Een kunstenaar die de toekomst schetste d3 D2|i Reve Tm ,Vf fde dicht« len Eeuw r. Er was in Nederland I fcn ver ontwikkelde I \ppelijke ateliercul-1 It opzicht laat zich de hchilderkunst vergelij- Zwitserse horlogema-1 tje risico destem grote gids Veelzijdigheid van Leonardo da Vinei in Kunsthal in Rotterdam IN BEELD Lokaal 01 De Chasségalerie John van Gils Joost Verweij in Oosterhout Drie maal in De Verbeelding Mia Zaat in Oudenbosch Foto-uitwisseling Breda-Haifa Vrije Val II in ROSA Blauwdruk 8 in DELOODS Architectuurschetsen Foto-expositie Emile Wiesner Openbaar interview De Beyerd 'Willekeurige Keuzes' in zeefdruk Salon d'Hiver bij Molenaars ER 1995 npjaar noemt. Top» I rnelijk Nader tot 11 leve's definitieve I jan zijn homoseksu. I 1 de schrijver 14011 werd hij met ee I delirium' Opgeno.' ■ekenhuis van 1 lorme spoorwegen 1 1 In twee vermakelij I f jes breekt hij pei I I Holst af en een lans I tie van Bloem. Hiil Ier weemoedige her-i lan een zomerkamnl |l936. Een kamp mét i Belijke droomjongen I rwijnand'. I kruimels, bij 1 Istjes van gisteren! itot een lauwe maak leve: 'Zondagmorqen I Jgen'. Uitg. L.J. veen, I Aan de taal van de I ling is dat te merken 1 trad de hollandise- Idominee in. I Nederland bleef, na 1 •'an de Tachtigjarige! |648, een land in oor-1 ter was altijd zicht-1 fezig, en de midden leden als Bergen op I la en Heusden profi- Nederland had met I |fe karakter een gun-l t voor het bloeien van I hap. Maatschappelijk-1 I Hugo de Groot, Spi-1 j vooral natuurweten-1 Simon Stevin, iHuygens, Antoni van I lek, Herman Boerha-I dat is de rode draad [haal: het een vult het kan niet zonder het üs leven niet zonder [vrolijkheid niet zonder Jat houdt ook in dat je ven er niet onderuit le handen te maken ol mtje om bestwil te Liegen is alleen slecht innodig doet, of er zelf Het is niet zo makke- kiezen tussen goed en kunt natuurlijk probe- pldig dood te gaan; dan tn kwaad gedaan, maai goed. sus en lippen door geeft |ok een oordeel over de ie pas over een jaar ol j het ruitervolk bekend 'olgens Bod Pa is het een ialenboek, bedoeld als ;k, maar bij gebrek aan ibben de mensen er maar oek van gemaakt. Bod 1 wijze man, maar heeft sdrag niets van het eer- •dig dat daarbij schijnt Hij praat op een heel c manier in een huis- leukenstijl, en lijkt af en weg te hebben van een dan een sjamaan, lie manier blijft Quinta- :equent het idee van invullende tegenstrijdig- olgen. Als het verhaa u geschreven zou zijn 0® n aan de man te bren- het reuze saai zijn. hu" haal zitten meer verte- het leven van Bod ra, egrins vader, en het m® st Alvislied uit de Edda niet voor niets naar ver t de oudheid. Stuk voor iende verhalen. Hét boek et bladzijden waarin n lp zo beeldend word ren dat je direct voelt da demaal wil lezen. Je z'c aan komen rijden. Bo fd cirkelt altijd een rte it hoge gras is altijd komen ze als een soo ïheid over de stePp. den. En altijd is er je het hele boek door blijft horen. Quintana: 'Het boekJ3lj j\ Uitg. Quendo, P")s vanaf 14 jaar Poppel op de omslag v a" VRIJDAG 8 DECEMBER 1995 poor Wil Kester Wat altijd weer opvalt - en ook in de Rotterdamse Kunst- hal is de enorme veelzijdig heidvan de man. Natuurlijk is dat niet zo verwonderlijk. Leonardo da Vinei (1452- 1519) is immers het prototype van de homo universalis, een man van alle markten thuis zouden we anno 1995 van hem zeggen. Uitvinder, weten schapper en kunstenaar, Leo nardo da Vinci is de letterlijke belichaming van de Renais sance. De periode die licht bracht in de middeleeuwen. Je weet het, Leonardo da Vinci is een genie. En toch word je tijdens een bezoek aan de expositie, die aan hem in de Kunsthal is gewijd, steeds weer verrast door zijn geniale ontwerpen, zijn visionai re uitvindingen en zijn uitbundi ge kunstenaarschap. In totaal worden er 250 voorbeelden van Veel van de uitvindingen die de afgelopen 150 jaar zijn gedaan, werden rond 1500 al met enkele krabbels door Leonardo op papier gezet. Neem bijvoorbeeld de Leopard-tank. Wanneer je dat high tech-monster tijdens een oefening door het veld ziet gaan, denk je niet direct aan een mid deleeuwse uitvinder. Toch was het Leonardo da Vinei die een ontwerp voor een tank maakte. Net als voor de fiets, de auto, de parachute, de helicopter, het stalinorgel, dat in de Tweede Wereldoorlog dood en verderf zaaide en bijvoorbeeld de pijler- loze brug. Van al deze tegen woordig doodnormale zaken had hij al een schetsje klaarliggen. Schaalmodellen Op de expositie in de Kunsthal worden twintig houten schaal modellen getoond, die aan de hand van die schetsen nauwgezet zijn vervaardigd. Zij zijn in vijf themagroepen opgesteld. Waar bij het aardige is, dat ze ook aan geraakt mogen worden en in beweging gebracht. Het zijn apparaten en machines met uit eenlopende functies, variërend van een springveerkar - de voor loper van de auto - tot een weg meter. Het is fascinerend om te zien, dat iemand vijfhonderd jaar geleden al met een paar simpele krabbels de oplossing heeft aangedragen voor een mechanisch probleem. De ongeveer honderd hoogwaar dige facsimile's van Leonardo's tekeningen en schetsen tonen een homo universalis van alle tijden. Die een perfectionist was. Van buitengewone categorie. Want wat hij niet volmaakt vond, was voor een ander al een wonder. Die informatieve, noem het maar educatieve kant van de expositie De terracotta buste 'Christus als jonge man' van Leonardo FOTO'S KUNSTHAL in Kunsthal wordt kracht bij gezet door een twintigtal multi mediacomputers. Persoon en geest van Leonardo kan hieruit op puur twintigste eeuwse wijze tevoorschijn worden geroepen. De programma's over zijn leven en werk als architect en ingeni eur en over de renaissance, die via touch screen zijn op te roe pen, bieden de bezoeker een kans de kennis van het genie Da Vinei aan te vullen. Entree Geeft de tentoonstelling een intrigerend beeld van Leonardo als uitvinder en wetenschapper, de aandacht die wordt besteed aan de kunstenaar Da Vinci is minstens zo boeiend. Dat begint al bij de entree van de Kunsthal. Daar wordt men overweldigd door een van Leonardo's beroemdste wandschilderingen, Het Laatste Avondmaal. Dankzij de modernste spray-paint-tech nieken is het 4.00 bij 8.80 meter metende schilderij niet van het echte te onderscheiden. Het Laatste Avondmaal, door ontelbare kunstenaars geko pieerd en zelfs gebruikt voor reclamecampagnes met blote dames in de plaats van de twaalf apostelen, geldt als het hoogte punt van Leonardo's schilder kunstige scheppingen. Helaas heeft hij het geschilderd op de vochtige ondergrond van een kalkmuur in de refter van het S. Maria delle Grazie-klooster. De schildering begon zodoende tij dens Leonardo's leven al op te lossen. In de volgende eeuwen is het kunstwerk regelmatig geres taureerd, wat er weinig goed aan heeft gedaan. Restauratie De laatste restauratie, in 1986, zou het schilderij weer in zijn oorspronkelijke staat hebben teruggebracht. Maar de verras send krachtige kleuren, die daar bij zijn gebruikt, leverden nogal wat kritiek op. Volgens de critici werd de authenticiteit van het kunstwerk door het 'nieuwe' kleurgebruik teveel geweld aan gedaan. Aan te nemen valt dat het oorspronkelijke kunstwerk er bij de voltooiing zal hebben uit gezien als de fenomenale kopie die in de Kunsthal hangt. 'Het Laatste Avondmaal' vormt de opmaat voor de ruimte, die de inrichters van de tentoonstelling terecht de 'schatkamer' noemen. In de subtiel verlichte, ultrama rijnblauwe hal waar een tapijt de voetstappen dempt, worden enkele kunstwerken en tekenin gen van Leonardo, van leerlingen als Salai en Giampietrino en enkele navolgers gepresenteerd. Beeldje Blikvanger is natuurlijk de terra cotta buste voorstellende Chris tus als jongeman, het enige bekende beeldhouwwerk van Leonardo. Het beeldje, in Itali aans particulier bezit, werd in 1924 ontdekt. Pas eenmaal eerder werd het tentoongesteld. Dat was in 1952 in Bologna ter gelegen heid van het vijfhonderdste geboortejaar van de kunstenaar. Een andere opvallende verschij ning in de Kunsthal is het schil derij Dame en profil, afkomstig uit een Zwitserse particuliere collectie. Het werk dook pas in 1984 op en wordt inmiddels door experts aan Leonardo toegschre- ven. Zij baseren zich daarbij op het pigment-gebruik, dat hetzelf de zou zijn als bij Het Laatste Avondmaal. Victoria Tussen de vijfentwintig tekenin gen, die in de 'schatkamer' wor den geëxposeerd, zit ook één wel heel bizarre. De Engel in Leven den Lijve (1513-1515) is een androgyn wezen, dat de kijker bevallig aanstaart, terwijl het een erectie heeft. Naar verluidt maakte deze tekening deel uit van de beroemde Windsor-collec- tie van de Engelse koninklijke famine, maar heeft de bovenma tig kuise koningin Victoria haar opzettelijk laten stelen. Oo' de enige twee 'Leonardo's' die Nederland telt, zijn in de Kunsthal te bewonderen. Het gaat om de kleine tekening Leda en de Zwaan, die afkomstig is uit de voormalige Koenigs-collectie van het Museum Boymans-van Beuningen. Staat de echtheid van dit werk vast, de eveneens ten toongestelde Grimmig Kijkende Grijsaard uit de voormalige col- lectie-Fodor van het Amsterdams Historisch Museum wordt slechts aan Leonardo toegeschreven. Echt of niet-echt, dat blijft toch Zo schetste Leonardo da Vinei rond 1500 een tank vaak de vraag bij oude meesters. Zo verkeerde het Haarlemse Tey- lers Museum tot in de jaren dertig in de mening zes echte Leonardo- tekeningen in bezit te hebben. Zij waren in 1790 verworven uit het bezit van de Zweedse koningin Christina. Inmiddels staat vast, dat ze niet van de hand zijn van Leonardo, maar in de 17e eeuw werden vervaardigd door Itali aanse navolgers. Drie ervan wor den in de Kunsthal getoond. Ook van het geëxposeerde paneel Johannes de Doper uit de voor malige collectie Van Beuningen werd tot voor kort aangenomen, dat het een schilderij uit de School van Leonardo betrof. Het zou gaan om een kopie van het oorspronkelijke door Leonardo vervaardigde schilderij, dat zich momenteel in het Louvre bevindt. Onderzoek met behulp van infrarood fotografie wees echter uit dat het in Rotterdam getoonde werk een door een negentiende eeuwse broodschil der gemaakte kopie is. Rubens Niet dat daar iets mis mee is. Zelfs de grote Peter Paul Rubens (1577-1640) schaamde zich er niet voor Leonardo na te schilde ren. In de Kunsthal is een grote krijt tekening te zien, die de Vlaming maakte naar voorbeeld van het strijdtoneel De Slag bij Anghiari, dat Leonardo op de muren van het Palazzo Vecchio in Florence schilderde. Rubens' zelden getoonde meesterwerk, dat al sinds Willem van Oranje deel uit maakt van de Koninklijke Col lectie, is thans in het bezit van prinses Juliana. Zij gaf haar spe ciale toestemming om het te exposeren. Het zijn de onderdelen, die de prachtig door Erick van Egeraat Associated Architects, voorheen Mecanoo, vormgegeven expositie extra cachet verlenen. Nog nooit eerder was in Nederland zo'n groot overzicht te zien van Leo nardo da Vinci's werk. In Zweden (Malmö, Gothenburg en Stockholm - 400.000 bezoe kers) en het Duitse Speyer (350.000 bezoekers) was de door een grote Duitse automobielfa brikant gesponsorde tentoonstel ling eerder te zien. En een groot succes. Na de Rotterdamse Kunsthal ver huist de expositie eind maart naar de Verenigde Staten om daarna achtereenvolgens Singa pore, Korea en Japan aan te doen. Het is de wereldtournee van een homo universalis. Leonardo da Vinci - Uitvinder, wetenschapper en kunstenaar. Tot en met 17 maart in de Rotter damse Kunsthal. Openingstijden di. t/m za. 10.00-17.00 uur, zo. en feestdag. 11.00-17.00 uur (1e kerstdag en 1 jan. gesloten). Toe gang 12,50. Met kortingen. Door Frits de Coninck Men zou kunnen zeggen dat er in de grote zaal op de eerste verdie ping van Lokaal 01 in Breda geen kunst te zien is. Hoezeer dat ook te verwachten zou zijn "P deze plek. Want wie naar Lokaal 01 gaat, wil beeldende kunst zien en in ieder geval ervaren. Wat er te zien is, is hooguit een situatie waarin kunst kan ontstaan. Een situatie die over iets blijkt te gaan wat zichtbaar afwezig is, maar wat Ms idee in de zaal hangt. De Duitse beeldend kunstenaar Torsten Haake-Brandt heeft een energie voelbaar gemaakt door een context te scheppen die sprekend lijkt op een atelier. De grote zaal is goeddeels leeg. up korte afstand van de lange wand aan de overkant van de vensters die het stedelijk licht "innen laten, staan een tafel en een stoel. En op die tafel de ezigheden van de kunstenaar ,.!avoor even de zaal verlaten 'ijkt te hebben. Papier, pen, "kers met pennen, spelden om rekeningen aan de wand te "vestigen, een hamer. En tus sen het instrumentarium van het «leppend genie door de sporen an net grofstoffelijke bestaan "n de mens. Want tussen de jven ^oor is Lij ook gewoon c°nsument. Vandaar een ui n as"ak> een leeg glas, wijn- de voorbije inhoud "et glas bevestigen, een kop- ,me bruine koffievlekken, een schaaltje met wat zoutjes die chten op de terugkeer van de unstenaar die hier aan het werk is. Je durft je als bezoeker nauwe lijks over de tafel te buigen om te zien wat hij daar aan het teke nen is, omdat je je dan lijkt te mengen in iets wat niet van jou is. Degene die hier aan het werk is kan elk ogenblik terugkeren; voor een korte onderbreking heeft hij de werkplaats verlaten en misschien staat die al achter je. En misschien is je aanwezig heid hier wel helemaal niet gewenst. Wat je voelt is de vluchtigheid van het moment, het gestolen ogenblik dat woor deloos hangt tussen alle dingen in het stilleven. Aan de wand hangt tekening na tekening, de vrucht, glazen wijn, koppen koffie, een pakje sigaret ten. En elk blad is gevuld met een reeks steeds dezelfde figuur tjes, met een balpen getekend en gekrast. Het figuurtje heeft nog het meest weg van een vlinder of een strik. Het komt tot stand in steeds hetzelfde gebaar, de her haling van wat in deze einde loosheid eigenlijk een obsessie is. In de leegte van de zaal hangt tussen de wand met zich herha lende tekeningen en een tafel met rituele resten de geest van de kunstenaar die even weg is. Maar die elk moment kan terug keren om de eindeloosheid voort te zetten. Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Bre da; open donderdag- t/m zon dagmiddag. Tot 11 december. Breda heeft er een plek bij waar eigentijdse kunst getoond wordt. En waar de beeldende kunst zich bevindt voor de ogen van een talloos publiek, dat overigens wel voor iets anders komt. Die plaats is het Chassé Theater dat de grote en hoge wanden in twee foyers gereserveerd heeft voor beeldende-kunstpresentaties die om de twee maanden wisselen. Voor de keuze van werk en kun stenaars is een Amsterdams bemiddelingsbureau verant woordelijk, dat de wanden kant en klaar inricht, inclusief een duidelijk prijskaartje. Maar zonder enige nadere informatie over kunst noch kunstenaar. Wat het Chassé zelf een galerie noemt, is het gebruiken van gesponsorde wanden als etalage voor een van de vele kunstbe middelingsbureaus. Buiten iede re inhoudelijke verantwoorde lijkheid van het theater. Er wordt van buitenaf een kant en-klare kunstpresentatie het Chassé Theater binnen gebracht. Catering van moderne kunst zou je dat kunnen noemen. Het bezwaar daartegen is dat je de kans loopt kunst het huis binnen te halen die met de bestaande ruimte helemaal niks te maken heeft. Een goed schilderij kun je niet op willekeurig elke plaats hangen. Er moet ruimte zijn, licht en daardoor een kans op aandacht. Dat je met kunstcatering alle kanten op kunt, is te zien in de Chasségalerie. Beneden hangt werk van Peter Royen heel doods en saai aan de wand te hangen. Salonfahige kunst, keu rig achter spiegelend perspex weggestopt. Kunst die 20 jaar geleden opmerkelijk was, maar door de tijd ingehaald is. Doe ken die dik in de verf zitten, vanuit het wit opgebouwd. Spo ren in het witte landschap zor gen voor enige variatie, net als een baan geel en op de grootste doeken nog een baan zwart. Kunst van een voorbije aktuali- teit met een ferme prijskaart: 15.000 tot 25.000. Veel interessanter is de installa tie van schilderijen van Jan van den Dobbelsteen in de foyer op de eerste verdieping. De hele wand is gevuld met schilderijen, van klein tot groot. Niet ingelijst en daardoor sterk verwijzend naar elkaar. Elk doek toont een puur schilderkunstig motief: alles wat schilderkunst eigen is buiten de verwijzing naar iets uit de werkelijkheid. Voor dat enorme landschap van schilderijen en enkele objecten staat een groot, violet geschil derd rooster dat een verbinding schept van buitenaf. Voor de kleine zijwand staat een forse, houten stelling waar het schilde rij voor een deel achter schuil gaat. Dit is geen vrijblijvende opstelling maar een installatie die hoe dan ook aanzet tot reac tie. En dat is een vorm van vita liteit. Chasségalerie Breda; tot 11 januari In de schilderijen die de Bredase kunstenaar John van Gils nu toont in galerie Molenaarsin Breda is een flinke verandering opgetreden. In vergelijking met zijn vorige tentoonstelling in deze galerie, waar hij een vaste plaats heeft, is het beeld veel leger geworden. De interieurs en achterkanten van huizen zijn niet meer te zien. Daarvoor in de plaats is het doek leeg geschil derd in een dominante basis- kleiv waarop vervolgens met losse hand en in enkele lijnen een vorm zichtbaar wordt. We herkennen aanzetten van en boom, een landschap, een lig gend skelet, een interieurschets. Motieven die vrij in het beeld staan en een zekere vrijblijvend heid tentoonspreiden. Want wat vooral verdwenen is in het schilderwerk van Van Gils is de merkwaardigheid die de inte rieurs beheerste. In die volle kamers, tot op het detail uitge werkt in een tekenachtige stijl, miste je iets. Er was iets voel baar afwezig. In de volte van het beeld was er iets niet dat wel duidelijk bedoeld leek. Iets wat elk moment zou kunnen terug keren. In elk doek lag iets van die spanning besloten. Zijn recente doeken zijn leger en algemener. Het lijkt wel alsof er een soort van curettage heeft plaatsgevonden in de beeldmo tieven waarmee met de details ook de paradox is verdwenen. Want de leegte en het gemis zijn bij uitstek voelbaar in de schijn van de volte. De huidige doeken zijn leger, ook van betekenis. Er valt veel minder tussen de regels door te lezen. Elk doek heeft een eigen basis- kleur. Wit, geel, rood, violet, blauw. Vrij in die ruimte schil dert hij ogenschijnlijk achteloos zijn beeld. Door de losheid van lijn en de beperking van details ontstaat er een graad van abs tractie die niet tot een bepaalde betekenis dwingt. Het kan nog alle kanten uit. Er is een schilde rij dat zich onttrekt aan die algemeenheid en dat is een klei ner doek met middenin het vlak een boom. Bij nader zien blijkt dat doek juist die spanning te bevatten die de grotere doeken missen. Het formaat van het beeld is duidelijk kleiner zonder dat de figuur van de boom in gelijke mate kleiner is dan de boom op een groter doek. De verhouding tussen beeldvlak en voorstelling valt zodoende op het kleinere schilderij uit ten gunste van de laatste, wat die boom een belangrijker plaats verschaft. De boom is sterker aanwezig en daardoor lijkt die het beeld verticaal door te snij den. De aanwezigheid is heviger. Daar komt bij dat de basiskleur met losse, afwisselende penseel streek is opgebracht zodat het kleurvlak ook wat meer diepte krijgt. Wat in aanvang de minste aandacht trekt, blijkt toch de meeste inhoud te bezitten. Een kwestie van doorkijken. John van Gils in Galerie Mole naars, Ginnekenweg 79, Breda; open van woensdag t/m zater dag, tot 10 december 'Jozef, de schenker en de bakker' van Joost Verweij. Joost Verweij toont olieverven op linnen en papier en tekeningen in Huisgalerie De Nicolaas, Monni- kendreef 6 in Oosterhout. Aan dacht trekken de drie Jozef schilderijen die Verweij vorig jaar maakte, Jozef, de schenker en de bakker, De broers van Jozef en De droom van de farao. Ook schilderde hij drie scènes uit het mythologische verhaal van Nar cissus en Echo. Joost Verweij bewondert de grote verhalenver tellers uit de kunstgeschiedenis, zoals Brueghel en Goya. De ten toonstelling kan bekeken worden op 9, 10, 16, 17, 23 en 24 decem ber tussen 12 en 17 uur. De ope ning is vanavond om 20 uur door drs.G.J.A. Schampers. In galerie De Verbeelding in Baarle Nassau wordt op vrijdag 8 decem ber om 19.00 uur een tentoonstelling van werk van drie kunstenaars geopend. Jan Radersma exposeert schilderijen onder het motto 'Tus sen twee werelden', Peter Schenks schilderijen gaan over 'Dualiteit en harmonie' en Huub Bruis toont beelden in cortenstaal ('Tijdloos aan wezig'). De Verbeelding is gevestigd aan de Klokkenstraat 12 in Baar le. Geopend do t/m zo 13.00-17.00 uur. (t/m 6 jan.) In het gemeentehuis van Ouden bosch, Sint Annaplein 1, wordt op vrijdag 8 december een ten toonstelling van werk van Mia Zaat geopend. Te zien zullen zijn werken op papier en monumen tale objecten. De opening geschiedt door Michael Jepkes. Geopend tijdens kantooruren, vr tot 12.00. (t/m 26 jan.) De resultaten van een fotografisch uitwisselingsproject tussen studen ten van Sint-Joost (Breda) en de academie van Haifa (Israel) zijn te zien vanaf vrijdag 8 december. In het academiegebouw van Sint Joost, Beukenlaan 1, zijn 50 foto's te zien. Toegankelijk tijdens openingsuren van de academie. Toegang gratis, (t/m 21 dec.) Acht jonge kunstenaars uit Bra bant maken een installatie in ROSA, Catharinastraat 93, Bre da. Vrije Val II heeft een tijdelijk karakter. Het vers gemaakte werk verdwijnt geleidelijk in de magen van acht ratten die in de tentoonstellingsruimte verblij ven. Voor de veiligheid van het publiek wordt gezorgd. Opening vrijdag 8 december 20.00 uur. Geopend vr/za/zo 13.00-17.00 uur. (t/m 17 dec.) Nummer 8 van het project De Blauwdruk is te zien vanaf zaterdag 9 december in DELOODS, Scheldestraat 26, Breda. Madeleine Hei mans, Martin Peulen en Erika Smulders laten onder de titel 'Hoe moet ik kijken' ieder een eigen kijk zien op het fenomeen portret. DELOODS is geopend wo-zo 13.00-17.00. (t/m 24 dec.) Architectuurschetsen van Jan van Poppel zijn te zien in galerie Segeren, Raadhuisstraat 8-10 Breda-Ginneken. Op zaterdag 9 december om 16.30 uur opent de exposant zelf de tentoonstelling met een inleiding. Geopend tijdens winkeluren, maandag gesloten, (t/m 6 jan. 1996) Onder de titel 'Simple Feelings' is vanaf zaterdag 9 december in de galerie van Het Hooghuys in Etten-Leur een fototentoonstelling te zien van Emile Wiesner. Veel foto's zijn gemaakt in Litouwen. Met de Litouwse stad Siauliai heeft Etten-Leur een stedenband. Geopend ma/vr 09.30-21 uur, za/zo 13.30-21.00. (t/m 31 jan.) Op zondag 10 december wordt exposerend kunstenaar Kars Per soon in De Beyerd te Breda geïn terviewd door Katalin Herzog, docent moderne kunst aan de Rijksuniversiteit Groningen. De tentoonstelling 'QUA, K. Per soon' is te zien in zes zalen van De Beyerd. Het interview wordt voorafgegaan door een korte inleiding. Entree 5,-. Aanvang 15.00 uur. Erik van der Krogt exposeert vanaf 10 december de zeefdrukserie 'Willekeurige keuzes' in galerie Compositie 5, Boschstraat 35-37 Bre da. Het gaat om 81 lichtelijk van elkaar verschillende zeefdrukken, gebaseerd op negen tekeningen van nutsvoorzieningen in een woon huis. Geopend op werkdagen 13.00-17.00 uur. (t/m 19 jan. 1996) Galerie Molenaars in Breda orga niseert vanaf 13 december de expositie Salon d'Hiver. De salon biedt een beeld van het geva rieerde kunstenaarsbestand van Galerie Molenaars, o.a. John van Gils, Anton Heyboer, Ton Mer- tens, Piet Oosthoek en de glas kunstenaars Willem en Bernard Heesen en Yvonne Trossèl. Adres Ginnekenweg 79 Breda. Geopend wo t/m vr 13-17 uur, za 11-17 uur. (t/m 2 febr.)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17