DE STEM Zelf ontworpen kazuifels voor de hele wereld tOOM ND Ook de paus is klant in Brugge erschap De Ambachten ^dmaking J ?e ^bben het razend druk in j 1 deze tijd van het jaar. De weken voor Kerstmis wordt een kwart van de jaaromzet gemaakt, ,,'t Is gekkenwerk. Afgelopen maandag .''voorbeeld kregen we nog een ?ie Van een klant uit Calif ornië. I u' ze voor zondag een op maat ?®!aakt kazuifel in huis kunnen ïr j ^at soort dingen heb je Marktleider Gewoon bedrijf Gouddraad Romeinse tijd lergunningen ingevolge de Inlenen, onder het stellen |cherming van het milieu. I-beschikkingen en andere Igen met ingang van heden te in het gebouw van de ■en -beheer (sectie Milieu) Lzen en wel tot 20 januari J9.00 tot 12.00 uur en van ■elke donderdag van 19.00 pensen in te zien op donder- Lr worden verzocht daarvan in. tel. (0115) 67 54 58. Ie kantooruren een monde- |ukken worden verkregen. len gemotiveerde bedenkin- lllege van burgemeester en pdiend. ling indient kan verzoeken jis niet bekend te maken. Jzochttel. (0115) 67 54 58, |6 voorts gelegenheid gege' inkingen in te brengen en iedachten te wisselen met Tivrager en eventuele overige ■tenslotte op gevestigd, dat pnkingen hebben ingebracht fen wijze en de belangheb- lat zij daartoe redelijkerwijs fcst, naar aanleiding van de Inen instellen bij de afdeling de Raad van State. wethouders van Terneuzen het bepaalde in artikel 3.44, vet bestuursrecht, ter open- In op 19 december 1995 aan leen nieuwe, de gehele inrich- Inning ingevolge artikel 8.4 Eieer onder voorschriften is ■staande inrichting aan de eg 56 te Terneuzen kadas- Terneuzen, sectie F, num- bere terzake zijnde stukken [inzage in het gebouw van de en -beheer (sectie Milieu), |euzen en wel tot 3 februari 9.00 tot 12.00 uur en van 1 voorts elke donderdag van ■ken wensen in te zien op 19.00 tot 22.00 uur worden loraf mededeling te doen, ►ijzigd ten opzichte van het lop gevestigd, dat terzake van Ikking tot 3 februari 1996 be- 1 afdeling Bestuursrechtspraak voor: [nkomstig artikel 3.24 en 3,25' vet bestuursrecht bedenkin- lend tegen het ontwerp van bruik hebben gemaakt van de I uit te brengen over het ont- J it: Inkingen hebben tegen wijzi- nemen van het besluit ten Intwerp zijn aangebracht; Inde die aantoont dat hij re- (staat is geweest overeenkom- Irmelde artikelen bedenkingen Ipschrift dient gericht en ge- pn de afdeling Bestuursrecht van State, Postbus 20019, lop gewezen dat: kracht wordt na afloop van I, tenzij tijdig beroep is inge- bassing van artikel 36 van de |van State, juncto artikel 6.81 wet bestuursrecht een ver- 1 tot het treffen van een voor- jen voorlopige voorziening ge worden aan de voorzitter van eling Bestuursrechtspraak van Raad van State; I. de beschikking niet van kracht wordt voordat op het ver zoek als bedoeld onder 2 is beslist. Irneuzen, 22 december 1995. ■meester en wethouders leuzen. burgemeester, drs. R.C.E. Barbé. Iin de krant. |het waterschap De Drie Ambach- jn de Waterschapswet - maaw rergadering bij besluit van 29 n jsteld een wijziging van de utn- ap De Drie Ambachten 199" j van de omslagtarieven onge- zetenen. J door Gedeputeerde Staten van lecember 1995, onder nr. in voor de tijd van drie maande1 een ieder ter inzage ter secreta ling algemene zaken), Korte Ke ^taling van kosten een exemplaar ar bij voornoemde afdeling. 1995. ks bestuur voornoemd. elaar, dijkgraaf ikker, secretaris Sur VRIJDAG 22 DECEMBER 1995 DEEL Zo tegen Kerstmis is het een gekkenhuis bij Kunstatelier Slabbinck in Brugge. Vanuit de hele wereld rollen er bij het Belgische atelier nu dagelijks faxen binnen met spoedbestellingen. Van geestelijken die nog even de voorraad paramenten op peil wil len brengen. Met drie kazuifels Sonata en bij behorende stola's, met tien nieuwe albe's qf een wasbare linnen altaarset in Ravenna- weefsel. Slabbinck doet namelijk in kerkbeno- digdheden met als spe cialisatie kerk-textiel. Die wordt in eigen huis ontworpen en genaaid. Door Florence Imandt Ook kazuifels moeten wor den gepast. „Strepen, poeh, da's uwen goes ting toch nie ee", zegt de kleine dame met de wollen geruite jas hoog gesloten. Ze verschiet een I beetje van kleur, lijkt geschrok ken van het enthousiasme waar mee de aankomend pastoor tus sen de rekken met kleurige kazuifels snuffelt. „Neuh, neuh", stelt Adriën Dhooghe zijn shop- ping-partner gerust. „Ik houd van klassiek, net als u." Christien Tuypens, die zichzelf 'werkster achter de schermen' j »an de parochie van Adegem noemt, slaakt een zuchtje. „Tja, 't is 'ne lange mens ee. De vorige was kleiner. D'n deze heeft echt n nieuw kleed nodig." Haastig I stapt ze meneer pastoor achterna. Geen tijd meer te verspillen. Aan Christien en haar pastoor van- haag de moeilijke keus om met de tenten van de parochianen een geschikt priester-gewaad uit te kiezen. Bi er hangen er honderden bij Slabbinck. Een Brugs familiebe drijf dat wereldwijd allerlei reli gieuze artikelen slijt, maar zijn faam vooral dankt aan het assor- zelf-ontworpen kazuifels. Christien en haar dorpspastoor ®>gen het lelijk vinden, strepen a)a 'in' in de reli-couture van tegenwoordig. In de luxe folder staat zelfs Johannes Paulus II in f® gestreepte Slabbinck afge beeld. Want ook de paus behoort tot de clientèle van de artistieke "uiggelingen, f Gekkenwerk I 'tijd zo vlak voor Kerstmis. Dan onten ze er ineens achter dat ze °g wat moeten hebben." "er het algemeen zijn de klan- niet moeilijk, zegt de 28-jari- f? 'erkoopleider Matthias Slab- ,mcK. Het gaat bij het Brugse ambachtelijk atelier niet impuls-inkopen. Nee, de II komen met een specifie- jO behoefte. Ze willen een wand- P'jf van drie bij vier meter met Marja en het Kind Jezus erop. Of 'ossenaarsdoek met de gebor- ba vC sym'30len van de wonder- ging 6 broodvermenigvuldi- komen voor een wit feest- I 2U,H een kazuifel voor de Vastentijd (die dus paars moet zijn), een rood gewaad voor Pink steren of een groene voor 'nor maal', Die vier kleuren zijn in de rooms-katholieke kerk de enige toegestane sinds het Concilie van Trente van 1541, toen de uitdoss ingen van de priesters wat uit de hand begonnen te lopen. Grijs is een nieuwe kleur waarnaar steeds meer vraag is. Ze is toege staan omdat de roomse liturgie ook de basiskleuren van grijs, zwart gn wit, erkent. In de Angli caanse kerk is de trend weer heel anders: daar vinden ze donker blauw wel feestelijk. Matthias'vertelt met veel ver stand van zaken over zijn stiel. Een ongebruikelijk beroep toch, zeker voor een jong iemand in een tijd waarin de jeugd nauwelijks boodschap heeft aan geloof en kerk. „Allee, je komt er natuur lijk niet in terecht als je het niet van huis uit mee krijgt. Maar 't is toch een bewuste keus geweest. Ik heb rechtengestudeerd en daarna een jaar bij een ander bedrijf gewerkt. Nu zit ik drie jaar hier. Zeer leuk werk, een mooi bedrijf. We werken voor een kleine markt, maar we zijn wel marktleider." Dat de jongste Slabbinck van alle markten thuis is, leert een blik in de catalogus 1995/1996. Met de rechterhand uitnodigend voor zich uit geheven, toont hij een paars gewaad van het type Padre, uitgevoerd in een weefsel van 45 procent wol en 55 procent trevi- ra. De banden zijn van fluweel en afgeboord met een kleurrijk galon. Een smaakvolle combina tie, zo concludeert de folder. „Daar hebben we wat kritiek op gehad" trekt hij zijn wenkbrauw op. „Awel, omdat ik als niet- gewijde een priestergewaad aan heb. Maar ja, priesters die willen poseren, zijn niet te vinden. En modellen zijn duur." Eigenlijk is Slabbinck dus een gewoon bedrijf. Met gewone pro blemen zoals het vinden van foto modellen. Het aan de gang hou den van de vijftig medewerkers. Of de devaluatie van buitenlands geld want 85 procent van de Slabbinck-waar gaat over de grens. En da's voor de dure kwa- liteitsprodukten (Slabbinck- kazuifels zijn er vanaf vier- tot veertigduizend Belgische francs) een zware dobber. En natuurlijk moet er worden nagedacht over de inrichting van de showroom. Zodat ook mensen als Truus er zich thuis voelen. In de ikonenhoek staat ze stilletjes Miskoffer voor de mobiele pastor. Slabbinck junior met een zestig jaar oud kazuifelgeborduurd met goud. Het moet allemaal heel precies gebeuren. foto's wim kooyman met haar rieten boodschappentas te wachten op hulp. De zwarte veterschoenen lijken iets te zwaar voor haar dunne beentjes onder de grijze regenjas. „Het glas van de Godslamp is kapot en nou kom ik hier eens kijken", zegt ze zacht. Zou het een echte zuster zijn die hier zo bedeesd rondneust? „Ik ben van de Zus ters van Liefde"onthult de dame verlegen., „Wij hebben een opvanghuis voor vrouwen en daklozen in Brugge. Daar is een kléine gebedsruimte bij. Slet Godslamp natuurlijk." Zuster Truus komt graag bij Slabbinck. Ze voelt zich echt thuis tussen de kerkspullen in de showroom. Op de achtergrond klinkt koormuziek. Het licht is gedempt, maar toch glittert er van alles. Van zware zilveren tabernakels en koperen monstransen tot mijters, tiara's en kleine vergulde pixisjes, al dan niet zorgvuldig opgeborgen in miskoffers die speciaal voor de mobiele pastor worden gemaakt. In een van de vitrinekasten ligt een religieus nieuwigheidje. Sta pels houten blokken die bij nade re beschouwing gebedsdobbel stenen blijken te zijn. 'Heer dank u voor onze dagelijkse spijs', luidt de spreuk op een van de zij den. „Een bedenksel van een Brugse priester", neemt Dirk Slabbinck de rondleiding van zijn zoon Matthias over. „Waren ér maar meer van die nieuwe dingen", verzucht hij. „Onze markt is een kleine met weinig groei. En da's best moeilijk." Eigenlijk hoeft hij zich helemaal niet druk te maken over de cijfertjes. Directeur Dirk Slabbinck (55) is de creatieve geest van de familie. Hij ont werpt de religieuze textiel en bepaalt sinds dertig jaar de Slab- binck-stijl. Die stijl is kleurrijk, doch simpel. „Ik hou van mooi materiaal zoals wol en zijde. En gouddraad. Dan heb je de meest schitterende effecten, met een soepele plooi val. Maar ah ja, echte gouddraad is niet meer te betalen ee. Jammer genoeg, jammer genoeg Alleen voor het restaureren van oude gewaden of vaandels houden we wat in voorraad." Snel wordt de reden van Dirk's lichte weemoedigheid duidelijk. Met gouddraad is het namelijk allemaal begonnen. „Mijn groot vader werkte als goudborduurder bij een atelier hier in Brugge. In 1903 begon hij voor zichzelf met borduurwerken, mijn vader nam dat later over." „Kijk", wijst hij naar een werke lijk schitterend drieluik dat een van de kantoren siert. 'Toen millioenen steden En allen honger leden Werd elke steek een bede Tot Onze Lieve Vrouw van Vrede' Zo valt er te lezen. „Mooi ee? Dit werk heeft mijn vader in de oor log geborduurd samen met het personeel. Om ze aan de gang te houden. Tweeduizend uren zitten erin. Deze geraamtes symbolise ren dood en oorlog, dit is het Lam Gods." Als ontwerper van reli-couture moet je natuurlijk bijbelvast zijn. Anders kun je de plank pijnlijk misslaan. Gelukkig voor het bedrijf is Dirk Slabbinck een gelovige mens. Als hij niet geloof de, zou hij het - naar eigen zeggen - niet zo goed doen in deze busi ness. „Grote Franse couturiers hebben eens geprobeerd kazui fels te ontwerpen, pfff, volledig naast de kwestie waren die. Je moet geen kostuumpjes maken, maar kleding die dient voor de. liturgie." Elke vorm van kunst heeft sowieso iets religieus, vindt Dirk. „Iemand die zichzelf over stijgt maakt kunst. Die verbindt het materiële met iets bovenaards of goddelijks zo je wil. Is Dirk Slabbinck couturier? „Vind ik van niet. Ik ben niet met mode bezig. Ik zie mijn werk meer als een kunstambacht. Dë patronen liggen vrijwel vast. Die variatie is miniem. Je moet spelen met het, materiaal, proberen steeds betere en mooiere dingen te maken. Er zit natuurlijk wel evolutie in het maken van kazui fels Wist je dat ze oorspronke lijk uit de Romeinse tijd stam men? Alleen, in die tijd stond er helemaal niks op. De christelijke kerk is die toga's blijven gebrui ken en pas in de tiende eeuw wer den ze versierd. De kazuifels werden alsmaar kleiner terwijl de versiering zwaarder en zwaar der werd. Nu gaan we weer terug naar het oorspronkelijke. Het is allemaal licht materiaal nu, praktisch. Het sobere gewaad doet het goed. Sober is de trend." Natuurlijk mislukt er wel eens een kazuifeltje. Verkeerd gestikt of zo. Of verkeerde stof gebruikt. Die minkukels worden in de bak tweede keus gestopt en gaan gra tis naar Afrika of Polen, naar de in Vlaams jargon 'batjes-markt' genoemd. Een markt waar het bedrijf geen concurrentie heeft. De laatste keer is er een zending naar China gegaan. Die mensen zijn volgens de artistieke baas van het Slabbinck-imperiumpje 'al blij dat ze een gewaad heb ben'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23