DE STEM 'Lyrisch of gewelddadig, maar altijd compromisloos' aap Oppeneer Terneuzen AGENDA Strip tekenaar Eric Schreurs kroop uit de valkuil van succes, drank en drugs RTNIEUWS KORT SPORT )AG 22 DECEMBER 1995 C2 Vamen men staan op zaterdag 23 december programma. Dit met de plaatselijke - achter de regietafel, daarbij het programma met een drie, zes gaan om 15.00 uur van start. Er 14.00 uur in de kantine van de welk complex tevens was- en Na afloop is er een verloting op Aardenburg pvolgend seizoen AVC Aarden- woonachtige oefenmeester traint op r Terneuzen. In Aardenburg volgt Acker, bezig aan zijn tweede sei- gegeven aan het einde van het sei- -voorzitter Frans van Dongen toon- vastleggen van Ottens. „Henk heeft en Terneuzen goed met een groep onze jeugdige ploeg toch de nodige neemt niet weg dat we over Jimmy dit seizoen ons wellicht de promotie bezorgen. iwdorp iekvereniging AV'56 organiseert in Ivereniging Nieuwdorp op zaterdag De afstanden zijn drie, zes of ■ut um 14.30 uur plaats bij de ingang V Nieuwdorp waar men vanaf 13.30 op den naf op is ier ;aat Grote Gids VRIJDAG 22 DECEMBER 1995 DEEL rnooi de Feyter en Eduard de Rijk wordt rtuus op tweede kerstdag een zaal- 13.00 uur en duurt tot 18.00 uur. In de eerste groep komen de teams imelink uit. In de tweede poule spe- Maradonna Jrs, Wieland en Van 1 handen van Cor Mechielsen en ak imus/Pluym bal heeft Gemeente een knappe pres- luym met 6-5 te verslaan. De ambte- rk dat de tegenstander de vaste doel- eler onder de lat moest spelen. kwam op naam van Jos Lambert Len Leo Bolleman. Koploper was en lat deze week De Ridder met 4-5 aan Cysouw/Roeland-Maradcmna jr 3-3, aes 3-5, Broomchemie-De Ruyter 3-10, lai-ine Service-Ratjetoe 4-3, De Ridder- f-ine Service 10-28, Primus/Pluym 11-15, and 11-20, De Pooter/Koole 10-19, a jr 10-16, Disco Love 9-14, De Ridder 10-13, De Ruyter 10-9, Engel- ■elant 11-0, Den Doelder 11-0. oeken zege fdklasse van de zaalvoetbalcompeti- regionale teams binnen de lijnen. In 5-4 van Jongepier en in Hulst zege- zentrappers. ■3 - „Het was wat men noemt een was niet groot, omdat paal en lat den," aldus Henk Maas, coach bij de _;e werd de behaalde marge niet meer vegers, Cees de Putter (2x) en Dennis oor de winnende serie. Ronny de Vos rden tegen. - Bij de doelwisseling wees het sco- ce gelopen. Die gemakzucht werd na .ft. „Ik heb toen flink van mijn neus Frank de Cocq van de thuisclub. De naam van Marib de Vreeze (2x), Jan saldo poulewinnaar tennistoernooi in het Terneuzense voriet Jaap Oppeneer zijn visite- relijk poule-winnaar. Als titelverde- ijn stand verplicht. en Jack van der Staal. Tegen laatstgenoemde geraakte Hirdes via 6-6 niet verder dan de halve winst. Genoeg echter voor de eindzege in de poule want Van der Staal had 'slechts' met 8-1 van De Pooter gewonnen. In de dubbel-C-klasse won het favoriete duo Johnny Bleyen- berg/Onno van Quekelberghe fors van Erik Cobben en Jan Nouwen. De als tweede geplaatste combi natie Jan Veraart/Aart van der Sloot ging echter verrassend me 7-5 onderuit tegen Guido Rechter en Toine de Waal. UITSLAGEN MANNEN ENKELSPEL C2: Christiaan Hiensch-Johan Heye Dl: Herman Filipo-Jan Nouwen de Vlieger-Jan Gijsen 6-5, Jaap O]P? Acjrie Dick Vrolijk 13-5, Herman de Begt-A® Verschelling 7-6. Hirjes6-6, D2//E: Jack van der Staal-Enc Hir Edwin Sinke-Piet Bohijn 7-5. dubbelspel dei C: De Rechter/De Waal-Veraart/Van Sloot 7-5, Bleyenberg/Van Quekeioeig Cobben/Nouwen 12-1. 2-l2 Dl: Van Dijk/Piessens-Houg/Houë 5. Van der Staal/IJsebaert-Cevaal/verd* D2/E: De Reus/Herrebout- statvjeïSd- link 8-5, Cornelissen/Scheele-vers ling/Verschelling 6-8. vrouwen dubbelspel ^ijland Dl: Visser/Bleyenberg-Van 4-10, Visser/Bleyenberg-Van Does Kort 5-8. -orT GEMENGD DUBBELSPEL Dl: Van Tiggelen/Van de Flek-M0 10, Van Dijk/Van Dijk-Harms/Van ter 13- de gen een TV als rde ène ing ens oor lijk ile- .oor iste IOU- iek- 8-6) 9- ,ou- iten hel- nog iede mie sus: bo- rele ert- ten -1) KORFBAL .- Zaterdag 23 december, afdel'"®' irste BKC-Atlas (promotieklasse ord- sporthal De Veerhoek 0°s aanvang 15.20 uur. VOLLEYBAL asse tdau Zaterdag 23 december, Morres-TDK/Brevok 2 (VWj ronde beker vrouwen), SP ,qi5 Den Dullaert Hulst, aanvang i* Joop Klepzeiker is in stripland wat 11 Bundy is op de televisie. Een 'born loser', een zielepiet, 'a real sjhmuck'. Klepzeiker is ook min stens zo populair als de hoofdfi guur uit 'Married with Children'. Ooit dreigden adverteerders weg te lopen bij het blad Nieuwe Revu, omdat ze de strip te 'vunzig' von- Later vochten ze om een plaatsje naast de wekelijkse avon turen van Joop. De verzamelal- bums (no. 10 is net uitvan de man het paardegebit en de uitpui- e ogen bereiken elk jaar enor me oplagecijfers. Een gesprek met tekenaar Eric Schreurs over perio- van succes en diep verval. door Samir Suudi Bric Schreurs; de door hem getekende top Klepzeiker behoort al jarenlang tot de grappigste stripfiguren van Nederland. Toch zijn het niet Schreurs' humoristische kwaliteiten lie centraal staan in de meeste artike- over de striptekenaar. Poep, en bloed. Vrouwen met grote torsten en gigantische achterwerken, agressieve proleten, opgepompte bodybuilders die strandgangers ter roriseren, alcoholisten en hoerenlo- Dat zijn de onderwerpen waar Schreurs steevast over wordt doorge- door journalisten. Waarom het toch allemaal zo extreem moet. En of Sctaeurs soms zélf een mannetje is dat 1 wordt door al die viezig heid. Wt Schreurs dat zijn talent als humoristisch tekenaar miskend wordt tor de grote nadruk die de pers stee vast legt op de aardse zaken in zijn strips? De tekenaar van Klepzeiker Wit. Hij is een lange, vriendelijke van 37 en zit met een grote mok e in de hand in zijn werkkamer, halfronde uitbouw aan zijn fraaie i, die gelegen is aan een Leidse vaart. 'Me zwarte jaloezieën zijn gesloten, 'wak oranje-geel-achtig kunstlicht in het vertrek. Aan de ene kant staat een wandrek met stapels strip- en, er tegenover een rek stampvol Aan de wand een poster van Bad Untenant Harvey Keitel. „Ja, het me dat artikelen oveFmij altijd geopend worden met omschrijvingen meester van de gruizigheid enzo. toont de vooringenomenheid van 'c schrijvers." «Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat platheid, de dronkenlappen en de «ont een rol spelen in mijn werk. •™ar die drollen liggen toch ook op Ta,at' Bovendien getekende stront 3Ik hoop altijd dat ze zien in mijn werk onder de zichtbare Platheid ook nog een andere laag zit. 18 wil niet zeggen dat mijn strips ver- d zijn, maar ik denk dat ik ze «boven het platte uittil." 1 luidsprekerboxen klinkt de van Captain Beefheart. Voor "namens Schreurs - 'overdag kom ik e«it op gang, ik werk door tot een Sar uur na middernacht' - klinkt het latend 'veel te neurotisch'. Beef- J? Saat tot. Schreurs haalt zijn ouders op. „Ach, de critici zien in strips wat ze er in willen zien. elk wat wils denk ik dan maar. - naar erkenning is ook niet écht )n streven. Vanaf het begin maak ik alti'lP st"Ps' Zo'n erfenis blijf je u i. meezeulen. Al zou ik alleen nog i "sehe tekeningen voor kinderboe- 1 maken, dan zou ik nog die verha- °ver platheid om de oren krijgen." Passie milieu waarin Eric Schreurs is niet echt artistiek te noe- kT "^et waren meer techneuten en v'yaarnnachinisten." Toch staat het H- e jonge Eric 'al vanaf het er>t dat hij een potlood kan vast- Eric Schreurs, de schepper van Joop Klepzeiker: „Ik wil niet zeggen dat mijn strips verheffend zijn, maar ik denk dat ik ze wel boven het platte uittil. houden' vast wat hij wil worden: strip tekenaar. Hij verslindt in de jaren zestig blaadjes als Robbedoes en Kuif je. Vader Schreurs, zelf instrumenten maker, weet niet echt goed raad met de toekomstdromen van zijn zoon. Toch stimuleert hij de jonge Eric om zijn passie te realiseren. Na de lagere school rijst de vraag wel ke vervolgopleiding het geschiktst is voor de jongen. Schreurs: „Probleem was dat ik niet echt een briljante leer ling was..." In een poging het nuttige met het aangename te verenigen voor hun zoon, kiezen pa en ma Schreurs de LTS-opleiding grafisch tekenen uit voor hun zoon. „Tsja, je moest toch wat. Ze waren zo naïef te denken dat strips worden gedrukt, dus aan zo'n opleiding heb je vast wel iets..." „Het werd echt een zwarte bladzijde, met mijn twee linkerhanden. Ik pres teerde het om zelfs daarvoor nog te zakken. Ik deed de hele dag ook niets anders dan poppetjes tekenen." Een poging om op de Academie voor Beeldende Kunsten te komen strandt vanwege zijn gebrekkige vooroplei ding. Enige tijd later slaagt Schreurs er wel in om toegelaten te worden tot de avondopleiding van de Haagse aca demie. Ook deze opleiding helpt Schreurs niet echt bij het ontwikkelen van zijn tekentalenten. „Het was alle maal te academisch,voor mij. Ik gaf blijk van pure desinteresse. Je moest er stillevens en naakten tekenen. Het was voor mij onzinnig om schalen met fruit na te tekenen. Daar kun je toch net zo goed een foto van maken?" Een natuurgetrouw portret kon Schreurs wel maken, alleen hij vond het boring. „Ik wilde karikaturaal werken. Als ik de uiterlijke kenmerken van iemand mag opblazen, dan vind ik het leuk." Dat soort werk was - evenals strips - taboe op de Academie, ontdekte Schreurs. „Strips waren voor kinde ren, vond men daar. Strips zouden ook de geest doden van kinderen, zoals men al voor de oorlog vond van Dick Bos en Eric de Noorman. Die ideeën leefden daar nog steeds. Nee, ik moest striptekenen maar uit mijn hoofd laten." Lachend: „Maar dat heeft niet mogen baten." Schlemiel Na anderhalf jaar worstelen op de Academie kon Schreurs opkrassen. Op die periode terugkijkend constateert Schreurs dat hij er alleen wat nuttige materiaalkennis heeft opgedaan. Van veel groter belang voor het ontwikke len van zijn eigen stijl waren de Fran se en Amerikaanse undergroundstrips die Schreurs verslond. Tekenaars als Gotlib, Reiser, Crumb en Moebius (pseudoniem van Jean Giraud, de tekenaar van Blueberry)braken voor Schreurs 'alle stripcodes open'. „In hun verhalen waren de hoofdpersonen geen seksloze figuren die een bankroof oplosten. Die strips waren intermense lijk. Er werden grappen over van alles en nog wat gemaakt.academie had Schreurs een paar baan- Het ontwikkelen van zijn eigen teken- tjes 'waarvoor je niet al teveel bagage stijl omschrijft Schreurs als een 'ont- nodig had'. Zo was hij een tijdje dekkingsreis die je helemaal zelf uit- schoenverkoper - 'zou je dat nou wel stippelde'. „Het pad ontstond al lopen- opschrijven?'Ik wil de schoenverko- de." Schreurs heeft nooit een pers geen trap na geven' - en verko- echt idool gehad, per van badkleding in een iemand die hij slaafs kopieer de. „Je pikte wel din- op. gen Die 'zeef de' ik als het ware, waar na ik ze naar me toetrok." Hij somt enkele invloeden op die hij herkent in zijn eigen werk: het 'sterk karikaturale' van Gotlib, het 'cynisme' van Reiser en het 'morsige' van Crumb. „Crumb maakte sterk autobiografi sche strips, waarin hij ook zichzelf tekende. Hij had bovendien zelf ook de fysiek van een schlemiel. Dat vind je weer terug bij Klepzeiker. Evenals de dames met grote achterwerken uit Crumbs strips. Het was voor mij het opengooien van het bewustzijn om dat zo op papier gezet te zien." Schoenverkoper Tijdens en na zijn avondstudie aan de boetiek in Katwijk aan Zee. Voordeel van dat laatste baantje was 'dat je er 's winters lekker bij kon teke nen'. De enkele klant die in dat jaargetijde een zwem broek kwam .uitzoeken, werd volgens Schreurs 'snel weggebonjourd'. Eind jaren '70 weet Schreurs voor het eerst wat getekend werk te verkopen. Het satirische stripblad De Vrije Balloen publiceert Adrianus en Geharrebar. In het toenmallige jonge renblad Puls verschijnt Schreurs' strip De Klootwijkers. Uitgeverij SP publi ceert enige tijd later verzamelalbums van Adrianus en Geharrebar. De albums zijn uitgevoerd in zwart-wit en gedrukt in beperkte oplages. In '82 benadert Nieuwe Revu Schreurs voor het tekenen van een nieuwe strip: Joop Klepzeiker. Schreurs: „De Revu wilde in die tijd een beetje van hun blote borsten-imago af. Toch wil den ze nog wel een beetje bloot in het blad houden. Daarom kozen ve, voor een satirische strip met nogal wat seks er in." Tekenaar Toon van Driel (bekend van o.a. FC Knudde) werkte indertijd voor Nieuwe Revu. Hij had de formule bedacht voor een nieuwe strip rond een anti-held, een loser. De uiterlijke kenmerken van deze Klepzeiker - volgens het bargoens woordenboek 'iemand die uit zijn nek kletst' - stonden Van Driel ook al voor de geest. De in kroegen, achter- en hoerenbuurten rondscharrelende naïe veling zou te herkennen zijn aan z'n grote oren, paardegebit en rare bur germanskapsel. Kortom, de vleesge worden schlemiel. Gretig Van Driel vond dat hij zelf niet de juis te tekenstijl had om het door hem bedachte personage op papier te zet ten. Collega-tekenaar Gerrit de Jager (van de Familie Doorzon) tipte Van Driel over de specifieke stijl van Schreurs. Die hapte gretig toe: „Mijn tijd van sappelen was eindelijk voor bij." De eerste veertig wekelijkse afleverin gen van Joop Klepzeiker tekende Schreurs op basis van scenario's van Van Driel. Na een ruzie verdween Van Driel bij Nieuwe Revu. Klepzeiker was inmiddels zo ingeburgerd, dat het weekblad Schreurs verzocht de strip zelfstandig voort te zetten. Schreurs: „De formulé bleef gelijk, maar ik heb de stijl langzamerhand omgebogen. De humor van Van Driel was toch wat oubolliger." De volgende jaren beschrijft Schreurs zelf eufemistisch als 'een nogal hecti sche tijd'. De Klepzeiker strips worden waanzinnig populair. De albums vlie gen de winkel de uit. Schreurs tekent daarnaast ook nog de science fiction- strip Adrian Backfish, de strip Knier Zweilever (over een gebochelde leproos in de Middeleeuwen) en de avonturen van patser Dick van Bil en het hondje Retep. Hij schrijft een dichtbundel en maakt samen met enfant terrible Theo van Gogh het boekje Recreatie. Tekst en tekeningen van dit werk worden door de Neder landse uitgeverijen zo aanstootgevend gevonden, dat het boekje nooit op de markt zal verschijnen. Films Alsof het allemaal nog niet genoeg is, speelt hij ook nog rollen in de films Charlie en Terug naar Oegstgeest van vriend en geestverwant Van Gogh. Plots voor zijn strip worden in die tijd steevast in de kroeg bedacht. Om inspiratie op te doen en tegelijk zijn moordende werktempo vol te houden, leeft Schreurs steeds meer het leven van 'seks, drugs and rock roll'. „Het steeg naar mijn hoofd. Ik kon niet goed omgaan met het bekende Nederlander zijn. Hoewel ik er mee hoereerde, werkte het tegelijk verstikkend. Ik verloor mij eigen identiteit, werd een karikatuur van mezelf." „Maar als je een produkt maakt dat zo goed verkoopt - en dat gaat gepaard met veel drank - dan heb je niet het gevoel: ik ben verkeerd bezig. Het duurde lang voordat de schellen van mijn ogen vielen." Rond 1990 begint Schreurs' lichaam te protesteren tegen het jarenlange alcohol- en cocaïnemis- bruik. „Ik kon m'n handen niet meer stilhouden boven het papier, werd depressief en verviel in totale apa thie." Het gebogen over zijn werktafel zitten leidt tot een hernia. Hij moet stoppen met zijn tekenwerk. Het zal Schreurs uiteindelijk drie jaar kosten om van zijn verslavingen af te komen en weer te beginnen met het tekenen van Klepzeiker. Hij wordt opgenomen voor een ontwennings kuur, maar loopt' weg. Schreurs is ervan overtuigd dat hij zonder alcohol en drugs niet meer voldoende inspira tie heeft voor zijn creatieve arbeid. „Toch had ik iets stijfkoppigs. Zo van: ik heb mezèlf te gronde gericht, ik moet er ook zélf weer uitkomen. Die Joop Klepzeiker in actie FOTO ROBERT VAN STUYVENBERG diepgevoelde behoefte aan zelfbehoud en de zorg om zijn gezin geven hem de kracht om uit de put te kruipen. In '93 verschijnt voor het eerst weer een epi sode van Klepzeiker in Nieuwe Revu. Tragikomisch De halters en gewichten op de vloer van zijn werkkamer geven een beeld van het gezonde leven dat Schreurs tegenwoordig leidt. Gek maken door de werkdruk laat hij zich niet meer. Drie a vier dagen per week werken aan een nieuwe pagina Klepzeiker. Daarna een paar dagen 'iets anders doen om de accu weer op te laden'. Het komt zijn werk ten goede, vindt Schreurs. De Klepzeiker-strips van de laatste maanden zijn volgens hem beter dan ooit. „De eerste jaren ging ik het tekenwerk steeds meer uitspinnen. Vooral vanaf album nummer acht schoot ik door in het steeds verder wil len perfectioneren van de tekeningen. De strip liep door de veelheid aan details helemaal dicht." „Nu heb ik de goede vorm gevonden. De tekeningen zijn gedefinieerd, laten veel zien, maar toch is er openheid. Je ziet nu door de bomen het bos weer." Inhoudelijk werd de Klepzeiker humor aanvankelijk ook steeds har der. „Dat was geen vooropgezet plan. Meer een teken des tijds. De hele mentaliteit werd harder. Alleen, door al die harde grappen werd de strip ook steeds star der, tè cynisch. Het warm-morsige van de Klepzeiker uit de eerste albums was langzaam verdwenen. In de begintijd had het af en toe iets mooi melodrama tisch; een halve glimlach, meer was het vaak niet. Het ontstak een lichtje in je hart. Nu heeft hij ook weer meer iets... tragikomisch, ja dat is het goede woord." Zwart-wit Al ligt Klepzeiker hem na aan het hart, Schreurs heeft het gevoel 'meer pijlen op zijn boog te hebben'. Hij is al een tijdje aan het stoeien met ideeën voor een zwart-wit strip van enkele pagi na's. „Het wordt een karikaturale strip, maar niet zozeer humoristisch. Meer in de sfeer van thrillers, drama(s. Het zullen korte verhalen zijn, zonder vas te hoofdfiguur, zonder duidelijke ver haallijn. Zoals tekenaar Moebius al zei: 'Waarom zou een verhaal altijd als een huisje moeten zijn, met een deur waardoor je naar binnen gaat en een raam waardoor je naar buiten kijkt? Waarom kan het niet lijken op een oli fant of een luciferkop?' Ik zal het hele maal laten afhangen van mijn stem ming van het moment. De ene keer zal het lyrisch zijn, dan weer geweldda dig, maar altijd compromisloos." „Onderweg ben ik de kunst van het werken in zwart-wit kwijtgeraakt. Nu probeer ik weer te ontdekken hoe je de zwart-witten zö naast elkaar kan zet ten dat het spannend blijft." Hij pakt er 'n boek bij met de zwart-strip Viet Blues van A. Sinner. Wijst op de dui delijke contrasten tussen de grote zwarte en witte vlakken in de tekenin gen: „Prachtig hè. Net linoleumsne- des..." Een werktitel heeft Schreurs al voor de strip die eind volgend jaar in album moet verschijnen: Tango Tanatho. „Het heeft een mooi ritme hè, die naam. In het oude Grieks stond thana- tos voor de personificatie van de dood. Er schijnt ook zoiets te bestaan als een thanatofiel, iemand die een ziekelijke neiging heeft de dood te romatiseren. Dus ja, de dood zal zeker op de loer liggen in*die strip." Wat volgens Schreurs ook een ken merk van al zijn werk zal blijven", is het 'gevoel van de blues'. „De blues, dat zit in mijn leven. En in de muziek van Tom Waits die ik graag draai tij dens het tekenen. De blues, maar wel met een glimlachje erin. Opgewekt pessimisme, ja zo kan je mijn werk het best omschrijven."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15