'Nu kan ik me
alles permitteren'
Grote musea trokken minder bezoekers
Snowmobile Suite uit
Minneapolis in Breda|
Amerikaanse filmindustrie boekt recordomzet
Componist, pianist en arts
Hans Henkemans overleden
Gouden Ganzeveer vooil
publicist Henk Hofland
Vier eeuwen oude muziel
herleeft in Maastricht
rrport 23-00 °ie schönste
DE STEM
GROTE GIDS
DESTEM
Zingen is
voor caféhouder
Henk Westbroek
een hobby
geworden
Ea21-40 Tour du montie en 8 jours
VRIJDAG 5 JANUARI 1996 D4I
Door Arjan Penders
'Pure hobby'. Met die
omschrijving kenmerkt Henk
Westbroek zijn huidige muzi
kale carrière. Zijn goedlopen
de café en de radioprogram
ma's voor de Vara zorgen
ervoor dat hij zich nergens
meer druk over hoeft te
maken. De afgelopen weken is
hij wat gaan hobbyen met de
Venlose groep Gore. Zondag
ziet een cd-single het dag
licht.
Dochtertje Chris heeft een beetje
hetzelfde kwaaltje als vader
Henk Westbroek: ze kan ontzet
tend goed praten. Daarom heeft
ze uit eigen beweging haar mond
dichtgeplakt met een stuk plak
band. Murmelend legt ze uit dat
ze een kalender aan het maken is.
Intussen bekommert vader Henk
zich om hele andere zaken.
Zojuist is er namelijk een verza
meling gouden platen van vele
duizenden guldens het kantoor
van het Utrechtse café Stairway
to Heaven binnengebonjourd.
En alhoewel de oud-eigenaars
geen kleintjes zijn in de popmu
ziek -Paul McCartney, Aeros-
mith, R.E.M., The Doors - vallen
ze straks toch een beetje in het
niet. De muren van Stairway to
Heaven zijn bezaaid met gouden
platen en gesigneerde gitaren. En
Westbroek, die het café samen
met zijn vriendin en een goede
vriend runt, kan het zich ook per
mitteren. Op deze late vrijdag
middag is er volop beweging op
het beeldscherm dat de actuele
omzet van het café doorgeeft.
Sinds juni zit Henk Westbroek
(43) in zaken.
Risico
„We hebben een groot risico
genomen. Ik had nu ook ver
schrikkelijk failliet kunnen zijn.
Ach, dat moet je in je leven zo nu
en dan een keer doen. Als het niet
goed had gelopen, had ik na vier
maanden naar Rotterdam moeten
verhuizen om in een doos te gaan
wonen."
„Maar nu kan ik me alles permit
teren. Ik heb een café dat goed
loopt, we kunnen er zelfs boven
gaan wonen. Ik kan hier zelfs
gratis eten en drinken. Nou, wat
heeft een mens nog meer nodig?
Ik behoor ook echt tot de slagers
die hun eigen worst heel graag
lusten. Ja joh, ik heb een hart
stikke leuk leven. Ik treed nog
regelmatig op, rommel wat bij de
radio, schrijf wat stukjes bij de
krant. En als je leuke dingen
doet, heb je het toch niet druk?
Echt, het enige wat ik als werk
zie, is wat ik voor de radio doe.
Als ik een keer een dag geen zin
heb, moet ik wel. En dat kunnen
mensen ook aan me horen. Ik ben
nogal stemmingsgevoelig."
„Mijn laatste cd heette Vrij,
omdat ik toen aan niemand meer
verantwoording hoefde af te leg
gen. Als ik besluit om bij de Vara
weg te gaan is het gewoon: Jon
gens, dag allemaal. Dat ervaar ik
als een enorm gevoel van vrij
heid. Ik hoef niet meer om mijn
dochter in leven te houden - om
een nieuwe Pocahontas-trui van
negenenveertig-gulden-vijfenze
ventig te kunnen kopen - allerlei
dingen te doen waar ik geen zin
in heb."
Westbroek komt wel terug op een
uitspraak die hij ooit heeft
gedaan: 'Ik zou het liefst de rest
van mijn leven niets doen'. „Ik
ben in potentie ontzettend lui en
ik zeg dat soort dingen wel eens
op momenten dat ik teveel aange
pakt heb. Maar ik kan absoluut
niet stilzitten. Niet dat ik een
■workaholic ben, maar ik doe alles
nu eenmaal zo graag."
Het monotone - met Utrechts
accent doorspekte - stemgeluid
van Westbroek klinkt vrijwel
onafgebroken door het kantoor
boven het café. Hij heeft geen
enkele moeite om een antwoord
te geven op de vragen die hem
worden gesteld. Uitgebreide zij
wegen in een antwoord zijn eer
der regel dan uitzondering.
Patserig
We zitten eigenlijk tegenover
elkaar om te praten over zijn
nieuwe cd-single. Want naast de
verzameling gouden platen en
gesigneerde gitaren heeft West
broek nog een andere hobby:
muziek maken. Samen met de
Venlose hard-rockgroep Gore is
hij de afgelopen weken de studio
ingedoken. Naar eigen zeggen
voor een plaat die de Westbroek-
fan niet bekend in de oren zal
klinken.
Hij omschrijft het dan ook als een
puur hobby-project. „Ik hoef
geen muziek meer te maken om er
de kost mee te verdienen. En de
paar duizend gulden die het
opnemen van een cd kost, kunnen
me écht niks schelen. Dat klinkt
misschien patserig, maar zo zie ik
het wel. Het is voor mij een artis
tiek project. Ik hoef aan geen
enkele platenmaatschappij ver
antwoording af te leggen. Als we
er nul van verkopen, dan hebben
we een uniek plaatje gemaakt. En
als we er heel veel van verkopen -
gegeven de stijl van de muziek is
die kans niet erg groot - dan is
het erg leuk."
De samenwerking voor de cd-
single, die wordt uitgebracht
onder de naam Gore Henk, is
zo goed bevallen dat de twee par
tijen hebben besloten een heel
album te gaan opnemen. Dat
moet in de loop van 1996 gaan
gebeuren, maar dan wel met de
steun van een platenmaatschap
pij-
Handicap
Westbroek is het overigens niet
eens met de opmerking dat zijn
investering geen weggegooid geld
is. Er zijn toch gouden tijden
aangebroken voor het Neder
landstalige produkt? Met een vies
gezicht noemt hij een rijtje artie
sten op dat nu de hitlijsten bezet.
„Simone Kleinsma, Paul de
Leeuw, Wolter Kroes of zo'n gaar
liedje van Gör-dön. Dat noem ik
echt de ergste songfestivalliedjes.
Allemaal net weer helemaal niks.
Voor goede produkties ligt de
markt niet echt open, hoor."
Bovendien heeft hij nog een extra
handicap. De radiopresentator
hoeft niet te rekenen op veel aan
dacht van zijn collega's op
Radio 3. „Van alle Nederlands
talige artiesten worden mijn
plaatjes het minst gedraaid. Ik
kan het me ook niet permitteren
om ze te gaan promoten. Anders
zou iedereen gaan zeggen dat ik
corrupt was. En iemand die
beschuldigd wordt van corruptie
is altijd nog net iets schuldiger
dan iemand die er zelfs nog nooit
van beschuldigd is. Mensen kun
nen een hoop tegen me hebben,
maar dat is ze nog niet gelukt."
Dichtregels
Welke vraag is nog nooit aan je
gesteld?
Wonder boven wonder hoeft
Westbroek geen seconde na te
denken: „Er heeft nog nooit
iemand aan me gevraagd waarom
er in alle door mij geschreven
Hen/c Westbroek: „In al mijn liedjes zit een regel uit beroemde gedichten."
liedjes altijd een regel voorkomt
uit beroemde Nederlandse
gedichten. Dat is namelijk nog
nóóit ie-mand opgevallen. En het
zijn ook niet dingen die je zomaar
kan missen. De woorden Oude
Blauwe Lucht zijn toch bij voor
beeld heel bekend van een
gedicht van Harry Mulisch. Of
neem nu Een eigen Huis, het
nummer dat ik schreef voor René
Froger. Eigen Huis is zelfs de
naam van een gedicht van Gerard
't Reve."
Westbroek heeft dan ook maar
besloten om er mee op te houden.
Na twaalf jaar - de Utrechter
begon er al mee in de tijd van Het
Goede Doel - proberen vindt hij
het wel best. „Er zijn van die
wijsneuzen die hele analyses
maken, en - god, god, god - wat
moeten het toch allemaal analfa-
bethen zijn."
„Voor blaadjes als OOR heb ik
ook geen enkel respect. Ik stel er
ook geen prijs op om bejubeld te
worden door jongetjes die niets
kunnen." Vervolgens steekt hij,
in de rol van zanger, een minu-
Schok of feest, het maakt weinig
uit. Bij kunst gaat het om her
kenning. Van het eeuwige thema,
van de echo in de eigen ziel of
van het oude, geliefde werk. Een
Gerrit Achterberg of een Carl
Friedman worden niet gelezen
en gewaardeerd omdat de
gemiddelde literatuurminnaar ook over een vermoorde verloofde of
een door de oorlog verkreukelde vader beschikt, maar omdat de
onbereikbaarheid van een geliefde of de emotionele ontoegankelijk
heid van een vorige generatie bijna universele ervaringen zijn.
De komende overzichtstentoonstelling van Johannes Vermeer zal
door tienduizenden bezocht worden niet omdat het publiek iets wil
leren over 17e eeuwse schilderkunst, maar om nu eindelijk van repro
ducties bekende doeken als het Melkmeisje, Gezicht op Delft en het
Schildersatelier bij elkaar en in het echt te kunnen zien. De vreugde
van het 'in levende lijve' weerzien bepaalt het bezoekersaantal.
Een 'Drie Zustersdoor het meest gelauwerde avantgarde-theater van
Nederland, Theu Boermans' Trust, moet het, denkt de argeloze
theateragendalezer, van eenzelfde mechanisme hebben. Tsjechovs
classic is sinds Sjarovs dagen niet van het Nederlandse toneel geweest.
Het languissante verlangende 'naar Moskou, naar Moskou' is door
alle grote eerste dames over het voetlicht gebracht. Generaties abon
nementshouders hebben Olga, Masja en Irina hun van verveling en
mislukking vervulde provincieleven horen beklagen en scholen
recensenten herinneren zich 'de Zusters' als het voorbeeld van diep
filosofisch, maar traagzaam Russisch theater.
Wat zou een gezelschap als De Trust daaraan kunnen toevoegen of
veranderen, denkt de habitué? Waarom zet Boermans zo'n voor
beeld van ijzeren repertoire op zijn speellijst? Om een eigen, zeer
afwijkende visie te presenteren, dus om zich af te zetten tegen de ste
reotiepe herkenning? Of is het om andere groepen publiek dan de
liefhebbers van modernistisch theater in de zaal te krijgen, dus uit
breiding van de markt door juist op herkenning te spelen?
Beide, bleek het antwoord. De voorstelling is in tegenstelling tot het
normale werk van De Trust van een onverwacht realistisch soort.
Een kostuumstuk, met adequaat bijeengezochte nep-19e eeuwse
requisieten en decorstukken. Drie zussige dames, een ouderwetse
bediende vol tics en een echt pruttelende samowar. Een enscenering
als in de grote jaren van het klassieke toneel, mikkend op identificatie
van toeschouwer en acteur. En die lukte. De achter een toneelvenster
neerdwarreldende sneeuw maakte de zaal onrustig: 'Hoe zou het
moeten met de reis naar huis?'
Maar het was niet alleen goedgespeelde traditie die Boermans presen
teerde. In plaats van macheloos verlangen naar vroegere, betere tij
den bracht hij berusting. Het wordt nooit beter, dromen en wensen
komen niet uit. Terug naar vroeger, naar het Moskou van de herinne
ringen aan een gelukkige jeugd, is zinloos. Men moet zich neerleggen
bij het onvermijdelijke.
En dat maakte de 'Zusters' van De Trust zo weergaloos mooi. Een
publiek dat volledig zat mee te leven, dat het gevoel had zeifin het
stuk te zitten, kon niets anders doen dan Boermans moraal volgen.
Aan zijn uitkomst viel niet te ontkomen en de realiteit van die levens
les werd daardoor herkenbaar.
Amsterdam (anp) - Het Rijksmuseum,
het Van Goghmuseum en het Kröller-
Müllermuseum trokken vorig jaar min
der bezoekers dan in 1994. Het Stedelijk
Museum, Museum Boymans-van Beu-
ningen en de Kunsthal kregen meer
mensen binnen. Voor de nieuwkomers -
het Groninger Museum en het Bonne-
fantenmuseum - verliep 1995 boven de
verwachtingen.
Voor de daling zijn verschillende verklarin
gen te geven. Bij het Rijksmuseum in
Amsterdam heeft het volgens een woord
voerder te maken met het succes van De
Dageraad der Gouden Eeuw in 1994. Mede
daardoor kreeg het museum ruim één mil
joen bezoekers over de vloer. Afgelopen jaar
telde het 942.000 kunstliefhebbers.
Het Van Goghmuseum in Amsterdam wijt de
daling aan de malaise in de toeristische sec
tor. Toch is het tevreden met het aantal
bezoekers, zegt een woordvoerster. Meer
publiek geeft soms logistieke problemen. Het
museum telde vorig jaar 837.000 bezoekers,
35.000 minder dan in 1994. Dat jaar was ove
rigens, met uitzondering van het Van Gogh-
jaar 1990, een topjaar.
Voor het Krller-Müllermuseum speelde het
ontbreken van een grote publiekstrekker een
rol. Het museum zag het aantal bezoekers
met 50.000 dalen naar bijna 450.000. Ook
voor dit jaar heeft het geen publiekstrekkers,
maar het verwacht extra publiek door de
recente aankoop van een beeld van Brancusi.
Na 1996 staat een grote tentoonstelling met
het werk van Theo van Doesburg op het pro
gramma.
Het Stedelijk Museum in Amsterdam kreeg
in 1995 bijna 450.000 bezoekers, ruim 70.000
meer dan het jaar ervoor. De stijging heeft
volgens een woordvoerster waarschijnlijk
niet te maken met de viering van het hon
derdjarig bestaan. Het museum heeft altijd
trekkers. Uitschieters waren de Breitner-
tentoonstelling en het overzicht van de Ame
rikaanse fotografie. Ook de eeuwfeest-ten
toonstellingen met werk van jonge kunste
naars (Wild Walls) en de modern klassieken
uit de collectie Regnault, deden het goed.
Tsaar
Bij Boymans-van Beuningen in Rotterdam
was de stijging minder groot dan bij het Ste
delijk in Amsterdam. Het Rotterdamse
museum kreeg in 1995 ruim 210.000 bezoe
kers, bijna 15.000 meer dan in 1994. De toe
name heeft volgens een woordvoerster te
maken met de recent geopende tentoonstel
ling De Schatten van de Tsaar, die sinds de
opening op 11 december tot nu toe bijna
50.000 mensen trok.
De Kunsthal in Rotterdam wist het afgelo
pen jaar ruim 20.000 bezoekers meer te trek
ken. De ruim 140.000 mensen kwamen af op
de Gezichten van de Gouden eeuw, Breitner
en Pop-art uit de collectie Nederland. De
tentoonstelling over het leven en werk van
Leonardo da Vinci, die nog tot en met 17
maart duurt, belooft volgens de Kunsthal de
drukst bezochte uit de geschiedenis van het
expositiegebouw te worden.
Het afgelopen jaar was ook succesvol voor
het Groninger Museum en het Bonnefanten-
museum in Maastricht. Het Groninger-
Museum, dat in november 1994 openging,
trok vorig jaar 360.000'mensen, Op het Bon-
nefantenmuseum kwamen sinds maart 1995
ruim 180.000 bezoekers af. Het museum
hoopt jaarlijks rond de 100.000 kunstlief
hebbers te interesseren.
Het Haags Gemeentemuseum trok afgelopen
jaar 216.000 mensen, ruim 115.000 meer dan
het jaar daarvoor. Die stijging komt voor een
deel op het conto van de Mondriaan-ten-
toonstelling die 185.000 mensen trok. De
organisatoren hadden echter op 300.000
bezoekers gerekend.
pok het Paleis, onderdeel van het Haags
Gemeentemuseum, kreeg meer publiek. In
1994 namen 56.000 mensen er een kijkje. Een
jaar later was dat meer dan verdubbeld naar
128.000, Die belangstelling is te danken aan
de tentoonstelling met het werk van Rodin,
die in oktober open ging.
Nieuwegein (anp) - De componist, pianist en arts Hans Henlui
mans is afgelopen vrijdag in zijn woonplaats Nieuwegein overt
leden. Hij was 82 jaar. Hij is reeds in besloten kring gecreJ
meerd.
NEDERLAND 1
Hans Henkemans kreeg al tij
dens zijn schooltijd compositie
les. Toch ging hij eerst medicij
nen studeren. Hij vestigde zich
als psychiater.
Met componeren begon hij tij
dens een verblijf in het sanatori
um. In 1945 vestigde hij zijn
naam als componist met Pas-
sacaglia en Gigue, dat hij in het
Concertgebouw dirigeerde.
Nationale bekendheid kreeg
Henkemans door zijn muziek bij
Bericht aan de levenden op tekst
H.N. van Randwijk.
Als pianist was Henkemans
autodidact. Hij verwierf deson
danks internationale beroemd
heid met zijn vertolkingen van
Mozart, Ravel en vooral Debus
sy. Om gezondheidsredenen
brak hij zijn carrière als con
certpianist op 55-jarige leeftqJ
af. Hij vatte vervolgens 2L1
beroep van psychiater weer otf
In 1981 promoveerde hij tot doel
tor in de geneeskunde op SU(J
matiestoornissen bij kunsttï
naars.
Na zijn pensionering wijdde Dl
Henkemans zich opnieuw jJ
het componeren, hetgeen hij
hield tot twee jaar geleden. Hea
kemans heeft merendeels instn
mentale muziek gecomponeeii
Op zijn naam staan vier
werken voor piano en orkes
Verder schreef hij soloconcert,
voor viool, altviool, fluit
harp. En de Nederlandse Op
rastichting voerde in 1979 z; J
opera Winter Cruise uit, w
seerd op een verhaal van Soinerf
set Maugham.
16.00
16.05
16.31
117.22
17.40
18.07
18.32
119.0!
19.29
20.00
20.31
21.25
21.54
22.41
23.14
journaal
De week van, gesprekken
Peak Practice (Praktijkperike
len), serie
(ZW) Charlie Chaplin, slapstick
Cosby Show
Boggle, spelletje
(ZW) Laurel Hardy, slapstick
Weg van de snelweg Europa.
Afl, 1: Griekenland
Wie van de drie?, spelletje
journaal
De uitdaging, 8-delige serie. Deel
1: Bouwen van fietstunnel in
Meerssen
Brandpunt, actualiteiten
Chicago Hope, ziekenhuisserie
De derde man, amusement
Maan bij nacht. Gasten: Ten
Sharp (tot 23.54)
NEDERLAND 2
16.S
Amsterdam (anp) - De Koninklijke Nederlandse Uitgevershui
(KNUB) heeft de Gouden Ganzeveer 1996 toegekend aan J
publicist Henk Hofland. Hij krijgt de culturele prijs van 3
boekenuitgevers wegens 'zijn uitzonderlijke bijdrage in 3
vorm van activiteiten en publikaties op het terrein vanl
Nederlandse cultuurbezit'.
De prijs wordt tijdens de jaarver
gadering van de KNUB op 5
februari in Amsterdam uitge
reikt. Hofland (1927) is sinds
1990, deels onder het pseudoniem
S, Montag, columnist bij NRC
Handelsblad. In 1953 kwam hij
bij het Algemeen HandeisMl
na de fusie met de NRC weij
hij onder meer als comments!
bij de krant. Hofland heeft#
aantal essaybundels en rom:
op zijn naam staan. Ook m
hij televisiedocumentaires.
FOTO KIPPA
tenlange tirade af tegen een
recensent van het popblad. West
broek heeft gehoord dat de
hoofdredactie van OOR iemand
vijftig gulden heeft geboden om
hem de grond in te schrijven.
„Vijf tientjes! Ik kan het niet
geloven dat iemand voor dat
bedrag te koop is. Vijf tientjes!
Zelfs de prijzen voor een heroïne-
hoer liggen nog hoger. Ik hoop
van harte dat ik voor deze uit
spraken een proces aan m'n
broek krijg. Ik zeg namelijk nooit
dingen die ik niet kan bewijzen."
Van onze kunstredactie
Breda - Een 'concert voor kleding, eetgerei en drums', j
niseerd door Breda Actuele Muziek, valt te beleven op c
9 januari in muziekcentrum Para in Breda.
15.11 Kids for Animals, reportage
16.29 Captain Scarlet, poppenserie
1557 Mega top 50, muziek
17 29 2 Vandaag met actualiteiten,
17.30 en 18.00 Journaal, 18.43
Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun
ten uit het nieuws
19,01 Match Win, spelletje
19,37 Radar, consumentenrubriek
20.12 André Rieu Wiener melange.
Concertregistratie vanuit theater
Carré in Amsterdam'. Afl. 1
[20.57 Strikt persoonlijk, praatprogram
ma over astrologie j
TV op reis, talkshow
Studio Sport
Stichting Voorkoming Kinder
mishandeling
23,30 Journaal
3.38 Nieuwe genezers en oude wijs
heden, documentaire-serie (tot
00.28)
NEDERLAND 3
07.00 Journaal
07.07 Klokhuis
07.22 Aubrey
07.29 Ontbijt-tv met eik half uur Jour
naal en 8.10 NOS-Sportjournaal
Journaal
(PP): GPV
Kook tv
119 Abdijen en kloosters in Oost-
Europa en hun bewoners 07.6
>.54 De katechismus van de katho
lieke kerk 07.1
1004 Indonesië: Taal en cultuur 07.1
10.34 De specialist
20.3
De titel van het opmerkelijke
werk is Snowmobile Suite. Het
stuk is gebaseerd op een typisch
Amerikaans wintertafereel.
Een groep mensen arriveert per
snowmobile bij een restaurant.
Het geluid van het uitdoen der
sneeuwpakken en -laarzen fun
geert als vertrekpunt voor een
muzikale improvisatie.
De uit Minneapolis afkomstige
Norman Anderson en Kathy
Schaefer (beide gebruik makend
van voice and noise) zijn de uit
voerenden.
De Nederlandse beeldend
stenaar en slagwerker
Janssen improviseert bij af{|
sproken bewegingen.
Norman Anderson was ovi
gens al eerder in Breda. In 1!
maakte hij een installatie
Lokaal 01 met allerlei geluidij
kende objecten.
Het concert aanstaande din#
in Para in Breda begint om 21
uur. De toegangsprijs bedraaj
7,50.
11.05
11.31
11.59
12.00
2.15
12.30
3.00
3.09
J3.36
14.26
15.16
15.41
16.00
.07
De week van
Vermoorde De Chaynée centraal
Door Wim Doesborgh
Moord op de Muziekmeester. Een titel met een hoog Aga'
Christie-gehalte. Alleen, de moord op de Maastrichtse muzs
meester Jean de Chaynée in 1577 loopt niet weg uit een or)
houdende detective, maar was bittere werkelijkheid. De wel
lijkheid van de Tachtigjarige Oorlog immers die ook Maast
niet onberoerd liet.
-
MiddagEditie
Journaaf
Den Haag
Sportjournaal
Journaal
Oppassen!!!
Sonja op zaterdag
Verborgen talenten
Thank You for the Music
Kids for Animals
Journaal
Love Hurts, serie
08.3
09.3
Ruim vierhonderd jaar later tas
ten we nog altijd in het duister
over de motieven voor de moord,
maar hij levert intussen wel
boeiende stof op voor het Festi
val Polyfonie dat 12, 13 en 14
januari in Maastricht plaats
vindt. Tijdens dat festival komt
voor het eerst sinds de zestiende
eeuw weer muziek tot leven die
aantoont op welk hoog peil het
culturele leven destijds in de
stad stond.
Tot de belangrijkste figuren die
Hollywood (anp) - De Ameri
kaanse filmindustrie heeft
een uitstekend jaar achter de
rug. In 1995 bedroegen de
inkomsten uit de kaartjesver
koop 5,35 miljard dollar, wat
een stijging van 1,8 procent
betekende ten opzichte van
1994. Het afgelopen jaar was
het tweede waarin een
recordomzet werd geboekt,
zo maakte de filmindustrie
bekend.
De stijging was evenwel de
kleinste in de afgelopen vijf
jaar. In totaal werden 1,22 mil
jard kaartjes verkocht, wat
neerkwam op een winst van 0,8
procent in vergelijking met het
jaar ervoor.
Vooral in het oudejaarsweek-
einde gingen de Amerikanen
naar de bioscoop. In die dagen
lag de omzet op 140 miljoen dol
lar. Dat hield een groei van 30
procent in ten opzichte van het
oudejaarsweekeinde van het
jaar ervoor.
Voor het tweede achtereenvol
gende jaar was filmstudio Dis
ney marktleider met 19 procent,
'Batman forever', topfilm in Amerika in 1995.
wat neerkwam op een omzet van bedrijf haalde 871 miljoen dol-
1,01 miljard dollar. Nummer lar op, oftewel 16 procent van
Warner Bros. Dit
twee was
de Amerikaanse markt.
FOTO RALPH NELSON
Van de grote jongens onder
Amerikaanse filmmakers kreeg
Paramount in 1995 de grootste
klap te verwerken. Deze onder
neming verloor ruim een kwart
van zijn marktaandeel uit 1994.
Paramount kwam nu niet verder
dan 10 procent, wat een omzet
van 533 miljoen dollar vertegen
woordigde.
Daarentegen was Metro
Goldwyn and Mayer (MGM) de
grote winnaar van het afgelopen
jaar. Het marktaandeel schoot
met 130 procentpunt omhoog
tot 6,2 procent. De omzet van
333 miljoen dollar was voor een
groot deel afkomstig van de
nieuwste James Bond-film. Gol-
deneye bracht het afgelopen
jaar al dik 92 miljoen dollar in
het laatje.
Deze film, waarin de Neder
landse actrice Famke Janssen de
tegenspeelster van de Ier Pierce
Brosnan is, bereikte op de rang
lijst van omzet per film de acht
ste plaats. Batman Forever van
Warner was het afgelopen jaar
nummer één met een opbrengst
van 184 miljoen dollar. Apollo
13 van Universal was tweede
met 172 miljoen. Toy Story van
Disney leverde 147 miljoen dol
lar op en wist daarmee de derde
plaats te halen.
toen de toon aangaven,
den de componisten die als
meesters (succentors) war®
bonden aan de twee
ken van Maastricht: de
Lieve Vrouwe Basiliek endel
Servaaskerk. En het
zangmeester van de laatste'
Jean de Chaynée, die op M
ber 1577 in het zogeheten
portaal van de St.-Servaas'
vermoord door de organist
die kerk, Hector Constanti»
Heetgebakerd
De Chaynée, geboortig uit!
lijkt een slachtoffer van de.
len van de Tachtigjarige
waarin katholieken en
stanten elkaar het licht k
ogen niet gunden. Nog maf
jaar voor De Chaynées
dadige dood hielden Sp>
troepen stevig huis in
richt, waarbij vijftienh®
burgers het leven lieten.
richt was militair-strati
BELGIË FRANS 1
|1.25 lei bla-bla, tekenfilms 12.25 Tarzan,
grie 12.50 Vaya Con Dios, 10 ans, reporta
ge 13.15 Teenage Mutant Ninja Turtles,
Inerikaanse fantasy-film uit 1990 van Ste
ve Barron met Judith Hoag, Elias Koteas en
Josh Pais 14.50 Recital Chick Correa 15.55
te chemin de Amerindiens, documentaire
16.10 Autant savoir, magazine 16.35 Les
"isins, serie 17.00 La bande a Carlos,
igazine 17.30 Les aventures du jeune
.na Jones, serie 18.30 Regions soir.
Jionale actualiteiten 18.50 Cartes sur
'Ie, magazine 19.10 Le quotidien des
«s 19.30 Nieuws 20.10 Bon week-end
'nv'*e surprise, Franse film-kome-
uit 1989 van Georges Lautner met Vic-
Lanoux, Eric Blanc en Jean Carmet
•20 Death of Yugoslavia, documentaire-
r over het verval van Joegoslavië. Afl. 1
i'25 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
1-35 L'année foot 16.00 Retro 95: Wiel-
Tnen 17.30 Aquatic a, watersportmaga-
p 18.00 lei Bla-bla, kindermagazine
ru f)V0lsins, serie 19.30 Nieuws 20.00
fch /ieüW 22-30 Jeu des Jeux 2235
PL 1 m°7os, motorsportmagazi-
1 (tot 23.10)
■DUITSLAND 1
É30 M°rgenmagazin 09.00 Heute 09.03
t3» inï-.09,45 Tele"GVm- Tai 'chi 10.00
in «I ,Das grüne Gewissen, reporta-
0.50 Hundert Meisterwerke 11.00
nr «l„Die vo|kstümliche Hitparade
08 Terra Australis, reportage
U[nschau 12.55 Presseschau 13.00
agsmagazin 13.45 Wirtschafts-Tele-
r, l Ta9esschau 14.03 Höchst-
n"dl, portret bekende Duitser 14.30
9a'dealuguel, soap 16.00 Tagesschau
'4 Holle rückwarts, interactieve terug
van groot belang, dus culinLrm™™3'5..™30 Alfredissi"
flink gevochten. Maar ooki|»i0 Br- 9azlr!e J;00 Ta94sschau
reel en godsdienstig wasck^BL 9azine 17.55 Verbotene
een brandpunt en ook dat'
die heetgebakerde tijd een
voor flinke twisten. Tus»
stedelingen onderling wel1!]
staan en dat waren er in
al een slordige achttiend1®
Behalve De Chaynée start
dens het festival nog een
kende muziekmeester eet»
Ludovicus Episcopius,
stig uit Mechelen. De
zijn werk in Maastricht alj
jaren veertig van de
eeuw, maar in 1566
storm!) werd hem de
heet onder de voeten en
zich weer terug. Later,
dood van De Chaynée p1
hij het nog eens, maar
paar jaar verruilde hij
richt voor het veiliger Mj
waar hij voor de beroem®
van Orlando di Lasso
ken.
ser'e 18-25 Marienhof, serie 18.54
»P Nonsens, sketches 19.25 Herz-
.4tagshow 20,00 Tagesschau 20.15
Lsiv 96 tv"fiim' 0eel 2 21-55
i r' "-2S Tagesthemen. Met Bericht
KI sene erotische films: Zuc-
Jhnu e van Gnzia Th Torrjni H M
(Heaven, speelfilm 01.05 Nachtmaga-
lule comed>' 01-S0 'zw> Chair
T e' sPeelfilm
UITSLAND 2
'.u 09-00 Heute 09.03 Ferienfieber,
iDair<p:7amma 11-00 zie
fölletje 14-15 Die Kinderv°n
ferie «nf'e,14-40 Sailor M°°n.
?5 Wickieu'nH H 9°' jeu9d!ournaal
Infilm it/in starken Manner,
Welhurh Wemer Fend: Mein
16 M k natuurfl|mserie voor kin-
16-00 ute 16.05 Das ist Liebe,
nel
r