Philips: Super Club krijgt duur staartje Bdewerkers 'pensioengelden meer in Nederlandse bedrijven stoppen' 'Twaalf centrales in één MegaPower-toren' Onzinnig dat de NS voor onrendabele lijnen moeten opdraaien Bij PLM Glasindustrie Dongen 24 banen weg pmachinst nachinist is in de nel geweest? Dordiger m/v Cees v.d. Horst Onderonsje ECONOMIE A7 iel-Vraag i/aren varen Oprichter eist miljarden Kleintje ECONOMIE KORT Brussel legt export tarwe stil Franse centrale bank verlaagt rente Tuinbouw krijgt geen geld uit Brussel Bankiers willen niet opdraaien voor euro Meer gif op buitenlands fruit Fortis stelt winstprognose naar boven bij Volvo wil Nedcar Born uitbreiden Economische groei in Duitsland stagneert Japanse economische motor hapert nog BER 1995 A6 Street gnal ands l.tel corp inc. mpany CO onsfe ific r dison uipm. nemours emical an kodak corp otor lectric otors ear tt-pack. s.mach. l.tel. rlines onnell 'k co. toil a fmanc. s dutch rs roebuck "O inc. Iers d techn. 'nghouse an corp Iworth 06/12 07/12 48 48 43% 42 65'/» 65V. 68% 6854 35V. 35» 44V. 44» 14% 14» 75» 73» 80» 81)4 18» 18» 50» 50» 1354 13» 52)4 51» 72» 65» 2954 29» 63» 62» 68% 67» 72% 71 68% 67» 80% 81 28 28» 71% 70 50 49» 4354 43» 80y. 82» 9554 94» 125% 126» 35 34» 35% 35» 89 87» 63» 63» 109% 108» 31» 31» 39 38 131% 131 39 39» 75 77» 62 61» 96% 95» 16 17» 22% 22» 14% 14» lid donbewcrkt!9,850-20 450 erkt 22,050 r onbewerkt 235-305 erkt 350 vorige koers slotkoers gisteren laten bieden exclaim gedaan/bieden ex dividend gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 852 2,10 1,50 832 3,40 3,00 1010 0,50 0,60 515 20,00 19,90 434 1,70 1,70 395 5,00 5,00 452 2,70 2,50 1104 1,70 1,30 3471 4,10 a '1,70 809 1,80 0,60 576 25,00 20,50 944 4,40 2,90 750 54,00 51,70 1366 0,80 1,80 1887 2,00 b 4,20 b 1481 2,30 3,30 3175 3,50 b 5,00 1000 0,80 1,00 1205 2,50 3,00 514 1,10 1,00 906 1,00 1,60 924 2,40 1,60 556 4,30 3,40 1071 26,50 24,40 b 575 3,20 a 3,50 715 2,50 4,00 2178 4,60 6,00 759 1,10 1,60 548 14,50 b 17,10 693 8,20 9,80 838 3,50 4,60 711 4,50 5,50 2014 28,20 29,90 830 0,50 0,40 681 3,00 a 2,00 624 1,00 0,70 383 5,10 4,50 2073 17,50 16,80 a 523 3,90 a 2,20 569 2,00 a 0,80 820 3,40 2,30 1029 2,20 a 1,20 700 0,80 0,50 848 0,30 0,60 842 0,70 b 1,90 844 1,00 1,70 a 482 2,00 3,00 a 498 2,30 3,90 1778 5,50 8,50 694 3,00 2,00 KINDERDAGVERBL. leid- ster zkt werk in een dac verblijf in Breda v. max. 2 u. p.w. Heb ruime ervanni Br.o.nr. 4117 v.d.bl. THUISKAPSTER voor M volledig gedipl. tel. on 5146144 tuss. 18-19 4. DESTËM VRIJDAG 8 DECEMBER 1995 i gevraagd: oedrijfsaktiviteiten: itatie schriftelijk tegemoet. BREDA B.V. 480(1 DJ Breda. die hemel ook laten zien. at we niet met 2 benen lan. Integendeel!!! esentatief en enthousiast? met prima voorwaarden. nieuwe nent in de wolken, n 10.00 en 16.00 uur. iken. Tel.nr. 0162-5lgIgL, - en magazijn werkzaambectë lousiaste iig, representatief en in b®z' je leuk om met allerlei v r htkussens of een casino en naar: 076 - 5419000:. Utrecht (anp) - 'Het zou mooi zijn' Is een groter deel van de enorme Lsioenbesparingen in Nederland terecht komt bij Nederlandse onder neming®- Vooral jonge ondernemingen hebben roblemen bij de financiering van hun tbreidingsplannen, aldus minister Lers van Economische zaken op een rtenkomst van de Rabobank in Utrecht. uii is nogal kritisch over het belasting- telsel, dat mensen niet bepaald aan moedigt geld in bedrijven te steken. pe Nederlandse institutionele beleggers - verzekeringsmaatschappijen en pen sioenfondsen - beschikken inmiddels over een kapitaal van 700 miljard gul den, dat ze vooral risicomijdend beleg gen door het in leningen te stoppen. Maar volgens Wijers zijn de onderne mingen in Nederland gebaat met beleg gers die geld durven te steken in aande len. De Nederlandse pensioenfondsen stoppen nu ongeveer 15 tot 20 procent van hun beleggingen in aandelen, ter wijl dat in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk 45 tot 70 procent is. De Nederlandse gezinnen brengen het enorme pensioenkapitaal op door de premies of andere contractuele bespa ringen. Die laatste bedragen 10,1 pro cent van het bruto nationaal produkt of wel van hetgeen de Nederlanders samen allemaal opbrengen. De vrije besparingen bedragen slechts 2,1 procent. Volgens Wijers is de belastingheffing sterk van invloed op dit wat hij noemde risicomijdend beleggen. De pensioen- Wijers FOTO DE STEM/ JOHAN VAN GURP premies zijn aftrekbaar voor de belas tingen, terwijl de pensioenuitkering in de toekomst tegen een lager tarief wordt afgerekend. Als mensen zelf geld steken in aandelen is er in feite sprake van dubbele belas ting. Er wordt eerst belasting geheven over de winst van de onderneming en vervolgens over het uitgekeerde divi dend. Bovendien vindt Wijers dat geld schieters worden geremd geld te steken in aandelen, doordat die te weinig zeg genschap in de onderneming met zich brengen. De bewindsman concludeert dat veel te weinig van de hoge besparingen terecht komt bij veelbelovende bedrijven. Die ondernemingen zitten daardoor op onnodig hoge financieringskosten. Dat remt die bedrijven in hun groei en dat betekent een gemiste kans op extra groei van de werkgelegenheid, aldus Wijers. De minister bekritiseert niet alleen de belastingheffing maar hekeik ook de bureaucratie in Nederland. Hij wijst er op dat een ondernemer die voor het eerst een werknemer in dienst neemt, een week in de weer is met formulieren van allerlei instanties en bovendien meer dan 3000 gulden kwijt is aan ad ministratieve rompslomp. Eindhoven/Dallas (anp) - Het debacle met de videoketen Super Club dreigt voor Philips een duur vervolg te krijgen. De oprich ter en voormalig topman van het bedrijf M. de Prins heeft bij de rechtbank in het Amerikaanse Dallas een claim van drie mil jard dollar (4,83 miljard gulden) ingediend tegen Philips Elec tronics en drie dochterbedrijven. Goed, beter: Dat meldt de Vlaamse zaken krant Financieel Economische Tijd. Philips verloor begin jaren ne gentig al ruim een miljard gul den aan de overname van het la ter verlieslijdende Super Club. Het concern verwierf in die tijd na verscheidene tranches de vol ledige zeggenschap over de vi deoketen. De van oorsprong Belgische on derneming, met forse belangen in de Verenigde Staten, moest dienen als vehikel voor de ver koop van software voor nieuwe Philips-produkten, zoals cd-i schijfjes. Vreemd Ten tijde van de overname begon de koers van het beursfonds Su per Club vreemde ontwikkelin gen te vertonen. Het aandeel was op de beurzen in Antwerpen en Brussel ooit 5.400 Belgische frank waard. Philips verwierf een deel van de aandelen uiteindelijk voor een bedrag dat tot twintig keer lager lag. Na de overname verdween op richter De Prins van het toneel, na onmin met Philips over de te volgen koers. Het regende in die tijd verwijten over en weer. Phi lips diende in 1993 in de Vere nigde Staten een aanklacht en schadeclaim van drie miljoen dollar in tegen De Prins. 'Oplichting' Deze slaat nu terug met een ver veelvoudiging van het schadebe drag. Volgens de Vlaamse krant beschuldigt De Prins Philips van oplichting. Het concern zou op 'criminele wijze' de oprichter en andere minderheidsaandeelhou ders hebben uitgekocht. De Prins vraagt daarom een ver goeding van drie miljard dollar voor geleden koersverlies, der ving van rente en dividend, ver lies van geld dat mogelijk elders geïnvesteerd had kunnen wor den en morele schadevergoe- is niet helemaal duidelijk waarom de zaak in Dallas wordt ingespannen. Het zou te maken kunnen hebben met de verwik kelingen van Super Club in Amerika. Geen commentaar De Amerikaanse vestigingen van de videoketen werden door Phi lips overgedaan aan Blockbus ter. Dat bedrijf is een onderdeel van Viacom, waar Philips nog een belang in heeft van 1 pro cent. De overgebleven Europese tak van Super Club, met vestigingen in Nederland België en Frank rijk, is voor 100 procent eigen dom van Philips. Het Eindhovense concern wil geen commentaar geven op de berichten over de claim, maar ontkent het ook niet. „Wij gaan hier inhoudelijk absoluut niet op in," aldus een woordvoerder. De Prins en zijn Amerikaanse woordvoerder waren gisteren niet te bereiken. Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) en haar Spaanse collega Jose Borrell ontspannen zich tijdens de pauze van de Europese raad van transportministers in Brussel. Daar kwamen gisteren een groot aantal zaken aan de orde. Borrell is voorzitter van de raad. FOTO ANP Van onze verslaggever Den Bosch - Een gigantische energiecentrale voor de Ne derlandse kust die, met een kilometershoge toren, milieu vriendelijk stroom wint. MegaPower heet het ambitieuze plan, dat gisteren op de Energie- dagen 1995 in de Bossche Bra banthallen is ontvouwd. MegaPower wil de helft van het land voorzien van elektriciteit die wordt gewonnen uit de tem peratuurverschillen tussen het zeeniveau en de bovenkant van de toren. Het project is in Den Bosch ge presenteerd door wetenschappe lijk onderzoekers van Seatec (een bedrijf in onderwaterappara- tuur), Hoogovens en Novem, de Nederlandse Onderneming voor Energie en Milieu. De wetenschappers zijn uitge gaan van een toren van 5 kilome ter hoogte, maar ze ontwikkelen al een alternatief van 7,5 kilome ter. Het principe berust op het feit dat de luchttemperatuur elke ki lometer hoger daalt met 6,5 graad Celsius. Ammoniakgas met de temperatuur van de oppervlakte van het zeewater (4 graden in de winter, 16 in de zomer) stijgt naar grote hoogte, koelt daar af, wordt in een enorme condensator vloei baar en valt terug, wordt weer opgewarmd, verdampt, stijgt, en zovoort. Hoe hoger de toren, hoe groter het temperatuurverschil, hoe meer vermogen wordt opgewekt - althans tot een kilometer of acht, want daarboven wordt de lucht dichtheid te gering. In de toren worden comparti menten met waterstof aange bracht die fungeren als luchtbal lonnen. Daardoor hangt de toren als een dobber een halve meter diep in zee. Om hem rechtop te houden wordt hij met 30 centimeter dik ke tuidraden verankerd. De voet van de toren is 2,5 kilo meter in doorsnee. De top bestaat uit een reuzecondensator van 1.200 meter doorsnee en een ge wicht van 300.000 ton, waar een vrieskoude lucht van -30°C door heen blaast. De kosten van ontwikkeling en bouw van de gigant worden voor zichtig geraamd op vijf a tien miljard gulden. De stroom die de MegaPower-toren kan opwekken is echter goedkoop. Het vermogen van de centrale heeft al even enorme dimensies als de toren zelf: 7.000 megawatt, gelijk aan het vermogen van twaalf normale kolengestookte centrales. Bouwtechnisch is het project haalbaar, menen de onderzoe kers, die bij hun verkennende studie ruggesteun kregen van collega's van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaborato rium, het KNMI en bedrijven als Stork en Linde in München. Een milieu-organisatie als Na tuur en Milieu zet, onder andere vanwege de grootschaligheid, grote vraagtekens bij het project. Bevlogen, maar niet erg reëel, vindt Natuur en Milieu. Volgens een der onderzoekers, ir. R. van Ginkel van Hoogovens, lijkt het project technisch haal baar, lijkt de constructie van de toren realiseerbaar, maar is er nog veel onderzoek nodig. De bedenker van MegaPower, di recteur F. Hoos van Seatec bv, is zo overtuigd van de zijn idee dat hij ter vergelijking windenergie kenschetst als 'een moderne ver sie van menselijke wanhoop'. De studie jjostte tot dusver enke le tienduizenden guldens, gefi nancierd door de Novem. In het diepste geheim is het pro ject ontwikkeld, zodat de elektri citeitsbedrijven tot gisteren nog niet op de hoogte waren. Het zal met name van deze maatschap pijen afhangen of de enorme cen trale economisch toekomstmoge lijkheden heeft. 'MegaPower', zoals de gigan tische installatie is genoemd, bestaat alleen nog op de teken tafel, maar is gedacht in de Noordzee, ergens voor de kust van IJmuiden. Illustratie Hans Phil Seatec/Novem DoorCarla Bahnmüller 6n Rob van Rooijen (anp) precht - Het is onzinnig de Neder landse Spoorwegen te verzelfstandi gen en tegelijkertijd te eisen, dat het bedrijf voor de kosten van het open houden van onrendabele lijnen moet opdraaien. Als de Tweede Kamer wil dat deze in iet spoorboekje blijven staan, dan moet ctaar maar zien uit te komen met mi nister Jorritsma van Verkeer, at zegt NS-topman R. den Besten aan e vooravond van het kamerdebat over ^verzel£standigmg van de Spoorwe- Het ergert de voorzitter van de Raad J! Bestuur dat de afgelopen maanden erg sterk de nadruk is gelegd op de Pffl punten' in het verzelfstandigings- ™ntract tussen rijksoverheid en NS, en n met name op de toekomst van ver gevende lijnen. j ,ej kabinet besloot twee jaar geleden ue Ns, met instemming van de Ka- r °verigens, moesten verzelfstandi- 1, °en was al bekend dat er een on- onW;! sector zou ziln' waarvoor een moest komen.R bom Rjik exploitatiebijdrage af- uj en de Spoorwegen een kostenbe- t» jSln8S0Perahfi van 400 miljoen ach- Tiiot f ru® keBBen, kim je van ons toch bel» ,-rwac'lten de lasten van onrenda- lijnen te dragen." -sten noemt de geluiden uit de Kamer onrealistisch om de verzelfstandiging uit te stellen tot er duide lijkheid is over de ver liesgevende lijnen. „Dat is godsonmogelijk. We zijn dat traject twee jaar geleden ingegaan. Er is hier van alles ver anderd. Over de verzelf standiging hebben we op sociaal terrein veel pro blemen moeten oplossen. De centrale onderne mingsraad en de vakbon den hebben ook duidelijk gemaakt dat de verzelf standiging niet ter dis cussie staat en niet meer is terug te draaien. Daar voor is het proces ook te ingrijpend geweest. Het NS-personeel heeft een gigantische inspanning NS-topman geleverd. Zo staat NS-Reizigers per 1 januari op eigen benen." De Spoorwegen zeggen per jaar 200 miljoen gulden nodig te hebben voor de exploitatie van slecht draaiende lijnen, die vooral buiten de Randstad liggen. Minister Jorritsma heeft niet meer dan 80 miljoen beschikbaar. Het verschil van 120 miljoen gulden moeten Kamer en Jorritsma in de be groting van Verkeer en Waterstaat vin den. Den Besten en Jorritsma weten welke lijnen onrendabel zijn, maar R. den Besten zwijgen zolang de onderhandelingen daarover nog in volle gang zijn. Die opstelling leidde vorige week tot een ernstige aanvaring tussen de minis ter en de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. Het probleem is dat de meeste fracties pas willen instemmen met het zogehe ten overgangscontract tussen kabinet en NS (in vier jaar van overheidsbedrijf naar zelfstandige onderneming), als de gevolgen ervan voor de onrendabele lij nen bekend zijn. Vooral de regeringspar tijen PvdA en D66 ma ken daar een hard punt van. Voor Den Besten ligt de kwestie simpel. „Het staat vast dat als het bij die 80 miljoen blijft, het onontkoombaar is ver liesgevende lijnen te sluiten. Het is dan een zaak van onderhandelen met overheid en regio hoe vervoer op zo'n tra ject moet worden gere geld. Ik denk dan aan een combinatie van trein en busvervoer. Dit kun je via 'aanbestedingsproce dures regelen," aldus Den Besten. De Kamer wil het pro bleem van de onrende- fotoanp rende lijnen nu regelen en niet op termijn. Den Besten: „Wij zijn nu niet aan zet. We ex ploiteren de lijnen. Het is de minister die met de Kamer uitmaakt welke lijnen er moeten zijn. Daar hangt een prijs kaartje aan." „Er zijn nu bepaalde trajecten waar we op een kaartje van 4 gulden er 16 moe ten bijleggen. Daar bovenop komt nog eens 12 gulden aan verkoopkosten. Als u op mijn stoel zou zitten zou u 's nachts niet meer slapen." Overigens is eventuele sluiting van lij nen pas in 1997 aan de orde, omdat de NS dit een jaar van tevoren moeten aankondigen, aldus de topman. Den Besten ziet de discussie niet los van de negatieve publiciteit over alle ver tragingen en spoorwegongelukken de afgelopen tijd. „Ik geef toe dat we een aantal pijnlijke uitglijders hebben gemaakt doordat we bij voorbeeld te laat klaar waren met werkzaamheden aan het spoor. Dat leidde tot veel vertragingen en klachten van reizigers." „Maar vergeet niet dat 70 procent van alle vertragingen door anderen komt. Wat moet ik als een kraanwagen deze week een kilometer bovenleiding mee neemt?! En zoiets gebeurt dan ook nog eens in de spits in nota bene de Rand stad. Ik word verdrietig als ik lees wat de NS allemaal verkeerd doen. Ik word echter woest als ik zie wat anderen ons allemaal aandoen." Den Besten wijst erop dat de Spoorwe gen met een enorme inhaalslag bezig zijn om decennia lange verwaarlozing van het treinennet ongedaan te maken. Veel vertragingen zijn daardoor te ver klaren. „De klant heeft daar, terecht overigens, geen enkele boodschap aan. Het is zaak dat de NS zich de komende jaren naar buiten toe beter verkopen. Maar boven al moeten we beter gaan presteren. Een groot overheidsbedrijf verzelfstandig je niet in één dag. Dit wordt wel eens ver geten als iedereen alleen maar praat over het voortbestaan van onrendabele spoorlijnen." Brussel (anp) - De Europese Unie wil de export van tarwe naar lan den buiten Europa stilleggen. Brussel is bang dat de Europese han delaren zoveel tarwe uitvoeren, dat er een tekort ontstaat op de ei gen markt. Op de wereldmarkt is de vraag naar tarwe momenteel groter dan het aanbod. Daardoor is de prijs van tarwe aanzienlijk hoger ko men te liggen dan in Europa. Voor Europese graanhandelaren is het momenteel lucratiever him voorraden buiten de EU af te zetten. De Europese Commissie gaat op korte termijn maatregelen voorstellen om de export aan banden te leggen. De commissie wil een fikse hef fing invoeren op de export van tarwe, waardoor er voor handelaren geen winst meer te behalen valt. Parijs - De centrale bank van Frankrijk verlaagt haar belangrijkste tarief van 4,8 tot 4,7 procent. Half november had de bank de rente al verlaagd van 5,0 tot 4,8 procent. Op de effectenbeurs van Parijs is de verlaging goed ontvangen. Op de Europese valutamarkten kreeg de frank echter een lichte terug val te verwerken. De renteverlaging moet bijdragen tot een ople ving van de economie. Brussel - De Nederlandse tuinbouw profiteert niet van het geld dat Brussel volgend jaar beschikbaar stelt ter compensatie van de har de gulden. De Europese Commissie vindt dat de steun alleen aan de sectoren graan, zuivel en rundvlees mag toekomen. Nederland krijgt volgend jaar ruim 100 miljoen gulden om boeren schadeloos te stellen voor de harde gulden. In 1997 krijgt Neder land 70 miljoen en in 1998 35 miljoen gulden. Minister Van Aartsen wil dat geld niet doorsluizen naar individue le boeren. Volgens hem heeft de agrarische sector er meer baat bij als het geld collectief wordt gebruikt. In dat geval zou de gehele land- en tuinbouw van de compensatie kunnen profiteren. De noodlijdende tuinbouw heeft tenslotte ook te lijden onder de harde gulden, meent hij. EU-commissaris Fischler voelt daar echter niets voor. Hij vindt dat het geld direct moet worden overgemaakt aan individuele boeren. In dat geval komt de compensatie alleen terecht bij akkerbouwers, melkveehouders en rundvleesproducenten. Amsterdam - De Nederlandse banken, verenigd in de NVB, vinden dat het gehele bedrijfsleven moet meebetalen aan de invoering van een centrale Europese munt, de euro. Gezien de positieve invloed van een eenheidsmunt op het totale bedrijfsleven achten de banken het niet reëel, dat het grootste deel van de invoeringskosten bij het bankwezen terecht zal komen. Invoering van een Europese munt gaat 8 tot 10 miljard ecu kosten, zo'n 20 miljard gulden, schatten de bankiers. De aanpassing van automatisering en geldautomaten - 120.000 in alle EU-landen - gaat zeker drie tot vier jaar in beslag nemen. De Nederlandse ban ken dringen daarom aan op een snelle besluitvorming over de da tum van invoering en de naam van de Europese munt. Den Haag - Geïmporteerde groenten en fruit bevatten in vergelij king met Nederlandse produkten gemiddeld vier keer zo vaak te hoge gehaltes aan bestrijdingsmiddelen. Dat meldt het onderzoeks instituut Rikilt van het ministerie van Landbouw. Op gemiddeld 1,5 procent van de groente en het fruit die vorig jaar in Nederland werden geteeld, waren meer gifresiduen achtergeble ven dan wettelijk is toegestaan. Bij de buitenlandse produkten was dat 6,3 procent. Utrecht/Brussel - De Nederlands-Belgische bankverzekeraar For tis (Amev, ASLK, VSB Groep en AG 1824) rekent dit jaar op een stijging van de nettowinst met 12 procent. Het concern durft deze prognose aan op basis van de sterke stijging van de resultaten over de eerste negen maanden van dit jaar, in vergelijking mef dezelfde periode van 1994. Vooral de bank- en verzekeringsactiviteiten in de Benelux droegen bij aan de winstverbetering. Daar stond een daling van de resulta ten uit Amerikaanse ziektekostenverzekeringen tegenover. Fortis had in deze sector al een achteruitgang verwacht. Deze pakte ech ter hoger uit dan geraamd. In Nederland en België deden de levensverzekeraars (Amev en ASLK) het aanmerkelijk beter. Ook de Belgische schadeverzeke ringsassuradeurs (AG 1824 en ASLK) zagen de winsten stijgen. Gothenburg - De vraag naar de nieuwe modellen van Volvo, de bij Nedcar geproduceerde S4 en F4, is zo groot dat de Zweedse autofa brikant de capaciteit van de produktiefabriek in het Limburgse Born wil uitbreiden. Nedcar heeft sinds enkele maanden een compleet nieuwe produk- tielijn, waar de Volvo S4 en F4 en twee verschillende typen van de Mitsubishi Carisma van de band rollen. Hierdoor kan de Neder landse fabrikant de produktie uitbreiden van 100.000 tot 200.000 auto's per jaar. Het is de bedoeling dat na '96 Volvo en Mitsubishi ieder 100.000 personenwagens afnemen. De Nederlandse fabrikant van personenwagens maakt een ople ving door na moeilijkheden begin jaren negentig. In 1991 trad au tofabrikant Mitsubishi aan als nieuwe aandeelhouder. Daarop kreeg de fabriek, waar tot dan toe alleen Volvo's werden gebouwd, nieuw leven ingeblazen. De Japanners hebben net als Volvo en de Nederlandse overheid een belang van 33,3 procent in Nedcar. Wiesbaden - Duitsland is in het derde kwartaal van dit jaar gecon fronteerd met een lagere economische groei. Het bruto binnenlands produkt (bbp), de belangrijkste graadmeter voor de economische bedrijvigheid in een land, nam toe met slechts 1,5 procent vergele ken met dezelfde periode vorig jaar. In het tweede kwartaal beleef de Duitsland, de belangrijkste exportmarkt van Nederland, nog een groei van 2,2 procent. Een oplopende werkloosheid is een van de gevolgen van de lagere groei. In november nam het aantal Duitsers op zoek naar een baan toe met 53.000 tot 3,58 miljoen, ofwel van 9,2 naar 9,3 procent van de beroepsbevolking. Amsterdam (anp) - De motor van de Japanse economie komt maar langzaam op gang, ondanks de renteverlaging en het stimulerings pakket, waarmee de regering-Murayama dit najaar voor de dag kwam. Tokyo zou meer vaart moeten zetten achter het slechten van de bureaucratische hinderpalen waardoor de Japanse markt ope ner, toegankelijker en efficiënter wordt, schrijft de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in haar jaarlijkse rapport over de Japanse economie. Van onze verslaggever Dongen - Bij PLM Glasindustrie in Dongen verdwijnen de ko mende twee jaar 24 van de in totaal 550 arbeidsplaatsen. De di rectie gaat er vanuit dat gedwongen ontslagen zoveel mogelijk vermeden kunnen worden. Volgens PLM Dongen, dochter van het Zweedse verpakkingscon cern PLM AB, gaan de banen ver loren als gevolg van organisatori sche aanpassingen in de produk tie. De afstand tussen produktie en klant moet korter worden, al dus de directie. Het banenverlies blijft beperkt omdat PLM op het gebied van technologie en innovatie een ver sterking gaat doorvoeren. Daartoe zal het personeel uitgebreid wor den. Naast de herstructurering voert PLM momenteel ook een in vesteringsprogramma door. Dit jaar is 16 miljoen gulden geïnves teerd in nieuwe produktie-appa- ratuur en oveninstallaties. Vol gend jaar wordt ongeveer 14 mil joen gulden gestoken in produk- tievoorzieningen en energiebespa rende installaties. PLM Dongen maakt jaarlijks bijna één miljard flessen en potjes. Vorig jaar haai de het bedrijf een omzet van 171,5 miljoen gulden en boekte een net to-winst van 6 miljoen gulden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7