DE STEM 'Ik ben een doordrammertje' 6Het is geen glazen bollen-kijkerij9 Astrid Joosten, van het naïeve avontuur naar de groeiende onzekerheid Overkoepelend archief voor omroepen en film Italiaanse Opera Asterdam failliet, maar gaat door Ralph Inbar duikt met 'Strikt Persoonlijk' in de astrologie DJ Bobo: succes uit Zwitserland I „Ik weet dat Kluivert bij Ajax Henk Mouwe en NCRV uit elkaar x 86 a ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids Astrid Joosten (37). Boegbeeld van de Vara. Bekend van Jongbloed en Joosten, Triviant, In het Nieuws, Twee voor Twaalf, De Verleiding, Personality, Anno Joos ten. Ook van haar onbaatzuchtige inzet voor de Novib en haar schoenentic. Aanvanke lijk op tv naast coryfeeën als Postema, Bosboom, Jongbloed en Witteman, maar al jaren op eigen benen. Door Maarten van de Rakt Astrid Joosten. Ze begon in 1983 als omroepster bij de Vara. Werkte een tijdje op de redactie van het NOS-Journaal. Ver scheen geleidelijk meer als pre sentatrice van programma's in beeld. Zocht haar heil drie jaar bij de Tros en werd door Marcel van Dam hoogstpersoonlijk teruggehaald. Een portret aan de hand van 'onverbiddelijke' keu zes, zoals: shag of filtersigaret? „Filtersigaretten zijn veel lek kerder. Maar ik ben net gestopt. Ik rookte een pakje per dag, twintig jaar lang. De eerste dag viel nog wel mee. Je vindt jezelf een held en geniet. De volgende dag denk je: ach ja, heldhaftig. Er zijn van die rituelen. Je komt op de redactie met een kopje thee, gaat zitten en steekt een sigaretje op. 's Avonds voor de televisie, bij een etentje of in het café, dat zijn zulke sigarettemo- menten. Ik ben blij dat ik er van af ben en hoop dat het definitief is." Kerstman of Sinterklaas? „Kerst. Het hele huis in kerst sfeer, met kaarsen en een boom. Kerst duurt lekker twee dagen, plus de avond ervoor. Dan heb ik altijd een diner met vrienden. Kadootjes onder de boom, dat is veel meer dan zo'n kaal Sinter klaasfeest. Vroeger ging ik altijd naar de kerk met kerst. Van huis uit ben ik rooms-katholiek. Maar de kerk hoort er nu voor mij helemaal niet meer bij. Daar heb ik niks mee." En vrede op aarde, telt dat nog? „Dat speelt wel heel erg op de achtergrond mee. Ik krijg een warm gevoel van binnen als met kerst de wapens worden neerge- I legd. Da's prachtig. Maar die I bestanden worden zo vaak I geschonden." I Kluivert of Kanu? I voetbalt en die jongen is die zo I hard rijdt. Voor voetbal moet je I niet bij mij zijn. Ik kijk wel mee I als de tv thuis aanstaat en er I weer zes mannen op de bank zit- I ten. Laatst ben ik voor het eerst, I ahum, hier spreekt een wereld- I vreemd meisje, naar een voetbal- I wedstrijd geweest. Feyenoord- I Ajax. Achter het ene doel een I vechtpartijtje, achter het andere I een brandje. Dat geluid dat zo blijft hangen onder die kap. Die massa. Ik vond het angstaanja gend." Jongbloed of Witteman? Ze lacht. „Om mee samen te werken: Jongbloed. Het was een toevals treffer dat we zo'n eenheid uits traalden. Witteman is meer een solist. Hij is natuurlijk koploper op de Nederlandse tv wat inter viewen betreft." Met wie van de twee ga je naar een onbewoond eiland? „Öjeetje, wat een vreselijke vraag. Kan ik niet eiland-hoppen? Met geen van twee zou ik getrouwd willen zijn. Paul is natuurlijk heel onzeker en vaak somber. Hij kan zo tobben, tobben, tobben. En Jaap is een heel gestresst manne tje, als hij moet presenteren, Hij kan zichzelf enorm oppeppen. Maar goed, op een onbewoond eiland valt dat natuurlijk alle maal weg. Wat houden we dan over? Ik weet het niet. Ik weet ook niet welke Joosten er dan overblijft, zonder die zware baan." Lelijke Eend of Alfa Romeo? „Snel, daar geef ik niet zoveel om. Een Lelijke Eend trekt mij wel. Dakkie zomers open en dat rare knuppeltje waar je mee moet schakelen." NOS-Journaal of RTL-Njeuws? „NOS-Journaal. Van oudsher kijk ik automatisch naar het NOS-Journaal. Het is een insti tuut. De geloofwaardigheid is heelgroot." Twee voor Twaalf of Anno Joos ten? „Zou ik over tien jaar die mevrouw van Twee voor Twaalf willen zijn of die mevrouw van Anno Joosten die regelmatig met aardige onderwerpen kwam en steeds beter is gaan interviewen, en die haar vakbekwaamheid op meer fronten heeft kunnen laten zien dan alleen het leiden van een quiz? Dat laatste is natuur lijk een grotere uitdaging. En hoe wil je over een twintig jaar bekend staan „Zoals nu. Ik ben er niet zo hoogdravend over. Televisie is zoiets gewoons. Er zijn zoveel uren televisie. Jour nalisten vragen altijd wat ik ver der allemaal wil en bij god: ik weet al tien jaar niet hoe ik die vraag moet beantwoorden. Een reisprogramma, een talkshow, ik zie wel." Ochtend of avond? „Avond. Ik houd meer van de sfeer van de avond. Soms ver lummel ik de hele avond na het eten en ga ik om elf uur nog eens naar mijn werkkamer om lekker tot half twee te werken. Bij het schijnsel van de bureaulamp, in volle concentratie. Heerlijk." Van Dam of Van den Ende? Ze grinnikt. „Van Dam. Ze zijn natuurlijk Astrid Joosten: „Ik weet ook niet welke Joosten er dan overblijft, zonder die zware baan." FOTO NOËU.E CREATIVES allebei heel verdienstelijk op hun gebied, laten we dat voorop stellen. Als ik met iemand een boom zou willen opzetten over mijn programma, dan zou ik eer der bij Marcel aanbellen dan bij Joop. Marcel heeft mij terugge haald bij de Vara, toen ik bij de Tros weg wilde. Hij zei: 'Ik zou het heel erg leuk vinden als je bij ons terugkwam. Om dat te onderstrepen zou ik dit eraan toe willen voegen: als je bij ons komt tekenen, krijg je van mij een sigaar.' Dat is ook gebeurd, ja. Die sigaar ligt op mijn bureau thuis." Partij van de Arbeid of VVD? Ze trekt een moeilijk gezicht. „Al bijna twintig jaar stem ik op de PvdA, maar dat is geen auto matisme. Ik ben met regelmaat boos. Ik vind hun standpunten af en toe stompzinnig. Met het wao-debat bijvoorbeeld. Ze zijn soms zo laf, dan denk je: ver domme, hecht je niet zo aan oude standpunten. Doe niet zo star, maar kijk wat er nodig is in de maatschappij. Soms zitten er kernen van waarheid in wat die rare Bolkestein roept. Zou je willen dat de PvdA daar over begonnen was." Vorst of zon? „Zon! Winter vind ik vreselijk. We stonden van de week op reportage de hele dag buiten in min vijf. Dan vervloek ik mijn werk. Denk ik: was ik maar bij de Hema gaan werken, lekker warm achter de kassa. Vechten of vluchten? „Ik ben niet zo'n vluchter. Als er een probleem is, ga ik het gevecht aan. Ik kan fel zijn en driftig. Uit de grond van mijn. hart kan ik tijdens een redactie vergadering roepen: dit vind ik leuk, of dit is helemaal niks. Ik ben een doordrammertje, ik wil winnen. Ik heb geleerd dat ik soms te veel doorvecht. Ik wist niet eens dat dat kon. Dacht: vechten is een positieve eigen schap. Als je vecht voor een ver loren zaak, stop je er zoveel ZATERDAG 30 DECEMBER 1995 DEEL energie in, dat je uiteindelijk alleen maar tegenover jezelf komt te staan." Hond of kat? „Een kat. Met honden heb ik niks. Ik hoef ze niet op visite. Dat stinkt maar en dat verhaart en dat blaft. Een hond is ook zo afhankelijk van jou, dat vind ik zo'n treurige relatie. Een kat is hooghartig, zelfstandig. Als het haar behaagt, klimt ze bij je op schoot. Gaat zelf wel naar buiten om de behoefte te doen, heeft een hoge aaibaarheidsfactor. Herken je jezelf in een kat? „Wat zei ik net? Hooghartig, zelfstan dig, niet afhankelijk. Tsja, dat klopt wel een beetje." 1983 of 1995? „Een wereld van verschil. Toen student Spaans op een kamertje in Amsterdam-Oost met een bij baantje bij de televisie. Dat klusje is in 1995 uitgegroeid tot een levensvullend karwei dat alles opslorpt. Ik begon vrij naïef, zo van: leuk, laten we dat maar eens proberen. Onderweg heb ik heel veel geleerd. Mijn eerste leermeester was Koos Postema. Je maakt je zo'n vak eigen. Tegen de tijd dat je ten volle beseft hoe moeilijk het is, word je alleen maar onzekerder. Of je echt wel wat kan. Of je er eigenlijk mee door moet gaan. Of het allemaal wel zin heeft. Dat is een grote verandering in die der tien jaar. Je begint vanaf nul en bouwt iets op. Het wordt heel erg moeilijk om elk jaar zo suc cesvol te zijn als het jaar ervoor. Van de schommelingen word je ongelooflijk onzeker. Dat krijg je niet weg." „En je bent een bekende Neder lander. Daar heb ik me lang veel van aangetrokken. Je doet de voordeur achter je dicht, loopt de straat op en ze kijken naar je. Overal, altijd. Dat voel je, dat merk je, dat weet je. Als ik in een stad verdwaal en de weg vraag, dan heb je eerst die blik van: hé, ik ken haar." Dus het meisje van 1983 of de vrouw van 1995? „Doe maar de vrouw van 1995." Pumps of laarsjes? „Allebei. Op sommige modellen val ik meteen. Dat zit hem in de hak. Die moet elegant zijn en niet lomp, maar ook weer niet te klassiek. Als ik langs een schoe nenzaak loop, hoef ik niet eens stil te staan. Mijn ogen scannen snel, ik zieumeteen of ze wat voor mij hebben. Als mijn oog op een mooie schoen valt, dan wil ik hem'hebben, wat-ie ook kost." Rimpels of face-lift? „Doe maar wat rimpels, hoor. Ik heb nog niets laten corrigeren. Ach, een paar rimpels of kraai- epoten... Ik heb een vriendin met "ongelooflijke rimpels bij haar ogen. Als mensen daarover beginnen, zegt ze altijd: Ja, maar daar heb ik wel voor gelachen. En zo is het ook. Je hebt ervoor gelachen of ervoor geleefd." Henk Mouwe FOTO KIPPA Hilversum (anp) - Henk Mouwe en de NCRV gaan uit elkaar. De kan tonrechter heeft heeft bepaald dat de arbeidsovereenkomst tussen de presentator en de omroep per 15 januari wordt ontbonden. De verhouding tussen Mouwe en de NCRV is zo verslechterd dat een breuk volgens de rechter noodzakelijk is. De rechter is van mening dal geen van de partijen overwegende schuld draagt voor de verslechter de verstandhouding. Hij willigde de eis van Mouwe om een schadeloosstelling niet in, maai vindt wel dat de presentator een vergoeding toekomt. De rechter ken de Mouwe een zogeheten suppletieregeling toe. Als Mouwe passenc werk vindt, wordt de honorering eventueel aangevuld tot het bedra; dat hij bij de NCRV ontving. Mouwe had gevraagd om ontbinding vai de arbeidsovereenkomst omdat hij ontevreden was over zijn werk zaamhedén. Hij vond dat hij te weinig te doen had. Sinds 1973 wa: Mouwe in vaste dienst bij de omroep. Hij werkte zowel voor radio al: televisie. Zoetermeer (anp) - Er komt een Stichting Nationaal Audiovi sueel Archief Centrum (NAVAC). De omroeparchieven, he filmarchief van de Rijksvoorlichtingsdienst, de Stichting Filrr en Wetenschap en het Omroepmuseum gaan daarvan deel uit maken. Bovendien zal het Nederlands Filmmuseum zich zelfstandig kunnen ontwikkelen als centrum voor cinematografie. Wetenschap en onderwijs zullen van deze dienstverlening gebruik kunnen maken. Staatssecretaris Nuis (cultuur) heeft dit vrijdag bekend gemaakt. De NAVAC is onder meer bedoeld om het audiovisu ele erfgoed te behouden. Bij de conservering van film- en video collecties van nationaal belang bestaan ernstige achterstanden. Per 1 januari 1996 zullen de omroeparchieven een zelfstandi ge stichting Archiefcentrum Audiovisuee vormen. He Filmarchief van de Rijks voor lichtingsdienst gaat in de eerst helft van 1996 over naar he NAVAC. In een volgende fas' zullen het Omroepmuseum en d Stichting Film en Wetenscha] zich aansluiten. De totstandkoming van he nationale audiovisuele archief i; een moeizaam proces. Nuis ver wacht dat met zijn besluit de erg ste problemen bij het behoud vai het audiovisueel erfgoed en d toegankelijkheid ervan kunne) worden opgelost. Amstelveen (anp) - Carl Denker, de producent van de inmiddels failliete Italiaanse Opera Amsterdam (IOPA), ziet moge lijkheden het initiatief alsnog nieuw leven in te blazen. Denker heeft een opvoering van Die Fledermaus van Johann Strauss in gedachten. Alleen met nieuwe voorstellingen kunnen de niet uitgekeerde honoraria van muzikanten en medewerkers en andere schulden worden betaald. Volgens Carl Denker hebben grootschalige populaire ope rauitvoeringen in Amsterdam zeker toekomst. Maar het project moet eerst beter bekend worden. Denker zegt elke operauitvoering winstgevend te kunnen maken, als er twintig voorstellingen van kunnen worden gegeven. De IOPA-bracht in november tien voorstellingen ,van de dubbelope ra Cavalleria Rusticana/I pag liacci (van de Italiaanse compo nisten Mascagni en Leoncavallo in de Gashouder in Amsterdam In totaal zijn daar 9000 betalend bezoekers op af gekomen. Om ui de 1,5 miljoen gulden aan kostei te komen, hadden een kleini 20.000 operaliefhebbers de kasè; moeten passeren. Om door te gaan heeft Denke: wel de medewerking nodig var de Amsterdamse Stadsdeelraai Westerpark, de beheerder van di Gashouder. Dit Rijksmonumen zou dan moeten worden ver bóuwd tot een permanent' theatervoorziening. Daardoo zouden de hoge kosten van steed een eenmalige opbouw van aller lei voorzieningen aanzienlij 1 worden gedrukt. Door Maarten van de Rakt Ralph Inbar is vooral de man van Bananasplit en TV-Masqué. Pro gramma's waarin een cruciale rol is weggelegd voor de verborgen camera. Aan zijn nieuwste reeks, Strikt Persoonlijk, waarmee hij vanaf oudejaarsavond elke week in de astrologie duikt, zit niks stiekems. Strikt Persoonlijk is een praatpro gramma, gebaseerd op astrologie. Naast mij zit een astrologe, een heel aardige mevrouw, Lea Manders. Zij is de deskundige, ik ben de leek. Met de nodige nieuwsgierigheid en een beet je kritisch stel ik haar vragen. „Ik babbel met mijn gasten over him horoscoop. Over de dingen die ze doen of juist niet doen. Je houdt hun een spiegel voor. Dat is voor de kijker herkenbaar. Hij gaat denken: nou, dat heb ik ook of wat raar is dat." „Zo hebben we het over relaties in de liefde of in zaken. Of het klikt tussen moeder en kind. Die mensen die die horoscopen in die blaadjes schrijven, is ook een onderwerp. Of: waarom er zoveel steenbokken en stieren bij de Tros werken. En we haken in op de actualiteit, halen bijvoorbeeld een politievoorman naar de studio en pakken zijn horoscoop erbij. Verder brengen we de voorspelling van de week: is een bepaalde zaterdag gun stig voor Willem II als ze tegen Ajax moeten." Gesprekken Dan somt Inbar op wat Strikt Per soonlijk allemaal niet is: „Het is geen glazen bollen-kijkerij. Geen moeiïijk- doenerij in halfduistere studio's. Geen sekte-achtig gedoe, ook geen Teleac-cursus. Strikt Persoonlijk moet aardige gesprekken opleveren. Waarvan mensen na afloop zeggen: dat was leuk, ik ben wat meer van die man of vrouw te weten gekomen." Op oudejaarsavond start Strikt Per soonlijk met een speciale aflevering. Inbar blikt met twaalf bekende Nederlanders, die onder verschillen de gesternten geboren zijn, voor- en achteruit. Onder hen Frits Bolkes tein, Herman Brood, Jacques Wallage en Bill van Dijk. Hoe kijkje zelf tegen astrologie aan? „Als een horoscoop gunstig is, dan denk ik: ja, zie je wel. En als er iets in staat wat me niet zint, roep ik: het is allemaal onzin. Zo'n horoscooplezer ben ik. Het is niet voor niets dat al die bladen een horoscoop afdrukken. Mensen zijn altijd op zoek naar bevestiging, zekerheid. Dat is ook de bestaansreden van een kerk. Mensen willen in iets geloven." „Het blad Televizier heeft lang gele den een horoscoop van mij getrokken. Dat was heel frappant. Bijvoorbeeld: ik zou nooit rijk worden, maar ik zou wel altijd genoeg geld hebben om goed te kunnen leven. Nou, rijk wor den zal ik nooit, wil ik ook niet. Ook schetste die Ierse astroloog heel knap mijn karaktertrekken." „Ik kan heel goed opschieten met andere steenbokken. Er is iets meer aan de hand, denk ik. Er is iets des steenboks. Perfectionisme, gevoel voor rechtvaardigheid, heel aards, koppig, ambitieus. Hoog klimmen en laag vallen, en dan weer opnieuw klimmen, vooral in je emotionele leven. Taai en humor, toch wel. Ach, misschien zeggen schorpioenen pre cies hetzelfde." Met oudejaar ga je vooruitblikken. Wat wordt 1996 voor jou? „Een heel spannend jaar. Er gaat van alles gebeuren met de Tros en het publieke bestel; 1996 wordt voor mij een jaar van verandering, maar pre cies weet ik het ook niet. Er moét in Hilversum duidelijkheid komen. Ik denk dat er in 1996 een nieuwe wind uit een andere hoek gaat waaien. Een positieve wind, die een paar heilige huisjes omgooit. Zoals de arrogantie van de macht van een aantal bestuur ders." „De Tros zal blijven, moet blijven. De Tros moet doen waar ze goed in is, het amusement. Als ze een huwelijk aan kan met de sport op Nederland 2, wordt het een fantastische zender. Maar ja, daar is moed voor nodig. We hebben een hectisch jaar achter de rug. Met een wisseling van de wacht in het bedrijf. De machine loopt nog niet echt lekker. Mensen raken onze ker. De rust moet terugkomen, de zelfverzekerdheid. Ik ben dit jaar niet fluitend naar de Tros gegaan." En hoe gaat het verder met jou? „Geen idee. Ik blijf de dingen doen waar ik goed in ben. Bananasplit en TV-Masqué. Nieuwe dingen beden ken. In april regisseer ik een pro gramma in Zwitserland, het Gala van de Golden Nose. In mei doe ik een programma rond het 3000-jarig bestaan van Jeruzalem. En zo blijven we bezig." „Het werk vermoeit wel, maar verza digt niet. Dit blijft toch het mooiste vak dat ik ken. Je moet het voor jezelf spannend maken. Alles moet niet van tevoren vaststaan, dan is er geen lol aan. Dat je iemand met TV-Masqué een dag gelukkig 'maakt, dat geeft voldoening. „Het blijft een fantastisch medium. Er is nog zo'Veel te doen. Nog zoveel te bedenken. De meeste mensen hebben niet de gave of de moed een andere weg in te slaan. De trend volgen, dat heeft succes. Maar op een gegeven moment moet je je afvragen of je goed bezig bent." En is de Tros goed bezig? De deskundige én de leek: Lea Manders en Ralph Inbar. „Nou, ja, de Tros heeft in de loop der jaren volks amusement gedaan. De anderen zijn dat gaan naapen. RTL4 is eigenlijk een Tros van zeven dagen per week. Daar is niks verkeerds mee. Er is behoefte aan originele program ma's. Die zoeken de mensen toch op. Zoals Debiteuren/Crediteuren. Ondanks het ongunstige tijdstip. Dat geeft mij hoop. Als een programma FOTO BERND ROUABHI goed is en appelleert aan het grote publiek, weten ze je te vinden." Doet de Tros voldoende nieuwe leuke dingen? „Daar zal 1996 antwoord op geven. Kritiek houd ik liever binnenshuis. Maar we komen er wel uit." 'Strikt persoonlijk'. Oudejaarsdag, Nederland 2, 23.00 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29