Dordtenaar portretteerde Dickens, Chopin, Liszt en Leopold I 0ESTEM dé Ary Scheffer, society-schilder van Parijs IS KORT WÊÊÊmÊÊÊÊÊÊmÊmÊÊmmÊÊimÊÊmm- lGENDA 1U burg ïse kust VOLLEYBAL ZI ZAALHANDBAL- I J11 ander deelvan het artistieke I in L°.cie^even speelde zich af I L a itelierkW Scheffer had Ikue Chaptal twee ateliers ij. en w°onhuis. Zijn grote ate- I vnrin W^S ontmoetingsplaats I nam. Romantische kunste- I set S)V00r Georges Sand, Mus- Lamartine, Victor Hugo, I in oüP1-' R°ss'ni- Het huis stond I van rü,niel!we wiik aan de rand I Clint,, v!ak hij de Porte de 1995 C2 Gr ote Gids VRIJDAG 8 DECEMBER 1995 DEEL 1st worden ing,. If 12.30 uur in de atletiekveren.- aan de Tabak- brs hebben tot nu tie Klundert, Dave en natuurlijk boek hoge ogen l/erwachting is dat |n in Hulst even- zicht willen laten [■wedstrijden doet i Vervaet uit Phi- lienstelijk mee. Bij Irs staat er geen ny van Cadsand. tuist niet verande- lis of mannen als Vereecken hun I zullen laten zien. Jin, gezien hun trai- ;rs in het Water- In St.-Jansteen. Bij ■jdt Evert Daudee Idstrijd. met het huis Orléans, het konink lijk huis. In dit grote atelier wer den muziekpartijen gegeven, waaraan de bekendste zangers en instrumentalisten van die tijd deelnamen." Dit Scheffer-huis is in 1987 geopend als Musée de la Vie Romantique. Ook uit het bui tenland kwamen de gasten. Zo liet Charles Dickens zich portret teren. Tussen twee sessies decla meerde Dickens voor publiek uit eigen werk. Net zoals Frédéric Chopin en Franz Liszt tussen het poseren door op de vleugel speel den die Scheffer in zijn atelier had staan. Bij zijn overlijden werd Ary Scheffer herdacht in de Revue des Deux Mondes, Le Siècle, Journal des Débats, Revue des beaux-arts, Gazette des Beaux- Arts, L'lllustration, Le Corre spondent, Revue chrétienne en Annuaire des artistes et des ama teurs. Parijs had een rijk publici tair leven. Binnen een jaar waren er meerdere biografieën versche nen (in het Frans, Nederlands en Engels) en in Parijs een volledige gaan de profs, iuwen, junioren, en trimmers van 45 uur is het dan i de ATB-rijders. j leidt de renners Ige wegen aan de 1 goed weer - en naar uit - is het f de snelle jongens huis en de ateliers. Men stelle zich niet de gebruikelijke Parijse straat met hoge huizen voor (dat Parijs ontstond pas na 1852 tij dens het Tweede Keizerrijk), maar meer iets als een belommer de villawijk. Scheffer woonde èn werkte daar van- 1830 tot zijn dood in 1858 en voerde er grote staat. Armstrong: „Maatschappelijk bekleedde Scheffer een belang rijke positie. Hij bewoonde een losstaand huis in de Rue Chaptal, met grote ateliers aan weerskan ten van het tuinpad. Het ene ate lier was de feitelijke werkplaats, waar Legros en een andere betaalde leerling, Schotend, werkten. Scheffer schetste een portret, schilderde het hoofd en de handen, en de rest werd gedaan door Legros, die in de trant van de meester schilderde. Schotend .werkte alles af. Het andere atelier was schitterend gemeubileerd en was spick and span, met belangwekkende kunstwerken aan de muur, en met een soort kapel waarin wer ken hingen van prinses Marie van Orléans, een leerling van Scheffer. Hij was nauw bevriend met onmiddellijke [Hove die afgelopen verbaasd bestuur llde woensdagavond Ions tweede elftal op pam voor ons als een varen goed, hij was ■hier te laag zou zijn I aan begon. We wor- love heeft ondertus- lerder door het leven fincialer Menen. kvereniging 'De Wie- ■strandloop langs de 10.00 uur gestart bij lens waar men vanaf er de Kerstlopen. Het |foor de jeugd staat er ■ige categorieën kun- I. Het startschot voor |n de Dorpsstraat van clubgebouw van SV _dag de nieuwe trainer imen bij RBC. De eer- Ier voor de periode na y stra en Henk van der Dss ontslagen trainer l Koevermans bij RBC Be ontslagen Cees van belangstelling voor de pgen, Fortuna Sittard Ineuzen, aanvang 1T00 le klasse: MLTC 2-SJEF etcentrum Terneuzen, 11.00 uur. Mixed derde LTC 6-'t Halve Maantje Goes, aanvang 09.0U rde klasse: Souburg *- ^.mbacht 2, sporthal Den Hulst, aanvang 14.W 9 december, landelijk- ovicos (tweede d™sie sporthal Den Dullaert nvang 17.00 uur. Morrö (derde divisie vrouwen). Den Dullaert Hulst, aan- 7.00 uur. WS'92-Den ierde divisie vrouwen), Baskenburg Vlissmge i 14.00 uur. Voorwaarts-Savok (P sse vrouwen), sportna Axel, aanvang 1°;" )e Kikkers-Dynamo ieklasse vrouwen), sp rdenburg, aanvang t - 'C-BOK 2 (eerste kLfj sportzaal Clinge, a 30 uur. Morres 3-Savok .klasse vrouwen), SP°^ [uilaert Hulst, aanvang ur. YVC-Mytilus (frL vrouwen), sportn)a' n6 Oostburg, aan£a"? X. De Sterre-Savok (P bSeSea=gn,'lfe i), sportzaal Aardenburg, g 19.00 uur. 10 december, itie: HVSV-Don ntje n), sporthal t Zw uur zen, aanvang l*-1-' „u Ïulst-Berlaere (»<- ,1 Den Dullaert HuHt jj IÖ.00uur.HVSV-Desselgtje -en), sporthal t uur. jzen, aanvang oU- lulst-Waasmunster sporthal Den D aanvang 11.15 uur- iFrédéric Chopin, portret uit 1847. j Door Hans Rooseboom Ary Scheffer was een kind van zijn tijd. Dat geldt voor ieder een, maar voor de Parijse schilder Ary Scheffer gold het in hevige mate. Hij voelde feilloos aan wat de klanten [wilden en leverde dat. In het Parijs tussen 1820 en 1850 1 was Ary Scheffer als een vis in het water. De geboren Dordte- I naar lag goed, was veel gevraagd, I werd fors betaald en druk gere- I produceerd. Als schilder was hij 1 nummer één. Scheffer was een groot commer- 1 cieel talent en een alzijdig vak man, nog altijd beroemd in I Frankrijk, in mindere mate in I Nederland. Hij werd 200 jaar geleden geboren. Reden voor het I Dordrechts Museum om flink uit 1 te pakken. Met een tentoonstel- ling van 90 schilderijen, een I kabinet vol prenten en tekenin- gen, een gereconstrueerd atelier en een Parijse salon vol authen- I tieke empire- en biedermeier- I meubelen. I h die grote salon mag het 1 publiek overigens rustig plaats I nemen om te lezen in de Franse I lectuur die op de leestafel is neer- I gelegd. Het Dordrechts Museum I neeft niets nagelaten om de sfeer I ran de vroege 19e eeuw te doen I herleven. Bijvoorbeeld ook door I de schilderijen naar vroeger I gebruik in twee rijen boven I elkaar te hangen, tegen een ach- 1 wrgrond van rood pluche. I 0e salon en het atelier zijn de I ™ee kernwoorden in het Parijse r^Üeven in de eerste helft van I re 19e.eeuw. Het zegt iets over I j!e "theme, gezellige en burger de karakter van die tijd, die in I Biedermeier heette. I verschijnsel salon kom je in I f®js ieder jaar tussen 1817 en n. Ieder jaar was er een e salon, waarheen de kun- rs hun beste werk van het i inzonden. Elk jaar werd i i.,""® uitvoerig beschreven in I Naschrift L'Artiste. In iedere in was Ary Scheffer promi- aanwezig, jaar na jaar. Hij parijs society-schilder van Ontmoetingsplaats I Wen u'tz'ckt °P wete Eiekma^i ?ckeff«r het in Parijs I sen- bef h gemaakt Wijkt uit IW TT, JVUlg door zÜn leer- I fhomas Armstrong van het Voorgevel van het huis en atelier van Scheffer aan de Rue Chaptal te Parijs Ary Scheffer (1795-1858): zelfportret Rijkdom Hij vereeuwigde in de loop der jaren alle leden van de familie. Andere beroemde modellen waren de Belgische koning Leo pold I (ten voeten uit), Chopin, Liszt, Lamartine, Dickens, Bérenger, Guizot, de barones Rothschild en veel society- dames, meisjes die hun schoon heid koppelden aan de rijkdom en positie van' hun echtgenoot. Opgeteld vervaardigde Ary Scheffer 500 portretten. Het Dordrechts Museum zelf bezit 's werelds grootste Scheffer-collectie. Voor de tentoonstelling zijn ook werken uit andere musea gebruikt. Er zijn bruiklenen uit het Louvre, uit de paleizen van Versailles en uit Amerika. Wie na afloop van de tentoonstel ling wil bijkomen van alle kunst werken kan terecht in het muse um-café, in stijl ingericht, met Franse versnaperingen. Bij de tentoonstelling is een cata logus verschenen geschreven door Scheffer-kenner Dr. Leo Ewals. 'Ary Scheffer 1795-1858, Gevierd Romanticus'. Dordrechts Museum, Museumstraat 40. Dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur, zon- en feestdagen 13.00-17.00 uur. Tweede Kerstdag geopend. Toe gang 12,50. (10 december 1995 t/m 10 maart 1996) Ary Scheffers portret van de pianist en componist Franz Liszt op 26-jarige leeftijd (1837) Portret van de Poolse ballinge Katherina Potocka (1850) FOTO'S DORDRECHTS MUSEUM behuizing van de Scheffer-col- ook mnu nog mogen wezen, lectie het leegstaande gekken- huis, dat nu nog als Dordrechts Superglad Museum dient. Het is een groot Mierzoet en superglad daarente- museum, dus er moeten vroeger gen zijn Scheffers bijbelse schil- veel gekken geweest Zijn. Dor- derijen, met name de nieuwtesta- drecht heeft zijn museum dus mentische taferelen (het lijdens- indirect aan Ary Scheffer te dan- verhaal). Deze schilderijen waren ken. - kennelijk in trek in het katholie- A1 direct na Scheffers dood was ke Frankrijk, en. daarom zijn ze er sprake van een standbeeld, uit historisch oogpunt interes- Dat standbeeld stond er binnen sant. Maar artistiek gezien zijn vier jaar, wat snel is voor een deze roomse voorstellingen mon- standbeeld. Het Huis Orléans stra. (inmiddels van de troon verdre- Ook Scheffers mythologische, ven) en het Huis van Oranje historische en genre-stukken betaalden aan dé totstandkoming boeien minder. Te zien zijn titels mee. Het beeld staat uiteraard in als La Marseillaise, Rusland Zijn volwassenwording vond Dordrecht'. 1812, Louis-Philippe legt de eed geheel in Frankrijk-plaats, maar Wat schilderde Scheffer eigen- af in 1830, De gelukkige moeder, zijn binding met Dordrecht'bleef, lijk, en wat is het waard? Hij Órfeus en Euridice. Uit zijn Zijn dochter Cornélie nam die schilderde alles waaraan behoef- onderwerpkeuze blijkt ook zijn bindingover. Toen Scheffer in te bestond. Het was de tijd van de solidariteit met de vrijheidsstrijd 1858 overleed ging de complete Romantiek, ook de Romantiek in van de Grieken tegen de Turken atelier-inboedel van de vader de literatuur. Scheffer was een en van de Polen tegen de Russen, naar de dochter, inclusief vele ijverig lezer van eigentijdse lite- Zo maakte hij bijvoorbeeld een schilderijen en mappen vol teke- ratuur en liet zich daardoor mooi portret van de Poolse bal- ningern Toen de dochter op haar bezielen. Hij maakte vijf grote linge Katherina Potocka. beurt stierf in 1899, liet zij alles doeken geïnspireerd op Goethes Scheffer is als portrettist über- na aan Dordrecht - op voorwaar- Faust en schilderde scènes uit het haupt op zijn best. Daar bereikt de dat het ordentelijk zou worden werk van Walter Scott en Lord hij zijn top. In zijn society-por- gehuisvest. Byron. Het zijn fraaie, vol- fretten toont Scheffer zich de Dordrecht kocht speciaal voor de Romantische schilderijen, die er perfecte 'hoffotograaf'. Hij was daadwerkelijk de hofschilder van het koninklijk huis, het huis Orléans, dat tot 1848 op de troon - zat. Scheffer had het geluk om al direct na aankomst in Parijs in 1811 met de familie Orléans ken nis te maken. Dat bespoedigde zijn succes. oeuvre-catalogus. In Engeland besteedde The Illu strated London News ruim aan dacht aan zijn overlijden en in Nederland Algemeen Handels blad, Algemeene Konst- en Let terbode, Nederlandsche Specta tor, Nederlandsch Magazijn, en tenslotte de Dordrechtse Cou rant. In Dordrecht was Ary Scheffer geboren, in 1795. Maar reeds op zijn 15e jaar, na het overlijden van zijn vader, verhuisde hij met moeder en broers naar Parijs.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15