We hebben de buitenwacht bewust gemaakt' Tobbende 'prater des vaderlands' Grote Geld Bingo Café Okee Jan de Bruyn ndra's Escort ■Vous Privé* 06 - 98.50 Nieuw 030-2445851 r B* mm B jrsen DBSTEM GROTE GIDS D4 Dienstplicht? 1 e Kerstdag Kleintje 'clubs/06 i voor de rubriek l/clubs/06 onze clientèle fijne jen heel gezond 1996. Bel Dames Thuis Massagesalon Breda occasions ien zichzelf." Schrijfster Nadine Gordimer, het geweten van blank Zuid-Afrika Roman Bekenden en onbekenden in documentaire over Wim Kan Commissie-Kremers moet de toekomst van KRO aangeven Voor Vermeer-tentoonstelling al 120.000 kaarten verkocht Stranger Than Para...noia weer zes dagen in Tilburg X 56 VRIJDAG 22 DECEMBER 1995 Ll.J.G. houdt u uit dienst 0162-422073. 30'"- te Nieuw Nannen za 23 dec. in Café St. Cecilia, aanv pnpn|| u.j.g. houdt u nu Hu- Arbeidsconflict? Bel voor jur.hulpde Uirc 030-332905. No cuTe no pay. Vismarktstr. 24 Breda Aanvang 20.00 uur XIE joe Goed, beter: pd wordt. Tel. 076-5716 7flfi fcgen contante betaling aan Intoren worden opgegeven fctie verplicht). lief excl. BTW: b 14,25 Zaterdag 15,68 lief excl. BTW: pg 3,32 Zaterdag 3,65 jee, t/m 1 jan. Tel. 0162-688084 pg! |vr. jmo fcex- 106- ftoo. ■gen om nin. van (takt. tel- I hen prn 50+ SEXKONTAKT. Voor heren die 'n rijpe vrouw zoeken 06-9702 (75coml STUDENTES geven telnrs voor langdurige sex- relatie. 06-9706 (75cpm) JONGE mannen gezocht die dames GRATIS verwennen 06-9709 75cpm Vrouwen bel gratis 06-4901 Oudere HEREN gezocht v. gratis sex met lieve dames! bel 06-9705 (75cpm) STUDENTES geven gratis sex op hun kamertje. Bel 06-9603 (75cpm) DOMINANT of onderdanig? SM-kontakt voor strenge afspr. 06-320.325.80 (1qpm SM-VOOR-2: direkt apart voor dominant sexkontakt. 06-320.329.99 (75cpm) Homojongens onder elkaar Hoor die knullen genieten! 06-320*330*88 (75cpm) HOMO-KONTAKTEN direkt apart Brabant/Zeeland. Bel 06-9614 (Nu 50cpm) in heel Nederland GEHEEL PRIVÉ thuis doorgeschakeld. 24 u/p.d. 1 g.p.m. J,n 051 een I we- rea- lïEN- Erotische afspraken binnen 24 uur in uw regio!! Bel voor snelle sexafspraak ROOSENDAALDikke, dunne, rijpere, oude, jonge dames privé...0165-556410 Relax/body/thai mass, in luxe salon. Dagel. geopend. Mauritsstr.4 076-5222333. Bij beschikking van de rechtbank Middelburg van 13 december 1995 is Jan Abraham Naber, geboren op 23 juli 1943 en verblij vende te 4481 PM Goes, aan de Oostmolenweg nr. 101 in het Psychiatrisch Ziekenhuis Zeeland, onder curatele gesteld met be noeming van Johanna Bonna Stuffken-Naber, wonende te 3445 BA Woerden aan het Breeveld nr. 18b, tot curatrice. lealer Mart Ruttetieit. rijdt het langst. 125 BC Breda, tel.: 076-5712080^ Door Gerrit van den Hoven In de romans van de Zuid- afrikaanse Nadine Gordimer dringt de apartheid diep door in de levens van haar blanke hoofdpersonen. Een gesprek met de schrijfster gaat dan ook steevast over politiek. „Altijd, altijd vragen journalis ten me naar de politieke situatie van Zuid-Afrika. Ik schrijf ook over menselijke problemen. Mijn laatste boek Niemand die mij vergezelt gaat over ouders wier dochter lesbisch is en hoe ze daar mee om gaan. Dat is nog niet vaak gedaan in de litera tuur. Niemand die ernaar vraagt." De Zuidafrikaanse schrijfster Nadine Gordimer heeft zich - zeker nadat ze in 1991 de Nobel prijs voor literatuur kreeg - ont wikkeld tot het geweten van blank Zuid-Afrika. In het over grote deel van haar tien romans en negen verhalenbundels dringt de apartheid diep door in de levens van haar romanpersona ges. Haar literaire ontwikkeling loopt parallel met de ontwikke lingen in Zuid-Afrika. Gordimers laatste, vorig jaar verschenen boek Niemand die me vergezeltspeelt in de over gangsperiode naar het nieuwe Zuid-Afrika. Haar hoofdfiguur, de juriste Vera Stark, zet zich in voor teruggave van grond en bezittingen aan zwarte Afrika nen. Niet vreemd dus dat de politiek de literatuur in de gesprekken met de schrijfster al snel verdringt. Krachtig Gordimer (72) is gast in de roya le woning van de ambassadeur van Zuid-Afrika in Den Haag en heeft net een uitgebreid middag maal achter de rug. Klein is ze, maar ze maakt een krachtige indruk. Ze komt net uit Berlijn, waar ze met haar zoon werkt aan een documentaire over de paral lellen tussen Berlijn en Johan nesburg. Gretig gaat ze in op de overeenkomsten tussen de twee steden die op het eerste gezicht zo weinig met elkaar van doen lijken te hebben. „Berlijn en Johannesburg heb ben dezelfde problemen te over winnen. In Berlijn is de muur gevallen en in zekere zin is dat in Johannesburg ook het geval. Het verschil is alleen dat Berlijn de oude structuur weer heropge bouwd kan worden. In Johan nesburg kan dat niet. De gebou wen zijn destijds neergezet voor de blanken. Bij het opbouwen van de stad moeten wij helemaal opnieuw beginnen." Gordimer schrijft het script voor de film en voert gesprekken met architecten, stedebouwkundigen en schrijvers over beide steden. In Berlijn sprak ze ter voorberei ding onder meer met de Duitse schrijver Günther Grass. Ze heeft grote bewondering voor Grass, die in zijn vaderland zwaar onder vuur ligt. „Zijn standpunten zijn niet populair. Hij was altijd voor eenwording, maar nu het zover is vindt hij dat het niet goed is aangepakt." Ze vindt dat hij onheus wordt beje gend. „Die omslag van Der Spie gel, een criticus die zijn boek kapotscheurt. Walgelijk." Geconditioneerd De overeenkomsten tussen Zuid- Afrika en Oost-Duitsland en in het verlengde daarvan Oost- Europa zijn verder door te trek ken, heeft ze tijdens haar gesprekken in Berlijn gemerkt. „Mensen uit het voormalige Oost-Duitsland zijn niet gewend aan de gewone dingen zoals het omgaan met geld, bankpassen, belasting betalen. Die alledaagse dingen moeten ze leren, net als de zwarte mensen in mijn land." Ook in het omgaan met demo cratie vallen overeenkomsten te ontdekken. „Mensen in Zuid- Afrika zijn geconditioneerd door apartheid. Ze moeten net als Oost-Europeanen leren dat poli tici nu afgerekend kunnen wor den op hun daden, dat ze verant woordelijkheid dragen." Met theaterprogramma's en campag nes is Zuid-Afrika enkele jaren geleden voorbereid op de verkie zingen. En eigenlijk zouden die campagnes moeten doorgaan, stelt Gordimer. „Het Westen heeft eerst meebetaald. Nu is er echter geen geld meer voor. Men beschouwt het proces als vol tooid." Zinloos Voor Gordimer waren de verkie zingen van drie jaar geleden een prachtige ervaring. „Het valt niet uit te leggen aan iemand die niet uit het land zelf komt. Ikzelf bijvoorbeeld stemde al jaren niet meer, omdat ik me realiseerde dat het zinloos was. Je stemde voor een minderheid van 454 mil joen blanken die veertien mil joen zwarten buitenspel zette. Nu kon ik weer stemmen. En voor de zwarte meerderheid was het nog veel mooier natuurlijk." In een lezing onlangs stelde Gor dimer dat ze voor het eerst kon spreken over 'mijn land' en 'mijn volk'. „Het is simpel", zegt ze. „Ik had rechten die zwarten niet hadden. Hoe kon ik dan over 'mijn land' praten." Breytenbach Ze vertelt hoe ze vroeger van haar ouders te horen kreeg dat ze niet aan politiek deden. „Er waren toen blanke Afrikaners die het in de late jaren veertig, begin vijftig niet redden op de boerderijen en naar de stad trok ken. Ze leefden van liefdadig heid. De overheid creëerde banen voor hen bij de spoorwe gen. Dat was voor mij armoede. Ik dacht helemaal niet aan de zwarte bevolking. Die waren er gewoon, net als het landschap." Als adolescent begon Gordimer in te zien dat de zwarten niet waren als de zon die elke dag opkomt en ondergaat. Ze zag de patriarchale houding en het Nadine Gordimer: „Je kunt onze offers niet vergelijken met de offers die de zwarte gemeenschap heeft opgebracht. onrecht, ging schrijven over het systeem. Haar boeken en die van blanke collega's als André Brink en Breyten Breytenbach hebben meegeholpen aan het ondergra ven ervan, denkt ze. Sancties „We hebben de buitenwacht bewust gemaakt van de conse quenties van het systeem op lan ge termijn. Het waren kleine bij dragen die de publieke opinie mede hebben beïnvloedt. Maar je kunt onze offers niet vergelij ken met de offers die de zwarte gemeenschap heeft opgebracht. Zwarten werden in hun huizen doodgeschoten". Zelf heeft ze eenmaal in een positie gezeten waarbij ze bang was voor sancties. Niet van de overheid, maar van de rechtse Afrikaanse beweging. Ze glim lacht bij de herinnering. „Het was een proces wegens hoogver raad in 1989. Ik had contacten met een van de verdachten die zijn memoires wilde publiceren over de zwarte vrijheidsbewe ging. Via een bevriende advo caat, die deed alsof ik zijn assis tente was, kon ik in de cel en raakte geïnteresseerd. Ik smok kelde het boek naar buiten en met een vriend zorgde ik dat het gepubliceerd werd. Toen het proces op zijn eind liep, konden de verdachten conform de Afri kaanse wet anderen voor hen laten spreken. Ik was geroerd omdat een van hen vroeg om mij. Ik had een lastig gesprek met de aanklager. Hij vroeg of Mandela mijn leider was en ik zei ja. Ver volgens vroeg hij of het vrij- heidsleger ondersteunde. Ik dacht: waarom niet en zei ja. Dat was impliciet een goedkeu ring van het geweld. De advo caat was ontdaan. Hij zei dat ik voorzichtig moest zijn en voorlo pig geen pakjes meer moest ope nen. Ik kon het niet geloven. Het was de eerste en enige keer dat ik iets roekeloos had gedaan en bang was." 'Slechts de namen der grote drin kers leven voort,dichtte de alco holisch getinte slaapwagencon- facieur Riekus Waskowsky. En hij had nog meer gelijk dan hij schreef. Niet alleen zijn eigen naam is, ondanks driehonderd pagina's Verzamelde Gedichten, vergeten. Ieder wiens renommee mei op buiten literaire feiten gestoeld is, hoeft nauwelijks op aandacht te rekenen. %F. Hermans, bij het grote publiek bekend vanwege processen, rel len en scheldkanonnades, is zelfs maanden na zijn dood nog goed voor kolommen nieuws. Zijn boeken zijn opgeruimd en half journa listiek en verzamelend Nederland liep uit. De paar schimscheuten op collegae die hij zich in de marges veroorloofd had, zijn op alle radio- tenders minstens driemaal herhaald. De veiling bracht vijfmaal meer °P &nn deskundige antiquaren tevoren dorsten te vermoeden. u-K. van het Reve, even bekend en om soortgelijke redenen als zijn vakbroeder Hermans, is zo populair dat hij zich kan verhuren als 'ckvisie-dagsluiter en Adriaan van Dis' gezicht is zo vertrouwd dat telfszijn mindere boeken de winkels uitvliegen en met bijna alle beschikbare prijzen bekroond worden. hen boek van een niet tot sterstatus gestegen auteur heeft daarentegen "ouwelijks kans op serieuze belangstelling. Anna Vali overkomt dat Ze is geen debutante, ze heeft een paar redelijk verkochte dicht bundels, verhalen, een roman en een stapeltje goed ontvangen vakwe- le"sehappelijke boeken op haar naam. De recensenten zouden dus van haar gehoord moeten hebben en toch is er niet geschreven over jj' Sensitieven' (Pragmata/Jan Mets Amsterdam), det kan niet zijn, omdat het geen goed of leuk boek is. Evenmin kan (le thematiek of de achtergrond daartoe aanleiding geven, want die is behoorlijk bij de tijd. En met de stijl is evenmin iets mis. Anna Vali oet niets vreemds of schokkends in het openbaar en daarom valt ze, oewel uitgegeven door respectabele en bekende uitgevers, buiten de canon. lammer, want 'De Sensitieven' is niet alleen onderhoudend en op een nkel moment hilarisch, het is bovendien een nauwkeurig genoteerde 'nentaliteitsgeschiedenis van de laatste twintig jaar. De roman begint "P een langharig oranje hoteltapijt. Een gevloerde manager ligt daar <1 je komen van het onder deskundige leiding en met alcoholische lp in sensitivity-sfeer verworven zelfinzicht. net eind van het verhaal is de desillusie van een langs elkaar heenle- en'l sociaal-advocatenechtpaar en een door hen gehuiveste woon- sr"ep 'De Sensitieven'. Alle diepdoorvoelde idealen, alle oprechte defies van eeuwige verbondenheid en al het utopisch optimisme ten 'W blijkt de werkelijkheid anders en vooral harder dan de geborgen o""moeder die trainers en hun sessies voorspellen, och is Anna Mali's roman geen treurig boek. De gang van schijn- Pnzicht tot confrontatie met de realiteit is niet uitsluitend satirisch I ee"rstellend. De levens van haar hoofdpersonen lijken echt en "s i0'm er, waar collectieve optimistische verwachtingen stranden, li <tan de gezonde werkelijkheid ontleende individuele ontwikkeling 1 m de plaats. Haar verhaal is net het normale bestaan: van tegen- S en mislukking wordt een mens een beetje cynischer en wijzer. 5 buitenissigs dus eigenlijk, gewoon een goed geschrevenherkett- e en de spiegel voorhoudende roman en daarom niet interessant Vo°r de kritiek. Hilversum (anp) - „Zij was concreet, zij was zeker. Dus kon hij onzeker zijn", zegt Seth Gaaikema over Wim Kan en Corry Vonk. Vanavond zendt de KRO-televisie een documentaire uit over de conferen cier, die in 1983 op 72-jarige leeftijd overleed. De 'prater des vaderlands', zoals documentaire-maakster Ria Groe- neveld hem noemt, was een tobber. „Hij leed aan een schrijnende onzekerheid", vertelt ook Frits Lambreehts. De acteur, onlangs nog te zien als Willy Alberti in de musical Willeke, trad in de jaren zestig op in het ABC-cabaret van het echtpaar. Samen met Wieteke van Dort haalt hij herinneringen op aan die tijd. Een slechte pers maakte Kan bepaald niet vrolijk. Over het leven van Wim Kan is nog niet eer der een documentaire gemaakt. Hoog tijd werd het wel. Vrienden, bekenden en mede werkers worden ouder; sommigen zijn al dood. Het idee voor het programma kwam van Coen Verbraak, die eerder een radiopro gramma over de cabaretier samenstelde. De documentaire kreeg de naam Hoog boven de bomen kijk ik terug. De titel is ontleend aan een van Kans dagboeknotities: „Maandag 5 mei. Zoeken naar teksten. Zoeken naar iets dat vlakbij moet liggen... Misschien als je sterft gebeurt er net zoiets. Sterven is mis schien zweven boven de bomen van het bos en ineens duidelijk zien hoe dichtbij alles was waar je zo lang en zo moeizaam naar hebt gezocht. Aan het woord komen onder meer Paul van Vliet, Herman van Veen en Wim lbo, de nestor van het cabaret. Ook oud KVP-leider Norbert Schmelzer - 'net een gladde teckel met een kluif in zijn bek' - komt erin voor. De politi cus voelde zich niet geschoffeerd door Kan. „Een mooi compliment." Een teckel is een slim en pienter dier. Huishoudster Groeneveld voerde ook gesprekken met men sen die niet bekend zijn, zoals de huishoud ster van hun huis op de Veluwe, twee kamp- MÈp !j if i Ha M BBB Wim Kan en Corry Vonk FOTO DIJKSTRA Hilversum (anp) - Een commissie onder voorzitterschap van J. Kremers, de vroegere gouverneur van Limburg, moet uitzoeken welke positie de KRO in de toekomst zal krijgen. De commissie is ingesteld door Gerrit Braks, voorzitter van de KRO. Door de vergaande samenwerking met NCRV en AVRO is de betekenis van de KRO, een vereniging en een omroepbedrijf, in de toekomst onduidelijk. De drie omroepen, bespelers van Nederland 1, hebben samen stichting gevormd (AKN) en besloten tot gezamenlijke huisves ting. Het is de bedoeling dat de commissie volgend jaar een advies uit brengt. De commissie bestaat naast Kremers uit C. Bakker, oud-voorzitter van de raad van bestuur van de Gelderse Papiergroep; A. Havermans, burgemeester van Den Haag; B. Janssen, directeur van het Algemeen Bureau Katholiek Onderwijs; H. Kivits, algemeen directeur KPN Mul- tiomedia BV en J. Stappers, hoogleraar communicatiewetenschap in Nijmegen. Den Haag (anp) - Voor de grote Vermeer-tentoonstelling die van 1 maart tot 2 juni in het Mauritshuis in Den Haag wordt gehou den, zijn inmiddels al zo'n 120.000 toegangskaarten verkocht. Het Mauritshuis verwacht dan ook zonder moeite de 250.000 bezoekers te halen die minimaal zijn begroot. Het museum ver wacht tussen de 250.000 en 300.000 belangstellenden. Liefhebbers van Johannes Ver meer hoeven zich volgend jaar overigens niet te beperken tot het Mauritshuis. In dezelfde periode wijden ook het Prinsenhof en het museum Lambert-Van Meerten in Vermeers woonplaats Delft en het Haags Historisch Museum en het Museum voor het Boek in Den Haag exposities aan de schilder en zijn tijd(genoten). Het oeuvre van Vermeer zelf, van wie 35 werken bekend zijn, zal alleen in het Mauritshuis worden getoond. De tentoonstelling loopt momenteel in de National Galle ry of Art in Washington, waar 21 werken te zien zijn. In Den Haag zullen er twee schilderijen uit het Rijksmuseum in Amsterdam aan worden toegevoegd, de Brief lezende vrouw in het blauw en Het straatje. Het Prinsenhof in Delft brengt een expositie met werken van tijdgenoten van Vermeer (1632- 1676) in Delft. De tentoonstelling zal ingaan op mogelijke invloe den die Vermeer van hen kan hebben ondergaan. Zo zullen er architectuur- en interieurschil- derijen worden getoond van onder andere Carel Fabritius en Pieter de Hooch. De zestig wer ken op de expositie zijn bruikle nen uit veelal buitenlandse parti culiere en museale collecties. Het museum Lambert-van Meer ten maakt een tentoonstelling over het interieur, een onderwerp dat een belangrijke rol in Ver meers werk speelde. Het museum zal een reconstructie van een interieur van de schilder laten zien. De Hollandse samenleving in de tijd van Vermeer is de titel van de expositie in het Haags Historisch Museum. Het leven van de schil der is de leidraad voor een schets van de achtergronden van het dagelijks leven in de 17e eeuw. Het museum besteedt aandacht aan de topografie van Holland en Delft, het huiselijk leven van het gezin Vermeer, het geloof, ver maak en vertier, de kunsthandel en de armoede. Er zullen schilde rijen, tekeningen en prenten van kunstenaars als Gerard Terborch en Jacob Ruysdael te zien zijn, evenals gebruiksgoederen als porselein, glaswerk, meubilair, en kleding en muziekinstrumen ten zoals die op Vermeers schil derijen te zien zijn. Op de tentoonstelling in het Museum voor het Boek/Museum Meermanno-Westreenianum staan de cartografie en de wis- en natuurwetenschap ten tijde van Vermeer centraal. De wereld der geleerdheid rond Johannes Ver meer zal bijzondere aandacht geven aan vragen rond het per spectief. genoten en een strandwandelvriendin. Bovendien filmde ze zijn 'geluksplekken'; het strand, de bossen en zijn huizen in Zwitser land en Kudelstaart. De interviews werden gelardeerd met fragmenten uit (oudejaars)conferences. Met Wim Kan: Hoog boven de bomen kijk ik terug maakte de documentaire-maakster een chronologisch portret. De film begint bij zijn geboorte en eindigt bij zijn dood, een jaar na zijn laatste oudejaarsvoorstelling. Dat laatste programma was teleurstellend. Hij had het misschien niet meer moeten maken. Volks Kan was de zoon van een minister, die toneel speler mocht worden als hij daar maar de juiste opleiding voor zou volgen. Op de Toneelschool in Amsterdam ontmoette hij onder meer Mary Dresselhuys. „Te gek voor woorden", zo betitelde Dressel huys destijds zijn huwelijk met dat 'uitge sproken volkse kind' Corry Vonk. Toch was het volgens haar één van de beste toneelhu welijken. Ze waren onafscheidelijk. Aanvankelijk trok Corry het publiek, later zouden de rollen worden omgedraaid. „Ach Wimmie, dan kan ik toch altijd nog souffle ren", moet de eens zo succesvolle Vonk in haar nadagen hebben gezegd. Birma-spoorlijn Voor het uitbreken van de Tweede Wereld oorlog vertrokken Kan en Vonk voor een toer- nee door Nederlands-Indië. Wat een rondreis van honderd dagen had moeten worden, duurde ruim zes jaar. Vonk werd geïnter neerd in Japanse vrouwenkampen. Kan moest onder meer werken aan de Birma-spoorlijn. Die ervaringen doken later op in zijn pro gramma's. Van Wim Kan zijn, in tegenstelling tot bij voorbeeld Wim Sonneveld, geen liedjes meer bekend. Kan was de man van de geëngageer de politieke sketchjes. Nu doen die vaak gedateerd aan. Grappen zijn soms niet meer te begrijpen door de politieke waan van de dag. Aardig is wat dat betreft zijn Joop den Uyl- imitatie. De cabaretier wist de mimiek en het taalge bruik van de politicus zo goed na te doen, dat de PvdA'er zelf onder de indruk was. „Ja, ik lijk erop", bekent hij aan Sonja Barend. „Ik heb het nu drie of vier keer gezien en ga me er steeds meer in herkennen." 'Wim Kan: Hoog boven de bomen kijk ik terug', Nederland 1, 20.31 uur Paul van Kemenade FOTO ANP Door Rinus van der Heijden Het werk zit erop. En nu maar afwachten hoe het allemaal gaat verlopen. Het derde festival Stranger Than Para..noia, dat zon dagavond van start gaat, heeft organisator Paul van Kemenade weer heel wat hoofdbrekens gekost. „Meer dan de twee voor gaande jaren, maar het programma is weer zeer divers. En we hebben ook onze doelstelling weer gehaald: een kwalitatief goed festival met de nadruk steeds ligt op improvisatie." Stranger Than Para..noia duurt wederom zes dagen. Het festival begint op kerstavond en wordt vervolgd van tweede kerstdag tot en met 30 december. In totaal tre den er 91 musici aan, vijf spreek- stalmeesters, een acteur en een danseres. Over improvisatie gesproken. Paul van Kemenade heeft wat het zoeken van musici betreft geen enkele moeite gehad. „Het festi val heeft al een behoorlijke lan delijke bekendheid. Veel musici hebben zelf contact opgenomen of ze konden komen, of ze stuur den een bandje met hun muziek. Zodoende had ik een hele waslijst met potentiële deelnemers. Ik zorg altijd dat ik twee program ma's klaar heb liggen. Sommige acts zegden juist voor de deadline af, maar die heb ik wel kunnen boeken voor volgend jaar." Verwachte hoogtepunten wil Paul van Kemenade niet noemen. Al zijn er wel enkele optredens waar hij naar uitkijkt. Zoals het concert van de pianisten Rein de Graaff en Leo Cuypers. „Een bot sing van twee naturen", zoals hij het uitlegt. Dat pianoduel moet als het aan de organisator ligt, uitgroeien tot een traditie. Even als trouwens een concert van een slagwerktrio. Dit jaar treden aan de jazzdrummers Martin van Duynhoven en Lucas van Mer- wijk en popdrummer Leon Klaasse. Andere opvallende festivalonder- werpen zijn het 'wereld'-ensem- ble Vershki da Koreshki ('Spruit jes met wortels' in het Neder lands), het blazerscollectief De Ereprijs, het kamerpopmuziek- project Hanlo-Tom America, het Eric van der Westen Double Orchestra, een flamenco-project met danseres Inés Arrubla en Sumbur 3, met Han Buhrs, Michael Vatcher en Dirk Bruins- ma. Tussen kerst en nieuwjaar wordt in Amsterdam al jaren het festi val Klap op de Vuurpijl georgani seerd. Geen concurrent voor het Tilburgse initiatief? „Nee hoor", zegt Paul van Kemenade beslist. „We hebben zelfs gedacht samen een .act te boeken, maar dat is dit jaar nog niet gelukt. Wel ligt er nu een principe-afspraak dat we in de toekomst samen iets gaan doen. Zo'n samenwerking is ook financieel aantrekkelijk." Het programma van 'Stranger Than Para..noia': 24-12: Jaap Blonk solo, Boy Raaymakers/Arjen Gorter, Paul van Kemenade Quin tet. 26-12: Jeroen van Vliet, solo piano, Slagwerktrio Martin van Duynboven/Leon Klaasse/Lucas van Merwijk, Beets Brothers Dou ble Quartet with Strings. 27-12: Vershki da Koreshki, carte blan che Toon de Gouw, De Ereprijs. 28-12: Sumbur-3, Sean Bergin/Tri- stan Honsinger, Eric van der Wes ten Double Orchestra. 29-12: 't Hanlo project o.l.v. Tom America, Christoph Haberer/Michael Heu- pel, Inés Arrubla/EI Tete/Jorge Valiris/Niko Langenhuijsen. 30-12: pianoduo Rein ae Graaff/Leo Cuy pers, Dutch Jazz Orchestra.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19