De hogesnelheidslijn in Zuid-Holland HSL qp A GROEP V O O Bel 06-0195 of bon vandaag nog. I I CZ.REKEN DAAR MAAR OP. °Sevan ft116" ME-patil de STEM ZORGVERZEKERINGEN DE STEM WOENSDAG 13 DECEMBER 1995 X 53 Oj N Onlangs heeft u in de media kunnen vernemen dat er sprake is van een subvariant van een tracé voor de hogesnelheidslijn zuid (HSL). Dit zogeheten WB3-tracé (ook wel het Bos-tracé genoemd) is een alternatieve tracévariant voor de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam-Schip- hol-Rotterdam. Tracéva riant WB3 bundelt met de rijkswegen A4 en A13. Om ook deze variant in de besluitvormingsprocedure mee te nemen is een aan vulling op het Milieu- EffectRapport (MER) noodzakelijk. In deze advertentie wordt aange geven hoe WB3 wordt meegenomen in de besluitvorming, waar en wanneer er uitleg over dit tracé wordt gegeven en op welke wijze u kunt reageren. De Nieuwe HSL-Nota In 1994 heeft het kabinet in de Nieuwe HSL-Nota (PKB deel 1) een voorstel gepresenteerd voor de aanslui ting van Nederland in zuidelijke rich ting op het Europese net van hogesnel heidslijnen. Dit spoorwegnet is speciaal geschikt voor treinen met snelheden tot 300 km/uur. In de Nieu we HSL-Nota zijn voor het traject Amsterdam-Schiphol-Rotterdam 3 tracés geselecteerd: tracé Al/Al v, tracé B3 en het BBLN-tracé dat bundelt met de bestaande spoorlijn. Het tracé dat ten oosten van Zoetermeer loopt, tracé Al/Alv, is het voorkeurstracé in het beleidsvoornemen van het kabinet. Wat is er allemaal gebeurd? Het voorstel voor een hogesnel heidslijn doorloopt onder andere de besluitvormingsprocedure Planolo gische KernBeslissing (PKB), met daar aan gekoppeld een m.e.r.-procedure. Ten behoeve van deze procedures heeft vorig jaar een uitgebreide inspraak ronde plaatsgevonden. Op basis van de reacties en in overleg met gemeenten zijn op diverse lokaties'de voorstellen aangepast. Hierover zijn de betrokken gemeenten en inwoners inmiddels geïnformeerd. Daarnaast hebben diverse wettelijk ingestelde adviesorganen adviezen uitgebracht. Zowel vanuit de inspraak als door diverse advies organen is er verzocht nog eens te kijken naar de mogelijkheden van bundeling met de rijkswegen A4 en A13 (variant WB3). Eveneens is dit verzocht voor de mogelijkheden van bundeling met de bestaande spoorlijn (tracé BBLN). De resultaten van dit laatstgenoemde onderzoek geven geen reden tot het maken van een aanvulling op het Milieu- EffectRapport. Tracévariant WB3: een aanvulling op het Milieu- EffectRapport Door voor tracévariant WB3 een aanvulling op het Milieu-EffectRapport te maken kan deze variant volwaardig in de besluitvorming worden meege nomen. Deze aanvulling, Studie tracé WB3, zal ter inzage worden gelegd. Reageren hierop is mogelijk. De Com missie voor de milieu-effectrapportage zal daarna haar aanvullend toetsings advies uitbrengen. Dit advies en de inspraakreacties zullen te zijner tijd ter inzage worden gelegd. Voorlichting over tracé variant WB3 Om alle betrokkenen zo goed mogelijk te informeren over de hoge snelheidslijn en tracévariant WB3 zul len informatiebijeenkomsten worden georganiseerd. De data en lokaties waar de informatie bijeenkomsten worden gehouden zijn: maandag 8 januari Rotterdam Rotterdam Airport Hotel 16.00 - 20.00 uur Vliegveldweg 59-61 dinsdag 9 januari Leiderdorp Cultureel Centrum Muzenhof 16.00 - 20.00 uur Cor Gordijnsingel 4 woensdag 10 januari Delft Zalencentrum Delftstede 16.00 - 20.00 uur Phoenixstraat 66 donderdag 11 januari Leidschendam Het Veurs College 17.00-21.00 uur Burg. Kolfschotenlaan 5 Hoe kunt u reageren op de aanvulling op het Milieu- EffectRapport? Vanaf maandag 18 december 1995 ligt de aanvulling op het Milieu- EffectRapport, Studie tracé VVB3, ter inzage. Tot en met vrijdag 26 januari 1996 kunt u hierop schriftelijk reageren. Uw reactie kunt u sturen naar: Inspraak aanvullend MERHSL-Zuid Postbus 97611 2509 GA DEN HAAG Als u alleen mondeling wilt reage ren op het rapport Studie tracé WB3, aanvulling op het Milieu- EffectRapport kan dat ook. Deze reacties worden op eenzelfde manier behandeld als de schrifte lijke inspraakreacties. Hiervoor kunt u van 19.00 tot 21.00 uur terecht op de volgende data in dezelfde lokaties: maandag 15 januari Rotterdam Rotterdam Airport Hotel dinsdag 16 januari Leiderdorp Cultureel Centrum Muzenhof woensdag 17 januari Delft Zalencentrum Delftstede donderdag 18 januari Leidschendam Het Veurs College Tijdschema besluitvorming Nadat de aanvulling is afgerond kan het kabinet in april 1996 het definitieve besluit nemen over de hogesnelheidslijn (PKB deel 3). Zowel de reacties op de Nieuwe HSL- Nota als de reacties op de WB3- tracévariant zullen in de besluit vorming worden meegenomen. Het kabinetsbesluit zal aansluitend ter behandeling worden aangeboden aan de Tweede en Eerste Kamer (PKB deel 4). Na de PKB-procedure volgt er nog een tracéprocedure. Indien er wordt beslo ten voor de aanleg van een hogesnel heidslijn zal in 1998 worden begonnen met de bouw. Het is de bedoeling dat de hogesnel heidslijn in 2003 gereed is. j Overzicht noordelijke Iracévarianten j Lokaties van terinzage- legging de gemeentehuizen van de (deel gemeenten Alkemade, Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek, Bleiswijk, Delft, Den Haag, Haarlemmermeer, Jacobswoude, Leiden, Leiderdorp, Leidschendam, Lisse, Nootdorp, Oegstgeest, Pijnacker, Rijnwoude, Rijswijk, Roelofarendsveen, Rotter dam, Sassenheim, Schiedam, Voor burg, Voorschoten, Warmond, Wassenaar, Zoetermeer en Zoeter- woude, de andere gebruikelijke locaties voor terinzagelegging in boven staande gemeenten, provinciehuis Noord-Holland, Dreef 3, Haarlem, provinciehuis Zuid-Holland, Prinses Beatrixlaan 15, Den Haag, de vestigingen van Rijkswa terstaat in Haarlem, Toekanweg 7, Rotterdam, Boompjes 200, - het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Plesmanweg 1 - 6, Den Haag, - het Ministerie van Volkshuis vesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Rijnstraat 8, Den Haag. Op bovenstaande lokaties ligt gelijktijdig met Studie tracé WB3, aanvulling op het Milieu-Effect Rapport ook het onderzoeksrap port van de Studie bundeling Bestaande Lijn Amsterdam-Rotter dam ter inzage. Tijdens de infor matiebijeenkomsten wordt hier aan ook aandacht besteed. Besteladres onder zoeksrapporten Studie tracé WB3, aanvulling op het Milieu-EffectRapport 25,- per stuk) Studie bundeling Bestaande Lijn Amsterdam-Rotterdam 25,- per stuk) SDU Servicecentrum Uitgeverijen Postbus 20014 2500 EA DEN HAAG Telefoon 070 - 378 98 80 Informatie Voor informatie over de hogesnel heidslijn-zuid kunt u contact opnemen met: Ministerie van Verkeer en Waterstaat Projectorganisatie Hogesnelheids lijn-Zuid Coördinatie Voorlichting Postbus 20903 2500 EX DEN HAAG Telefoon 070 - 351 77 15 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer Waarom u voor uw kosten niet bij CZ verzekerd en anderen wel? Misschien omdat u de voordelen van een CZ-zorgverzekering nog niet kent. En dat zijn er nogal wat. Neem alleen al onze lage premies en royale vergoedingen. En de vele voordelige aanvullende CZ-verzekeringspakketten. Bovendien betaalt CZ snel uit. Informeer er gerust naarCZ staat immers bekend om haar klantvriendelijke service. Wat denkt u van een eigen thuiszorg- en kraamzorgservice? Wij staan 24 uur per dag voor u klaar. Net als onze alarmcentrale SOS International. Wilt u ook liever geen nota's meer voorschietenBij CZ hoeft dat niet. De rekeningen kunnen zelfs direkt aan de zorgverlener V voldaan worden. Waar wacht u nog op? Binnen een paar dagen heeft u een offerte in de bus. Bel 06-0195 of stuur de bon naar CZ groep Zorgverzekeringen, Antwoordnummer 76, 4460 VB Goes (postzegel niet nodig). Naam: M/V* Voorletters: Adres: Postcode/Plaats: Telefoon: O loondienst O werkzaam in onderwijs IO studerend O overig leeftijd manvrouw leeftijd kinderen nu verzekerd bij ziekenfonds/particulier* 'svp doorhalen wat niet van toepassing is ma Op Nieuwjaarsdag 19! televisie de tweede edi Wetenschapsquiz. Dez georganiseerd door del satie voor Wetenschap nwo en Noorderlicht, programma van de vp Onder leiding van Wit vier wetenschappelijk politici met elkaar dé nevenstaande tweeënd Ook u kunt met de qu daarmee een van de vf winnen: Een korte ontdekking nen naar Brazilië, Een korte ontdekking^ nen naar Barcelona, Een korte ontdekking nen naar Brussel of I In elk geval vallen de Nederlander in de pri Bij voldoende animo j wordt er ook een schc of Amsterdam toegekt De juiste antwoorder worden bekend gemal van De Nationale We| VPRO-Noorderlicht op Nederland 3,19.30-21 vPRO-gids. Een toelicf den zal na afloop ook op Teletekst en op In Ongeveer 98% van hl sees is gelijk aan dat I toch uitgesloten tuss| mens Humor. Een succesvolle bloed OrgaantransplantatiJ Ongeveer 98 procent pansees is gelijk aan dl 2 Welke wiskundig beI deden bewoners van geleden? a Ze ontdekten het gej b Ze ontdekten het gel c Ze ontdekten het gej 3 Waarom worden er J vanaf hun geboorte I tronische gehoorimï a Bij aangeboren dooj gehoorzenuw over 1 de. b Om goed te kunnen: nen op jonge leeftijj gestimuleerd, c Door verkalking va de elektroden bij i geboorte doof zijn den. 4 Je hebt 9 zakken m\ een gewone weegscl uitsluitend valse mI andere zakken bevS 10 gram. Hoeveel k) wegen om de zak i halen a 1 keer. b 4 keer. c 9 keer. 5 Wat werd mogelijkt scanning tunneling a De aanleg van de 1 o Het zichtbaar mak c Het aanbrengen va Van onze verslaggever pmegen - Keuringsaf, arbeidsongeschikt! ten beoordelen, kril h ®r, enkele maanden] beschikking over richtli daaraan ze zich bij het ke' a *«*en met onduide n?si°eninSen- zoals bet ri7nch vermoeidheid^ broom Me, moeten houdt] 'productie van deze ric' Patiënt echter niet dat srtelio makkelijkt en ujtr,, arbeidsongeschfl len i^enngsgerechtigde J zal Ho geaccepteerd! ge los !]erz jberingsgeneesk' arts nfan de diagnose van I g?wog°efn 6en I dan Ij?®1®1 kunnen f bovenrl moment het gev| voortui deze nieuwe crj °rtaan overal op dezelfdl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 26