Philips: Super
Club krijgt
duur staartje
Bdewerkers
'pensioengelden meer in Nederlandse bedrijven stoppen'
'Twaalf centrales in één MegaPower-toren'
Onzinnig dat de NS voor onrendabele lijnen moeten opdraaien
Bij PLM Glasindustrie
Dongen 24 banen weg
pmachinst
nachinist
is in de
nel geweest?
Dordiger m/v
Cees v.d. Horst
Onderonsje
ECONOMIE
A7
iel-Vraag
i/aren
varen
Oprichter eist miljarden
Kleintje
ECONOMIE KORT
Brussel legt export tarwe stil
Franse centrale bank verlaagt rente
Tuinbouw krijgt geen geld uit Brussel
Bankiers willen niet opdraaien voor euro
Meer gif op buitenlands fruit
Fortis stelt winstprognose naar boven bij
Volvo wil Nedcar Born uitbreiden
Economische groei in Duitsland stagneert
Japanse economische motor hapert nog
BER 1995 A6
Street
gnal
ands
l.tel
corp
inc.
mpany
CO
onsfe
ific
r
dison
uipm.
nemours
emical
an kodak
corp
otor
lectric
otors
ear
tt-pack.
s.mach.
l.tel.
rlines
onnell
'k co.
toil
a fmanc.
s
dutch
rs roebuck
"O inc.
Iers
d techn.
'nghouse
an corp
Iworth
06/12 07/12
48 48
43% 42
65'/» 65V.
68% 6854
35V. 35»
44V. 44»
14% 14»
75» 73»
80» 81)4
18» 18»
50» 50»
1354 13»
52)4 51»
72» 65»
2954 29»
63» 62»
68% 67»
72% 71
68% 67»
80% 81
28 28»
71% 70
50 49»
4354 43»
80y. 82»
9554 94»
125% 126»
35 34»
35% 35»
89 87»
63» 63»
109% 108»
31» 31»
39 38
131% 131
39 39»
75 77»
62 61»
96% 95»
16 17»
22% 22»
14% 14»
lid
donbewcrkt!9,850-20 450
erkt 22,050
r onbewerkt 235-305
erkt 350
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
exclaim
gedaan/bieden
ex dividend
gedaan/laten
bieden en ex dividend
laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
852
2,10
1,50
832
3,40
3,00
1010
0,50
0,60
515
20,00
19,90
434
1,70
1,70
395
5,00
5,00
452
2,70
2,50
1104
1,70
1,30
3471
4,10 a
'1,70
809
1,80
0,60
576
25,00
20,50
944
4,40
2,90
750
54,00
51,70
1366
0,80
1,80
1887
2,00 b
4,20 b
1481
2,30
3,30
3175
3,50 b
5,00
1000
0,80
1,00
1205
2,50
3,00
514
1,10
1,00
906
1,00
1,60
924
2,40
1,60
556
4,30
3,40
1071
26,50
24,40 b
575
3,20 a
3,50
715
2,50
4,00
2178
4,60
6,00
759
1,10
1,60
548
14,50 b
17,10
693
8,20
9,80
838
3,50
4,60
711
4,50
5,50
2014
28,20
29,90
830
0,50
0,40
681
3,00 a
2,00
624
1,00
0,70
383
5,10
4,50
2073
17,50
16,80 a
523
3,90 a
2,20
569
2,00 a
0,80
820
3,40
2,30
1029
2,20 a
1,20
700
0,80
0,50
848
0,30
0,60
842
0,70 b
1,90
844
1,00
1,70 a
482
2,00
3,00 a
498
2,30
3,90
1778
5,50
8,50
694
3,00
2,00
KINDERDAGVERBL. leid-
ster zkt werk in een dac
verblijf in Breda v. max. 2
u. p.w. Heb ruime ervanni
Br.o.nr. 4117 v.d.bl.
THUISKAPSTER voor M
volledig gedipl. tel. on
5146144 tuss. 18-19 4.
DESTËM
VRIJDAG 8 DECEMBER 1995
i gevraagd:
oedrijfsaktiviteiten:
itatie schriftelijk tegemoet.
BREDA B.V.
480(1 DJ Breda.
die hemel ook laten zien.
at we niet met 2 benen
lan. Integendeel!!!
esentatief en enthousiast?
met prima voorwaarden.
nieuwe
nent in de wolken,
n 10.00 en 16.00 uur.
iken. Tel.nr. 0162-5lgIgL,
- en magazijn werkzaambectë
lousiaste
iig, representatief en in b®z'
je leuk om met allerlei v r
htkussens of een casino
en naar: 076 - 5419000:.
Utrecht (anp) - 'Het zou mooi zijn'
Is een groter deel van de enorme
Lsioenbesparingen in Nederland
terecht komt bij Nederlandse onder
neming®-
Vooral jonge ondernemingen hebben
roblemen bij de financiering van hun
tbreidingsplannen, aldus minister
Lers van Economische zaken op een
rtenkomst van de Rabobank in
Utrecht.
uii is nogal kritisch over het belasting-
telsel, dat mensen niet bepaald aan
moedigt geld in bedrijven te steken.
pe Nederlandse institutionele beleggers
- verzekeringsmaatschappijen en pen
sioenfondsen - beschikken inmiddels
over een kapitaal van 700 miljard gul
den, dat ze vooral risicomijdend beleg
gen door het in leningen te stoppen.
Maar volgens Wijers zijn de onderne
mingen in Nederland gebaat met beleg
gers die geld durven te steken in aande
len. De Nederlandse pensioenfondsen
stoppen nu ongeveer 15 tot 20 procent
van hun beleggingen in aandelen, ter
wijl dat in de Verenigde Staten en het
Verenigd Koninkrijk 45 tot 70 procent
is.
De Nederlandse gezinnen brengen het
enorme pensioenkapitaal op door de
premies of andere
contractuele bespa
ringen. Die laatste
bedragen 10,1 pro
cent van het bruto
nationaal produkt of
wel van hetgeen de
Nederlanders samen
allemaal opbrengen.
De vrije besparingen
bedragen slechts 2,1
procent.
Volgens Wijers is de
belastingheffing
sterk van invloed op dit wat hij noemde
risicomijdend beleggen. De pensioen-
Wijers
FOTO DE STEM/
JOHAN VAN GURP
premies zijn aftrekbaar voor de belas
tingen, terwijl de pensioenuitkering in
de toekomst tegen een lager tarief
wordt afgerekend.
Als mensen zelf geld steken in aandelen
is er in feite sprake van dubbele belas
ting. Er wordt eerst belasting geheven
over de winst van de onderneming en
vervolgens over het uitgekeerde divi
dend. Bovendien vindt Wijers dat geld
schieters worden geremd geld te steken
in aandelen, doordat die te weinig zeg
genschap in de onderneming met zich
brengen.
De bewindsman concludeert dat veel te
weinig van de hoge besparingen terecht
komt bij veelbelovende bedrijven.
Die ondernemingen zitten daardoor op
onnodig hoge financieringskosten. Dat
remt die bedrijven in hun groei en dat
betekent een gemiste kans op extra
groei van de werkgelegenheid, aldus
Wijers.
De minister bekritiseert niet alleen de
belastingheffing maar hekeik ook de
bureaucratie in Nederland. Hij wijst er
op dat een ondernemer die voor het
eerst een werknemer in dienst neemt,
een week in de weer is met formulieren
van allerlei instanties en bovendien
meer dan 3000 gulden kwijt is aan ad
ministratieve rompslomp.
Eindhoven/Dallas (anp) - Het debacle met de videoketen Super
Club dreigt voor Philips een duur vervolg te krijgen. De oprich
ter en voormalig topman van het bedrijf M. de Prins heeft bij de
rechtbank in het Amerikaanse Dallas een claim van drie mil
jard dollar (4,83 miljard gulden) ingediend tegen Philips Elec
tronics en drie dochterbedrijven.
Goed, beter:
Dat meldt de Vlaamse zaken
krant Financieel Economische
Tijd.
Philips verloor begin jaren ne
gentig al ruim een miljard gul
den aan de overname van het la
ter verlieslijdende Super Club.
Het concern verwierf in die tijd
na verscheidene tranches de vol
ledige zeggenschap over de vi
deoketen.
De van oorsprong Belgische on
derneming, met forse belangen
in de Verenigde Staten, moest
dienen als vehikel voor de ver
koop van software voor nieuwe
Philips-produkten, zoals cd-i
schijfjes.
Vreemd
Ten tijde van de overname begon
de koers van het beursfonds Su
per Club vreemde ontwikkelin
gen te vertonen.
Het aandeel was op de beurzen
in Antwerpen en Brussel ooit
5.400 Belgische frank waard.
Philips verwierf een deel van de
aandelen uiteindelijk voor een
bedrag dat tot twintig keer lager
lag.
Na de overname verdween op
richter De Prins van het toneel,
na onmin met Philips over de te
volgen koers. Het regende in die
tijd verwijten over en weer. Phi
lips diende in 1993 in de Vere
nigde Staten een aanklacht en
schadeclaim van drie miljoen
dollar in tegen De Prins.
'Oplichting'
Deze slaat nu terug met een ver
veelvoudiging van het schadebe
drag. Volgens de Vlaamse krant
beschuldigt De Prins Philips van
oplichting. Het concern zou op
'criminele wijze' de oprichter en
andere minderheidsaandeelhou
ders hebben uitgekocht.
De Prins vraagt daarom een ver
goeding van drie miljard dollar
voor geleden koersverlies, der
ving van rente en dividend, ver
lies van geld dat mogelijk elders
geïnvesteerd had kunnen wor
den en morele schadevergoe-
is niet helemaal duidelijk
waarom de zaak in Dallas wordt
ingespannen. Het zou te maken
kunnen hebben met de verwik
kelingen van Super Club in
Amerika.
Geen commentaar
De Amerikaanse vestigingen van
de videoketen werden door Phi
lips overgedaan aan Blockbus
ter. Dat bedrijf is een onderdeel
van Viacom, waar Philips nog
een belang in heeft van 1 pro
cent.
De overgebleven Europese tak
van Super Club, met vestigingen
in Nederland België en Frank
rijk, is voor 100 procent eigen
dom van Philips.
Het Eindhovense concern wil
geen commentaar geven op de
berichten over de claim, maar
ontkent het ook niet. „Wij gaan
hier inhoudelijk absoluut niet op
in," aldus een woordvoerder.
De Prins en zijn Amerikaanse
woordvoerder waren gisteren
niet te bereiken.
Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) en haar Spaanse collega Jose Borrell ontspannen zich tijdens de pauze van de Europese
raad van transportministers in Brussel. Daar kwamen gisteren een groot aantal zaken aan de orde. Borrell is voorzitter van de raad.
FOTO ANP
Van onze verslaggever
Den Bosch - Een gigantische
energiecentrale voor de Ne
derlandse kust die, met een
kilometershoge toren, milieu
vriendelijk stroom wint.
MegaPower heet het ambitieuze
plan, dat gisteren op de Energie-
dagen 1995 in de Bossche Bra
banthallen is ontvouwd.
MegaPower wil de helft van het
land voorzien van elektriciteit
die wordt gewonnen uit de tem
peratuurverschillen tussen het
zeeniveau en de bovenkant van
de toren.
Het project is in Den Bosch ge
presenteerd door wetenschappe
lijk onderzoekers van Seatec (een
bedrijf in onderwaterappara-
tuur), Hoogovens en Novem, de
Nederlandse Onderneming voor
Energie en Milieu.
De wetenschappers zijn uitge
gaan van een toren van 5 kilome
ter hoogte, maar ze ontwikkelen
al een alternatief van 7,5 kilome
ter.
Het principe berust op het feit
dat de luchttemperatuur elke ki
lometer hoger daalt met 6,5 graad
Celsius. Ammoniakgas met de
temperatuur van de oppervlakte
van het zeewater (4 graden in de
winter, 16 in de zomer) stijgt naar
grote hoogte, koelt daar af, wordt
in een enorme condensator vloei
baar en valt terug, wordt weer
opgewarmd, verdampt, stijgt, en
zovoort.
Hoe hoger de toren, hoe groter
het temperatuurverschil, hoe
meer vermogen wordt opgewekt -
althans tot een kilometer of acht,
want daarboven wordt de lucht
dichtheid te gering.
In de toren worden comparti
menten met waterstof aange
bracht die fungeren als luchtbal
lonnen.
Daardoor hangt de toren als een
dobber een halve meter diep in
zee. Om hem rechtop te houden
wordt hij met 30 centimeter dik
ke tuidraden verankerd.
De voet van de toren is 2,5 kilo
meter in doorsnee. De top bestaat
uit een reuzecondensator van
1.200 meter doorsnee en een ge
wicht van 300.000 ton, waar een
vrieskoude lucht van -30°C door
heen blaast.
De kosten van ontwikkeling en
bouw van de gigant worden voor
zichtig geraamd op vijf a tien
miljard gulden. De stroom die de
MegaPower-toren kan opwekken
is echter goedkoop.
Het vermogen van de centrale
heeft al even enorme dimensies
als de toren zelf: 7.000 megawatt,
gelijk aan het vermogen van
twaalf normale kolengestookte
centrales.
Bouwtechnisch is het project
haalbaar, menen de onderzoe
kers, die bij hun verkennende
studie ruggesteun kregen van
collega's van het Nationaal
Lucht- en Ruimtevaartlaborato
rium, het KNMI en bedrijven als
Stork en Linde in München.
Een milieu-organisatie als Na
tuur en Milieu zet, onder andere
vanwege de grootschaligheid,
grote vraagtekens bij het project.
Bevlogen, maar niet erg reëel,
vindt Natuur en Milieu.
Volgens een der onderzoekers, ir.
R. van Ginkel van Hoogovens,
lijkt het project technisch haal
baar, lijkt de constructie van de
toren realiseerbaar, maar is er
nog veel onderzoek nodig.
De bedenker van MegaPower, di
recteur F. Hoos van Seatec bv, is
zo overtuigd van de zijn idee dat
hij ter vergelijking windenergie
kenschetst als 'een moderne ver
sie van menselijke wanhoop'.
De studie jjostte tot dusver enke
le tienduizenden guldens, gefi
nancierd door de Novem.
In het diepste geheim is het pro
ject ontwikkeld, zodat de elektri
citeitsbedrijven tot gisteren nog
niet op de hoogte waren. Het zal
met name van deze maatschap
pijen afhangen of de enorme cen
trale economisch toekomstmoge
lijkheden heeft.
'MegaPower', zoals de gigan
tische installatie is genoemd,
bestaat alleen nog op de teken
tafel, maar is gedacht in de
Noordzee, ergens voor de kust
van IJmuiden.
Illustratie Hans Phil Seatec/Novem
DoorCarla Bahnmüller
6n Rob van Rooijen (anp)
precht - Het is onzinnig de Neder
landse Spoorwegen te verzelfstandi
gen en tegelijkertijd te eisen, dat het
bedrijf voor de kosten van het open
houden van onrendabele lijnen moet
opdraaien.
Als de Tweede Kamer wil dat deze in
iet spoorboekje blijven staan, dan moet
ctaar maar zien uit te komen met mi
nister Jorritsma van Verkeer,
at zegt NS-topman R. den Besten aan
e vooravond van het kamerdebat over
^verzel£standigmg van de Spoorwe-
Het ergert de voorzitter van de Raad
J! Bestuur dat de afgelopen maanden
erg sterk de nadruk is gelegd op de
Pffl punten' in het verzelfstandigings-
™ntract tussen rijksoverheid en NS, en
n met name op de toekomst van ver
gevende lijnen.
j ,ej kabinet besloot twee jaar geleden
ue Ns, met instemming van de Ka-
r °verigens, moesten verzelfstandi-
1, °en was al bekend dat er een on-
onW;! sector zou ziln' waarvoor een
moest komen.R
bom Rjik exploitatiebijdrage af-
uj en de Spoorwegen een kostenbe-
t» jSln8S0Perahfi van 400 miljoen ach-
Tiiot f ru® keBBen, kim je van ons toch
bel» ,-rwac'lten de lasten van onrenda-
lijnen te dragen."
-sten noemt de geluiden uit de
Kamer onrealistisch om
de verzelfstandiging uit
te stellen tot er duide
lijkheid is over de ver
liesgevende lijnen.
„Dat is godsonmogelijk.
We zijn dat traject twee
jaar geleden ingegaan.
Er is hier van alles ver
anderd. Over de verzelf
standiging hebben we op
sociaal terrein veel pro
blemen moeten oplossen.
De centrale onderne
mingsraad en de vakbon
den hebben ook duidelijk
gemaakt dat de verzelf
standiging niet ter dis
cussie staat en niet meer
is terug te draaien. Daar
voor is het proces ook te
ingrijpend geweest. Het
NS-personeel heeft een
gigantische inspanning NS-topman
geleverd.
Zo staat NS-Reizigers per 1 januari op
eigen benen."
De Spoorwegen zeggen per jaar 200
miljoen gulden nodig te hebben voor de
exploitatie van slecht draaiende lijnen,
die vooral buiten de Randstad liggen.
Minister Jorritsma heeft niet meer dan
80 miljoen beschikbaar.
Het verschil van 120 miljoen gulden
moeten Kamer en Jorritsma in de be
groting van Verkeer en Waterstaat vin
den. Den Besten en Jorritsma weten
welke lijnen onrendabel zijn, maar
R. den Besten
zwijgen zolang de onderhandelingen
daarover nog in volle gang zijn.
Die opstelling leidde vorige week tot
een ernstige aanvaring tussen de minis
ter en de Vaste Kamercommissie voor
Verkeer en Waterstaat.
Het probleem is dat de meeste fracties
pas willen instemmen met het zogehe
ten overgangscontract tussen kabinet
en NS (in vier jaar van overheidsbedrijf
naar zelfstandige onderneming), als de
gevolgen ervan voor de onrendabele lij
nen bekend zijn.
Vooral de regeringspar
tijen PvdA en D66 ma
ken daar een hard punt
van.
Voor Den Besten ligt de
kwestie simpel. „Het
staat vast dat als het bij
die 80 miljoen blijft, het
onontkoombaar is ver
liesgevende lijnen te
sluiten. Het is dan een
zaak van onderhandelen
met overheid en regio
hoe vervoer op zo'n tra
ject moet worden gere
geld. Ik denk dan aan een
combinatie van trein en
busvervoer. Dit kun je
via 'aanbestedingsproce
dures regelen," aldus
Den Besten.
De Kamer wil het pro
bleem van de onrende-
fotoanp rende lijnen nu regelen
en niet op termijn. Den
Besten: „Wij zijn nu niet aan zet. We ex
ploiteren de lijnen. Het is de minister
die met de Kamer uitmaakt welke lijnen
er moeten zijn. Daar hangt een prijs
kaartje aan."
„Er zijn nu bepaalde trajecten waar we
op een kaartje van 4 gulden er 16 moe
ten bijleggen. Daar bovenop komt nog
eens 12 gulden aan verkoopkosten. Als
u op mijn stoel zou zitten zou u 's nachts
niet meer slapen."
Overigens is eventuele sluiting van lij
nen pas in 1997 aan de orde, omdat de
NS dit een jaar van tevoren moeten
aankondigen, aldus de topman.
Den Besten ziet de discussie niet los van
de negatieve publiciteit over alle ver
tragingen en spoorwegongelukken de
afgelopen tijd.
„Ik geef toe dat we een aantal pijnlijke
uitglijders hebben gemaakt doordat we
bij voorbeeld te laat klaar waren met
werkzaamheden aan het spoor. Dat
leidde tot veel vertragingen en klachten
van reizigers."
„Maar vergeet niet dat 70 procent van
alle vertragingen door anderen komt.
Wat moet ik als een kraanwagen deze
week een kilometer bovenleiding mee
neemt?! En zoiets gebeurt dan ook nog
eens in de spits in nota bene de Rand
stad. Ik word verdrietig als ik lees wat
de NS allemaal verkeerd doen. Ik word
echter woest als ik zie wat anderen ons
allemaal aandoen."
Den Besten wijst erop dat de Spoorwe
gen met een enorme inhaalslag bezig
zijn om decennia lange verwaarlozing
van het treinennet ongedaan te maken.
Veel vertragingen zijn daardoor te ver
klaren.
„De klant heeft daar, terecht overigens,
geen enkele boodschap aan. Het is zaak
dat de NS zich de komende jaren naar
buiten toe beter verkopen. Maar boven
al moeten we beter gaan presteren. Een
groot overheidsbedrijf verzelfstandig je
niet in één dag. Dit wordt wel eens ver
geten als iedereen alleen maar praat
over het voortbestaan van onrendabele
spoorlijnen."
Brussel (anp) - De Europese Unie wil de export van tarwe naar lan
den buiten Europa stilleggen. Brussel is bang dat de Europese han
delaren zoveel tarwe uitvoeren, dat er een tekort ontstaat op de ei
gen markt.
Op de wereldmarkt is de vraag naar tarwe momenteel groter dan
het aanbod. Daardoor is de prijs van tarwe aanzienlijk hoger ko
men te liggen dan in Europa. Voor Europese graanhandelaren is het
momenteel lucratiever him voorraden buiten de EU af te zetten. De
Europese Commissie gaat op korte termijn maatregelen voorstellen
om de export aan banden te leggen. De commissie wil een fikse hef
fing invoeren op de export van tarwe, waardoor er voor handelaren
geen winst meer te behalen valt.
Parijs - De centrale bank van Frankrijk verlaagt haar belangrijkste
tarief van 4,8 tot 4,7 procent. Half november had de bank de rente
al verlaagd van 5,0 tot 4,8 procent.
Op de effectenbeurs van Parijs is de verlaging goed ontvangen. Op
de Europese valutamarkten kreeg de frank echter een lichte terug
val te verwerken. De renteverlaging moet bijdragen tot een ople
ving van de economie.
Brussel - De Nederlandse tuinbouw profiteert niet van het geld dat
Brussel volgend jaar beschikbaar stelt ter compensatie van de har
de gulden. De Europese Commissie vindt dat de steun alleen aan de
sectoren graan, zuivel en rundvlees mag toekomen.
Nederland krijgt volgend jaar ruim 100 miljoen gulden om boeren
schadeloos te stellen voor de harde gulden. In 1997 krijgt Neder
land 70 miljoen en in 1998 35 miljoen gulden.
Minister Van Aartsen wil dat geld niet doorsluizen naar individue
le boeren. Volgens hem heeft de agrarische sector er meer baat bij
als het geld collectief wordt gebruikt. In dat geval zou de gehele
land- en tuinbouw van de compensatie kunnen profiteren. De
noodlijdende tuinbouw heeft tenslotte ook te lijden onder de harde
gulden, meent hij.
EU-commissaris Fischler voelt daar echter niets voor. Hij vindt dat
het geld direct moet worden overgemaakt aan individuele boeren.
In dat geval komt de compensatie alleen terecht bij akkerbouwers,
melkveehouders en rundvleesproducenten.
Amsterdam - De Nederlandse banken, verenigd in de NVB, vinden
dat het gehele bedrijfsleven moet meebetalen aan de invoering van
een centrale Europese munt, de euro. Gezien de positieve invloed
van een eenheidsmunt op het totale bedrijfsleven achten de banken
het niet reëel, dat het grootste deel van de invoeringskosten bij het
bankwezen terecht zal komen.
Invoering van een Europese munt gaat 8 tot 10 miljard ecu kosten,
zo'n 20 miljard gulden, schatten de bankiers. De aanpassing van
automatisering en geldautomaten - 120.000 in alle EU-landen -
gaat zeker drie tot vier jaar in beslag nemen. De Nederlandse ban
ken dringen daarom aan op een snelle besluitvorming over de da
tum van invoering en de naam van de Europese munt.
Den Haag - Geïmporteerde groenten en fruit bevatten in vergelij
king met Nederlandse produkten gemiddeld vier keer zo vaak te
hoge gehaltes aan bestrijdingsmiddelen. Dat meldt het onderzoeks
instituut Rikilt van het ministerie van Landbouw.
Op gemiddeld 1,5 procent van de groente en het fruit die vorig jaar
in Nederland werden geteeld, waren meer gifresiduen achtergeble
ven dan wettelijk is toegestaan. Bij de buitenlandse produkten was
dat 6,3 procent.
Utrecht/Brussel - De Nederlands-Belgische bankverzekeraar For
tis (Amev, ASLK, VSB Groep en AG 1824) rekent dit jaar op een
stijging van de nettowinst met 12 procent. Het concern durft deze
prognose aan op basis van de sterke stijging van de resultaten over
de eerste negen maanden van dit jaar, in vergelijking mef dezelfde
periode van 1994.
Vooral de bank- en verzekeringsactiviteiten in de Benelux droegen
bij aan de winstverbetering. Daar stond een daling van de resulta
ten uit Amerikaanse ziektekostenverzekeringen tegenover. Fortis
had in deze sector al een achteruitgang verwacht. Deze pakte ech
ter hoger uit dan geraamd.
In Nederland en België deden de levensverzekeraars (Amev en
ASLK) het aanmerkelijk beter. Ook de Belgische schadeverzeke
ringsassuradeurs (AG 1824 en ASLK) zagen de winsten stijgen.
Gothenburg - De vraag naar de nieuwe modellen van Volvo, de bij
Nedcar geproduceerde S4 en F4, is zo groot dat de Zweedse autofa
brikant de capaciteit van de produktiefabriek in het Limburgse
Born wil uitbreiden.
Nedcar heeft sinds enkele maanden een compleet nieuwe produk-
tielijn, waar de Volvo S4 en F4 en twee verschillende typen van de
Mitsubishi Carisma van de band rollen. Hierdoor kan de Neder
landse fabrikant de produktie uitbreiden van 100.000 tot 200.000
auto's per jaar. Het is de bedoeling dat na '96 Volvo en Mitsubishi
ieder 100.000 personenwagens afnemen.
De Nederlandse fabrikant van personenwagens maakt een ople
ving door na moeilijkheden begin jaren negentig. In 1991 trad au
tofabrikant Mitsubishi aan als nieuwe aandeelhouder. Daarop
kreeg de fabriek, waar tot dan toe alleen Volvo's werden gebouwd,
nieuw leven ingeblazen. De Japanners hebben net als Volvo en de
Nederlandse overheid een belang van 33,3 procent in Nedcar.
Wiesbaden - Duitsland is in het derde kwartaal van dit jaar gecon
fronteerd met een lagere economische groei. Het bruto binnenlands
produkt (bbp), de belangrijkste graadmeter voor de economische
bedrijvigheid in een land, nam toe met slechts 1,5 procent vergele
ken met dezelfde periode vorig jaar. In het tweede kwartaal beleef
de Duitsland, de belangrijkste exportmarkt van Nederland, nog
een groei van 2,2 procent.
Een oplopende werkloosheid is een van de gevolgen van de lagere
groei. In november nam het aantal Duitsers op zoek naar een baan
toe met 53.000 tot 3,58 miljoen, ofwel van 9,2 naar 9,3 procent van
de beroepsbevolking.
Amsterdam (anp) - De motor van de Japanse economie komt maar
langzaam op gang, ondanks de renteverlaging en het stimulerings
pakket, waarmee de regering-Murayama dit najaar voor de dag
kwam. Tokyo zou meer vaart moeten zetten achter het slechten van
de bureaucratische hinderpalen waardoor de Japanse markt ope
ner, toegankelijker en efficiënter wordt, schrijft de Organisatie
voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in haar
jaarlijkse rapport over de Japanse economie.
Van onze verslaggever
Dongen - Bij PLM Glasindustrie in Dongen verdwijnen de ko
mende twee jaar 24 van de in totaal 550 arbeidsplaatsen. De di
rectie gaat er vanuit dat gedwongen ontslagen zoveel mogelijk
vermeden kunnen worden.
Volgens PLM Dongen, dochter
van het Zweedse verpakkingscon
cern PLM AB, gaan de banen ver
loren als gevolg van organisatori
sche aanpassingen in de produk
tie. De afstand tussen produktie
en klant moet korter worden, al
dus de directie.
Het banenverlies blijft beperkt
omdat PLM op het gebied van
technologie en innovatie een ver
sterking gaat doorvoeren. Daartoe
zal het personeel uitgebreid wor
den. Naast de herstructurering
voert PLM momenteel ook een in
vesteringsprogramma door. Dit
jaar is 16 miljoen gulden geïnves
teerd in nieuwe produktie-appa-
ratuur en oveninstallaties. Vol
gend jaar wordt ongeveer 14 mil
joen gulden gestoken in produk-
tievoorzieningen en energiebespa
rende installaties. PLM Dongen
maakt jaarlijks bijna één miljard
flessen en potjes. Vorig jaar haai
de het bedrijf een omzet van 171,5
miljoen gulden en boekte een net
to-winst van 6 miljoen gulden.