Ruim miljoen Nederlanders zoeken weer de wintersport op Eerste diesel voor Honda Brunch juSS.,™ "US 06-Diensten van ANWB Steunpunten ANWB KORT Automatische piloot in de auto EET WIJZER Japanners kopen sterke TDI van Rover Met cruise-control rijdt auto een stuk zuiniger DE STEM SURPLUS Oostenrijk Italië Frankrijk Duitsland Zwitserland België Record voor Legoland Wandelen in Nederland Goedkoop naar Londen Nieuwe boekjes ANWB Kaas-broodrolletjes Smeersel voor sandwiches Roerei met zalm Een koud zoet hapje Een warm zoet hapje Familieband Airbag VRIJDAG 22 DECEMBER 1995 E3 Drukte op weg naar sneeuw Door Johan van Grinsven Hoewel grote reisorganisaties als Arke, Oad en Holland International melden, dat de wintersportboekingen de laatste jaren wat stroever lopen, ziet de ANWB dit jaar opnieuw zo'n 1,2 müjoen Nederlanders op wintersport gaan. In dezelfde periode ver trekken ook nog eens 350.000 mensen naar een zonnige bestemming. Het eerste aantal is de laatste paar jaar stabiel. Daarentegen groeit het aantal zonzoekers wel spectaculair: de afgelopen vier winterseizoenen is het aantal mensen dat koos voor een winter zonvakantie verdubbeld. De meeste zonvakanties worden volgens de ANWB dit jaar door gebracht in Spanje, op grote afstand gevolgd door Portugal, Tunesië en de Nederlandse Antil len. Als vanouds blijft de belang rijkste wintersportbestemming voor Nederlanders Oostenrijk. Iets meer dan de helft van alle wintersporters (55%) kiest voor dit land. Duitsland ontvangt zo'n 12% van de Nederlandse winter sporters, Frankrijk en Zwitser land ieder 11%. De overigen gaan naar de diverse andere winter sportbestemmingen. Het alpineskiën blijft de favorie te activiteit op de pistes: onge veer 900.000 Nederlanders kiezen hiervoor. Zo'n 140.000 beoefe naars prefereren het langlaufen. Een gelijk aantal houdt het bij wandelen. Zo'n 30.000 personen besteden hun wintersportvakan tie aan andere activiteiten. De ANWB heeft ook becijferd in welke periode de meeste Neder landers naar de sneeuw gaan: februari/begin maart (krokusva kantie). Dan gaat de helft van de Nederlanse wintersporters op vakantie. Tijdens de kerstperiode gaat ongeveer 12% en 25% kiest voor de maand januari. Ook voor Nederlandse winter sporters geldt dat de meesten (70%) kiezen voor de auto als vervoermiddel. Omdat ook in andere landen de wintersport- gangers massaal in de auto stap pen wordt het de komende maan den weer druk op de wegen naar de bekende sneeuwlanden. De ANWB heeft daarom de te ver wachten knelpunten op een rijtje gezet. ïoor Oostenrijk zijn 22,23,26,29 en 30 december en 5, 6 en 7 janu ari aangemerkt als de piekdagen van dit winterseizoen. Over de overige maanden kan de ANWB nog geen uitsluitsel geven. Als knelpunten op de wegen gelden: Al (Salzburg-Wenen), AIO (Salz- burg-Villach, voor de Tauern- en de Katschbergtunnel), A12 (Kuf- stein-Landeck-Innsbruck, ter hoogte van deze drie plaatsen), A13 (Innsbruck-Brenner), A21 (rondweg Wenen), B138 (Pyhrn- passbundesstrasse, tussen Kirchdorf en de A9), B146 (fimstalbundesstrasse, ter hoog te van Schladming en Gröbming), 8312 (Lofenerbundesstrasse) en 8314 (Fernpasroute). Afgelopen zomer is op de A2 - de Südautobahn - het eerste deel van de nieuwe rondweg van Kla- genfurt geopend. Het betreft het 5,8 kilometer lan- Se traject tussen Hlagenfurt/Nord en Klagen- furt/West. Het wordt vol op de routes naar de pistes. Wintersporters die naar Italië gaan, moeten rekening houden met piekdagen in het verkeer op 26 december, 6 en 7 januari, 5, 8, 26 en 27 april. Ook is het iedere vrijdag en zaterdag drukker dan normaal op de wegen. De drukke routes zijn: A22 (Brennero-Bol- zano), A23 (Udine-Tarvisio) en de grensovergang Chiasso. Het dertig kilometer lange sluit stuk van de A26 Stresa-Genua, tussen Gravellona en Arona, is afgelopen zomer geopend. Deze weg is hierdoor geheel als auto snelweg te rijden. In het noord oosten van Italië werd de aan sluiting van de A28 op de A27 een feit. De A27 is een belangrijke toegangsroute vanuit Venetië naar de Dolomieten. De Franse wegen krijgen op 22, 23, 26, 29 en 30 december, 5, 6 en 7 januari en alle zaterdagen in februari een piekdrukte te ver werken. Als knelpunten gelden de rondweg Parijs, A6 (Parijs- Beaune, met name het stuk tus sen Chalon-sur-Saóne en Lyon), A31 (Luxemburg-Beaune, voor de aansluiting met de A6), A40 (Macon-Genève, voor de tunnel de Chamoise en ter hoogte van Genève), A43/A430 (Lyon- Chambéry-Albertville, ter hoogte van St. Hélène), A46N (ten oosten van Lyon), RN84 (ter hoogte van knooppunt La Cluse), RN90 (bij Moütiers), RN91 (Grenoble- Briancon, tussen Bourg-d'Oisans en B. Du Chambon) en op de directe toegangsroutes naar de bekende wintersportplaatsen. Wintersporters die met de auto naar Chamonix gaan, zullen mer ken dat de Chamoisetunnel in de A40 (Macon-Genève-Chamonix) twee keer zo breed is als voor heen. Hierdoor zouden files voor dit knelpunt tot het verleden moeten behoren. Voor Duitsland zijn de volgende dagen een probleem: 22, 23, 26 en 30 december, 6 januari, elke zaterdag in februari, elke vrijdag en zaterdag in maart en 4 en 6 april. Er is ook een fors aantal knelpunten te verwachten op de Duitse autowegen: de A3 (Frank- furt-Würzburg-Neurenberg), A4 (Eisennach-Chemnitz-Dresden), A5 (Frankfurt-Karlsruhe-Basel), A7 (Hamburg-Hannover-Kassel), A7/B309 (Kempten-Pfronten), A8 (Karlsruhe-Stuttgart-Mün- chen-Salzburg), B471/A92/A99 (noordelijke en oostelijke rond weg München), A92/B2 (Mün- chen-Garmisch Partenkirchen, aan het einde van de Autobahn en in de dorpskernen), A93 (grenspost Kufstein), B19 (Kemp- ten-Oberstdorf), de snelwegen A2 en A9 naar Berlijn en de grens posten met Polen, Tsjechië/Slo wakije en Oostenrijk. Piekdagen op de Zwitserse wegen zijn: 23 en 30 december, 1 en 7 januari, de laatste drie weekein- ving Bern), N1/N9 (rondweg Lausanne), N2 (Basel-Luzern- Gotthard-Chiasso), N9 (Vevey- Chexbres), N13 (Bellinzona-Sar- gans), de diverse verlaadstations van autotreinen en de grensover gangen Basel (met Duitsland), Chiasso (met Italië) en Bardonex en TRonex/Vallard (met Frank rijk). Op 19 december staat de opening gepland van het laatste stukje van de nieuwe rondweg van Neu- chatel. Daarmee komt een einde aan de tijdrovende rit over de kantonale weg. De ANWB heeft diverse 06-nummers in gebruik waar vakantie gangers terecht kunnen voor informatie over hun wintersport- of winterzonvakantie. Alle lijnen worden volgens de organisatie 24 uur per dag actueel gehouden. De gesprekskosten bedragen 75 cent per minuut. Voor vakantiegangers kunnen de volgende num mers interessant zijn: - 06-9623: Sneeuwlijn. Van zo'n duizend wintersportoorden is de laatste sneeuwinformatie voorhanden. Plus een beschrijving van die plaatsen, aantal skiliften, pistes en dergelijke. - 06-91091010: Reisnieuwslijn Europa. Actuele verkeersinforma tie buitenland, verkeersprognoses, wegafsluitingen, stakingen en andere calamiteiten zijn hierop vermeld. Ook België kent de komende maanden enkele topdagen wat verkeer betreft. Dat zijn 23, 24, 25, 30 en 31 december, 1, 6, en 7 januari, 16, 17, 18, 24 en 25 februari en 6 en 7 april. De druk ke wegen zijn E25 (Luik-Baste- naken-Arlon), E40 (Luik-Eupen- Aken), E41 (Brussel-Namen- Luxemburg), N4 (Bastenaken- Arlon, bij Martelange), de rond wegen van Antwerpen en Brussel en de toegangswegen naar lang lauf- en skigebieden in Ardennen en Hoge Venen. Na jaren van uitstel is - alweer enige tijd geleden - het sluitstuk (tussen Spa en Malmédy) van de A27/E42 Verviers-St. Vith geo pend. Hiermee is de belangrijke toegangsroute naar de Ardennen en de Duitse Eifel volledig als snelweg te berijden. - 06-9579: Vakantie Weerlijn. Weerbericht en weersverwachting voor Nederland en vrijwel alle KLM-bestemmingen in het buiten land. - 06-9622: Verkeersinformatie Nederland. De situatie op de Nederlandse wegen, een overzicht van de aangekondigde snel heidscontroles en vertragingen in het treinverkeer worden gemeld. - 06-34034075: Reisformaliteitenlijn. Informatie over reisbeschei- den die nodig zijn voor zo'n zestig vakantielanden binnen en bui ten Europa. Naast de Alarmcentrale in Den Haag (070-3141414) heeft de ANWB in diverse wintersportlanden steunpunten ingericht. Daar kunnen wintersporters voor hulp terecht. Een overzicht van de steunpunten: - Duitsland: München, telefoon 089-76764170; - Oostenrijk: Innsbruck, telefoon 0512-33405; - Frankrijk: Lyon, telefoon (16) 7217 1212; - Italië/Zwitserland: Mendrisio, telefoon 091-6465331 (vanuit Ita lië'. 00-41916465331). Het Deense attractiepark Lègoland in Billund (Jutland) heeft het afgelopen zomerseizoen alle records uit de 27-jarige geschiedenis gebroken. Het park telde tussen de opening op 8 april en de slui ting op 1 oktober een bezoekersaantal van 1,3 miljoen, een groei van twaalf procent met 1994. De toename is voor een deel terug te voeren op het drie weken eer-, der open gaan van het park naast de Legofabriek. Daarnaast zijn er nieuwe attracties toegevoegd en is er intensiever reclame gemaakt voor het uit Legosteentjes opgebouwde park. Het jongste nummer van Op Lemen Voeten, het 'tijdschrift voor voettochten' staat grotendeels in het teken van Nederland. Zo wordt een wandeling van Den Bosch naar Visé beschreven en de opmars van het paapse wandelen (de Limburgse Jacobsweg en het Utrechtse Willibrordpad), Aan bod komen ook tochten langs het industriële erfgoed van Amsterdam, Den Helder, Enkhuizen, Ens, Gouda, Groningen en Wormer. Verder biedt het blad beschrijvingen van wandelroutes op Rhodos en Kos en in België. Op Lemen Voeten verschijnt vijf keer per jaar. Abonnementen kosten 39,90, losse nummers 7,95. Infor matie: 020-6271715. Met de trein van zeventien stations in Brabant en Zeeland naar Vlissingen. Dan met de veerboot van Vlissingen naar Sheerness. En vervolgens met de bus van Sheerness naar Victoria Station in Londen. En ook weer terug. En dat alles voor 85. NS en Eurolink hebben dit arrangement 'London Boomerang' gedoopt. Als vertrekstations gelden onder meer Bergen op Zoom, Breda, Etten-Leur, Gilze-Rijen, Oisterwijk, Roosendaal en Til burg. De aanbieding is geldig tot en met 31 januari 1996. Er zijn per datum steeds veertig plaatsen beschikbaar. Informatie bij NS-stations. De ANWB heeft nieuwe edities uitgebracht van de volgende bro chures: 'ANWB-erkende fietsverhuurders', 'ANWB-erkende caravan- en tentverhuurders', 'De auto als caravantrekker', 'Kampeerauto's', 'Caravan en de wet' en 'motorrijden'. Leden van de consumentenorganisatie kunnen deze Ledenwijzers gratis afhalen bij de ANWB-vestigingen. Door Marijke Prins In de komende weken zijn er heel wat gelegenheden om te brun chen, laat opstaan om ontbijt en lunch te combineren tot één gezellige maaltijd. Hieronder een aantal suggesties voor lekkere hapjes bij de brunch. Niet alleen te maken door volwasenen, maar ook door kinderen. Snij van (oud) brood -bruin of wit, het maakt niet uit- de korstjes af. Rol de boterhammen plat met een deegroller. Beleg de boter hammen met kaas naar keuze, jong, belegen, oud of komijn. Rol de boterhammen op en 'plak' ze dicht met wat boter. Leg de rolle tjes stevig naast elkaar in lage ovenvaste schotel. Bestrijk ze nog licht met een beetje boter en bak ze in een kleine tien minuten goudbruin in een op 225 graden voorverwarmde oven. 2 Eetlepels fijngeknipte bieslook, 2 eetlepels kappertjes, 2 hard gekookte eieren, 100 gram roomkaas (type Mon Chou), 1 theelepel mosterd, peper en zout naar smaak. Hak alles fijn wat fijngehakt kan worden en meng de ingrediën ten met de kaas tot een glad mengsel. Breng het geheel op smaak met zout en peper. Je kunt van tevoren sandwiches maken, bij voorbeeld met het smeersel gecombineerd met plakjes komkom mer of tomaat of sla of ham of kaas. Kortom, een aardige manier om restjes groente en beleg op een feestelijke manier te verwer ken. Smelt 25 gram boter in een sauspannetje. Klop vier eieren los en doe er peper of zout bij. Giet het mengsel bij de boter in de pan en zet deze op een heel zacht vuur. Let wel: hoog vuur is de natuur lijke vijand van roerei (en omelet). Roer met een houten spatel in de pan en zie hoe langzamerhand het struif zich bindt tot zachte rolletjes. Wanneer het roerei nog net aan de natte kant is, gaat het vuur uit. Dan kunnen de fijngehakte zalmsnippers er doorheen worden geroerd (en wat zwarte peper). Meng een bakje volle kwark met een paar eetlepels melk totdat er een romige massa is ontstaan. Wel een handvol rozijnen in heet water en voeg die bij de kwark, evenals een in stukjes gesneden, geschilde appel en wat fijngehakte noten naar keuze. Giet over de kom streepjes dunne honing. Boor goudrenetten uit en zet ze op vierkante stukken alumini umfolie. Vul ze met kaneel en rozijnen en giet over iedere appel een eetlepel honing (of basterdsuiker). Leg op iedere appel een klontje boter. Wikkel ze in de folie en zet ze in een ovenvaste schotel (30 minuten op 200 graden). Auto's die uit zichzelf het midden van de rijbaan aan houden en zelfstandig obstakels ontwijken. Boven dien remmen ze spontaan af en sturen ze bij om afstand tot andere auto's te bewa ren. Het lijkt een beeld uit een science-fiction film. Maar grote autofabrikanten zijn al enkele jaren bezig een dergelijk systeem te ont wikkelen. Jaguar Cars Ltd is van plan het in 1998 op de markt te brengen. Het elektronische systeem is een van de resultaten van Prometheus, een project van Europese autofabrikanten. Bij Jaguar werken lucht vaarttechnici mee om het systeem te vervolmaken. Eén vinding die uit het pro ject voortkomt zou een oplossing voor het filepro bleem kunnen bieden. Via elektronika zouden automobilisten elkaar kun nen waarschuwen voor ver keersopstoppingen. Met behulp van een navigatie systeem kunnen vervolgens alternatieve routes worden vastgesteld. veertig mille bedraagt. „De con currentie is beduidend duurder. Peugeot zit met de 406 hoger, net als de Rover 600 en de Audi A4," zegt Honda-directeur Bert Waterman. De Opel Vectra is wel een rechtstreekse concur rent. Belangrijkste nieuws van Honda is de diesel, waar het merk tot nog toe compleet van verstoken was. Honda kocht de diesel in bij Rover, waarmee het merk nauwe banden onderhield tot BMW het inlijfde. Honda is vast van plan meer auto's af te zetten in de zakelijke markt en dan is een diesel broodnodig. Want wie veel rijdt wil nog wel eens een gastank achterin leg gen, maar dat komt de bagage ruimte niet ten goede. De nieuwe Accord is kosmetisch aangepast. Een nieuw front waaruit een sterkere familie band met de nieuwe Civics en Shuttles spreekt. Er worden er in Engeland 50.000 per jaar gebouwd. Honda heeft zich moeite getroost de Accord stiller te maken. Dat is ook wel gelukt, al heeft het in de dieselversie niet De opgesmukte Honda Accord krijgt de eerste dieselmotor uit de geschiedenis van het concern. tot indrukwekkende resultaten geleid. De motor is sterk en uiterst vlot, maar ook sterk hoorbaar. Ander punt van de nieuwe Accord is een voorwielophan ging die zich in bochtenwerk tamelijk rumoerig gedraagt wanneer het wegdek niet opti maal is. De carrosserie zelf is stevig en stil. Wie voor een benzinemotor kiest zal verrast zijn over de kwaliteiten van de nieuwe 1.8. Jammer van dat 'gat' tussen de tweede en derde versnelling dat als er getrokken moet worden voor onrust zorgt omdat er vaak teruggeschakeld moet worden. Het koppelingspedaal werkt in alle versies nogal zwaar en een lelijk detail in het interieur is in de duurdere versies d.e tweede airbag, die erin zit of hij er ach teraf ingeplakt is. De zittingen daarentegen zijn prettig breed en lang. Aan uitrusting mankeert het niet in de nieuwe Accord. Het basismodel heeft stuurbekrach tiging, een airbag, verstelbaar stuur, twee middenarmsteunen, derde remlicht, centrale portier vergrendeling en elektrisch bediende ruiten voor. Zelfs de antennebediening verloopt automatisch, de bestuurders stoel is in hoogte verstelbaar, er is voetverwarming voor de ach terpassagiers en de leuning van de achterbank is in delen neer- klapbaar. Abs ontbreekt, maar een automaat is wel op alle modellen te leveren. Honda is al sinds 1968 bezig met de Accords, die in verschillende versies in Japan, de VS en in Engeland gemaakt worden. Mis schien dat het huidige model succes gaat boeken. Aan prijs, uitrusting en kwaliteit kan het niet liggen. Basismotor is de 1.81/115 pk, gevolgd door een 2.0/131 pk en een sportieve 2.2 liter VTEC die 150 pk op de voorwielen kan zet ten. De 1.8 kost 39.990,-, de 2.0 is vanaf ƒ48.990,- verkrijgbaar en de 2.2 VTEC wordt geleverd voor 67.990,-. De 2.0 turbodie sel, aie pas eind mei voor een bedrag van meer dan vijftig mille leverbaar wordt, brengt 105 pk mee. Door Rien van der Steen Het gaat stukje bij beetje, maar Honda krijgt langzamerhand vaste grond onder Nederlandse voeten. De hele modellenlijn is vernieuwd en de importeur schijnt erin te slagen de prijzen vat vriendelijker te maken. En «at is een voorwaarde om wat volume in de markt te krijgen. *Je prijs is lang Honda's pro- Neem nummer één geweest in Nederland. Honda stevent in Nederland voor volgend jaar af op de ver koop van tienduizend auto's. De zakelijke markt staat voorlopig hoog op het verlanglijstje van de importeur. Vooral nu de ver nieuwde Accord leverbaar wordt met een dieselmotor moet daar muziek in zitten. De nieu we serie, geproduceerd in het Engelse Swindon, wordt vanaf eind januari 1996 leverbaar voor een prijs die op een tientje na Hen kruissnelheidsregelaar op auto's kan een brandstofbesparing ven 5 tot 10 opleveren. Als alle auto's in Nederland met zo'n sys teem uitgerust worden betekent dat een besparing van 350 tot 600 jriljoen liter brandstof per jaar. Dat blijkt een onderzoek dat Traf- 10 Test bv in opdracht voor de Nederlandse onderneming voor ener- jj)e en milieu, de Novem, uitgevoerd heeft, en kruissnelheidsregelaar, of cruise-control, is een installatie vaarmee de auto automatisch een tevoren ingestelde snelheid vast- °udt. In de Verenigde Staten is het een algemeen verschijnsel. resultaten van het onderzoek blijkt dat de cruise-control bij Pnverijders ruim 10 op brandstof bespaart. Zakelijke rijders ^°rien tot een besparing van ca. 5 'J een eerder uitgevoerd onderzoek bleek dat ook de ecometer tot j ^jjsiöfbesparing leidt. De ecometer is een instrument op het y board, dat aangeeft of de chauffeur economisch rijdt of niet. Sens de Novem kunnen zowel de ecometer als de cruise-control gelijkmatiger en dus zuiniger rijstijl leiden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 27