CPud en nieuw De toekomsttunnel JJ DE STEM OUDJAARSBIJLAGE OUDJAARSBIJL Het is het jaar 2005, tien jaar na nu. De toltunnel onder de Westerschelde is een half jaar geleden geopend. Een oude provincieverslaggever stapt in zijn autootje en laat zich de oevers verbinden. Een rit naar de overkant, zestig meter onder het wateroppervlak, zeseneenhalve kilometer lang. Een duik in de toekomst. persoonlijk fioogteput Eén tolhuisje slechts was bezet. Genoeg voor die enkele automobilist die voorbijkwam Het was niet onprettig rijden. De tunnelpsycholoog had goed werk geleverd Oude liefdesbrievei Knie-operatie Kroon op carr ZATERDAG 30 DECEMBER 1995 E4 DE STEM Door Cees Maas TEKENING RAYMOND VAN AALST ij dacht aan vandaag, precies tien jaar geleden. De Zeeuwse Staten besloten op die vrij dag een nieuwe dubbeldeksveerboot te kopen voor zeventig miljoen gulden. Hij schreef het trouw op, en maakte er een kranteberichtje van. Het zou de laatste veerboot zijn die Zee land zou kopen, zeiden ze. Want in 2002 ligt er immers die nieuwe tunnel? En wie wil er dan nog met zo'n langzame boot naar de over kant? Ruim baan, voor de tunnel! De provincieverslaggever schreef het destijds allemaal op. Oh, met alle berichten plus rap porten over die tunneleuforie, zou je de Schelde makkelijk kunnen dempen, had je helemaal geen tunnel meer nodig. Het waaide nogal stevig op het tunnelplein bij Ellewoutsdijk. De verslaggever stapte uit zijn tien jaar oude Golfje en bekeek de rij van veertien tolhuisjes bij de ingang van de tun nel. 'Zeelandtunnel' stond er in letters van afgebladderde verf op een bord tussen de twee tunnelpijpen. En aan de horizon domi neerde het leegstaande gebouw van de stilge legde kerncentrale bij Borssele. Het tafereel getuigde van een enorme treurigheid. Eén tolhuisje slechts was bezet. Met een som ber mens achter glas die zonder woorden een kaartje verkocht aan de enkele automobilist die voorbijkwam. Het deed de verslaggever aan de Liefkenshoektunnel van vroeger den ken. Die spooktunnel, waar je haast altijd alleen reed, met in je achteruitkijkspiegel een stille vlek van een BMW of een eenzame Mer cedes, een metgezel op dezelfde droevige weg. Ondanks de soms felle tegenstand kwam de tunnel er natuurlijk wel. Drie jaar te laat en 2 miljard gulden duurder dan begroot, maar zo gaat dat altijd met dergelijke grote projecten. Nog nooit in Nederland is een werk van die orde op tijd en voor de afgesproken prijs opgeleverd. Ze hadden dus de laatste jaren de wegenbelasting in Zeeland waanzinnig opge schroefd, om maar aan geld te komen, wat weer tot resultaat had dat veel Zeeuwen hun auto wegens onbetaalbaarheid de deur uitde den. Waarna de verkeersprognoses weer niet uit kwamen, omdat er minder auto's door de tun nel reden en er dus minder tolopbrengsten kwamen. Waarna het toltarief weer naar boven moest. Waarna er weer minder mensen gebruik maakten van de holle pijp. Waarna... Nee, het was een krankzinnige cirkel van tegenvallers die de Zeelandtunnel in zijn greep had. Het project had de haarlijn van de WD-gede- puteerde Jaap Hennekeij, de onvermoeibare motor achter de hele tuimel, doen opschuiven tot een eind achter de oren. Hoe je kaal wordt van een tunnel, dat heeft Jaap Hennekeij de afgelopen tien jaar bewezen. Kreunend won hij nog net de laatste verkie zingen, puur omdat er groot gebrek was aan politieke Zeeuwen die nog iéts voorstelden. Maar de verslaggever had twee jaar geleden de vrouw van Hennekeij geïnterviewd en die vertelde hoogst vertrouwelijk dat manlief 's nachts vaak schreeuwend wakker werd, en nachtmerries had over zijn eigen hoofd als roestvrijstalen boorkop, kompleet met inge legde industriediamanten. Maar de verslaggever stond hier niet om over vroeger te mijmeren. Zijn plan was om Ter- neuzen te bereiken per toltunnel. Hij reed dus op het ene tolhuisje aan. Tot zijn grote verrassing zat er een oude bekende achter het loket. Fred Vos, de direc teur van de vroegere veerdienst PSD. Hij was de enige van de 350 PSD'ers die ze niet zo hadden kunnen ontslaan, maar een andere baan hadden moeten aanbieden. Fred Vos, die vroeger altijd zo vief was, met stickertjes van het North Sea Jazz festival op zijn koffertje rondliep, en alom werd gezien als de meest invloedrijke ambtenaar van de provincie. Nu zat hij hier, in dit treurigstemmend aquarium van neon, een bordje omhoog te houden met de tekst: 'niet praten met de loketbeambte, een kaartje kost 25 gulden'. - Geen spoor van herkenning in de oude ogen. Het haar, nog witter dan ooit. Verboden de dieren te voederen. Een termosflesje met thee. Dat doet een tunnel met mensen. En 25 piek! Jawel, eind veertarief is begin tunneltarief, en we mikken op gemiddeld een tientje. Dat was het politieke sprookje van tien jaar geleden, waar de Zeeuwse Staten telkens weer vrolijk intrapten. Dat was vóór de tijd van de tegenvallers. Van de boorkop die in tweeën brak op vijftig meter diepte. Van de gastanker die voor de rede van Terneuzen verongelukte, en twee complete bouwketen plus de betonfabriek voor de tunnelsegmenten naar de hemel joeg. De verslaggever betaalde en versteef. Een holle lach golfde over het tunnelplein. Het was de geest van de Hulster ingenieur Van Eeden. De man die de prijsstijging keer op keer had voorspeld, maar naar wie niemand wilde luisteren. Van Eeden was uiteindelijk geëmigreerd naar midden-Australië, maar zijn geest dwaalde nog over de veerpleinen, meer mensen zeiden dat. Het kippevel op de arm trok langzaam weg. 'Daaag Fred, blijf lachen,' riep de verslagge ver nog naar het loket, maar het raampje was al dichtgeklapt. De tunnel was licht en ruim, de twee rijstroken in ouderwets zoab-asfalt voldeden nog prima. Al snel werd de helling steiler en de verslaggever kreeg het gevoel in ijltempo naar het binnenste der aarde af te dalen. 'U rijdt sneller dan zeventig kilometer per uur!', priemde een neontekst ineens brutaal aan het plafond van de tunnelpijp, en de ver slaggever remde wat af. De banden zoemden licht op het asfalt en strepen licht trokken met regelmaat over de voorruit. Het was niet onprettig rijden. De verslagge ver had een claustrofobisch, opgesloten, gevoel verwacht, maar de tunnelpsycholoog had goed werk geleverd. Ruim zes kilometer lange pijp was gebogen in korte stukken met op elke driehonderd een heel flauwe bocht. Het resultaat was dat je als gebruiker niet eindeloos zat te staren naar een punt, zes kilometer verder, dat maar niet dichterbij wil komen, want daar wordt een mens helemaal gek van. Psychologich was deze lange tunnel in overzienbare stukken ingedeeld. Het nam de onrust weg. Aan vermaak was ook gedacht. Je had nog wat te lezen onderweg. Aan de wanden had men naar Stalinistisch voorbeeld de kreten geschilderd die bekend waren geworden in het politieke voortraject. De gevleugelde uit spraken in keurig grafitti. De verslaggever las: 'Wim, ik ben jaloers op je en zorg dat die tunnel er komt', en tussen haakjes er achter: (oud-minister Maij Weggen bij de benoeming van commissaris van de koningin Van Gel der). En, in grote paarse letters: 'hoe harder hij lacht, hoe slechter het er voorstaat met de tunnel', een bekende uitspraak over Henne keij, destijds van het oud-Statenlid, nu hoofdredacteur van Omroep Zeeland, Peter Woudstra. 'Een tunnel, een tunnel, een fles wijn voor een tunnel,' een andere kreet, vrij naar Shakespe are, uit de mond van het oud-hoofd Provin ciale Voorlichting Sjaak van der Linde, nu woordvoerder van de staatssecreatris van economische zaken. 'Ach, die Sjaak', dacht de verslaggever, 'daar kon je wel mee lachen, en zijn wijn smaakte ook best.' De weg bleef dalen en dalen. Alles ging goed, de verslaggever floot zacht het melodietje van Yellow Submarine, tot een wiellager van het oude Golfje knarsend de geest gaf. Bonkend kwam het autootje tot stilstand, en de ver slaggever stapte uit. Zestig meter onder het wateroppervlak, helemaal alleen, in een pijp van elf meter dik en zes kilometer lang. Hij werd op slag tamelijk nerveus. Een warme wind woei door zijn haar. De gro te ventilatiepijpen aan de plafonds zorgden voor een kunstmatige bries. De auto verstop te een rijstrook, maar hij kon nergens anders heen. Gelukkig hing er een telefoon verderop in de vluchtgang, die de twee tunnelpijpen verbond. 'Met het Hennekeij-team', hoorde de verslaggever toen hij de hoorn opnam. 'Wat is er loos? We zien u op de monitor en komen er aan'. Binnen vijf minuten stopte er een soort mini-wegenwachtje waar twee jonge breed geschouderde Bressiaaners uit stapten. In rode overalls met op de rug de tekst 'Henne keij Team'. Oh ja, dacht de verslaggever. De gedeputeerde heeft alle mannelijke inwoners van zijn dorp de mogelijkheid geboden in de tunnel te werken, dat was een harde eis in de Europese Aanbesteding. Zo is Willem van Hanegem trainer van het Hennekeij Team geworden en Jacques de Milliano van Artsen Zonder Grenzen benoemd tot Hoofd Medi sche Zaken Zeelandtunnel. Oh ja. De pech was snel verholpen. De ene jongen tilde het autootje hoog op en de andere mon teerde met blote handen een nieuwe wiella ger. Het kostte maar driehonderd gulden en de verslaggever kon verder. De weg begon te klimmen. Eerst flauw, dan steiler en steiler. Tot uiteindelijk het einde was bereikt en het autootje in het volle licht aan de kant van Terneuzen uit de tunnel opdook. Had hij geen pech gehad, en trouw zeventig gereden, dan had de hele rit (neem zeven kilometer tunnel), slechts zes minuten geduurd. Terwijl de veren er vroeger twintig minuten over deden en dan moest je nog wachten op de veerpleinen. Maar toen was Fred Vos nog vrolijk. 'Bezoek het Zeelandtunnel Bezoekerscen trum', zo lokte een bord op het tunnelplein in Terneuzen en de verslaggever dacht: 'kom...' Buiten het bezoekerscentrum hadden ze de twee afgesleten boorkoppen gezet. Enorme dingen van elf meter doorsnee. Je kwam het centrum binnen, dat vond hij wel leuk, door de oude bootdeur van de laatste veerboot, de Koning Willem-Alexander. De verslaggever herinnerde zich de laatste vaart van de Zeeuwse veren. Een nostalgisch droevig iets voor genodigden. Hij had er een verhaal voor de krant over geschreven dat eindigde met: 'de bonk van de laatste Zeeuwse veerboot tegen de aanlegsteiger klinkt als een vallende kluit aarde op een grafkist'. Daarna was hij dronken geworden. Binnen stond een opengezaagde maquette van het tracé, en aan panelen hingen foto's van de het werk, met de betonfabriek en alle arbeiders, druk in de weer. De verslaggever vermaakte zich nogal bij de kast met tegen standers. Daarin stonden wassen beelden van de politici die destijds niets zagen in de tun nel, of gaandeweg waren gaan twijfelen. De meeste ruimte werd ingenomen d CDA'ers. 'Wegens politiek onbenul niet voe deren', stond er op een bordje bij. Piet Everaert uit Walsoorden was er in was, zoals ook Wies Saman in geel colbert, Frans I van Kollem van GroenLinks, en Peter Woud stra van Delta Anders, ze grijnsden de bezoe ker onwerkelijk aan. Het was wel leuk, voni de verslaggever, want de beeldenmaker had elk beeld iets subtiels bespottelijks gegeven. Spitting Image, zoiets. De CDA'ers trokken twijfelgezichten, Van Kollem met zijn ver warde bos haar had een hand vol bliksem- I schichten en wat ze van Peter Woudstra had- den gemaakt was niet makkelijk te duiden, maar er was iets mee waar je van ging lachen Misschien die druppel aan zijn neus. De galerij der helden was niet om te lachen 'Wegens diep politiek inzicht weer op stem- men', zo luidde de tekst bij deze beeldenkast Commissaris Van Gelder stond hier streng») I aan zij met de politica Maij-Weggen, oud minister Jorritsma, oud-gedeputeerde en n» staatssecretaris economische zaken Daan Bruinooge, en natuurlijk Jaap Hennekeij. D' voormalig Zeeuwse vlootvoogd, nu tunnelad-1 miraal. Een prachtig beeld had hij gekregen, met op de sokkel de tekst: 'Hennekeij, verbin der der overkanten'. 'Zo kan-ie wel weer dacht de oude verslaggever en hij stapte naar buiten. Waar op dat moment een regentje begon te vallen en een autootje stopte bij da' ene bemande tolhuisje in de rij van veertien Het grauw van de avond viel over het stille plein en de krijs van een meeuw kaatste over l het asfalt. 'Wat moet ik hier nu over schrij' I ven?', dacht de verslaggever. En hij dacht aan vandaag, precies tien jaar geleden. v hi Dt Een paar weken geleden redactie de lezers naar hoogtepunten van 1995. stortvloed aan reacties op. Bij een aantal briefschrijven bezoek voor een nader gesprei Uit de overige inzendingen n selectie. Op deze en de volgen u de weerslag daarvan. We schrijven 1945. E oproep in ons dorp voo om zich aan te melden groep 'Zuid helpt Noc groep die in Amsterdam bieden aan de mensen in nood zijn. Wij hadden toen enkel den verkering, zij was jaar. We hielden veel va Zij gaf gehoor aan de o werkte 3 maanden in dam. Zij schreef elke brief en ik eveneens. Hi brieven over de d gebeurtenissen en over c te liefde. Wij bewaardei brieven van elkaar. We trouwden in 1946. W een groot gezin en hac drukke zaak. De briever we samen opgeborge nooit meer gelezen. O laatst een reünie werd g van de voormalige 'Zu Noord', besloten we deze reünie haar brievei lezen om nog eens wat g nissen uit Amsterdam 11 halen. Mijn brieven zo na de reünie lezen. Na 50 jaar deden we dit dekten toen opnieuw h onze liefde toen in die Wij kregen er echt een 1 en beleefden alles m opnieuw. Op de voorav onze 50-jarige bruiloft z alle staten van geluk. 2 maar wat oude liefde teweeg kunnen brenge was voor ons een bijzom IJzendijke, P. de Smet Na twee knie-operaties kreeg ik eerst een paar r therapie. Daarna moest vier weken in het gips schijnlijk als gevolg kreeg ik ook nog trom overleg met mijn huisar tot de conclusie gekomei tijd was voor een secc nion. Na overleg met mi specialist hier in Breda zelf voor een andere s gezorgd. Daardoor ben maart 1995 in Deventer men en geopereerd er dagen was ik weer thuis, ratie was voor 100 geslaagd. Ik kan weer lopen en fietsen een nieuw leven: een echt punt In goed overleg is veel n want de nazorg doet m cialist hier in Breda, concurrentie is geen spra Breda, P. Maes Ik heb dit jaar een on vei moment meegemaakt, w als de kroon op mijn car verpleegkundige. In september 1995 heb il van mijn carrière tot bereikt. Sinds enkele jar ik als verpleegkundige Gemeentelijke Gezon dienst (GGD) en houdt r bezig met de tuberculose ding, een ziekte die de jaren weer fors toene getal. Naast mijn provinciale l den op dit gebied, ben landelijk actief in een we tuberculose voor intern, contacten. Deze werkgro uit van de vereniging vo aal verpleegkundigen in c (LVSVGGD). Enkele lec de werkgroep kregen LVSCGGD de gelegenh een wereldcongres bij te over longziekten inht Pd Congres in Parijs en a participeren. Een mijlpa verpleegkundigen algemt op een congres voor ar wetenschappers een eig pleegkundige sectie te verworven, die cont krijgt door de jaarlijks tings. Op het congres heb ik eei gegeven over de opzet var culoseonderzoek in de on van een TBC-patiënt, te staan van verpleegkundi de gehele wereld, werkz de tuberculosebestrijdii heb hier een jaar na geleefd, de lezing ging pi zie dit als een kroon op m rière. Een onvergetelijk ring Breda, Anja Bunsma-Boeker

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 42