Nieuwste boeken in full color vooral gericht op de praktijk Beeldhouwen met bijl, ijs en met kettingzaag Alles over de kunst van sauzen en dressings te<«. J'k Wat proeft u in welke wijn? Anders Agenda Binnenzak DE STEM SURPLUS E2 Wennen Levensduur Cursus <fe u**Wr' hohLt "'"<1 'ft«Wro,ul m»rnl ■IfttK; k. te krtMen if'"1 1 "tw te K.I, *V fjte't&it» v*^ V DrtHXiif ■/- 28® Xw* vu s fyFUiKAAIllt HWVU' l* i- .y X V -A [jraktm jbsm&f Krth Dftjstwn fcvy|'- V De wijnlezer leert ruiken ]e de van hun Door Hein Sluijter De kleurige vogels zijn weer terug op hun nesten. Een paar jaar lang waren ze zeldzaam in het land en moest grens over om schoonheid te kunnen geme ten, maar nu zijn ze hier weer nadrukkelijk aan komen vlie gen Een hele tijd durfden voorzichtige Nederlandse uit gevers het nauwelijks meer aan om hun wijnboeken te hullen in een pluimage van full-color-foto'smaar nu zijn er weer een paar nieuwe, schitterende uitgaven gedropt bij de boekhandels. De meeste nieuwe wijnboeken roeren hun snavel goed. Ze zijn vaak heel informatief. Dikke pil len zitten erbij. Naast mij ligt op mijn bureau tien kilo wijnboek. Zeker zés exemplaren zijn uiter mate geschikt om als mooi cadeau te dienen. In voorgaande jaren was dat wel eens anders. In 1992 nog maakte het toen ver schenen arsenaal een overwegend grauwe indruk. Duidelijk was dat de uitgevers pas op de plaats maakten. Illustratief en opmaak- technisch mocht het niet te duur en te tijdrovend worden. Uit een rondgang langs de uitge vers valt op te maken, dat de vogeltjes nu inderdaad weer wat vrolijker fluiten. Er wordt opnieuw wat meer geld gesto ken in de uitvoering en de presentatie van wijnkennis in boekvorm. Hier en daar waait ook een frisse wind. Er valt bij menig auteur de neiging te bespeuren om als een vrije vogel het aloude pad te ontstijgen, om dus het klassieke opsommen van herkomstgebieden min of meer te ontvluchten en de consument langs een andere weg in te wijden in de wereld van wijn. Hij wordt de praktijk ingeschoven. Op een aantrekkelijke manier wordt hij op de feiten gedrukt. Hij leert al lezend en kijkend naar afbeeldingen wat de kleur van een wijn zegt. Hij leert ruiken. Hij gaat proeven en onderscheiden. Rode draad Een mooi voorbeeld is Het Lek kere Wijnboek van Albert Heijn. De rode draad die door dit full color werk loopt is kleur, geur en smak. „Wijn wordt vaak lekker der als je er iets bij eet", zegt heel terecht Anneke Ammerlaan, de samenstelster van dit boek. Daarom wordt ook ruimschoots aandacht besteed aan de combi natie van wijn met gerechten en ontbreken recepten niet. En omdat in zo'n boek aan her komstgebieden toch niet hele maal te ontkomen valt, zijn die beknopt weergegeven, achterin. Héél verdienstelijk is dat geen reclame wordt gemaakt voor de wijnen uit de eigen supermark ten. Het bedrijf heeft 23 jaar lang gewacht eer het weer met een wijnboek uitkwam. De eerste keer was in 1972 toen 'Het Volko men Wijnboek' van Wina Born in de winkels te koop lag. De uitga ve van 1995 berust op een totaal andere filosofie. Een onderzoek onder klanten wees uit dat er vooral behoefte is aan praktische informatie. Daarom ook zijn er méteen maar 35.000 exemplaren gedrukt. Dat is veel. De gemid delde oplage van welk boek dan ook in Nederland komt niet ver der dan 3000. Tot dusver heeft uitgeverij Het Spectrum vooral uitgeblonken met zijn vaste uitgaven, met de ooste en mooiste boeken van Nederlands wijnschrijver num mer één Hubrecht Duijker en in mindere mate met een aantal ver taalde werken van een andere 'op-wijnschrijver, de Brit Hugh Johnson. Atlas Oeze auteur steelt trouwens voor mij de show binnen die tien kilo recent ontvangen wijnpapier. Na mjna 25 jaar ziet eindelijk zijn wereldberoemde Wijnatlas apnieuw het levenslicht. Geheel herschreven en aangepast. En edoeld om tot in de 21e eeuw up o date te zijn. Met 215 kaarten, er wereld hebben we hier zon ar twijfel te doen met de bijbel onder de wijnboeken, zowel pncht op de belangstellende ook als de deskundige. ,s ^T1 toen de eerste editie orscheen, is dit standaardwerk tttaald in twaalf talen. De leuwste editie zal hoogst waar- ijnlijk dezelfde weg gaan. Van o eerste Nederlandse druk zijn 'n oen kwart eeuw tijds 170.000 emplaren verkocht. Kijken we "nar de hele wereld dan zie je bij- Dp mili°en van die atlassen, j- twee Spectrum-wijnboeken traditioneel jaarlijks ver- l in om'°°P worden 6 vacht, lopen volgens de uitge- mcteen al als een trein. Op weet met Pt SMAAK VAN DRUIVEN V ruikt étt proeft zwarte bessen, meer bij welke druif en welke wijn deze omschrijving past. Daarom ditoverzicht: Druiven Bijvoorbeeld In chenin bfanc Loire Afouvray vtognier Viogniet/Coodrleu cbardonnay Bourgogne blanc sauvignon tslanc toire/Sauvignon Duitse Riesling sauvignon blanc LNre/Sancem», Australische, CaWomische en Nieuwzeclamfse Sauvfgrtons faling rijpe Duitse en Ebavset Riesling muscat Muscat/moscalo gewurztramincr Cewurztraminer müiter-thurgau Müller-Thtirgau bon) cbardonnay Bourgogne blanc en andere Chardonnays sémtfktf» Monbaziflac uuvtgnon blanc Bordeaux blanc en andere Sauv«gnon blanc? riesling (Ék»ere«)au*{**se sémiffctn Sautemes chenin bianc Coteaux du tayon sauvignon Wam Sauvignons blancs/loire riesSng Riesling coïombard CötesdcGascogne gewualrarrtiner Ebas/Aystralie pinot Nam EUas sémilfon Sautemes colombard Cotombard (Australie/CaWornté) I batdrulvfft muscat Muscal/'Möscato malvasia Malmsey madera chardonnay oa». Champagne verdejo Rueda Isiwucht riesling Ö2AS gevvvmriminer Eteas nik cbardonnay Bourgogne e« andere Chardonnays iémiilof! Craves chenin bSanc Voovray vtognier Viogoier ctwdonnay teiuillou hout gerijpte Cherdonnays, Btaoc de blaiKS Champagne Sémitlon (Austraft) basis van erva ring in voorgaande jaren wordt verwacht, dat zowel de Wijnalmanak 1996 van Hubrecht Duijker als de Wijngids 1996 van Hugh Johnson 10.000 keer zullen worden verkocht. De almanak ziet er anders uit. Je kunt hem nu echt gemakkelijk in je zak steken. Geen overbodige luxe want in dit boek worden elk jaar uit bijna alle wijnlanden de vijfhonderd beste wijnen onder een tientje opgesomd, compleet met prijzen en waar die in Neder land te koop zijn. Met dit boekje bij je kun je geen miskopen aan richten. Uiterst flesgericht! De Wijngids lijkt wat omvang betreft nooit volgroeid te raken. Elk jaar zie je hem dikker wor den. Het is dan ook niet eenvou dig om al die nieuwe ontwikke lingen in de hele wereld bij te houden. Johnson doet dat prima. Hij heeft in die wereld een naam te verliezen. Een collectief werk van diverse schrijvers uit de hele wereld is de kleurrijke Larousse Wijn Ency clopedie. Hoewel hier wel weer als vanouds in een lange rij één voor één de wijnlanden worden besproken, wordt daarbij toch zeer veel informatie gegeven waar je als gewone koper wat mee kunt doen. De eerste 125 bladzijden gaan trouwens over praktische zaken als kiezen, bewaren, proeven en meer van die dingen. Uitgever Tirion kan met deze prestatie voor de dag komen. De eerste druk van 3500 beslist niet goed kope boeken is daar inmiddels de deur uit. De tweede druk is in aantocht. Het kon niet uitblijven. De opmars van wijnen uit de Nieuwe Wereld vroeg om een boek daar over. Hubrecht Duijker is daarop ingesprongen en Tirion is met de kluif aan de haal gegaan. Wijn- bladzijde hiernaast '/s Tfs AF nvPKAPb nyF»»f.ktt Voa- de tanen was de Kris» <fa bron var eoeta wlpsn. t<*wijt Mspkfcva en Geor^ié husi eigengemaak te 'uonjeaux' tn t&feibfijrm v*i hoge kwaliteit gaven. Ook aandacht voor de nieuwste wijnlanden, zoals hier voor Moldova, hij velen nog een onbekende grootheid. notities uit de Nieuwe Wereld, gedeeltelijk in kleur, is tot stand gekomen in samenwerking met onder meer de AVRO waar Duij ker recent een serie heeft ver zorgd over hetzelfde onderwerp. De verkoop ligt tot nu toe ver boven het gemiddelde, dankzij natuurlijk de tv-serie. Meer een groot uitgevallen wijn boek in full color dan een agenda is de Wijnagenda 1996. John J. Akkerman is de grote man achter dit voor een deel nogal commer ciële werk. Zijn uitgeverij draagt de naam Naber Media Exploita tie. Akkerman en Naber hebben succes. Het doel dit jaar was om er 10.000 te slijten in Nederland en 5.000 in België. „Dat halen we helemaal", weët hij zeker. Voor een groot aantal teksten, die in feite advertenties zijn, schaamt hij zich niet. „Het houdt dit toch schitterende werk betaalbaar en de consument vindt er deson danks enorm veel wetenswaar- Opvallend is dat de inhoud van diverse werken deze keer gericht is op proeftechnieken en smaaksensaties. Ook de oplagecijfers zijn wat nederiger. Geen van drieën komen ze over de magische grens van 3000 heen. Maar dat wil vol gens de uitgever nog wel zeggen 'dat ze goed lopen'. Clarke's Wijngids 1996/97 van Oz Clarke is voor de tweede keer versche nen na een goede ontvangst van de eerste editie, twee jaar gele den. Het werk lijkt een beetje op de Wijngids van Johnson, maar heeft net een andere aanpak. Een sympathiek boekje is De wijn van A tot Z van Robert Lee- naers. Dit woordenboek voor wijnliefhebbers is juist in zijn bondigheid heel bruikbaar. Een spiekboekje dat je zo in je bin- nenzakt steekt. Het derde boek, Wijn! Wijn!! Wijn!!! van Els Lems en Lueette Faber-Oostenbroek gaat over wijn in de oudheid en is eerder besproken in De Stem van 3 november j.l. Alle uitgevers die ik heb bena derd na kennis van deze tien boe ken te hebben genomen, zijn het erover eens, dat de belangstelling voor wijnboeken op dit moment vooral groeiende is in de kopers- groep boven de dertig. De meeste boeken worden verkocht in Bra bant, wat minder in de Randstad en nog iets minder in Limburg. Dan volgt op zekere afstand de rest van het land. Die gestegen interesse blijkt ook wel uit geluiden in de betere boekhandel. Daar staan gemid deld het hele jaar door zo'n twin tig wijntitels op de planken. Vooral tegen het eind van het jaar vliegen ze weg. Als veelal kleuri ge vogels die het nest verlaten om in de wijde wijnwereld hun eind bestemming te vinden bij de wijnlezer. digs in. Heel wat teksten zijn trouwens helemaal niet commer cieel." Dat laatste klopt, want je vindt er van alles in over bijvoor beeld wijnmusea, instanties voor wijn in Nederland, wijnclubs, wijnwandeltochten en een over zicht van wijnoogsten. Overigens is de wijnagenda in deze vorm uniek op deze aarde. Kosmos Z&K heeft in de serie Culinaire Boekerij weer drie wijnboeken laten drukken. Ze zijn vergeleken bij andere nieuw komers bescheiden in gewicht. Door Nico Koolsbergen Voor 'echte' koks is het kerstdi ner geen probleem, maar voor liefhebbers die maar af en toe in de keuken kunnen staan en tij dens de feestdagen geacht wor den hun jaarlijkse hoogstandje te leveren, zijn het spannende tijden. Koelkast en vriezer lig gen vol en in de kookboeken is al aangestreept wat er dit jaar gaat gebeuren. Het mag niet mislukken maar je weet het nooit. Een geslaagd en smakelijk feestmaal hangt van een hele boel factoren af. Kaarsen, muziek, verlichting, de wijn keuze, het bestek, de conversa- Hugh Johnson: Wijnatlas. Spectrum, prijs 125,- Diverse auteurs: Larousse Encyclopedie. Uitg. Tirion, 99,50; na 1 januari 115,- Uitg. Wijn prijs tie. En, inderdaad, ook van het geserveerde voedsel. Een kal koen of biefstukje bereiden mag geen moeilijkheden opleveren. Maar het sausje dat zo'n stuk feestvlees 'af' moet maken, is een ander verhaal. Mocht er ergens iets niet helemaal vol gens het boekje gaan dan kan een goede saus de maaltijd nog behoorlijk ophalen. Sauzen maken is een kunst. De professionele kok staat achte loos te roeren, voegt hier een scheutje room, daar een klontje boter en ginds nog een gefruit uitje toe. Die mensen weten wat ze doen en het resultaat is altijd om de vingers bij af te likken. Dat kunnen we tegenwoordig thuis ook. Met dank aan de schrijfster van 'Met saus!', een boek dat alle geheimen van een geslaagde saus onthult. Het verscheen al maanden gele den maar we hebben het zuinig bewaard tot tegen de kerstda gen. Want een paar tips van Moya Clarke kunnen het ver schil uitmaken tussen een geslaagd en een mislukt diner op die ene dag in het jaar dat het echt niet fout mag gaan. De kracht van het boek is dat het zich niet beperkt tot bladzijden vol recepten maar ook de basis beginselen van het maken van de diverse soorten sauzen uit legt. Het bevat tips voor het invriezen van sauzen, want vaak is dat mogelijk. Ook een geslaagde dressing is geen kunst meer na het lezen van dit boek. Het oog wil ook wat en Moya Clarke legt uit hoe met verschil lende sauzen op het bord fraaie kleurcombinaties gemaakt kun nen worden. In totaal bevat het boek 180 recepten voor klassieke en moderne sauzen, waarbij in het hoofdstuk over de klassieken opvalt dat 'saus' daar ineens op zijn Frans 'sauce' gaat heten. Moya Clarke: Met saus! Uitg. Kosmos-Z&K, prijs 29,90. Anneke Ammerlaan: Het Lekkere Wijnboek. Uitg. Albert Heijn, prijs 25- Diverse auteurs: Wijnagenda 1996. Uitg. Naber Media Exploitatie, prijs 57,75,- Hubrecht Duijker: Wijnnotities uit de Nieuwe Wereld. Uitg. Tirion, prijs 19,90 Hugh Johnson: Wijngids 1996. Uitg. Spectrum, prijs 34,90 Hubrecht Duijker: Wijnalmanak 1996. Uitg. Spectrum, prijs 19,90 Robert Leenaers: De Wijn van A tot Z. Uitg. Kosmos Z&K, prijs 24,90 Oz Clarke: 1996/97. Uitg. 24,90 Clarke's Wijngids Kosmos Z&K, prijs VRIJDAG 22 DECEMBER 1995 In een paar uur tijd tovert Peter Meurders een ijsblok om tot een kraakheldere adelaar. Door Hans van Alebeek Een kettingzaag, een bijl en een paar scherpe beitels. Ziedaar het gereedschap van 'ijsmeester' Peter Meur ders. Uit ijsblokken van eigen recept laakt en schaaft de Limburger de prachtig ste beelden en figuren. Beeldhouwkunst die maar een paar uur goed blijft. Maar dat is juist de bedoe ling. Zijn eerste ijsbeeldje was een zwaar gehandicapte inktvis. Het beest had maar vier tenta kels want Peter Meurders was nog zeer onervaren en werkte met een simpele vleesvork. Inmiddels deinst de 41-jarige Limburger uit Klimmen ner gens meer voor terug. De toren van Pisa in kristalhelder ijs of liever de Big Ben? Alles kan. Zelfs het logo van het bedrijf of een beeld van een paar meter hoog, Meurders maakt het in zijn ijskoude atelier. De prijs loopt op van een paar tientjes tot een paar duizend gulden. „Kijk, hier begint het allemaal mee", zegt Meurders en trekt de deur van de vriescel open. Drie enorme ijsblokken van 500 kilo per stuk staan klaar voor behandeling. Geen gewoon ijs, lacht Meurders mysterieus. Maar zeker geen Limburgs kraanwater dat als mega-ijsblokje is ingevroren. „Dat ijs wordt meteen dof ter wijl dit ijs kristalhelder blijft en niet snel splijt", zegt de beeldhouwer. „Resultaat van jarenlang experimenteren." Met een kettingzaag zaagt Meurders vervolgens een blok ijs uit de kolom en zet het gevaarte in zijn atelier op een tafel. In een paar uur tijd tovert hij de ijsblok om in een kraak heldere adelaar met fladderen de vleugels. De prijs: 200. Binnen de vaderlandse horeca is Meurders' bedrijfje High Lights in Ice geen onbekende. Zijn ijsbeelden worden van het Amstel tot aan Van der Valk gebruikt om (ijs)buffetten op te luisteren. „Geld uitgeven aan iets dat smelt; in het begin moest de horeca daar nog wel aan wennen", weet Meurders. Ten onrechte, benadrukt hij: „Een ijssculptuur blijft een uur of vier goed. Je kunt het dus een paar keer gebruiken als je het weer invriest en dan vallen de kosten hartstikke mee." „IJs is prachtig materiaal", zegt Meurders, terwijl hij de adelaar bijschaaft. „Het is hard als steen maar je kunt het mak kelijk bewerken. Vanwege de kou in het atelier is het ijs nu dof en dood. Maar je moet dat eens zien als er een spotje op staat en het beeld begint te smelten. Dan begint alles te glinsteren en te flonkeren, dat is prachtig om te zien." Meurders maakt het liefst beel den op maat. „Elke week een adelaar, een toren van Pisa of de Eifeltoren? Nee, dan kan ik net zo goed in een fabriek gaan werken", zegt Meurders. „Ik probeer steeds mijn grenzen te verleggen. Voor de opening van de golfbaan in Tilburg heb ik bijvoorbeeld een golfer gele verd. En voor André Rieu heb ik pas nog een viool van ijs gemaakt." „Kijk, het moeilijke van dit werk is dat elk beeld een zeke re levensduur moet hebben. De mensen moeten waar krijgen voor hun geld. Daarom moet je ook niet iets maken wat na een half uur niet meer te herkennen is of omvalt", zegt Meurders. „Ze vragen me wel eens om voor een jubileum het borst beeld van de directeur te maken. Maar zo iemand ziet er na een paar uur belachelijk uit. Dat doe ik dus niet." Meurders geeft elk jaar een kleine 'ijs-cursus' aan koks en binnenkort komt er een groep studenten van de kunstacade mie op bezoek voor een dag 'ijsbeeldhouwen'. „Iedereen kan het. Het gaat erom dat je durft", zegt Meurders. „Als je eenmaal begonnen bent, is er geen weg terug. Maar ijs is veel mooier dan steen. Je kunt er dwars doorheen kijken en wat nog belangrijker is: het gaat veel sneller en daar. hou ik wel van." December is voor Meurders een topmaand. Dik ingepakt in warme ski-kleren, handschoe nen en laarzen staat hij dan de hele dag te hakken en te scha ven. Meurders: „Ik balanceer met mijn werk op de grens van kunst en kitsch. Ooit hoop ik nog eens iets echt monumen taals te maken. Inderdaad, ook dat werk zal binnen een paar uur verdwenen zijn. Maar dat is misschien juist de uitda ging" Even de kettingzaag in het ijs en er komt een hond tevoor schijn. FOTO'S MARC BOLSIUS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25