DE STEM
'Ik ben een doordrammertje'
6Het is geen glazen bollen-kijkerij9
Astrid Joosten, van het naïeve avontuur naar de groeiende onzekerheid
Overkoepelend archief
voor omroepen en film
Italiaanse Opera Asterdam
failliet, maar gaat door
Ralph Inbar duikt met 'Strikt Persoonlijk' in de astrologie
DJ Bobo: succes
uit Zwitserland
I „Ik weet dat Kluivert bij Ajax
Henk Mouwe en NCRV uit elkaar
x 86
a
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5
Gids
Astrid Joosten (37).
Boegbeeld van de Vara.
Bekend van Jongbloed en
Joosten, Triviant, In het
Nieuws, Twee voor
Twaalf, De Verleiding,
Personality, Anno Joos
ten. Ook van haar
onbaatzuchtige inzet
voor de Novib en haar
schoenentic. Aanvanke
lijk op tv naast coryfeeën
als Postema, Bosboom,
Jongbloed en Witteman,
maar al jaren op eigen
benen.
Door Maarten van de Rakt
Astrid Joosten. Ze begon in 1983
als omroepster bij de Vara.
Werkte een tijdje op de redactie
van het NOS-Journaal. Ver
scheen geleidelijk meer als pre
sentatrice van programma's in
beeld. Zocht haar heil drie jaar
bij de Tros en werd door Marcel
van Dam hoogstpersoonlijk
teruggehaald. Een portret aan de
hand van 'onverbiddelijke' keu
zes, zoals: shag of filtersigaret?
„Filtersigaretten zijn veel lek
kerder. Maar ik ben net gestopt.
Ik rookte een pakje per dag,
twintig jaar lang. De eerste dag
viel nog wel mee. Je vindt jezelf
een held en geniet. De volgende
dag denk je: ach ja, heldhaftig.
Er zijn van die rituelen. Je komt
op de redactie met een kopje
thee, gaat zitten en steekt een
sigaretje op. 's Avonds voor de
televisie, bij een etentje of in het
café, dat zijn zulke sigarettemo-
menten. Ik ben blij dat ik er van
af ben en hoop dat het definitief
is."
Kerstman of Sinterklaas?
„Kerst. Het hele huis in kerst
sfeer, met kaarsen en een boom.
Kerst duurt lekker twee dagen,
plus de avond ervoor. Dan heb ik
altijd een diner met vrienden.
Kadootjes onder de boom, dat is
veel meer dan zo'n kaal Sinter
klaasfeest. Vroeger ging ik altijd
naar de kerk met kerst. Van huis
uit ben ik rooms-katholiek.
Maar de kerk hoort er nu voor
mij helemaal niet meer bij. Daar
heb ik niks mee."
En vrede op aarde, telt dat nog?
„Dat speelt wel heel erg op de
achtergrond mee. Ik krijg een
warm gevoel van binnen als met
kerst de wapens worden neerge-
I legd. Da's prachtig. Maar die
I bestanden worden zo vaak
I geschonden."
I Kluivert of Kanu?
I voetbalt en die jongen is die zo
I hard rijdt. Voor voetbal moet je
I niet bij mij zijn. Ik kijk wel mee
I als de tv thuis aanstaat en er
I weer zes mannen op de bank zit-
I ten. Laatst ben ik voor het eerst,
I ahum, hier spreekt een wereld-
I vreemd meisje, naar een voetbal-
I wedstrijd geweest. Feyenoord-
I Ajax. Achter het ene doel een
I vechtpartijtje, achter het andere
I een brandje. Dat geluid dat zo
blijft hangen onder die kap. Die
massa. Ik vond het angstaanja
gend."
Jongbloed of Witteman?
Ze lacht.
„Om mee samen te werken:
Jongbloed. Het was een toevals
treffer dat we zo'n eenheid uits
traalden. Witteman is meer een
solist. Hij is natuurlijk koploper
op de Nederlandse tv wat inter
viewen betreft."
Met wie van de twee ga je naar
een onbewoond eiland? „Öjeetje,
wat een vreselijke vraag. Kan ik
niet eiland-hoppen? Met geen
van twee zou ik getrouwd willen
zijn. Paul is natuurlijk heel
onzeker en vaak somber. Hij kan
zo tobben, tobben, tobben. En
Jaap is een heel gestresst manne
tje, als hij moet presenteren, Hij
kan zichzelf enorm oppeppen.
Maar goed, op een onbewoond
eiland valt dat natuurlijk alle
maal weg. Wat houden we dan
over? Ik weet het niet. Ik weet
ook niet welke Joosten er dan
overblijft, zonder die zware
baan."
Lelijke Eend of Alfa Romeo?
„Snel, daar geef ik niet zoveel
om. Een Lelijke Eend trekt mij
wel. Dakkie zomers open en dat
rare knuppeltje waar je mee
moet schakelen."
NOS-Journaal of RTL-Njeuws?
„NOS-Journaal. Van oudsher
kijk ik automatisch naar het
NOS-Journaal. Het is een insti
tuut. De geloofwaardigheid is
heelgroot."
Twee voor Twaalf of Anno Joos
ten?
„Zou ik over tien jaar die
mevrouw van Twee voor Twaalf
willen zijn of die mevrouw van
Anno Joosten die regelmatig met
aardige onderwerpen kwam en
steeds beter is gaan interviewen,
en die haar vakbekwaamheid op
meer fronten heeft kunnen laten
zien dan alleen het leiden van
een quiz? Dat laatste is natuur
lijk een grotere uitdaging.
En hoe wil je over een twintig
jaar bekend staan „Zoals nu. Ik
ben er niet zo hoogdravend over.
Televisie is zoiets gewoons. Er
zijn zoveel uren televisie. Jour
nalisten vragen altijd wat ik ver
der allemaal wil en bij god: ik
weet al tien jaar niet hoe ik die
vraag moet beantwoorden. Een
reisprogramma, een talkshow, ik
zie wel."
Ochtend of avond?
„Avond. Ik houd meer van de
sfeer van de avond. Soms ver
lummel ik de hele avond na het
eten en ga ik om elf uur nog eens
naar mijn werkkamer om lekker
tot half twee te werken. Bij het
schijnsel van de bureaulamp, in
volle concentratie. Heerlijk."
Van Dam of Van den Ende?
Ze grinnikt.
„Van Dam. Ze zijn natuurlijk
Astrid Joosten: „Ik weet ook niet welke Joosten er dan overblijft, zonder die zware baan."
FOTO NOËU.E CREATIVES
allebei heel verdienstelijk op
hun gebied, laten we dat voorop
stellen. Als ik met iemand een
boom zou willen opzetten over
mijn programma, dan zou ik eer
der bij Marcel aanbellen dan bij
Joop. Marcel heeft mij terugge
haald bij de Vara, toen ik bij de
Tros weg wilde. Hij zei: 'Ik zou
het heel erg leuk vinden als je bij
ons terugkwam. Om dat te
onderstrepen zou ik dit eraan toe
willen voegen: als je bij ons komt
tekenen, krijg je van mij een
sigaar.' Dat is ook gebeurd, ja.
Die sigaar ligt op mijn bureau
thuis."
Partij van de Arbeid of VVD?
Ze trekt een moeilijk gezicht.
„Al bijna twintig jaar stem ik op
de PvdA, maar dat is geen auto
matisme. Ik ben met regelmaat
boos. Ik vind hun standpunten af
en toe stompzinnig. Met het
wao-debat bijvoorbeeld. Ze zijn
soms zo laf, dan denk je: ver
domme, hecht je niet zo aan oude
standpunten. Doe niet zo star,
maar kijk wat er nodig is in de
maatschappij. Soms zitten er
kernen van waarheid in wat die
rare Bolkestein roept. Zou je
willen dat de PvdA daar over
begonnen was."
Vorst of zon?
„Zon! Winter vind ik vreselijk.
We stonden van de week op
reportage de hele dag buiten in
min vijf. Dan vervloek ik mijn
werk. Denk ik: was ik maar bij
de Hema gaan werken, lekker
warm achter de kassa.
Vechten of vluchten?
„Ik ben niet zo'n vluchter. Als er
een probleem is, ga ik het
gevecht aan. Ik kan fel zijn en
driftig. Uit de grond van mijn.
hart kan ik tijdens een redactie
vergadering roepen: dit vind ik
leuk, of dit is helemaal niks. Ik
ben een doordrammertje, ik wil
winnen. Ik heb geleerd dat ik
soms te veel doorvecht. Ik wist
niet eens dat dat kon. Dacht:
vechten is een positieve eigen
schap. Als je vecht voor een ver
loren zaak, stop je er zoveel
ZATERDAG 30 DECEMBER 1995 DEEL
energie in, dat je uiteindelijk
alleen maar tegenover jezelf
komt te staan."
Hond of kat?
„Een kat. Met honden heb ik
niks. Ik hoef ze niet op visite.
Dat stinkt maar en dat verhaart
en dat blaft. Een hond is ook zo
afhankelijk van jou, dat vind ik
zo'n treurige relatie. Een kat is
hooghartig, zelfstandig. Als het
haar behaagt, klimt ze bij je op
schoot. Gaat zelf wel naar buiten
om de behoefte te doen, heeft een
hoge aaibaarheidsfactor.
Herken je jezelf in een kat? „Wat
zei ik net? Hooghartig, zelfstan
dig, niet afhankelijk. Tsja, dat
klopt wel een beetje."
1983 of 1995?
„Een wereld van verschil. Toen
student Spaans op een kamertje
in Amsterdam-Oost met een bij
baantje bij de televisie. Dat
klusje is in 1995 uitgegroeid tot
een levensvullend karwei dat
alles opslorpt. Ik begon vrij
naïef, zo van: leuk, laten we dat
maar eens proberen. Onderweg
heb ik heel veel geleerd. Mijn
eerste leermeester was Koos
Postema. Je maakt je zo'n vak
eigen. Tegen de tijd dat je ten
volle beseft hoe moeilijk het is,
word je alleen maar onzekerder.
Of je echt wel wat kan. Of je er
eigenlijk mee door moet gaan. Of
het allemaal wel zin heeft. Dat is
een grote verandering in die der
tien jaar. Je begint vanaf nul en
bouwt iets op. Het wordt heel
erg moeilijk om elk jaar zo suc
cesvol te zijn als het jaar ervoor.
Van de schommelingen word je
ongelooflijk onzeker. Dat krijg
je niet weg."
„En je bent een bekende Neder
lander. Daar heb ik me lang veel
van aangetrokken. Je doet de
voordeur achter je dicht, loopt
de straat op en ze kijken naar je.
Overal, altijd. Dat voel je, dat
merk je, dat weet je. Als ik in een
stad verdwaal en de weg vraag,
dan heb je eerst die blik van: hé,
ik ken haar."
Dus het meisje van 1983 of de
vrouw van 1995? „Doe maar de
vrouw van 1995."
Pumps of laarsjes?
„Allebei. Op sommige modellen
val ik meteen. Dat zit hem in de
hak. Die moet elegant zijn en
niet lomp, maar ook weer niet te
klassiek. Als ik langs een schoe
nenzaak loop, hoef ik niet eens
stil te staan. Mijn ogen scannen
snel, ik zieumeteen of ze wat voor
mij hebben. Als mijn oog op een
mooie schoen valt, dan wil ik
hem'hebben, wat-ie ook kost."
Rimpels of face-lift?
„Doe maar wat rimpels, hoor. Ik
heb nog niets laten corrigeren.
Ach, een paar rimpels of kraai-
epoten... Ik heb een vriendin met
"ongelooflijke rimpels bij haar
ogen. Als mensen daarover
beginnen, zegt ze altijd: Ja, maar
daar heb ik wel voor gelachen.
En zo is het ook. Je hebt ervoor
gelachen of ervoor geleefd."
Henk Mouwe
FOTO KIPPA
Hilversum (anp) - Henk Mouwe en de NCRV gaan uit elkaar. De kan
tonrechter heeft heeft bepaald dat de arbeidsovereenkomst tussen de
presentator en de omroep per 15 januari wordt ontbonden.
De verhouding tussen Mouwe en de NCRV is zo verslechterd dat een
breuk volgens de rechter noodzakelijk is. De rechter is van mening dal
geen van de partijen overwegende schuld draagt voor de verslechter
de verstandhouding.
Hij willigde de eis van Mouwe om een schadeloosstelling niet in, maai
vindt wel dat de presentator een vergoeding toekomt. De rechter ken
de Mouwe een zogeheten suppletieregeling toe. Als Mouwe passenc
werk vindt, wordt de honorering eventueel aangevuld tot het bedra;
dat hij bij de NCRV ontving. Mouwe had gevraagd om ontbinding vai
de arbeidsovereenkomst omdat hij ontevreden was over zijn werk
zaamhedén. Hij vond dat hij te weinig te doen had. Sinds 1973 wa:
Mouwe in vaste dienst bij de omroep. Hij werkte zowel voor radio al:
televisie.
Zoetermeer (anp) - Er komt een Stichting Nationaal Audiovi
sueel Archief Centrum (NAVAC). De omroeparchieven, he
filmarchief van de Rijksvoorlichtingsdienst, de Stichting Filrr
en Wetenschap en het Omroepmuseum gaan daarvan deel uit
maken.
Bovendien zal het Nederlands
Filmmuseum zich zelfstandig
kunnen ontwikkelen als centrum
voor cinematografie. Wetenschap
en onderwijs zullen van deze
dienstverlening gebruik kunnen
maken.
Staatssecretaris Nuis (cultuur)
heeft dit vrijdag bekend
gemaakt. De NAVAC is onder
meer bedoeld om het audiovisu
ele erfgoed te behouden. Bij de
conservering van film- en video
collecties van nationaal belang
bestaan ernstige achterstanden.
Per 1 januari 1996 zullen de
omroeparchieven een zelfstandi
ge stichting
Archiefcentrum
Audiovisuee
vormen. He
Filmarchief van de Rijks voor
lichtingsdienst gaat in de eerst
helft van 1996 over naar he
NAVAC. In een volgende fas'
zullen het Omroepmuseum en d
Stichting Film en Wetenscha]
zich aansluiten.
De totstandkoming van he
nationale audiovisuele archief i;
een moeizaam proces. Nuis ver
wacht dat met zijn besluit de erg
ste problemen bij het behoud vai
het audiovisueel erfgoed en d
toegankelijkheid ervan kunne)
worden opgelost.
Amstelveen (anp) - Carl Denker,
de producent van de inmiddels
failliete Italiaanse Opera
Amsterdam (IOPA), ziet moge
lijkheden het initiatief alsnog
nieuw leven in te blazen.
Denker heeft een opvoering van
Die Fledermaus van Johann
Strauss in gedachten. Alleen met
nieuwe voorstellingen kunnen de
niet uitgekeerde honoraria van
muzikanten en medewerkers en
andere schulden worden betaald.
Volgens Carl Denker hebben
grootschalige populaire ope
rauitvoeringen in Amsterdam
zeker toekomst. Maar het project
moet eerst beter bekend worden.
Denker zegt elke operauitvoering
winstgevend te kunnen maken,
als er twintig voorstellingen van
kunnen worden gegeven.
De IOPA-bracht in november tien
voorstellingen ,van de dubbelope
ra Cavalleria Rusticana/I pag
liacci (van de Italiaanse compo
nisten Mascagni en Leoncavallo
in de Gashouder in Amsterdam
In totaal zijn daar 9000 betalend
bezoekers op af gekomen. Om ui
de 1,5 miljoen gulden aan kostei
te komen, hadden een kleini
20.000 operaliefhebbers de kasè;
moeten passeren.
Om door te gaan heeft Denke:
wel de medewerking nodig var
de Amsterdamse Stadsdeelraai
Westerpark, de beheerder van di
Gashouder. Dit Rijksmonumen
zou dan moeten worden ver
bóuwd tot een permanent'
theatervoorziening. Daardoo
zouden de hoge kosten van steed
een eenmalige opbouw van aller
lei voorzieningen aanzienlij 1
worden gedrukt.
Door Maarten van de Rakt
Ralph Inbar is vooral de man van
Bananasplit en TV-Masqué. Pro
gramma's waarin een cruciale rol
is weggelegd voor de verborgen
camera. Aan zijn nieuwste reeks,
Strikt Persoonlijk, waarmee hij
vanaf oudejaarsavond elke week
in de astrologie duikt, zit niks
stiekems.
Strikt Persoonlijk is een praatpro
gramma, gebaseerd op astrologie.
Naast mij zit een astrologe, een heel
aardige mevrouw, Lea Manders. Zij is
de deskundige, ik ben de leek. Met de
nodige nieuwsgierigheid en een beet
je kritisch stel ik haar vragen.
„Ik babbel met mijn gasten over him
horoscoop. Over de dingen die ze
doen of juist niet doen. Je houdt hun
een spiegel voor. Dat is voor de kijker
herkenbaar. Hij gaat denken: nou,
dat heb ik ook of wat raar is dat."
„Zo hebben we het over relaties in de
liefde of in zaken. Of het klikt tussen
moeder en kind. Die mensen die die
horoscopen in die blaadjes schrijven,
is ook een onderwerp. Of: waarom er
zoveel steenbokken en stieren bij de
Tros werken. En we haken in op de
actualiteit, halen bijvoorbeeld een
politievoorman naar de studio en
pakken zijn horoscoop erbij. Verder
brengen we de voorspelling van de
week: is een bepaalde zaterdag gun
stig voor Willem II als ze tegen Ajax
moeten."
Gesprekken
Dan somt Inbar op wat Strikt Per
soonlijk allemaal niet is: „Het is geen
glazen bollen-kijkerij. Geen moeiïijk-
doenerij in halfduistere studio's.
Geen sekte-achtig gedoe, ook geen
Teleac-cursus. Strikt Persoonlijk
moet aardige gesprekken opleveren.
Waarvan mensen na afloop zeggen:
dat was leuk, ik ben wat meer van die
man of vrouw te weten gekomen."
Op oudejaarsavond start Strikt Per
soonlijk met een speciale aflevering.
Inbar blikt met twaalf bekende
Nederlanders, die onder verschillen
de gesternten geboren zijn, voor- en
achteruit. Onder hen Frits Bolkes
tein, Herman Brood, Jacques Wallage
en Bill van Dijk.
Hoe kijkje zelf tegen astrologie aan?
„Als een horoscoop gunstig is, dan
denk ik: ja, zie je wel. En als er iets in
staat wat me niet zint, roep ik: het is
allemaal onzin. Zo'n horoscooplezer
ben ik. Het is niet voor niets dat al die
bladen een horoscoop afdrukken.
Mensen zijn altijd op zoek naar
bevestiging, zekerheid. Dat is ook de
bestaansreden van een kerk. Mensen
willen in iets geloven."
„Het blad Televizier heeft lang gele
den een horoscoop van mij getrokken.
Dat was heel frappant. Bijvoorbeeld:
ik zou nooit rijk worden, maar ik zou
wel altijd genoeg geld hebben om
goed te kunnen leven. Nou, rijk wor
den zal ik nooit, wil ik ook niet. Ook
schetste die Ierse astroloog heel knap
mijn karaktertrekken."
„Ik kan heel goed opschieten met
andere steenbokken. Er is iets meer
aan de hand, denk ik. Er is iets des
steenboks. Perfectionisme, gevoel
voor rechtvaardigheid, heel aards,
koppig, ambitieus. Hoog klimmen en
laag vallen, en dan weer opnieuw
klimmen, vooral in je emotionele
leven. Taai en humor, toch wel. Ach,
misschien zeggen schorpioenen pre
cies hetzelfde."
Met oudejaar ga je vooruitblikken.
Wat wordt 1996 voor jou?
„Een heel spannend jaar. Er gaat van
alles gebeuren met de Tros en het
publieke bestel; 1996 wordt voor mij
een jaar van verandering, maar pre
cies weet ik het ook niet. Er moét in
Hilversum duidelijkheid komen. Ik
denk dat er in 1996 een nieuwe wind
uit een andere hoek gaat waaien. Een
positieve wind, die een paar heilige
huisjes omgooit. Zoals de arrogantie
van de macht van een aantal bestuur
ders."
„De Tros zal blijven, moet blijven. De
Tros moet doen waar ze goed in is, het
amusement. Als ze een huwelijk aan
kan met de sport op Nederland 2,
wordt het een fantastische zender.
Maar ja, daar is moed voor nodig. We
hebben een hectisch jaar achter de
rug. Met een wisseling van de wacht
in het bedrijf. De machine loopt nog
niet echt lekker. Mensen raken onze
ker. De rust moet terugkomen, de
zelfverzekerdheid. Ik ben dit jaar niet
fluitend naar de Tros gegaan."
En hoe gaat het verder met jou?
„Geen idee. Ik blijf de dingen doen
waar ik goed in ben. Bananasplit en
TV-Masqué. Nieuwe dingen beden
ken. In april regisseer ik een pro
gramma in Zwitserland, het Gala van
de Golden Nose. In mei doe ik een
programma rond het 3000-jarig
bestaan van Jeruzalem. En zo blijven
we bezig."
„Het werk vermoeit wel, maar verza
digt niet. Dit blijft toch het mooiste
vak dat ik ken. Je moet het voor jezelf
spannend maken. Alles moet niet van
tevoren vaststaan, dan is er geen lol
aan. Dat je iemand met TV-Masqué
een dag gelukkig 'maakt, dat geeft
voldoening.
„Het blijft een fantastisch medium.
Er is nog zo'Veel te doen. Nog zoveel te
bedenken. De meeste mensen hebben
niet de gave of de moed een andere
weg in te slaan. De trend volgen, dat
heeft succes. Maar op een gegeven
moment moet je je afvragen of je goed
bezig bent."
En is de Tros goed bezig?
De deskundige én de leek: Lea Manders en Ralph Inbar.
„Nou, ja, de Tros heeft in de loop der
jaren volks amusement gedaan. De
anderen zijn dat gaan naapen. RTL4
is eigenlijk een Tros van zeven dagen
per week. Daar is niks verkeerds mee.
Er is behoefte aan originele program
ma's. Die zoeken de mensen toch op.
Zoals Debiteuren/Crediteuren.
Ondanks het ongunstige tijdstip. Dat
geeft mij hoop. Als een programma
FOTO BERND ROUABHI
goed is en appelleert aan het grote
publiek, weten ze je te vinden."
Doet de Tros voldoende nieuwe leuke
dingen?
„Daar zal 1996 antwoord op geven.
Kritiek houd ik liever binnenshuis.
Maar we komen er wel uit."
'Strikt persoonlijk'. Oudejaarsdag,
Nederland 2, 23.00 uur