DE STEM 4In feite hebben we niks geleerd' "Juist die afwisseling stimuleert Stone's Nixon: King Lear in het Witte Huis Mistige documentaire over Molukse acties Open inzending voor Beste Foto van 1995 f DUITSLAND 1 Hilde de Mildt: 'Goede Tijden' en musical tegelijkertijd Rem Koolhaas presenteert 'roman over architectuur' pE STEM Alternatieve kerstvertelling van Herman van Veen NEDERLAND 1 )600 Journaal .S07 De week van s' 37 My so called Life, serie 7 28 The Cosby Show, comedy 01 Blue Heelers, politieserie 829 Boggle, spelletje j 59 Een andere keer misschien r Herman van Veen en Koopman ,930 Waku Waku, spelletje 20 oo Journaal. Aansl. Weeroverzicl 20 31 Taxi 2127 Hier en Nu, actualiteitenrubrii 2204 De stoel extra: Anton Heyb en zijn vijf vrouwen 22 49 Dokument: Koning in de i documentaire over de opvoed van prins William, zoon kroonprins Charles van Engela 2335 Cheers, comedy 2359 Miniatuur: Laurette Spoelm directeur van het COC NEDERLAND 2 09.00 Signalen tekens beelc (tot 09.15) ,000 Huisje boompje beestje 10.20) ,0.30 Kerstmis met Brammert en sie (tot 10.45) ,5 05 Little Women, tekenfilmserie 16.33 Skippy, jeugdserie ,7.00 Ark van Stekeltje ,7.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30 en 18.00 Journaal; 1f Sportjournaal en om 18.51 Hot punten uit het nieuws gevo door het weer 19.01 Dr. Quinn: Medicine Worn serie ,9,51 Voor hete vuren, gedramatisi de verhalen over de vrijwil brandweer 2011 Peter, korte sketch 20.25 AC-TV 21.00 Studio Sport 21.48 A Child's Cry for Help, tv-filn 2318 Voorbeschouwing Doelenc cert 23.30 Journaal 23.38 Antenne: Sowjet Disunie, d< mentaire (tot 00.18) NEDERLAND 3 07.00 Journaal 07.07 Klokhuis 07.22 Een verhaal dat groeit 07.29 Ontbijt-TV 09.05 PP: Uitzending CDA 09.08 Kook TV 09.29 Studio Sport 11.04 De week van 11.31 Boggle 11.59 MiddagEditie 13.08 Kassa! 13.41 Verhalenverteller 13.46 Leuk om te doen 14.11 Studio Sport 14.56 Wat doe jij nou? 15.31 Twaalf steden, dertien on lukken 16.00 Journaal 16.07 Lopende zaken 16.37 Buren, reportage-serie 17.05 Cagney Lacey, politieserie BELGIË FRANS 1 15.20 Cinémoi, filmrubriek 16.25 Mac serie 16.55 La bande a Carlos, maga; 17.25 Die Schwarzwaldklinik, serie 1t Regions soir 18.50 Cartes sur tat magazine 19.10 Le quotidien des sp 19.30 Nieuws 20.10 Sommersby, Arr kaanse speelfilm uit 1992 van John Ar met Richard Gere, Jodie Foster en Bill Iman. Aansl. discussie. Thema: Verdwij gen 23.30 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 17.30 Atletiek: Cross Country Bri 18.00 lei Bla-bla, kindermagazine 1! Maguy, serie 19.30 Nieuws 20.00 S mersby, Amerikaanse speelfilm uit 1 van John Amiel met Richard Gere, Jc Foster en Bill Pullman 22.05 Nieuws 22 L'hebdo, magazine 95.30 Morgenmagazin, ontbijtteles 99.00 Heute 09.03 ML Mona Lisa, vi wenmagazine 09.45 Bauchtanz 1( Heute 10.03 Weltspiegel 10.45 Rech Deutschland: Alles was Recht ist, jurid magazine 11.00 Heute 11.04 Geld kiebe, spelletje 12.55 Presseschau 13 Mittagsmagazin 13.45 Wirtschafts-T gramm 14.00 Tagesschau 14.03 Schim 197 17 14.30 Blossom, comedy 14.55 gen Fliege antwortet 15.00 Tagessc 75.03 Barriga de alaguel, soap 1< Tagesschau 16.03 Fliege, talkshow 1< 2um Chanukka-Fest, documentaire 11 egesschau 17.10 Brisant, boulevard gazine 17.55 Verbotene Liebe, s 18.25 Marienhof, serie 18.54 Aus h( iemi Himmel, serie 20.00 Tagessc Abenteuer Zoo, documentaire-s «TOO Report, actualiteiten 21.40 Mc ruck, serie 22.30 Tagesthemen 23 P°litieserie 00.20 Nachtmag "0-40 Take me out to the Ball Ge Peelfilm 02.10 Nachtmagazin RADIO 7 "ADI° RIJNMOND Nenria«anne' met veel nieuws en actu van vr Geeve met Nederlands produ! 14 nu o ?n Menno Temming. 12.00 VI 18nn .„ele en Boswinkel. 17.00 Post ,8 °0-19.00 Post aan de telefoon N°MR0ep BRABANT 7 Os TvZ'^ "a<''0 T gevolgd door regi De krT, teiten' sP°rt en verkeersin en 7ln Oiebant. 7.23 Weerman Joh Wêerma ,"ualiteiten en verkeersinf Weerm, vual|teiten en verkeersinf 7 55 ni Verschuuren (regio Z.C 'ermafie sTn'oB'?bant (regio W"B'- 8- ten en 0 Nieuwscentrale. 8 schuur» ïeersinformatie- 8.55 Weerm 1007 Dra f "uziekkiosk- 9.30 De sc harte m °'30 De scheurkalen< alitèiten8' r°nc'11'30 De scheurkalendc tuinder ,3TnCnTa9enda-12-55Berich 3.10 Radio Nieuwscentrale. 13 „Je krijgt je tuintje toch niet aange harkt. Wees toch een beetje praktisch. Daar houd ik van." Minister Els Borst Gic. Door Anja van den Akker Twee vluchtelingen kloppen aan bij een familie die net gezellig Kerstmis viert. Of ze even binnen mogen komen. „Dat komt buitengewoon ongelegen, zo net met de Kerst", zegt de vader. „Een andere keer misschien. Kan de buitendeur nu dicht, want het wordt hier steenkoud." Een scène uit Een andere keer misschien, de alternatieve kerst vertelling die Herman van Veen op verzoek van de NCRV maakte. Vanavond is de 25 minuten durende metafoor, zoals Van Veen het omschrijft, te zien. „In de euforie van het kerstfeest wordt voorbijgegaan aan de essentie ervan", aldus Van Veen, die zijn vertelling in de jaren der tig heeft gesitueerd. „Een tijd waarin half Europa op de vlucht was, net als Jozef en Maria toen en de asielzoekers nu. Een periode waarin Zwitserland geen joden opnam, maar wèl hun geld. In feite hebben we nog niks geleerd. Dat is geen te harde con clusie, wel een realistische." Toch is de toon van Een andere keer misschien licht, zoals we van Herman van Veen gewend zijn. „Voor wie de boodschap wil zien, is ze duidelijk waarneembaar", meent Van Veen die zelf alle mannelijke rollen voor zijn reke ning neemt. Van de hulpvaardige kerstman tot en met de vluchte ling. „Om aan te geven dat ieder mens in feite alles kan zijn: degene die om hulp vraagt, maar ook degene die de deur voor een ander dicht slaat." Van Veen krijgt assistentie van een aantal dansers, acteurs, kin deren en het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman. Hij zingt zes liedjes. „Een mooie afwisseling met het theater", vertelt Van Veen, die de afgelopen vijf jaar in het buiten land op toernee is geweest en in februari weer langs de Neder landse theaters trekt. „In het theater ben je helemaal alleen. Dat is met zo'n produktie heel anders. Ik voel het als een opluchting." Van Veen, die zich nu al zo'n der tig jaar inzet voor organisaties als Unicef en Colombine: „Het is heus niet zo moeilijk om volgens de kerstgedachte te leven. Natuurlijk denk ik ook weieens: het effect is buitengewoon gering. Maar niks doen ligt niet in mijn karakter." 'Een andere keer misschien', Nederland 1, 18.59 uur Herman van Veen als kerstman Door Marcel Frost Soapminnend Nederland kent Hilde de Mildt als Syl via Merx uit Goede Tijden, Slechte Tijden. Sinds kort speelt De Mildt ook in de musical Antarctica, een groots opgezet evenement dat het verhaal vertelt van bioloog Sybrand Kerrebijn (Eddy van der Schouw), die met zijn vrouw Imelda (Hilde de Mildt) de witte broodsweken doorbrengt op de Zuidpool. Ondertus sen gaan voor Hilde de opnames van GTST gewoon door. Sylvia Merx öf Imelda Kerrebijn, het maakt Hilde de Mildt niets uit. Gemakkelijk schakelt zij van het Goede Tijden Slechte Tijden karakter over naar de hoofdrol in de musical. De Mildt üjkt er geen moeite mee te hebben om twee compleet verschillende rollen tegelijkertijd voor haar rekening te nemen. Althans, nu de musical loopt, ten tijde van de repetitie was dat wel anders. „Iedere ochtend om zes uur opstaan, om acht uur op de set van GTST in Aalsmeer. Na de opnames meteen andere kleren aan, en hop, richting Amsterdam, naar de Rozengracht voor Ant arctica. Dat ging in totaal een week of zes, zeven zo. Ach, het viel mee, want je weet waar je het voor doet, je leeft naar de eerste voorstelling toe." Inmiddels heeft haar leven een wat rustiger patroon gekregen. „Ik kan het nu weer iets langza mer aan doen, want we spelen de musical niet zo vaak. In die druk ke tijd was het trouwens ook juist vaak de afwisseling die stimu leert." Puzzel Haar handen spelen voortdurend met stukjes van de grote GTST- puzzel die voor haar op tafel ügt. Tijdens het praten, dat overigens in een hoog tempo gebeurt, zoekt Hilde de Mildt: „Je bakker of je slager behandel je toch ook met respect, waarom een actrice niet?" zij voortdurend naar de juiste plek voor het stukje tussen haar vingers. Zo nu en dan hapt ze in een appel. Dat zij slechts korte tijd kon repeteren voor Antarcti ca, was het gevolg van een verve lende kwestie. Oorspronkelijk was Heddy Lester voor de rol van Imelda gecontracteerd, maar producent Eddy van der Schouw besloot de samenwerking te ver breken. Lester bleek niet in staat de zware rol van leading lady op zich te nemen. De Mildt wil eigenlijk niet veel zeggen over de affaire. „Volgens mij was zij domweg niet gelukkig in haar rol." De Mildt heeft in haar carrière zowel ervaring op toneel als voor de camera. Zo was zij te zien in de travestieten-musical Madame Arthur van Jos Brink en Frank Sanders, maar ook in de rol van buurvrouw Jansen in de serie Zuster Kokkel, kopje thee over zee en in de Vara-reeks Oppas sen. De huidige combinatie van tv en theater bevalt haar prima. „Het zijn twee heel verschillende vormen van acteren. Op de televi sie kun je een emotie tot uitdruk king brengen door een wenk brauw op te tillen, dat werkt in de schouwburg dus niet. De omschakeling tussen beide vor men is voor mij niet zo'n pro bleem, omdat er altijd wel wat tijd tussen zit. Tijdens de rit naar de plaats van voorstelling heb ik voldoende tijd om me voor te bereiden." De karakters van Sylvia en Imel da verschillen sterk. „Sylvia is veel gelijkmatiger, overweegt foto dijkstra wat ze doet. Ze leeft in een bepaalde regelmaat, is menselijk in balans. Imelda daarentegen slaat regelmatig door naar één kant, is chaotischer. Op wie ik zelf het meeste lijkt? Ik denk dat ik iets van allebei heb, anders zou ik de rollen niet kunnen neerzet ten. Beiden zijn een deel van mij, maar dan ongenuanceerder." Uitlaatklep Publiek is voor haar belangrijk, geeft Hilde na een korte denk- pauze te kennen. „Ik heb de reac tie nodig als uitlaatklep, je twij felt aan je waarde als je niet weet hoe mensen op je werk reageren." Die 'reacties' zouden voor haar trouwens best in een andere vorm mogen. De bekendheid van tv speelt haar soms parten. „Het ligt aan de manier waarop ze reageren. Als iemand in de supermarkt mij even aanspreekt en hij of zij zegt dat het leuk is wat ik doe, vind ik dat prima. Maar niet dat mensen vanaf de andere kant van de straat je naam gaan roepen, liefst ook nog Sylvia in plaats van Hilde. Die mensen willen je echt alleen laten merken dat ze je herkennen, wat je doet is niet belangrijk. Ze behandelen je ordinair, alsof je hun eigendom bent, publiek bezit. Vroeger ging ik bijvoor beeld met vrienden in Amster dam op pad tijdens Koninginne dag; dat is nu niet meer leuk. Ik begrijp dat niet goed, je bakker of je slager behandel je toch ook met respect, waarom een actrice niet?" Jiskefet De vraag of zij naar Goede Tij den, Slechte Tijden zou kijken als ze er zelf niet in meespeelde, leidt wederom tot een korte stilte. Dan klinkt opeens een eerlijk 'nee'. „Ik zou er niet naar kijken, eigen lijk boeien dat soort series mij helemaal niet. Van Kooten en De Bie, dat mag ik niet missen. Of Debiteuren/Crediteuren, van die jongens van Jiskefet." Ooit naar concurrent Onderweg naar mor gen gekeken? „Ik zou niet weten waar dat-over gaat." Voor de toekomst hoopt De Mildt dat zij het zelf nog een keer aan durft om een stuk te schrijven voor theater of televisie. „Lijkt me wel een uitdaging om dat te proberen." Maar wat is nu de echte grote droom? Haar ogen staren naar het plafond. „Daar had ik het nog niet zo lang gele den met mijn man over. Het zou leuk zijn als we over een jaar of tien een klein huisje in Italië zou den kunnen kopen. De hele dag een beetje tuinieren en verder niets. Lijkt me wel wat." Door Bert Ummelen Washington - In een van de laatste scènes van Oliver Sto ne's film Nixon vraagt de gekwelde president Henry Kissinger, zijn minister van buitenlandse zaken, hoe de wereld zich hem zal herinne ren. 'Ze zullen het begrijpen,' zegt die. 'Ten val komen door een derde rangs inbraak is een lot van bij belse proporties. De geschiedenis zal u veel vriendelijker bejegenen dan uw tijdgenoten.' Waarop Nixons doffe ogen plotseling weer even sardonisch oplichten. 'Dat hangt ervan af wie de geschiedenis schrijft.' Het is niet de eerste keer dat regisseur Oliver Stone, wiens portret van de zevenendertigste president van de Verenigde Sta ten sinds vorige week in de Ame rikaanse bioscopen draait, de geschiedenis zijn stempel pro beert op te drukken. Aan tegenspraak heeft het hem tot dusver niet ontbroken. Of het nu ging om zijn suggestieve voor stelling van de moord op presi dent Kennedy als een samenzwe ring (JFK), om zijn interpretatie van Vietnam als het slagveld waarop Amerika zijn onschuld achterliet (Platoon), of om de verheffing van rockzanger Jim Morrison tot hart en ziel van de jaren zestig (The Doors). Diep in Stone brandt het verlangen de mensheid te herscheppen in hel den en schurken. Richard Milhous Nixon door Sto ne's ogen: moest dat dus niet een duivel in mensengedaante ople veren? Wie de film om die reden overslaat, doet zichzelf tekort. Stone's ruim drie uur durende epische biografie van Amerika's meest omstreden president is fas cinerend en aangrijpend. En in elk geval viel tricky Dick als dra matisch personage niet eerder zoveel inlevingsvermogen en begrip ten deel. Voor Nixon was alles in het leven politiek, politiek was oorlog, en die oorlog ging uiteindelijk tegen de demonen in hem zelf. Een man die zichzelf altijd en overal onze ker en bedreigd voelde en die fol terende gevoelens de baas pro beerde te worden door het ver werven van macht, waarbij het hem volstrekt ontbrak aan zoiets als een moreel kompas. De Nixon die Anthony Hopkins neerzet is ongetwijfeld de malici euze, paranoïde en meedogenloze politicus waarin de (eigentijdse) geschiedenis ons, ondanks Kiss ingers sussende woorden, wil doen geloven. Maar tegelijk ont stijgt hij het niveau van gewoon ploertendom. Zoals we hem tij dens de laatste dagen van zijn presidentschap slapeloos, vol zelfbeklag, vloekend en zuipend door het Witte Huis zien scharre len, is hij hoe dan ook ontroe rend. Een tragische figuur van haast Shakespeareaanse allure. Stone laat hem in zijn wanhoop op zeker moment zelfs een verschij ning krijgen; het is Hannah, zijn verafgode moeder. De vraag is natuurlijk of dit Nixon-beeld verantwoord is. Was de histori sche Nixon niet een stuk banaler dan de King Lear-achtige man die Stone heeft geschapen? De film begint met de Watagate- inbraak en eindigt met Nixons gedwongen aftreden als presi dent. Maar daartussen speurt Oliver Stone, via ingenieus gemonteerde terugblikken op Nixons jeugd en politieke loop baan, naar sleutels tot het raadsel van zijn complexe personage. Leugen en verdachtmaking, dat zijn van meet af aan de wapens waarmee Nixon zich omhoog werkt. Op de golven van de reac tionaire stemming in naoorlogs Amerika was hij in de politiek verzeild geraakt. Om een Repu blikeinse 'aanvalshond' te wor den, met een retoriek die hooguit geraffineerder was dan die van de beruchte Joe McCarthy. Maar de metafoor van Nixons honger naar macht en aanzien is zijn Checkers-toespraak. Als kandidaat voor het vice-presi- dentschap onder Eisenhower kwam hij in moeilijkheden, toen hij ervan werd beschuldigd smeergeld te hebben ontvangen. Hij reageerde met een tv-rede, waarin hij 'een compleet over zicht' gaf van wat hij had ver diend en uitgegeven. Tot en met een cadeautje van een Texaanse zakenman ging het. Nixon: 'Weet u wat dat was? Het was een klei ne cocker spaniel. Zwart en wit gevlekt. En... onze kleine meid, Tricia, zes jaar oud, heeft hem Checkers genoemd. En weet u, de kinderen houden van die hond, en we willen hem houden.' Ach tenvijftig miljoen tv-kijkers zagen Nixon. Zijn optreden was schaamteloos, manipulatief, en... een groot succes. Stone blijft in zijn film trouw aan zijn geloof dat president Kenne dy het slachtoffer was van een samenzwering. Zijn Nixon wordt achtervolgd door een idee van schuld, dat in de film beurtelings concreet en metafysisch van aard is. De suggestie is dat Nixon, begin jaren zestig, betrokken was bij CIA-plannen om Fidel Castro te vermoorden, dat die conspira tie op de een of andere manier uit de hand liep en leidde tot de moord op Kennedy. Tegelijk is er ruimte voor een meer psychologi serende uitleg: Nixon leed na de dood van de beide Kennedy's aan een soort 'overlevingsschuld'. Een 'flashback' sluit daar bij aan. Daarin zegt zijn jong overleden broer Arthur op zijn sterfbed dat Richard Nixon, nu ook door Oliver Stone op film vastgelegd. foto anp zijn dood betekent dat hij, Richard, een rechtenstudie kan gaan volgen. Of Nixon zo geobse deerd was door de gewelddadige dood van de Kennedy's als de film doet voorkomen, is maar de vraag. Stone heeft, in reactie op de kritiek op zijn JFK, het script van zijn nieuwe film gepubli ceerd met een dicht bos van bron verwijzingen. Een pil van meer dan 500 pagina's is het. Maar zijn suggesties over Nixons betrok kenheid bij de moord op presi dent Kennedy blijven speculatief. Het is met Oliver Stone een beet je als met de vormingswerkers die in de jaren zeventig het toneel op gingen. Als je zei dat hun voorstelling niet klopte met de feiten, antwoordden ze dat ze geen historici waren, maar kun stenaars. De moord op president Kennedy is in Stone's film wat Alfred Hitchcock een 'macguffin'1 noemde; een duister motief dat de handeling stuurt, onkenbaar en onontkoombaar tegelijk. Sinds Stone's JFK denkt de helft van de Amerikanen, blijkens opi nieonderzoek, dat de CIA betrok ken was bij de moord op Kenne dy. Zijn film Nixon zou op de zelfde manier kunnen leiden tot een breed gedeeld vermoeden van Nixons betrokkenheid. Breda - De Beste Foto van 1995 wordt op 19 januari 1996 in Breda aangewezen. Professionele fotografen, kunstenaars en amateurs uit heel Nederland kunnen meedingen naar de bekroning van de Beste Foto. Alle ingezonden foto's zullen een maand lang worden tentoongesteld in het pand ROSA, hoek Catharinastraat en Kennedylaan, Breda Insturen is mogelijk tot 5 januari. In eerste instantie worden er twaalf foto's geselecteerd, één ner maand, en daaruit dé foto van het jaar. ROSA (postbus 2173*, 4800 CD Breda) verzoekt deelnemers bij de foto te vermelden waar, wanneer en waarom hij is gemaakt. Den Haag (anp) - Architect en stedebouwkundige Rem Kool haas legde van 1980 tot en met 1993 650.000 kilometer af, zo staat in zijn nieuwe en lang verwachte boek S, M, L, XL. Ook de introductie van deze 'roman over architectuur' gebeurt op internationale wijze. Londen, Parijs, Berlijn, Amsterdam en de thuisbasis van zijn kantoor, Rotterdam, zijn de plaatsen die hij voor signeersessies uitkoos. S, M, L, XL staat voor Small, Medium, Large en Extra-Large. Dat laatste slaat zeker op de omvang van het Engelstalige werk: 1376 pagina's, 7,5 cm dik en een gewicht van bijna drie kilo. Het uitkomen van het boek wordt als een gebeurtenis in de archi tectuurwereld beschouwd. Rem Koolhaas (1944, Rotterdam) is Nederlands internationaal bekendste architect, die aanvan kelijk zijn faam meer ontleende aan zijn beschouwingen en ont werpen, dan aan wat er van hem werkelijk was gebouwd. Zijn eerste boek, Delirious New York, een retroactief manifest voor Manhattan, was een groot succes en is inmiddels een collec tor's item. S, M, L, XL, waarin Delirious New York opnieuw is afgedrukt, zal gezien de oplage mogelijk minder snel uitverkocht zijn. Uit geverij 010 in Rotterdam heeft 15.000 exemplaren beschikbaar en de Amerikaanse partner van 010 nog eens eenzelfde aantal. Small, Medium, Large en Extra- Large zijn de categorieën, waarin de architect in foto's, ontwerpte keningen en tekst de belangrijk ste projecten van zijn Rotterdam se bureau O.M.A. heeft gerang schikt. Enkele voorbeelden: de Villa Dall'Ava in de Parijse voor stad St.Cloud en het huis voor twee vrienden in Rotterdam (Small), Het Nederlands Dans Theater in Den Haag, de Rotter damse Kunsthal en het ontwerp voor de nieuwbouw van de Twee de Kamer (Medium), de ontwer pen voor het Haags stadhuis, het Sea Terminal in Zeeburugge, de Trés Grande Bibliothèque in Parijs en de Congrexpo in Lille (Large) en de plannen voor de herinrichting van de Bijlmer, De nieuwe stad Melun-Sénart bij Parijs en Euralille in Lille (Extra-Large). Misschien is S, M, L, XL zijn laatste boek. Vorige maand kon digde hij het einde van de stede- bouw aan. Bij de uitreiking van de Sikkens- prijs aan Adriaan Geuze zei Koolhaas dat de stad het resul taat is geworden van een onvoor spelbaar proces, waarop de ste- debouw alle greep heeft verloren. Mevrouw Hahurij met de foto van haar overleden zoon Eli, een van de kapers. foto xaf lasomer Door Mart van der Sanden Een geblinddoekte man op het balkon van het Indonesisch con sulaat in Amsterdam, in bedwang gehouden door een gewapen de Molukker. Angstaanjagend laag overscherende vliegtuigen boven een mistig Drents landschap. Een gegijzelde treinpassa- gier die koelbloedig wordt geëxecuteerd en in een weiland langs de rails wordt gedumpt. Bovensmilde. Het leek alsof hd politieke terrorisme dat in Italië (Rode Brigades) en Duitslan (Rote Armee Fraktion) wortel had geschoten, ook in Nederlan vaste voet had gekregen, com pleet met dodelijke slachtoffers. Nu, twintig jaar later, heeft Leo- Het zijn beelden die iedereen van boven de dertig nog helder voor de geest staan. Midden jaren zeventig werd Nederland opge schrikt door heus terrorisme. Zuid-Molukkers wilden met geweld de vestiging van een eigen RMS-staat afdwingen. Jarenlang had de Nederlandse regering hun ouders, voormalige KNIL-solda- ten die na het echec in Indonesië in Nederlandse kampen waren opgevangen, aan het lijntje gehouden met de belofte dat ze ooit zouden kunnen terugkeren naar hun land. De jongeren waren het gesol zat. Zij wilden niet langer in lijdzaamheid wachten totdat door hogere heren over hun lot zou worden beschikt. Ze waren ervan over tuigd met geweld de stichting van hun eigen, vrije republiek te kun nen bewerkstelligen. In december 1975 barstte de opgekropte woede los. Bij Wijster werd een trein gekaapt, in Amsterdam het Indonesisch con sulaat bezet. Twee jaar later volgden opnieuw een treinka ping, ditmaal bij De Punt, en de gijzeling van een school in nor Pattinasarany voor de RV6 een tv-documentaire gemaak Document van een drama, waar in ze een aantal Molukse kaPe laat vertellen over deTnotiev voor en de voorbereidingen op acties. Slachtoffers en familiele den van hen vertellen hun kan van het verhaal. Dit had boeien® televisie kunnen °Plevertjn Alleen, Pattinasarany is er men» geslaagd nieuwe .gezichtspunten aan de kapers te ontlokken, documentaire blijft steke mistige vaagheden en geia verbrokkeld beeld van de ge tenissen destijds. Kortom. RVU heeft een kans laten hgg om een ingrijpende Perl?de 'hel. Nederlandse geschiedenis ver derend te beschrijven. 'Dokument van een Nederland 3, 21.03 uur MAANDAG 18 DECEMBER 1995 A7 Van onze kunstredactie

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 8