bE STEM 'telbv/fB li Koxtel Coca-Colaeen symbool van vrijheid Frank Boeijen sluit zijn eerste vijf solo-jaren af met theatertour Zeeuwse vis J Proef werken# mM** deciir siM'j ifJ ïsen u fijne lagen en een poedig 1996 TL4, 22 uur), fotortu GIDS [van de extreem-rechtse edesproces met de Pale- I de binnenlandse tegen-1 Die mening is dr. Elud :n aan de Hebrew Uni-1 ier Rabin heeft het con-1 ngescherpt. Inmiddels L >r- en tegenstanders van L overbrugbaar. Daarover II vond: Israël, het gevm\ reconstrueert hoe de I 25-jarige Yigal Amir.j lij extreem-rechts. Amin I >ver aan het woord. Ver-1 inenlandse politieke ver-I e loep genomen, en dat ongeveer de helft I 'an Israël gekant is tegen I E daarover tenminste era-1 De harde kern van dezej le afgelopen drie jaar i de onderhandelingen met J verraad. LO uur) Muziek is mijn passie' koor Marjolein Rotsteeg Tien jaar Frank Boeijen Groep werd afgesloten met Hier komt testorm. - Live 1980-1990. Stormvogels - Live 1990-1995 is de Tssenbalans van vijf jaar Frank Boeijen solo, met zowel mate- paal van de drie solo-ed's Wilde Bloemen ('91), Jazz in Barcelo- V'93J en De Ontmoeting ('94) als negen nieuwe nummers. Op (januari gaat de Theatertour 1996 van start, die ruim zeventig )oncerten in Nederland en België omvat. Daarna produceert frank Boeijen na List ('94) opnieuw een cd voor Liesbeth List. |n dan gaat hij op reis. Een half jaar lang. De afgelopen vijf jaar zijn een eigen bezigheden en de motivatie is anders. Ze vinden het gewoon coma. Zijn aartsrivaal e Weedie, is gewiekst i zijn geld en zijn program-I ree jaar later wordt Sweet ir en is alles veranderd ii frika. Met behulp van del handlanger Short zal hetl ander recht gezet moeten| in. 20.30-22.05) sople Amerikaanse lit 1982. Regie: Paul Schra- Hoofdrollen: Natassja] ei, Malcolm McDowell Heard en Annette O'Toolt, ren geleden ontstond 1 soort wezens, Cat People amd. Op het eerste gezich' het normale mensen, wanneer ze de liefde ijven, veranderen ze in wil- warte panters en scheure" un partner in stukken, Z len alleen seks hebben mfijj ;en van hun eigen soort. Ire rallier en haar oudere broerj beiden Cat People, ziel ar na een lange tijd weereij i samenwonen, onica, 22.00-00.10) Engelse speelfilm uit 198(1 ie: Michael Radford. Hooil len: John Hurt, Richard ton en Suzanna Hamilton! ilm. Op een dag begint amb-l tar Winston met het schrijf van een geheim dagboa irdoor hij zich aan de conto, van de overal aanwezig iera's onttrekt. Als hij partij] ctionaris O'Brien als sy* hisant van de verzetsbeWj in vertrouwen neem' ikt hij een grote fout. litsland 2, 24.00-01.45) .02 Weldenkende mensen. 13.08 Nft RVU: 14.02 Kleur bekennen. NCRV: j wereld zingt Gods lof. TELEAC: I ros. NPS: 17.08 Radio UIT. PP: t'*J 40:18.02 Actualiteiten in het NedeiW .30 Religieus programma in het Turttl „00 Nieuws en aktualiteiten in het j J.45 Nieuws en aktualiteiten in het fy lans en Berbers. 20.30 Nieuws en aM :n in het Chinees. TELEAC 21.00 Tele PRO: 22.00 De avonden, met om 231" terlijk. NOS: 23.55-24.00 ANWB-beric» NTIE) avel tel. 0161-433151 i ,reda tel. 076-5651377J enerverende tijd geweest," rtelt Frank Boeijen (38) in zijn Nijmegen. Wilde 'nemen was duidelijk een reactie 3 de Frank Boeijen Groep. Privé [eb ik mijn relatie met Amanda jdington verbroken. In '92 is er jen cd uitgekomen. Ik heb eën nee met Harry Sacksioni en bymond van 't Groenewoud daan en ben ruim twee jaar ian werken aan Jazz in Barcelo- l van een zeer inge- kelde tijd. In '94 heb ik de jst-cd geproduceerd en meteen achteraan heb ik De Ontmoe- fig gemaakt. Het was een experi- int om een cd helemaal alleen te ken en achteraf in te vullen met band. Ik had een nieuwe relatie 1 was verhuisd. Een heel nieuw [gin. Vandaar behoorlijk wat |euwe nummers met een ander irakter dan de afgelopen drie s." somt het op alsof het een hdschappenlijstje is, maar er [ten volgens de psychologie de iige zogeheten major life events isen. Niet verwonderlijk dat hij time-out neemt. „Ik heb twee geleden besloten een keer iel lang op reis te gaan met mijn ■endin. Ik wist toen nog niet dat Be cd er zou komen. Het is mooi l z'n plaats gevallen. Ik ga naar pid-Oost Azië. Vietnam, Laos, lailand, Indonesië en dan zien 6 wel weer." nrmvogels en de tournee bete- pen ook het afscheid van vaste begeleidingsband, eerste instantie was het de poeling één tournee te doen. Het vijf jaar doorgegaan." Met wel i lusten en niet de lasten van een 1ste groep. „Iedereen heeft zijn hartstikke leuk en zijn er niet van -afhankelijk. Voor mij is het heel belangrijk om met mensen samen te werken. Met de Frank Boeijen Groep hebben we tien jaar gewerkt met als resultaat tien cd's. Een hele prestatie. Ik wilde de vrijheid hebben om zonder problemen met andere mensen te werken." Op Stormvogels zijn vele gast schrijvers/vocalisten van de par tij: Liesbeth List, Ramses Shaffy, Jo Lemaire, Koen Wauters (Clou- seau), Henk Hofstede (The Nits), Khadja Nin en Stef Bos. „Het gevaar was dat het een ratje toe zou worden. Enerzijds trekken ze het lied naar zich toe, maar de rode draad is intact gebleven." Voor Ramses Shaffy, de Neder landse Serge Gainsbourg, is Frank vol lof. „Ramses kun je aanmerken als de godfather van de Nederlandstali ge popmuziek. Vroeger heb ik hem nooit zo gevolgd. Ik luisterde naar Bob Dylan, Van Morrison en Neil Young. Hij en Liesbeth List heb ben, mede door hun samenwer king met Boudewijn de Groot, het Nederlandstalige lied op een hoger niveau getild. Nu ik met hen samenwerk, merk ik pas hoeveel overeenkomsten er tussen ons zijn. Ramses is in de zestig, maar ik heb in de popmuziek nog nooit in iemand zó de belichaming van rock 'n' roll gezien als bij hem. Wat doet u hier meneerwilde ik met hem doen. Het was het laatste lied voor deze cd. Een eenvoudig verhaaltje, maar het gaat ook over wat nu de zin van het hele bestaan is. Op die manier wil ik verder schrijven. Ik heb het idee dat ik DONDERDAG 4 JANUARI 1996 DEEL I Frank Boeijen: 'Ik ben hier om muziek te maken en teksten te schrijven.' beeldspraak en de poëtische kant steeds meer onder', controle begin te krijgen." Is hij er inmiddels zelf achter wat de zin van het bestaan is? Het blijft even stil. „Daar kom je nooit achter, denk ik. Je kunt je wel beginnen te realiseren wat je allemaal aan het doen bent en je daarmee verzoe nen. Ik ben hier om muziek te maken en. teksten te schrijven. Ik wil dat mijn teksten en muziek steeds helderder worden en voor mij iets doorschijnends krijgen. Muziek is mijn passie. Misschien had ik dat gevoel onbewust wel, maar zeker niet bewust. Het is mooi om dat samen met Ramses te doen. Bij hem is er ook geen ver schil tussen podium en privé." Bij Frank zelf dan wel „Het gaat steeds beter. Dat is een ontwikkeling geweest waarin alles een beetje op z'n plaats begint te vallen. Daarom ga ik op reis, weg, en er van een afstand naar kijken. Of proberen er hele- foto niels van iperen maal niet mee bezig te zijn." Frank Boeijen is een van de weini ge survivors van de Nederpop- hausse uit de jaren '80. Hoe kijkt hij terug op de periode met de Frank Boeijen Groep? „Je bent jong en je wilt graag suc ces. Dan krijg je het en blijken er veel aspecten aan te zitten die je je poor Marcel Linssen De kerstman heeft er zijn populari- feit aan te danken en voor Ameri kaanse ruimtereizigers ontwierp Coca-Cola speciale 'space cans'. Kodat ze zelfs in de ruimte een slok fan deze verkoelende donkerbruine risdrank kunnen nemen. Coca-Cola een begrip geworden. Tijdens de positie Have A Nice Day!, tot 28 januari in de Beurs van Berlage in sterdam, kan eenieder de sfeer Ian deze drank 'opsnuiven'. pij Coca-Cola denk je in eerste instantie oan een hele rits prachtige tv-reclames i slogans. Maar ook aan cafeïne en aan Ie prille liefdesperikelen in vervlogen Sjden. Voor dat ene leuke meisje een lesje Coca-Cola kopen, dat was toch Peestal een goede zet, niet? fn dan dat grappige geribbelde flesje, pis in het donker kun je op de tast voe- Pn of je Coca-Cola in handen hebt. Bijna fehtig jaar geleden was dit flesje het jntwoord van de Cola Company op de levige concurrentie. Tientallen bedrij- P Probeerden een graantje mee te pik- p van het Coke-succes met imitatieco- j als Zero-Cola, Coke-Ola en Coka- fola. Na drie jaar zoeken gebruikten de Ttwerpers van de enige echte de vorm p e™ cacaoboon om de nieuwe fles jorm te geven. fat extra bijdroeg tot de populariteit de drank was de associatie van het pje met de vormen van het vrouwelijk Raam. Zeker in 1916 toen de hobbles- prt' een rits lange van onderen bijeen ponden rokken, net mode was. De ^"erikaanse ontwerper Raymond >ewy noemde het Colaflesje later de Rest perfecte produktverpakking met p ongelooflijk vrouwelijke uitstraling', (et eerste glas Coca-Cola werd in 1886 Schonken in Jacobs Pharmacy in het rierikaanse Atlanta. Een dikke siroop sdund met koolzuurhoudend spuitwa- fr Apotheker John Pemberton had de F00P, genaamd French Wine Coca, in fgen huis gebrouwen en hoopte zijn slag {kunnen slaan. Warempel, de nieuwe stroperige fris- Alles over Coca-Cola op de expositie Have A Nice Day! Vanaf het prille begin heeft Coca-Cola op een bijna agressieve, en toch lieflijke manier reclame gemaakt. Het produkt was letterlijk overal aanwezig. Aardige dames - al dan niet in badpak - en af en toe een man, prijkten op dien bladen en emaille reclameborden met drank sloeg aan. Zijn partner, boekhou der Frank Robinson, ontwierp in eigen sierlijk handschrift de nieuwe naam en het beeldmerk is sindsdien niet meer veranderd. Gebotteld werd de drank voor het eerst in 1899. Een riskante toe stand omdat de hygiëne soms nog ver zoek was. Dat veranderde een paar jaar later door de uitvinding van de kroon- kurk. opschriften als Meet Me At the Soda Fountain, The Drink They All Expect en Coke Date. Maar Coca-Cola was ook' veelvuldig te lezen op thermometers, kalenders, koelkasten en verkoopauto maten, zoals ze tegenwoordig alleen nog maar te zien zijn in oude Hollywood- films, En niet te vergeten al die speelgoedau to's waarvan iedereen er wel eentje in huis gehad heeft. Zo'n geel met rood geschilderde wagen met daarop kratjes Coca-Cola. Ook was de Cola Company de eerste ter wereld die coupons ver spreidde waarmee mensen een gratis glas cola konden krijgen. Minder bekend is dat de kerstman zijn wereldwijde populariteit te danken heeft aan de Coca-Cola Company. Een van de reclamestunts in 1931 bestond uit dien bladen, uithangborden en posters van een in rood-wit geklede cola drinkende kerstman. Een gezellige, blozende, dik kerd die je zo uitnodigt aan tafel. De kerstman bestond al langer in Amerika maar had een veelal groezelige outfit. De coke-campagne van begin jaren dertig bracht daar drastisch verandering in. De kerstman werd in Amerika wat Sinter klaas hier is. En in sommige gezinnen wordt deze 'blozende dikkerd' nog steeds onthaald op een flesje Coca-Cola. De geschiedenis van Coca-Cola gaat als het ware gelijk op met die van Amerika. Coke werd groot dankzij slimme marke tingtechnieken, gekoppeld aan het feit dat Amerika een leidende rol in de wereld ging spelen. Waar Amerikanen opdoken daar werden ze vergezeld door coke. In 1928 werd de frisdrank voor het eerst gesignaleerd in Nederland. De Amerikaanse sporters die meededen aan de Olympische Spelen in Amsterdam sleepten een bootlading Coca-Cola mee. Maar de echte 'invasie' viel samen met de bevrijding van Europa van het Duitse juk. Het Amerikaanse leger bracht niet alleen geweren en vrede maar ook kauwgom en Coca-Cola. Zo werd Coca- Cola zelfs even een symbool van vrijheid. En een symbool bleef het. Voor jong en oud, rijk en arm. Begin jaren zestig werd president John F. Kennedy gekiekt met naast zich het overbekende geribbelde flesje. En in het Coca-Cola-archief in Atlanta zit een foto van de Nederlandse prinsessen Beatrix, Irene, Margriet en, toen nog, Marijke die picknickten met Coca-Cola. Al in 1909 al was een van de oproepen AU classes, ages and sexes - Drink Coca- Cola. Dat doel lijkt bereikt. En in de woorden van popart-kunstenaar Andy Warhol: „Een Coke is een Coke en met geen geld ter wereld kun je een betere Coke krijgen dan de eerste de beste zwerver op de hoek." niet had gerealiseerd. Zoals de hoeveelheid werk. Als dat jaren lang voortduurt, verlies je jezelf een beetje en weet je niet meer wie je eigenlijk bent. Je bent het speel balletje van de situatie. Dat is nu absoluut niet meer het geval. Het was niet allemaal negatief; er waren ook prachtige dingen bij." Waarom heet de cd 'Stormvogels'? „Ik was een keer op La Gomera, een van de Canarische Eilanden. Als het donker was hoorde ik hele rare geluiden. Ik begreep van de mensen daar dat het bepaalde vogels waren die elkaar waar schuwden. 's Nachts konden ze de bergen moeilijk zien en dan leid den ze elkaar een beetje, zoals radar bij vliegtuigen. Dat vond ik een mooi beeld voor vriendschap, niet van deze tijd. Het staat een beetje voor deze band." Welke ambities heeft hij? „De laatste jaren heb ik niet meer zo'n grote ambitie. In de jaren '80 wilden we hits en erkenning. Nu wil ik gewoon muziek maken die ik graag hoor. Ik wil mé tot in lengte van dagen in het theater ontwikkelen. Ik ben geen theater man of cabaretier. Ik ben niet rock 'n' roll en zeker geen komediant. Wat ik dan wel ben? Ik ben Frank Boeijen. Ik moet dingen op mijn manier doen. Ik kom uit de pop muziek, het gehuurde' busje en over het publiek heen walsen, zodat zij niet meer boven de muziek uitkomen. Het hele show- gedoe en een beetje koel op het podium rondbanjeren staat te ver van mij af. Het was jaren '80 en ook de muziek toen. De mythe die er bestaat moet duidelijk uit mij zelf komen en niet iets zijn wat door de omstandigheden om mij heen is gebouwd." Concerten in het kader van de theatertour 1996: 5 januari: De Nobelaer Etten-Leur, 20 januari: De Bussel Oosterhout, 28 februari: Chassé Theater Breda, 18 mei: Stadsschouwburg Bergen op Zoom. Een tafeltje bespreken kun je er niet. Het is heel ongebruikelijk dat te doen. Toch zit het er vaak vol etende gasten. Hun pluimage verschilt als dag en nacht. Jan-met-de-Pet is er veel te zien. Ook menige stroppie zijgt er neer, in blazer of in pak. Dames in spij kerbroek doen er hun entree doch evenzeer de bloemetjesjurk zowel als de fraaie produkten van Frank Govers. Je hoort er zelfs regelmatig verschillende talen, Engels of Frans. Een klein internationaal knooppunt waar je van alles kunt eten, inclusief een compleet diner. Kenmerkend is dat bijna niemand er lang toeft. Je ziet mensen om de haverklap hun horloge raadple gen of steeds naar de grote klok gluren die hier voor iedereen goed zichtbaar is opgehangen. Soms is het er druk, dan weer is het even stil. Daar valt geen pijl op te trekken. De Roosendaalse stationsrestauratie is, net als haar soortgenoten elders langs het Nederlandse spoorwegnet, een dui ventil. Reizigers verschijnen en verdwijnen. Zo ook wij. Al heb ben we geprobeerd op pns gemak er een culinair reisje te onder nemen. De Amerikaanse musical A Chorus Line komt van 9 tot en met 13 januari naar het Chassé Theater in Breda. Het Scapino Ballet viert zijn vijftigjarig bestaan met een grootscheepse vertolking van Romeo en Julia: morgenavond en zaterdag in Breda. Het Nationaal Nederlands Wintercircus van Martin Hanson geeft voorstellingen in Roosendaal, Oosterhout en. Etten-Leur. Morgen speelt het Nationaal Jeugd Orkest in Breda. De Amerikaanse alt-saxofonist Maceo Parker treedt woensdagavond op in Noorderligt in Tilburg. De Christelijke Oratorium Vereniging Goes voert zaterdagavond in Kapelle vier cantates van het Weihnachts Oratorium van Bach uit. Er wordt tenslotte reclame gemaakt met maandelijkse dagscho tels voor 15,75 (nu een cajun-schnitzel), met senioren-menu's, met erwtensoep met héél veel worst en verder, althans in Roosen daal, met een menu Het Station voor 30. Maar de kaart belooft nog veel meer heerlijkheden. Zoals een Zeeuwse Visschotel voor 29,50. Leuk opgemaakt met warme druiven, is al dat gebakken zeevoed- sel zeer genietbaar, een sliptongetje, scholfilet, mosselen en... zalm die wel lekker is maar die met Zeeland natuurlijk niets van doen heeft. De extra toegevoegde gamba had beter weg kunnen blijven want die is te taai. En die vooraf genomen krabcocktail valt weliswaar in de smaak, maar is met ƒ11 dik betaald. Een glas wijn erbij is snel gekozen. Er is alleen huiswijn 3 per glas of een halve liter 11,50). De witte is niet echt droog. Opvallend is dat niet alle stationsrestauraties in het land steeds dezelfde kaart vertonen. Zo voert Breda bijvoorbeeld als speciali teit kippelevertjes met spek en uien 15) en dat gerecht vind je in Roosendaal niet terug. Zoals het Statjon-menu weer niet te ont dekken valt in Breda. En in Amsterdam is het ook weer anders. Het is zelfs zo dat voor dezelfde hap verschillende prijzen worden gevoerd. Een gewone uitsmijter kost in Roosendaal 7,75 maar in Breda twee kwartjes meer. Toch iets om in de gaten te houden. H.S. Keuken open van 11.00 tot 21.00 uur NUARI 1996 C4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21