'Ik streef naar een lange carrière' DE STEM Divers popjaar zonder échte uitschieters Brede muziekkeuze Hoofdstad Operette Jaarwisseling èn nummerwisseling. Bredase zangeres Maxine wil na debuutsingle geleidelijk naar de top Bellen? Even tot tellen. PüüÉl Verkopers, recensenten, programmeurs en dj's kiezen hun favorieten F" Je mag wel zeggen dat onze omroep de laatste vijfjaar zichtbaar wat ka- tholieker is geworden." Gerrit Braks, voorzitter KRO Gids WOENSDAG 27 DECEMBER 1995 DEEL D Haar debuutsingle 'A love so beautiful', een ballade van Roy Orbison, ziet de Bredase zangeres Maxine als een belo ning voor zeven jaar hard werken aan haar carrière. Met de bekende Peter van Asten en de Amerikaan Tom Salisbury sinds zeer kort als vaste producenten plus Michiel van Praag als manager, lijkt niets een glanzende loopbaan in de weg te staan. Maxine, die in het dagelijks leven Gon- ny Buurmeester heet, wil het wel op haar manier doen, de weg van de gelei delijkheid. Van een snel succes via Henny Huis mans 'Soundmixshow' wil ze niets weten. „Nee, ik doe liever iets waar ik trots op kan zijn," klinkt het zelfbewust uit de mond van de 25-jarige Bredase. Door Jacques Hendriks Wie tegenwoordig droomt van een carrière als zanger of zange res, sluit zich bijna automatisch aan bij het leger der 'sound mixers'. Want sinds Henny Huis man zijn grenzen verlegde en op de televisie overschakelde van playbackshow naar soundmix show, lijkt dat programma het juiste kompas op de kortste weg naar de roem. Kijk maar naar Gerard Joling, kijk maar naar Marco Borsato, In Breda woont een jonge vrouw, Gonny Buurmeester, die het ook als zangeres wil gaan maken. Zeven jaar werkt ze al keihard aan het verwezenlijken van die droom, eerst onder de artiesten naam Bojanna, de laatste tijd als Maxine (spreek uit Meksien). Maar ook al kreeg ze zelfs een keer een uitnodiging om rechtst reeks, dus zonder regionale voor ronde, bij Huisman op te treden, dat weigert de Bredase. „Ik wil absoluut niet aan de soudmixshow meedoen," zegt ze stellig. „Want dan ben je de Nederlandse puntje-puntje en dat blijft je jaren achtervolgen. Bovendien, hoeveel artiesten zijn zo echt doorgebroken? Ik doe het op eigen kracht, het is niks om een grote naam te 'gebruiken'. Nee, ik doe liever iets waar ik volledig zelf achter sta, waar ik trots op kan zijn." Als je Maxine zo hoort praten, dan kun je bijna niet geloven dat ze tot voor een paar jaar geleden met een minderwaardigheids complex rondliep. Zingen deed ze haar hele leven al („Vanaf dat ik kon praten," merkt ze lachend op), in navol ging van haar moeder en tante die als de Young Sisters enkele decennia geleden furore maakten en onder meer in de toen razend populaire Rudi Carrellshows opt raden. Uiterlijk Maar haar uiterlijk, daar was Gonny Buurmeester helemaal niet blij mee. „Ik was klein, dik en had helemaal verkeerd haar, allemaal krulletjes. Ik was net een varkentje," zegt ze nu bijna sarcastisch. Dat mag best, want door het ver lies van wat kilo's en een ander kapsel (dankzij haar zus, die kap ster is) heeft ze een metamorfose ondergaan waar absoluut niet mee te spotten valt. „Nu zit ik lekker in mijn vel. En als je ouder wordt, word je vanzelf zekerder, omdat je beter weet wat je wel en wat je niet kan." Ondanks die verlegenheid wist Maxine, toen nog Gonny, al vroeg wat ze wilde wat de muziek betreft. „Toen ik een jaar of dertien was en al mijn klasgenootjes dweep ten met de Dolly Dots, luisterde ik naar Al Jarreau. Ik ben altijd gek geweest op 'Amerikanen', zoals bijvoorbeeld George Bens on. Ik heb ook twee jaar zangles gehad van Deborah Brown, een Amerikaanse jazz-zangeres die in Antwerpen woont. Het knappe van de Amerikanen vind ik al die foefjes in hun zingen. Dat pro beer ik ook. Ik wil ze niet imite ren, maar kijken of ik kan wat zij ook kunnen. En zo houd je je stem ook soepel." Solo Na een schoolorkestje en nog een bandje ging Gonny Buurmeester al snel op de solo-tour. „Maar omdat ik te verlegen was om te zeggen 'kijk eens hoe geweldig ik ben', durfde ik niet naar produ cers te stappen met opnamen van mezelf. Dus deed mijn moeder dat, die ook nog veel mensen uit die wereld kende van vroeger. Aan haar heb ik heel veel te dan ken, dankzij mijn moeder ben ik nu waar ik ben." „Een paar jaar geleden had ik dit nog niet aangekund," zegt ze over het vraaggesprek, dat ze noch tans professioneel ondergaat. „Inmiddels heb ik zelfs ook al bij Jan Rietman op Radio Noordzee' een interview gehad. Had ik dat twee jaar geleden moeten doen, dan was ik spontaan tegen de grond gegaan." Nadat ze een loopbaan als zange res op cruise-boten al snel op had moeten geven („Ik werd zo vrese lijk zeeziek, dat ik niet eens kon optreden"), ging Maxine zich concentreren op het vastleggen van muziek. „Ik heb zoveel demo's gemaakt, daar zou je zo twee CD's mee kunnen vullen. Radio A love so beautiful werd dus na vele pogingen haar eerste echte single, en al bereikte het nummer de hitparade niet, ze is er tevre den over. Op de radio is haar single bijvoorbeeld veel gedraaid, zegt Maxine. „Hij is goed ontvan- Maxine: Wat voor mij telt, is dat de mensen naar mijn stem lui steren, naar mijn muziek.foto de stem/johan van gurp gen, al had ik de pech ddt Micha el Bolton met hetzelfde nummer aan kwam zetten. Maar het was ook niet de bedoeling dat dit meteen een knaller van een hit zou worden. Tuurlijk, zou mooi meegenomen zijn geweest, maar zo werkt het niet. Niemand heeft met z'n eerste plaat een grote hit, ook Gordon en Marco Borsato niet, hoor. Die hadden al van alles geprobeerd voordat ze echt doorbraken. Zo'n eerste single is meer een opstapje, zodat ze in Hilversum je naam kennen." Dat haar vorige producer Gerard Stellaard met een nummer van Roy Orbison (plus Jeff Lynn) op de proppen kwam, wil niet zeg gen dat Maxine een fan is van de in december 1988 overleden Caruso van de Rock Roll. „Ik houd helemaal niet van Roy Orbison," zegt ze tot grote schrik van de verslaggever. „Maar toen ik dit nummer hoorde, vond ik het toch wel aardig. Het is gewoon heel mooi geproduceerd. Ais ik het helemaal niets had gevonden, zou ik het ook niet gezongen hebben. Die vrijheid heb ik gelukkig wel. Sta je niet achter een nummer, dan kan je je gevoel er ook niet in leggen en dat horen de mensen meteen." Goed team Volgend jaar februari gaat Maxi ne de studio weer in, met haar nieuwe producers, Peter van Asten en Tom Salisbury en in de rug gesteund door manager Chiel van Praag. „Ik heb nu voor het eerst een heel goed team om me heen," zegt ze trots. „Het is namelijk best een moeilijk repor- toire dat ik wil zingen. Het moet niet te eenvoudig zijn, maar ook weer niet te Amerikaans." Wat Maxine wil, zit in de buurt van grote dames uit de Amerikaanse showbizz, zoals Barbra Strei sand, Whitney Houston en Donna Summer, maar nogmaals, die wil ze niet imiteren. „Het mag ner gens op lijken, ik wil een eigen stijl," benadrukt ze. In de studio neemt Maxine straks voorlopig vijf nummers op, waar van een of meerdere als single op de markt komen. En zit dè hit erbij, dan komt er zelfs een 'gro te' CD uit. „Maar," zo verzekert Maxine, „het gaat mij niet om de roem, om de bekendheid. „Wat voor mij telt, is dat de mensen naar mijn stem luisteren, naar mijn muziek. Dat ik erkenning krijg na zoveel jaren hard wer ken. Zoveel mensen hebben ai tegen me gezegd dat ik er nooit tussenkom, en dan kan ik straks zeggen: 'Zie je nou wel, als je maar doorzet, als je maar wilt'. Dat is ook mijn wens voor 1996, dat mijn naam bekend wordt, dat we langzaam aan verder komen. Want ik streef naar een lange carrière en die kun je beter stapje voor stapje opbouwen." Roosendaal. Schouwburg De Kring. Jubileumconcert door de Hoofdstad Operette. Solis ten: Arnold van Bezuyen, Wil- ma Bierens, Eveline Overtoom, Frans Kokkelmans en Dick Schaar. Koor en orkest onder leiding van Walter Althammer. Gehoord zaterdag 23 dec. Nog te horen 4 januari in Ooster hout. Door Sjef Huismans De Hoofdstadoperette beweegt zich over het algemeen op het ter rein van de bekende, klassieke operette. Daarom zou men ver wachten dat het jubileumconcert voornamelijk hoogtepunten uit het ijzeren repertoire van de Weense en Duitse operette zou bevatten. Maar nee, het ensemble wilde tot uitdrukking brengen dat het een gebied beheerst dat veel breder is. Wat allereerst bij de ouverture tot Offenbach's Orfeus in de Onderwereld opviel, is dat men kan horen dat dit orkest meer gewend is in een orkestbak te spelen dan op een podium. Al deed Althammer nog zo zijn best om alle muzikanten in een fraai sluitend gelid te krijgen, het bleef vaak onsamenhangend en zoeken naar mooie samenklank. Men hoorde elkaar blijkbaar niet of anders op dit grote podium. De solisten mochten het spits afbijten met nummers van de operettekoningen Lehar en Stolz. Aansluitend werd een voorproef gegeven en reclame gemaakt voor Grafin Mariza waarmee men nu op toernee is. Het solomateriaal is verschillend van kwaliteit en operette-fahig. De tenor is rondborstig van stem en volume met een snelle over gang van piano naar forte. Van de sopranen zingt Eveline Overtoom met een natuurlijke aandoende dynamiek en warmte in haar bre de register. Wilma Bierens heeft wat moeite met het volume in de diepte en zingt meer gekunsteld. Frans Kokkelmans was van avond invaller. Hij beschikt over een goede gloedvolle stem. Dick Schaar is een op veel gebied inzetbare steun van de operette. Na de pauze kreeg de avond een ander karakter. Verrassend was het Zarzuela-intermezzo voor velen herkenbaar van de opna men van Luis Cobos. Dit vormde de overstap van Europa naar Amerika. Van operette naar musical. Maar eerst zong Wilma Bierens met veel hartstocht en overtuiging een lied uit de liedcyclus die gemaakt werd bij gelegenheid van tweehonderd jaar Amerika op teksten van Amerikaanse dichters. Dit genre ligt haar uit stekend. Ook Eveline Overtoom liet zien en horen dat het show- en song genre een kolfje naar haar hand is met Hello Dolly. Zelfs het klei ne symfonie-orkest kreeg een lekkere metropole-sound en blies dit prettige jubileumfeestje naar een goed einde. (ADVERTENTIE) Een nieuw jaar en ook nieuwe nummers. Vergeet ze niet in uw agenda te noteren. U vindt ze makkelijk met behulp van de Omnummergids. Hebt u toch nog vragen, bel dan het gratis informatienummer: 06-0096. Door Paul Verlinden Wat zijn de beste pop-cd's van het jaar? Dat vroegen we aan diverse mensen in Zuidwest-Nederland die zich op de een of andere manier met popmuziek bezig houden: dj's, cd-verkopers, programmeurs etc. Ook de recensenten van De Stem geven hun mening. Dat leverde een aantal lijstjes op, waaraan we ook de favoriete cd's van muziekblad OOR en de top-10 uit HP/De Tijd (verkoopcijfers 'betere' cd-zaken) toevoegden. Wat opvalt, is de enorme diversiteit in de lijstjes. In 16 top-tien-lijsten komen we ruim 130 verschillende cd's tegen. Een eenduidig antwoord op de vraag wat de beste cd's van het jaar zijn, is dan ook niet te-geven. Gaan we turven, dan komen we Mellon Collie And The Infinite Sadness van de Smashing Pumpkins het meest tegen. Navraag bij enkele gespecialiseerde cd-zaken leert dat die cd ook het vaakst over de toonbank is gegaan. In de verkoop-top-10 van HP/De Tijd staat de plaat op nummer 7, maar die 'ijst is gebaseerd op het aantal weken dat een cd het afgelopen jaar in de top tien is verschenen en Mellon Collie is nog niet zo gek lang uit. Bij de alternatieve pop/rock komen we verder de britpop van Oasis (beste plaat volgens OOR) en Blur een paar keer tegen, terwijl het ruigere werk van Garbage en Rancid ook vaker genoemd wordt. Een punkpop-tip uit België is Metal Molly. Vroeger altenatiefnu meer een tradio- nele rocker is Paul Weller. Zijn Stan ley Rood-cd wordt goed gewaardeerd. een ander traditioneel genre komen we ook de namen van John Mohead en Steve Earle meer dan één keer tegen. Ook duikt Neil Young altijd wel in een of twee lijsten op. jn het danee/hiphop-genre is de trip- nop nog niet echt aangeslagen, al zien we Tricky en Porthishead in een enkel kjstje terugkeren. In het dance-genre zien we vooral de Chemical Brohters opduiken, terwijl hiphop maar weinig terug te vinden is, alleen Cypres Hill wordt vaker genoemd. In de o®k(rock)-hoek komen we verder Marcus Miller en Gotcha tegen. De Nederpop wordt niet echt goed ver tegenwoordigd in de lijsten, maar we nebben gelukkig nog de lijst van Huub uongop, die ons overigens ook bijzon- ™r nieuwsgierig maakte naar Het wste Uit De Karaoke Top 100. Alles 1995 overziend, kunnen we stellen dat een zeer divers popjaar was, dat o elk geval veel boeiende muziek op heeft geleverd. Wim van Leest (Recensent De Stem) 1. Eleni Karaindrou Kim Kashkas- hian - Ulysses' gaze 2. John Hiatt - Walk On 3. St. Germain - Boulevard 4. Andrea Bocelli - Bocelli 5. Sonny Landreth - South Of 1-10 6. John Mohead - Lula City Limits 7. Mother Earth - You Have Been Wat ching 8. Slowly - Ming 9. Guy Forsyth Band - Needle Gun 10. Bruce Hornsby - Hot House Marjolein Rotsteeg (PopmedewerksterDe Stem) 1. Björk - Post 2. Paul Weller - Stanley Road 3. Smashing Pumpkins - Mellon Collie And The Infinite Sadness 4. The Jayhawks - Tomorrow The Green Grass 5/6. Oasis - (What's The Story) Mor ning Glory 5/6. Blur - The Great Escape 7. Elastica - Elastica 8. Dionne Farris - Wild Seed, Wild Flower 9. Bettie Serveert - Lamprey 10. Garbage - Garbage Peter Jeucken (Coördinator Poppodium PARA Breda) 1. Blur - The Great Escape 2. Paul Weller - Stanley Road 3. Aimee Mann - I'm With Stupid 4. Oasis - (What's The Story) Morning Glory 5. Pulp - Different Class 6. Garbage - Garbage 7. Moondog Jr. - Everyday I Wear A Greasy Black Feather On My Hat 8. Supergrass -1 Should Coco 9. Pavement - Wowee Zowee 10. Teenage Fanclub - Grand Prix Leo Nierse (Recensent De Stem) 1. Steve Earle - Train A Comin' 2. John Mohead - Lula City Limits 3. Bob Dylan - Unplugged 4. Steve Forbert - Mission Of The Crossroad Palms 5. Peter Green's Fleetwood Mac - Live At The BBC 6. Soul Stirrers, Womack Brothers ea.- Sam Cooke's SAR Records Story 7. The Delevantes - Long About That Time 8. The Kinks - To The Bone 9. Buddy Miller - Your Love And Other Lies 10. Jimmy Laf ave - Buffalo Return To The Plains Guus Otto (CD-verkoper Bullit Breda) 1. Tindersticks - Tindersticks 2. The Orb - Orbus Terrarum 3. Tei Towa - Future Listening 4. Brian Wilson -1 Just Wasn't Made... 5. Alice - Charade 6. Jah Wobble - Heaven Earth 7. Millenium - A Civilised Word 8. Nightmares On Wax - Smoker's Delight 9. Koolfang - Jambient 10. Scott Walker - Tilt Paul Verlinden (Recensent De Stem) 1. Tricky - Maxinquaye 2. Natacha Atlas - Diaspora 3. Soul Coughing - Ruby Vroom 4. Smashing Pumpkins - Mellon Collie And The Infinite Sadness 5. Black Grape - It's Great When You' re Straight... Yeah 6. Cypres Hill - III (Temples Of Boom) 7. Metal Molly - Surgery For Zebra 8. Chemical Brothers - Exit Planet Dust 9. Guru - Jazzmatazz Vol, 2 10. Gé Reinders - Truuk noa aaf Huub Hangop (Artiest te Roosendaal) 1. Div. Artiesten - Mega Dance '95-2 2. Hips - Hips' First 3. Trio Hasjee - Uit Eigen Keuken 4. De Mijke Loeven Band - De Mijke Loeven Band 5. René Froger - Live In concert 6. Flat Out - Live In De Botte 7. Loïs Lane - Firelight 8. Div. Artiesten - Het Beste Uit De Karaoke Top 100 9. Rowwen Héze - Zondag In Het Zui den 10. Gotcha! - Gotcha Four Thijs 'DJ Tiesto' Verwest (House-deejay uit Breda) 1.Carl Cox - F.A.C.T 2. Forbidden Paradise 4 - High As A Kite 3. Tranceporter - New Energy One 4. Chemical Brothers - Exit Planet Dust 5. Todd Terry - Back From The Death (e.p) 6. Denz Da Denz - Volume One 7. Forbidden Paradise 3 - Quest For Atlantis 8. Flux Trax - 18 House Classics 9. Silly Symphonies - Sound Of Remy 10. Secret Life Of Trance - Part V Peter Vierenhalin (Recensent De Stem) 1. Joe Satriani - Joe Satriani 2. Steve Vai - Alien Love Secrets 3. Steve Morse Band - Structural Damage 4. Pat Metheny Group - We Live Here 5. Marcus Miller - Tales 6. Tribal Tech - Reality Check 7. Rolling Stones - Stripped 8. Steve Coleman and Five Elements - Def Trance Beat 9. The Joykiller - The Joykiller 10. Rancid - And Out Come the Wolves Steven Visser (Programmeur Botte Hommel Bergen op Zoom) 1. Nerve - Blood And Gold 2. Metal Molley - Surgery For Zebra 3. Smashing Pumpkins - Mellon Collie And The Infinite Sadness 4. The Gathering - Mandylion 5. Levellers - Zeitgeist 6. Penny wise - About Time 7. Alice In Chains - Idem 8. Bad Religion - All Ages 9. Rancid - And Out Come The Wolves 10. NOFX -1 Heard They Suck Live Joep Trommelen (Recensent De Stem) 1. Tarnation - Gentle Creatures 2. Buffalo Tom - Sleepy Eyed 3. Arno - A La Francaise 4. Bruce Springsteen - The Ghost Of Tom Joad 5. Thunderin' Hearts - Thunderin' Hearts 6. Self - Subliminal Plastic Motives 7. Hallo Venray - Merry-Go-Round 8. Neil Young Pearl Jam - Mirror Ball 9. Polara - Polara 10. Garbage - Garbage Jack Bakkers (CD-verkoper Roots Mail Music Breda) 1. The Roches - Can We Go Home Now 2. Javier Paxarino - Temura 3. Steve Earle - Train A Comin' 4. Panta Rhei - Hopal 5. Toumani Diabate - Djelika 6. Tarun Bhattacharya - Sargam 7. José Luis Merlin - Atardecer En La Cuesta Blanca 8. Djivan Gasparyan - Intz Mi Khunt- rir 9. Taraf De Haidouks - Hounarable Brigands, Magic Hqrses And Evil Eye 10. Terry Lee Hale - The Wilderness Years Elmar van Bokhove (Medewerker Jongerencen trum Kalashnikov Terneu- zen) 1. Live of Agony - Ugly 2. Monster Magnet - Dopes To Infinity 3. Primus - Tales From The Punchbal 4. Gotcha - Gotcha Four 5. Smashing Pumpkins - Mellon Collie And The Infinite Sadness 6. Brezhnev - In Wladiwoodstock 7. Senser - Stacked Up 8. Fear Factory - Demanufacture 9. Meshuggah - Destroy, Erase, Impro ve 10. Asian Dub Foundation - Facts and Fiction Jeroen Polak (Presentator Big-A-Dance Stadsradio Breda) 1. Portishead - Dummy 2. Deborah Cox - Deborah Cox 3. Marcus Miller - Tales 4. Blackstreet - Blaekstreet 5. R. Kelly - R. Kelly 6. Cypres Hill - III (Temples of Boom) 7. Denz Da Denz - Volume One 8. Outside - The Rough And The Smooth 9. Dutch Masters - Dutch Masters 10. JB's - Anthology De Verlichte Tien (Gezamenlijke recensenten OOR) 1. Oasis - (What's The Story) Morning Glory? 2. Smashing Pumpkins - Mellon Collie And The Infinite Sadness 3. Tricky - Maxinquaye 4. Goldie - Timeless 5. PJ Harvey - To Bring You'My Love 6. Chemical Brothers - Exit Planet Dust 7. Monster Magnet - Dopes To Infinity 8. The Presidents Of The United States Of America - Idem 9. Supergrass -1 Should Coco 10. Guided By Voices - Alien Lanes HP/De Tijd Top-10 (Gebaseerd op verkoopgege vens 16 cd-winkels) 1. Cranberries - No Need To Argug 2. PJ Harvey - To Bring You My Love 3. Portishead - Dummy 4. Tricky - Maxinquaye 5. Red Hot Chili Peppers - One Hot Minute 6. Alanis Morisette - Jagged Little Pill 7. Smashing Pumpkins - Mellon Collie And The Infinite Sadness 8. Neil Young Pearl Jam - Mirror Ball 9. Live - Throwing Copper 10. Paul Weller - Stanley Road I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19