De hogesnelheidslijn in Zuid-Holland
HSL
qp
A GROEP
V
O
O
Bel 06-0195 of bon vandaag nog.
I
I CZ.REKEN DAAR MAAR OP.
°Sevan ft116" ME-patil
de STEM
ZORGVERZEKERINGEN
DE STEM
WOENSDAG 13 DECEMBER 1995
X 53
Oj
N
Onlangs heeft u in de
media kunnen vernemen
dat er sprake is van een
subvariant van een tracé
voor de hogesnelheidslijn
zuid (HSL). Dit zogeheten
WB3-tracé (ook wel het
Bos-tracé genoemd) is een
alternatieve tracévariant
voor de hogesnelheidslijn
tussen Amsterdam-Schip-
hol-Rotterdam. Tracéva
riant WB3 bundelt met de
rijkswegen A4 en A13.
Om ook deze variant in de
besluitvormingsprocedure
mee te nemen is een aan
vulling op het Milieu-
EffectRapport (MER)
noodzakelijk.
In deze advertentie wordt aange
geven hoe WB3 wordt meegenomen in
de besluitvorming, waar en wanneer er
uitleg over dit tracé wordt gegeven en
op welke wijze u kunt reageren.
De Nieuwe HSL-Nota
In 1994 heeft het kabinet in de
Nieuwe HSL-Nota (PKB deel 1) een
voorstel gepresenteerd voor de aanslui
ting van Nederland in zuidelijke rich
ting op het Europese net van hogesnel
heidslijnen. Dit spoorwegnet is
speciaal geschikt voor treinen met
snelheden tot 300 km/uur. In de Nieu
we HSL-Nota zijn voor het traject
Amsterdam-Schiphol-Rotterdam 3
tracés geselecteerd: tracé Al/Al v, tracé
B3 en het BBLN-tracé dat bundelt met
de bestaande spoorlijn. Het tracé dat
ten oosten van Zoetermeer loopt, tracé
Al/Alv, is het voorkeurstracé in het
beleidsvoornemen van het kabinet.
Wat is er allemaal gebeurd?
Het voorstel voor een hogesnel
heidslijn doorloopt onder andere de
besluitvormingsprocedure Planolo
gische KernBeslissing (PKB), met daar
aan gekoppeld een m.e.r.-procedure.
Ten behoeve van deze procedures heeft
vorig jaar een uitgebreide inspraak
ronde plaatsgevonden. Op basis van de
reacties en in overleg met gemeenten
zijn op diverse lokaties'de voorstellen
aangepast. Hierover zijn de betrokken
gemeenten en inwoners inmiddels
geïnformeerd.
Daarnaast hebben diverse wettelijk
ingestelde adviesorganen adviezen
uitgebracht. Zowel vanuit de
inspraak als door diverse advies
organen is er verzocht nog eens te
kijken naar de mogelijkheden van
bundeling met de rijkswegen A4 en
A13 (variant WB3). Eveneens is
dit verzocht voor de mogelijkheden
van bundeling met de bestaande
spoorlijn (tracé BBLN). De resultaten
van dit laatstgenoemde onderzoek
geven geen reden tot het maken van
een aanvulling op het Milieu-
EffectRapport.
Tracévariant WB3: een
aanvulling op het Milieu-
EffectRapport
Door voor tracévariant WB3 een
aanvulling op het Milieu-EffectRapport
te maken kan deze variant volwaardig
in de besluitvorming worden meege
nomen. Deze aanvulling, Studie tracé
WB3, zal ter inzage worden gelegd.
Reageren hierop is mogelijk. De Com
missie voor de milieu-effectrapportage
zal daarna haar aanvullend toetsings
advies uitbrengen. Dit advies en de
inspraakreacties zullen te zijner tijd ter
inzage worden gelegd.
Voorlichting over tracé
variant WB3
Om alle betrokkenen zo goed
mogelijk te informeren over de hoge
snelheidslijn en tracévariant WB3 zul
len informatiebijeenkomsten worden
georganiseerd.
De data en lokaties waar de informatie
bijeenkomsten worden gehouden zijn:
maandag 8 januari Rotterdam
Rotterdam Airport Hotel
16.00 - 20.00 uur
Vliegveldweg 59-61
dinsdag 9 januari Leiderdorp
Cultureel Centrum Muzenhof
16.00 - 20.00 uur
Cor Gordijnsingel 4
woensdag 10 januari Delft
Zalencentrum Delftstede
16.00 - 20.00 uur
Phoenixstraat 66
donderdag 11 januari Leidschendam
Het Veurs College
17.00-21.00 uur
Burg. Kolfschotenlaan 5
Hoe kunt u reageren op de
aanvulling op het Milieu-
EffectRapport?
Vanaf maandag 18 december 1995
ligt de aanvulling op het Milieu-
EffectRapport, Studie tracé VVB3, ter
inzage.
Tot en met vrijdag 26 januari
1996 kunt u hierop schriftelijk
reageren. Uw reactie kunt u
sturen naar:
Inspraak aanvullend
MERHSL-Zuid
Postbus 97611
2509 GA DEN HAAG
Als u alleen mondeling wilt reage
ren op het rapport Studie tracé
WB3, aanvulling op het Milieu-
EffectRapport kan dat ook. Deze
reacties worden op eenzelfde
manier behandeld als de schrifte
lijke inspraakreacties. Hiervoor
kunt u van 19.00 tot 21.00 uur
terecht op de volgende data in
dezelfde lokaties:
maandag 15 januari Rotterdam
Rotterdam Airport Hotel
dinsdag 16 januari Leiderdorp
Cultureel Centrum Muzenhof
woensdag 17 januari Delft
Zalencentrum Delftstede
donderdag 18 januari Leidschendam
Het Veurs College
Tijdschema besluitvorming
Nadat de aanvulling is afgerond
kan het kabinet in april 1996 het
definitieve besluit nemen over de
hogesnelheidslijn (PKB deel 3).
Zowel de reacties op de Nieuwe HSL-
Nota als de reacties op de WB3-
tracévariant zullen in de besluit
vorming worden meegenomen. Het
kabinetsbesluit zal aansluitend ter
behandeling worden aangeboden
aan de Tweede en Eerste Kamer (PKB
deel 4).
Na de PKB-procedure volgt er nog een
tracéprocedure. Indien er wordt beslo
ten voor de aanleg van een hogesnel
heidslijn zal in 1998 worden begonnen
met de bouw.
Het is de bedoeling dat de hogesnel
heidslijn in 2003 gereed is.
j Overzicht noordelijke Iracévarianten j
Lokaties van terinzage-
legging
de gemeentehuizen van de (deel
gemeenten Alkemade, Berkel en
Rodenrijs, Bergschenhoek, Bleiswijk,
Delft, Den Haag, Haarlemmermeer,
Jacobswoude, Leiden, Leiderdorp,
Leidschendam, Lisse, Nootdorp,
Oegstgeest, Pijnacker, Rijnwoude,
Rijswijk, Roelofarendsveen, Rotter
dam, Sassenheim, Schiedam, Voor
burg, Voorschoten, Warmond,
Wassenaar, Zoetermeer en Zoeter-
woude,
de andere gebruikelijke locaties
voor terinzagelegging in boven
staande gemeenten,
provinciehuis Noord-Holland,
Dreef 3, Haarlem,
provinciehuis Zuid-Holland,
Prinses Beatrixlaan 15, Den Haag,
de vestigingen van Rijkswa
terstaat in Haarlem, Toekanweg 7,
Rotterdam, Boompjes 200,
- het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat, Plesmanweg 1 - 6,
Den Haag,
- het Ministerie van Volkshuis
vesting, Ruimtelijke Ordening
en Milieubeheer, Rijnstraat 8,
Den Haag.
Op bovenstaande lokaties ligt
gelijktijdig met Studie tracé WB3,
aanvulling op het Milieu-Effect
Rapport ook het onderzoeksrap
port van de Studie bundeling
Bestaande Lijn Amsterdam-Rotter
dam ter inzage. Tijdens de infor
matiebijeenkomsten wordt hier
aan ook aandacht besteed.
Besteladres onder
zoeksrapporten
Studie tracé WB3, aanvulling
op het Milieu-EffectRapport
25,- per stuk)
Studie bundeling Bestaande
Lijn Amsterdam-Rotterdam
25,- per stuk)
SDU Servicecentrum Uitgeverijen
Postbus 20014
2500 EA DEN HAAG
Telefoon 070 - 378 98 80
Informatie
Voor informatie over de hogesnel
heidslijn-zuid kunt u contact opnemen
met:
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Projectorganisatie Hogesnelheids
lijn-Zuid
Coördinatie Voorlichting
Postbus 20903
2500 EX DEN HAAG
Telefoon 070 - 351 77 15
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Ministerie van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Waarom
u voor uw
kosten niet bij
CZ verzekerd en
anderen wel?
Misschien omdat u de voordelen van een CZ-zorgverzekering
nog niet kent. En dat zijn er nogal wat. Neem alleen al onze
lage premies en royale vergoedingen. En de vele voordelige
aanvullende CZ-verzekeringspakketten. Bovendien betaalt CZ
snel uit. Informeer er gerust naarCZ staat immers bekend om
haar klantvriendelijke service. Wat denkt u van een eigen
thuiszorg- en kraamzorgservice? Wij staan 24 uur per dag
voor u klaar. Net als onze alarmcentrale SOS International.
Wilt u ook liever geen nota's meer voorschietenBij CZ hoeft dat
niet. De rekeningen kunnen zelfs direkt aan de zorgverlener V
voldaan worden. Waar wacht u nog op?
Binnen een paar dagen heeft u een offerte in de bus. Bel
06-0195 of stuur de bon naar CZ groep Zorgverzekeringen,
Antwoordnummer 76, 4460 VB Goes (postzegel niet nodig).
Naam: M/V*
Voorletters:
Adres:
Postcode/Plaats:
Telefoon:
O loondienst O werkzaam in onderwijs
IO studerend O overig
leeftijd manvrouw
leeftijd kinderen
nu verzekerd bij
ziekenfonds/particulier*
'svp doorhalen wat niet van toepassing is ma
Op Nieuwjaarsdag 19!
televisie de tweede edi
Wetenschapsquiz. Dez
georganiseerd door del
satie voor Wetenschap
nwo en Noorderlicht,
programma van de vp
Onder leiding van Wit
vier wetenschappelijk
politici met elkaar dé
nevenstaande tweeënd
Ook u kunt met de qu
daarmee een van de vf
winnen:
Een korte ontdekking
nen naar Brazilië,
Een korte ontdekking^
nen naar Barcelona,
Een korte ontdekking
nen naar Brussel of I
In elk geval vallen de
Nederlander in de pri
Bij voldoende animo j
wordt er ook een schc
of Amsterdam toegekt
De juiste antwoorder
worden bekend gemal
van De Nationale We|
VPRO-Noorderlicht op
Nederland 3,19.30-21
vPRO-gids. Een toelicf
den zal na afloop ook
op Teletekst en op In
Ongeveer 98% van hl
sees is gelijk aan dat I
toch uitgesloten tuss|
mens
Humor.
Een succesvolle bloed
OrgaantransplantatiJ
Ongeveer 98 procent
pansees is gelijk aan dl
2 Welke wiskundig beI
deden bewoners van
geleden?
a Ze ontdekten het gej
b Ze ontdekten het gel
c Ze ontdekten het gej
3 Waarom worden er J
vanaf hun geboorte I
tronische gehoorimï
a Bij aangeboren dooj
gehoorzenuw over 1
de.
b Om goed te kunnen:
nen op jonge leeftijj
gestimuleerd,
c Door verkalking va
de elektroden bij i
geboorte doof zijn
den.
4 Je hebt 9 zakken m\
een gewone weegscl
uitsluitend valse mI
andere zakken bevS
10 gram. Hoeveel k)
wegen om de zak i
halen
a 1 keer.
b 4 keer.
c 9 keer.
5 Wat werd mogelijkt
scanning tunneling
a De aanleg van de 1
o Het zichtbaar mak
c Het aanbrengen va
Van onze verslaggever
pmegen - Keuringsaf,
arbeidsongeschikt!
ten beoordelen, kril
h ®r, enkele maanden]
beschikking over richtli
daaraan ze zich bij het ke'
a *«*en met onduide
n?si°eninSen- zoals bet
ri7nch vermoeidheid^
broom Me, moeten houdt]
'productie van deze ric'
Patiënt echter niet dat
srtelio makkelijkt
en ujtr,, arbeidsongeschfl
len i^enngsgerechtigde J
zal Ho geaccepteerd!
ge los !]erz jberingsgeneesk'
arts nfan de diagnose van I
g?wog°efn 6en I
dan Ij?®1®1 kunnen f
bovenrl moment het gev|
voortui deze nieuwe crj
°rtaan overal op dezelfdl