Ruim miljoen Nederlanders zoeken weer de wintersport op
Eerste diesel voor Honda
Brunch
juSS.,™ "US 06-Diensten van ANWB
Steunpunten ANWB
KORT
Automatische
piloot
in de auto
EET WIJZER
Japanners kopen sterke TDI van Rover
Met cruise-control rijdt
auto een stuk zuiniger
DE STEM
SURPLUS
Oostenrijk
Italië
Frankrijk
Duitsland
Zwitserland
België
Record voor Legoland
Wandelen in Nederland
Goedkoop naar Londen
Nieuwe boekjes ANWB
Kaas-broodrolletjes
Smeersel voor sandwiches
Roerei met zalm
Een koud zoet hapje
Een warm zoet hapje
Familieband
Airbag
VRIJDAG 22 DECEMBER 1995 E3
Drukte op weg naar sneeuw
Door Johan van Grinsven
Hoewel grote reisorganisaties
als Arke, Oad en Holland
International melden, dat de
wintersportboekingen de
laatste jaren wat stroever
lopen, ziet de ANWB dit jaar
opnieuw zo'n 1,2 müjoen
Nederlanders op wintersport
gaan. In dezelfde periode ver
trekken ook nog eens 350.000
mensen naar een zonnige
bestemming.
Het eerste aantal is de laatste
paar jaar stabiel. Daarentegen
groeit het aantal zonzoekers wel
spectaculair: de afgelopen vier
winterseizoenen is het aantal
mensen dat koos voor een winter
zonvakantie verdubbeld.
De meeste zonvakanties worden
volgens de ANWB dit jaar door
gebracht in Spanje, op grote
afstand gevolgd door Portugal,
Tunesië en de Nederlandse Antil
len. Als vanouds blijft de belang
rijkste wintersportbestemming
voor Nederlanders Oostenrijk.
Iets meer dan de helft van alle
wintersporters (55%) kiest voor
dit land. Duitsland ontvangt zo'n
12% van de Nederlandse winter
sporters, Frankrijk en Zwitser
land ieder 11%. De overigen gaan
naar de diverse andere winter
sportbestemmingen.
Het alpineskiën blijft de favorie
te activiteit op de pistes: onge
veer 900.000 Nederlanders kiezen
hiervoor. Zo'n 140.000 beoefe
naars prefereren het langlaufen.
Een gelijk aantal houdt het bij
wandelen. Zo'n 30.000 personen
besteden hun wintersportvakan
tie aan andere activiteiten.
De ANWB heeft ook becijferd in
welke periode de meeste Neder
landers naar de sneeuw gaan:
februari/begin maart (krokusva
kantie). Dan gaat de helft van de
Nederlanse wintersporters op
vakantie. Tijdens de kerstperiode
gaat ongeveer 12% en 25% kiest
voor de maand januari.
Ook voor Nederlandse winter
sporters geldt dat de meesten
(70%) kiezen voor de auto als
vervoermiddel. Omdat ook in
andere landen de wintersport-
gangers massaal in de auto stap
pen wordt het de komende maan
den weer druk op de wegen naar
de bekende sneeuwlanden. De
ANWB heeft daarom de te ver
wachten knelpunten op een rijtje
gezet.
ïoor Oostenrijk zijn 22,23,26,29
en 30 december en 5, 6 en 7 janu
ari aangemerkt als de piekdagen
van dit winterseizoen. Over de
overige maanden kan de ANWB
nog geen uitsluitsel geven. Als
knelpunten op de wegen gelden:
Al (Salzburg-Wenen), AIO (Salz-
burg-Villach, voor de Tauern- en
de Katschbergtunnel), A12 (Kuf-
stein-Landeck-Innsbruck, ter
hoogte van deze drie plaatsen),
A13 (Innsbruck-Brenner), A21
(rondweg Wenen), B138 (Pyhrn-
passbundesstrasse, tussen
Kirchdorf en de A9), B146
(fimstalbundesstrasse, ter hoog
te van Schladming en Gröbming),
8312 (Lofenerbundesstrasse) en
8314 (Fernpasroute).
Afgelopen zomer is op de A2 - de
Südautobahn - het eerste deel
van de nieuwe rondweg van Kla-
genfurt geopend.
Het betreft het 5,8 kilometer lan-
Se traject tussen
Hlagenfurt/Nord en Klagen-
furt/West.
Het wordt vol op de routes naar de pistes.
Wintersporters die naar Italië
gaan, moeten rekening houden
met piekdagen in het verkeer op
26 december, 6 en 7 januari, 5, 8,
26 en 27 april. Ook is het iedere
vrijdag en zaterdag drukker dan
normaal op de wegen. De drukke
routes zijn: A22 (Brennero-Bol-
zano), A23 (Udine-Tarvisio) en de
grensovergang Chiasso.
Het dertig kilometer lange sluit
stuk van de A26 Stresa-Genua,
tussen Gravellona en Arona, is
afgelopen zomer geopend. Deze
weg is hierdoor geheel als auto
snelweg te rijden. In het noord
oosten van Italië werd de aan
sluiting van de A28 op de A27 een
feit. De A27 is een belangrijke
toegangsroute vanuit Venetië
naar de Dolomieten.
De Franse wegen krijgen op 22,
23, 26, 29 en 30 december, 5, 6 en
7 januari en alle zaterdagen in
februari een piekdrukte te ver
werken. Als knelpunten gelden
de rondweg Parijs, A6 (Parijs-
Beaune, met name het stuk tus
sen Chalon-sur-Saóne en Lyon),
A31 (Luxemburg-Beaune, voor
de aansluiting met de A6), A40
(Macon-Genève, voor de tunnel
de Chamoise en ter hoogte van
Genève), A43/A430 (Lyon-
Chambéry-Albertville, ter hoogte
van St. Hélène), A46N (ten oosten
van Lyon), RN84 (ter hoogte van
knooppunt La Cluse), RN90 (bij
Moütiers), RN91 (Grenoble-
Briancon, tussen Bourg-d'Oisans
en B. Du Chambon) en op de
directe toegangsroutes naar de
bekende wintersportplaatsen.
Wintersporters die met de auto
naar Chamonix gaan, zullen mer
ken dat de Chamoisetunnel in de
A40 (Macon-Genève-Chamonix)
twee keer zo breed is als voor
heen. Hierdoor zouden files voor
dit knelpunt tot het verleden
moeten behoren.
Voor Duitsland zijn de volgende
dagen een probleem: 22, 23, 26 en
30 december, 6 januari, elke
zaterdag in februari, elke vrijdag
en zaterdag in maart en 4 en 6
april. Er is ook een fors aantal
knelpunten te verwachten op de
Duitse autowegen: de A3 (Frank-
furt-Würzburg-Neurenberg), A4
(Eisennach-Chemnitz-Dresden),
A5 (Frankfurt-Karlsruhe-Basel),
A7 (Hamburg-Hannover-Kassel),
A7/B309 (Kempten-Pfronten),
A8 (Karlsruhe-Stuttgart-Mün-
chen-Salzburg), B471/A92/A99
(noordelijke en oostelijke rond
weg München), A92/B2 (Mün-
chen-Garmisch Partenkirchen,
aan het einde van de Autobahn
en in de dorpskernen), A93
(grenspost Kufstein), B19 (Kemp-
ten-Oberstdorf), de snelwegen A2
en A9 naar Berlijn en de grens
posten met Polen, Tsjechië/Slo
wakije en Oostenrijk.
Piekdagen op de Zwitserse wegen
zijn: 23 en 30 december, 1 en 7
januari, de laatste drie weekein-
ving Bern), N1/N9 (rondweg
Lausanne), N2 (Basel-Luzern-
Gotthard-Chiasso), N9 (Vevey-
Chexbres), N13 (Bellinzona-Sar-
gans), de diverse verlaadstations
van autotreinen en de grensover
gangen Basel (met Duitsland),
Chiasso (met Italië) en Bardonex
en TRonex/Vallard (met Frank
rijk).
Op 19 december staat de opening
gepland van het laatste stukje
van de nieuwe rondweg van Neu-
chatel. Daarmee komt een einde
aan de tijdrovende rit over de
kantonale weg.
De ANWB heeft diverse 06-nummers in gebruik waar vakantie
gangers terecht kunnen voor informatie over hun wintersport- of
winterzonvakantie. Alle lijnen worden volgens de organisatie 24
uur per dag actueel gehouden. De gesprekskosten bedragen 75
cent per minuut. Voor vakantiegangers kunnen de volgende num
mers interessant zijn:
- 06-9623: Sneeuwlijn. Van zo'n duizend wintersportoorden is de
laatste sneeuwinformatie voorhanden. Plus een beschrijving van
die plaatsen, aantal skiliften, pistes en dergelijke.
- 06-91091010: Reisnieuwslijn Europa. Actuele verkeersinforma
tie buitenland, verkeersprognoses, wegafsluitingen, stakingen en
andere calamiteiten zijn hierop vermeld.
Ook België kent de komende
maanden enkele topdagen wat
verkeer betreft. Dat zijn 23, 24,
25, 30 en 31 december, 1, 6, en 7
januari, 16, 17, 18, 24 en 25
februari en 6 en 7 april. De druk
ke wegen zijn E25 (Luik-Baste-
naken-Arlon), E40 (Luik-Eupen-
Aken), E41 (Brussel-Namen-
Luxemburg), N4 (Bastenaken-
Arlon, bij Martelange), de rond
wegen van Antwerpen en Brussel
en de toegangswegen naar lang
lauf- en skigebieden in Ardennen
en Hoge Venen.
Na jaren van uitstel is - alweer
enige tijd geleden - het sluitstuk
(tussen Spa en Malmédy) van de
A27/E42 Verviers-St. Vith geo
pend. Hiermee is de belangrijke
toegangsroute naar de Ardennen
en de Duitse Eifel volledig als
snelweg te berijden.
- 06-9579: Vakantie Weerlijn. Weerbericht en weersverwachting
voor Nederland en vrijwel alle KLM-bestemmingen in het buiten
land.
- 06-9622: Verkeersinformatie Nederland. De situatie op de
Nederlandse wegen, een overzicht van de aangekondigde snel
heidscontroles en vertragingen in het treinverkeer worden
gemeld.
- 06-34034075: Reisformaliteitenlijn. Informatie over reisbeschei-
den die nodig zijn voor zo'n zestig vakantielanden binnen en bui
ten Europa.
Naast de Alarmcentrale in Den Haag (070-3141414) heeft de
ANWB in diverse wintersportlanden steunpunten ingericht. Daar
kunnen wintersporters voor hulp terecht. Een overzicht van de
steunpunten:
- Duitsland: München, telefoon 089-76764170;
- Oostenrijk: Innsbruck, telefoon 0512-33405;
- Frankrijk: Lyon, telefoon (16) 7217 1212;
- Italië/Zwitserland: Mendrisio, telefoon 091-6465331 (vanuit Ita
lië'. 00-41916465331).
Het Deense attractiepark Lègoland in Billund (Jutland) heeft het
afgelopen zomerseizoen alle records uit de 27-jarige geschiedenis
gebroken. Het park telde tussen de opening op 8 april en de slui
ting op 1 oktober een bezoekersaantal van 1,3 miljoen, een groei
van twaalf procent met 1994.
De toename is voor een deel terug te voeren op het drie weken eer-,
der open gaan van het park naast de Legofabriek. Daarnaast zijn
er nieuwe attracties toegevoegd en is er intensiever reclame
gemaakt voor het uit Legosteentjes opgebouwde park.
Het jongste nummer van Op Lemen Voeten, het 'tijdschrift voor
voettochten' staat grotendeels in het teken van Nederland. Zo
wordt een wandeling van Den Bosch naar Visé beschreven en de
opmars van het paapse wandelen (de Limburgse Jacobsweg en het
Utrechtse Willibrordpad),
Aan bod komen ook tochten langs het industriële erfgoed van
Amsterdam, Den Helder, Enkhuizen, Ens, Gouda, Groningen en
Wormer.
Verder biedt het blad beschrijvingen van wandelroutes op Rhodos
en Kos en in België. Op Lemen Voeten verschijnt vijf keer per
jaar. Abonnementen kosten 39,90, losse nummers 7,95. Infor
matie: 020-6271715.
Met de trein van zeventien stations in Brabant en Zeeland naar
Vlissingen. Dan met de veerboot van Vlissingen naar Sheerness.
En vervolgens met de bus van Sheerness naar Victoria Station in
Londen. En ook weer terug. En dat alles voor 85.
NS en Eurolink hebben dit arrangement 'London Boomerang'
gedoopt. Als vertrekstations gelden onder meer Bergen op Zoom,
Breda, Etten-Leur, Gilze-Rijen, Oisterwijk, Roosendaal en Til
burg. De aanbieding is geldig tot en met 31 januari 1996. Er zijn
per datum steeds veertig plaatsen beschikbaar. Informatie bij
NS-stations.
De ANWB heeft nieuwe edities uitgebracht van de volgende bro
chures: 'ANWB-erkende fietsverhuurders', 'ANWB-erkende
caravan- en tentverhuurders', 'De auto als caravantrekker',
'Kampeerauto's', 'Caravan en de wet' en 'motorrijden'. Leden van
de consumentenorganisatie kunnen deze Ledenwijzers gratis
afhalen bij de ANWB-vestigingen.
Door Marijke Prins
In de komende weken zijn er heel wat gelegenheden om te brun
chen, laat opstaan om ontbijt en lunch te combineren tot één
gezellige maaltijd. Hieronder een aantal suggesties voor lekkere
hapjes bij de brunch. Niet alleen te maken door volwasenen, maar
ook door kinderen.
Snij van (oud) brood -bruin of wit, het maakt niet uit- de korstjes
af. Rol de boterhammen plat met een deegroller. Beleg de boter
hammen met kaas naar keuze, jong, belegen, oud of komijn. Rol
de boterhammen op en 'plak' ze dicht met wat boter. Leg de rolle
tjes stevig naast elkaar in lage ovenvaste schotel. Bestrijk ze nog
licht met een beetje boter en bak ze in een kleine tien minuten
goudbruin in een op 225 graden voorverwarmde oven.
2 Eetlepels fijngeknipte bieslook, 2 eetlepels kappertjes, 2 hard
gekookte eieren, 100 gram roomkaas (type Mon Chou), 1 theelepel
mosterd, peper en zout naar smaak.
Hak alles fijn wat fijngehakt kan worden en meng de ingrediën
ten met de kaas tot een glad mengsel. Breng het geheel op smaak
met zout en peper. Je kunt van tevoren sandwiches maken, bij
voorbeeld met het smeersel gecombineerd met plakjes komkom
mer of tomaat of sla of ham of kaas. Kortom, een aardige manier
om restjes groente en beleg op een feestelijke manier te verwer
ken.
Smelt 25 gram boter in een sauspannetje. Klop vier eieren los en
doe er peper of zout bij. Giet het mengsel bij de boter in de pan en
zet deze op een heel zacht vuur. Let wel: hoog vuur is de natuur
lijke vijand van roerei (en omelet). Roer met een houten spatel in
de pan en zie hoe langzamerhand het struif zich bindt tot zachte
rolletjes. Wanneer het roerei nog net aan de natte kant is, gaat het
vuur uit. Dan kunnen de fijngehakte zalmsnippers er doorheen
worden geroerd (en wat zwarte peper).
Meng een bakje volle kwark met een paar eetlepels melk totdat er
een romige massa is ontstaan. Wel een handvol rozijnen in heet
water en voeg die bij de kwark, evenals een in stukjes gesneden,
geschilde appel en wat fijngehakte noten naar keuze. Giet over de
kom streepjes dunne honing.
Boor goudrenetten uit en zet ze op vierkante stukken alumini
umfolie. Vul ze met kaneel en rozijnen en giet over iedere appel
een eetlepel honing (of basterdsuiker). Leg op iedere appel een
klontje boter. Wikkel ze in de folie en zet ze in een ovenvaste
schotel (30 minuten op 200 graden).
Auto's die uit zichzelf het
midden van de rijbaan aan
houden en zelfstandig
obstakels ontwijken. Boven
dien remmen ze spontaan af
en sturen ze bij om afstand
tot andere auto's te bewa
ren. Het lijkt een beeld uit
een science-fiction film.
Maar grote autofabrikanten
zijn al enkele jaren bezig
een dergelijk systeem te ont
wikkelen. Jaguar Cars Ltd
is van plan het in 1998 op de
markt te brengen.
Het elektronische systeem is
een van de resultaten van
Prometheus, een project van
Europese autofabrikanten.
Bij Jaguar werken lucht
vaarttechnici mee om het
systeem te vervolmaken.
Eén vinding die uit het pro
ject voortkomt zou een
oplossing voor het filepro
bleem kunnen bieden.
Via elektronika zouden
automobilisten elkaar kun
nen waarschuwen voor ver
keersopstoppingen. Met
behulp van een navigatie
systeem kunnen vervolgens
alternatieve routes worden
vastgesteld.
veertig mille bedraagt. „De con
currentie is beduidend duurder.
Peugeot zit met de 406 hoger,
net als de Rover 600 en de Audi
A4," zegt Honda-directeur Bert
Waterman. De Opel Vectra is
wel een rechtstreekse concur
rent.
Belangrijkste nieuws van Honda
is de diesel, waar het merk tot
nog toe compleet van verstoken
was. Honda kocht de diesel in
bij Rover, waarmee het merk
nauwe banden onderhield tot
BMW het inlijfde.
Honda is vast van plan meer
auto's af te zetten in de zakelijke
markt en dan is een diesel
broodnodig.
Want wie veel rijdt wil nog wel
eens een gastank achterin leg
gen, maar dat komt de bagage
ruimte niet ten goede.
De nieuwe Accord is kosmetisch
aangepast. Een nieuw front
waaruit een sterkere familie
band met de nieuwe Civics en
Shuttles spreekt. Er worden er
in Engeland 50.000 per jaar
gebouwd.
Honda heeft zich moeite
getroost de Accord stiller te
maken. Dat is ook wel gelukt, al
heeft het in de dieselversie niet
De opgesmukte Honda Accord krijgt de eerste dieselmotor uit de geschiedenis van het concern.
tot indrukwekkende resultaten
geleid. De motor is sterk en
uiterst vlot, maar ook sterk
hoorbaar.
Ander punt van de nieuwe
Accord is een voorwielophan
ging die zich in bochtenwerk
tamelijk rumoerig gedraagt
wanneer het wegdek niet opti
maal is.
De carrosserie zelf is stevig en
stil. Wie voor een benzinemotor
kiest zal verrast zijn over de
kwaliteiten van de nieuwe 1.8.
Jammer van dat 'gat' tussen de
tweede en derde versnelling dat
als er getrokken moet worden
voor onrust zorgt omdat er vaak
teruggeschakeld moet worden.
Het koppelingspedaal werkt in
alle versies nogal zwaar en een
lelijk detail in het interieur is in
de duurdere versies d.e tweede
airbag, die erin zit of hij er ach
teraf ingeplakt is.
De zittingen daarentegen zijn
prettig breed en lang.
Aan uitrusting mankeert het
niet in de nieuwe Accord. Het
basismodel heeft stuurbekrach
tiging, een airbag, verstelbaar
stuur, twee middenarmsteunen,
derde remlicht, centrale portier
vergrendeling en elektrisch
bediende ruiten voor. Zelfs de
antennebediening verloopt
automatisch, de bestuurders
stoel is in hoogte verstelbaar, er
is voetverwarming voor de ach
terpassagiers en de leuning van
de achterbank is in delen neer-
klapbaar. Abs ontbreekt, maar
een automaat is wel op alle
modellen te leveren.
Honda is al sinds 1968 bezig met
de Accords, die in verschillende
versies in Japan, de VS en in
Engeland gemaakt worden. Mis
schien dat het huidige model
succes gaat boeken. Aan prijs,
uitrusting en kwaliteit kan het
niet liggen.
Basismotor is de 1.81/115 pk,
gevolgd door een 2.0/131 pk en
een sportieve 2.2 liter VTEC die
150 pk op de voorwielen kan zet
ten. De 1.8 kost 39.990,-, de 2.0
is vanaf ƒ48.990,- verkrijgbaar
en de 2.2 VTEC wordt geleverd
voor 67.990,-. De 2.0 turbodie
sel, aie pas eind mei voor een
bedrag van meer dan vijftig mille
leverbaar wordt, brengt 105 pk
mee.
Door Rien van der Steen
Het gaat stukje bij beetje, maar
Honda krijgt langzamerhand
vaste grond onder Nederlandse
voeten. De hele modellenlijn is
vernieuwd en de importeur
schijnt erin te slagen de prijzen
vat vriendelijker te maken. En
«at is een voorwaarde om wat
volume in de markt te krijgen.
*Je prijs is lang Honda's pro-
Neem nummer één geweest in
Nederland.
Honda stevent in Nederland
voor volgend jaar af op de ver
koop van tienduizend auto's. De
zakelijke markt staat voorlopig
hoog op het verlanglijstje van de
importeur. Vooral nu de ver
nieuwde Accord leverbaar
wordt met een dieselmotor moet
daar muziek in zitten. De nieu
we serie, geproduceerd in het
Engelse Swindon, wordt vanaf
eind januari 1996 leverbaar voor
een prijs die op een tientje na
Hen kruissnelheidsregelaar op auto's kan een brandstofbesparing
ven 5 tot 10 opleveren. Als alle auto's in Nederland met zo'n sys
teem uitgerust worden betekent dat een besparing van 350 tot 600
jriljoen liter brandstof per jaar. Dat blijkt een onderzoek dat Traf-
10 Test bv in opdracht voor de Nederlandse onderneming voor ener-
jj)e en milieu, de Novem, uitgevoerd heeft,
en kruissnelheidsregelaar, of cruise-control, is een installatie
vaarmee de auto automatisch een tevoren ingestelde snelheid vast-
°udt. In de Verenigde Staten is het een algemeen verschijnsel.
resultaten van het onderzoek blijkt dat de cruise-control bij
Pnverijders ruim 10 op brandstof bespaart. Zakelijke rijders
^°rien tot een besparing van ca. 5
'J een eerder uitgevoerd onderzoek bleek dat ook de ecometer tot
j ^jjsiöfbesparing leidt. De ecometer is een instrument op het
y board, dat aangeeft of de chauffeur economisch rijdt of niet.
Sens de Novem kunnen zowel de ecometer als de cruise-control
gelijkmatiger en dus zuiniger rijstijl leiden.