Bulderende bassen en zoetgevooisde tenoren de stem 'Consolideren van het goede uit het verleden' aiimeerl ioi Hulst Hans Smout, de cantor van Bergen op Zoom [lijft 'erneuzen Don Kozakken Koor Rusland treedt op in Antwerpen en Breda Trainers verlengen contract Marcel Nikolajewitsj Verhoeff (zonder muts), dirigent van het Don Kozakken Koor, vliegt af en toe uit Moskou naar Nederland voor een repetitie van het Bredaas Mannenkoor. „Er waren evenveel soorten Kozakken als er grote rivieren zijn in Rusland. hoor Hans Rooseboom Marcel Nikolajewitsj Verhoeff wedt dezer dagen twee maal in eda op. Het kerstnachteoncert ®et het Bredaas Mannenkoor in e Grote Kerk is inmiddels ach- ,er rug, het tweede optreden s met het Don Kozakken Koor «island, zondagmiddag in het Chassé Theater. an beide koren is Marcel Ver- °eff dirigent. Hoewel zijn Don Kozakken inmiddels internatio naal zijn doorgebroken en overal succes hebben, heeft Marcel Ver hoeff zijn banden met het Bred aas Mannenkoor niet verbroken. „Ik blijf zeker doorgaan met het koor in Breda," aldus Verhoeff, die met zijn rasechte Don Kozakken volle congrescentra in Frankrijk en Duitsland trekt. „Via het Bredaas Mannenkoor houd ik muzikaal een voet aan de grond in Nederland. Af'en toe vlieg ik uit Moskou naar Neder land om in Breda een repetitie te kunnen leiden." Marcel Nikolajewitsj Verhoeff: een Nederlander in Moskou, een Kozak onder de Kozakken. Zijn Russische tweede naam is geen bluf. Marcel Verhoeff is officieel Kozak geworden. Hoe is het mogelijk dat een Nederlandse koordirigent dit overkomt? „Na mijn studie aan de conser vatoria van Den Haag en Brussel was ik zanger en dirigent," aldus de 39-jarige Verhoeff. „Vanaf 1984 was ik onder meer verbon den aan een koor dat gespeciali seerd was in Russische muziek. Mijn affiniteit met die muziek liep uit op een studiebeurs voor Moskou, bedoeld om mij verder in die muziek te verdiepen, voor al in de oude liturgische en klas sieke koormuziek. Tijdens een concert in Moskou dat ik leidde waren er men sen van het Don Kozakken Koor aan wezig. Die waren op zoek naar een geschikte dirigent. Ze wilden het beroemde koor opnieuw oprich ten." Tradities Dat was in 1988. Het waren de nada gen van het com munisme. Het oude systeem was nog aan dè macht, maar het wankel de. Overal staken de oude tradities voorzichtig de kop op, zoals de gods dienst en al die andere Russische verschijnselen die door de revolutie waren onderdrukt maar niet vernietigd. Ook de Kozakken mochten weer. Het beroemde Don Kozakken- koor van Serge Jaroff was in 1921 buiten de Sovjet-Unie opgericht. Dat koor groeide uit tot een anticommunistisch bol werk in ballingschap. Het trok als de hoeder van het echte Rus land over de-wereld. Jaroff over leed in 1985 in de VS. In Rusland ontstond het idee om het koor FOTO JORIS VAN BENNEKOM nieuw leven in te blazen. Marcel Nikolajewitsj:. ^Kenne lijk waardeerden ze de wijze waarop ik omging met muziek, mijn benadering van de muziek. Ze vroegen of ik dirigent van het nieuwe Don Kozakken Koor wil de worden. Daarvoor was het echter noodzakelijk dat ik Kozak was. En zo geschiedde het dat ik Kozak werd, in de rang van kapitein, tijdens een officië le plechtigheid in Krasnodar. Misschien komt het omdat ik intuïtief een sterke voeling heb met de Slavische ziel. Misschien ben ik een Rus. Als ik in reïncar natie zou geloven, dan wist ik zeker dat ik in een vorig leven Rus ben geweest." Zingt hij trouwens zelf mee met zijn zes tien Kozakken - 'die overigens op volle 'oorlogssterkte' klinken alsof ze met 100 zijn? Verhoeff heeft immers zelf een zangoplei ding? „Nee, ik zing niet mee. De man nen zijn gereputeerde operazan gers, die engamenten hebben in operahuizen over heel Europa. Ze zijn wel allemaal afkomstig uit Rostow en andere steden aan de Don. Het is mijn taak om dit ensemble tot een eenheid te dwingen voor onze concerten en cd-opnamen. Ik moet ze overi gens niet met al te harde hand behandelen, want daar zijn ze na eeuwen van tsarisme en commu nisme overgevoelig voor." Is dit Don Kozakken Koor Rus land nu het enige echte? Verhoeff: „Wij zijn de enige ech te. Er zwerven heel wat Kozak ken-koren door Europa. De ver warring over al die koren is het gevolg van de verscheidenheid aan Kozakken. Want er waren evenveel soorten Kozakken als er grote rivieren zijn in Rusland. Kozakken zijn geen apart volk. Zij zijn etnische Russen, maar al in oeroude tijden waren het mensen die weigerden zich op een vaste plaats te vestigen. Het woord Kozak is afkomstig uit het Mongools en betekent 'vrije mens'." Feesten De Kozakken trokken in grote groepen langs de Russische rivieren, zoals de Don, de Wolga en de Oeral. De Don-Kozakken, Wolga-Kozakken en Oeral- Kozakken waren jagers en vis sers, rovers en dieven, voor land bouw hadden ze geen tijd, ze hielden van feesten, drinken, dansen en zingen. En vooral door het zingen zijn ze befaamd geworden. De Kozakken beschikken tradi tioneel over de diepste bassen ter wereld. Maar ook heel hoog en zoetgevooisd zingende teno ren brengen de Kozakken voort. Er blijkt een overweldigende nieuwe belangstelling voor deze zangers te, bestaan. „In Berlijn speelden we in het ICC, het Internationaal Congres Cen trum, voor 5000 toeschouwers; er moesten er 2000 weggestuurd worden." Het Don Kozakken Koor dat 'zaterdag in Antwerpen en zon dag in Breda zingt brengt een mengeling van werelds en religi eus repertoire, zowel a capella gezongen als begeleid döor de virtuoze instrumentalisten van het Moskous Festival Ensemble. Kalinka Natuurlijk staan Kalinkaen Schwarze Augen als publiekslie velingen op het programma. Verder nummers als O nacht, Aan de Don, De sneeuwstorm vliegt over de weg, Hymne van het Donkozakkenleger en een aantal kerstliederen. De muziek is afwisselend diep-melancho- lisch en vrolijk-opzwepend, in een afgewogen balans. Zowel het koor als het orkest zijn erg sterk in gezamenlijke crescendi en dim'inuendi. Van het koor zijn op het label Koch/Schwann enkele cd's ver schenen, waarop de kundighe den van deze Russische zangers uitstekend zijn te beluisteren. Maar een live optreden van het Don Kozakken Koor is voor lief hebbers het neusje van de zalm. Want zijn ze eenmaal op dreef, dan raakt het gezelschap muzi kaal in trance, aangevuurd door hun aangenomen Nederlandse voorman. I Het Don Kozakken Koor Rusland en het Moskou Festival Ensemble o.l.v. Marcel Nikolajewitsj Ver hoeff. Zaterdag 30 december De Arenberg in Antwerpen (20.15 uur), zondag 31 december Chassé Theater in Breda (14.30 uur). VRIJDAG 29 DECEMBER 1995 DEEL I FOTO DE STEM/BEN STEFFEN fCEMBER 1995 C2 ■P zoetjesaan van start in izense Racketcentrum In oule van vijf afgewerkt sBierings en Michel Ver' >eg Gert-Jan Louweret met lerwijl hij eerder reekshoofd Nijsten al had bedwongen UITSLAGEN MANNEN ENKELSPEL Ido van Poecke-Boas Bierine. s c 1 de Bue-Boas Bierings 4-6, Bart ri]s-Guido van Poecke 4-7 v. Beny IJsebaert-Kees Kommers or de Jonge-Gert-Jan Louweret ennis Bommelijn-Donny Hofman .ees Kommers-Jurgen de Bakker k Riny Deij-Ben Kint 5-7. Dick Vrolijk-Frans Piessens 7- en Hoek-Bram van Dijk 2-8 Her k Wieske-Willy de Bnijn 3-11 DUBBELSPEL Knibbeler/Van Halteren- Ibdwards van Muyen 6-7. I: Van Leeuwe/Risseeuw-Bleven- Van Quekelberghe 5-7, Van LeeU- sseeuw-Houg/Hamelink 7-9 I 25+: Van de Ven/De Waal-De elaere/Tissink 0-16. VROUWEN ENKELSPEL bdy Blokland-José de Wit 4-7 r DUBBELSPEL j: De Jong/Sterrenberg-Huis/Adri- ■ns 7-7, Bos/Veraart-Huis/Adri- ■ns 6-7. 5+: Van Tiggelen/Van der Klok- |er Ham/Manie 10-3, Scheele/Die- A-Wijland/Van Wijck 6-4, Walra- loug-Zweemer/Leeuw 8-5. J 25+: Den Hamer/De Jonge-De :k/Dankaart 9-7. GEMENGD DUBBELSPEL l+: De Bruijn/Harms-Van de Vel- Tan Tiel 7-6. J5+: Cevaal/Van Kerkhoven-Blanc- t/Van Pamelen 6-7. ernooi in Den Dullaert te zich voor de halve finales UITSLAGEN JONGENS [Jen met 17 jaar: tweede ronde: Bart iCeersmaecker-Laurens de Kort 9-2, QMaas-Joris de Bakker 6-3; kwartfi- Bart de Keersmaecker-Koos 'erda 6-1, Tom Huis-Jan Maas 9-4, [stof Morjaen-Tim Sercu 7-4, Pascal li Poecke-Dennis van Dam 10-1. [J en met 15 jaar: eerste ronde: Dennis t Dam-Bart Knaapkens 11-4, Peter Ijager-Christoph de Clippeleir 6-3; iede ronde: Pascal van Poecke-Koen de Berg 10-2, Klaas Alberda-Den- van Dam 5-4, Juriaan de Vliegher- in Bosman walk over De Vliegher, is de Bakker-Bart Voermans 16-1; irtfinale: Bart Cornelissen-Juriaan iegher 11-1, Joris de Bakker-Tom issens 5-4. en met 13 jaar; tweede ronde: Jan essens-Jelle Ingels 9-4, Jordy de Iriepper-Emanuel Hamelinck 11-0, |olas Verbrugge-Dimitri de Block 9- wartfinale: Jan Claessens-Krijn de les 7-3, Nicolas Verbrugge-Jordy de jhepper 7-3. it en met 11 jaar: tweede ronde: Job jels-Arjan de Moor 15-0, Hendrik de |er-Bart van Remortel 7-2; kwartfi- fe: Krijn de Vries-Steven van de Peyl r en met 9 jaar: Joost de Vries-Alwin [Schepper 9-2. 1 MEISJES ii en met 15 jaar: kwartfinale: Fanny [ol-Jacqueline Verhaegen 5-4, Inge jule-Karina van Damme 9-3. t en met 13 jaar: kwartfinale: Jac- eline Verhaegen-Tanja Verstraeten -0, Deborah Morcus-Crétienne Huis- in 11-0; halve finale: Beatrix Verhae- h-Deborah Morcus 6-0, 6-0. Grote Gids Door Hans Rooseboom Achter de naam Hans Smout houdt zich al tientallen jaren een onver moeibare muzikant schuil. De naam is verbonden met de stad Bergen op Zoom en met een muzi kaal gezelschap dat luistert naar de moeilijke naam Hortus Musicus Religiosus. Hans Smout is een geboren en getogen Bergenaar (1943). Hij leidt de Hortus Musicus Religiosus, kortweg HMR, sinds 1962, toen hij nog geen 20 was. Maar op nog jeugdiger leeftijd (12) was hij al hulporganist in de kerk van de H. Maagd - nu stadsschouwburg. Het hele jaar door zorgt HMR voor kerkelijk gebonden muziek in Bergen op Zoom. Het hoogtepunt van het jaar is steevast het Kerstconcert. De vocale en instrumentale leden van HMR wor den dan versterkt met professionele solozangers en een stoet van strijkers en blazers van het Tilburgs Conserva torium. Hans Smout is als docent aan dat conservatorium werkzaam. Het kerstconcert van HMR springt er ieder jaar opnieuw uit tussen de tien tallen soortgelijke concerten in stad en land. Het opvallende schuilt in de programmering. „Ik wil geen platgetreden paden bewandelen," is het uitgangspunt van Hans Smout. „Het Weihnachtsoratori- um doen wij dus niet, want dat doet iedereen. Wij zoeken liever onbekend werk. Gisteravond was het weer zo ver: het drukbezochte Kerstconcert in de Gro te of St. GertrUdiskerk in Bergen op Zoom. „Wij geven ons concert bij voorkeur tussen Kerst en Nieuwjaar", zegt Hans Smout. „Vóór kerstmis is het hoogtij, daarna valt opeens alles stil. Daar stappen wij in. Gelukkig komt niemand anders op het idee om een kerstconcert na Kerstmis te geven. Het kan trouwens nog langer, want officieel duurt de kersttijd tot een week na Driekoningen." Cantoraat Hans Smout, dat staat er op het bord naast de voordeur van de woning van Hans Smout in het cen trum van Bergen op Zoom. Wat betekent dat bord? „Dat betekent dat hier de cantor woont." En wat is een cantor? „Cantor betekent zangmeester of koorleider. Het komt van het Latijnse cantare (zingen). Vroeger, in de tijd van Bach, was de cantor een koorlei der met strenge liturgische binding. Tegenwoordig is het iemand die muziek uitzoekt en die muziek litur gisch inpast." Wat voor muziek kiest een cantor in deze tijd? „Ik verzorg de muziek voor een grote stadsparochie, van. 18.000 zielen. Die komen weliswaar niet allemaal naar de kerk, maar het zijn er toch veel. Je moet dus divers zijn in je muziekkeu ze. Ik kies soms vernieuwend repertoi re, ook Nederlandstalig. Daarnaast heb ik een Schola Cantorum die Gre goriaans zingt. Ik hecht belang aan het consolideren van het goede uit het verleden." Wat is nu eigenlijk de Hortus Musicus Religiosus? „HMR bestaat uit ongeveer 100 leden, zangers en instrumentalisten. Iedere zondag verzorgt ons koor de eucharis tieviering in de Gertrudiskerk. Bij de grote kerkelijke feesten komt het orkest erbij en proberen wij een uit zonderlijk werk uit te voeren. Dat is een hoop werk, maar gelukkig zijn er leden bij die zo enthousiast zijn geworden dat ze muziek zijn gaan stu deren. Die zijn beroepsmusicus geworden, dus ik hoef niet alles alleen te doen." U brengt ieder jaar een uitzonderlijk kerstconcert. „Ik wil graag iets aparts, geen platge treden paden. Dit jaar hebben we muziek uitgevoerd van een aantal col lega's van Johann Sebastian Bach, Thomascantoren die voor en na Bach, tussen 1600 en 1800 'actief waren in dezelfde functie. Typerend voor ons koor is dat wij tot op heden onuitgege ven muziek uitvoeren. Hoe komt u aan die muziek? „Gewoon zoeken. Er is nog heel veel te vinden in bibliotheken. In Barcelona bijvoorbeeld hebben we prachtige Spaanse muziek gevonden. Daaraan hebben we een paar geleden ons kerst concert gewijd. Hetzelfde hebben we een keer gedaan met onbekende Fran se muziek. En vorig jaar muziek die we in Brussel vonden. Allemaal onuit gegeven muziek, of muziek die alleen in die tijd is uitgegeven en daarna ver geten." Is er in Bergen op Zoom sprake van een rijke, doorlopende muziektradi tie? „Nee, dat kun je niet zeggen. Mis schien als de stad rijk gebleven zou zijn. In de 15e/16e eeuw heeft Bergen op Zoom een tijd kunnen profiteren van wat eigenlijk Antwerpen toek wam. De haven van Antwerpen was toen geblokkeerd. De bekende compo nist Jacob Obrecht kwam hier van daan. Maar de stad is daarna verval len. Een stadspaleis als het Markie zenhof was eeuwenlang als kazerne in gebruik. Bergen was een garnizoens stad, en de aanwezigheid van militai ren betekent altijd muziek. Dat leidt tot harmonieën en fanfares. In de l9e eeuw raakte Bergen overi gens sterk in zich zelf gekeerd. De bevolking was wars van vernieu wingen. Bijvoorbeeld de spoorlijn naar Antwerpen, die wilde men niet langs Bergen op Zoom, en dat werd dus Roosendaal. Er bestond ook een afkeer van vestiging van industrieën, waardoor een bedrijf als Liga naar Roosendaal ging. De Bergenaar is honkvast. Ik zou er niet aan moeten denken om in Til burg te wonen, hoewel ik daar al zo veel jaren dagelijks moet zijn. Een Bergenaar heeft ook een sterk zelfbewustzijn, zoals blijkt uit onze carnavalsviering. Daar heb ben wij liever geen vreemden bij. Een Bergenaar als Ed Nijpels zal altijd carnaval hier blijven vie ren." Hans Smout was een aantal jaren onderwijzer aan een lagere school, voordat hij helemaal voor de muziek koos. In 1970 studeer de hij aan het conservatorium in Tilburg af als koordirigent, in 1973 als solozanger (bas). Hij is actief als dirigent, zanger, docent, jurylid en gecommitteer de bij examens. Dat is, kortom, een heel leven in de muziek. Zou u iemand anders aanraden om in de muziek te gaan? „Ik wil niet negatief klinken, en iedereen die getalenteerd en vooral gemotiveerd is gun ik een muziekopleiding. Maar in het. algemeen zou ik het niemand aanraden. De markt is verza digd met afgestudeerden van kunstvakopleidingen. En ver der wordt 85 procent van de muziekstudenten later leraar, en het leraarsambt heeft al lang niet meer de status die het vroe ger had. Een studie in de muziek is niet meer zo probleemloos als vroeger." Hans Smout voor zijn koor: „De Bergenaar is honkvast en heeft een sterk zelfbewustzijn." Van onze sportmedewerker Goes - Diverse voetbal clubs zijn er in geslaagd het contract met hun trai ner te verlengen. Oefen- meester Ad Vermeulen zal ook in het seizoen 1996- 1997 aan Robur verbon den blijven. Beide partij en waren het er snel eens over de verlenging van het contract met één jaar. Kees Hagestein uit Zierik- zee, bezig aan zijn tweede seizoen bij Luctor'88 in Heinkenszand, heeft even eens besloten zijn verbinte nis met een jaar te verlengen. Met dit besluit is het Luc- tor'88-bestuur erg gelukkig- „Het geeft een stuk rust bin nen de vereniging en kom zeker voor de eerste selecti de continuïteit ten goede. Kees Zwamborn uit Kioe- tinge blijft ook het volgend jaar trainer van SHO. En da zeer tot tevredenheid van bestuur en supporters van Zuid-Beijerlanders, momenteel ongeslagen ranglijst aanvoeren van in tweede klasse van KNVB-zaterdagvoetbal. Bert Wilting heeft zijn con tract met afdelingstweede klasser SV Sluis met een jaar verlengd. De in .^hihPP woonachtige trainer-sp is in Sluis bezig aan tweede seizoen. Sluis-v zitter Giel van Westen ga kennen blij te zijn met ae verlenging van het cont „Bert heeft met succ? 1igt verjonging doorgevoerd, goed bij de spelers en d het voor een bestuur met moeilijk om tot een m verbintenis te komen, Van Westen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15