bE STEM
'telbv/fB
li Koxtel
Coca-Colaeen symbool van vrijheid
Frank
Boeijen
sluit zijn
eerste vijf
solo-jaren
af met
theatertour
Zeeuwse vis
J
Proef
werken# mM**
deciir siM'j ifJ
ïsen u fijne
lagen en een
poedig 1996
TL4, 22 uur), fotortu
GIDS
[van de extreem-rechtse
edesproces met de Pale-
I de binnenlandse tegen-1
Die mening is dr. Elud
:n aan de Hebrew Uni-1
ier Rabin heeft het con-1
ngescherpt. Inmiddels L
>r- en tegenstanders van L
overbrugbaar. Daarover II
vond: Israël, het gevm\
reconstrueert hoe de I
25-jarige Yigal Amir.j
lij extreem-rechts. Amin I
>ver aan het woord. Ver-1
inenlandse politieke ver-I
e loep genomen,
en dat ongeveer de helft I
'an Israël gekant is tegen I
E daarover tenminste era-1
De harde kern van dezej
le afgelopen drie jaar i
de onderhandelingen met J
verraad.
LO uur)
Muziek
is mijn
passie'
koor Marjolein Rotsteeg
Tien jaar Frank Boeijen Groep werd afgesloten met Hier komt
testorm. - Live 1980-1990. Stormvogels - Live 1990-1995 is de
Tssenbalans van vijf jaar Frank Boeijen solo, met zowel mate-
paal van de drie solo-ed's Wilde Bloemen ('91), Jazz in Barcelo-
V'93J en De Ontmoeting ('94) als negen nieuwe nummers. Op
(januari gaat de Theatertour 1996 van start, die ruim zeventig
)oncerten in Nederland en België omvat. Daarna produceert
frank Boeijen na List ('94) opnieuw een cd voor Liesbeth List.
|n dan gaat hij op reis. Een half jaar lang.
De afgelopen vijf jaar zijn een eigen bezigheden en de motivatie
is anders. Ze vinden het gewoon
coma. Zijn aartsrivaal
e Weedie, is gewiekst i
zijn geld en zijn program-I
ree jaar later wordt Sweet
ir en is alles veranderd ii
frika. Met behulp van del
handlanger Short zal hetl
ander recht gezet moeten|
in.
20.30-22.05)
sople Amerikaanse
lit 1982. Regie: Paul Schra-
Hoofdrollen: Natassja]
ei, Malcolm McDowell
Heard en Annette O'Toolt,
ren geleden ontstond
1 soort wezens, Cat People
amd. Op het eerste gezich'
het normale mensen,
wanneer ze de liefde
ijven, veranderen ze in wil-
warte panters en scheure"
un partner in stukken, Z
len alleen seks hebben mfijj
;en van hun eigen soort. Ire
rallier en haar oudere broerj
beiden Cat People, ziel
ar na een lange tijd weereij
i samenwonen,
onica, 22.00-00.10)
Engelse speelfilm uit 198(1
ie: Michael Radford. Hooil
len: John Hurt, Richard
ton en Suzanna Hamilton!
ilm. Op een dag begint amb-l
tar Winston met het schrijf
van een geheim dagboa
irdoor hij zich aan de conto,
van de overal aanwezig
iera's onttrekt. Als hij partij]
ctionaris O'Brien als sy*
hisant van de verzetsbeWj
in vertrouwen neem'
ikt hij een grote fout.
litsland 2, 24.00-01.45)
.02 Weldenkende mensen. 13.08 Nft
RVU: 14.02 Kleur bekennen. NCRV: j
wereld zingt Gods lof. TELEAC: I
ros. NPS: 17.08 Radio UIT. PP: t'*J
40:18.02 Actualiteiten in het NedeiW
.30 Religieus programma in het Turttl
„00 Nieuws en aktualiteiten in het j
J.45 Nieuws en aktualiteiten in het fy
lans en Berbers. 20.30 Nieuws en aM
:n in het Chinees. TELEAC 21.00 Tele
PRO: 22.00 De avonden, met om 231"
terlijk. NOS: 23.55-24.00 ANWB-beric»
NTIE)
avel tel. 0161-433151 i
,reda tel. 076-5651377J
enerverende tijd geweest,"
rtelt Frank Boeijen (38) in zijn
Nijmegen. Wilde
'nemen was duidelijk een reactie
3 de Frank Boeijen Groep. Privé
[eb ik mijn relatie met Amanda
jdington verbroken. In '92 is er
jen cd uitgekomen. Ik heb eën
nee met Harry Sacksioni en
bymond van 't Groenewoud
daan en ben ruim twee jaar
ian werken aan Jazz in Barcelo-
l van een zeer inge-
kelde tijd. In '94 heb ik de
jst-cd geproduceerd en meteen
achteraan heb ik De Ontmoe-
fig gemaakt. Het was een experi-
int om een cd helemaal alleen te
ken en achteraf in te vullen met
band. Ik had een nieuwe relatie
1 was verhuisd. Een heel nieuw
[gin. Vandaar behoorlijk wat
|euwe nummers met een ander
irakter dan de afgelopen drie
s."
somt het op alsof het een
hdschappenlijstje is, maar er
[ten volgens de psychologie de
iige zogeheten major life events
isen. Niet verwonderlijk dat hij
time-out neemt. „Ik heb twee
geleden besloten een keer
iel lang op reis te gaan met mijn
■endin. Ik wist toen nog niet dat
Be cd er zou komen. Het is mooi
l z'n plaats gevallen. Ik ga naar
pid-Oost Azië. Vietnam, Laos,
lailand, Indonesië en dan zien
6 wel weer."
nrmvogels en de tournee bete-
pen ook het afscheid van
vaste begeleidingsband,
eerste instantie was het de
poeling één tournee te doen. Het
vijf jaar doorgegaan." Met wel
i lusten en niet de lasten van een
1ste groep. „Iedereen heeft zijn
hartstikke leuk en zijn er niet van
-afhankelijk. Voor mij is het heel
belangrijk om met mensen samen
te werken. Met de Frank Boeijen
Groep hebben we tien jaar
gewerkt met als resultaat tien
cd's. Een hele prestatie. Ik wilde
de vrijheid hebben om zonder
problemen met andere mensen te
werken."
Op Stormvogels zijn vele gast
schrijvers/vocalisten van de par
tij: Liesbeth List, Ramses Shaffy,
Jo Lemaire, Koen Wauters (Clou-
seau), Henk Hofstede (The Nits),
Khadja Nin en Stef Bos.
„Het gevaar was dat het een ratje
toe zou worden. Enerzijds trekken
ze het lied naar zich toe, maar de
rode draad is intact gebleven."
Voor Ramses Shaffy, de Neder
landse Serge Gainsbourg, is
Frank vol lof.
„Ramses kun je aanmerken als de
godfather van de Nederlandstali
ge popmuziek. Vroeger heb ik hem
nooit zo gevolgd. Ik luisterde naar
Bob Dylan, Van Morrison en Neil
Young. Hij en Liesbeth List heb
ben, mede door hun samenwer
king met Boudewijn de Groot, het
Nederlandstalige lied op een
hoger niveau getild. Nu ik met hen
samenwerk, merk ik pas hoeveel
overeenkomsten er tussen ons
zijn. Ramses is in de zestig, maar
ik heb in de popmuziek nog nooit
in iemand zó de belichaming van
rock 'n' roll gezien als bij hem.
Wat doet u hier meneerwilde ik
met hem doen. Het was het laatste
lied voor deze cd. Een eenvoudig
verhaaltje, maar het gaat ook over
wat nu de zin van het hele bestaan
is. Op die manier wil ik verder
schrijven. Ik heb het idee dat ik
DONDERDAG 4 JANUARI 1996 DEEL I
Frank Boeijen: 'Ik ben hier om muziek te maken en teksten te schrijven.'
beeldspraak en de poëtische kant
steeds meer onder', controle begin
te krijgen."
Is hij er inmiddels zelf achter wat
de zin van het bestaan is?
Het blijft even stil.
„Daar kom je nooit achter, denk
ik. Je kunt je wel beginnen te
realiseren wat je allemaal aan het
doen bent en je daarmee verzoe
nen. Ik ben hier om muziek te
maken en. teksten te schrijven. Ik
wil dat mijn teksten en muziek
steeds helderder worden en voor
mij iets doorschijnends krijgen.
Muziek is mijn passie. Misschien
had ik dat gevoel onbewust wel,
maar zeker niet bewust. Het is
mooi om dat samen met Ramses te
doen. Bij hem is er ook geen ver
schil tussen podium en privé."
Bij Frank zelf dan wel
„Het gaat steeds beter. Dat is een
ontwikkeling geweest waarin
alles een beetje op z'n plaats
begint te vallen. Daarom ga ik op
reis, weg, en er van een afstand
naar kijken. Of proberen er hele-
foto niels van iperen
maal niet mee bezig te zijn."
Frank Boeijen is een van de weini
ge survivors van de Nederpop-
hausse uit de jaren '80. Hoe kijkt
hij terug op de periode met de
Frank Boeijen Groep?
„Je bent jong en je wilt graag suc
ces. Dan krijg je het en blijken er
veel aspecten aan te zitten die je je
poor Marcel Linssen
De kerstman heeft er zijn populari-
feit aan te danken en voor Ameri
kaanse ruimtereizigers ontwierp
Coca-Cola speciale 'space cans'.
Kodat ze zelfs in de ruimte een slok
fan deze verkoelende donkerbruine
risdrank kunnen nemen. Coca-Cola
een begrip geworden. Tijdens de
positie Have A Nice Day!, tot 28
januari in de Beurs van Berlage in
sterdam, kan eenieder de sfeer
Ian deze drank 'opsnuiven'.
pij Coca-Cola denk je in eerste instantie
oan een hele rits prachtige tv-reclames
i slogans. Maar ook aan cafeïne en aan
Ie prille liefdesperikelen in vervlogen
Sjden. Voor dat ene leuke meisje een
lesje Coca-Cola kopen, dat was toch
Peestal een goede zet, niet?
fn dan dat grappige geribbelde flesje,
pis in het donker kun je op de tast voe-
Pn of je Coca-Cola in handen hebt. Bijna
fehtig jaar geleden was dit flesje het
jntwoord van de Cola Company op de
levige concurrentie. Tientallen bedrij-
P Probeerden een graantje mee te pik-
p van het Coke-succes met imitatieco-
j als Zero-Cola, Coke-Ola en Coka-
fola. Na drie jaar zoeken gebruikten de
Ttwerpers van de enige echte de vorm
p e™ cacaoboon om de nieuwe fles
jorm te geven.
fat extra bijdroeg tot de populariteit
de drank was de associatie van het
pje met de vormen van het vrouwelijk
Raam. Zeker in 1916 toen de hobbles-
prt' een rits lange van onderen bijeen
ponden rokken, net mode was. De
^"erikaanse ontwerper Raymond
>ewy noemde het Colaflesje later de
Rest perfecte produktverpakking met
p ongelooflijk vrouwelijke uitstraling',
(et eerste glas Coca-Cola werd in 1886
Schonken in Jacobs Pharmacy in het
rierikaanse Atlanta. Een dikke siroop
sdund met koolzuurhoudend spuitwa-
fr Apotheker John Pemberton had de
F00P, genaamd French Wine Coca, in
fgen huis gebrouwen en hoopte zijn slag
{kunnen slaan.
Warempel, de nieuwe stroperige fris-
Alles over Coca-Cola op de expositie Have A Nice Day!
Vanaf het prille begin heeft Coca-Cola
op een bijna agressieve, en toch lieflijke
manier reclame gemaakt. Het produkt
was letterlijk overal aanwezig.
Aardige dames - al dan niet in badpak -
en af en toe een man, prijkten op dien
bladen en emaille reclameborden met
drank sloeg aan. Zijn partner, boekhou
der Frank Robinson, ontwierp in eigen
sierlijk handschrift de nieuwe naam en
het beeldmerk is sindsdien niet meer
veranderd. Gebotteld werd de drank
voor het eerst in 1899. Een riskante toe
stand omdat de hygiëne soms nog ver
zoek was. Dat veranderde een paar jaar
later door de uitvinding van de kroon-
kurk.
opschriften als Meet Me At the Soda
Fountain, The Drink They All Expect en
Coke Date. Maar Coca-Cola was ook'
veelvuldig te lezen op thermometers,
kalenders, koelkasten en verkoopauto
maten, zoals ze tegenwoordig alleen nog
maar te zien zijn in oude Hollywood-
films,
En niet te vergeten al die speelgoedau
to's waarvan iedereen er wel eentje in
huis gehad heeft. Zo'n geel met rood
geschilderde wagen met daarop kratjes
Coca-Cola. Ook was de Cola Company
de eerste ter wereld die coupons ver
spreidde waarmee mensen een gratis
glas cola konden krijgen.
Minder bekend is dat de kerstman zijn
wereldwijde populariteit te danken heeft
aan de Coca-Cola Company. Een van de
reclamestunts in 1931 bestond uit dien
bladen, uithangborden en posters van
een in rood-wit geklede cola drinkende
kerstman. Een gezellige, blozende, dik
kerd die je zo uitnodigt aan tafel. De
kerstman bestond al langer in Amerika
maar had een veelal groezelige outfit. De
coke-campagne van begin jaren dertig
bracht daar drastisch verandering in. De
kerstman werd in Amerika wat Sinter
klaas hier is. En in sommige gezinnen
wordt deze 'blozende dikkerd' nog steeds
onthaald op een flesje Coca-Cola.
De geschiedenis van Coca-Cola gaat als
het ware gelijk op met die van Amerika.
Coke werd groot dankzij slimme marke
tingtechnieken, gekoppeld aan het feit
dat Amerika een leidende rol in de
wereld ging spelen. Waar Amerikanen
opdoken daar werden ze vergezeld door
coke. In 1928 werd de frisdrank voor het
eerst gesignaleerd in Nederland. De
Amerikaanse sporters die meededen aan
de Olympische Spelen in Amsterdam
sleepten een bootlading Coca-Cola mee.
Maar de echte 'invasie' viel samen met de
bevrijding van Europa van het Duitse
juk. Het Amerikaanse leger bracht niet
alleen geweren en vrede maar ook
kauwgom en Coca-Cola. Zo werd Coca-
Cola zelfs even een symbool van vrijheid.
En een symbool bleef het. Voor jong en
oud, rijk en arm. Begin jaren zestig werd
president John F. Kennedy gekiekt met
naast zich het overbekende geribbelde
flesje. En in het Coca-Cola-archief in
Atlanta zit een foto van de Nederlandse
prinsessen Beatrix, Irene, Margriet en,
toen nog, Marijke die picknickten met
Coca-Cola.
Al in 1909 al was een van de oproepen
AU classes, ages and sexes - Drink Coca-
Cola. Dat doel lijkt bereikt. En in de
woorden van popart-kunstenaar Andy
Warhol: „Een Coke is een Coke en met
geen geld ter wereld kun je een betere
Coke krijgen dan de eerste de beste
zwerver op de hoek."
niet had gerealiseerd. Zoals de
hoeveelheid werk. Als dat jaren
lang voortduurt, verlies je jezelf
een beetje en weet je niet meer wie
je eigenlijk bent. Je bent het speel
balletje van de situatie. Dat is nu
absoluut niet meer het geval. Het
was niet allemaal negatief; er
waren ook prachtige dingen bij."
Waarom heet de cd 'Stormvogels'?
„Ik was een keer op La Gomera,
een van de Canarische Eilanden.
Als het donker was hoorde ik hele
rare geluiden. Ik begreep van de
mensen daar dat het bepaalde
vogels waren die elkaar waar
schuwden. 's Nachts konden ze de
bergen moeilijk zien en dan leid
den ze elkaar een beetje, zoals
radar bij vliegtuigen. Dat vond ik
een mooi beeld voor vriendschap,
niet van deze tijd. Het staat een
beetje voor deze band."
Welke ambities heeft hij?
„De laatste jaren heb ik niet meer
zo'n grote ambitie. In de jaren '80
wilden we hits en erkenning. Nu
wil ik gewoon muziek maken die
ik graag hoor. Ik wil mé tot in
lengte van dagen in het theater
ontwikkelen. Ik ben geen theater
man of cabaretier. Ik ben niet rock
'n' roll en zeker geen komediant.
Wat ik dan wel ben? Ik ben Frank
Boeijen. Ik moet dingen op mijn
manier doen. Ik kom uit de pop
muziek, het gehuurde' busje en
over het publiek heen walsen,
zodat zij niet meer boven de
muziek uitkomen. Het hele show-
gedoe en een beetje koel op het
podium rondbanjeren staat te ver
van mij af. Het was jaren '80 en
ook de muziek toen. De mythe die
er bestaat moet duidelijk uit mij
zelf komen en niet iets zijn wat
door de omstandigheden om mij
heen is gebouwd."
Concerten in het kader van de
theatertour 1996: 5 januari: De
Nobelaer Etten-Leur, 20 januari:
De Bussel Oosterhout, 28 februari:
Chassé Theater Breda, 18 mei:
Stadsschouwburg Bergen op
Zoom.
Een tafeltje bespreken kun je er niet. Het is heel ongebruikelijk
dat te doen. Toch zit het er vaak vol etende gasten. Hun pluimage
verschilt als dag en nacht. Jan-met-de-Pet is er veel te zien. Ook
menige stroppie zijgt er neer, in blazer of in pak. Dames in spij
kerbroek doen er hun entree doch evenzeer de bloemetjesjurk
zowel als de fraaie produkten van Frank Govers.
Je hoort er zelfs regelmatig verschillende talen, Engels of Frans.
Een klein internationaal knooppunt waar je van alles kunt eten,
inclusief een compleet diner. Kenmerkend is dat bijna niemand er
lang toeft. Je ziet mensen om de haverklap hun horloge raadple
gen of steeds naar de grote klok gluren die hier voor iedereen goed
zichtbaar is opgehangen.
Soms is het er druk, dan weer is het even stil. Daar valt geen pijl
op te trekken. De Roosendaalse stationsrestauratie is, net als haar
soortgenoten elders langs het Nederlandse spoorwegnet, een dui
ventil. Reizigers verschijnen en verdwijnen. Zo ook wij. Al heb
ben we geprobeerd op pns gemak er een culinair reisje te onder
nemen.
De Amerikaanse
musical A Chorus
Line komt van 9 tot
en met 13 januari
naar het Chassé
Theater in Breda.
Het Scapino
Ballet viert zijn
vijftigjarig bestaan
met een
grootscheepse
vertolking van
Romeo en Julia:
morgenavond en
zaterdag in Breda.
Het Nationaal
Nederlands
Wintercircus van
Martin Hanson
geeft voorstellingen
in Roosendaal,
Oosterhout en.
Etten-Leur.
Morgen speelt
het Nationaal Jeugd
Orkest in Breda.
De Amerikaanse
alt-saxofonist
Maceo Parker
treedt
woensdagavond op
in Noorderligt in
Tilburg.
De Christelijke
Oratorium
Vereniging Goes
voert
zaterdagavond in
Kapelle vier
cantates van het
Weihnachts
Oratorium van Bach
uit.
Er wordt tenslotte reclame gemaakt met maandelijkse dagscho
tels voor 15,75 (nu een cajun-schnitzel), met senioren-menu's,
met erwtensoep met héél veel worst en verder, althans in Roosen
daal, met een menu Het Station voor 30. Maar de kaart belooft
nog veel meer heerlijkheden. Zoals een Zeeuwse Visschotel voor
29,50.
Leuk opgemaakt met warme druiven, is al dat gebakken zeevoed-
sel zeer genietbaar, een sliptongetje, scholfilet, mosselen en...
zalm die wel lekker is maar die met Zeeland natuurlijk niets van
doen heeft. De extra toegevoegde gamba had beter weg kunnen
blijven want die is te taai. En die vooraf genomen krabcocktail
valt weliswaar in de smaak, maar is met ƒ11 dik betaald.
Een glas wijn erbij is snel gekozen. Er is alleen huiswijn 3 per
glas of een halve liter 11,50). De witte is niet echt droog.
Opvallend is dat niet alle stationsrestauraties in het land steeds
dezelfde kaart vertonen. Zo voert Breda bijvoorbeeld als speciali
teit kippelevertjes met spek en uien 15) en dat gerecht vind je in
Roosendaal niet terug. Zoals het Statjon-menu weer niet te ont
dekken valt in Breda. En in Amsterdam is het ook weer anders.
Het is zelfs zo dat voor dezelfde hap verschillende prijzen worden
gevoerd. Een gewone uitsmijter kost in Roosendaal 7,75 maar in
Breda twee kwartjes meer. Toch iets om in de gaten te houden.
H.S.
Keuken open van 11.00 tot 21.00 uur
NUARI 1996 C4