2 16.S Amsterdam (anp) - De Koninklijke Nederlandse Uitgevershui (KNUB) heeft de Gouden Ganzeveer 1996 toegekend aan J publicist Henk Hofland. Hij krijgt de culturele prijs van 3 boekenuitgevers wegens 'zijn uitzonderlijke bijdrage in 3 vorm van activiteiten en publikaties op het terrein vanl Nederlandse cultuurbezit'. De prijs wordt tijdens de jaarver gadering van de KNUB op 5 februari in Amsterdam uitge reikt. Hofland (1927) is sinds 1990, deels onder het pseudoniem S, Montag, columnist bij NRC Handelsblad. In 1953 kwam hij bij het Algemeen HandeisMl na de fusie met de NRC weij hij onder meer als comments! bij de krant. Hofland heeft# aantal essaybundels en rom: op zijn naam staan. Ook m hij televisiedocumentaires. FOTO KIPPA tenlange tirade af tegen een recensent van het popblad. West broek heeft gehoord dat de hoofdredactie van OOR iemand vijftig gulden heeft geboden om hem de grond in te schrijven. „Vijf tientjes! Ik kan het niet geloven dat iemand voor dat bedrag te koop is. Vijf tientjes! Zelfs de prijzen voor een heroïne- hoer liggen nog hoger. Ik hoop van harte dat ik voor deze uit spraken een proces aan m'n broek krijg. Ik zeg namelijk nooit dingen die ik niet kan bewijzen." Van onze kunstredactie Breda - Een 'concert voor kleding, eetgerei en drums', j niseerd door Breda Actuele Muziek, valt te beleven op c 9 januari in muziekcentrum Para in Breda. 15.11 Kids for Animals, reportage 16.29 Captain Scarlet, poppenserie 1557 Mega top 50, muziek 17 29 2 Vandaag met actualiteiten, 17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun ten uit het nieuws 19,01 Match Win, spelletje 19,37 Radar, consumentenrubriek 20.12 André Rieu Wiener melange. Concertregistratie vanuit theater Carré in Amsterdam'. Afl. 1 [20.57 Strikt persoonlijk, praatprogram ma over astrologie j TV op reis, talkshow Studio Sport Stichting Voorkoming Kinder mishandeling 23,30 Journaal 3.38 Nieuwe genezers en oude wijs heden, documentaire-serie (tot 00.28) NEDERLAND 3 07.00 Journaal 07.07 Klokhuis 07.22 Aubrey 07.29 Ontbijt-tv met eik half uur Jour naal en 8.10 NOS-Sportjournaal Journaal (PP): GPV Kook tv 119 Abdijen en kloosters in Oost- Europa en hun bewoners 07.6 >.54 De katechismus van de katho lieke kerk 07.1 1004 Indonesië: Taal en cultuur 07.1 10.34 De specialist 20.3 De titel van het opmerkelijke werk is Snowmobile Suite. Het stuk is gebaseerd op een typisch Amerikaans wintertafereel. Een groep mensen arriveert per snowmobile bij een restaurant. Het geluid van het uitdoen der sneeuwpakken en -laarzen fun geert als vertrekpunt voor een muzikale improvisatie. De uit Minneapolis afkomstige Norman Anderson en Kathy Schaefer (beide gebruik makend van voice and noise) zijn de uit voerenden. De Nederlandse beeldend stenaar en slagwerker Janssen improviseert bij af{| sproken bewegingen. Norman Anderson was ovi gens al eerder in Breda. In 1! maakte hij een installatie Lokaal 01 met allerlei geluidij kende objecten. Het concert aanstaande din# in Para in Breda begint om 21 uur. De toegangsprijs bedraaj 7,50. 11.05 11.31 11.59 12.00 2.15 12.30 3.00 3.09 J3.36 14.26 15.16 15.41 16.00 .07 De week van Vermoorde De Chaynée centraal Door Wim Doesborgh Moord op de Muziekmeester. Een titel met een hoog Aga' Christie-gehalte. Alleen, de moord op de Maastrichtse muzs meester Jean de Chaynée in 1577 loopt niet weg uit een or) houdende detective, maar was bittere werkelijkheid. De wel lijkheid van de Tachtigjarige Oorlog immers die ook Maast niet onberoerd liet. - MiddagEditie Journaaf Den Haag Sportjournaal Journaal Oppassen!!! Sonja op zaterdag Verborgen talenten Thank You for the Music Kids for Animals Journaal Love Hurts, serie 08.3 09.3 Ruim vierhonderd jaar later tas ten we nog altijd in het duister over de motieven voor de moord, maar hij levert intussen wel boeiende stof op voor het Festi val Polyfonie dat 12, 13 en 14 januari in Maastricht plaats vindt. Tijdens dat festival komt voor het eerst sinds de zestiende eeuw weer muziek tot leven die aantoont op welk hoog peil het culturele leven destijds in de stad stond. Tot de belangrijkste figuren die Hollywood (anp) - De Ameri kaanse filmindustrie heeft een uitstekend jaar achter de rug. In 1995 bedroegen de inkomsten uit de kaartjesver koop 5,35 miljard dollar, wat een stijging van 1,8 procent betekende ten opzichte van 1994. Het afgelopen jaar was het tweede waarin een recordomzet werd geboekt, zo maakte de filmindustrie bekend. De stijging was evenwel de kleinste in de afgelopen vijf jaar. In totaal werden 1,22 mil jard kaartjes verkocht, wat neerkwam op een winst van 0,8 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Vooral in het oudejaarsweek- einde gingen de Amerikanen naar de bioscoop. In die dagen lag de omzet op 140 miljoen dol lar. Dat hield een groei van 30 procent in ten opzichte van het oudejaarsweekeinde van het jaar ervoor. Voor het tweede achtereenvol gende jaar was filmstudio Dis ney marktleider met 19 procent, 'Batman forever', topfilm in Amerika in 1995. wat neerkwam op een omzet van bedrijf haalde 871 miljoen dol- 1,01 miljard dollar. Nummer lar op, oftewel 16 procent van Warner Bros. Dit twee was de Amerikaanse markt. FOTO RALPH NELSON Van de grote jongens onder Amerikaanse filmmakers kreeg Paramount in 1995 de grootste klap te verwerken. Deze onder neming verloor ruim een kwart van zijn marktaandeel uit 1994. Paramount kwam nu niet verder dan 10 procent, wat een omzet van 533 miljoen dollar vertegen woordigde. Daarentegen was Metro Goldwyn and Mayer (MGM) de grote winnaar van het afgelopen jaar. Het marktaandeel schoot met 130 procentpunt omhoog tot 6,2 procent. De omzet van 333 miljoen dollar was voor een groot deel afkomstig van de nieuwste James Bond-film. Gol- deneye bracht het afgelopen jaar al dik 92 miljoen dollar in het laatje. Deze film, waarin de Neder landse actrice Famke Janssen de tegenspeelster van de Ier Pierce Brosnan is, bereikte op de rang lijst van omzet per film de acht ste plaats. Batman Forever van Warner was het afgelopen jaar nummer één met een opbrengst van 184 miljoen dollar. Apollo 13 van Universal was tweede met 172 miljoen. Toy Story van Disney leverde 147 miljoen dol lar op en wist daarmee de derde plaats te halen. toen de toon aangaven, den de componisten die als meesters (succentors) war® bonden aan de twee ken van Maastricht: de Lieve Vrouwe Basiliek endel Servaaskerk. En het zangmeester van de laatste' Jean de Chaynée, die op M ber 1577 in het zogeheten portaal van de St.-Servaas' vermoord door de organist die kerk, Hector Constanti» Heetgebakerd De Chaynée, geboortig uit! lijkt een slachtoffer van de. len van de Tachtigjarige waarin katholieken en stanten elkaar het licht k ogen niet gunden. Nog maf jaar voor De Chaynées dadige dood hielden Sp> troepen stevig huis in richt, waarbij vijftienh® burgers het leven lieten. richt was militair-strati BELGIË FRANS 1 |1.25 lei bla-bla, tekenfilms 12.25 Tarzan, grie 12.50 Vaya Con Dios, 10 ans, reporta ge 13.15 Teenage Mutant Ninja Turtles, Inerikaanse fantasy-film uit 1990 van Ste ve Barron met Judith Hoag, Elias Koteas en Josh Pais 14.50 Recital Chick Correa 15.55 te chemin de Amerindiens, documentaire 16.10 Autant savoir, magazine 16.35 Les "isins, serie 17.00 La bande a Carlos, igazine 17.30 Les aventures du jeune .na Jones, serie 18.30 Regions soir. Jionale actualiteiten 18.50 Cartes sur 'Ie, magazine 19.10 Le quotidien des «s 19.30 Nieuws 20.10 Bon week-end 'nv'*e surprise, Franse film-kome- uit 1989 van Georges Lautner met Vic- Lanoux, Eric Blanc en Jean Carmet •20 Death of Yugoslavia, documentaire- r over het verval van Joegoslavië. Afl. 1 i'25 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 1-35 L'année foot 16.00 Retro 95: Wiel- Tnen 17.30 Aquatic a, watersportmaga- p 18.00 lei Bla-bla, kindermagazine ru f)V0lsins, serie 19.30 Nieuws 20.00 fch /ieüW 22-30 Jeu des Jeux 2235 PL 1 m°7os, motorsportmagazi- 1 (tot 23.10) ■DUITSLAND 1 É30 M°rgenmagazin 09.00 Heute 09.03 t3» inï-.09,45 Tele"GVm- Tai 'chi 10.00 in «I ,Das grüne Gewissen, reporta- 0.50 Hundert Meisterwerke 11.00 nr «l„Die vo|kstümliche Hitparade 08 Terra Australis, reportage U[nschau 12.55 Presseschau 13.00 agsmagazin 13.45 Wirtschafts-Tele- r, l Ta9esschau 14.03 Höchst- n"dl, portret bekende Duitser 14.30 9a'dealuguel, soap 16.00 Tagesschau '4 Holle rückwarts, interactieve terug van groot belang, dus culinLrm™™3'5..™30 Alfredissi" flink gevochten. Maar ooki|»i0 Br- 9azlr!e J;00 Ta94sschau reel en godsdienstig wasck^BL 9azine 17.55 Verbotene een brandpunt en ook dat' die heetgebakerde tijd een voor flinke twisten. Tus» stedelingen onderling wel1!] staan en dat waren er in al een slordige achttiend1® Behalve De Chaynée start dens het festival nog een kende muziekmeester eet» Ludovicus Episcopius, stig uit Mechelen. De zijn werk in Maastricht alj jaren veertig van de eeuw, maar in 1566 storm!) werd hem de heet onder de voeten en zich weer terug. Later, dood van De Chaynée p1 hij het nog eens, maar paar jaar verruilde hij richt voor het veiliger Mj waar hij voor de beroem® van Orlando di Lasso ken. ser'e 18-25 Marienhof, serie 18.54 »P Nonsens, sketches 19.25 Herz- .4tagshow 20,00 Tagesschau 20.15 Lsiv 96 tv"fiim' 0eel 2 21-55 i r' "-2S Tagesthemen. Met Bericht KI sene erotische films: Zuc- Jhnu e van Gnzia Th Torrjni H M (Heaven, speelfilm 01.05 Nachtmaga- lule comed>' 01-S0 'zw> Chair T e' sPeelfilm UITSLAND 2 '.u 09-00 Heute 09.03 Ferienfieber, iDair<p:7amma 11-00 zie fölletje 14-15 Die Kinderv°n ferie «nf'e,14-40 Sailor M°°n. ?5 Wickieu'nH H 9°' jeu9d!ournaal Infilm it/in starken Manner, Welhurh Wemer Fend: Mein 16 M k natuurfl|mserie voor kin- 16-00 ute 16.05 Das ist Liebe, nel r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20