Djengis Khan herleeft in arm Mongolië 'Miliei Chinezen hebben de Gele Rivier te goed getemd Zijderoute herleeft: Chinese stereo's en drugsmokkel iS'Ssr&ré DE STEM BUITENLAND neSTEM Initiatief van ZATERDAG 16 DECEMBER 1995 A Door Jan van der Made Ulan Bator - Nara slaapt 's nachts op een van de pijpen van de stadsverwarming. Tegen een uur of twaalf, een, als de temperatuur buiten tot min twintig is gedaald, klimt ze met haar vrienden door een mansgat en nestelt zich tussen de wirwar van buizen. „Ik vind het er fijn. Het is warm," zegt ze. Ze heeft een donker blauw gewatteerd jasje aan en haar gezicht is bedekt met schrammen en zwarte vegen. Nara (15) is de leidster van de 'Djengis Khan'-jeugdbende, die bestaat uit zwerfkinderen. „Er zitten ongeveer twintig kinderen in mijn groep," vertelt ze. „We nemen soms wel nieuwe, maar alleen als ze zich netjes gedra gen." Nara leeft al vier jaar in de straten Ulan Bator, de hoofdstad van Mongolië. „Thuis was er geen geld. Niemand die zich om me bekommerde, en mijn moeder en broers waren de hele dag dron ken van de Archi" (Mongoolse wodka). Overdag zwerven de kinderen door de straten van Ulan Bator. Ze bedelen bij klanten in brood winkels en achtervolgen buiten landse toeristen. Maar een keer per week krijgen ze warme thee en tsjapati-koeken van vrijwilli gers van de katholieke missie. Opvanghuis De Belgische pater Wim Bollen staat aan het hoofd van die mis sie, die bestaat uit vier priesters, drie broeders en vier zusters, afkomstig uit de Philippijnen, België en Zaïre. „De kinderen zijn afkomstig uit alle delen van het land. Ze worden thuis mis handeld, springen op de trein en proberen in de stad te overleven. Sinds oktober runt de missie een opvanghuis, waar nu zo'n vijfen twintig zwerfkinderen mogen slapen, met z'n allen op dekens in een paar slecht verlichte kamer tjes. Beneden klitten ze rond een televisie, waarop net - hoe kan het ook anders - Djengis Khan, een populaire tv-serie, is begon nen. Paarden met woeste krijgers galopperen over de eindeloze Mongoolse grasvlakten en de kin deren hebben een glans van bewondering in de ogen. Volgens officiële schattingen zijn er zo'n vierduizend zwerfkinde ren in Mongolië, waarvan acht honderd in Ulan Bator leven. „Een gevolg van de hervormin gen," aldus Bollen. Vroeger was er veel meer sociale controle. Het verschijnsel van de zwerfkinde ren is iets van de laatste jaren. De volgende avond is er, speciaal voor de zwerfkinderen, een bene fietconcert in het Russisch Theater. De buitenlandse gemeenschap van Ulan Bator, ongeveer driehonderd mensen, is in volle sterkte aanwezig, gekleed in plechtig grijs en blauw. De Duitse ambassadeur, Doktor Cornel Metternich, zwaait min zaam naar een bekende en instal leert zich om naar een werk van Gonchigsumilaa (Trio, opus 19) te luisteren. Pompeus Maar de vrouw van de Engelse ambassadeur, June Sloane, een pompeuze dame in een paars gewaad, steelt de show met 'Lo! Hear the Gentle Lark' (Luister naar de lieflijke leeuwerik). Het klinkt surrealistisch en volkomen misplaatst. Het publiek blijft beleefd, ondanks de klamme kou die langzaam vanuit de vloer optrekt en de dissonanten van de goedbedoelende musici. „Onge looflijk goed, nietwaar," vraagt Robin Greyson, een Engelse advi seur van Tacis (Technical Assi stance for the Commonwealth of Independent States and Mongo lia), die al maanden in Ulan Bator woont. Als het concert eindelijk is afge lopen wordt er geanimeerd nage praat in de lobby, en dan trekt publiek de bontmantels aan. Weer een goede daad gedaan. Uiteindelijke opbrengst: 157 dol lar, na aftrek van de kosten. „Daarvan gaat de helft naar ons kinderhuis," mompelt vader Wim Bollen wat sipjes. Op zich vol doende om het tien dagen draai ende te houden, want de kosten zijn laag. De economische kloof tussen bui tenlanders en Mongolen is gewel dig. Een gemiddeld salaris ligt op zo'n vijftien gulden per maand. De gelukkigsten hebben gesubsi dieerde flats in Ulan Bator. Maar rond de stad zijn er sloppenwij ken van houten huizen en gers (traditionele Mongoolse tenten). „Er is een enorme toestroom naar de stad," vertelt Lkhagvagijn Demberei, de vice-voorzitter van de Mongoolse Nationale Ontwik- kelingsraad, „iedereen wil iets meepikken van de economische ontwikkeling." Tent Maar volgens een nieuwe rege ringsmaatregel moet iedereen die uit de provincie komt 26.000 Tugrik (ongeveer honderd gul den) betalen voor een verblijfs vergunning in de stad. „Niemand kan dat opbrengen," zegt Namas- uren bitter. Ze leeft in een ger in een van de sloppenwijken ten westen van de stad. Twee jaar geleden is ze naar Ulan Bator gekomen om aan de universiteit medicijnen te studeren, maar omdat ze met haar hele familie was gekomen (haar man en drie kinderen), kreeg ze geen huis toe gewezen. Gansukh, al jaren werkzaam op het ministerie van Buitenlandse Betrekkingen, is nog kwader. „Ik ben regeringsfunctionaris en ik woon nog steeds in een tent," moppert hij. Na een drukke werkweek op het ministerie is uitgaan er nauwelijks bij. „Zaterdag help ik mijn vrouw om de kleren, van zeven dagen te wassen, als er tenminste genoeg water in de put staat. Dan moet ik houthakken voor de rest van de week, en dan kunnen we pas uitrusten." De tent staat, net als die van Namensuren, in een van de slop penwijken buiten de stad, een paar kilometer van het eindpunt van de bushalte. „Ik woon te ver weg om 's avonds op en neer te gaan en een bioscoopje te pikken. Dus lezen we maar wat of kijken tv. Er is een populaire soap-opera uit Venezuela. En natuurlijk iedere dag Djengis Khan." Mongolië's grote leider, die in de dertiende eeuw het grootste rijk creëerde dat de wereld ooit ken de, is onlosmakelijk verankerd in de geest der Mongolen. Zeventig jaar lang was het verboden om zijn naam uit te spreken en zijn portret aan de muur op te han gen. „Hij bestond eenvoudigweg niet meer," vertelt Gansukh, „maar niemand was hem verge ten." Ijstijd Nu wordt zijn naam gedragen door hotels, taxicentrales en ben des van straatkinderen. Er is een 'Genootschap ter Bevordering van Respect voor Djengis Khan'. Toen Mongolië het communisme vaarwel zei, zong een van Mongo lië's eerste rockbands 'Djengis Khan, kun je ons vergeven?' „We voelen ons verwant met Djengis Khan," vertelt Nara, het zwerf- meisje. „Ons lijflied is dat van soldaten, ver van huis, die onder leiding van Djengis over de step pen trokken om nieuwe verove ringen te doen." Maar de woeste troepen van Djengis Khan en zijn troonopvol gers werden uiteindelijk tot rust gebracht door het boeddhisme. Ook dat was verboden tijdens de zeventigjarige ijstijd van het communisme. Kushok Bakula is de Indiase ambassadeur in Ulan Bator. Hij is tachtig jaar en lijkt op een oude vogel, gehuld in een paars-oranje gewaad, waar een rimpelige arm uitsteekt. De andere is bedekt, alleen zijn knokige vingers, waarin hij een kettinkje heeft geklemd, zijn zichtbaar. Z'n voorhoofd loopt direct door in zijn lange neus en zijn ogen zoe ken rusteloos door de kamer waar boeddhistische tanka's aan de muur hangen. Als voormalig monnik in een klooster in Tibet in de jaren veer tig was hij de leermeester van de Dalai Lama, de Tibetaanse gees telijk leider die nu in balling schap woont in India. „Mongolië had meer dan zevenhonderd kloosters. Die werden allemaal verwoest. Lama's werden ver moord of gedwongen hun pij af te leggen. Uiteindelijk was er nog maar één klooster over, dat pro- forma open werd gehouden." Na de democratische hervormin gen hielp Kushok Bakula Mongo lië met trainingsprogramma's voor jonge Lama's en de gods dienst begint populair te worden. Monotoon In Ganden, Mongolië's grootste klooster, zit een veertigtal monikken, de leeftijden uiteenlo pend van 18 tot 80, in gebed tesa- men. Hun gebedzangen beginnen als een monotoon gemurmel dat steeds luider wordt en begeleid door lange uithalen. De monik ken reciteren Tibetaanse tekens van stroken papier die uit elkaar lijken te vallen. Na de dienst lopen ze drie cirkels om het boed dha-altaar en verdwijnen keuve lend naar hun vertrekken. „De communisten hebben de geest van de Mongolen niet kun nen breken," aldus de abt van De tradities van Djengis Khan leven weer op in Mongolië. Ganden, die met zijn kale hoofd met glansogen en dikke'buik op Boeddha zelf lijkt. „Op dit moment zijn er weer 120 klooster en 20.000 actieve Lama's. „Iedere Mongool is in zijn hart een boed dhist," vertelt hij. De populairste cursus op de boeddhistische uni versiteit die aan het klooster is verbonden, is 'Boeddhistische logica'. Een voorbeeld? Iedere kleur is rood of niet. Daar begint de eerste les mee en kinderen dis cussiëren er uren over." Mij hield de uitspraak dagen bezig. Maakte hij soms een toe speling op het communisme? „Het is een denkwijze waardoor Mongolen passief werden. Je aanvaardt het lot, hoe het ook komt. Alles is relatief en heeft een andere kant," aldus Gansukh van Buitenlandse Betrekkingen. „De onderdrukking door de com munisten was zo slecht nog niet," zegt de abt, alsof hij die woorden wil ondersteunen. „Je kunt zeg gen dat het boeddhisme daardoor juist aan populariteit heeft gewonnen." Fundamentalistisch Maar niet alleen het boeddhisme wint aan populariteit. Ook het christendom begint vaste voet aan de grond te krijgen in Mong olië. Meteen na de democratische hervormingen in 1990 werd het land overspoeld door protestante groeperingen. John Gibbon, tot vorig jaar werkzaam bij de Inter national Support Service, maak te zelfs een vertaling van de bij bel. Groeperingen als de Zevende Dags Adventisten en de Jehova's Getuigen hebben zich gevestigd in de meeste provincies en trach ten als leraren Engels de Mongo len tot het christelijk geloof te bekeren. De katholieken pakken het anders aan. Vader Bollen van de katholieke missie: „We doen het kalm aan. Ze weten precies waar we mee bezig zijn. We hebben het opvanghuis voor zwerfkinderen en ze zien dat we niet agressief bezig zijn om mensen te bekeren. Het evangelie, dat komt later wel." Volgens Bollen wordt de Mon goolse regering steeds ongeruster over het toenemende aantal pro testanten en werd een aantal - in de woorden van Bollen - 'funda mentalistische' groeperingen een visum geweigerd. Nara, het zwerfmeisje van Ulan Bator, houdt het voorlopig bij de katholieken. „Ze geven me eten en thee. Dank zij de paus en Djengis Khan kan ik hier overleven." Maar ze voegt wel toe dat ze, als ze later groot is, 'kok wil worden. Dan ben ik van niemand meer afhankelijk en hoef ik nooit meer honger te lij den'. Veel mensen in Ulan Bator wonen nog in een ger, de traditionele Mongoolse tent. foto epa De natuur van China haalt vooral de pers door de overstromingen van de j Yangtze Kiang. Maar een andere rivier heeft haar wilde haren verloren en is niet veel meer dan een schaduw van de bruisende levensader van het Rijk van het Midden: de meer dan vijfdui zend kilometer lange Gele Rivier. Door Jan van der Made Peking - Het plaatsje Beiyu an in de Chinese kustpro vincie Shangdon bestaat uit een verzameling houten gebouwtjes van een verdie ping die schuil gaan onder een antennewoud. Er is een restaurant, met een beton nen vloer en afgeschilferde tafels waar manden met gestoomde broodjes op staan, en waar voornamelijk lamsvlees wordt verkocht. Een plaatsje net als alle anderen in China. Een paar fietsers, een Peking-jeep. Op één ding na. De hoofdstraat met haar fruitmarkt loopt na een paar honderd meter dood op een kolossale muur, die zich uitstrekt zo ver het oog rijkt. Het is een bedreigend gezicht. Maar niet iedereen denkt er zo over. „Zonder die muur zouden wij niet bestaan," aldus Ma Jian, de restauranthouder. Want achter die muur ligt Chi na's Gele Rivier. En die wil wel eens behoorlijk vervelend doen. Overstromingen In de loop van de geschiedenis heeft Gele Rivier (die haar naam dankt aan geelbruin löss- slib dat ze meevoert) haar loop 26 keer verlegd, en de overstro mingen die dat veroorzaakte zorgden voor een totaal verlies van oogsten. Miljoenen ver dronken en de macht van hele dynastieën werd serieus aange tast door een verlegging. Naar het Nederlands vertaald: de Rijn die uiteindelijk bij Rotter dam in de Noordzee uitmondt, verlegt plotseling zijn loop naar de Mecklenburgse Bocht, een waaier van verwoesting aanrichtend in het tussenlig gende land. Volgens ingenieur Xue Wei uit Jinan (de hoofdstad van de provincie Shandong) heeft Chi na een 'haat-liefde verhouding met de rivier', die hij China's zorgenkindje noemt. „De rivier voedt de mensen, om ze daarna te vernietigen," aldus Xue. „Als wraak. We trekken haar bloed om de akkers te bevruch ten, maar vervolgens verlegt ze haar loop om al die akkers te vernietigen." Maar de afgelopen dertig jaar hebben zelfs de Chinezen haar Gele Rivier aardig weten te bedwingen. Een beetje te goed zelfs. Een dijkenstelsel heeft ervoor gezorgd dat haar loop niet meer is veranderd. Maar op dit moment mag je van geluk spreken als je een mager stroompje tussen de kolossale dijken ziet kabbelen. Ellende Volgens de Tsjechische geograaf Vaclav Smil, een autoriteit op het gebied van China's milieu, is de ellende begonnen onder Mao. Die hield vernietigende campagne waarbij hij de graanproduktii als hoogste goed stelde. Gewel dige gebieden aan de boven loop van de rivier werden ont- bost. In de westelijke provincii Gansu (waar de Gele Rivier doorstroomt) werden zelfs hele bergen afgegraven en valleien gevuld door honderdduizenden boeren in een proces dat '0 satie van het land' werdi genoemd. Wat daarbij gemakshalve uverd vergeten was dat de dunne, maar vruchtbare toplaag wrlo- ren ging. Regen spoelde veel van het löss in de rivieren pro- duktie kelderde dusdanig dat er al snel onder het besta: minimum werd geleefd. Volgens restauranthouder Jian had dat voor kustprovin cie Shandong een sinister bij verschijnsel. „Het löss uit het binnenland bezinkt hier. Het resultaat is dat de bodem van de rivier steeds hoger kwab te liggen, en we ieder jaar de dij ken moesten ophogen." Vol gens Vaclav Smil stijgt de bodem van de Gele Rivier ieder jaar met twaalf centimeter. Op dit moment is het zelfs zo Ver dat de bodem van de rivier boven het omliggende akker land ligt. Ecologische proble men werden pas eind jaren zeventig onderkend door beleidsmakers als Bao Tong. Deze pleitte voor een program ma van herbebossing, dat ten jaar later van start ging onder j de naam 'China's Grote Grotne Muur'. Doel: het voorkomen van Ver woestijning en het beschenten van de bodem. Op dit moment begint dit programma vurm aan te nemen, maar het wordt gehinderd door voortdurende droogten die het noorden van China plagen. Herbebossing En ook de politiek maakt een periode van droogte door. Teel beleidsmakers die zich zorgen maakten over het milieu, ble ken ook aanhangers van de liberale vleugel van de Com munistische Partij. Bao Tong (die in 1989 de rechterhand van partijsecretaris Zhao Zryang was) verdween in de gevange nis vanwege zijn 'steun aan de studentenbeweging op het Plein van de Hemelse Wede'. Andere liberalen hielden zich gedeist en beginnen pas nu weer met het publiceren van artikelen waarin ze waarschu wen tegen een te snelle indus trialisatie en voor een snellere herbebossing. Of het voor de Gele Rivier te laat is? „Hij zal altijd wil blij ven stromen," aldus Xue Wei. Maar als ze bij de bovenloop maar doorgaan met touwen van dammen en het maken van irrigatiekanalen, zal de mon ding uiteindelijk dichtdibben in een troosteloze vlakte Voor overstromingen hoeven ve hier in ieder geval niet bang neer te zijn." Door Greg Myre (ap) Chorgos - Als de handelaars die 2000 jaar geleden met hun kamelenkaravaans over de zijderoute kwamen, vandaag de dag in de bazaars aan de Kazachstaans-Chinese grens konden rondkijken, zou het zeker niet lang duren voordat zij een profijtelijk handeltje hadden afgesloten. Ze zouden waarschijnlijk ver baasd zijn over de talloze Chine se stereo-installaties, Koreaanse televisietoestellen en Japanse camera's, maar op de Oosterse tapijten, de Indiase sandalen en het Iraanse fruit zouden ze meteen afdingen. Snel zouden ze op de hoogte zijn van de prijzen van Russische wodka, Franse jeans, valse dollars en drugs, goederen die drie jaar geleden snel op de voorheen geïsoleerde route verschenen. Na een onderbreking van eeu wen is de zijderoute herboren in de steden van de vlakten van Centraal-Azië, waar tijdens de Sovjet-heerschappij bittere armoede heerste. „Tot vier jaar geleden ging niemand naar de bazaar. Je kon daar alleen twee dehands goederen kopen," zei Jersjad Israelilov, een 27-jarige Kazachs-joodse handelaar die snel van de situatie profiteerde toen de grenzen na het ineen storten van de Sovjetunie in 1991 opengingen. „Nu is ons hele leven een bazaar." Chorgos, een klein Chinees boe- rendorpje aan de grens dat smeekt om een verfkwast, was zo klein dat het op veel Sovjet- kaarten niet was aangegeven. Bovendien wilde de Sovjet-over- heid de mensen vanwege de spanningen met het buurland niet op een idee brengen om de grens naar China over te steken. Nu Kazachstan onafhankelijk is geworden ligt Chorgos plotse ling langs de herboren zijderou te. Vrachtwagens vol Chinese goederen hebben de bewoners het idee gegeven dat de welvaart ook voor hen in het verschiet ligt. In de tweede eeuw ontstond de zijderoute, een handelsweg tus sen China, Centraal-Azië en het Romeinse Rijk. Zijde, kruiden en jade ging van Azië naar Europa en omgekeerd kwam goud, zilver en aardewerk. Langs de route ontstonden overal handelsne derzettingen. Boechara en Samarkand, die nu in Oezbeki stan liggen, waren in die tijd legendarisch wegens de daar verkochte waren en overvloed op de markten. Alexander de Grote, Djengis Khan en Timoer Lenk, Stalin en Mao heersten gedurende perio des over delen van de regio. Dat resulteerde onder meer in een vermenging van volkeren, waar door je er nu mensen kunt aan treffen met Aziatische gelaats trekken, groene ogen en blond haar. De zijderoute bestond geduren de zo'n 1000 jaar, maar raakte in verval nadat Europese zeelieden zo'n 5 00 jaar geleden de zeerou tes naar Azië openlegden. In deze eeuw zorgden de commu nistische heersers van de Sovje tunie en China ervoor dat het gebied van de buitenwereld afgesloten raakte. In het plaatsje Zjarkent, het voormalige Panfi- lov, dat omgeven is door van sneeuwbedekte bergen, hebben handelaars de draad weer opge pikt en de Nieuwe Chinese Markt opgericht. Sinds de grenzen zijn geopend maakt Israelilov twee reizen per week naar Chorgos, dat aan de Chinese kant van de grens ligt, om er Chinees bier, wodka, kle ding en zonnebrillen te kopen. Tijdens de laatste reis heeft Isra elilov zijn wagen volgeladen met goedkope Chinese zonnebrillen en lege doosjes waar Ray Ban op staat gedrukt, een bewijs voor de omvangrijke handel in vervalste merkartikelen. De handel loopt uitstekend. Israelilov en zijn familie wonen in een oude boerderij zonder stromend water. De wc staat in de tuin, naast de schuur voor de koeien en het gemeenschappelij ke badhuis is aan de overkant van de straat. Ondanks die armoedige levensomstandighe den hebben de Israelilovs de afgelopen jaren drie nieuwe auto's gekocht. Terwijl de mees te handelaars de goederen per auto over de weg aanvoeren, heeft de openstelling van het luchtruim voor een enorme toe name van het aantal 'koopvluch- ten' gezorgd. Op het vliegeveld van de Kazachstaanse hoofdstad Almaty verdringen de ongedul dige kopers zich rond de afhaal- band waar hun identieke plastic tassen met goederen aankomen die zij zojuist in Pakistan heb ben ingekocht. Douaniers heffen hun handen ten hemel bij het aanzien van het chaotische tafe reel. Het is een dagelijkse gebeurtenis op de vliegvelden in de regio. Omdat de economie van het gebied nog in de kinderschoenen staat pogen China, de VS, Tur kije, Rusland, Iran en andere landen allemaal een vinger tus sen de deur te krijgen. Naast het handelspotentieel speelt ook de grondstoffenrijkdom van de regio een rol. Maar drie jaar na de opening van de grens is de welvaart slechts op enkele plaat sen zichtbaar, meer nog in voor heen onopvallende plaats» als Choros dan in centra als Simar- kand. De oude bazaaar van Simar- kand staat in de schaduw 'an de 15e-eeuwse moskee. Felle kleu ren en geuren komen je tege moet. Oude vrouwen met gruden tanden verkopen fruit en goed kope kleding. De luister en wel vaart van weleer zoek je nier tevergeefs. Maar de oude geest keert terug. Tapijtwever Mohammed Bhagis- hi, die twee jaar geleden vanwe ge de burgeroorlog uit Afglani- stan naar Samarkand kwam, heeft buiten de stad een fairies opgezet waar 50 vrouwen aan weefgetouwen werken aan tipij' ten die kopieën zijn van l»e' eeuwse modellen. In de tuin groeien moerbei-, ker sen- en granaatappelbomen di geplukt worden om in vaten /er- werkt te worden tot kleurstof® voor de tapijten. „Er werie hier prachtige tapijten gemat maar ze zijn vergeten hoe 1 moet," zegt Bhagishi. „Wij zi len het hen opnieuw leren. -JENLANG waren ferenigde Staten in d van een conflict t npersident Clinton Republikeinse leerderheid in het Cc !!es over de begroting Lland was eventjes elfs formeel 'failliet' Lt overheidsapparaat Lam stil te liggen. Let was (en is) de rsroute naar een sluitende begroting in het jaar 2002 IferWijl het vuur hoog „plaaide, wankelt intJ Sen de leider van de Republikeinse revolu) Heeft Amerika genoef ïan de grote mond va Nefft Gingrich? óf van zijn programn Door Bert Ummelen Washington - „Zou," vro> «slaggever, „Gingrich Jeter kunnen aftreden?" Del gesprokene, een van de Repif einse 'jonge honden' in het van Afgevaardigden, zocht taar woorden. „Ik geloof jeihij toen, „dat dat aan de Het dialoogje vertolkt in gewoonheid iets verbluff dog maar een paar maa terug zou de journalist 0 wjjld met ziekteverlof gestuurd. En de volksvert woordiger (Mark Foley uit l| da) zou in woede zijn ontsto Newt Gingrich, de 'Speake; voorzitter van het Huis, we voor kort 'koning van Ame; Aan het hoofd van een Gid bende van jonge Republik) hield hij de politieke agendi het land stevig in zijn knu De 'Lenin van de Republik revolutie' werd hij genoem het Witte Huis spartelde dent Clinton als een vis aa hengel. Ondergang Kort geleden werd in Gei Gingrich' thuisstaat, een o] onderzoek gehouden naai populariteit van de Spel Meer dan de helft van de b king bleek niets van hem ei| optreden te moeten hebbel een bitter-zure reactie noi Gingrich' woordvoerder de komst het resultaat van eenj de Democraten geïnspirj media-hetze. Maar het is al geen kunst meer om in de van Capitol Hill, het Ameril se Binnenhof, Republiki tegen te komen, die best j zeggen dat de Speaker het e: gemaakt heeft. Verheffend is de toestand Wankelende leiders leren vrienden kennen, en veel zijl a nooit. Weg wezen voorc boven op me valt, hoor je 'f men' (nieuwkomers) in de I blikeinse rijen als Foley dei Nog maar kort geleden bi rookten ze Gingrich, inclusi polariserende stijl van po bedrijven die nu zijn ondei dreigt te worden. Voor een hoogleraar ir geschiedenis heeft Gingricl opmerkelijk gebrek aan inti hele distantie. Een voort Onlangs vond er in Illinoii afschuwelijke moord plaats) blanke vrouw werd lett boor Frans Lindenkamp Santiago - Een unieke po j® de bedreigde naald- loofwouden van Zuid-i 'oor het nageslacht te be den, dreigt op de klippe, '°Pen door een combirj ïan opborrelend nation ®e, religieuze behoudzucl Platvloerse wraaklust. De Amerikaanse multimilj ouglas Tompkins - een va |ondleggers van het mode sprit- overweegt zijn ve Prezen plan overboord te gi m 1300 km ten zuiden vs "oofdstad Santiago een natuurpark te stichten. t ^S^Poord door het veron) na hoge tempo waarin '"«goelijke regenwouden Pjnnugde luchtstreken van Prooi vallen aan de mot to« Ian houtfirma's en kol ?.7n'Tompkins sinds k„0 hectaren oerbos f-biloe tegenover het 1 &siuutm?ediee voornemej owl §ehied een reusa biP,uaar beschermd natu insta maken, geniet de w '"temming vSan Chil ®>eu-organisaties, maar p militairen en de plaats1 berii 'a en houtindustrie chen mÜlder hard t( 'en t,anl5jhjk leek niets het man inL Californische za in,'"1 de weg te staan. To een winstgevende

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 6