DE STEM 10®° 'Ik probeer niet leuk te zijn, het is maar een houding' lijk in veel dingen op Cory9 Piansit en komiek Victor Borge een levende legende m H Ben Savage uit de schaduw van broer Fred in 'Boy Meets World' stuks] B4 eihhng. schrijfblokken. 100 vel. 4 voor a4 60 gb./m* rrint-/ kopieerpapier. pak van 250 vel. 2 pakken voor t PARKER parker balpen en vulpen. VANEUROPA wegenatlas. editie 05 9*' nu Bartók Stradella Mussorgski Alfred Brendel chrijven Nederland is buiten Amsterdam nog te leeg Bart Klein Obbink, promovendus Eindhoven Gids DINSDAG 2 JANUARI 1996 I2 VOOR 250 VEL EXTRA WIT WRXKONrrs PVTIB CCHSLJTMACHUG /O» A Vrggy ofslondrttAelkn Iffe, ptaatswwmegister aanbiedingen zijn geldig olang de voorraad strekt- mBBRRRRIIININIIINNIIIEIIIIIINNNDNNSNRNINWWPBII^ Door Rein van Willigen De van oorsprong Deense komiek-pianist Victor Bor ge behoort binnen de muziekwereld tot de leven de legendes. Ondanks zijn respectabele leeftijd van 86 jaar trekt hij keer op keer over de gehele wereld volle zalen. Borge, die zelfs Mozarts Die Zauberflöte dirigeerde, tekent voor ruim honderd one-man- shows per jaar, waarin woordspelingen in geculti veerd steenkolen Engels en perfect pianospel de hoof drol spelen. Voor het geven van één concert in Brussel logeert Victor Borge in het Radisson SAS hotel. Enkele dagen eerder verruilde de piano spelende komiek zijn woonplaats in de States voor deze tijdelijke werkplek. Tussendoor vliegt de maestro heen en weer naar zijn geboorteplaats Kopenhagen, waar aansluitend op Brussel drie optredens gepland staan. De legende is bereid - zij het na vijf weken onderhandelen met zijn manager - een interview te geven. Op het afgesproken tijd stip is de virtuoos echter zoek om een half uurtje te laat doodge moedereerd de lobby van het hotel binnen te wandelen. Victor Borge, een oude man, met neergeslagen ogen, waar de ver moeidheid mijlenver van afs traalt. Herkenning onder de gas ten is er nauwelijks. Borge doet even of hij van niets weet van het op handen zijnde gesprek. Ver volgens veegt Borge bij elkaar, verdwijnt met zijn gevolg in de lift om de clown te hangen met de opmerking: „Gaat U hier rustig zitten, dit is mijn kamer." Een plichtmatige lach is het resultaat. Zijn kamer, de Royal Suite, is overdadig. Een piano ontbreekt. „Oefenen is er hier niet bij", zucht Borge, die zijn professionele carrière op 13-jari ge leeftijd begon. Hij hamert ver volgens met zijn vingers op de tafel: „Kijk, zo lukt het ook. Thuis oefenen ik ook maar spora disch. Soms 50 minuten, soms een uurtje. De telefoon belet me lan ger te studeren. Ik zit liever te knutselen aan mijn boot." Record Van huisuit is Borge een klassiek pianist, met werken van Rachma ninoff op het programma. Naast zijn klassieke kant vond Borge tijd voor het componeren en diri geren van muzikale komedies. Behalve in theater en film was hij regelmatig te bewonderen op de radio. In de loop van de dertiger jaren nam hij de nazi's dusdanig op de hak, dat hij zijn geboorte land moest verlaten. Zijn nieuwe woonplaats werd Amerika. Zonder enige notie van het Engels en ook maar één cent op zak kwam hij in Hollywood terecht. Met Bing Crosby aan zijn zijde wist hij door te breken om op 2 oktober 1953 voor het eerst met zijn one-man-show op Bro adway te staan. De rest is geschiedenis. Generaties lang groeiden op met The Great Dane en één show kent zonder proble men 900 - zie het Guiness Book of Records - voorstellingen. Jonge dames „Het enige wat ik doe is mijn vin gers gebruiken. Ik deel mijn ple zier van het leven met mijn publiek. Ouders komen met hun kinderen en kinderen met hun ouders. Ik houd van hun kritiek." Om dat te onderstrepen wandelt hij na afloop van zijn optreden de Brusselse foyer binnen om met zijn bezoekers te praten en - zij het ietwat gemaakt - te lachen. Jonge dames krijgen extra aan dacht. „Ik krijg ook veel fanmail. Van mensen die ziek zijn en genieten van mijn concerten. Of van hen die depressief zijn. Eindelijk kunnen ze weer lachen. Er zijn brieven die me echt raken. In zo'n geval schrijf ik terug. Ik voel me een klein beetje dokter. Dok, dok, dok, dok, dok, dok...", voegt hij er om zichzelf lachend en hamerend op zijn hoofd aan toe. „Ik probeer niet leuk te zijn; het is maar een houding. Humor is het resultaat van een ongecompliceerde poqinq, heeft een filosoof eens gezegd." Verzoeknummers Zelf toont de droefkijkende Bor ge geen emoties. „Je zult mij niet zien huilen. Dat is ook de kracht van mijn optreden. Ik toon geen emoties. Ik ken verschrikkelijke pijnen, maar ik heb me getraind mijn publiek dat niet te laten zien. Ik heb me daartoe gedwon gen en overwonnen. Zeker op mijn leeftijd weet je je tranen in bedwang te houden. Gecontro leerde emotie." Gevoelig ligt het onderwerp waarom hij na de Tweede Wereldoorlog niet terugkeerde naar Denemarken. Diplomatiek schuift hij het op zijn vijf kinde ren die eveneens in Amerika wonen, net als zijn negen klein kinderen. „Ik wil ze niet missen. Spelen kunnen ze geen van allen. Zouden ze willen. Ze hebben geen geduld om te oefenen, omdat ze niet geïnteresseerd zijn." Vaart weet Borge niet in het gesprek te brengen. Met minzame glimlachjes geeft hij afgepaste antwoorden. Nog liever omzeilt het instituut iedere vraag. Borge, opgegroeid in een tijd dat namen als Strawinsky en Rachmaninoff met hun moderne kijk op compo neren een ware revolutie binnen de muziekwereld brachten, gaat niet in op deze ook voor op hem van invloed zijnde componisten. Video's Namen van pianisten komen eveneens niet over zijn lippen. „Er is veel veranderd in de muziekwereld. Ik raak meer en meer onder de indruk. Het is ongelooflijk als je jongeren hoort spelen. Vooral die uit het verre Oosten." Nederland staat aan de vooravond van een Victor Borge- revival. Zijn droge, Engels getin te humor gaat er bij de Nederlan der in als koek. Twee recent uit gebrachte video's onderstrepen deze stelling. „Ik kijk nooit naar mijn video's", mompelt Borge. „Dit soort din gen wordt voor anderen gemaakt. Ik ben toch nooit tevreden. Ik zie alleen maar mijn zwakheden. De volgende voorstelling is altijd weer beter." In zijn avondoptre den bewijst de maestro ongewild een beetje het tegendeel. Noten zijn er om gemist te worden en wie het repertoire van Borge een beetje kent, valt op dat menige sketch de leeftijd van tien jaar ruimschoots is overschreden. De grap Ik speel geen verzoeknum mers, alleen als het mij gevraagd wordt, was in 1953 al te horen. Een nieuwe show lijkt, mede gezien zijn leeftijd, onwaar schijnlijk. Ogen open Met 'Alles is inspiratie' pareert Borge de opmerking of de pianis tische Chico Marx, van de Marx Brothers, hem geïnspireerd heeft. „Een kwestie van je ogen open houden. Dan zie je veel. Je kunt niet doen wat anderen doen, hooguit een idee krijgen. Zij kun nen je leiden, maar uiteindelijk moet je jezelf leiden. Je bent altijd je zelf. Niet dat ik dat wil, maar je hoeft niks. Mozart heeft er 200 jaar voor nodig gehad om hèt te maken en uiteindelijk is het dan nog de film die de door slag heeft gegeven. Niet dat ik me met hem vergelijk, maar alles kost tijd. Populair zijn betekent dat je herhaald wordt. Vergelijk het met gelukkig zijn. Dat ben ik sporadisch. Het is, net als water. Als het helder is kun je ver kij ken, soms zijn er golven." Ruim 100 optredens heeft Borge jaarlijks in zijn agenda genoteerd staan. Het gerucht gaat dat aan een twee uur durend optreden Victor Borge: „Het enige wat ik doe, is mijn vingers gebruiken." een prijskaartje van 40 duizend dollar hangt. „Ik doe alleen dat wat ik leuk vind. Australië, Hawaï, Hong Kong. Nederland is lang geleden. Een plezierige ervaring. Ik had een optreden in het Concertgebouw. Leuk publiek dat begon rond te lopen. Gaan ze naar huis?, dacht ik. Dat was nooit eerder gebeurd. Tot ik in de gaten kreeg dat ze het niets konden horen. Een bedrijf, nota- bene een Deens, had de geluids installatie verzorgd, maar deze werkte niet. Om de avond te red den heb ik het publiek toegespro- foto archief de stem ken en gevraagd of ze rustig wil de zijn. Een paar dagen later krijg ik een boze brief van de directie met opmerkingen over de geluidsinstallatie. Dat raakt me niet geraakt. Vragen zullen ze me niet meer. Ik hen ook niet. Ik heb het ook niet nodig." 'De 15-jarige Ben Savage als Cory Matthews en zijn leraar Mr. Feeny een rol van William Daniels) in 'Boy Meets World'. foto capital cities Door Anja van den Akker Eerst was Ben Savage slechts 'de broer van Fred', de jonge acteur die furore maakte in The Wonder Years. Maar nu heeft-ie zelf z'n zaakjes voor elkaar en schittert hij als de 11-jarige scholier Cory Mat thews naast Emmy Award- winnaar William Daniels, in ons land beter bekend als dr. Mark Craig uit St. Elsewhere. Iedere zondagavond duikt het tweetal op bij RTL4 in de comedy Boy Meets World: de wereld door de ogen van een kind. Het klaslokaal waarin wijsneus Cory Matthews het zijn leraar (tevens buurman) Mr. Feeny (William Daniels) knap lastig maakt, is een belangrijke plek in het decor van Boy Meets World. Maar in een ander leslo kaal, ietsje verderop, gaat het er seri euzer aan toe. Daar krijgt de inmid dels 15-jarige Ben Savage écht onder wijs van een heuse leraar, omdat de jonge acteur geen tijd heeft om iedere dag naar school te gaan. Een paar uur les, een paar uur acteren, een paar uur les... Dat ritme vergt nogal wat con centratie. „Best moeilijk ja, om bij te blijven", beaamt hij. Het grootste deel van de maand brengt Savage door onder de hete lampen van Touchstone Televi sion in Los Angeles. „Als ik na drie weken mijn klasgenoten weer eens zie, voel ik me af en toe wel een soort cast-out", geeft hij toe. „Maar dat is het zeker waard. Ik kan nu iets doen wat ik vreselijk leuk vind. Als dat niet zo was, zou ik ermee ophouden." Geluk Waarom ze hem kozen? „Geen idee. Misschien wel een dosis geluk. De uit voerend producent zei dat mijn eerde re acteerwerk hem beviel", klinkt het bescheiden. Zo speelde Savage onder meer op zijn elfde de psychotische moordenaar Coty Wyckoff in de mini serie Wild Palms. Zijn filmdebuut maakte hij in 1989 in Little Monsters. „Toen ik hier net begon, werd ik vaak vergeleken met mijn broer Fred", ver telt hij tussen de opnames van Boy Meets World door. „Nu is dat een stuk minder, hoewel ik dat nooit erg heb gevonden. Natuurlijk heb ik wat van mijn oudere broer geleerd. Een bepaalde manier van werken. Maar niet alleen ik, ook mijn ouders hebben wat opgestoken van de fouten die Fred heeft gemaakt." Naast de bekende Fred en Ben heeft het gezin Savage nog een dochter, de 17-jarige Kala, die Ben eveneens acteertalenten toeschrijft. Volgens Ben is de familie per toeval in de showbizz terechtgekomen. „Kala kwam met een advertentie thuis waarin kinderen voor audities werden gevraagd. Fred ging en mocht een paar commercials doen. Later deed ik hetzelfde. Onze ouders hebben ons nooit gedwongen, wij wilden het zelf. Maar ze hebben ons altijd wel gesteund." Overeenkomsten Tussen de figuur van Cory en hemzelf zitten overeenkomsten vindt Ben. „Cory is heel wild en energiek. Hij is een gelukkig kind. Lijkt altijd lol te hebben. Dat geldt voor mij ook. Ik ben net zo open als hij. Ik herken veel dingen die hij meemaakt. Daarom is het ook zo leuk om hem te spelen. Voor het geld alleen heb ik het nooit gedaan." Zijn acteermoeder Amy (Betsy Randle) en eigen moeder Joan ne hebben eveneens een overeen komst: „Beiden staan altijd voor me klaar.". Ook William Daniels als mr. Feeny vindt hij geweldig. „Ik kende hem slechts als de stem van KITT, de spre kende superauto in Knightrider. Dus zei ik tegen al mijn vriendjes: Ik ga met KITT werken! Van zijn rol in St. Elsewhere wist ik niks. William is echt heel cooi. Altijd bereid me te hel pen." Hoewel de serie in Nederland net een paar weken draait, is Amerika al aan de derde reeks toe. Cory is daar onderhand uitgegroeid van kind tot behoorlijk volwassen kereltje. „Het gaat niet alleen meer om baseball, maar inmiddels ook om de meisjes", constateert hij tevreden. Fanmail In het echte leven wil dat laatste aspect nog niet zo vlotten, meldt hij verlegen. „Veel mensen mogen je alleen maar omdat je in deze serie speelt. Ik krijg veel gekke fanmail met vragen als: wil je met me trouwen? Of: ik houd van je." Zijn oude vrienden reageren echter nog precies hetzelfde op hem. „Van jaloezie is geen sprake. Ze zijn juist heel hulpvaardig." Uiteindelijk wil Ben Savage uitgroei en tot veelzijdig acteur én schrijver. Zijn lievelingsgenre? „Dramatische films, droevige verhalen. Toen ik negen was, schreef ik al korte verha len. Op den duur wil ik scenario's voor films kunnen schrijven. Drama tische, ja. En dan zélf acteren in comedy's. Dat lijkt me een mooie combinatie. Andersom vind ik een stuk moeilijker." Producent Michael Jacobs - die ook The Torkelsons en de poppenserie Dinosaurs maakte en bekend staat om zijn afkeer van geweld in tv-series - hoopt dat de kijkers iets opsteken van de vriendschappelijke rivaliteit tus sen Mr. Feeny en Cory. De eerste wil constant iets bijbrengen, de ander is daar niet altijd van gediend omdat hij zijn eigen weg wil gaan. Jacobs: „Ze kunnen eigenlijk niet zonder elkaar." De complete pianowerken van Béla Bartók op vier cd's, gespeeld door de Hongaarse pia nist György Sandor, dat is een uitgave met een historisch tintje, pyörgy Sandor heeft in de jaren 30 de fakkel rechtstreeks van de meester overgenomen. Hij was °p het conservatorium van Bud- apest pianoleerling van Béla Bartók (en compositieleerling van Zoltan Kodaly). Al eerder, in 1965, ontving Györ gy Sandor de Grand Prix du Dis- gue voor een plaatopnamen van het complete pianowerk van Bartók. Nu, dertig jaar later, is pianist opnieuw in de studio ®aan zitten, voor een geheel nieuwe integrale versie. Béla Bartók, pianist, componist en verzamelaar van Hongaarse volksmuziek in Hongarije en het Hongaarse deel van Roemenië, werd geboren in 1881. Als com ponist was hij een groot vernieu- Wer, als pianist (hij was een gevierd virtuoos) stond hij nog beide benen in de 19e eeuw met z'n glanzende pianistische traditie. De componist Bartók stopte in zijn pianomuziek alles wat de pianist Bartók er graag in aantrof. Vandaar dat Bartóks piano-oeu- vre heerlijk speelbaar en voor ieder publiek beluisterbaar is. Natuurlijk speelt het aandeel 'Hongaars' een grote rol: het ongaarse volkslied was Bartóks bakermat en springplank. Echt 'swingen' doet de muziek stee vast zodra 'Hongaars' in de titel plaats maakt voor 'Roemeens'. Dan komt de onversneden viruo- siteit tot zijn recht. Overigens schreef Bartok nog een flinke hoeveelheid 'neutrale' pianomuziek - al even geniet baar. We hebben met deze cd- box een heel kostbaar pakketje. (Sony SX4K 68275) HANS ROOSEBOOM Het leven van de Italiaanse com ponist Alessandro Stradella (1639-1682) vraagt om een roman of een film. Op 42-jarige leeftijd werd hij vermoord, na een leven vol seks- en geldschan- dalen, die zich afspeelden aan verschillende Italiaanse hoven. Zó is de naam van Stradella in de muziekgeschiedenis blijven hangen: hij leefde als een beest. Die reputatie kan niet anders dan onjuist en overdreven zijn. ten is in geheel Franse handen: de (mannelijke) alt Gérard Les- ne, de sopraan Sandrine Piau en het ensemble II Seminario Musi- cale. (Virgin Classics 5 45175 2) HR Want Stradella componeerde in korte tijd een zeer groot oeuvre, waaraan hij onvermoeibaar zijn krachten moet hebben gegeven. Stradella's naam is vooral ver bonden met opera en instrumen tale muziek. Hij ontwikkelde de opera-aria verder en evenzo de instrumentale sonata. Maar blij kens een zojuist verschenen cd met vijf grote Motetten beheer ste de componist ook het kerke lijke genre. Stradella schreef in een prachtige, rijpe stijl, die we gerust al een hoogtepunt in de barok mogen noemen. De interpretatie van deze motet- Er bestaat een verhaal over een platenhandelaar die gevraagd wordt naar het schoolvoorbeeld van een winkeldochter. Welke plaat heb je het langst in huis en raak je aan de straatstenen niet kwijt? Het antwoord luidt: een plaat met liederen van Mus sorgski. Jaar na jaar bleef die plaat in de bak staan (het verhaal speelt nog in de tijd van de lp's). Ook lief hebbers van klassieke muziek, ja zelfs geheide aanhangers van het klassieke lied bleken voor deze liederen van Mussorgski terug te schrikken. Aandringen van de platenhandelaar ('Luister u hier eens naar') hielp niet. De liede ren van Mussorgski waren en bleven onverkoopbaar. Iets saaiers, somberders of 'moeilijkers' kon de klant zich kennelijk niet voorstellen. Zo was het jaren. Maar in die nega tieve waardering is intussen ver andering gekomen. Een paar Componist en interpreet: Béla Bartók (rechts) en György Sand or. foto sonv jaar geleden werd een eerste cd met Mussorgski-liederen enthousiast ontvangen door de kritiek en goed verkocht in de speciaalzaak. Een belangrijk aandeel in dat succes kwam voor rekening van de Russische bari ton Sergei Leiferkus. Nu ligt cd nummer 2 er, met 19 liederen van Modest Mussorgski (1839-1881), uitgevoerd door dezelfde Sergei Leiferkus, in samenwerking met pianist Simion Skigin. Toegegeven, Mussorgski is niet het zonnetje in huis. Het eerste lied heet Wre de dood ('als een vale gier heb je je klauwen in haar hart geslagen en haar meegenomen!'). Dat is inderdaad romantiek van een zwarte soort. De teksten (Verve ling, Klaagzang, Ongeluk, Bin nen vier muren, Uit mijn tranen) zijn deels van de componist zelf, verder van Tolstoi, Heine e.a. Maar de muziek! Hartstochtelij ke gedragenheid, beteugelde wanhoop, de gekwelde ziel. Mus sorgski was mens, man, kunste naar, romanticus en Rus, en dat allemaal tegelijk. Dan krijg je dit resultaat. Geen meezingers, wel iets aangrijpends, geschreven in die unieke taal, het Mussorgski- aan. Niemand anders sprak die taal, maar velen kunnen haar gelukkig wel verstaan. Leiferkus' stem en Simion Skig- ins vleugel zijn vereeuwigd in een Engels kerkje met een voor treffelijke akoestiek. (Conifer Classics 75605 51248 2) HANS ROOSEBOOM Alfred Brendel wordt deze maand 65 jaar. Het cd-label Phi lips eert de Weense pianist met een her-uitgave van zijn beste opnamen, onder de titel: The Art of Alfred Brendel. Het gaat om een set van 25 cd's. Alfred Bren del is hierop vereeuwigd in zijn vertolkingen van de pianistische canon: Haydn, Mozart, Beetho ven, Schubert, Schumann, Liszt, Brahms. Als opwarmertje bij deze doos is een aparte cd ver schenen met de allereerste opna me die Brendel ooit maakte: de curieuze Kerstboom van Franz Liszt. Brendels plaat van 45 jaar gele den was een van de eerste 33- toeren-platen in de geschiedenis van de discografie. Liszt schreef het werk De Kerstboom - dat bestaat uit 12 sfeerstukken - voor zijn kleindochter in 1875. We horen o.a. bekende en onbe kende kerstliederen, het aanste ken van de kaarsjes, virtuoze invocaties van klokgelui, een slaapliedje en zettingen van kerstliederen op z'n Hongaars en op z'n Pools. Ietwat krakend, maar verder heel goed te beluisteren, klinkt deze weergave van Liszt's flon kerende muzikale kerstboom, gespeeld door de destijds 20- jarige Alfred Brendel. HR

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 13