DE STEM ft ÊFI ik hoop nooit volwassen te worden' ;Je legt de lat steeds hoger' Marlies Helder: ingetogen energie Technohead ging door na dood Lee Newman Zangeres Patricia Paay is even terug in Nederland >n nieuwjaar ITY Menu B Regisseur Dirk Tanghe laat ook 'Don Giovanni' vallen Ad van Liempt en het nieuwe uiterlijk van de rubriek 'Nova' 11995 X 69 ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 16 DECEMBER 1995 DEEL D rug van de dealer: iel heb ik in no time een lekker jke is dat je hem vrijwel overal ten reuze blij met dit warmte- genieten van het sfeertje van l Zeker met deze koude dagen. ITAURANT Aperitief lychee-wijn kkkk Siu kou soep kkkk Longsie ha kau kkkk Gon bao anynk sneden biefstuk met Gon boa saus) kkkk Loe kan da mih ha oeciale garnalen van de chef) kkkk Qu chow hai sing (gevuld vogelnestje, vis Jacobsschelp en garnalen met div. groenten) kkkk Lychees of ijs kkkk Koffie of Chinese thee 79.75 B.frs. 1460.00 tkade 73 - 4554 CE Sas van Gent Tel. 0115-451130 Itnaam Patricia Paay doet osmakelijk denken aan het L jij bent niet hip en de ,ep The Stars Sisters, waarin Lusjes Patricia Paay en Hunne Keeley, met een enkele ^moeder aan him zijde, de -ndarische tijd van The Lrew Sisters deden herleven. Let ongekende succes werd Lederland echter nog nau- Ws iets vernomen van L De grote oversteek, acht L geleden, richting Amerika L haar echtgenoot Adam .y was daar debet aan. Nu ■tPaay terug op Hollandse ttjem met een nieuwe cd. «•Rein van Willigen jukeerof drie, vier per jaar komt Patri- ly naar Nederland. In de meeste n bezoekt ze haar ouders en haar jet Yvonne- Ijl had words -Keeley. iticia verblijft in een Amsterdams pehtenpandje. Vanuit dit onderkomen letze hotel Americain aan om de pers te itoidte staan. „Ik ben net als mijn moe- Ijjogsteeds niet volwassen geworden", p| Patricia Paay, nadat ze zich heeft i van haar bontjas. „Ik heb me i lat gedragen naar mijn leeftijd. Ik ben a ik hoop nooit volwassen te Wor ldStar Sisters was aan het begin van de I bedoeld als een grapje. Tros- Issentator Ivo Niehe kreeg moeder Paay |staar dochters Patricia en Yvonne zo jiomalaThe Andrew Sisters een med iae kwelen. Paay: „Niet wetend dat er |anszo'n vraag naar zou ontstaan. Jaap mont belde op of we zijn Stars on e manier wilde doen." Stars on van producer Eggermont, waren alleys bestaande uit aan elkaar geplak- hekende nummers van Steve Wonder itAbba. „Moeder zag het niet zitten, '«neen ik hebben 'ja' gezegd; zij deed instem, ik twee." Star Sisters sloot voor Patricia haar Merlandse periode min of meer af. lil acht jaar geleden verruilde ze het falandje, vanwege haar relatie met Ittoerikaanse Nederlander Adam Cur- voor het gigantische Amerika. „Als je «raietmeer woont, vallen de leuke din- aop, de oliebollen- en de haringkraam. hiegrachten. Als ik vanuit mijn raam ffanen door de grachten zie gaan, zing k onwillekeurig Aan de Amsterdamse picta. In Amerika denk ik aan «terdam en niet Rotterdam, mijn S*oorteplaats. Het is altijd Amsterdam Rtzeop de Amerikaanse televisie laten Whtertje tta maakt zich op de bank zo klein iStiijk. Armen en benen strak over bar. Geslotener kan iemand zich niet interen. Vriendelijkheid kan Paay let ontzegd worden. De komst van haar *e ed Time of my Life bezorgt haar "nodige interviews. „Krijg er een droge van", zegt ze knabbelend aan een iwsized speculaasje. Voor ze haar nieu- Patricia Paay: „Mijn zus bel ik iedere dag. Ik heb een telefoonrekening van hier tot gunter. Dat mag, ik rook en ik drink niet. we schijf tot gespreksonderwerp bom bardeert, praat ze vertederd over haar vijfjarig dochtertje Christine. „Ze hoort veel Nederlands. Ze is gek op Bassie en Adriaan. Als ze voor het naar bed gaan kijkt, horen we d'r altijd lachen. Ik wil ze Nederlands opvoeden. Net zo'n opvoeding als mijn moeder mij gaf. De Hollandse manier van beleefd zijn, maar ook tafelmanieren bijbrengen; Amerikanen kunnen niet met mes en vork eten." De leiding van het hotel heeft ondertus sen begrepen dat een schemerlamp wei gert te branden. Een kapot peertje? Om geen risico te lopen wordt de gehele lamp omgewisseld. Totdat het Fawlty Towers- effect dreigt toe te slaan en het stopcon tact stuk blijkt te zijn. Paay is niet uit haar verhaal te brengen. „In Amerika vinden ze me erg lief", flapt ze er spon taan uit. „Of ik lief ben moet je aan ande ren vragen. Ik ben een vrolijk mens, dat wel. Mijn zus bel ik iedere dag. Ik heb een telefoonrekening van hier tot gunter. Dat mag, ik rook en ik drink niet. Zij is mijn beste vriendin. Net als mijn ouders. Geweldige mensen die twee. Mijn man is mijn beste vriend. Ik huil niet veel, behalve bij een droevige film. Deze week zag ik met mijn moeder een programma, waarin moeders hun kinderen niet moch ten zien. Heel zielig." De niet te vermijden vraag of zij als Bekende Nederlander iets doet aan mis standen verrast haar. „Meen je dat nou? Daar heb ik nooit over nagedacht. Ik ben op zo'n moment blij dat ik mijn kind bij me heb." Leeftijd Patricia's partner, Adam Curry, ooit disc-jockey bij Veronica, kwam op zevenjarige leeftijd vanuit Amerika naar Nederland. Hij keerde terug met Patricia aan zijn zijde. „Adam is vijftien jaar jon ger dan ik", zegt ze. „Met leeftijd houd ik me niet bezig.- Als het vijftig jaar ver schilt wordt het onsmakelijk." Patricia heeft Adam, nu directeur van een Inter- net-bedrijf, tijdelijk achtergelaten in New Jersey. „Mijn dochter neem ik altijd mee. Meestal kijk ik er naar'uit om naar Nederland te gaan. Soms, zoals nu, heb ik er geen zin in. Als ik hier eenmaal ben, vind ik het wel gezellig." Patricia Paay betreurt het niet het Nederlandse artiestenwereldje achter zich gelaten te hebben. „Elke dag, 24 jaar lang, draaide om mij", zegt ze met een lichte vermoeidheid in haar stem. „'Patricia zijn' is je werk. Geen sleur! Het is egoïstisch als je altijd met jezelf bezig bent. Je bent als je zo leeft bijna het gevoel kwijt een norifiaal iemand te zijn. Altijd die aandacht, altijd dat hangen aan je lippen. Ik was het een beetje zat. De rol van vedette spelen begon me te vervelen. Als ik met de fotograaf een ses sie doornam, zat ik te praten over een ander mens." Wie Paay aanschouwt, kan niet ontken nen dat ze zich als 'ster' presenteert. Haar in model, tanden parelwit en haar omlijstende lippen in een constante glim lach. „Ik verzorg me graag", meldt ze. „Thuis ben ik ook zo gekleed. Zeker als ik me niet lekker voel. Van mijn moeder meegekregen." Hoewel menig televisieprogramma Paay trachtte te strikken voor een optreden, zag Nederland de laatste jaren nauwe lijks iets van haar. „Ik heb zo vaak 'nee' gezegd, dat ze me bijna niet meer belden. Behalve platenmaatschappij Arcade. Zij wilden een cd met me opnemen. Ik hoef de niet alles te doen. Niet optreden voor één of 'ander programma op een open kar. De keuze van repertoire ging in overleg. Filmmuziek vind ik te gek." Naast Disney-klassiekers als Pocahontas en The Lion King nam ze het thema uit Mahogany op. De begeleiding is klassiek; echte violen en trompetten en nauwelijks elektronica. „Ik heb in tijden niet zo genoten, het mooiste wat ik ooit heb gemaakt. Een keuze uit het hart. Mijn producer en arrangeur Gerard Stellaard was fijn om mee te werken. Hij doet me Maastricht (anp) - Regisseur Dirk Tanghe heeft zich om persoonlijke redenen teruggetrokken uit de regie van Don Giovanni van Mozart bij Opera Zuid. Aidan Lang, artistiek leider van Opera Zuid, neemt de regie over. De nieuwe pro- duktie gaat op 27 april in Theater aan het Vrijthof in Maas tricht in première. Eerder deze week werd bekend dat Tanghe zich om gezond heidsredenen genoodzaakt zag de regie van De Mensenhater van Molière bij het Nationale Toneel neer te leggen. De lei ding van het gezelschap heeft besloten het stuk, dat op 19 januari in première zou gaan, te laten vervallen gezien de nauwe verwevenheid van bezetting, stuk en regisseur. Lang regisseerde bij Opera Zuid onder meer La Bohème (1994) en Het Sluwe Vosje (1995). De rol van Don Giovanni wordt vertolkt door Robert Poulton. Miranda van Kralingen krijgt de rol van Donna Anna. Het LSO, Symphonie Orkest van Maastricht onder leiding van Marco Zambelli, begeleidt de opera. foto dijkstra denken aan mijn vader. Zijn absolute gehoor, dat heb ik niét. Ik kan vals zin gen, zuiver zingen kan eng zijn." Over verdere plannen kan Paay niets melden. „We zien wel. Als de cd aanslaat kunnen we een volgende uitbrengen. Als ik zo oud word als Frank Sinatra hebben we alle tijd." Delfts blauw Voorlopig voelt de Rotterdamse zich sen ang in haar Amerikaanse onderkomen. Haar Amerikaanse keukentje heeft een hoog Delfts blauw gehalte. Patricia blijft Hollands nuchter. „Gewoon een huis vrouw zijn, die met een jeepje haar kind naar school brengt en boodschappen doet. En haar man verzorgt. Dat soort dingen heb ik jaren gemist." Onwillekeurig borrelt het begrip 'femi nisme' naar boven. „Wat is feminisme?", echoot ze zachtjes. „Zakelijk heb ik geen man nodig om mijn boontjes te doppen. Ik neem mijn beslissingen zelf wel. Dat weten mijn managers. Opmerkingen van mannen over het 'gebruiken' van vrou wen doen me pijn. Van Playboy heb ik geen spijt." Het luchtige fotoblad scoorde destijds hoog met de blootreportage van Paay. „Wij Nederlanders zijn erge blo- terds. Amerika is conservatief. Zeker niet zo'n modern land als dat van ons. Veron derstel dat je een tepel ziet." Geertruidenberg - Theater De Schattelijn. Right place, wrong time door Marlies Helder en band. Gezien op 15 december 1995. (Nog te zien in 1996 op 5 januari in Middelburg, 8 februari in Oosterhout, 13 februari in Bergen op Zoom, 8 maart in Breda en 4 april in Temeuzen.) Door Theo van Drunen Marlies Helder brengt in haar derde theaterconcert Right place, wrong time een keur aan eigen liedjes in het Nederlands, Frans, Duits en Engels. Ze doet dat op een zeer eigen wijze, wat de voor stelling bijzonder maakt. Je ziet en voelt de onderhuidse energie. Maar tegelijkertijd komt die energie zo ingetogen naar buiten, dat het lijkt alsof de rand van het podium de grens is voor haar gevoelens. Achter die grens ben je als bezoe ker echt toeschouwer, wat je met een melancholiek gevoel achter laat. Marlies Helder zingt en wordt daarbij begeleid door rasmuzi kanten. Bas Odijk bespeelt de toetsen, Aryan Ferwerda de bas en Pierre van der Linden (jawel, die van Brainbox en Focus) de drums. Soms hangt Marlies de accordeon om als extra begeleiding en tus sen de liedjes door zijn er instru mentale stukken waarbij zij sopraan saxofoon speelt. Die ins trumentale stukken vormen trou wens een soort rode draad door het programma en hebben vaak nog het meeste weg van de muziek die in een circustent gespeeld wordt. De liedjes stralen vaak weer andere sferen uit. Als ze Duitse liedjes zingt, doet Marlies Helder denken aan Mariene Dietrich. Als ze in het Frans zingt, komt het beeld van Edith Piaf naar boven. In het Engels kan ze alle kanten op- En in het Nederlands is het meestal nostalgisch en een tikje droevig. De persberichten en programma boekjes mogen' dan wel beweren dat Marlies Helder zingt over winners en losers, in werkelijk heid gaat het toch alleen over die laatsten: de verliezers. Aan het begin van het program ma is Marlies de vrouw die uren lang wacht op een man die niet komt. Ze gaat dan een kroeg in, waar. een vrouw, die sterk op haar lijkt, juist het podium betreedt en een voorstelling begint. De volgende ochtend vroeg gaat ze dronken naar huis. Tussen dat begin en einde is het over het algemeen ook droefheid. In welke taal ze ook zingt, de boodschappen zijn steeds het zelfde. 'Ik heb mijn hart al zo vaak ver loren. Mijn bestaan is een hoop grijze wolken. Ik ben een vrouw en al 7 maal gescheiden; ik heb andere plannen dan kinderen en huwelijk.' Hier en daar klinken wel wat positievere klanken, maar die zijn meestal ingebed in droom beelden die nog te ver van de werkelijkheid staan. Droefheid alom dus, maar mooie droefheid. En de prachtige omf loerste stem van Marlies Helder maakt dat melancholieke heel goed te pruimen. De absoluut onvoorspelbare muziek is intri gerend. Dat maakt Right place, wrong time tot een indrukwekkende voorstelling. Er zou misschien iets meer humor in het programma mogen zitten. En er vallen soms hinderlijke stiltes tussen twee nummers. Maar dat zijn kleinigheden. En opgemerkt dient te worden dat die kleine onvolkomenheden ruimschoots goed woeden gemaakt doordie zeldzaam mooie drumsolo van Pierre van der Linden. Maarten van de Rakt mag best iets verras- Si' v'nc^ hoofdredacteur J®, van Liempt. Daarom '"t de actuele rubriek van en Vara maandag een -n, eigentijdser uiterlijk. oor de Studio Sport-pre- Sntatoren is geen stoel meer ®het gerenoveerde Nova. h het nieuwe Nova draait alles Ai j 'ameden achterwand. s de lamellen open zijn en je •'«oorheen kunt kijken, heeft j Ve®' weS van het huidige l*' han heb je de rustige ach- iJf0- 1 past bij de live fviews", legt hoofdredacteur toft Li-mpt uit- »Doe ie ze oud 'e er elektronisch het liilrtTj1'3 op Projecteren. Het tm j Presentator midden in ®i«>r zit van het onderwerp als 0m ®aat' Bijvoorbeeld: is al6en partV drugs in beslag tnsln°imen' zit presentator p ,n de vaten drugs." hui)*611 Ziin ook prima tu-, ar om de overgangen 'en d te 'hustreren. „Met eetiaa °P knop oreëer je II Vol "aere sieër die past bij het 1 Meem onderwerp. Een pro- am,. van Nova is dat je van vaB anas'e naar opera gaat en Plattoi^j bestriiding naar Z!!.andsproblemen. De over- worden nu natuurlij- „Met deze techniek kun je veel verder gaan. In Spanje presen teert een mevrouw zo het weer bericht. Ze loopt door een ruim te en wijst links en rechts hoge- drukgebieden aan. Daar hebben wij ook weieens aan gedacht "bij verkiezingsuitzendingen. Je zou de presentator door de uitslagen kunnen laten wandelen. Maar het is al gauw een poppenkast. Sensatie, spektakel en tromge roffel willen we niet. Nova moet een aantrekkelijke gedegenheid blijven uitstralen." „Aanleiding voor de nieuwe vormgeving is dat we rond de duizendste aflevering van Nova. zitten. Dat is heel veel voor een decor. Wij zijn in onze vorm een beetje voorspelbaar en saai geworden. Een doorsnee Nova moet iets verrassender en spran- kelender zijn. De vorm geeft daar de aanzet toe", verklaart Van Liempt. Bloedgroepen Of de duizendste aflevering ook een reden is inhoudelijk de balans op te maken? „Dat is hier een permanent proces. De hoofdlijnen van het programma moeten overeind blijven: achter gronden brengen bij het nieuws, originele invalshoeken bedenken om de kern te raken, eigen nieuwsgaring plegen, op gezette tijden met eigen onderwerpen komen, inkijkjes geven in de samenleving." „We hebben een tijd lang een imago gehad dat Nova een pro gramma was waarin deskundi gen af- en aanliepen. Nu zijn we niet meer tevreden met een des kundige. Als rond het vredespro ces in Dayton alle deskundigen de hele dag al op radio en tv ver schijnen, zetten wij graag een stapje verder. Dan willen wij bijvoorbeeld Sacirbey (de Bosni sche minister van buitenlandse zaken) hebben, live vanuit een studio in New York." „Over slechte uitzendingen kun nen we hier ontzettend tekeer gaan, Elke week zit er wel eentje tussen. Dan gaat het hard. Dat hoort ook bij dit vak. Van bloed groepen hebben we geen last",' verwijst Van Liempt naar de NOS-Laat- en Achter het Nieuiüs-wortels. „Haarscheuren treden niet meer op langs de lijn Vara-NOS. Er is behoorlijk wat 'discussie, de normale discussie over het dagelijkse werk. We zijn een paar keer per week tevreden, en een paar keer minder tevre den. Je legt de lat steeds hoger." Divers „Saai en voorspelbaar, vinden sommigen redacteuren. We doen iets te veel de waan van de dag, zeggen anderen. Of: issues waar het echt om gaat moeten we die per uitwerken. Dan zijn er men sen die zeggen dat er in Nova te veel gepraat wordt. Of dat de onderwerpen te kort zijn. Het is ontzettend divers." De fusie van NOS-Laat en Ach ter het Nieuws lijkt een eeuwig heid geleden, terwijl Nova pas aan het vierde seizoen bezig is. De integratie verliep vrij gladjes. „De redacties wilden graag samen. Niet concurreren op een net, maar samenwerken. We hadden meer moeite de directies te overtuigen dan andersom. Dan komt vervolgens de vraag: Wat willen we eigenlijk zijn? Een gedegen maar soms saaie achtergrondrubriek, die NOS- Laat kon worden genoemd. Of een newsy, actuele en wat spec taculaire, meer populistische rubriek als Achter het Nieuws. Wij wilden de gedegenheid paren aan de nieuwsgerichtheid. 'Het heeft een poosje geduurd, voordat het soepel ging lopen." Imago Het imago van Nova bij de kijker laat Van Liempt weinig te wen sen over. „We staan er ontzet tend goed voor. Enorm betrouw baar en goed, en vergeleken met andere actualiteitenrubrieken het meest gewaardeerd. Dat maakt het aantrekkelijk voor mensen die in het nieuws staan en iets belangrijks mee te delen hebben, om dat bij ons te doen. Maar voor sommigen zijn we misschien te voorspelbaar of te weinig sprankelend. Dat bedreigt een dagelijks program ma natuurlijk altijd." Nova trekt een ander publiek dan je zou verwachten, beweert de hoofdredacteur. „Iedereen denkt: dat zijn de hoger opgelei den. In twee groepen zitten we boven het gemiddelde: de hoogst opgeleiden en de laagst opgelei den. Dat is verrassend, zou je zeggen. Laagst opgeleiden kij ken überhaupt meer televisie, dus zijn ze overal oververtegen woordigd. We scoren hoog bij de oudere kijkers, en dat zijn rela tief veel mensen met een lage opleiding. Daarom is de dèf initie opleiding op ons niet zo erg van toepassing. De JVoua-kijker is iemand die echt wil weten hoe het zit in de wereld. Het is een gigantisch grote groep van vier- en-een-half miljoen mensen. Alleen hebben ze het ontzettend druk. Ze hebben veel aan hun hoofd, vergaderen, sporten, schouwburgen, lezen. Dus kij ken ze twee keer per week. Per uitzending trekken we gemid deld 750.000 kijkers." Of de veertigkoppige Nova- redactie rekening houdt met die doelgroep? „Daar is die groep veel te groot voor. De redactie beslist wat zij vindt dat mensen zouden moeten weten. Aan de andere kant schep je natuurlijk je eigen verwachtingspatroon. Als we niks kunnen toevoegen aan groot nieuws, ergens in de wereld, krijgen 'we te horen: Waarom hadden jullie dat niet? Dat geldt voor andere rubrieken Hoofdredacteur Ad van Liempt schaft de duopresentatie van 'Nova' af. „Dat past niet meer in het beeld, ook technisch niet.foto dijkstra niet. Op de dag dat Brinkman de politiek vaarwel zei, bracht Avro's Televizier een special over het kantongerecht in Emmen. Dat hoeven wij niet te flikken, dan is het land te klein." Karakter Bepalend voor de uitstraling van Nova blijven de presentatoren: Groenhuijsen. Van Weegen en Witteman, vandaag voor het laatst in duopresentatie te zien. „Dat past niet meer in het beeld, ook technisch niet", verklaart Van Liempt. De sportpresenta- toren gaan terug in hun eigen kwartier, het Sportjournaal. De Nova-baas ontkent dat onderlin ge meningsverschillen - volgens Tom Egbers zou Paul Witteman de sportcollega's eruit hebben gewerkt - het einde inluidden van de duopresentatie. Hij prijst zich gelukkig met de drie presentatoren, wier con tracten nog een a twee jaar door lopen. „Het is een ontzettend moeilijke klus, Nova presenteren. Live interviewen over de meest uit eenlopende onderwerpen. Het betrouwbare en degelijke karak ter mede bepalen. Charles en Maartje gaan hun zevende sei zoen in, als je NOS-Laat meetelt, en Paul zijn vierde sèizoen na een aantal jaren Achter het Nieuws. Het zijn dus ervaren krachten, die je om een bood schap kunt sturen. En die als het fout gaat de uitzending kunnen redden. Als er nu een weggaat, zou ik niet weten wie ik moet nemen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 31