'Auto moet
wijken voor
vrachtwagen'
rkopen.
"Met de Rekening Coulant kom i
weer wat meer aan ondernem
il
uncties
iSS'l'ïWMa^kk,- Verstekelingen aan boord 'Bredase' kustvaarder
Heils-pendelbus pikt zwervers op uit vrieskou
VS vragen uitlevering
Verdachte bomaanslag'
TIA (m/v)
ers (m/v)
dewerker (m/v)
BINNENLAND
In regio Rotterdam
'Jachtverbod
is nog niet
aan de orde'
ft
BINNENLAND
p zoek naar een
an Heijst,
'ij op zoek naar
eertalen en ontwikkelings-
of Databases.
een
ren die in Casablanca als ver-
tekeling aan boord waren
Laan van het vrachtschip
laar Breda, zijn donderdag
avond in de haven van Brest
bevrijd uit de container waar
in zij zich hadden verborgen.
Gisteren bogen de Franse autori
tten zich over de vraag wat er
«et de mannen moet gebeuren.
?e zouden de wens hebben geuit
terug te gaan naar hun geboorte-
heeft directeur F. Schroen
van het bevrachtingsbedrijf Saar
Shipbrokers in Breda te horen
gekregen. De Saar Breda is
eigendom van een Duitse rederij,
vaart onder Antiguaanse vlag en
is voor langere tijd gehuurd door
Saar Shipbrokers. Het Bredase
bedrijf huurt op deze manier van
diverse rederijen in totaal dertig
schepen, waarvan de Saar Breda
het vlaggeschip is.
Het schip was van Marokko op
weg naar Antwerpen toen één
van de verstekelingen ziek werd
en de mannen hun aanwezigheid
meldden. Na overleg met de ver
zekeringsmaatschappij werd
besloten de Saar Breda de nood
haven van Brest te laten aandoen.
De verstekelingen zaten in de
onderste container, zodat het
schip gedeeltelijk gelost moest
worden voordat ze bevrijd kon
den worden.
De Franse politie heeft de man
nen direct na hun bevrijding
gehoord. Volgens een andere
Saar-directeur, F. Stienstra heb
ben zij duidelijk gemaakt dat ze
terug willen naar Marokko. De
directeur verwacht dat de vijf op
een vliegtuig gezet zullen wor
den.
„Maar dan moeten ze eerst van
boord gehaald en onder politie-
geleide naar het vliegveld
gebracht worden. Het is nog even
onduidelijk wie de Franse autori
teiten daartoe het verzoek moet
doen. De Duitse reder van wie wij
het schip hebben gehuurd, wij, of
het bedrijf waaraan wij het schip
hebben doorverhuurd," aldus
Stienstra.
Hij weet uit ervaring dat Neder
land op dat gebied de regels het
strengst hanteert. „De politie
hier haalt de verstekelingen van
boord, maar voor je uitvaart,
krijg je ze terug bezorgd en kun je
ze weer meenemen. Er zijn kapi
teins die verstekelingen over
boord zetten om van de proble
men af te zijn, maar wij willen
dat onder geen voorwaarde. Het
gaat om mensen en we willen dat
ze fatsoenlijk behandeld wor
den", aldus Stienstra.
Naar zijn zeggen heeft zijn
bedrijf tot nu toe zo'n 50.000 gul
den schade geleden doordat er
drie vaardagen verloren zijn
gegaan en er in Brest havengeld
betaald moest worden.
Wie ervoor verantwoordelijk is
dat de mannen aan boord konden
komen en wie uiteindelijk moet
opdraaien voor de kosten, zal
later vastgesteld moeten worden.
Van onze verslaggever
Rotterdam - Het woon-werk-verkeer op de autosnelwegen
rond Rotterdam moet aan banden worden gelegd. Gebeurt dat
niet, dan komt het vrachtverkeer naar de Rotterdamse haven in
grote problemen.
zei wethouder R. Smit van
Havenzaken gisteren in een toe
lichting op de Oudejaarstoe-
spraak van burgemeester A.
Peper voor de Havenvereniging
Rotterdam. De Rotterdamse bur
gemeester hekelde in zijn toe
spraak de trage besluitvorming
van de nationale overheid als het
gaat om infrastructurele projec
ten.
„De grootste bedreiging voor de
positie van de Rotterdamse haven
- en voor de Nederlandse econo
mie in het algemeen - is de stui
tende traagheid van onze besluit
vorming, de traagheid van rinse
appelstroop. Het gemak waarmee
wij aan dit al zo vele malen
geconstateerde probleem voor
bijgaan, is even verbijsterend als
droefgeestig makend," aldus
Peper.
Wethouder Smit zei in een toe
lichting voor Radio Rijnmond dat
ingrijpende maatregelen om het
vrachtverkeer rond Rotterdam in
beweging te houden onontkoom
baar zijn. Smit wil dat in de loop
van volgend jaar op de hele ruit
van autosnelwegen rond Rotter
dam vrije banen voor zakelijk
verkeer worden aangelegd. Hij
denkt onder meer aan een 'doel-
groepstrook' langs de A15. „Een
eigen baan voor het vrachtver
keer."
Bovendien wil Smit de toegang
van het woon-werk-verkeer op
de autosnelwegen beperken door
een toerit-dosering. „Op bepaal
de tijden kun je bijvoorbeeld
door middel van verkeerslichten
bij de toeritten het verkeer
afremmen.
In de toekomst zal een groot deel
van het vrachtverkeer naar en
van de haven via de Betuwelijn
plaatsvinden, maar het duurt nog
acht jaar voor die spoorlijn
gereed is. Tot die tijd zijn er wel
degelijk maatregelen nodig voor
het wegverkeer, aldus Smit.
Bovendien vindt Smit dat het
mogelijk moet zijn dat op
bestaande spoorlijnen goederen
verkeer voorrang krijgt op perso
nenvervoer. „Op bepaalde tijden
van de dag moeten onrendabele
passagiersttreinen dan maar uit
vallen en plaats maken voor goe
derentreinen," aldus Smit, die
daarbij met name doelde op de
stoptreinen. Als voorbeeld gaf hij
het 'boemeltje tussen Breda en
Den Bosch' dat voor veel opont
houd zorgt. Snelle voorzieningen
op het gebied van het openbaar
vervoer zijn ook volgens burge
meester Peper van groot belang
omdat de haven anders van de
landkant zal dichtslibben. „Ook
hier is niet zozeer geldgebrek het
probleem, alswel het procedurele
infarct dat onze bestuursstijl
heeft aangedaan," aldus Peper.
Utrechtse daklozen worden door het Leger des Heils met een bus opgepikt en naar opvangcentra
gebracht. foto anp
Rotterdam (anp) - De Verenigde Staten hebben Nederland
gevraagd om de uitlevering van de Amerikaan Daniël K. (32).
Volgens zijn advocaat mr A. Moszkowicz wordt K. verdacht van
betrokkenheid bij de bomaanslag op een overheidsgebouw in
Oklahoma-City op 19 april. Daarbij kwamen 167 mensen om
bet leven.
I De politie in Utrecht heeft K. 8
I juni aangehouden op verdenking
Ivan heling van gestolen manu-
I scripten. De VS zochten hem voor
I hetzelfde delict en vroegen om
I zijn uitlevering. Uit een aanvul-
I lend verzoek blijkt nu dat de VS
hem tevens verdenken van het
vervoeren van wapens.
De bomaanslag in Oklahoma-
City was de zwaarste terreurdaad
I in de Amerikaanse geschiedenis.
I Hoofdverdachte in deze zaak is
I he 27-jarige Timothy McVeigh.
I Waarnemend persofficier van
I justitie in Utrecht mr. A. van der
I Kerk heeft gisteren bevestigd dat
I he rechtbank in Utrecht begin
I december het eerste Amerikaanse
I uitleveringsverzoek heeft geho-
I noreerd.
I .Inmiddels hebben de VS een
I aanvullend verzoek om uitleve-
I nng gedaan. Behalve van heling
I van antieke documenten, wordt
de verdachte er in Amerika ook
van verdacht wapens te hebben
vervoerd," aldus Van der Kerk.
Ook het ministerie van Justitie
bevestigt het aanvullende ver
zoek om uitlevering van K. in
verband met het vervoer van
wapens. Woordvoerder V. Holtus
van het ministerie wil echter geen
enkel verband leggen met de
bomaanslag in Oklahoma. Een
woordvoerder van de Nederland
se ambassade in Washington
heeft gezegd dat beide uitleve
ringsverzoeken niets met Okla
homa te maken hebben.
K.'s raadsman mr. A. Moszko
wicz zegt dat hij uit het dossier
over zijn cliënt heeft opgemaakt
dat de Amerikaanse justitie hem
ervan verdenkt bij de bomaan
slag betrokken te zijn geweest.
„Het betreft informele informatie
die ik probeer bevestigd te krij
gen in de Verenigde Staten."
Utrecht (anp) - Het is negen
uur 's avonds en ijzig koud
wanneer het ijzeren hek naar
de binnenplaats van het Leger
des Heils in Utrecht voor de
eerste maal openzwaait. De
motor van de blauwe bestel
bus heeft moeite met de kou,
maar slaat na enig aandringen
toch aan.
Heilssoldaat en vrijwilliger Ger-
rit de Heer zit deze avond achter
het stuur. Dakloze Jos, nu vier
maanden vaste bewoner van het
opvanghuis van het Leger, wijst
de chauffeur de weg in de donke
re Utrechtse straten.
Op tweede kerstdag is in de Dom
stad de koud-weerregeling voor
daklozen weer ingegaan. Wan
neer de temperatuur overdag en
's nachts niet boven nul komt,
slaan alle opvangcentra in de
stad de handen ineen om de
zwervers in de stad - naar schat
ting zo'n vijfhonderd - te voor
zien van gratis bed, bord en bad.
Er worden extra bedden opge
maakt en de nachtingang blijft
op een kier staan. Er geldt één
algemeen principe: niemand
hoeft buiten in de vrieskou te
overnachten.
Het Leger des Heils heeft daar
nog een extra taak bij: een busje
van de organisatie rijdt 's avonds
door de stad om op een aantal
centrale punten daklozen op te
pikken.
Die hoeven dan niet in de vries
kou bij verschillende instanties
langs te gaan in de hoop daar nog
een warm bed te vinden.
De bestelbus zet koers naar
Sleep-Inn Het Snurkhuis in het
centrum van Utrecht. Daar staat
op de binnenplaats een clubje
daklozen te kleumen. Alle bed
den zijn er bezet. Het Snurkhuis,
van waaruit de coördinatie van
de winteropvang wordt geregeld,
is een populaire plek; 's morgens
worden de gasten er een uur later
op straat gezet dan bij het Leger
des Heils.
Jos dirigeert de wachtende man
nen het busje in. „Soms moet je
zwervers overtuigen dat ze maar
beter mee kunnen gaan," zegt hij.
„En omdat ik zelf dakloos ben,
luisteren ze vaak sneller naar mij
dan naar iemand in het uniform
van het Leger." Maximaal negen
personen per ritje en verboden te
roken, deelt hij de reizigers mee.
Wie zich niet aan de regels houdt,
kan meteen weer uitstappen.
In de 'huiskamer' van het Leger
des Heils in Utrecht-Oost staan
naast het orgel in de hoek tijde
lijk zes stapelbedden. In totaal
zijn er dertig extra slaapplaatsen
gecreëerd, naast de 39 bedden
voor de vaste bewoners. Mochten
de extra bedden bezet zijn, dan
komen er nog vijftien matrassen
op de grond bij. In uiterste nood
legt de instelling dekens op de
grond.
Er is snert en koffie voor de met
de bestelbus aangekomen daklo
zen. Aan het andere uiteinde van
de woonkamer is een kleine
ruimte gereserveerd voor vaste
bewoners. Een aantal van hen zit
rond de kerstboom en kijkt voet
bal op de televisie. Velen wonen
al jarenlang in het opvanghuis,
en iedere winter maken ze wel
een keer een invasie van door de
kou van straat verdreven daklo
zen mee. Begin december was de
koud-weerregeling ook al ruim
twee weken van kracht. Toen
vonden er in totaal 515 extra
overnachtingen plaats.
Directeur C. Sondeyker maakt
zich zorgen over de toename van
het aantal psychiatrische patiën
ten in zijn centrum. „Het is een
harde, harde wereld. De junks
verdragen de alcoholisten niet en
allebei kijken zij neer op de psy
chisch zwakkeren. Die staan
helemaal onder aan de ladder. Ze
worden bestolen, vernederd. Dat
zie ik ook hier gebeuren. Juist die
mensen zijn in deze periode extra
kwetsbaar. Twee dagen geleden
hebben we tot mijn grote blijd
schap een man weten over te
halen in een van onze sociale
pensions te komen wonen. Hij
had een half jaar onder een struik
geleefd."
Sondeyker verwacht dat het
Leger in januari van de gemeente
nog eens 28 plaatsen in een pen
sion voor psychiatrische patiën
ten toegewezen krijgt.
Terwijl het kwik maar blijft
dalen, begint de volgende rit:
naar het Moreel se Park bij het
Centraal Station. Daar staat
overdag een afgedankte bus van
het vervoersbedrijf, waar thuis
lozen zich kunnen verwarmen en
waar ze dekens en koffie kunnen
krijgen, 's Nachts vertrekt de
zogenoemde Tussenbus naar de
remise. Drie mannen strompelen
door drank en drugs verdoofd
achter Jos aan de bus in. Twee
anderen zullen de route later nog
lopend afleggen, zegt hij tegen de
bestuurder. De bus glibbert over
de stijfbevroren weg terug naar
de thuisbasis.
Daar blijkt juist enige consterna
tie te zijn ontstaan. Een jonge
Noordafrikaan, van wie niemand
weet hoe hij heet, is agressief
geworden en slaat in het Frans
wartaal uit. De waarschuwingen
van de groepsleiding maken geen
indruk op hem. Zonder pardon
wordt hem de deur gewezen. De
leiding wil niet dat in een volge
propt huis spanning en irritatie
onstaat onder de bewoners. Er is
maar één nachtwaker, die toe
zicht moet houden op zo'n zeven
tig personen.
Om kwart over elf klinkt nog
maals de telefoon. Er heeft zich
weer iemand gemeld hij het
Snurkhuis, deelt de groepsleider
mee. Zonder morren stappen de
bestuurder en zijn bijrijder weer
in de bestelbus. Ook voor één
dakloze gaan ze erop uit. Het zal
nog een lange, koude nacht wor
den.
Den Haag (anp) - Minister
Van Aartsen (Natuurbeheer)
vindt het vooralsnog niet
nodig een algeheel jachtver-
bod af te kondigen wegens het
koude weer.
In reactie op een brandbrief van
Kritisch Faunabeheer stelt zijn
ministerie dat er nog geen sprake
is van een uitzonderlijke strenge
winter. Bovendien voorziet de
jachtwet al in beschermende
maatregelen voor dieren tijdens
winters weer. Ook is het zo dat
een deel van de jacht sluit per 1
januari.
Volgens Kritisch Faunabeheer
zijn veel dieren uitgeput of drei
gen ze dat te raken door het ijzige
weer. Veel jagers zouden zich
weinig aantrekken van het wette
lijke verbod op het jagen van
watervogels bij wakken in het ijs
of van uitgeputte dieren, aldus de
organisatie. Volgens haar moest
de minister net als in 1985 de
bevoegdheid gebruiken om
gezien het weer de jacht tijdelijk
te staken.
Volgens een woordvoerder van
het ministerie gaat de vergelij
king met de winter van tien jaar
geleden niet op. „Er is nu geen
sprake van extreme omstandig
heden. Het is ook maar de vraag
of je al kunt spreken van uitge
putte dieren die geen voedsel
meer kunnen vinden. Een specia
le regeling is dan ook wat ons
betreft niet aan de orde."
Het ministerie wijst erop dat per
1 januari de bevoegdheden rond
de uitvoering van de jacht over
gaan naar de provincies. „Het
zou ook vreemd zijn als wij net
voor die overdracht een beschik
king afkondigen. De ingangsda
tum daarvan zou formeel ook pas
in het nieuwe jaar kunnen zijn.
(ADVERTENTIE)
rebouw;
Bij de Rabobank spreken wij niet over 'n zakelijke
rekening courant, maar over de Rekening CoulantIn
naam een verschil van slechts één letter, in flexibiliteit
en efficiency een verschil van dag en nacht. Want de
Rekening Coulantmoet voor werken, en niet anders
om. Op die manier houdt u meer tijd over voor het
ondernemen
nemers al hel
de Rabobank.
Met de Rabobank s