'Auto moet wijken voor vrachtwagen' rkopen. "Met de Rekening Coulant kom i weer wat meer aan ondernem il uncties iSS'l'ïWMa^kk,- Verstekelingen aan boord 'Bredase' kustvaarder Heils-pendelbus pikt zwervers op uit vrieskou VS vragen uitlevering Verdachte bomaanslag' TIA (m/v) ers (m/v) dewerker (m/v) BINNENLAND In regio Rotterdam 'Jachtverbod is nog niet aan de orde' ft BINNENLAND p zoek naar een an Heijst, 'ij op zoek naar eertalen en ontwikkelings- of Databases. een ren die in Casablanca als ver- tekeling aan boord waren Laan van het vrachtschip laar Breda, zijn donderdag avond in de haven van Brest bevrijd uit de container waar in zij zich hadden verborgen. Gisteren bogen de Franse autori tten zich over de vraag wat er «et de mannen moet gebeuren. ?e zouden de wens hebben geuit terug te gaan naar hun geboorte- heeft directeur F. Schroen van het bevrachtingsbedrijf Saar Shipbrokers in Breda te horen gekregen. De Saar Breda is eigendom van een Duitse rederij, vaart onder Antiguaanse vlag en is voor langere tijd gehuurd door Saar Shipbrokers. Het Bredase bedrijf huurt op deze manier van diverse rederijen in totaal dertig schepen, waarvan de Saar Breda het vlaggeschip is. Het schip was van Marokko op weg naar Antwerpen toen één van de verstekelingen ziek werd en de mannen hun aanwezigheid meldden. Na overleg met de ver zekeringsmaatschappij werd besloten de Saar Breda de nood haven van Brest te laten aandoen. De verstekelingen zaten in de onderste container, zodat het schip gedeeltelijk gelost moest worden voordat ze bevrijd kon den worden. De Franse politie heeft de man nen direct na hun bevrijding gehoord. Volgens een andere Saar-directeur, F. Stienstra heb ben zij duidelijk gemaakt dat ze terug willen naar Marokko. De directeur verwacht dat de vijf op een vliegtuig gezet zullen wor den. „Maar dan moeten ze eerst van boord gehaald en onder politie- geleide naar het vliegveld gebracht worden. Het is nog even onduidelijk wie de Franse autori teiten daartoe het verzoek moet doen. De Duitse reder van wie wij het schip hebben gehuurd, wij, of het bedrijf waaraan wij het schip hebben doorverhuurd," aldus Stienstra. Hij weet uit ervaring dat Neder land op dat gebied de regels het strengst hanteert. „De politie hier haalt de verstekelingen van boord, maar voor je uitvaart, krijg je ze terug bezorgd en kun je ze weer meenemen. Er zijn kapi teins die verstekelingen over boord zetten om van de proble men af te zijn, maar wij willen dat onder geen voorwaarde. Het gaat om mensen en we willen dat ze fatsoenlijk behandeld wor den", aldus Stienstra. Naar zijn zeggen heeft zijn bedrijf tot nu toe zo'n 50.000 gul den schade geleden doordat er drie vaardagen verloren zijn gegaan en er in Brest havengeld betaald moest worden. Wie ervoor verantwoordelijk is dat de mannen aan boord konden komen en wie uiteindelijk moet opdraaien voor de kosten, zal later vastgesteld moeten worden. Van onze verslaggever Rotterdam - Het woon-werk-verkeer op de autosnelwegen rond Rotterdam moet aan banden worden gelegd. Gebeurt dat niet, dan komt het vrachtverkeer naar de Rotterdamse haven in grote problemen. zei wethouder R. Smit van Havenzaken gisteren in een toe lichting op de Oudejaarstoe- spraak van burgemeester A. Peper voor de Havenvereniging Rotterdam. De Rotterdamse bur gemeester hekelde in zijn toe spraak de trage besluitvorming van de nationale overheid als het gaat om infrastructurele projec ten. „De grootste bedreiging voor de positie van de Rotterdamse haven - en voor de Nederlandse econo mie in het algemeen - is de stui tende traagheid van onze besluit vorming, de traagheid van rinse appelstroop. Het gemak waarmee wij aan dit al zo vele malen geconstateerde probleem voor bijgaan, is even verbijsterend als droefgeestig makend," aldus Peper. Wethouder Smit zei in een toe lichting voor Radio Rijnmond dat ingrijpende maatregelen om het vrachtverkeer rond Rotterdam in beweging te houden onontkoom baar zijn. Smit wil dat in de loop van volgend jaar op de hele ruit van autosnelwegen rond Rotter dam vrije banen voor zakelijk verkeer worden aangelegd. Hij denkt onder meer aan een 'doel- groepstrook' langs de A15. „Een eigen baan voor het vrachtver keer." Bovendien wil Smit de toegang van het woon-werk-verkeer op de autosnelwegen beperken door een toerit-dosering. „Op bepaal de tijden kun je bijvoorbeeld door middel van verkeerslichten bij de toeritten het verkeer afremmen. In de toekomst zal een groot deel van het vrachtverkeer naar en van de haven via de Betuwelijn plaatsvinden, maar het duurt nog acht jaar voor die spoorlijn gereed is. Tot die tijd zijn er wel degelijk maatregelen nodig voor het wegverkeer, aldus Smit. Bovendien vindt Smit dat het mogelijk moet zijn dat op bestaande spoorlijnen goederen verkeer voorrang krijgt op perso nenvervoer. „Op bepaalde tijden van de dag moeten onrendabele passagiersttreinen dan maar uit vallen en plaats maken voor goe derentreinen," aldus Smit, die daarbij met name doelde op de stoptreinen. Als voorbeeld gaf hij het 'boemeltje tussen Breda en Den Bosch' dat voor veel opont houd zorgt. Snelle voorzieningen op het gebied van het openbaar vervoer zijn ook volgens burge meester Peper van groot belang omdat de haven anders van de landkant zal dichtslibben. „Ook hier is niet zozeer geldgebrek het probleem, alswel het procedurele infarct dat onze bestuursstijl heeft aangedaan," aldus Peper. Utrechtse daklozen worden door het Leger des Heils met een bus opgepikt en naar opvangcentra gebracht. foto anp Rotterdam (anp) - De Verenigde Staten hebben Nederland gevraagd om de uitlevering van de Amerikaan Daniël K. (32). Volgens zijn advocaat mr A. Moszkowicz wordt K. verdacht van betrokkenheid bij de bomaanslag op een overheidsgebouw in Oklahoma-City op 19 april. Daarbij kwamen 167 mensen om bet leven. I De politie in Utrecht heeft K. 8 I juni aangehouden op verdenking Ivan heling van gestolen manu- I scripten. De VS zochten hem voor I hetzelfde delict en vroegen om I zijn uitlevering. Uit een aanvul- I lend verzoek blijkt nu dat de VS hem tevens verdenken van het vervoeren van wapens. De bomaanslag in Oklahoma- City was de zwaarste terreurdaad I in de Amerikaanse geschiedenis. I Hoofdverdachte in deze zaak is I he 27-jarige Timothy McVeigh. I Waarnemend persofficier van I justitie in Utrecht mr. A. van der I Kerk heeft gisteren bevestigd dat I he rechtbank in Utrecht begin I december het eerste Amerikaanse I uitleveringsverzoek heeft geho- I noreerd. I .Inmiddels hebben de VS een I aanvullend verzoek om uitleve- I nng gedaan. Behalve van heling I van antieke documenten, wordt de verdachte er in Amerika ook van verdacht wapens te hebben vervoerd," aldus Van der Kerk. Ook het ministerie van Justitie bevestigt het aanvullende ver zoek om uitlevering van K. in verband met het vervoer van wapens. Woordvoerder V. Holtus van het ministerie wil echter geen enkel verband leggen met de bomaanslag in Oklahoma. Een woordvoerder van de Nederland se ambassade in Washington heeft gezegd dat beide uitleve ringsverzoeken niets met Okla homa te maken hebben. K.'s raadsman mr. A. Moszko wicz zegt dat hij uit het dossier over zijn cliënt heeft opgemaakt dat de Amerikaanse justitie hem ervan verdenkt bij de bomaan slag betrokken te zijn geweest. „Het betreft informele informatie die ik probeer bevestigd te krij gen in de Verenigde Staten." Utrecht (anp) - Het is negen uur 's avonds en ijzig koud wanneer het ijzeren hek naar de binnenplaats van het Leger des Heils in Utrecht voor de eerste maal openzwaait. De motor van de blauwe bestel bus heeft moeite met de kou, maar slaat na enig aandringen toch aan. Heilssoldaat en vrijwilliger Ger- rit de Heer zit deze avond achter het stuur. Dakloze Jos, nu vier maanden vaste bewoner van het opvanghuis van het Leger, wijst de chauffeur de weg in de donke re Utrechtse straten. Op tweede kerstdag is in de Dom stad de koud-weerregeling voor daklozen weer ingegaan. Wan neer de temperatuur overdag en 's nachts niet boven nul komt, slaan alle opvangcentra in de stad de handen ineen om de zwervers in de stad - naar schat ting zo'n vijfhonderd - te voor zien van gratis bed, bord en bad. Er worden extra bedden opge maakt en de nachtingang blijft op een kier staan. Er geldt één algemeen principe: niemand hoeft buiten in de vrieskou te overnachten. Het Leger des Heils heeft daar nog een extra taak bij: een busje van de organisatie rijdt 's avonds door de stad om op een aantal centrale punten daklozen op te pikken. Die hoeven dan niet in de vries kou bij verschillende instanties langs te gaan in de hoop daar nog een warm bed te vinden. De bestelbus zet koers naar Sleep-Inn Het Snurkhuis in het centrum van Utrecht. Daar staat op de binnenplaats een clubje daklozen te kleumen. Alle bed den zijn er bezet. Het Snurkhuis, van waaruit de coördinatie van de winteropvang wordt geregeld, is een populaire plek; 's morgens worden de gasten er een uur later op straat gezet dan bij het Leger des Heils. Jos dirigeert de wachtende man nen het busje in. „Soms moet je zwervers overtuigen dat ze maar beter mee kunnen gaan," zegt hij. „En omdat ik zelf dakloos ben, luisteren ze vaak sneller naar mij dan naar iemand in het uniform van het Leger." Maximaal negen personen per ritje en verboden te roken, deelt hij de reizigers mee. Wie zich niet aan de regels houdt, kan meteen weer uitstappen. In de 'huiskamer' van het Leger des Heils in Utrecht-Oost staan naast het orgel in de hoek tijde lijk zes stapelbedden. In totaal zijn er dertig extra slaapplaatsen gecreëerd, naast de 39 bedden voor de vaste bewoners. Mochten de extra bedden bezet zijn, dan komen er nog vijftien matrassen op de grond bij. In uiterste nood legt de instelling dekens op de grond. Er is snert en koffie voor de met de bestelbus aangekomen daklo zen. Aan het andere uiteinde van de woonkamer is een kleine ruimte gereserveerd voor vaste bewoners. Een aantal van hen zit rond de kerstboom en kijkt voet bal op de televisie. Velen wonen al jarenlang in het opvanghuis, en iedere winter maken ze wel een keer een invasie van door de kou van straat verdreven daklo zen mee. Begin december was de koud-weerregeling ook al ruim twee weken van kracht. Toen vonden er in totaal 515 extra overnachtingen plaats. Directeur C. Sondeyker maakt zich zorgen over de toename van het aantal psychiatrische patiën ten in zijn centrum. „Het is een harde, harde wereld. De junks verdragen de alcoholisten niet en allebei kijken zij neer op de psy chisch zwakkeren. Die staan helemaal onder aan de ladder. Ze worden bestolen, vernederd. Dat zie ik ook hier gebeuren. Juist die mensen zijn in deze periode extra kwetsbaar. Twee dagen geleden hebben we tot mijn grote blijd schap een man weten over te halen in een van onze sociale pensions te komen wonen. Hij had een half jaar onder een struik geleefd." Sondeyker verwacht dat het Leger in januari van de gemeente nog eens 28 plaatsen in een pen sion voor psychiatrische patiën ten toegewezen krijgt. Terwijl het kwik maar blijft dalen, begint de volgende rit: naar het Moreel se Park bij het Centraal Station. Daar staat overdag een afgedankte bus van het vervoersbedrijf, waar thuis lozen zich kunnen verwarmen en waar ze dekens en koffie kunnen krijgen, 's Nachts vertrekt de zogenoemde Tussenbus naar de remise. Drie mannen strompelen door drank en drugs verdoofd achter Jos aan de bus in. Twee anderen zullen de route later nog lopend afleggen, zegt hij tegen de bestuurder. De bus glibbert over de stijfbevroren weg terug naar de thuisbasis. Daar blijkt juist enige consterna tie te zijn ontstaan. Een jonge Noordafrikaan, van wie niemand weet hoe hij heet, is agressief geworden en slaat in het Frans wartaal uit. De waarschuwingen van de groepsleiding maken geen indruk op hem. Zonder pardon wordt hem de deur gewezen. De leiding wil niet dat in een volge propt huis spanning en irritatie onstaat onder de bewoners. Er is maar één nachtwaker, die toe zicht moet houden op zo'n zeven tig personen. Om kwart over elf klinkt nog maals de telefoon. Er heeft zich weer iemand gemeld hij het Snurkhuis, deelt de groepsleider mee. Zonder morren stappen de bestuurder en zijn bijrijder weer in de bestelbus. Ook voor één dakloze gaan ze erop uit. Het zal nog een lange, koude nacht wor den. Den Haag (anp) - Minister Van Aartsen (Natuurbeheer) vindt het vooralsnog niet nodig een algeheel jachtver- bod af te kondigen wegens het koude weer. In reactie op een brandbrief van Kritisch Faunabeheer stelt zijn ministerie dat er nog geen sprake is van een uitzonderlijke strenge winter. Bovendien voorziet de jachtwet al in beschermende maatregelen voor dieren tijdens winters weer. Ook is het zo dat een deel van de jacht sluit per 1 januari. Volgens Kritisch Faunabeheer zijn veel dieren uitgeput of drei gen ze dat te raken door het ijzige weer. Veel jagers zouden zich weinig aantrekken van het wette lijke verbod op het jagen van watervogels bij wakken in het ijs of van uitgeputte dieren, aldus de organisatie. Volgens haar moest de minister net als in 1985 de bevoegdheid gebruiken om gezien het weer de jacht tijdelijk te staken. Volgens een woordvoerder van het ministerie gaat de vergelij king met de winter van tien jaar geleden niet op. „Er is nu geen sprake van extreme omstandig heden. Het is ook maar de vraag of je al kunt spreken van uitge putte dieren die geen voedsel meer kunnen vinden. Een specia le regeling is dan ook wat ons betreft niet aan de orde." Het ministerie wijst erop dat per 1 januari de bevoegdheden rond de uitvoering van de jacht over gaan naar de provincies. „Het zou ook vreemd zijn als wij net voor die overdracht een beschik king afkondigen. De ingangsda tum daarvan zou formeel ook pas in het nieuwe jaar kunnen zijn. (ADVERTENTIE) rebouw; Bij de Rabobank spreken wij niet over 'n zakelijke rekening courant, maar over de Rekening CoulantIn naam een verschil van slechts één letter, in flexibiliteit en efficiency een verschil van dag en nacht. Want de Rekening Coulantmoet voor werken, en niet anders om. Op die manier houdt u meer tijd over voor het ondernemen nemers al hel de Rabobank. Met de Rabobank s

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 5