THE VEkiVET UnOERGRDUIU Eendagsvliegen bederven Oor's Popencyclopedie De vader van de pop-art was ook de vader van The Velvet Underground DE STEM GIDS Ace of Base, Borsato en Take That winnen het van Cats, Jethro Tuil en Status Quo nederland 1 nederland 2 nederland 3 belgië frans 1 belgië frans 2 duitsland 1 Radio w te ttSSi* VRIJDAG 8 DECEMBER 1995 |jl Andy Warhols kindje De 'bananenhoes' die Andy Warhol in 1967 voor 'zijn' Velvet Un derground - de Beatles van de undergroun- drock - maakte heeft een broertje gekregen. Alle platen die de Vel vets ooit maakten zijn nu samen met obscure demo's en ander onuit gebracht werk in een doos met vijf cd's sa mengebracht. En net zoals het ouderwetse vinyl plaats heeft ge maakt voor het glim mende cd-tje, is de ba naan nu van een plas tic dat keer op keer van de doos te pellen en weer terug te plak ken is. Peel slowly and see. pESTEM Lou Reed als The Phantom of Rock. Door Joep Trommelen Zo'n banaan stelt tegenwoordig natuurlijk helemaal niets meer voor. Er zijn wel mooiere cd- hoesjes gemaakt. Maar in de ja ren zestig was Warhols ontwerp een unicum. Met zijn feilloos gevoel voor publiciteit maakte de vader van de pop-art van een onbetekend bandje rond Lou Reed dat in obscure New Yorkse kroegen rondhing een culthit Een vaak geciteerde uitspraak van Warhol is: 'There are no stars in the New York sky, they're all on the ground'. Plaats van handeling: The Factory, Warhols kunstpaleis annex kan toor in New York. Veel andere creaties van Warhol, waaronder zijn zogenaamde 'filmsterren', beleefden een min der glansrijke carrière. In Victor Bockris' Warhol-biografie be schrijft hij hoe zij uitgebuit en, veelal aan drugs verslaafd, aan hun lot werden overgelaten. „Ik denk dat onze opvattingen over kunst en schoonheid sa menvielen. Hij was op zoek naar een rock 'n roll groep. Wij zoch ten een baan. Hij was perfect voor ons en wij waren perfect voor hem," zei Lou Reed in 1991 in een interview. Behalve voor de bananenhoes zorgde Warhol voor de andere ingrediënten die The Velvet Un derground (de groepsnaam is ontleend aan de titel van een boekje over sado masochisme) onsterfelijk zouden maken. Net zoals hij van een blik Campbell's Tomato Soup en een Brillo-doos een kunstwerk maakte wist hij ook dit stelletje ongeregelde druggebruikers in iets bijzonders te veranderen. Tien jaar na de bananenplaat omhelsde de punkgeneratie de groep als grote voorbeeld. Niet zo gek, want The Velvet Underground speelde een tot op het bot ontlede, zeer rauwe in terpretatie van rock roll. Whi te Light/White Heat en Waiting for the Man stonden op het re pertoire van ieder zichzelf res pecterend punkbandje. The Velvet Underground, en la ter ook Lou Reed als solo-artiest, werden in de Verenigde Staten nooit zo bekend als in Europa. En Nederland liep zoals wel va ker gebeurde mee voorop. Din gen werden in het vooruitstre vende Nederland eerder opge pikt dan aan de andere kant van de oceaan, ook al kwamen ze daar vandaan. En Andy Warhol was hier veel minder belangrijk, al blijft het de vraag of de band zonder hem ook hier zoveel aan dacht had gekregen. Warhol was in Amerika behalve kunstenaar vooral ook een society-figuur, die uitgebreid de schandaalpers haalde door zijn opzienbarende gedrag. Daarvan was in Europa geen sprake. De Velvets deden het hier op eigen kracht. De Velvets speelden voor die tijd ongekend heavy; Reeds door feed-back vervormde elektrische gitaar nam het op tegen de met gitaar- en mandolinesnaren be spannen, gillende altviool van zijn tegenpool John Cale. Warhol haalde de donkere kant in het repertoire van de groep naar voren. In plaats van over love peace zong Reed over sm, heroï ne en homoseksualiteit. En door toevoeging van de mys terieuze Duitse chanteuse Nico, die zeer tegen de zin van Reed op de bananenplaat mee moest zingen maar voor wie hij wel een paar prachtige nummers schreef, maakte Warhol het plaatje en de succesformule compleet. Een paar jaar geleden nog kozen de vaderlandse popcritici 'The Vel vet Underground Nico' tot de beste popplaat aller tijden. Lou Reed zei over de plaat: „Iedereen zou deze nummers moeten kun nen spelen, daarom vind ik ze zo goed." Nu zullen die critici onder 'beste' wellicht 'meest invloed rijke' hebben verstaan, een post ume erkenning van een feno meen en niet zozeer van één plaat. Want van The Velvet Un derground heeft Brian Eno ge zegd dat iedereen die hen toen ooit zag of hoorde zelf een band begon. Hij zelf stond later samen met Brian Ferry aan de wieg van Roxy Music. Maar ook mensen als Chrissie Hynde (The Preten ders), David Byrne (Talking Heads) en Iggy Pop behoorden tot de kleine maar trouwe schare Velvets-discipelen. David Bowie Meest geslaagde voorbeeld is echter David Bowie. Met Ziggy Stardust speelde hij zelf voor Andy Warhol door zijn eigen ster te creëren. Een truc die hij ook nu nog toepast. Bowie heeft zichzelf in een kwarteeuw net zoveel imago's aangemeten als een cameleon kleuren heeft. En ook Lou Reed deed, nadat de wegen van Warhol en de Velvets een andere richting uit gingen, hetzelfde, al duurde het even voordat de trotse Reed het War- hol-concept uit de kast haalde. Onder leiding van Andy Warhol maakte The Velvet Underground met een aantal randfiguren dat nog het meeste weg had van een avant-garde dans, film en pop art circus onder de naam 'The Exploding Plastic Inevitable' een geruchtmakende toemee door de Verenigde Staten. Maar nadat Warhol de groep als een leeg blikje soep bij het vuilnis had gezet mocht Lou Reed de kar alleen gaan trekken. De Velvets bestonden nog een paar jaar, en maakten nadat ook John Cale er de brui aan gaf nog een paar platen, die echter nooit zoveel aandacht hadden gekre gen als Andy darling zich niet eerder met de groep had be moeid. Reeds eerste soloplaat was een ramp. Daarna maakte hij Transformer (met David Bo- FOTO archief oe stem wie als producer), waarop zijn grootste hit Walk on the Wild Side staat. Transformer sloeg, zowel in de VS als Europa aan. Lou's nieuwe identiteit was The Phantom of Rock, een drugge- bruikende, decadente nicht. En toen kwam in 1973 Berlin een zwaarmoedig, introvert werkstuk dat in de VS volkomen flopte. In Europa luisterde men wél. Berlin kwam in de VS niet verder dan plaats 98 in de Top 100, en belandde hier in de Top 10. Tijdens de Berlin-toernee trans formeerde Reed zich in de my thische Rock Roll Animal die zich - naar later bleek geveinsd - op het podium een shot heroïne toediende. De legende was defi nitief geboren. Inmiddels werk ten mensen als Iggy Pop, David Bowie en Alice Cooper met een zelfde formule. Reeds nichten image was de inspiratie voor de glitterrock. De demo-opnamen die de nieuw ste 'peel slowly and see' bevat, bewijzen dat de Velvets in hun meest bekende en gevreesde vorm een echt Warhol-produkt waren. Het dreigende sm-lied Venus in Furs was in zijn eerste vorm in 1965 een vrij lieflijk klinkende folksong En in Pro minent Men probeert Reed in een heuse protestsong Bob Dylan naar de kroon te steken. En dat is grappig, want in de tijd dat Warhol het gezelschap onder zijn hoede had deed hij er alles aan om het nichten-image van zijn gevolg - inclusief de Velvets, die later allemaal keurig trouw den - af te zetten tegen de macho-hetero's uit de Dylan- scene. Een soort Beatles versus de Stones, maar dan voor de underground. Na het uiteenvallen van de Vel vets kregen Reed en Cale hun eigen carrières. Drumster Moe Tucker belandde als gescheiden moeder van vijf kinderen uitein delijk in de jaren tachtig achter de kassa van een supermarkt, en dankzij de hulp van Reed maak te ze weer enkele platen om de kas te spekken. Dodenlijst John Cale bleef zijn roots als conservatorium-mannetje trouw. Klassieke en rock-muziek gingen bij hem hand in hand. De laatste jaren maakte hij ook sound tracks voor films. Een van zijn meest geslaagde platen is 'Words for the Dying', een bewerking van gedichten van Dylan Tho mas met hulp van een na de val van de Muur voor een prikkie te huren orkest uit Moskou. Ook Nico ging solo. Ze raakte zwaar verslaafd aan heroïne. In '88 kwam ze aan haar einde. Niet door drugs, maar als gevolg van een hersenbloeding tijdens een fietstochtje op Ibiza, waar ze woonde. Gitarist Sterling Morrison, de onopvallendste Velvet, werd le raar Engels. Hij stierf enkele maanden geleden aan kanker. De cd-doos met 'Bananenhoes'. Tja, en dan Lou Reed. Samen met Keith Richards voerde hij jarenlang de dodenlijst in de popwereld aan, maar beide oude meesters bestaan nog steeds. Zijn eigenzinnigheid bracht hem bij Warhol, haalde hem er weer bij vandaan en ontleende hem zijn eigen image. In een eveneens door Victor Bockris geschreven biografie werd hij vorig jaar genadeloos van zijn voetstuk gehaald en ontmaskerd als een egocentrisch en als gevolg van in zijn jeugd toegebrachte electroshocks (Reed was een moeilijke puber en electroshocks eind jaren vijf tig een dan vaak toegepast ge neesmiddel) volstrekt paranoïde einzelganger. Niemand die het lang met Reed uit kan houden, als we Bockris mogen geloven. Reed slaagt er telkens weer in mensen te gebruiken om zijn roem te vergroten en ze vervol gens te dumpen. In 1987 stierf Warhol. Cale en Reed (de legende wil dat een wederzijdse liefde voor Nico hen uiteendreef, maar ook dat is een Warhol-sprookje) besluiten ter nagedachtenis nog een keer sa men te werken. Het resultaat is 'Songs for Drella' (Drella was Warhols bijnaam, een combina tie van Dracula en Cinderella), een plaat waarin ze op sobere en ontroerende wijze het leven van en hun relatie met Warhol schet sen. De als eenmalig bedoelde sa- FOTO DE STEM JOHAN VAN5» menwerking tussen Reed en Call mondde uiteindelijk uit in nil niemand had verwacht: een ral nie van The Velvet Undsl ground, zonder de overleden Nil co uiteraard. In 1993 was het f ver. Ook het Rotterdamse l werd aangedaan; een j_ nis die zelfs het NOS-joui haalde. Alsof de Beatles weer ij elkaar waren, zo was de s tijdens die concerten. De j van Perron 0 zongen in eigen tribunevak Heroine woorij voor woord mee. Maar de geschiedenis herhaalt^ dat jaar zich in meer Reed ontpopte zich weer eensaij een onuitstaanbare dictator. T Velvet Underground was en zijn bandje, zo besloot hij. Het was aanvankelijk de b( ling om na de reünie als j verder te gaan, maar zo vij kwam het niet. Reed s] zelfs klaar om stiekum de dal; bel-cd die van de concerten gemaakt opnieuw te mixen. ZijJ gitaar stond niet hard Opnieuw barstte de bom t Cale en Reed. Met een fax b dankte de in zijn schulp gei pen Reed zijn companen, i Velvet Underground ging va| de tweede keer ten onder. Wat dat betreft is het nu i daad de tijd om de zaken o rijtje te zetten met een dot cd's. De Velvets zullen niet» eens uit hun as herrijzen. The Velvet Underground, I slowly and see. Polygram Records Door Wim van Leest De vermakelijkste pagina's in de jubileumeditie van Oor's eerste Nederlandse popency clopedie zijn wel de bladzij den 404 tot en met 407. Op die pagina's staan namelijk de namen van de groepen en artiesten vermeld die nog wel in een of meer van de negen voorafgaande uitgaven ston den, maar deze tiende editie niet meer gehaald hebben. Het leuke schuilt 'm vooral in het turven van de namen die alleen in deel negen voorkomen en nu al wegens kennelijke on beduidendheid uit de boot geval len zijn: American Music Club, Babes in Toyland, Curve, Dr. Alban, En Vogue, Gavin Friday, Fish, Buddy Guy, House of Pain, Jellyfish en nog een paar han denvol andere acts hadden tegen het uitkomen van de negende editie enig plaatsucces en moes ten, ten koste van andere acts, mee. In deel 10 zijn ze ingeruild voor andere lichtgewichten en eendagsvliegen als Ace of Base, Take That, Marco Borsato en Van Dik Hout. Tevergeefs Dat zou nog niet zo erg zijn als er uit deel 10 ook niet een aantal andere, niet te missen namen geschrapt waren. De Cats bij voorbeeld zul je tevergeefs zoe ken eri ook Jethro Tuil, Emmy- lou Harris (momenteel weer he lemaal terug), Chic, John Cale, Steve Miller, Motörhead, Robert Palmer, Status Quo, Super tramp, Phil Spector of Siouxie and the Banshees vind je in deel 10 niet meer met een eigen entry terug. Je wordt daarvoor naar de negen voorafgaande delen ver wezen. Aan enkel deel van popencyclo pedie van Oor heb je om meerde re redenen niets. Het systeem van terugverwijzingen naar de voorafgaande delen is immers alleen bruikbaar als je die vorige edities in je bezit hebt. Zo ze allemaal nog leverbaar zijn, dan ben je gemiddeld een gulden of veertig per deel kwijt, dus dat wordt een tamelijk dure grap als je vandaag zou besluiten om eens een complete popencyclo pedie aan te schaffen. Waan Iedere nieuwe uitgave van Oor's popencyclopedie is een tamelijk willekeurige selectie, waarin vooral de waan van de dag de inhoud bepaalt. Als na deel zes bijvoorbeeld wordt besloten om een bepaalde groep of artiest niet langer apart mee te nemen, dan valt in de volgende delen nergens meer te achterhalen wat er verder nog aan plaatmateriaal van de betreffende act is ver schenen. De samenstellers van de encyclo pedie hanteren met regelmaat de term selecte discografie en als je als muziekliefhebber op zoek naar plaattitels, labels en ver schijningsdata ergens niets aan hebt dan is het wel aan de term selecte discografie. Als naslag- Marco Borsato werd belang rijk genoeg bevonden om in de tiende editie van Oor's eerste Popencyclopedie te worden opgenomen. foto cor viveen werk schiet zo'n encyclopedie dan volstrekt te kort. De entry's zoals ze door de sa menstellers geschreven worden, zijn rommelig en uitermate sub jectief. Er worden kennelijk nor men gehanteerd om de muziek te beoordelen, maar die normen worden nergens duidelijk. Het ergste is dat al die subjectieve oordelen ten koste gaan van re levante, objectieve informatie. Naar klare feiten zoeken, is wel haast onbegonnen werk. Context Als een act een volgende editie haalt, dan worden er aan het stukje uit de vorige editie wat zinnetjes toegevoegd en daar blijft het dan bij. Vrijwel ner gens wordt een poging tot dui ding ondernomen en getracht de act in een bepaalde context te plaats. 'Fraai' voorbeeld daar van is het stukje over wijlen Frank Zappa. Je zou mogen ver wachten dat een popencyclope die er werk van zou maken om zo'n fenomeen in heldere be woordingen te plaatsen en zijn rol in de popgeschiedenis uit de doeken te doen. In plaats daar van tref je echter een stukje® vol irrelevante informatie 4 nog computerfouten bevat wj Encyclopedieën kunnen da®' zo leuk zijn, omdat ze verlec bevatten, maar bij Oor is hetf historisch besef wel erg cto» gesteld. Zo is een toch niet o®| langrijk genre als country eens goed voor twee gestw kolommetjes tekst, terwijl twee keer zoveel ruimte Wfl besteed aan de rol van Spanfl de popmuziek! I Het zou allemaal zo erg niet ;S| als er volop andere, def popencyclopedieën voor I waren, maar dat is dus niet geval. Alle kritiek ten spijt1atj Oor tenminste een wat helderheid te alleen al daarom is dat im"s te prijzen. Floppy Het grote probleem is de vorm die gekozen is, ff" weg onhanteerbaar is gew Een degelijk, redelijk co: naslagwerk voor de pop"1 is Oor's eerste Nederlandst' pencyclopedie op deze ma niet. Wellicht is het zinvol om verschenen 10 delen door e l zake kundige redactie knti 1 laten bekijken, uit al die de overvloed aan eendagsv weg te schrappen en de v geschiedenis van de pop® 1 relevante acts te vermeW een wat feitelijker naslagu In boekvorm wordt zoie licht heel dik en dus pepe maar op floppy of cd-rom tegenwoordig schitteren misschien zelfs meertalig lijkheden die een dergeüj" ject lonend kunnen maken- Oor's Eerste Nederlandse W clopedie, uitgeverij prijs 52,50 ,6.00 Journaal 608 De week van, gesprekken ,5 38 Murder, she Wrote, misdaad serie 1729 The Cosby Show 17 57 Blue Heelers, politieserie 1827 Boggle, spelletje 1857 Twee vrouwen op stap in Havana, toeristisch programma ,9 27 De beesten, de baas 20.00 Journaal 20 30 On(t)roerend goed show 2151 Brandpunt actualiteiten 22 23 Chicago Hope, ziekenhuisserie 2313 Hoe zit dat?, spelletje 2346 Flairck, muziekspecial rond de groep Flairck met fragmenten uit Chambers, hun laatste theatertour 0011 Nachtgedachten, overdenking (tot 00.16) 09,oo Koekeloere (tot 09.15) 1000 Nieuws uit de natuur (tot 10.20) 1100 Schooltv-weekjoumaal (tot 11.30) 15.46 Kleine sterren, grote sterren: Van Morrison 16.14 Kids for Animals, reportage 16.32 Captain Scarlet, poppenserie 17.00 Mega top 50, muziek 17.29 2 Vandaag met actualiteiten, 17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofd punten uit het nieuws 19.02 Radar, consumentenrubriek 19.38 Op nieuwe toeren, muziek 20.15 De andere kant van de tun nel, tv-film 21.47 Hallo met Bert spelletje 22.34 Trials of Life, natuurdocumen- taires: Van generatie op genera tie 23.30 Journaal 23.40 Opstap voor een kind, Stich ting Liliane Fonds 23.43 Studio sport (tot 00.23) 07.00 Journaal 07.07 Klokhuis 07.22 Landscapes of Ireland 07.29 Ontbijt-tv met elk half uur Journaal en 8.10 Sportjournaal 09.00 Journaal 09.05 (PP): WD 09.08 Kook tv 09.29 Kruispunt 10.04 Indonesië: Taal en cultuur 10.34 De specialist 11.04 De week van 11.31 Boggle 11.59 MiddagEditie met Journaal, 12.15 Den Haag en 12.30 Sport journaal 13.00 Journaal 13.09 Oppassen!!! 13.37 Sonja op zaterdag 14.26 Poggibonsi 15.06 (ZW) Charlie Chaplin 15.15 Aile dieren tellen mee 15.41 Kids for animals 16.00 Journaal 15.15 Vacaturebank 15.35 Musique. Document ballet: Rien de réel 16.00 Autant savoir 16.25 Maguy, serie 17.00 La bande a Carlos, magazine 17.25 Chips, politieserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table 19.10 Le quoti- dien des sports 19.30 Nieuws 20.10 Bon week-end spécial Saint-Nicolas 20.50 les dés du paradis, Franse komedie uit 1991 van Philippe de Broca met Gérard Jugnot, Pierre Arditi en Philippine Leroy- Beaulieu 22.35 Grand document: A mon pére résistant, 3-delige documentairese- ne over het gewapend verzet in België tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deel 1 23.50 Nieuws 17.30 Champion's '95, autosportmaga zine 18.00 lei Bla-bla, kinderprogramma 19.00 Maguy, serie 19.30 Nieuws 20.05 Zoom arrière, Champions League 21.35 Tour du monde en 8 jours, actualiteiten 22.05 Nieuws 22.30 Coup d'envoi, voet- öalmagazine 22.45 Top motos, motor sportmagazine (tot 23.10) 05.30 Morgenmagazin 09.00 Heute us.03 Die Pyramide, amusement 09.45 Ze:<?ïm- Tai 'chi 09.55 Sport extra met sklën Super-reuzenslalom dames 1e manche 11.00 Heute 11.04 Adventska- ender der Volksmusikanten 12.10 Kein Kroner Land, muzikale rondreis 12.55 resseschau 13.00 Mittagsmagazin '"5 Sport extra met WB Skiën Super- euzenslalom dames 2e manche 14.30 Überleben-Das Magazin '■>■00 Tagesschau 15.03 Achtung: ™eng geheim!, serie 16.30 Alfredissi- Culinair magazine 17.00 Tagess- R.a„; T10 Brisant, magazine 17.40 Tot informatie 17.50 Tagesschau- 'eiegramm 17.55 Verbotene Liebe, 18.15 18.30 18.40 19.00 19.30 20.00 20.30 21.09 21.50 22.00 22.16 22.34 23.04 23.17 07.10 07.15 08.08 08.35 09.30 10.00 11.00 11.45 12.30 13.30 14.30 15.10 16.00 16.10 17.00 17.10 18.30 19.00 19.30 20.00 20.30 21.35 22.30 23.15 23.30 00.05 16.25 16.40 17.10 18.00 18.50 19.00 19.30 20.00 20.30 22.15 serie Tage Nonsj datirl Strasj door] 22.1 Youf speel Steil"! tret van 4 ses, i speet* jBADIO RIJNMOND Henrietta r"6 met Veel nieulvs en ««"aliteiten. 9.0(1 van fc 0„ .V,e met Nederlands produkt. 10.00 Han 14 00 r„J enno Tammin9- 12.00 Paul de Leeuw. M**» BRABANT 7.05 Artifif>Rad'° 9evolgd door regionaal nieuws man Johan V» u 7'2° De krant in Brabant 123 Wcer' man ST"1'732 Actuali»eiten. 7.55 Weer (regio WB? f" N'0J "5 De krant in Braban N'euwscpntrai Verkeersinformatie. 8.10 Radi, NSuziektin.t Actualiteiten. 8.55 Weerman. 9.0 bank 10 3n n u°e Kheurkalender. 10.07 Draai illODefhe Vc, urkalender' "71.07 van harte, me agenda 3 in B ^nd.er 1205 Actualiteiten, service e. 'en en setvir. N|euwscentrale. 13.34 Actualitei Muziek ifinn ï°0r.de re9'°" 1408 Muziekkiosk. 15.0: ,en-1732 re!I°enSt'Sch Pro9ramma. 17.05 Actualite' Reacties van luisteraars. 18.08 Verkeersinfoi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 20