'Ik streef naar een lange carrière'
DE STEM
Divers popjaar zonder échte uitschieters
Brede muziekkeuze
Hoofdstad Operette
Jaarwisseling èn
nummerwisseling.
Bredase zangeres Maxine wil na debuutsingle geleidelijk naar de top
Bellen? Even tot tellen. PüüÉl
Verkopers, recensenten, programmeurs en dj's kiezen hun favorieten
F"
Je mag wel zeggen dat onze omroep
de laatste vijfjaar zichtbaar wat ka-
tholieker is geworden."
Gerrit Braks, voorzitter KRO
Gids
WOENSDAG 27 DECEMBER 1995
DEEL D
Haar debuutsingle 'A love so beautiful',
een ballade van Roy Orbison, ziet de
Bredase zangeres Maxine als een belo
ning voor zeven jaar hard werken aan
haar carrière.
Met de bekende Peter van Asten en de
Amerikaan Tom Salisbury sinds zeer
kort als vaste producenten plus Michiel
van Praag als manager, lijkt niets een
glanzende loopbaan in de weg te staan.
Maxine, die in het dagelijks leven Gon-
ny Buurmeester heet, wil het wel op
haar manier doen, de weg van de gelei
delijkheid.
Van een snel succes via Henny Huis
mans 'Soundmixshow' wil ze niets
weten.
„Nee, ik doe liever iets waar ik trots op
kan zijn," klinkt het zelfbewust uit de
mond van de 25-jarige Bredase.
Door Jacques Hendriks
Wie tegenwoordig droomt van
een carrière als zanger of zange
res, sluit zich bijna automatisch
aan bij het leger der 'sound
mixers'. Want sinds Henny Huis
man zijn grenzen verlegde en op
de televisie overschakelde van
playbackshow naar soundmix
show, lijkt dat programma het
juiste kompas op de kortste weg
naar de roem. Kijk maar naar
Gerard Joling, kijk maar naar
Marco Borsato,
In Breda woont een jonge vrouw,
Gonny Buurmeester, die het ook
als zangeres wil gaan maken.
Zeven jaar werkt ze al keihard
aan het verwezenlijken van die
droom, eerst onder de artiesten
naam Bojanna, de laatste tijd als
Maxine (spreek uit Meksien).
Maar ook al kreeg ze zelfs een
keer een uitnodiging om rechtst
reeks, dus zonder regionale voor
ronde, bij Huisman op te treden,
dat weigert de Bredase.
„Ik wil absoluut niet aan de
soudmixshow meedoen," zegt ze
stellig. „Want dan ben je de
Nederlandse puntje-puntje en
dat blijft je jaren achtervolgen.
Bovendien, hoeveel artiesten zijn
zo echt doorgebroken? Ik doe het
op eigen kracht, het is niks om
een grote naam te 'gebruiken'.
Nee, ik doe liever iets waar ik
volledig zelf achter sta, waar ik
trots op kan zijn."
Als je Maxine zo hoort praten,
dan kun je bijna niet geloven dat
ze tot voor een paar jaar geleden
met een minderwaardigheids
complex rondliep.
Zingen deed ze haar hele leven al
(„Vanaf dat ik kon praten,"
merkt ze lachend op), in navol
ging van haar moeder en tante
die als de Young Sisters enkele
decennia geleden furore maakten
en onder meer in de toen razend
populaire Rudi Carrellshows opt
raden.
Uiterlijk
Maar haar uiterlijk, daar was
Gonny Buurmeester helemaal
niet blij mee. „Ik was klein, dik
en had helemaal verkeerd haar,
allemaal krulletjes. Ik was net
een varkentje," zegt ze nu bijna
sarcastisch.
Dat mag best, want door het ver
lies van wat kilo's en een ander
kapsel (dankzij haar zus, die kap
ster is) heeft ze een metamorfose
ondergaan waar absoluut niet
mee te spotten valt. „Nu zit ik
lekker in mijn vel. En als je ouder
wordt, word je vanzelf zekerder,
omdat je beter weet wat je wel en
wat je niet kan."
Ondanks die verlegenheid wist
Maxine, toen nog Gonny, al vroeg
wat ze wilde wat de muziek
betreft.
„Toen ik een jaar of dertien was
en al mijn klasgenootjes dweep
ten met de Dolly Dots, luisterde
ik naar Al Jarreau. Ik ben altijd
gek geweest op 'Amerikanen',
zoals bijvoorbeeld George Bens
on. Ik heb ook twee jaar zangles
gehad van Deborah Brown, een
Amerikaanse jazz-zangeres die in
Antwerpen woont. Het knappe
van de Amerikanen vind ik al die
foefjes in hun zingen. Dat pro
beer ik ook. Ik wil ze niet imite
ren, maar kijken of ik kan wat zij
ook kunnen. En zo houd je je
stem ook soepel."
Solo
Na een schoolorkestje en nog een
bandje ging Gonny Buurmeester
al snel op de solo-tour. „Maar
omdat ik te verlegen was om te
zeggen 'kijk eens hoe geweldig ik
ben', durfde ik niet naar produ
cers te stappen met opnamen van
mezelf. Dus deed mijn moeder
dat, die ook nog veel mensen uit
die wereld kende van vroeger.
Aan haar heb ik heel veel te dan
ken, dankzij mijn moeder ben ik
nu waar ik ben."
„Een paar jaar geleden had ik dit
nog niet aangekund," zegt ze over
het vraaggesprek, dat ze noch
tans professioneel ondergaat.
„Inmiddels heb ik zelfs ook al bij
Jan Rietman op Radio Noordzee'
een interview gehad. Had ik dat
twee jaar geleden moeten doen,
dan was ik spontaan tegen de
grond gegaan."
Nadat ze een loopbaan als zange
res op cruise-boten al snel op had
moeten geven („Ik werd zo vrese
lijk zeeziek, dat ik niet eens kon
optreden"), ging Maxine zich
concentreren op het vastleggen
van muziek. „Ik heb zoveel
demo's gemaakt, daar zou je zo
twee CD's mee kunnen vullen.
Radio
A love so beautiful werd dus na
vele pogingen haar eerste echte
single, en al bereikte het nummer
de hitparade niet, ze is er tevre
den over. Op de radio is haar
single bijvoorbeeld veel gedraaid,
zegt Maxine. „Hij is goed ontvan-
Maxine: Wat voor mij telt, is dat de mensen naar mijn stem lui
steren, naar mijn muziek.foto de stem/johan van gurp
gen, al had ik de pech ddt Micha
el Bolton met hetzelfde nummer
aan kwam zetten. Maar het was
ook niet de bedoeling dat dit
meteen een knaller van een hit
zou worden. Tuurlijk, zou mooi
meegenomen zijn geweest, maar
zo werkt het niet. Niemand heeft
met z'n eerste plaat een grote hit,
ook Gordon en Marco Borsato
niet, hoor. Die hadden al van
alles geprobeerd voordat ze echt
doorbraken. Zo'n eerste single is
meer een opstapje, zodat ze in
Hilversum je naam kennen."
Dat haar vorige producer Gerard
Stellaard met een nummer van
Roy Orbison (plus Jeff Lynn) op
de proppen kwam, wil niet zeg
gen dat Maxine een fan is van de
in december 1988 overleden
Caruso van de Rock Roll. „Ik
houd helemaal niet van Roy
Orbison," zegt ze tot grote schrik
van de verslaggever. „Maar toen
ik dit nummer hoorde, vond ik
het toch wel aardig. Het is
gewoon heel mooi geproduceerd.
Ais ik het helemaal niets had
gevonden, zou ik het ook niet
gezongen hebben. Die vrijheid
heb ik gelukkig wel. Sta je niet
achter een nummer, dan kan je je
gevoel er ook niet in leggen en dat
horen de mensen meteen."
Goed team
Volgend jaar februari gaat Maxi
ne de studio weer in, met haar
nieuwe producers, Peter van
Asten en Tom Salisbury en in de
rug gesteund door manager Chiel
van Praag. „Ik heb nu voor het
eerst een heel goed team om me
heen," zegt ze trots. „Het is
namelijk best een moeilijk repor-
toire dat ik wil zingen. Het moet
niet te eenvoudig zijn, maar ook
weer niet te Amerikaans." Wat
Maxine wil, zit in de buurt van
grote dames uit de Amerikaanse
showbizz, zoals Barbra Strei
sand, Whitney Houston en Donna
Summer, maar nogmaals, die wil
ze niet imiteren. „Het mag ner
gens op lijken, ik wil een eigen
stijl," benadrukt ze.
In de studio neemt Maxine straks
voorlopig vijf nummers op, waar
van een of meerdere als single op
de markt komen. En zit dè hit
erbij, dan komt er zelfs een 'gro
te' CD uit. „Maar," zo verzekert
Maxine, „het gaat mij niet om de
roem, om de bekendheid. „Wat
voor mij telt, is dat de mensen
naar mijn stem luisteren, naar
mijn muziek. Dat ik erkenning
krijg na zoveel jaren hard wer
ken. Zoveel mensen hebben ai
tegen me gezegd dat ik er nooit
tussenkom, en dan kan ik straks
zeggen: 'Zie je nou wel, als je
maar doorzet, als je maar wilt'.
Dat is ook mijn wens voor 1996,
dat mijn naam bekend wordt, dat
we langzaam aan verder komen.
Want ik streef naar een lange
carrière en die kun je beter stapje
voor stapje opbouwen."
Roosendaal. Schouwburg De
Kring. Jubileumconcert door
de Hoofdstad Operette. Solis
ten: Arnold van Bezuyen, Wil-
ma Bierens, Eveline Overtoom,
Frans Kokkelmans en Dick
Schaar. Koor en orkest onder
leiding van Walter Althammer.
Gehoord zaterdag 23 dec. Nog
te horen 4 januari in Ooster
hout.
Door Sjef Huismans
De Hoofdstadoperette beweegt
zich over het algemeen op het ter
rein van de bekende, klassieke
operette. Daarom zou men ver
wachten dat het jubileumconcert
voornamelijk hoogtepunten uit
het ijzeren repertoire van de
Weense en Duitse operette zou
bevatten.
Maar nee, het ensemble wilde tot
uitdrukking brengen dat het een
gebied beheerst dat veel breder
is.
Wat allereerst bij de ouverture
tot Offenbach's Orfeus in de
Onderwereld opviel, is dat men
kan horen dat dit orkest meer
gewend is in een orkestbak te
spelen dan op een podium. Al
deed Althammer nog zo zijn best
om alle muzikanten in een fraai
sluitend gelid te krijgen, het bleef
vaak onsamenhangend en zoeken
naar mooie samenklank. Men
hoorde elkaar blijkbaar niet of
anders op dit grote podium.
De solisten mochten het spits
afbijten met nummers van de
operettekoningen Lehar en Stolz.
Aansluitend werd een voorproef
gegeven en reclame gemaakt voor
Grafin Mariza waarmee men nu
op toernee is.
Het solomateriaal is verschillend
van kwaliteit en operette-fahig.
De tenor is rondborstig van stem
en volume met een snelle over
gang van piano naar forte. Van de
sopranen zingt Eveline Overtoom
met een natuurlijke aandoende
dynamiek en warmte in haar bre
de register. Wilma Bierens heeft
wat moeite met het volume in de
diepte en zingt meer gekunsteld.
Frans Kokkelmans was van
avond invaller. Hij beschikt over
een goede gloedvolle stem. Dick
Schaar is een op veel gebied
inzetbare steun van de operette.
Na de pauze kreeg de avond een
ander karakter. Verrassend was
het Zarzuela-intermezzo voor
velen herkenbaar van de opna
men van Luis Cobos. Dit vormde
de overstap van Europa naar
Amerika.
Van operette naar musical. Maar
eerst zong Wilma Bierens met
veel hartstocht en overtuiging
een lied uit de liedcyclus die
gemaakt werd bij gelegenheid
van tweehonderd jaar Amerika
op teksten van Amerikaanse
dichters. Dit genre ligt haar uit
stekend.
Ook Eveline Overtoom liet zien
en horen dat het show- en song
genre een kolfje naar haar hand
is met Hello Dolly. Zelfs het klei
ne symfonie-orkest kreeg een
lekkere metropole-sound en blies
dit prettige jubileumfeestje naar
een goed einde.
(ADVERTENTIE)
Een nieuw jaar en ook nieuwe nummers. Vergeet ze
niet in uw agenda te noteren. U vindt ze makkelijk
met behulp van de Omnummergids. Hebt u toch nog
vragen, bel dan het gratis informatienummer: 06-0096.
Door Paul Verlinden
Wat zijn de beste pop-cd's van het
jaar? Dat vroegen we aan diverse
mensen in Zuidwest-Nederland
die zich op de een of andere manier
met popmuziek bezig houden: dj's,
cd-verkopers, programmeurs etc.
Ook de recensenten van De Stem
geven hun mening.
Dat leverde een aantal lijstjes op,
waaraan we ook de favoriete cd's
van muziekblad OOR en de top-10
uit HP/De Tijd (verkoopcijfers
'betere' cd-zaken) toevoegden.
Wat opvalt, is de enorme diversiteit in
de lijstjes. In 16 top-tien-lijsten komen
we ruim 130 verschillende cd's tegen.
Een eenduidig antwoord op de vraag
wat de beste cd's van het jaar zijn, is
dan ook niet te-geven.
Gaan we turven, dan komen we Mellon
Collie And The Infinite Sadness van de
Smashing Pumpkins het meest tegen.
Navraag bij enkele gespecialiseerde
cd-zaken leert dat die cd ook het
vaakst over de toonbank is gegaan. In
de verkoop-top-10 van HP/De Tijd
staat de plaat op nummer 7, maar die
'ijst is gebaseerd op het aantal weken
dat een cd het afgelopen jaar in de top
tien is verschenen en Mellon Collie is
nog niet zo gek lang uit.
Bij de alternatieve pop/rock komen we
verder de britpop van Oasis (beste
plaat volgens OOR) en Blur een paar
keer tegen, terwijl het ruigere werk
van Garbage en Rancid ook vaker
genoemd wordt. Een punkpop-tip uit
België is Metal Molly.
Vroeger altenatiefnu meer een tradio-
nele rocker is Paul Weller. Zijn Stan
ley Rood-cd wordt goed gewaardeerd.
een ander traditioneel genre komen
we ook de namen van John Mohead en
Steve Earle meer dan één keer tegen.
Ook duikt Neil Young altijd wel in een
of twee lijsten op.
jn het danee/hiphop-genre is de trip-
nop nog niet echt aangeslagen, al zien
we Tricky en Porthishead in een enkel
kjstje terugkeren. In het dance-genre
zien we vooral de Chemical Brohters
opduiken, terwijl hiphop maar weinig
terug te vinden is, alleen Cypres Hill
wordt vaker genoemd. In de
o®k(rock)-hoek komen we verder
Marcus Miller en Gotcha tegen.
De Nederpop wordt niet echt goed ver
tegenwoordigd in de lijsten, maar we
nebben gelukkig nog de lijst van Huub
uongop, die ons overigens ook bijzon-
™r nieuwsgierig maakte naar Het
wste Uit De Karaoke Top 100.
Alles
1995
overziend, kunnen we stellen dat
een zeer divers popjaar was, dat
o elk geval veel boeiende muziek op
heeft geleverd.
Wim van Leest
(Recensent De Stem)
1. Eleni Karaindrou Kim Kashkas-
hian - Ulysses' gaze
2. John Hiatt - Walk On
3. St. Germain - Boulevard
4. Andrea Bocelli - Bocelli
5. Sonny Landreth - South Of 1-10
6. John Mohead - Lula City Limits
7. Mother Earth - You Have Been Wat
ching
8. Slowly - Ming
9. Guy Forsyth Band - Needle Gun
10. Bruce Hornsby - Hot House
Marjolein Rotsteeg
(PopmedewerksterDe Stem)
1. Björk - Post
2. Paul Weller - Stanley Road
3. Smashing Pumpkins - Mellon Collie
And The Infinite Sadness
4. The Jayhawks - Tomorrow The
Green Grass
5/6. Oasis - (What's The Story) Mor
ning Glory
5/6. Blur - The Great Escape
7. Elastica - Elastica
8. Dionne Farris - Wild Seed, Wild
Flower
9. Bettie Serveert - Lamprey
10. Garbage - Garbage
Peter Jeucken
(Coördinator
Poppodium PARA Breda)
1. Blur - The Great Escape
2. Paul Weller - Stanley Road
3. Aimee Mann - I'm With Stupid
4. Oasis - (What's The Story) Morning
Glory
5. Pulp - Different Class
6. Garbage - Garbage
7. Moondog Jr. - Everyday I Wear A
Greasy Black Feather On My Hat
8. Supergrass -1 Should Coco
9. Pavement - Wowee Zowee
10. Teenage Fanclub - Grand Prix
Leo Nierse
(Recensent De Stem)
1. Steve Earle - Train A Comin'
2. John Mohead - Lula City Limits
3. Bob Dylan - Unplugged
4. Steve Forbert - Mission Of The
Crossroad Palms
5. Peter Green's Fleetwood Mac - Live
At The BBC
6. Soul Stirrers, Womack Brothers ea.-
Sam Cooke's SAR Records Story
7. The Delevantes - Long About That
Time
8. The Kinks - To The Bone
9. Buddy Miller - Your Love And
Other Lies
10. Jimmy Laf ave - Buffalo Return To
The Plains
Guus Otto
(CD-verkoper Bullit Breda)
1. Tindersticks - Tindersticks
2. The Orb - Orbus Terrarum
3. Tei Towa - Future Listening
4. Brian Wilson -1 Just Wasn't Made...
5. Alice - Charade
6. Jah Wobble - Heaven Earth
7. Millenium - A Civilised Word
8. Nightmares On Wax - Smoker's
Delight
9. Koolfang - Jambient
10. Scott Walker - Tilt
Paul Verlinden
(Recensent De Stem)
1. Tricky - Maxinquaye
2. Natacha Atlas - Diaspora
3. Soul Coughing - Ruby Vroom
4. Smashing Pumpkins - Mellon Collie
And The Infinite Sadness
5. Black Grape - It's Great When You'
re Straight... Yeah
6. Cypres Hill - III (Temples Of Boom)
7. Metal Molly - Surgery For Zebra
8. Chemical Brothers - Exit Planet
Dust
9. Guru - Jazzmatazz Vol, 2
10. Gé Reinders - Truuk noa aaf
Huub Hangop
(Artiest te Roosendaal)
1. Div. Artiesten - Mega Dance '95-2
2. Hips - Hips' First
3. Trio Hasjee - Uit Eigen Keuken
4. De Mijke Loeven Band - De Mijke
Loeven Band
5. René Froger - Live In concert
6. Flat Out - Live In De Botte
7. Loïs Lane - Firelight
8. Div. Artiesten - Het Beste Uit De
Karaoke Top 100
9. Rowwen Héze - Zondag In Het Zui
den
10. Gotcha! - Gotcha Four
Thijs 'DJ Tiesto' Verwest
(House-deejay uit Breda)
1.Carl Cox - F.A.C.T
2. Forbidden Paradise 4 - High As A
Kite
3. Tranceporter - New Energy One
4. Chemical Brothers - Exit Planet
Dust
5. Todd Terry - Back From The Death
(e.p)
6. Denz Da Denz - Volume One
7. Forbidden Paradise 3 - Quest For
Atlantis
8. Flux Trax - 18 House Classics
9. Silly Symphonies - Sound Of Remy
10. Secret Life Of Trance - Part V
Peter Vierenhalin
(Recensent De Stem)
1. Joe Satriani - Joe Satriani
2. Steve Vai - Alien Love Secrets
3. Steve Morse Band - Structural
Damage
4. Pat Metheny Group - We Live Here
5. Marcus Miller - Tales
6. Tribal Tech - Reality Check
7. Rolling Stones - Stripped
8. Steve Coleman and Five Elements -
Def Trance Beat
9. The Joykiller - The Joykiller
10. Rancid - And Out Come the Wolves
Steven Visser
(Programmeur Botte Hommel
Bergen op Zoom)
1. Nerve - Blood And Gold
2. Metal Molley - Surgery For Zebra
3. Smashing Pumpkins - Mellon Collie
And The Infinite Sadness
4. The Gathering - Mandylion
5. Levellers - Zeitgeist
6. Penny wise - About Time
7. Alice In Chains - Idem
8. Bad Religion - All Ages
9. Rancid - And Out Come The Wolves
10. NOFX -1 Heard They Suck Live
Joep Trommelen
(Recensent De Stem)
1. Tarnation - Gentle Creatures
2. Buffalo Tom - Sleepy Eyed
3. Arno - A La Francaise
4. Bruce Springsteen - The Ghost Of
Tom Joad
5. Thunderin' Hearts - Thunderin'
Hearts
6. Self - Subliminal Plastic Motives
7. Hallo Venray - Merry-Go-Round
8. Neil Young Pearl Jam - Mirror
Ball
9. Polara - Polara
10. Garbage - Garbage
Jack Bakkers
(CD-verkoper Roots Mail
Music Breda)
1. The Roches - Can We Go Home Now
2. Javier Paxarino - Temura
3. Steve Earle - Train A Comin'
4. Panta Rhei - Hopal
5. Toumani Diabate - Djelika
6. Tarun Bhattacharya - Sargam
7. José Luis Merlin - Atardecer En La
Cuesta Blanca
8. Djivan Gasparyan - Intz Mi Khunt-
rir
9. Taraf De Haidouks - Hounarable
Brigands, Magic Hqrses And Evil Eye
10. Terry Lee Hale - The Wilderness
Years
Elmar van Bokhove
(Medewerker Jongerencen
trum Kalashnikov Terneu-
zen)
1. Live of Agony - Ugly
2. Monster Magnet - Dopes To Infinity
3. Primus - Tales From The Punchbal
4. Gotcha - Gotcha Four
5. Smashing Pumpkins - Mellon Collie
And The Infinite Sadness
6. Brezhnev - In Wladiwoodstock
7. Senser - Stacked Up
8. Fear Factory - Demanufacture
9. Meshuggah - Destroy, Erase, Impro
ve
10. Asian Dub Foundation - Facts and
Fiction
Jeroen Polak
(Presentator Big-A-Dance
Stadsradio Breda)
1. Portishead - Dummy
2. Deborah Cox - Deborah Cox
3. Marcus Miller - Tales
4. Blackstreet - Blaekstreet
5. R. Kelly - R. Kelly
6. Cypres Hill - III (Temples of Boom)
7. Denz Da Denz - Volume One
8. Outside - The Rough And The
Smooth
9. Dutch Masters - Dutch Masters
10. JB's - Anthology
De Verlichte Tien
(Gezamenlijke recensenten
OOR)
1. Oasis - (What's The Story) Morning
Glory?
2. Smashing Pumpkins - Mellon Collie
And The Infinite Sadness
3. Tricky - Maxinquaye
4. Goldie - Timeless
5. PJ Harvey - To Bring You'My Love
6. Chemical Brothers - Exit Planet
Dust
7. Monster Magnet - Dopes To Infinity
8. The Presidents Of The United States
Of America - Idem
9. Supergrass -1 Should Coco
10. Guided By Voices - Alien Lanes
HP/De Tijd Top-10
(Gebaseerd op verkoopgege
vens 16 cd-winkels)
1. Cranberries - No Need To Argug
2. PJ Harvey - To Bring You My Love
3. Portishead - Dummy
4. Tricky - Maxinquaye
5. Red Hot Chili Peppers - One Hot
Minute
6. Alanis Morisette - Jagged Little Pill
7. Smashing Pumpkins - Mellon Collie
And The Infinite Sadness
8. Neil Young Pearl Jam - Mirror
Ball
9. Live - Throwing Copper
10. Paul Weller - Stanley Road
I