enheid Geboortegrond als de geheime navel van de wereld ESSIEF EK culieren DE STEM BOEKENGIDS D2 Schrijvers over hun afkomst en hun plannen voor de toekomst Ien Jan jullie ■jarig /elijk ENTE AXEL ÖPTTEK NTRODUCTIE IIEKE GLAZEN! iOlW x 63 ankje, jubileum, ijk, verloving, statie, examen, i enz. m 0,65 incl. BTW, el verplicht, eelding, 26.- incl. BTW. op aanvraag, t geretourneerd, of geef uw tekst sing af bij één van riftelijke opgaven eaccepteerd, indien d zijn, ook indien uw evoegd is. t recht voor teksten edenen te weigeren, hten bereiken over de oudt de uitgever zich de naam van de ekend te maken. feliciteerd! oorde in Hulst in Breda ans in Breda in Etten-Leur n Oosterhout in Teteringen er in Breda. VRIJDAG 29 DECEMBER 1995 Door Johan Diepstraten Zelfs internationaal tellen de auteurs uit Zuid-West-Nederland mee. Het werk van Carl Friedman verschijnt in vele talen en de haar roman Tralievader is verfilmd. Drie jaar lang werkte Daan i Cartens in opdracht van de grote Duitse uitgever Suhrkamp Verlag aan Der Augenmensch over de literaire wereld van Cees Nooteboom. Het boek verscheen enkele weken geleden en was binnen een paar dagen in Duitsland uitverkocht. In september van dit jaar stond bij Maria Stahlie een filmpro ducent op de stoep voor een optie op haar roman Het beest met de twee ruggen. De biografie van dr.mr. Lambert Giebels over Beel kreeg onlangs een geweldige ontvangst, behalve van de roddelpers. Dick Schouten, Jan Cartens, Eva Bentis en Robert Vacher kunnen inmiddels bogen op landelijke erkenning. Hoogste tijd voor een ronde langs de auteurs met wortels in Zuid-West-Nederland voor een terugblik en vragen over de toe komst. Met één speciaal uitgangspunt: wat betekent deze streek voor het literaire werk? Beter laat dan nooit, nog van harte Gefeliciteerd Pascal, Miranda en Rebecca. gefeliciteerd lico en Carla. NDMAKING <ARSRECEPTIE ESTUUR VAN AXEL jders van Axel maken bekend, im in het kader van de jaarwis- luwjaarsreceptie te houden op 2 JANUAR11996 in de raadzaal van het stad- jrden besturen van instellingen ;nwoordig(st)ers van bedrijven, n de gelegenheid gesteld om hun gelukwensen voor het n. ster en wethouders J, aaf, burgemeester, ibben, secretaris. iiKNNO crEfilp e armen? sesbaar en u moet ezen. ocale glazen is nu weer verbeterd. jltifocale glazen door een zeer i breed vertegebied! ieuwe glas te mogen presenteren. dezeacliel"»;' ».a. 1'1,6 t/m 30dec- V.N.V.O. Jan Cartens JAN CARTENS „Schrijven is voor mij een vorm van geschiedschrijving, waarbij de historie de authentieke ach tergrond vormt van goeddeels bedachte gebeurtenissen. Dat gold voor mijn in 1995 versche nen roman Oorlogsbruid, waarin ik de bevrijding van westelijk Zuid-Nederland in het najaar van 1944 als decor heb opgeroe pen." „Dat gold ook op een andere manier voor de meer dan honderd kleine kronieken van het roomse verleden die ik twee jaar lang voor De Stem heb geschreven, een activiteit die ik de voorbije zomer heb beëindigd. Ik werk nu dagelijks aan de omvangrijke roman De verloren tuin, waarin ik de omwentelingen die zich in deze eeuw op allerlei gebied heb ben voltrokken aan de hand van verstrengelde lotgevallen van enkele families van uiteenlopen de rang en stand in kaart probeer te brengen," FOTO DE STEM JOH AN VAN GURP De roman is gesitueerd in Zuid- West Nederland vertelde je in ons laatste interview. „Je weet het: de werkelijkheid voedt de verbeelding. Vandaar dat mijn romans en verhalen zich afspelen in kleine provincieste den, die gelijkenis vertonen met Roosendaal, waar ik geboren en opgegroeid ben. Daarvan ken ik de vroeger door de kerk bepaalde morele opvattingen en de hiërar chische structuur, omdat ik de ingrijpende ontwikkelingen gro tendeels zelf heb meegemaakt. Ik onderschrijf bij dit alles de mening van de auteur Horst Bie- nek dat we de jaren die achter ons liggen eigenlijk niet werke lijk kunnen leren kennen door wetenschappelijk archiefonder zoek. Maar veel meer door de scheppende herinnering die het verleden in het heden terugroept en daarbij opnieuw werkelijk heid maakt. 'Erinnerung ist Gegenwart', Herinnering is het heden, ik zeg dat Bienek volmon dig na, Robert Vacher ROBERT VACHER „Het voorbije jaar heb ik gewerkt aan een boek-in-wording, dat is Sfduldwerk en concentratie en weinig spectaculair voor de bui tenwereld. Ik heb wel een paar verhalen gepubliceerd in het lite raire tijdschrift De Revisor waar in ik vast medewerker ben. In ,°et decembernummer verscheen fwang bulan (Voile maan), een verslag van een bootreis op de rampomas. Het schip voer tussen Sumatra en de Molukken en vloog twee jaar na zijn reis op de Java Zee in brand. Het boek waaraan ik nu werk is gelokaliseerd in Breda of est-Brabant zoals de roman Grensgebieden en in bepaalde ®ate ook de verhalenbundel nje val. Wel heb ik de afgelopen Jaren verschillende schetsen en ragmenten gepubliceerd die te maken hebben met mijn jeugd in Daan Cartens DAAN CARTENS „Breda en Leiden, beide plaatsen waar ik ongeveer veertien jaar woonde, spelen in mijn werk hoe genaamd geen rol, evenmin als Nijmegen, mijn huidige woon plaats. Eén gebouw, het Sport- fondsenbad aan de Vierwinden- straat in Breda, komt wel regel matig in mijn werk terug. Met de chloor- en sinaasappellucht, de snerpende stemmen van de bad juffrouwen en de afgebladderde blauwgroene muren, beschouw ik dat zwembad in mijn jeugd als het absolute voorportaal van de hel. Ik heb er een levenslange afkeer van waterpret aan overge houden.' Een bloemlezing over Pernath en een boek over Nooteboomdat is de niet geringe oogst van 1995. „In september verscheen een bloemlezing uit de poëzie van de in Nederland vrij onbekende dichter Patrick Conrad, die ik voor uitgeverij Het Poëziecen- trum in Gent maakte. Het is het zesde deel uit de reeks Dichters van nu. De geïllustreerde deeltjes bestaan steeds uit een uitvoerige essayistische inleiding en een rui me keuze uit de poëzie. Hugo Claus, Eddy van Vliet en Hughes Pernath werden eerder belicht. Pernath was met Patrick Conrad de oprichter van de zoge naamde Pink Poets, een groep dandy-eske Antwerpse dichters met een voorkeur voor 'grandeur en stille aristocratie'. Conrad is trouwens ook bekend als filmre gisseur. Mascara, met in de hoof drollen Derek de Lint en Charlot te Rampling, is door de Vara uit gezonden. Drie jaar werkte ik aan het inlei den en redigeren van eembundel artikelen en essays over Cees Nooteboom. Zijn boeken zijn absolute bestsellers in Duitsland. Van Rituelen en Het volgende verhaal werden meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Voor het Duitse publiek heb ik uiteraard geprobeerd het schrijverschap van Nooteboom zo goed mogelijk in een internationale context te plaatsen." Komt er na de verhalenbundel 'De droefheid van mannen' (1994) in 1996 weer oorspronkelijk werk „Vanaf februari 1995 werk ik aan Heer en meester, een roman die in het voorjaar bij Contact ver schijnt. Het boek gaat over de vraag wanneer wij in de dagelijk se realiteit toneel spelen. Vier acteurs, onder wie een moeder en een zoon, zien hun onderlinge verhoudingen en obsessies weer spiegeld in het stuk Dodendans dat zij, niet zonder reden, aan het einde van de eeuw moeten spe len." FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP en om Breda en in een dorp op veertig kilometer van Breda waar ik op kostschool zat." Wat is er zo bijzonder aan die periode? „Dat zijn de belangrijkste jaren van mijn leven, omdat ik daar leerde temidden van mensen alleen te zijn en daarvan te genie ten. Liever ben ik een buiten staander en dagdromer dan soci aal dier, sportheld of carrièrema ker. Wonen in Breda heeft het voor deel dat ik de bossen in kan gaan als tegenhanger van het hersen en huiswerk dat het schrijven me oplegt. In het verlengde hiervan is er de kunst en de wetenschap van de yoga die me boeit zonder dat ik me bekeer tot een of ande re religieuze sekte. Alles hangt met schrijven samen. Dat is de kern. Dat is mijn leven." Eva Bentis EVA BENTIS „Meer dan 17 jaar vormt deze streek mijn levensdecor. Ik zou een boek kunnen schrijven over de gemoedelijke sfeer, de mooie bossen, afgewisseld met het pol derlandschap, de uitgaansmoge lijkheden. Het boek zou een saaie lofzang worden. Deze omgeving ben ik als een tweede moederland gaan zien. Dat blijkt uit mijn boeken. Zo spelen de verhalen voor Inpakken Wegwezen, de jaarlijkse verzamelbundel van Contact, zich exclusief in deze omgeving af en Breda eist de geografische hoofdrol op in mijn roman Maskerade. Maar ook in mijn nieuwe roman, Het gif kraait koning in mijn hoofd, woont en werkt de hoofdfiguur, een algemeen chirurge, in Bra bant, al speelt de streek in dit boek geen dominante rol." De nieuwe roman heb je een paar dagen geleden bij de uitgever ingeleverd en verschijnt in het voorjaar. Even rust op de plaats dus? „Nee hoor. Natuurlijk werk ik weer mee aan Inpakken Weg wezen, ik schrijf korte verhalen FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP en ik zet een nieuwe roman op. Zoals het er nu naar uitziet, wordt 1996 minstens zo boeiend als 1995. De verschijning van de roman geeft een kick na zoveel maanden met de hoofdfiguren achter het bureau te hebben doorgebracht. Als het boek gele zen wordt, komen de personages tot leven en heeft hun denkbeel dige bestaan zin. In 1996 staat er ook een maan denlange zwerftocht door Italië en Griekenland op het program ma. Twee onhandige mensen met een caravan op pad buiten het hoogseizoen. Zonder twijfel zul len er reisverhalen uit voortvloei en: cultuur vermengd met natuur, verkeerd genomen routes die ons op de meeste verrassende plek ken zullen brengen, want we kij ken niet vooruit en niet achteruit, zodat omkeren niet onze Van Dale staat. En dan de boeken die we op ons gemak willen lezen. We hebben voor de reis nog geen rou te uitgestippeld, nog geen verze kering afgesloten, maar we heb ben wel een stapel boeken klaar liggen, waar we nu met ijzeren discipline nog niet in lezen, zelfs niet in het geniep. 1996 mag voor mij aanbreken." DICK SCHOUTEN „Iedereen die, net als ik, in Breda geboren en getogen is, weet dat dêzê" stad de geheime navel van de wereld is. Maar omdat mijn boeken van a tot z verzonnen ver halen zijn en niets autobiogra fisch' bezitten, heb ik tot nu toe alleen losse decorstukken gebruikt als de suikerfabriek, Wolfslaer, het Wilhelminapark, het Spojrtfondsenbad, de velden van Baronie en niet te vergeten de Markt. Maar zoals er ooit een hemels Jeruzalem op papier is opge voerd, zo zou het in de toekomst ook niet ondenkbaar zijn dat ik het realistische Breda omtover in zijn hemelse variant, alleen al omdat ook een paar van mijn favoriete schrijvers zich ooit geroepen voelden om hun geboortestad in al zijn vermoede en onvermoede luister tot zijn recht te laten komen. Geboren Bredanaars die hun stad ook wel eens op papier willen zien fonke len, moeten zich niet laten weer houden om alvast een fonds te stichten zodat ik mij over een tijdje, ongehinderd door finan ciële zorgen, over Breda kan bui gen." Wat bracht het afgelopen jaar? „Mijn roman De maaier is onlangs verschenen. De hoofd persoon in dit boek heet John Melville, hij leidt als beroepsdob belaar een rondreizend bestaan FOTO GERHARD JAEGER en hij is iemand die met een onor thodoxe inzet de overtuiging levend wil houden dat de onder linge verhoudingen tussen men sen, mensen en dingen, schepsels en de schepping, een soortgelijk gewicht hebben dat niet te door gronden is voor de filosofie, ethiek, psychologie en andere 'realistische' pogingen om choco la te maken van deze wereld. Alleen een 'bezielde' verbeelding is in staat om een glimp, vleug, gerucht op te vangen van dat soortelijke gewicht." Je werkt nu aan een omvangrijk project. „Het komende jaar, en waar schijnlijk ook 1997 en 1998 zullen voor mij in het teken staan van De nacht van het feestbanket met als hoofdpersoon de 16e eeuwse schrijver F. Rabelais. In een note- dop: op Vastenavond in 1552 is er een banket waarop een geani meerd gezelschap van vrienden Rabelais voor zijn leven en werk zal eren en toejuichen. In de stemming waarin hij op weg gaat naar het banket maken alle ver trouwde mensen en taferelen al een onwezenlijke indruk. Tijdens het zeer levendige banket wordt dat er niet beter op en thuisgeko men valt hij in slaap en hij droomt drie lange, onvergetelijke dromen waarin hij op het einde van de 20ste eeuw langs de plaat sen en steden reist die in zijn leven en boeken een rol hebben gespeeld.' Carl Friedman CARL FRIEDMAN „Internationaal doorgebroken? Dat is een groot woord. Mijn debuut Tralievader is inderdaad lovend ontvangen in de Verenig- - de Staten. Het komende voorjaar verschijnt daar ook Twee koffers vol. Maar Amerika is de wereld niet. De landen waar mijn boeken niet worden gelezen, zijn in een verpletterende meerderheid. Een onverdeeld genoegen is zo'n uit gave in het buitenland trouwens niet. Je wordt steeds aan je jasje getrokken door de uitgever en de vertaler, je moet de tekst uitvoe rig corrigeren, je wordt afgeleid van je eigenlijke werk. In het voorbije jaar is er weinig uit mijn handen gekomen. Mijn moeder, in februari ernstig ziek gewor den, is in september gestorven. Ik werkte aan een roman, maar op het dieptepunt van haar ziekte heb ik die terzijde gelegd. Na haar dood ben ik begonnen aan een bundel korte verhalen, die waarschijnlijk in het najaar 1996 verschijnt en die hoogstwaar schijnlijk De grauwe minnaar zal heten. Anders dan in mijn vorige werk speelt de tweede wereldoor log in deze verhalen geen rol van enige betekenis." Dat is een nieuwe ontwikkeling: het korte verhaal? „Het schrijven ervan bevalt me goed. Misschien blijf ik aan het genre hangen. Voor lange romans vol psychologische hoogstandjes heb ik het uithoudingsvemogen niet. Romans zijn in de mode, ik weet het. Maar ik heb besloten me niets van die mode aan te trekken. Waar ligt mijn kracht? Die vraag Maria Stahlie MARIA STAHLIE „Breda heeft altijd een bijzonde re plaats ingenomen in mijn boe ken, hoewel ik vrees dat het in mijn nieuwe boek voor het eerst niet zal voorkomen. Het is de plaats van mijn jeugd en ik gebruik die als een geïdealiseerde provinciestad waar armoede niet bestaat en waar de verbeelding de vrije loop kan nemen." Je roman 'Het beest met de twee ruggen' (1994) was redelijk suc cesvol. „Het was het eerste boek dat niet meteen na het verschijnen van de recensies van het publieke toneel verdween. Ik werd in 1995 tot tweemaal toe op een longlist geplaatst (Ako en Libris), dat wil zeggen: ik werd in 1995 tot twee keer toe verleid om me te gaan voorstellen hoe ik 100.000 gulden al dan niet verantwoord over de balk zou gaan gooien. Het mocht niet zo zijn. Maar een filmproducent heeft een optie genomen op de roman. Als het boek verfilmd gaat wor den (door de producent van o.a. Mira, een Vlaamse film met veel naakt erin die ik in 1971 samen FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP met een paar vriendinnen in het Luxor-theater ben gaan bekij ken), als het boek ooit verfilmd wordt.., dan zal Breda toch een van de locaties moeten zijn. Hoewel het schrijven van boeken zo nu en dan een eenzame, moei zame bedoening is, staat er gere geld iets tegenover dat een mens weer voldoende energie geeft en inspiratie om opnieuw aan de slag te gaan. In het voorjaar van 1995, om precies te zijn in april, mei en juni, heb ik drie maanden op een Grieks eiland gewoond, waar ik heb gewekt aan de voor bereidingen van een roman die zich op dat eiland moet gaan afspelen. Honderd deuren, zo gaat de roman heten, naar de Kerk met de Honderd Deuren, het pronkstuk van het eiland. Ik ben in het najaar van 1995 met schrijven begonnen en heb zojuist het eerste deel voltooid. Het boek zal o.a. gaan over het complexe evenwicht tussen de eilanders, de Atheners die het eiland exploiteren, de buiten landse avonturiers die er een vas te woonplaats hebben gevonden en de vreemdste eenden in de bijt, de toeristen. Ik hoop de roman in juni of juli van 1996 te voltooi- FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP vind ik interessanter dan: Wat wordt er van mij verwacht? In Nederland verschijnen jaarlijks nogal wat onleesbare romans waarvan mensen die ervoor heb ben doorgeleerd ons willen doen geloven dat het meesterwerken zijn. Zulke slechte romans gaan als warme kadetjes over de toon bank, terwijl bijvoorbeeld een prachtige dichtbundel door geen hond wordt gekocht. Neem nu Anton van Wilderode. Hij heeft het leven van keizer Karei V in bijna honderd schitte rende verzen beschreven. Wie kent het werk van Van Wiirode? Die man is verdoemd, want hij is niet alleen dichter, maar Belg en priester op de koop toe. Een dich tende priester. Notabene uit Bel gië. Onmodieuzer kan het niet. Schopenhauer zei het al: Het publiek is zo onnozel dat het lie ver nieuwe boeken leest dan goe de." Twee boeken en twee films. Wat is je ervaring met de filmwereld? „De verfilming van Tralievader kwam dit jaar gereed. Met Nederlandse acteurs onder regie van Danniel Danniel, een Israeli. Na het zien van de film heb ik gehuild. Van ontroering of teleurstelling? Dat laat ik in het midden. Wat de verfilming van Twee koffers vol betreft, onder regie van Jeroen Krabbé, daar voor ligt het scenario klaar. Het werd geschreven door Edwin de Vries. Ik vind het vleiend dat mijn boeken worden verfilmd, maar ik bemoei me er helemaal niet mee. Film is ten slotte mijn vak niet. Het is mij om het schrij ven begonnen en het blijft mij om schrijven te doen." LAMBERT GIEBELS „Het jaar 1995 heeft voor mij als schrijver in het teken gestaan van mijn biografie over de naoorlogse staatsman Beel, waarop ik in sep tember ben gepromoveerd. Voor de aanpak heb ik steun gezocht bij de uitspraak van Hella S. Haasse: de biografie is een lite rair genre, al vertellend heb ik geprobeerd het levensverhaal van Beel te ontrafelen." De kritieken die ik las, waren uiterst lovend. „Aanvankelijk ging de publiciteit naar de zogenoemde Greet Hof- mans-affaire, zelfs de roddelpers stortte zich op mijn 'onthullin gen'. Het nieuwe blad Party schreef: 'Oorzaak van de nieuwe golf verdriet op Soestdijk is de enorme publiciteit rond de vorige week in de boekhandel versche nen biografie: Beel. Van vazal tot onderkoning.' Het blad wist ook te vermelden dat een hoffunctio naris er getuige van was 'hoe Juliana zich, met tranen in de ogen, in de armen van Bernhard koesterde'. Uit dit laatste blijkt dat mijn boek op Soestdijk niet louter verdriet heeft veroorzaakt, maar ook de liefde heeft doen opvlammen tussen twee hoogbe jaarde echtlieden. In dag- en weekbladen kreeg mijn vuistdikke boek gelukkig ook aandacht. Als hoogste lof beschouw ik de uitspraak van Martin Ros in KRO's Ik heb al een boek: 'Een biografie die leest als een roman'. De vakspecialis ten kunnen de verhalende trant van mijn proefschrift waarderen en de wetenschappelijke waarde ervan betwisten zij niet. Erkend wordt dat ik een staatsman uit de schaduw heb gehaald, waarin Beel zich bij zijn leven bewust had teruggetrokken, zonder wie de politieke ontwikkeling in Nederland na de oorlog niet goed te begrijpen is. De grootste vol doening voor een schrijver is dat het boek is uitverkocht, een nieu we (paper-back)uitgave is in de maak." FOTO DE STEM JOH AN VAN GURP Voor u is 1995 een oogstjaar? „Ik mag content zijn dat uitge verij De Geus mijn bundel Indo nesische verhalen Taboe op Bali (1987) heeft opgenomen in de bekende Geuzenpockets. Op 17 augustus 1995, de viftigste ver jaardag van de onafhankelijk heid van Indonesië, verscheen een ander boek waar ik de hand in heb gehad, de vertaling van Revolt in paradise van de Ameri kaanse Muriel Pearson. Samen met de Bredase radiodiagnost en Indonesianist Peter van Wiechen heb ik het initiatief voor deze vertaling genomen. Die was er nog, niet omdat de schrijfster zo'n negatief beeld geeft van ons, Nederlanders. Met Van Wiechen heb ik in Indonesië onderzoek gedaan naar de achtergrond van het boek en de schrijfster en samen met twee vrienden, Jan Beerens en de Bredase Ineke Wortelboer, hebben we het ver taald. In haar boek beschrijft Pearson, die leeft onder haar geadopteerde Balinese naam Ketoet Tantri, haar leven op Bali in de jaren dertig, haar lotgevallen tijdens de Japanse bezetting en haar bijdra ge aan de onafhankelijksstrijd van de Indonesiërs. Wat staat er op het programma voor de komende jaren? „Een schrijver mag nimmer op zijn lauweren rusten. Meteen na de promotie heb ik weer het boek ter hand genomen waarmee ik al 15 jaar worstel, omdat ik daarin wil proberen van heden uit de Nazi-top herkenbare mensen van vlees en bloed te maken. Werkti tel: Speer, Hitlers Faust. In het verschiet ligt nog het co-auteur- schap (met de Australisch/ Nederlandse historicus Bob Her- ing) van een biografie van Soe- karno, over wie nog nooit een Nederlandse biografie is versche nen. Soekarno was bijna vijftig jaren 'Nederlands onderdaan' en placht tot het einde van zijn leven in het Nederlands te vloeken en te dromen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17